c ekdotes van oland Hoist BOEKEN J Jk herinner mif ven en werk /an Breitner Prentenboeken: mooi maar oppervlakkig Geboren zijn tussen twee vaderlanden kamer: Terlouw moet daden tonen C^tie groep eist gesprek er afval kerncentrale Afsluiting tv-kabel niet verplicht Smaakvolle keukens naar keuze ICOATHIBÜ SDAG 24 FEBRUARI 1982 Extra i carnavalesk, laat staan eestig volk zijn wij nooit ge- eest - een droef gegeven men ook in onze letter ende weerspiegeld ziet. De "ederlandse auteur heeft .oor de eeuwen heen maar einig echt creatieve grap- sserij geproduceerd, waar- •oor we achteraf - gezien de ■ele mislukte pogingen daar- misschien wel dank baar mogen zijn. ;t is dan ook niet bevreem- dat, als surrogaat, hard nekkig de illusie van literaire en lol in stand wordt ge houden middels de aan popu lariteit winnende literaire anekdote. Omdat het de mo derne schrijvers steeds moei lijker afgaat 's iets grappigs op papier te zetten, grijpt men terug naar vroeger. Van Carmiggelt alléén mag men geen snaaksheden voor een hele natie verwachten, im mers. Daarom wordt ieder jaar vaker Bomans van stal gehaald en is 1982 zelfs offi cieus via liefst 3 biografieën uitgeroepen tot Bomans-jaar. "Een ontwikkeling met bela chelijke aspecten. (p zich is er geen enkel be zwaar vroegere auteurs nog eens aan het woord te laten. Dat wordt - letterlijk - be wezen door een fraaie uitgave van een 4-tal radiogesprek ken die Simon Carmiggelt rond 1970 had met onze dich tervorst A. Roland Holst. Het moet niet eenvoudig zijn een radiopraatprogramma om te zetten in een literaire uitgave, maar naar mijn smaak is Dirk Kroon, bezorger van Ik her inner mij, daar uitstekend in geslaagd. Het keurig gebon den, wat academisch toege lichte boekje is een waardig opvolger geworden van Ro land Hoists In den verleden tijd (1975) dat eveneens tal van smakelijke anekdotes en bon-mots bevat. Wat opvalt in de genoteerde ge sprekken is, naast Hoists subtiele observatievermogen en ouderwetse wellevende bespraaktheid, de afwezig heid van echt léuke uitspra ken-van-schrijvers. De anek dotes die Roland Holst te ber de brengt en die een glimlach bij de lezer veroorzaken zijn vrij schaars en haast steeds van dezelfde personages af komstig. Dat doet vermoe den dat het radioprogramma, bedoelt om naar te luisteren, misschien tóch leuker ge weest is... Er valt hoe dan ook genoeg te genieten voor wie de wat be kakt-venijnige humor van Lodewijk van Deijssel of Louis Couperus kan waarde ren. Eén van de prachtigste vind ik deze: "Carry van Bruggen was bij zonder intelligent en gewiekst om iemand uit te lokken tot een discussie en dan vast te zetten. Zo was ze ook tegen Couperus begonnen". Vervolgens - vertelt Roland Holst informeert de schrijf ster waar Couperus zijn poes Imperia gelaten heeft: 'Mevrouw Van Bruggenmijn vrouw en ik hebben de poes Imperia in Rome achtergela ten..." Waarop Carry van Bruggen: "Niets anders dan literaire sentimenten! Die poes waar u zo prachtig over schrijft en die u zo dierbaar is, die laat u daar achter in die stad, waar u en uw vrouw het niet meer uit konden hou den. Dat is allemaal literair sentiment. Het is volkomen leeg, het betekent niets!" waarop ze meende dat ze Couperus totaal vast had ge zet. "Toen", vertelde mijn vriend mij, "het air, waar mee Couperus heel langzaam zijn monocle voor de dag Adriaan Roland Holst haalde en in zijn oog schroef de en zei: "Ach, mevrouw Van Bruggen, wat zal ik u zeggen: liefde, vriendschap, poezen, mevrouw Van Bruggen, het gaat allemaal voorbij, me vrouw Van Bruggen, voor bij.. (p. 55-56). Uitermate subtiel en volstrekt dodelijk, al vraag ik mij af - en daar ligt het manco van dit gedrukt gesprek waar Ro land Holst in de laatse zin, het antwoord van Couperus, de klemtoon heeft gelegd... Dat had ik liever willen hó ren. Dat beseffend, ben ik in elk geval blij het tenminste te hebben kunnen lézen... Aan bevolen dus voor de velen die dit radiogesprek gemist heb ben en voor allen die destijds vergaten de bandrecorder aan te zetten! ROB VOOREN A. Roland Holst, Ik herinner mij. Radiogesprekken met S. Carmig gelt. Bezorgd door Dirk Kroon. Uitg. BZZTÓH, 's-Gravenhage 1981, f29,50. ver Breitner, de laatste grote schilder van de negentiende eeuw, doen een aantal stan daard-typeringen opgeld: de schilder van Amsterdam, de fotograferende schilder, de schilder van sneeuw, de schilder van het bruin. Breit- I ner werd dan ook als geen an-, I dere schilder van zijn tijd in I de eerste plaats bekend door I zijn werk en niet door zijn I privé-leven dat weinig aanlei ding heeft gegeven tot legen devorming rond zijn persoon. Geschiedschrijving over Breitner is tot nu toe vrijwel achterwege gebleven, wat niet verhinderd heeft dat hij zijn plaats in de kunstge schiedenis toch heeft gekre gen. oewel Breitner zelf kennelijk geen documentaire waarde hechtte aan de corresponden tie die hij voerde, hebben ge lukkig anderen zijn brieven veelal wél bewaard. De door lopende draad waarlangs Adriaan Venema zijn levens geschiedenis heeft geschre ven, bestaat dan ook vooral uit de brieven van Breitner aan zijn vrouw, zijn collega's en kunsthandelaar Van Wis- Iselingh. Recensies en kleine verhalen van tijdgenoten vor men slechts wat knooppun- tjes in die draad. ok wat anderen over hem aan derden hebben gemeld vormt in het boek soms een interessant gegeven, meer dan de gegevens van zijn ei gen hand. Vooral de episode over zijn contact met Van Gogh levert een boeiend con trastbeeld op tussen twee tijd- en leeftijdgenoten, beide schilders waarvan echter de een als wegbereider van de twintigste eeuw en de ander als laatste grote negentiende- eeuwer de kunstgeschiedenis zijn ingegaan. Breitner was een éénling. Los van stroming, school of "is me" heeft hij met zijn werk een reputatie opgebouwd. Venema heeft er - terecht - de voorkeur aan gegeven vooral het werk dat zich in particulier bezit bevindt in het boek te reproduceren. Hij nam een overzicht van schil derijen en aquarellen, voor zover die gedateerd konden worden, volledig op. Met dit grote boek lijkt het werk gedaan: de beperkte bronnen zijn geraadpleegd veel meer zal er over het le ven van Breitner niet te mel den zijn, zijn werk heeft altijd voor zichzelf gesproken. Dit standaardwerk vormt daarop nu het historisch comple ment, én compliment. CLEMENS KORTENBACH "Leven en werk van Breitner", Adriaan Venema. Uitg. Het We reldvenster, f 125,-. Nog steeds wordt de boeken markt overstroomd friet prentenboeken, ondanks de bewering van sommige uitge vers wat dit soort uitgaven betreft een kritisch beleid te voeren. Het merendeel van de uitgebrachte plaatjesboe ken heeft geen andere funk- tie dan een esthetische: mooi, maar nietszeggend. Hetzelfde kan gezegd worden van 'Mijn nieuwe broertje en ik'. 'Ieder kind dat pas een nieuw broertje (of zusje) heeft zal zich in dit boekje herkennen' vermeldt de ach terflap en spreekt voorts over een 'herkenbare, blije sfeer' Dat blijkt: op één moment van jaloezie na is in dit boek alles even fijn en leuk. In de meeste gezinnen echter zul len broer en zus elkaar wel eens in de haren vliegen. Je kunt je afvragen wat de sa menstellers verstaan onder 'herkenbaar'. Ook dit boek moet het duidelijk hebben van de mooie illustraties, de tekst is hier en daar lastig te volgen voor de leeftijdsgroep waar het boek op doelt. 'Mijn nieuwe broertje', tekst en illustraties Sumiko Da- vies, uitg. Unieboek. De tekeningen in 'In dit boekje zit een muisje verborgen' zijn niet alleen oogstrelend Schrijfster/illustratrice Moni que Felix laat de plaatjes ook op een heel bizondere manier het verhaal vertellen. Zo' spannend dat kinderen het boekje ademloos bekijken. Ook volwassenen zal de ver rassende vormgeving aan-1 spreken. 'In dit boekje zit een muisje verborgen', Monique Felix, uitg. Van Reemst, f 7,25. Iets anders is 'Tien kinderen in bed'. Een boekje dat er niet alleen aantrekkelijk uitziet maar ook geschikt is om jon ge kinderen op speelse wijze tot 10 te leren tellen. De sa menstellers zijn in de tekst uitgegaan van een bekend Engels versje over tien kinde ren die in bed liggen. Steeds rolt er ééntje uit. Door middel van een draaibare schijf kan het aantal overgebleven kin deren visueel worden ge maakt. 'Tien kinderen in bed', uitg. Van Reemst, f8,95. Een prima uitgave is 'Ik houd van eten', opgezet volgens dezelfde formule als het eer der verschenen 'Ik houd van planten'. Recepten voor kin deren gevat in een leuke pre sentatie. Dankzij buurvrouw Dora, die van koken houdt en er erg veel van af weet, leren Floor en haar vriendje Erik allerlei lekkere recepten. Tussen de beschrijvingen van de recepten door staat van alles over eten in de meest ruime zin: waar komen aardappels vandaan, wat wordt er gemaakt van melk, wat zijn scharreleieren enz. 'Ik houd van eten' is rijk geïl lustreerd en zó aantrekkelijk uitgevoerd dat je zin krijgt om zelf ook in de keuken aan de slag te gaan. 'Ik houd van eten', uitg. Ploegsma, f 16,90. Het meest opmerkelijke aan de prentenboekjes 'Vreemde wezens van ver' en 'De grote dropdiefstal' is dat de kleuri ge illustraties zijn getekend vanuit de ooghoogte van een kleuter, die kleiner is en heel anders - letterlijk - ópkijkt te gen mensen en voorwerpen in zijn omgeving. De verhaal tjes zijn fantasievol en noden uit tot naspelen. De tekst, met soms moeilijke woorden, is bedoeld om voor te lezen. Voor kinderen vanaf vier jaar. 'Vreemde wezens van ver'/'De grote dropdiefstal', tekst R. Hoban, illustraties C. McNaughton, vertaling H. Vogel, uitg. Ploegsma, f 13,90 per stuk. MARGOT KLOMPMAKER Heeft u dat ook, dat u zich soms versregels herinnert van gut-wie- ook-al-weer? In de nachttrein naar Tapachula overkwam mij dat; de regels bleken achteraf uit "Heldere Nacht" en "Het beze ten Huis" van G.J. Resink te komen. Een enorm plat en reeksen eilanden zijn naar mij genoemd, rijken en koloniën werden hier tot ondergang gedoemd, boerenopstan den, communistenrellen, Darul Islam, en vulkanen - alles heb ik: met mijn flora overbloemd. Kan een van onze belangrijkste levende dichters een 70-jarige In donesiër zijn? Sommige mensen denken van wel. Resink is hooe Bewaardeerd in kleine kring. Hii werd ceboren in Yoeva. studeerde rechten in Leiden en zat in de oorlog in het kamp Ngawi. "Ik moet bekennen, dat wij dankbaar waren voor de atoombom, want als het een maand langer had geduurd, had geen van ons het overleefd, de doden vielen niet in een rekenkun dige, maar in een meetkundige reeks". Tijdens de vrijheidsstrijd koos hij voor de Indonesische nationali teit. In Jakarta was hij in woelige jaren hoogleraar, hij bekleedde drie leerstoelen. De eerste bundel "Kreeft en Steenbok" ver scheen in 1963. In dat jaar raakten we Nieuw-Guinea kwijt, het zal de belangstelling voor de Indonesische dichter niet hebben bevorderd. "Transcultureel" bevat een zinspeling op het geboren zijn tussen twee vaderlanden. Dat thema komt ook voor bij Antilliaanse en Surinaamse auteurs, die daar klagelijk over doen, maar Han Re sink vindt het blijkbaar plezierig (Sonnet van de halve). Hij heeft een volkomen Hollands uiterlijk en zegt een Indonesisch ge moed te bezitten. Daarom zegt vermoedelijk de Hollandse helft ironische dingen over Nederland, terwijl de Indonesische helft positieve dingen zegt over Indonesië: 's lands wijs, 's lands eer. Soms reageert hij verrassend. In Glodok staat een enorm, groen kanon, waarop meisjes en vrou wen klommen en klimmen om door aanraking vruchtbaar te worden. Tijdens een verblijf daar samen met Resink, zag ik, dat het brons bovenop bruin glom, en was in gedachten verdiept (dat glimmen komt door duizenden langsstnjkende geboorte- mondjes, een verbijsterende manier van polijsten, zeg nou zelf!) Daarom heb ik thee voor ons bij een straatventer gekocht en op een paaltje zittend thee gedronken zonder op mijn reisgenoot te letten. Pas later, in de super-de-luxe kitsch van het hotel zei Han tussen neus en lippen door berispend, dat ze bij hem thuis nooit van de straat dronken of aten. De bundel is verdeeld in negen afdelingen. Het zijn korte gedich ten, veel (perzische) kwatrijnen, of zesregelige gedichten met een of twee rijmklanken en een weesrijm De invloed van Du Perron is merkbaar in humor of moralisering De onderwerpen betreffen Indonesië en plaatsen in Europa. The ma's uit de vorige bundel komen terug, de bloemen, het onweer, vulkanen en de vrouwelijkheid. Ook zijn persoonlijke mythologie keert terug. Zoals A. Roland Holst bezieling in Keltische werelden vond, zo vindt Han Resink de wereld van de wayang-epen een bron van symboliek. Hij vergelijkt zichzelf graag, ook in zijn brieven, met Hanoman, de witte, wijze aap; Elegante efebe en albinoaap. hoe heb ik mij de jaren door aan u vergaaptondernemende geesten uit mijn twee antieke werel den, helpers uit de droom en de slaap. Geef mij de bijslaap in hel binnenland, omgeven door de kussens van de bergen en het muskietengaas der vaste sterren, met een planeet als nachtpit bij de hand. BOUKE JAGT G.J. Resink, TRANSCULTUREEL, Meulenhof, Amsterdam 1981, f 19,50. f HAAG (GPD) Er worden £h minister van economische jken Terlouw nu daden ver acht waaruit de industriële ver ruwing blijkt die hij bij het ^ntreden van het huidige kabi- tft in het vooruitzicht heeft ge lid. Dat is de minister in de »eede Kamer gisteren duide- Bt te verstaan gegeven bij de be handeling van de begroting van zijn departement. Terlouw wordt de laatste tijd steeds vaker en scherper verwe ten dat hij nog steeds geen nieuw beleid heeft gepresenteerd en zeer aarzelend optreedt. In het )DELBURG (GPD) - Een groep van ongeveer vijftien aanhangers yn de actiegroep „Stop Borssele" heeft gisteren enkele uren een zaal m het Provinciehuis in Middelburg bezet. De actie begon na een ver- .idering over bezwaren die zijn ingediend tegen de bouw van een 'oombunker voor radioactief afval bij de Borsselse kerncentrale, •demonstranten maakten aan het eind van de vergadering duidelijk fit ze een gesprek wilden met het College van Burgemeester en Wet- >uders van Borsele, de Borselse gemeenteraadsleden, die toestem- ing hebben gegeven voor de bouw van het afvalopslaggebouw en met -edeputeerde Staten en daarbij in ieder geval gedeputeerde W. Don. e betogers eisten direct een positief antwoord. Mocht dat antwoord "tblijven, dan zouden ze de tweede commissiekamer, waar de vergade- jig was gehouden, niet verlaten, tegen half vijf waren de onderhandelingen zodanig afgerond, dat de ;zetters van de commissiekamer bereid waren op te stappen. Het re- -iltaat op dat moment was een gesprek met de geputeerde W. Don, mr. P. Boersma en P. G. vqn den Bossche. Dat gesprek wordt op vrijdag- >ond 12 maart gehouden. jhts op dat ene punt, het gesprek met leden van Gedeputeerde Staten, ïbben de bezetters hun zin gekregen. B en W. van Borsele en een deel in de gemeenteraad zullen niet als gesprekspartners aanwezig zijn. Tweede-Kamerdebat werd de minister gisteren door zijn eigen D'66 zeer nadrukkelijk in be scherming genomen tegen de kritiek. „Unfair en kortzichtig", noemde D'66-woordvoerder Engwirda de aanvallen. „Wie denkt dat de ja renlange achterstand, die ons land heeft opgelopen door onvol doende aandacht te besteden aan de noodzaak van industriële ver nieuwing, in een paar maanden tijds als met een toverstaf kan worden ingelopen, heeft of een volstrekt onvoldoende inzicht in de complexe samenhang tussen technologie en economie, of hij heeft kwaadaardige bedoelin gen". Recht voor zijn raap was de kritiek van de WD'er De Korte. „Het regeerakkoord eist een sterke in vesteringsimpuls, maar wat eist Terlouw van zijn collega's in het kabinet? Naar mijn weten niets. Zonder morren laat hij 250 mil joen gulden aan WIR-geld (pre mies die de overheid beschik baar stelt aan investerende be drijven) afvloeien naar het ba nenplan van minister van werk gelegenheid Den Uyl, dat geen enkel uitzicht biedt". De Korte stookte met kennelijk ge noegen nog eens in de proble men rondom de onderlinge taak verdeling in het kabinet. „Ter louw is verantwoordelijk voor het centrale deel van het kabi netsbeleid: economisch herstel en herstel van investeringen. Hij moet daarvoor zijn collega's tot waterdragers zien te maken, in plaats van zelf achter in het pelo ton hun waterdrager te zijn". Ook uit het CDA klonk de wens dat Terlouw zich een krachtiger positie in het kabinet verwerft. De christen-democratische woordvoerder Gerritse zei de mi nister van economische zaken als een sleutelfiguur in het kabi net te beschouwen. „En wij ver wachten dat hij zich ook als zo danig zal gedragen". Uiterst onderkoeld vroeg PvdA'er Van der Hek om te mogen „mee genieten" van hoe de omtrekken eruit zien van het „kansrijke, ver nieuwende industriebeleid" dat Terlouw heeft beloofd en van „de interessante industriële pro jecten die ons te wachten staan". Van der Hek haakte daarmee in op uitlatingen van de minister dat naar buiten toe wellicht de in druk wordt gewekt dat er nog maar weinig uit zijn handen is gekomen, maar dat er toch „heel hard" wordt gewerkt DEN HAAG (GPD) - Binnenkort zal wel een door gifteverbod voor illegale tv-uitzendingen via de kabel worden afgekondigd, maar ook dan bestaat er geen verplichting de kanalen van een kabel-tv net af te sluiten na beëindiging van de legale uit zendingen. Hoe de machtigingshouders van de collectieve an- tenne-innchtingen aan het doorgifteverbod vol doen, wordt aan henzelf overgelaten. Staatssecretaris Van der Doef van verkeer en wa terstaat antwoordt dit op schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden Wilbers en Mertens van D'66 Zij hadden Van der Doef om technische voorzieningen gevraagd voor een storingsvrije ontvangst. In de showrooms bij Ico/Athibu staat de keuken van üw keuze. Toegespitst op uw wensen presenteren wij hier vele klasse-keukens die even funktioneel als smaakvol zijn ingericht. Kompleet met inbouw- apparatuur en tegels voor vloer en wand. Ook voor uw specifieke wensen staan wij klaar om m ons verkoop centrum uw keuken-op-maat te ontwerpen die ook qua pnjs voldoet aan uw budfat Showrooms geopend: dinsdag t/m vnjdag 9 - 5 uur, donderdagavond 7 9 uur. zaterdag 9.30 - 1.30 uur of na afspraak ook 's avonds. Hoge Rijndijk 25, 2313 KG Leiden Tel. 071-141741

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19