C
c
he Bloods: nauwelijks verstaanbaar
monoloog Anne-Wil Blankers
4.
"Mevrouw Smit"
flitsend
kindertheater
Ondermaatse aquarellen
van Rachel Roesink
Steven Mayer
verrassend
goed in
piano-recital
3
Scheepvaart
J
'(té.
cQ,udc)/iieuius
NDAG 22 FEBRUARI 1982
Kunst
DEN Groepen als Luv', Dolly Dots en Babe ma-
>n volgens het vakjargon meidenpop. De muzikale
•odukten van dergelijke groepen worden onder de-
noemer gebracht omdat ze van vrouwelijke ma-
ïlij zouden zijn. Vereiste voor succes is dat de da-
,es aantrekkelijk zijn en zo schaars mogelijk ge-
;eed hun repertoire afwerken. De geldschieters,
roducers en hitschrijvers doen het overige maar
genlijke werk. Waarmee direct duidelijk is waar-
Ti dergelijke meidenpop een puur mannelijke aan-
flegenheid is.
uit New York afkomstige vijftal The Bloods ont-
jlde zaterdagavond in het Leidse Vrijetijdscen-
um de enige échte betekenis van de term 'meiden-
)p'; Aderne, Annie Toone, Kathie Ray, Brenda Al-
;rman en Cathleen Campbell zongen zélf geschre-
;pn nummers op muziek die ze zélf maakten. De
eren stonden erbij en keken ernaar.
gingen tot doorbreking van tiet muzikale rollenpa
troon zijn weliswaar al eerder gedaan maar zijn tot
pog toe blijven steken in goedkoop effectbejag. The
ojïloods vormen wat dat betreft een uitzondering. En
njens temeer is het te hopen dat hun goede voorbeeld
worden gevolgd.
ljt geluid van The Bloods bestrijkt een breed muzi-
e1
kaal scala: van rock tot rhythm en blues en van reg
gae tot funk terwijl ef ook uitstapjes worden gedaan
naar raptalk en soul. Gebruikmaking van zulk een
hoeveelheid aan uiteenlopende stijlen vraagt om
een talentvol ritmetandem. The Bloods hebben dat
in de persoon van slagwerkster Campbell maar
vooral in die van bassiste Alderman. Gitariste Ka
thie Ray kwam wat minder uit de verf maar dit was
vooral te wijten aan de heren(l) achter de mengtafel.
Ook vocaal steekt het bij The Bloods prima in elkaar,
met meerstemmige zang van pianiste/zangeres An
nie Toone en leadzangeres Aderne. Jammer genoeg
stond de echoknop wat al te ver open wat ten koste
ging van de verstaanbaarheid van de teksten. Hier
door ging het verhaal over 'squatters' (krakers) voor
een groot deel verloren en dat terwijl ik zo graag
wilde weten hoe zoiets in een wolkenkrabber in zijn
werk gaat.
Grootste minpunt was echter de wat al te korte duur
(drie kwartier) van het Bloods-optreden. "Vrouwen
zijn nu eenmaal eerder moe", luidde een der ge
maakte opmerkingen na afloop. The Bloods zouden
er in het vervolg goed aan doen ook dergelijke voor
oordelen niet de kans te geven te worden uitgespro
ken.
WIM KOEVOET
LEIDEN - Niet voor niets heeft de
kindertheaterproduktie van de
toneelgroep 'Mevrouw Smit', die
'Wat heeft ie toch, wat heeft ie
toch' was genoemd, de 'Hans
Snoekprijs 1981' gekregen. De
prijs werd destijds toegekend
door de 'Vereniging van
Schouwburg- en Concertge
bouwdirecties in Nederland'. De
prijs werd aan de Coöperatieve
Theatervereniging u.a. Mevrouw
Smit gegeven, omdat de vereni
ging zich op het standpunt stel
de, dat Mevrouw Smit in 1981
voor de meest wezenlijke bijdra
ge aan de ontwikkeling van het
kindertheater had gezorgd. Gis
termiddag bestond in een zeer
goed gevuld LAK-theater voor
kinderen tussen de acht en de
twaalf jaar de gelegenheid te kij
ken naar de avonturen van de
'Bende van Drie'. Inmiddels heb
ben o.a. Hanny Alkema en Jan
Paul Bresser al in positieve zin
hun licht over 'Wat heeft ie toch,
wat heeft ie toch' laten schijnen.
En niet ten onrechte naar gister
middag bleek.
Het programma staat bol van de
actie en de toneelhandelingen
volgen elkaar in een duizeling
wekkend tempo op Wellicht i*
die opvallende continuïteit de
exclusieve verdienste van regis
seur Allan Zipson, die werd aan
getrokken door Elsje Slats, Jan
Elbertse en Ad De Bont. Dit kin
dertheaterprogramma kon waar
schijnlijk ook zo'n ondubbelzin
nig succes worden, omdat de
muziek van Guus Ponsioen was
(die eerder dingen deed voor Ca
baret Vangrail en het Lagelan-
dencabaret) en de Uedjes werden
geschreven door Jan Boerstoel.
Van Boerstoel is voldoende be
kend. Mij schreef onder meer
voor Don Quishocking, Gerard
Cox, Jasperina de Jong en vele
schoolradioprojecten. Maar Me
vrouw Smit zelf is in eerste in
stantie verantwoordelijk voor
|N HAAG - De titel "Gesprek in
'3uize Stein over de afwezige
Von Goethe" is in zekere zin
n] kenmerkend voor het toneel-
van Peter Hacks dat zater-
Nag bij de Haagse Comedie (in
let HOT) in première ging. Het
[esprek bestaat uitsluitend uit
ien anderhalf uur durende mo
gericht tot een onzicht
bare echtgenoot, en al snel blijkt
lat het eigenlijke onderwerp niet
Ie afwezige heer von Goethe,
de zeer- aanwezige me-
«fcrouw von Stein is. Toch is het
►en onderwerp met grote drama
tische mogelijkheden en zeker
intrigerend kanten, gezien
nje intense relatie die Goethe van
<1776 tot 1786 onderhield met de
*teven jaar oudere Charlotte von
'Stein. (Deze Charlotte mag men
overigens niet verwarren met
Jhaar naamgenote uit de Werther-
die door Thomas Mann
cbok tot centrale figuur in "Lotte
!1n Weimar" werd gemaakt).
Ij
&t heeft er echter de schijn van
'tdat de emoties die dit opriep
UHacks minder interesseerden
«dan de manier waarop men in de
van de Verlichting met die
•emoties omging. Het hanteren
gevoelens werd niet alleen
'Seen inteUectualistisch spel, be-
t'heerst door raffinement, woord
kunst en gevatheid, en met het
onvermijdelijke gevaar dat de
emotionaliteit zelf nog slechts
een ondergeschikte rol krijgt toe
bedeeld. Met zyn belangstelling
voor deze cultivering van gevoel
suitingen staat Hacks niet alleen.
In literatuur en filmkunst is in de
afgelopen jaren herhaaldelijk te
ruggegrepen op deze periode
waarbij de aandacht (o.a. van de
schrijfster HeUa Haasse) vooral
was gericht op de roman 'Les
liaisons dangereuses' van Cho-
derlos de Laclos. Ook in de door
Hack geschetste terugblik van
Charlotte von Stein is die culti
vering een essentieel element,
terwijl het dramatische element
in deze monoloog juist moet wor
den opgewekt door de spanning
tussen deze uiterlijke vormge
ving en een gevoelsleven dat met
kracht achter deze facade wordt
teruggedrongen.
Er is echter een groot talent met
enorme technische beheersing
nodig om dit ook voelbaar te ma
ken tijdens zes kwartier esthe
tisch verantwoorde formulerin
gen doorvlochten met aforismen
en gevatte uitspraken. Zo'n actri
ce is Anne-Wil Blankers, die er in
deze tour-de-force in slaagde
Charlotte von Stein geloofwaar
dig neer te zetten en ook nog te
suggereren wat noodzakelijk on-
uitsproken bleef. Het decor van
Jean-Claude de Bemels gaf haar
een steun in de rug, maar de on
nodig modieuze regie van Gil La-
gay legde de nadruk teveel op de
esthetisering van het gevoelsle
ven en maakte het de actrice ex
tra moeilijk op die momenten,
waarop de emoties zich even van
het keurslijf van conventies
trachtten te bevrijden.
PAUL KORENHOF
Anne-Wil Blan
kers
als
Charlotte von
Stein
(Foto: Roland dc
Bruin)
het opvallend vlotte kinderpro
gramma. Dit komt waarschijn
lijk ook. omdat men de Ujnen,
uitgezet door het kindercabaret
'Potvoordne', waarvan 'Me
vrouw Smit' een voortzetting is.
niet helemaal heeft losgelaten.
Ook gistermiddag werd duidelijk,
dat er duizenden "Jannen, Syl
via's en Jeroens" zijn. die moei
lijkheden hebben met hun ou
ders. Elsje, Ad en Jan spelen dan
scènes na. waann van een soort
'omgekeerd rolpatroon' sprake
is. De ouders worden gedirigeerd
door de kinderen, die in hun bed
de tekortkomingen van die ou
ders hopen aan te tonen. De
groep maakt daarnaast zeer func
tioneel gebruik van een muziek
band. waarop ook een aantal tek
sten is ingesproken. De pauze
scheidde gistermiddag voor on
geveer 100 kinderen twee
boeiende en spannende delen
van een geslaagde kindervoor
stelling. Mevrouw Smit te elfden
ure Het Amstel Toneel, dat "Het
land der Verbeelding zou spelen.
BERT KOEKEBAKKER
Naar aanleiding van de litho's, die
Rachel Roesink in november vo
rig jaar tentoonstelde, schreef ik
op deze plaats: "De tekening is
vrij star en laat weinig vrije lijn
of structuur zien, waardoor de
hele serie een wat moeizaam,
amateuristisch karakter houdt.
Ik ben benieuwd naar de aqua
rellen en pasteltekeningen die zij
binnenkort hoopt te exposeren.
Misschien laat zij in kleur wat
meer bewogenheid en emotione
le betrokkenheid bij het onder
werp zien". Ik haalde ook Rachel
Roesink zelf aan, die gezegd had:
"Mijn ambitie is om vanuit de
aanpak van alle technieken mijn
weg te vinden en daar zal ik mee
doorgaan".
Welnu, nadat ik dezer dagen de be
loofde aquarellen (landschapjes)
en tekeningen (figuur) in Lotus
heb gezien, moet mij nu van het
hart dat wat mij betreft Rachel
Roesink rustig met haar ambitie
moet doorgaan, maar dat ik, han
gende haar "aanpak van alle
technieken", op deze plaats geen
aandacht meer aan haar huis
werk zal besteden. Ooit komt
dan misschien het moment waar
op haar werk tentoonstellings-
rijp is. Voorlopig is het dat nog
niet; het is ondermaats. De po
gingen van Rachel Roesink ver
tonen nog te weinig niveau om er
de aandacht aan te geven die zij
er regelmatig voor vraagt. Kort
om: zelfkritiek hoort aan open
bare kritiek vooraf te gaan.
CLEMENS KORTENBACH
OEGSTGEEST - Ondanks het feit
dat het programma van het reci
tal dat Steven Mayer zondagmid
dag in het Groene Kerkje te
Oegstgeest gaf. ingrijpend was
gewijzigd, bood de samenstel
ling ervan alle gelegenheid ken
nis te nemen van zijn veelzijdig
talent Wie op grond van zijn bril
jante vertolking van Rachmani-
hoffs 3e pianoconcert vrijdag in
de Stadsgehoorzaal een middag
van hoogstandjes op de piano
had verwacht, zal bij de eerste
maten van Beethovens sonate
op. 31 no. 2 "The Tempest" (die
de aangekondigde Sonate op. 22
in Bes verving) verrast hebben
geluisterd naar de zangerige toon
en milde klank die hij de Esto-
nia-vleugel wist te ontlokken. Al
le gradaties van een fluisterend
en toch klankrijke piano tot en
met een onstuiming en zeer be
heerst forte maakten deze Beet
hoven-sonate tot een muzikale
belevenis.
In de Sonate op. 82 no. 6 van Pro
kofiev kwam het briljante aspect
van zijn spel meer naar voren.
Een strkke ritmiek en duidelijk
getrokken melodische lijnen de
den Prokofiev's boeiende sonate
alle recht wedervaren De
werken van Janacek. Chopin en
Strawinsky die na de pauze ston
den geprogrammeerd, werden
vervangen door één groter werk.
het Carnaval op. 9 van Schu
mann. Deze 21 "scènes mignon-
nes sur quatre notes" met de
voor Schumann zo typerende
wisselende stemmingen zou men
een toetssteen voor een pianist
kunnen noemen, virtuoos als ze
zijn zonder dat die virtuositeit op
de voorgrond mag treden De
portrettengalerij van tijdgenoten
(waaronder Chopin en Paganini)
en van niet-bestaande figuren
(zoals Eusebius) werden in een
overrompelende uitvoering die
uitblonk door zijn genuanceerd
heid tot leven gebracht.
De Sonate van Domenico Scarlatti
die Steven Mayer als toegift
speelde, glashelder en met een
fiere toon, maakte het beeld
compleet van een zeer begaafde
pianist, die een grote carrière
voor de boeg heeft.
MIES ALBARDA.
Bioscopen
eidse bioscopen
.UXOR (121239): "Stripes", da. 14.30,
{VOO en 21.15 uur. zo. 14.15, 16.30, 19.00
21.15 uur, al.
"Mad Max", vr. en
23.30 uur, 16 jr.
ïjAMERA (124919): "Nijinski", da. 19.00
)ii 21.15 uur, al.
'Tom en Jerry festi-
za., zo. en woe. 14.30 uur.
"The Omen", vr. en
23.30 uur, 16 jr.
JDO 1 (124130): 'Arthur", da. 14.30,
9.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al.
JDO 2: "Dr. No", da. 14.30, 19.00 en
15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr.
*JDO 3: "Passione d'Amore", da. 14.30,
en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16
lUDO 4: "Ik ben Joep Meloen", da.
19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45
(133210): "Tlie French lieute-
Et's woman", da. 19.00 en 21.15 uur,
en vr. 14.30 uur, 12 jr.
dermatinee: "Frank en Frey", za.
jm. woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur.
ITUANON (123875): ."The Canonball
run", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo.
Ï4.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, al.
REX (125414): "The lady is a tramp", da.
14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30,
19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
"De snelle meiden",
Ba. 23.30 uur, 16 jr.
(Bioscopen Alphen
H(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "The Canonball run", da. 18.45
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
en 21.15 uur, zo. ook 16.15 uur, do. en vr.
ook 13.30 uur, al, za. ook 24.00 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Dumbo", za. tm. zo.
13.45 uur.
EURO 2: "The Canonball run", da.
13.30, 18.45 en 21.15 uur. zo. ook 16.15
uur, al.
Nachtvoorstelling: "Het vergeten conti
nent", za. 24.00 uur, 16 jr.
EURO 3: 'Tarzan, the apeman", da.
13.30, 18.30 en 21.00 uur, zo. ook 16.00
uur, al.
Nachtvoorstelling: "Beauty body", za.
24.00 uur, 18 jr.
EURO 4: This is Elvis", do. en vr. 13.30,
18.30 en 21.00 uur, za. 19.00 en 21.30 uur,
zo. 16.30, 19.00 en 21.00 uur. ma, di. en
woe. 18.30 en 21.00 uur, al., za. ook 24.00
uur, 16 jr.
"Ik ben Joep Meloen", za. tm. woe. 13.45
uur, al.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "Ik ben Joep Meloen",
do., vr. 19.00 uur, za. 16.00 uur, zo. tm.
woe. 15.30 uur, ma. en di. 19.00 uur, al.
"Bruce Lee in Nieuw Guinea", za. 19.00
uur, zo. 18.15 uur, woe. 19.00 en 21.00
uur, 16 jr.
"Fort Apache the Bronx", do. tm. za.
21.15 uur, zo. 20.45 uur, ma. en di. 21.15
uur, 12 jr.
Kindermatinee: The Aristocats", za.
14.00 uur, zo. tm. woe. 13.30 uur.
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 01718--74075)
CITY 1: "Ik ben Joep meloen", da.
14.45, 18.45 en 21.15 uur. al
CITY 2: "Escape to victory", da, 14.45
(beh. woe. en za.), 18.45 en 21.15 uur, al.
Kindermatinee: "Kuifje en de zonne
tempel", za. en woe. 14.30 uur.
CITY 3: 'Tarzan, the apeman', da. 14.45,
18.45 en 21.15 uur, al.
CITY 4: "My name is nobody", da. 14.45,
18.45 en 21.15 uur, 12 jr.
Exposities
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat 1, t/m 3/10, "Indianen van
Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's
van heden", ma. t/m za. van 10-17 uur,
zo. en feestdagen van 13-17 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg 18-20, tentoonstelling Bas
van der Poll, aquarellen en gra
fiek, t/m 21/2, vr. za. zo. van 13.30-
17.30 uur.
Art-tea-house De Oude Rijn - Stille Ma
re 4, t/m 21/2, tentoonstelling van aqua
rellen en litho's van Lies Valerius, di. XJ
m za. van 10-17 uur do. tot 21 uur, zo.
11-17 uur.
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat,
febr., tentoonstelling van kinderboeken
voor de leeftijdsgroep van 0-4 jaar, ma.,
woe., do. van 10-20.30 uur., di., vr. van
10-16.30 uur en za. van 10-13 uur.
OEGSTGEEST - Kunstcentrum Lange
Voort, tentoonstelling, werken van Giel
Langeveld, Jos Laurijssens, Frans Pee
tere, Frans van der Veld, Gemma Zijl
stra, tot 24/3, di, woe, do, vr van 13.30-
17.30 uur en vr van 19-21 uur, za van 13-
17 uur.
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4,
t/m 15/3, tentoonstelling van wandkle
den van Annelies van de Beek - Meu-
lenbrug.
Voorschoten - Cultureel Centrum, tot
20/3, expositie van prenten van M.C.
Escher, ma t/m vr van 14-17 uur.
Waaggebouw - t/m 14/2, tentoonstelling
"Landschap/Natuurbeleving in de mo
derne kunst", ma. t/m za. van 10—17 uur.
WARMOND - Het oude raadhuis, tot 5/
3, expositie aquarellen, olieverven,
wandkleden, di. 19-21 uur woe., do. 14-
16 uur, za. 11-16 uur, zo. 14-16 uur.
galerie de Pomp - t/m 28/2, exposie van
droogbloemen-bouquetten, di. 19-21
uur, wo. 10-12 en 14-17 uur, do. 14-17
uur, vr. 19-21 uur, za. 14-17 uur, zo. 14-17
uur.
galerie denise stephan - bakkersteeg
18-20, tentoonstelling bas van der poll,
aquarellen en grafiek, t/m 21/2, vr. za. zo.
van 13.30-17.30 uur.
Ziekenhuizen
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van
dinsdag 13.00 uur tot woensdag
13.00 uur (Diaconessenhuis) en van
vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00
uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
'Diaconessenhuis - doorlopende be-
l2oektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
[uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
- de afdeling intensieve zorg: uitsluitend
ina overleg met het hoofd van de afde
ling.
[Sportmedisch Advies Centrum:
blessurespreekuur: Elisabethzie-
kenhuis Leiderdorp, 's maandag;
van 19.30-20.30 uur.
J Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis:
Volwassenen: dagelijks van
14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur.
Klasse afd.: dagelijks van 11.15-
i2.00 uur, van 14.00-14.45 uur en
van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van
11.15-12.00 uur (alleen voor echtge
noot) en van 15.00-16.00 uur en van
18.30-19.30 uur.
Kinderafdeling: dagelijks van
15.00-18.30 uur.
C.C.U. (hartbewaking): dagelijks
van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30
uur.
Intensieve verpleging: dagelijks
van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks
van 14.30-14.45 uur en van 18.30-
18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toege
staan kan de hoofdverpleegkundi
ge hiervoor speciale kaarten ver
strekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30-
19.00 uur.
(alleen voor ouders van kinderen kan er
een afwijkende tijd afgesproken wor
den met de hoofdverpleegkundige).
tiezoektijden kinderafdeling:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30
19.00 uur.
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le.*en 2e klas 11-11.30
uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30
uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en
18.30-19.30 uur. Kraamadeling
13.30-14.45 uur alleen voor echtge
noten 19-20 uur. Kinderafdeling
voor ouders 18.00-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over'geluidshinder var
vliegverkeer van en naar Schiphol
kunnen dag en nacht worden ge
meld bij het informatiecentrum
Geluidshinder Schiphol (tel. 020-
175000).
Maar aangezien*
U zo onverbiddelijk
waart heb ik deze
truc bedacht
Ik heb eertt Fil/berke
in zijn bak inqenagetd
en daarna bet deksel
van mijn eigen kist
van binnen vastgemaakt
SO gr boter en meng er
dan 60 gr bloem door
O let er heel geleidelik 2
dl melk en 2 dl bouillon
by en blyf daarby roe-
ren, boven laag vuur.
tot een dikke muj ont-
■taat Neem de pan van
het vuur en roer er 100
gr versgeraspte kaaa
door. 2 theelepels papn-
Qfn. droog broodkruim
en beschu
te In hete
Unaen of andere peul
WIN A BORN
22 februari 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Uit Ischl (in OOSTENRIJK,
Red.) zijn ten gevolge van den
buitengewoon zochten winter
in het hoge gebergte nu reeds
bloemen te vinden. Eenige ja
gers, die dezer dagen op eene
hoogte van meer dan 1500 me
ter waren uitgegaan, moesten
in de schaduw gaan rusten we
gens de warmte van het weder.
Deze warmte en het gemis van
sneeuw heeft echter het nadeel,
dat men in de steden grooten
last heeft van stof, meer nog
dan in den zomer, omdat de
straten nu niet besproeid wor
den. En van het platteland in
Stiermarken verneemt men de
klacht, dat vele pompen geen
water meer geven en bosch-
branden nu reeds aan de orde
van den dag zijn, alsof men
midden in den zomer u>as. Ou
den van dagen beweren zich
dergelijke wintert wel te herin
neren, die door een bijzonder
vruchtbaren zomer gevolgd
worden.
- Een houthakker te Deurnon,
in Frankrijk, keerde dezer da
gen met een bos hout op den rug
naar zijne woning terug, toen
hij plotseling een koud voor
werp in zijn hals voelde en even
daarna een hevige pijn tn zijn
wang De houthakker bracht
haastig de hand aan zijn ge
laat en rukte er een adder af,
dien hij op den grond wierp en
doodde. Thuisgekomen voelde
hij zich ongesteld en na enkele
uren overleed hij onder de he
vigste pijnen.
Vijftig jaar geleden:
- De Japansche troepen in
China zijn Zaterdag tot den
aanval overgegaan: drie iiyfan-
tene-colonnes deden, uit ver
schillende richtingen, aanval
len op Kianuianp, daarbij ge
steund door artillerie. De Chi-
neezen hebben evenwel stand
weten te houden De Japansche
tanks moesten wijken voor het
Chineesche vuur en werden ern
stig beschadigd. In den loop
van den dag begonnen Chinee
sche batterijen het Japansche
artillerievuur te beanticoorden.
Op sommige plaatsen u het Ja
pansche front teruggedrongen.
Toen de Japanners hun tanks
lieten oprukken, werden zij be
groet door Chmeesch geschut
dat door de Japansche verken
ningsvliegtuigen blijkbaar niet
was waargenomen en waar de
Japanners derhalve geen reke
ning mee hadden gehouden.