c
lOuit
Buizen Beemd: Toppop
vinden we doodvervelend"
'Bitterzoete herinneringen':
over 30 Vietnam-veteranen
TV-rubriek
Maarten 't Harts
amusementswaarde
RADIO
'De Nachttocht': strijd tussen moeder en zoon
Boerenrock van 'Normaal' gedijt goed in hitland
Radio - tv
HILVERSUM (GPD) - De Charly
Compagnie kwam twaalf jaar gele
den terug uit Vietnam, uit het vage
grensgebied met Cambodja. Enkele
maanden geleden organiseerde het
Amerikaanse weekblad Newsweek
en de televisiegigant CBS een reü
nie van deze Vietnam-veteranen. In
Florida kwamen 80 mannen bijeen
die elkaar in twaalf jaar niet hadden
gezien. Zij bespraken hun gemeen
schappelijke herinneringen van
toen. „Bitterzoete herinneringen"
heette de documentaire die CBS-
verslaggever Bill Moyers samen
stelde uit gesprekken met 30 van
die groep. In de VARA-serie „De
onderste steen" is zondagavond
een licht ingekorte versie van de
Amerikaanse tv-film te zien.
De film maakt deel uit van de Amerika-cyclus
die de komende maanden „De onderste
steen" zal beheersen. Een cyclus die vorige
maand begon met „Kosie, the riveter", over
de keerzijde van de thuiskomst van het
Amerikaanse leger na de Tweede Wereldoor
log. Kwam in 1945 een zegevierend leger
thuis, in 1970 keerde een verslagen strijd
macht terug, die bovendien nog bleek te
hebben gevochten voor een zaak die nimmer
werkelijk had bestaan. In 1970 waren er geen
bloemen, geen feestelijke toespraken, geen
juichende menigten voor de veteranen van
Vietnam. Na een periode van doodsangst en
onzekerheid kwam het leger terug in de
maatschappij, die voor hen een herinning
was geworden en weinig meer met de
werkelijkheid van hun oorlog had uit te
staan.
De documentaire gaat niet diep in op wat in
een aantal eerdere programma's wel aan de
orde is geweest over de Vietnam-veteranen:
het drugsprobleem, de uitzichtloosheid van
de oorlog, de rassendiscriminatie, de ver
vreemding van de samenleving na de terug
komst. Daar wordt overheen gepraat.
„Wij zijn gewone burgers. Wij hebben een
huis, een gezin, kinderen, een hypotheek, zo
als iedereen", roept een van de veteranen
bijna wanhopig uit. Hij wil niets weten van
eventuele moeilijkheden en liever ook zijn
herinneringen verzwijgen.
De herinneringen zijn bitterzoet, omdat er op
offeringsgezindheid was, kameraadschap en
gemeenschapszin. Bitter, omdat ook van de
ze groep er niemand kan zeggen waarom die
oorlog gevoerd werd, niemand ooit over zijn
ervaringen heeft kunnen praten en geen
door het land dat hij in Vietnam werd geacht
te verdedigen werd opgevangen bij zijn te
rugkomst.
Alleen in het gesprekje met de vrouwen komt
die obsessie even bovendrijven. Dan blijkt
dat er, ook twaalf jaar later, nog steeds
nachtmerries zijn, en een belangrijke perio
de uit het leven van de mannen onbespreek
baar is. Onderling komen de veteranen er
niet uit, en ook Bill Moyers weet niet meer
los te krijgen dan wat afstandelijke verkla
ringen. Het is oude jongens krentebrood
enerzijds, en zand erover anderzijds.
Na afloop van de documentaire praat Hans
Emmering met de Amerikaanse journaliste
Denise Oliver, die zowel in Zuid- als in
Noord-Vietnam heeft gewerkt, en psychiater
Ira Goldwasser. Goldwasser woont tegen
woordig in Amsterdam, maar hij heeft in
Amerika veel te maken gehad met de proble
men van Vietnam-veteranen. (Zondag Ne
derland 1; 22.00 uur).
HUMMELO (GPD) - „Ut Achterhooks leent zich veulle
better veur rock en roll dan 't Nederlands, umdat ut zo
heerlijk smeuig is. Ut hoge Hollands is stief en harkerig.
Kiek, dialectpuriteinen bu'w neet, wi'j brengt 't dialect
heel leavendig met ni'je uitdrukkingen. Eigenlijk een
mooi stukjen promotie veur de Achterhook".
Normaal met staande Buizen Beernd: „Ik zit liever een dag in de bak,
dan een dag in de Hilversumse studio's met al die figuren uit het Westen
om je heen".
(foto: GPD»
door
Nico Scheepmaker
II
;ATERDAG 20 FEBRUARI 1982
De
ad
ZATERDAG
HILVERSUM I
Ij. VARA: 18.06 Dingen van de dag.
[e_ 19.02 Het Metropoleorkest. 19.30
Zing zomaar simpel een melodie.
20.03 Blaastest NOS: 20.30 Langs de
rs lijn, sport en muz. (21.40 Paarde-
koersen). VARA 22.30 Wachten op
middernacht met Herman Stok.
it HILVERSUM II
TROS: 18.00 Nws. 18.10 Coulissen
ig junior. O VERHEIDS VOORL.: 18.30
Franco huis. TROS: 18.40 Voorzich-
1. tig breekbaar. 19.00 Het Hemelse
r Gerecht 20.00 Nws. 20.25 De tocht
naar Manitoba, hoorspel. EO: 20.45
P Laat ons de rustdag wijden. 21.25
v EO-Aktief. TELE AC: 21.30 Micro-
electronica (her. 11). 22.00 Peuters
en kleuters. 22.30 Nws. EO: 22.40 Re
flector. 23.00 Deze week. 23.25 Klass.
rt klankjuwelen. 23.55-24.00 Nws.
r. HILVERSUM III
NOS: 18.04 De Avondspits. NCRV:
le 19.02 Pers vers. 20.02 Elpee-pop.
21.02 Elpee-pop-special. 22.02 Coun
try Style. 23.02-24.00 Jazzstyle.
J HILVERSUM IV
AVRO: 20.00 Muziek op zaterdag-
avond met om 20.00 klassieke strijk-
muz. 20.48 Cees Buddingh leest
•r Cees Buddingh. 21.50-23.00 Ensem
ble "M".
hZONDAG
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. NOS: 0.02
Metro,s special. 1.02 Take it easy,
n 2.02 De NOS-Nacht. VARA: 7.02
Oeroude tóververhalen. 7.20 Muziek
voor de zondagochtend. 8.05 Vroege
Vogels. 9.30 Gesprek. KRO: 10.02
i Geloof in de toekomst, liturgische
viering. 11.02 'n Zondags pak.
AVRO: 12.02 AVRO's Sportpanora-
ma Extra. 13.05 AVRO-Magazine.
NOS: 14.02 Langs de lijn, sport en
muziek. 17.55 Meded. en uitgebreid
weerber. 18.05 Akkoord. 18.30 Hob-
byscoop. KRO: 19.02 Luistersport.
20.03 Man en paard. 20.20 Bij de vol
gende toon is het..Jules de Corte.
20.40 Nieuwe avonturen van Anatol,
D hoorspel. TROS: 21.02 When the
world was young. NOS: 23.02-24.00
Met het oog op morgen. TROS: 0.02
De Nachtwacht. 4.02 Krieken met
Adie.
HILVERSUM II
8.00 Nws. 8.10 Ter overweging. 8.17
Tussen de regels. 8.25 De Hutsge-
klutste! HUM. VERBOND: 9.30 On-
bekend. IKON: 10.00 Nws. 10.02 Uit
1 Nazareth, nog wel (8). 10.12 Her
vormde Kerkdienst. 10.55 Wilde
Ganzen. 11.00-12.00 De andere we-
reld van zondagmorgenNOS:
12.00 NOS Wereldwijzer. 13.00 Nws.
NOS-RVU: 13.10 Rechtspraak in
Nederland. NOS: 13.55 Progr. voor
buitenlandse werknemers. ZvdK:
17.00 Gereformeerde kerkdienst.
IKON: 17.58 Wilde Ganzen. 18.00
Nws. 18.10 Brood en Spelen. 18.40
Liturgie en Kerkmuziek. NCRV:
19.10 Zondagavondzang. 19.45 Bid
den met de ogen open. NOS: 20.00
^ws. NOS-RVU: 20.03 Het zal myn
I tijd wel duren. 20.30 Overmorgen.
21.10 Gastcollege. O.S.: 21.40 Open
Schooltijd. RVU: 22.10 Protest en
verzet (3). NOS: 22.30 Nws. 22.40 De
Taaishow. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
.eder heel uur nieuws. AVRO: 8.02
Ko de Boswachtershow. 8.30
AVRO's Sportpanorama junior. 9.02
Juist op zondag. 10.02 Muziek Mo
zaïek. VARA: 11.02 Het zondagse ge
zicht van de VARA op drie. 13.20
Dubbellisjes. TROS: 14.02 De Euro-
parade. 16.02 Gouwe Ouwe Club.
NOS: 17.02 De Nationale Hitparade.
19.02 NOS-Jazz. 20.03 Radio thuis
land. KRO: 21.02 Demo. 23.02-24.00
I Walhalla-Symphonie.
HILVERSUM IV
I NOS: 8.00 Nws. 8.05 (S) Vader Jacob.
9.00 (S) Musica Religiosa: Gewijde
i muziek. 10.00 (S) Van het Neder-
i lands Concertpodium. 11.00 (S) Fuer
Elise. 13.00 Nws. 13.05 (S) Opera-
Matinee. 14.15 (S) Concerten op de
zondagmiddag: Het Gelders Orkest
I met cello: klass. muz. 16.00-17.00 (S)
Musica Nova. EO: 20.00 (S) Orgelbe-
speling. 20.25 (S) Van U wil ik zin
gen. 21.00 De Bijbel open. 22.00-
23.00 3xM - wereldwijd.
MAANDAG 22 FEBRUARI
HILVERSUM I
(NOS: Ieder heel uur nws.). TROS:
7.02 Een goede morgen met Frank
Kramer. (8.06-8.20 Aktua). 9 03
Continue muz. 10.30 Te gast bij John
Woodhouse en Herman Emmink.
11.03 Tunes van toen. 12.03 Neder
lands fabrikaat. 13.06 Aktua. 13.25
Raad een lied, of niet. 14.03 Verzoek
platen. 16.02 Cafe Chantant. 16.30 De
Tien om kindershow. 17.02 Toerja
toemee. 17.55 Meded.
HILVERSUM II
NOS: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgvm
7.20 Het levende Woord. 7.30 Nws.
7.35 Hier en nu. 8.00 Nws. 8.11 Te
Deum Laudamus. 8.30 Nws. 8.33
Hier en nu. 8.54 Moment. 9.00
NCRV's Scheepsradio. 9.05 Gym.
voor de vrouw. NOS: 9.15 Werk
bank. 9.24 Waterstanden. 9.30 Nws.
NCRV: 9.33 Plein Publiek. (10.30
Nws.). 11.00 De wereld zingt Gold
lof. (11.30 Nws.). 12.00 Boer en tuin
der. OVERHEIDSVOORL.12.16
Bizascoop. NOS: 12.26 Meded. voor
land-en tuinb. 12.30 Nws. 12.36 Hier
en nu. 12.54 Kunst-en vliegwerk.
13.00 Nws. 13.10 Kerk vandaag 13.30
Nws. 13.33 Onder de kop. 13.55 Kin
deren zingen. 14.15 Vakantie-
kleuterprogr. 14.30 Nws. RVU: 14.33
Gezondheid is een gezindheid, (8).
NCRV: 14.53 Zingt voor de Heer.
15.15 Woord in de middag. 15.30
Nws. 15.32 In 't zilver. 16.15 Daar
waar de molens staan. 16.30 Nws.
16.32 Het oude refrein. 17.00 Prome
nade, klassieke muz. 17.30 Nws.
17.36 Hier en nu.
HILVERSUM III
(NOS: Ieder heel uur nws.). AVRO:
7.02 Vol gas. (7.30 AVRO's Radio-
journ.). 8.35 Bingo. 10.03 Arbeidsvi
taminen. 11.03 Lichte muz. 12.02
Hollands Glorie. 14.03 Lichte muz.
16.03 Toppop Disco. (17.03 AVRO's
Radiojourn.). 17.56 Per Saldo.
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws. KRO: 7.02 (S) Auba
de. (8.00 Nws.). 9 00 (S) Aan woor
den voorbij. 9.00 Laudate, gewijde
muz. 10.00 Op het tweede gehoor.
11.00 Van hoog naar laag en omge
keerd. 12.00 Blauwe maandag. (13.00
Nws 14.00 Klein Radio Koor en
Blazers van het Radio Kamer Or
kest. 15.30 Uitheems. 16.00-17.00
Kollage van alledaags en zeldzaam-
Aan de stamtafel van café De Pros
in Hummelo, vlakbij de vaste oe
fenruimte van de groep, filoso
feert Ben Jolink (Buizen Beernd)
over de plaats van Normaal en de
streektaal in de vaderlandse pop.
Achterhoeks exportartikel num
mer één staat op dit moment
weer eens stevig in de belang
stelling. „Mama, woar is mien
pils" is met de carnavalsdagen
een kraker van jewelste, terwijl
de verkoop van de nieuwste
langspeelplaat Deurdonderen
eveneens vriend en vijand ver
rast. De eerste persing van 20.000
exemplaren was direct na de re
lease al uitverkocht.
Reclame voor de Achterhoek,
noemt Jolink deze zevende elpee
van het viermansgezelschap. In
derdaad staat het oostelijke cou-
lissenlandschap weer duidelijk
centraal. Boerenrock in de
streektaal. Een zwoegende agra
riër, een mooi deerntjen, crossen
met de motor en de aanslagen
van de belasting vormen de in
grediënten voor deze haast folk
loristische plaat. De nummers
zijn voorzien van de songteksten.
Zijn die trouwens voor iedereen
te begrijpen? Jolink: „Bij de ge
middelde provinciaal, of die nu
in Noord-Holland, Drente, Twen
te of de Achterhoek woont, is
goede wil aanwezig om onze tek
sten te snappen. De mensen bui
ten de grote steden voelen over
het algemeen ook een sterke ver
wantschap met datgene wat wij
naar buiten brengen. Normaal is
er voor de gewone man, waar die
ook woont".
Iets nieuws
Eind vorig jaar trok Normaal zich
voor drie maanden terug uit het
clubcircuit. Jolink: „We hadden
die tijd nodig voor vakantie, het
componeren van nieuwe num
mers, instuderen van repertoir
en elpee-opnamen in de studio.
Het werd trouwens ook tijd om
met wat nieuws te komen. Als je
aan de top staat zoals Normaal en
je bent alleen op Nederland aan
gewezen, dan moet je twee keer
per jaar met wat nieuws komen.
Een Amerikaanse topband kan
het zich permitteren, om drie
jaar met één en dezelfde show te
toeren, maar dat ligt hier heel an
ders. We hebben ook een nieuwe
tekstschrijver aangetrokken, om
zo wat andere ideeën te krijgen.
Dat is Bennie Michelbrink, een
goede vriend van mij. De eerste
avond, dat we gezellig bij elkaar
zaten om samen wat te schrijven,
ontstond „Mama, woar is mien
pils". Voor zo'n eerste dag geen
slechte oogst!"
Drie maanden retraite, betekende
ook een periode zonder inkom
sten. Normaal in de ww? „Dikke
Piet!", brult Buizen Beernd,
„werkloosheidsuitkering is er
voor Normaal niet bij. Die maan
den hebben we zelf betaald. Wat
dat betreft zijn we heel anders
dan de meeste andere popgroe
pen in Nederland. Normaal is
een verzameling van hard
werkende arbeiders. Van onze
muziek leven elf mensen. Ik ge
loof dat we samen met BZN de
enigen zijn in Nederland, die niet
in de ww zitten".
Aan stilzitten hebben de Achter-
hoekers, naar eigen zeggen, een
enorme hekel. „Zo'n opname
voor Toppop, Losse Groeven en
al die programma's is meestal
ook doodvervelend. De hele dag
wachten en nog eens wachten.
Daar houden we niet van. Zelf
zou ik liever een dag in de bak
zitten, dan een dag in de Hilver
sumse studio's, met al die figu
ren uit het Westen om je heen".
Dominee-achtig
Ben Jolink bestrijdt de stelling, als
zou Normaal de kant opgaan van
puur kritiekloos amusement.
„Kijk, wij zijn smeuig, sappig èn
onderhoudend. In onze teksten
zit wel degelijk iets van kritiek
en een eigen visie. Wij dragen het
alleen niet op een dominee-achti-
ge manier uit".
Vertrossing? „Daar ben ik tegen, al
vind ik bij voorbeeld André van
Duin daar niet onder vallen.
Amusement mag er best zijn. De
andere kant is voor mij ook ver
werpelijk. Noem het de ver-vara-
risering. Bij die omroep moet al
les bloedserieus, er kan geen
lachje af. Sonja, Malu, ik kan het
na één minuut al niet meer aan
zien".
Waar Normaal zich over opwindt is
op „Deurdonderen" te horen. De
jacht naar status, belastingin
specteurs zonder mededogen,
banken en hun kredietverstrek
king, Jehovah-getuigen met
boekjes aan de deurl„En dan na
tuurlijk de motorwereld die door
die nieuwe voorstellen van de re
gering nog verder in de hoek
wordt getrapt. Daar komen we
voor op, omdat we ons vreselijk
lelijk maken over die aanvallen".
Wat Normaal betreft dus poetska
toen en benzine voor het Cats-
huis, al zijn er nog meer plaatsen
die voor een dergelijke „behan
deling" in aanmerking komen.
Jolink: „Discotheken zijn ook
verderfelijke instellingen. Ze
maken de levende muziek kapot,
waardoor het voor beginnende
groepen steeds moeilijker wordt
HILVERSUM (GPD) - De VARA
zendt zondagavond het eerste tv-
spel uit van Mare Fiolet: „De
Nachttocht". In dit debuut
maakt de 23-jarige student psy
chologie Frank zich nuttig als
jeugdtrainer van een roeivereni
ging. Een van zijn pupillen is de
12-jarige Thomas. Maar Thomas
heeft ook nog een moeder, zijn
vader heeft hij al twee jaar lang
niet gezien. Frank en Thomas lig
gen elkaar. Er ontstaat ondanks
elf jaar leeftijdsverschil een diep
gaande vriendschap. De moeder,
Judith, ziet dat goedkeurend
aan. Een beetje mannelijke bege
leiding voor haar oogappel ver
licht slechts haar taak. Dat is de
leidraad van het tv-spel.
om aan de bak te komen. Zoveel
mogelijk spelen voor weinig
geld, lijkt me de enige mogelijk
heid voor popgroepen om aan
werk te komen en ervaring op te
doen".
Meezingers
Het uitbouwen van communicatie
met het publiek, is de belangrijk
ste doelstelling van Normaal aan
de vooravond van een grote serie
optredens in ons land. „Een fon
kelnieuwe show", belooft Jolink,
„met veel meezingers, duidelijk
op de fans gericht. Om het ele
ment van de feestmuziek goed te
laten uitkomen, hebben we voor
de optredens accordeonist Jan
Verkerk aangetrokken".
De ambassadeurs van het platte
land trekken er weer op uit. „Een
gezellig pilsjen, rock en roll der
bi'j, dat is deurdonderen..."
DOLF RUESINK
(een kinderarts) raakt net als
Thomas in de ban van de sponta
ne en vrolijke Frank. Maar als
het er werkelijk op aankomt, is
Frank de enige die niet aan zijn
trekken komt.
Fiolet is student algemene taalwe
tenschap en schreef zijn verhaal
deels uit eigen ervaring. Ook hij
is actief binnen de roeisport. Hij
vond daar ook de hoofdrolspeler,
Abel Claessen. „De Nachttocht"
ontstond na gesprekken met VA-
RA-dramaturg Lou de Vel, naar
aanleiding van een scenario dat
Fiolet op eigen initiatief had in
gestuurd. Fiolet wil graag blijven
schrijven, en heeft daarbij een
voorkeur voor film of televisie.
„Het liefst televisie, film is zó
duur, dat je gedwongen bent re
kening te gaan houden met com
merciële belangen. Bovendien
durft dc televisie meer".
Regisseur Nick van den Boezem
heeft de ervaring dat Fiolet ïn-
Vorige week was ik in het Pa
leis voor Schone Kunsten in
Brussel om daar de tentoon
stelling 'Kunstschatten uit
China' te bezichtigen. Het
meisje c.q. de jonge vrouw
die de persbelangen voor de
Nederlandstalige journalis
ten behartigde, vertelde me
dat er opmerkelijk veel Ne
derlandse journalisten en
kunstcntici waren geweest,
en ook bijzonder veel Neder
landse belangstellenden die
met busladingen tegelijk wa
ren aangevoerd, maar dat de
Nederlandse televisie tot nu
toe verstek had laten gaan. Ik
zei toen, verontschuldigend
(maar niet heus), dat de Ne
derlandse televisie nu een
maal niet zoveel aandacht
aan de Schone Kunsten, van
welke aard dan ook, besteedt
als de Belgische televisie.
Ik dacht daarbij aan de camera
ploeg die in Amsterdam aan
wezig was om de Russische,
naar het Westen uitgeweken
schrijver Alexander Zinovjev
(Gapende Hoogten) te filmen,
nadat ze ook al bij hem thuis
in München waren geweest.
Zij deden dat voor een pro
gramma van een uur (als ik
mij goed herinner) voor de
BRT, en ondervonden daar
bij, op de Amsterdamse He
rengracht, geen enkele hin
der van een Nederlandse ca
meraploeg, hoewel Zinovjev
toch in Nederland door Ne
derlanders in het Nederlands
was vertaald en niet door Bel
gen in België in het Vlaams.
Mijn Belgische gesprekspart
ner bleek niet zo'n hoge hoed
op te hebben over het cul
tuuraanbod op haar eigen te
levisie, maar een blik in de
programmabladen leert toch
al gauw dat er afgelopen
woensdag op BRT 1 van
21.45 uur tot 22.15 uur door
Luuk Bekkers in het pro
gramma 'Puur cultuur... over
derden' met de Nederlandse
schrijver Alfred Kossmann
werd gesproken over de 'ge
compliceerde, bizarre schrij
ver' Leopold van Sacher-Ma-
soch.
Dat is mooi, zult u zeggen, maar
wij hebben, zo nu en dan, de
gesprekken die G
mperts met schrijvers voert,
en vorig seizoen hebben we
nog de reeks gehad waarin
Harry Mulisch gesprekken
voerde met schrijvers. Dat is
waar. We mogen ons de laat
ste tijd ook op elke dinsdag
avond laat verheugen in een
kwartiertje 'Honderd be
roemde schilderijen', de EO
zond deze week 25 minuten
Rembrandt uit (in verband
met zijn bijbelse onderwer
pen natuurlijk, maar dat doet
er niet toe, olieverf is olie
verf), in 'Sonja op maandag
avond' komt ook meestal wel
een cultureel onderwerp om
de hoek kijken (Karei Appel,
een nieuwe film), en we mo
gen elke zondag rekenen op
het kunstmagazine Op Zicht
van Jaap Walvis c.s., dat 25
minuten lang de gemoederen
tijdens etenstijd bezighoudt:
van 18.20 tot om 18.45 uur Se
samstraat begint („doe je slab
af!").
Als je dat zo bij elkaar optelt
(en daar mag van de afgelo
pen week dan ook nog „Wat
'n kunst" van de NCRV bij
worden opgeteld, de directe
aanleiding tot deze inventari
satie), dan lijkt het misschien
nog heel wat, maar vergele
ken met het totale culturele
aanbod dat de grote steden
en de rest van het land iedere
derdaad gevoel heeft voor beel
dend schrijven en een scenario
kan schrijven zonder dialoog
Fiolet: „Als ik schrijf zie ik de
beelden al voor me. Dat kan ook
een handicap zijn, maar wat Van
den Boezem nu heeft gemaakt
staat me erg aan Als het ook bij
het publiek aanslaat wil ik graag
verder gaan met schrijven".
In ieder geval heeft de VARA er
vertrouwen in, want Fiolet heeft
al een volgend stuk geschreven.
Het is een aflevering voor de VA
RA BRT-serie „Truckstop", die
het volgend jaar te zien zal zijn.
„De Nachttocht" ontleent zijn titel
aan een nachtelijke roeitocht, die
er de oorzaak van is dat de jonge
Thomas ontdekt dat ook zijn
moeder zekere gevoelens voor
Frank koestert. Even lijkt het
dan of er een tragedie volgt, maar
het loopt net iets anders af
Naast hoofdrolspeler Abel Claes
sen spelen onder meer Cees Hey-
ne als Frank en Cox Habbema
dag en iedere avond leveren,
is er natuurlijk een sterke dis
crepantie tussen het culture
le tv-aanbod, en het culturele
theater- en musea-aanbod in
den lande. In dat opzicht is
de televisie zeker geen 'spie
gel van het dageijks gebeu
ren'.
Ook niet in België trouwens,
want al wordt daar onmis
kenbaar meer aan literatuur
gedaan dan op de Nederland
se televisie, het is daar toch
ook geen culturele vetpot De
komende week bijvoorbeeld
heeft de BRT niets bijzon
ders op dit gebied te melden.
De Nederlandse televisie
idem dito met een sterretje,
maakt u zich vooral geen illu
sies, houdt u dus de nationale
driekleur nog maar even bin
nen, het enige kunst- en cul
tuurprogramma is het zon
dagse Op Zicht, en daarmee
basta. We zullen dus nog lan
ge tijd moeten teren op „Wat
'n kunst", dat door Kick
Stokhuyzen afgelopen don
derdagavond werd geannon
ceerd als „het enige en daar
om ook populairste spelpro-
gramma over kunst en kun
stenaars".
Die formulering was voor twee
ërlei uitleg vatbaar: het is het
populairste spelprogramma,
en dat komt omdat het als
enige spelprogramma over
kunst en kunstenaars gaat,
maar ook: omdat het het eni
ge spelprogramma over
kunst en kunstenaars is, is
het onvermijdelijk ook het
populairste spelprogramma
over kunst en kunstenaars.
We mogen gevoeglijk aanne
men dat Kick Stokhuyzen
het in de tweede betekenis
bedoelde-
Een systeemingenieur bij de
Rijksbelastingdienst, de heer
Peverelli, en een leraar Duits
op een Internationale School,
de heer Kuilenburg, streden
om een kunstwerk van of Pe
ter Vos, of Van Poppel, of Ru
van Rossem, of Gerard van
Rooy (als ik het goed ver
stond), en ik schat dat het ten
slotte Peter Vos (of anders
Van Poppel) is geworden,
maar dat weet ik niet zeker,
omdat Brandpunt voortijdig
op de andere zender interve
nieerde met beelden gemaakt
kort na de 'coup' van de Pool
se regering.
De hoofdonderwerpen waren
Godfried Bomans en Maar
ten 't Hart, en hoewel ik mij
soms meer verbaas over wat
men niet weet dan om het ve
le dat men wel weet (Dik
Trom toegeschreven aan
Leonard Roggeveen, Afkes
Tiental aan Annie M. G.
Schmidt, Charley Toorop aan
'de dochter van Charley
Toorop'), moet toch worden
gezegd dat de beide heren
aardig wat van hun onder
werpen af wisten, en ook aar
dig wat van de bijkomende
onderwerpen, en dat aan de
schrijvers toch ook nog enige
aandacht werd besteed. Hoe
wel ik ervan overtuigd ben
dat de amusementswaarde
van een programma waarin
Maarten 't Hart gedurende
ruim een uur zé(f optreedt,
zélf vertelt of discussieert,
zélf geattaqueerd wordt door
feministes of lite
aire minderbroeders en zich
daartegen zélf verweert, ruw
geschat zeventien keer groter
moet zijn. Die amusements
waarde, bedoel ik. Maar ja,
probeer ze dat maar eens dui
delijk te maken in Hilver
sum!
als moeder Judith. (Zondag Ne
derland 1; 20.55 uur).
VDVl RTl NTIË
februari
22 Lazing, 20 15 uur. Kapalzaal Aard
bevingen en vu «urnen
23 Htm, 20 00 uur, Kapelzaal Ik ben
Mana
24 Kinderfilm, 14 30 uur. Kapelzaal
Prol Popper heel» hel moeilijk
24 Concert. 20 15 uur, Kapelzaal K.
Boe scholen - viool, F Mol - piano
27 Concert 20 30 uur. lokhorst*er*
Kamerorkest van hel Kon«nfcl»|k
Conservatorium s-Gravenhage
Bureau K40. Oude Vest 45, tel 141141
ma. lm trr 9-15 uur za. 9-12 uur
De 27-jarige Amsterdamse student
Mare Fiolet heeft getracht de
deels botsende, deels parallelle
belangen vanuit de ogen van het
12-jarige kind in beeld te bren
gen. De egocentrische moeder
r Nick van den Boezem (links) en schrijver Mare Fiolet van het
tv-stuk "De Nachttocht", dat de VARA-tv zondagavond (20.55 uur) uit-
zendt(Toto. Gtr Dijkstra).