99 Ik kijk door muziek heen naar hart van componist" c c c Luna Twist: frisse Belgenpop D Victor Jory overleden i MAANDAG 15 FEBRUARI 1982 Kunst Mistislav Rostropovitsj op Europese tournee met presidenten orkest Mistislav Rostropovitsj, 54, is de zoon van een cellist en een pianiste en werd daardoor al op vroege leeftijd met deze beide instrumen ten geconfronteerd. Hij studeerde cello en compositie (onder Sjostakovitsj) aan het conservatorium in Moskou en kwam als winnaar uit de bus bij enkele belangrijke concoursen voor cello. Rostropovitsj zette de revolutie voort die Pa- blo Casals rond de cello teweeg had ge bracht. Zijn spel moedigde componisten aan het magere repertoire voor de cello als solo- instrument aan te vullen. Na 1947 was de naam Rostropovitsj internationaal bekend. De bekende affaire rondom Sol^jenitsin leidde er in!975 uiteindelijk toe dat Rostro povitsj en zyn vrouw en twee kinderen naar het Westen kwamen en bleven. Twee jaar later volgde de benoeming van Ro stropovitsj tot muzikale directeur-dirigent van het National Symphony Orchestra, ook wel het orkest van de presidenten genoemd. Dit orkest, gevestigd in Washington en altijd aanwezig bij de inauguraties van presiden ten, had een moeizame weg achter de rug. Jarenlang had het, ondanks zijn naam, nau welijks erkenning gevonden en het werd vermeden of vergeten door de topdirigenten en solisten. In 1969 kwam daar verandering in met de benoeming van An tal Dorati als dirigent. Langzaam maar zeker werd er door het orkest aan de weg getimmerd. De basis die Dorati legde was voor Rostropovitsj een vruchtbare grond om verder te gaan. Zelf zegt hij destijds een orkest te zoeken dat nog niet perfect of van topklasse was „Ik zocht een orkest waarmee ik kon werken, waar voor ik nuttig kon zijn. Een orkest dat nog moest groeien, leren. Zo gauw het orkest mij niet meer nodig heeft, zo gauw het de top heeft bereikt en niet meer kan groeien, dan ga ik weg" Het maakt nu een Europese tournee. De zwa re, overladen tournee gaat in zo'n twintig da gen langs zestien steden. Donderdagavond was Eindhoven aan de beurt. Woensdag staat het orkest in het Amsterdamse Con certgebouw. Deze concerten vormen een on derdeel van het culturele uitwisselingspro gramma ter gelegenheid van 200 jaar lang di plomatieke betrekkingen tussen Nederland en de Verenigde Staten. EINDHOVEN - Twee uur later dan verwacht valt hij het hotelfoyer binnen. Een kalende, gebrilde man in verfrommeld pak met in één hand een geruite hoekige tas, waarin hij zijn constante metgezel, het hondje Puks meeneemt. Hij beent in de rondte alsof hij het oponthoud in Mannheim op die manier kan inhalen. Moe? „Ach, musici vreemde mensen. Wanneer makkelijk program ma, maar weinig succes, dan moe. Wanneer zwaar pro gramma, maar overal groot, groot succes, niet moe". Mis tislav Rostropovitsj is niet moe. Orchestra. De meeste aandacht echter schijnt hij voor het dirige ren te koesteren. Niet zo verwon derlijk eigenlijk, omdat hij er naar dirigeermaatstaven nog niet zo lang mee bezig is, en op dit vlak nog aan het begin staat van een carrière. De Russische musicus geeft de in druk dik tevreden te zijn met de tournee, met het National Sym phony Orchestra, met zijn pres taties als dirigent, met Europa, met de wereld en met iedereen. Net als zijn cello-spel schijnt het hem allemaal vlekkeloos en moeiteloos af te gaan. Toch is dat maar schijn. Deze statenloze ar tiest, ooit aangeduid als een van de grootste musici van deze eeuw en ongetwijfeld de beste cellist ter wereld, heeft intensief moeten werken en leven om te zijn wat hij nu is. En doet dat nog steeds. „Ik geeft ongeveer 140 concerten per jaar: 70 als dirigent, 70 als cel list. Dat wil ik zo houden. Met mijn cello heb ik direct contact. Dirigeren is anders. Mijn wensen geef ik dan door aan mijn vrien den", zegt hij in een vaak on doorgrondelijk Engels. Hij voegt eraan toe ook nog steeds veel piano te spelen (hij is al jaren be kend als een voortreffelijk bege leider van zijn vrouw, de sopraan en voormalige Bolsjoi-operacel- list Galina Visjnevskaja) en mas- terclassers te geven aan alle le den van het National Symphony „Ik wil niet doodgaan eer ik mijn interpretatie van nog veel, veel meer muziek heb gegeven. Mu ziek, die naar mijn mening nog niet goed geinterpreteerd is. Vooral Russische muziek. Som mige Russische componisten, Prokofiev en Sjostakovitsj, heb ben nooit de juiste interpretatie gekregen". Het klinkt bijna arrogant, maar ja, men moet niet vergeten dat Ro stropovitsj kan wijzen op het feit dat hij deze twee componisten persoonlijk kende en hun me ning over muziek kent. Toch is het juist Rostropovitsjs interpre tatie die het meest op kritiek stuit. Hem wordt geregeld ver weten (door de muziekpers en door collega's) tè veel vrijheden te nemen met een partituur. Al leen op de huidige tournee al ■fi&lK Mistislav Rostropovitsj in twintig dagen langs zestien steden. hebben zijn interpretaties het no dige losgemaakt bij de critici. In Zürich hadden ze het moeilijk met zfin tempi in de Tweede Symfonie van Schumann (plotsklaps héél langzaam); in Berlijn met zijn orkestbezetting („te veel celli" in de Achtste Symfonie van Beethoven). Rostropovitsj toont evenveel emo tie en gevoel wanneer hij deze kritiek weert als wanneer hij diri geert. „Voor mij heeft alle mu ziek menselijk gevoel. Ik ben geen computerdirigent Natuur lijk, er zijn critici, nemen parti tuur mee, kijken en zeggen: hier staat „mezzo forte", maar hij doet „forte". Idioten!" „Ik begrijp het best, die critici. Maar ik blijf sterk bij mijn eigen mening want, weet je, ik krijg soms gevoelens dat het zo moet. Ik heb veel menselijk contact ge had met componisten - Britten, Sjostakovitsj, Prokofiev - cn ik weet dat het de menselijke ge voelens zijn van deze mensen die door de muziek heen komen" „Daarom, wanneer ik interpreteer heb ik altijd door de muziek heen gekeken naar het hart van de componist. Ik heb er dan over gedacht, heb gevoeld en dat wil ik naar de mensen brengen. Weet, er zijn computerdirigenten die het wel allemaal precies doen - Schubert 2,5 decibel, Tsjai- kowski 3,5, Strauss 4 decibel... Dat kan, maar dat is zóóó verve lend. Dat is zo, zo, in de plaats van menselijk gevoel". Het is juist het gevoel dat Rostro povitsj zo boeiend maakt. Niet alleen in zijn muziek maar in zijn hele leven. Hij staat bekend als een warmbloedige Rus, die niet van matigen houdt wanneer het op wodka, vrienden, vrouwen, plezier en eten aankomt. Hij houdt van iedereen, kan het niet laten om over welke musicus of mens hij het ook heeft, als zijn „very, very friend" te spreken (en die lijst vrienden is indruk wekkend lang), en trakteert een ieder die na een concert of bin nen 20 meter afstand van hem komt op een verpletterende om helzing. Een Rus zonder Rus land, want dat was de prijs voor het geven van hulp aan de later verbannen schrijver Solzjenitsin en voor zfin protest tegen het kunstbeleid van het Sowjet-regi- me. Hfi verloor zfin burgerschap m 1978. „Nee, ik mis Rusland niet zo erg meer. Want heel Rusland is in mijn hart. Ik denk, ik doe goed succesvol werk voor mijn land, mijn mensen, door mijn best te doen in Washington, met jonge mensen, met mijn concerten, door andere Russen te helpen" „Ik denk, vraag 200 miljoen Rus sen: moet Rostropovitsj weg?, zeggen zij: nee. Het was de rege ring die mfi er uit schopte. En het waren de Verenigde Staten die mfi toen accepteerden. Het werk dat ik in Washington doe is een expressie van mijn dankbaar heid". BRIGITTE SPRENGER LEIDEN - Nederland wordt de laatste weken overvallen door fnsse kwaliteitsmuziek uit onverwachte hoek. Wie onze zuiderburen alleen kent uit Belgenmoppen, doet er goed aan eens een avondje Belgenpop te gaan bekijken. Onze Benelux genoten heb ben sinds de tiedaagse veld tocht en "Hé schoon wfive- ke" niet stil gezeten. T.C. Matic zette twee weken ge leden het Vrfietfidscentrum aan de Breestaat op stelten. Zaterdagavond was de Gent se groep Luna Twist aan de beurt om te bewijzen dat de dagen van Adamo en Ferre Gnngard voorbfi zfin. Uit België komt tegenwoordig andere internationaal meetel lende popmuziek Het succes van de Belgische groepen is voor een deel te verklaren doordat ze zo nauwkeurig aansluiten bfi de nieuwe trends in de pop. In het begin van de new wave en de punk waren de rock en roll invloeden overheersend. Disco behoorde tot een ande re wereld en was taboe. Te genwoordig komen die uiter sten meer en meer bij elkaar. Talking Heads, B-52's, Hu man League en Au Pairs zfin voorbeelden van groepen die veel funk-elementen in hun muziek gebruiken. Luna Twist heeft zorgvuldig de vinger aan de pols van de tijd en is duidelfik door dat soort groepen beïnvloed. De muzi kale formule van Luna Twist is in wezen simpel, maar wordt overtuigend uitge werkt en zeer vakkundig ge speeld. De basis wordt ge legd door de strakke, keihar de klappen van drummer Dirk VanGanzbeke en de ftinky bas lijnen van Filip Moortgat. die ook geregeld de gitaar ter hand neemt. Daaroverheen komen de vloeiende synth isizermelo- dieén of striemende gitaarac- coorden van Dirk Blan- chaert Met zanger Alain Tant is de band compleet De mengeling van funk, rock en elektronisch opgewekte ritmes maakt de muziek heel dansbaar Dat geldt vooral voor het onlangs op maxi- single verschenen "African Time", waarin het Congo- verleden om de hoek komt kfiken. Massale zang en tropi sche ntmes geven dat num mer een bezwerend karakter. Deze nieuwe single vormde duidelfik de climax van het optreden, maar ook "Mosqui to", "Acrobat" en "So Danca- ble" mochten er wezen. Niet in alle nummers haalde Luna Twist het peil van Afri can Time. In sommige stuk ken werd de funky basis een cliché en andere nummers blijven hangen in het nie mandsland tussen rock, dis co en bailade. Luna Twist is een aanwinst, ook voor de Nederlandse podia. Jammer alleen dat de groep maar dne kwartier speelde en boven dien nog vergat het einde van het optreden aan te kondi gen, waardoor het pubüek vol ongeduld op meer bleef wachten. "Jullie Hollanders moet je ook alles uitleggen", vond de zanger later ARIEJAN KORTEWEG SANTA MONICA (ANP) - De filmacteur Victor Jory. die voor al schurken op het witte doek neerzette, is op 80-jarige leeftijd overleden in Santa Monica in Ca- üfornié. De man, die vooral be kendheid kreeg om zfin rol in "Gejaagd door de wind", had al jaren last van zfin hart. Na zfin overlijden is Olivia de Ha- villand nog als enige in leven van de groep die 1939 "Gejaagd door de wind" opnam. Jory schreef ook twee toneelstukken. Restauratie van het Louvre PARIJS (ANP) - Van het Pa- rfise museum het Louvre worden verscheidene zalen gerenoveerd. Met het oog daarop zal een deel van de ex positieruimte vanaf volgende week tot begin 1984 niet toe gankelijk zyn voor het pu bliek. Als gevolg daarvan verhuist de "Venus van Milo" uit de zaal voor Griekse oudheden die langdurig dichtgaat, naar de zaal van de Karyatiden. Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Eaten alive", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "The French con nection, 1", vt. en za. 23.30 uur, 16 jr. CAMERA (124919): "Hound of the Bas- kervilles", da. 19.00 en 21.15 uur, al. Kindermatinee: "De fluit met de zes smurfen", za., zo. en woe. 14.30 uur. Nachtvoorstelling: 'Tendre cousine", vr en za. 23.30 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "Dr. No", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr LIDO 2: "Killers van Parfis", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr.. ma. en di. ook 14.30 uur. 12 jr. Kindermatinee: "Frank en Frey", za. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 3: "The four seasons", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 STUDIO (133210): "The French lieute nant's woman", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 ijur, 12 jr. TRIANON (123875): "The Canonbal] run", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. ai. REX (125414): "Vurig als een vulkaan", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Zweedse zalighe den", za. 23.30 uur. 16 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "The Canonbal] run", da. 13.30,18.45 en 21.15 uur, zo. 13.45,16.15, 18.45 en 21.15 uur, al., za. ook 24.00 uur. 16 jr. EURO 2: "History of the world, part 1", da. 13.30,18.45,21.00 uur, za. 13.30,19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "De vreemdeling zonder naam", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Sabine", da. 13.30, 18.30 en 21.00 uur, zo. 16.00, 18.30 en 21.00 uur, za. en woe. alleen 18.30 en 21.00 uur, 12 jr- Nachtvoorstelling: "Sisters", za. 24 uur, 16 jr. EURO 4: "Ik ben Joep Meloen", za., en woe. 13.45 uur, al. Nachtvoorstelling: "Deep throat", 24.00 uur, 18 jr. Exposities Scheepvaart Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde Steenstraat 1, t/m 3/10, "Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden", ma. t/m za. van 10-17 uur, zo. en feestdagen van 13-17 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg 18-20, tentoonstelling Bas van der Poll, aquarellen en gra fiek, t/m 21/2, vr. za. zo. van 13.30- 17.30 uur. Art-tea-house De Oude Rijn - Stille Ma re 4, t/m 21/2, tentoonstelling van aqua rellen en litho's van Lies Valerius, di. t m za. van 10-17 uur do. tot 21 uur, zo. 11-17 uur. Bioscoop Voorchoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Used cars", vr. 19.30, za. 16.00 en 19.30, zo. 18.15 uur, 12 jr. "Devine Madness", vr. en za. 21.30 uur, zo. 15.30 en woe. 20.30 uur. al. "Prova d'Orchestra", zo. en di. 20.45 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Kuifje en het haaien- meer", za. 14.00, zo. 13.30, woe. 14.15 en 16.00 uur. Bioscoop Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Ik ben Joep Meloen", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, al CITY 2: "Star wars", da. 14.45 (beh. za. en woe.), 18.45 en 21.15 uur, al Kindermatinee: "Herbie is de pisang". 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "My name is nobody", da. 13.45, 18.45 en 21.15 uur, 12 jr. Waaggebouw - t/m 14/2. tentoonstelling "Landschap/Natuurbeleving in de mo derne kunst", ma. t/m za. van 10-17 uur. OEGSTGEEST Kunstcentrum Lange Voort, tentoonstelling, werken van Giel Langeveld, Jos Launjssens, Frans Pee tere, Frans van der Veld, Gemma Zijl stra. tot 24/3, di. woe. do, vr van 13.30- 17.30 uur en vr van 19-21 uur, za van 13- 17 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat, febr., tentoonstelling van kinderboeken voorde leeftijdsgroep van 0-4 jaar, ma woe., do. van 10-20.30 uur., di., vr. van 10-16.30 uur en za. van 10-13 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, t/m 15/3, tentoonstelling van wandkle den van Annelies van de Beek - Meu- lenbrug. Voorschoten Cultureel Centrum, tot 20/3, expositie van prenten van M.C. Escher, ma t/m vr van 14-17 uur. Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage- lfiks van 14.00 uur tot 19.00 uur. .- de afdeling intensieve zorg: uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmediscb Advies Centrum: blessurespreckuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandag? van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuls: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- i2.00 uur. van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking): dagelijks van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30 Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur.en 18.30- 19.30 uur. Avond bezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiènter. doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tfid afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le «en 2e klas 11-11.30 uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur; 3e klas: 13.30-14 15 uur en 18 30-19.30 uur. Kraamadeling 13.30-14.45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000). WZi\j> /V/W4...PASJ ISPAT f KUK PAA15 W AU^MAAL- M5?...pAK^NJ I \pN PAT KOKANJ- I KD£K.-©^ MA«&gPEIkJ.. ZUURKOOL METGEHAKT- grhakt aan met veel pe IJ pjpnkap<*-<i< •pek Spoel 1 kg i 11/a.n daaraf tvorden wij afgesneden w bewoonde wereld xjff Professor Burton zuurkool op met 10 fVjn gratamplr jrnrverbe»- •en, 1 theelepel tijm en •t nc>g een theelepel pnkjpoeder en 1 l geheel zo nog i •in hal/ uurtje tudde WIN A BORN (®uid<~VLie.uius. 15 februari 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant. Een Parijzenaar uit de Par- chemineriestraat, die aldaar eene ruime kamer bewoonde, waar hij nooit iemand ontving, had zich sedert eenige dagen niet vertoond. De vrouw, die den post van concierge vervul de, slaagde er inde deur open te breken en viel van schrik in zwijm toen zij den bewoner dood op zijn bed en vijftien menschengeraamten aan de zoldering hangen zag. Het ver zamelen en in elkaar zetten van deze skeletten bleek sedert lang de eenige bezigheid van den overledene te zijn geweest. De arme conciergevrouw moest naar bed gebracht worden en verviel in ijlende koortsen. Volgens de "Temps" heeft men »n het midden van Frank rijk veel van wolven en in de Aisne van mollen te lijden. In twee jaar tijds zijn in zes dor pen omstreeks twintig personen door wolven gebeten en onder verschijnselen van watervrees overleden. Men klaagt er over dat de premién van 6 tot 18 fr., voor de uitroeiing dezer roof dieren van regeeringswege uit- geloofd, te laag zijn. Wat de mollen betreft, de door hen aan gerichte schade wordt op 13 millioen fr. geraamd, waarvan bijna de helft alleen reeds tn het dut net St.-Quentm. Vijftig jaar geleden - De invallende dooi heeft aan vele personen het letten gekost Het is ieder jaar hetzelfde en al tijd weer ziet de loerende dood kans zijn prooi te bemachtigen. Nadat er Vrijdag te Westzaan twee kinderen om het leven wa ren gekomen, blijkt dat er al leen reedt op Zaterdag negen jonge menschen verdronken zijn: vier te Bemmel in Gelder land. een te Brunssum, een te Alphen »n Gelderland, twee te Erp tn Brabant en een te Ber gen. - Een familie te Slagharen (Ov.) kreeg dezer dagen op een avond merkwaardig bezoek Toen men rustig rond de kachel bijeenzat, stiet plotseling een paard de deur open en maakte zijn entree tn de woonkamer' Een buurman had het paard van de familie geleend en, aan nemende dat het dier de deur van den stal wel geopend zou vinden, liet hij het na gebruik maar zonder geleide terug gaan. Maar het paard had eerst zijn teruofcoTTut willen mel den...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19