c BOEKEN Van Vance tot Tanith Lee Gregoriaanse kerkzang H KUIFJE Genadeloze ontleding van een verziekt Italië Een mond van zand en een stenen lichaam Voorlopig heerst rust aan het SF-front 'Muziek tussen hemel en aarde' Arbeiderspers viert dit jaar het tweede lustrum van de "Crime de la crime' -serie DONDERDAG 11 FEBRUARI 1982 Extra Met enige zekerheid kan ik me herinneren in vorige bespre kingen de science fiction-li- teratuur een rooskleurige toekomst te hebben voor speld. Maar helaas. Ook in deze ruimtelijke branche lij ken recessie en malaise ie dere illusie van omzetverho- ging te willen vernietigen. De poen is op en de knip op slot, populair gezegd. De laatste maanden konden bevreesde- SF-fanaten de eerste tekenen al in het duister zien opdoe- Zo heeft uitgeverij Elsevier on omwonden laten weten met het produceren van SF te stoppen, mede door de terug lopende omzetcijfers. Daar naast, zo verzekerde men mij terloops, was er nauwelijks meer op te boksen tegen de monopolie-positie van con current Meulenhoff. SF-gi- gant Meulenhoff daarente gen, onkundig van deze mooie overwinning, doet het op zijn beurt zuinigjes aan. Vaste SF-lezers was het grote aantal herdrukken dat de laatste maanden bij deze uit geverij uitkwam, evenmin ontgaan. Al sinds jaren is de Amerikaan Jack Vance dé coryfee bij de M=SF reeks, maar zelfs Vance is niet heilig meer. In augustus '81 nog verscheen met een hoop lol en poespas de verzamelbundel Alambar die, ondanks de kwalitatief magere inhoud, met veel feestgedruis en getoeter ge presenteerd werd. Een maand later andermaal een Vance: Trullion/Alastor 2262 - zoals te verwachten een herdruk van het gelijknami ge werk dat in 1976 bij uitg. Scala verschenen was. Trul- lion is een niet onaardige, ty pische Vance-roman, spelend uiteraard op een eigenaardi ge planeet vol eigenaardige typetjes en eigenaardige spel letjes. De terloopse Vance- humor is ditmaal onvoldoen de om het boek dringend aan te raden. Overigens meldt de buitenge woon succesvolle SF-redac- teur bij Meulenhoff, Mark Carpentier Alting, mij per brief weinig veranderingen in deze politiek voor 1982. Liefst 6 Vance-herdrukken staan ons dit jaar te wachten, wat overigens mijzelf uit gezonderd - voor velen pri ma nieuws zal betekenen. Af gezien van het feit dat Meu lenhoff inmiddels het meren deel van Vance's werk in ver taling heeft uitgebracht en nieuw werk van de auteur binnenkort niet te verwach ten is. Zoals Carpentier Al ting schrijft: "Meulenhoffs herdrukpolitiek is eenvou dig: we herdrukken alles van Vance wanneer wij denken dat er voldoende vraag naar is gerezen". Ondanks deze te rughoudende politiek zo'n stapje terug is best begrijpe lijk blijft er nog genoeg te beleven aan het rustige SF- front. Meulenhoff - alweer zal vele liefhebbers verrukt hebben met de 12 verhalen die bij eengebracht zijn in de fanta- sy-bundel Nirwana, bijzon der fraai geïllustreerd door Alicia Austin. Opvallend zfjn hier de gevarieerdheid van keuze der verhalen (van het uit 1936 stammende Ne cromantie in Naat, een som ber-romantisch tovenaars- verhaal van de legendarische Clark Ashton Smith, vriend en tijdgenoot van Lovecraft, tot bijdragen van nieuwelin gen als Edward Degeorge en Richard K. Lyon) en ook de uitstekende vertalingen door resp. Jaime Martijn en Anne- marie Kindt, twee gerenom meerde namen in dit genre. Naast deze prachtbundel nog vermelding van een door- snee-MSF-roman: Charles Harness' Afdaling is Dis leest spannend weg, maar is toch voornamelijk interes sant door een originele kop peling van motieven. Aan vankelijk is er de suggestie van een mythologische On derwereld, vervolgens over heerst de populaire SF-sfeer van een met psi-krachten be gaafde Held die zijn geliefde onder de grond (Orpheus!) opspoort en tenslotte vindt alles zijn verklaring in het aloude NA-DE-BOM-gege- Ook nu wil ik niet nalaten te be sluiten met een juichende aanbeveling van de snel furo re makende schrijfster Ta nith Lee, die m.i. Vance steeds meer naar de kroon steekt. Huisdrukkerij Gradi- vus produceert in niet afla tend tempo werk van haar en terecht. Ook Ten Oosten van Middernacht, een fascine rend parallelle-werelden- avontuur vol bizarre toverij en spanning, en Het Kasteel der Duisternis dat meer 18e- eeuwse, zwart-romantische of gothic-elementen bevat, bevestigen het grote talent van de auteur om het fantas tische tot haast "alledaagse waarschijnlijkheid" te ver draaien. Fel geschilderd, met een zweem van erotiek, een hoop geweld en geweldig veel originaliteit. Dat Lee's werk soms stiekem riekt naar het odeur dat een wekelijks Libelle-romannetje af scheidt, zal uiteindelijk elke geharde SF-genieter een zorg zijn. Warm aanbevolen voor wie zijn of haar SF het liefst geniet zonder èl te veel psy chologische diepgang. ROB VOOREN Jack Vance, Alambar. Uitg. Meulenhoff, Amsterdam 1981, 13,90. Jack Vance, Trullion. Uitg. Meulenhoff, Amsterdam 1981, 14,25. E.L. de Marigny/Jaime Martijn (samenst.), Nirwana. Uitg. Meulenhoff, Amsterdam 1981, 29,50-. Charles Harness, Afdaling in Dis. Uitg. Meulenhoff, Am sterdam 1981, 11,50. Tanith Lee, Ten Oosten van Middernacht. Uitg. Gradi- vus, Den Haag 1981, 14,90. Tanith Lee, Het Kasteel der Duisternis. Uitg. Gradivus, Den Haag 1981, 14,90. Gardner: routineus maar weinig geïnspireerd schrijver Het feit datje een avontuurlijke levensloop achter de rug hebt (van goochelaar tot journa- list), dat je heel wat spannen de thrillers hebt geschreven en dat je zelfs geroepen bent om in de voetsporen van Ian Fleming geheim agent James Bond weer tot leven te roe ipen garandeert nog niet dat je alleen maar goede boeken kunt produceren. Ik denk daarbij aan John Gard ners "Het spoor van de weer wolf' Volgens dat verhaal zou Hitler in zijn laatste da gen een veertienjarige jongen tot zijn opvolger hebben be noemd. Dertig jaar later ontdekt de Britse geheime dienst tot gro te ontsteltenis dat die per soon in Engeland woont. Ogenschijnlijk onschuldig. Maar men wil het niet gelo- John Gardner laat de leiders in zijn verhaal een intense jacht ontketenen. Routineus ge noeg beschreven. Maar er is toch iets meer nodig dan rou tine om een meeslepend boek te schrijven. En juist die inspiratie heb ik niet kunnen ontdekken. KOOS POST "Het spoor van de weerwolf' door John Gardner, uitgeve rij L.J.Veen in Utrecht. Het Gregoriaans heeft helaas vrijwel afgedaan samen met de Latijnse liturgie. Volgens prof. dr. Helène Nolthenius ziet het ernaar uit, "dat van het Gregoriaans als kerkzang de laatste galmen wegster- In haar dezer dagen versche nen boek "Muziek tussen he mel en aarde" (de wereld van het Gregoriaans) signaleert de schrijfster dat het Tweede Vaticaans Concilie de Latijn se liturgie en dus het Grego riaans opofferde aan de mo derne zielzorg. Terwille van de "actieve deelname" door het volk werden concessies gedaan, "die niet anders dan fnuikend konden zijn voor de diepgang der liturgische taal en de hooggang der liturgi sche muziek". Zij vraagt zich in gemoede af of deze conces sies "allemaal nodig waren geweest". Een niet-katholiek, die zo vol is van Gregoriaanse muziek, moet er wel van houden. Dat doet de schrijfster ook. Dat blijkt overduidelijk uit haar bijzonder boeiende, maar niet altijd even gemakkelijke studie. De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat om de schoon heid van het Gregoriaans echt tot haar recht te laten komen, men deze muziek het beste kan beluisteren. In die behoefte is voorzien, want bij het boek zit een grammo foonplaat met Gregoriaanse kerkzang. "Muziek tussen hemel en aar de", prof. dr. Helène Nolthe nius, uitg. Querido, 95,-. De vraag "hoe katholiek is Limburg?" is moeilijk te beanwoorden. Wat verstaat men onder "katholiek"? Er zijn hedentendage zoveel me ningen, dat deze vraag niet gemakkelijk te beantwoor den valt. In een boek met de ze vraag als titel wagen Jo Wijnen en Theo Koopman schap een poging. Met de vaststelling dat "Gijsen de kerk van Limburg niet is" ben je er natuurlijk niet. Maar hun conclusie, dat "de ge schiedenis er zonder Gijsen wellicht heel wat minder tra gisch zou hebben uitgezien dat nu het geval is", kan ik wel onderschrijven. De auteurs wijzen erop, dat de Limburger zijn eigen, zeer persoonlijke en nogal luister rijke manier van geloven nooit heeft opgegeven. "De Limburger is gewend het niet zo nauw te nemen". Het zal wel. Maar ik weet nog steeds niet hoe katholiek Limburg eigenlijk is. "Hoe katholiek is Limburg?", Jo Wijnen en dr. Theo Koop manschap, uitg. De Lijster, 28,90. In 1978 verscheen van de hand van de historicus prof. dr. Hans Bornewasser "Katho lieke Hogeschool Tilburg' deel 1 1927-1954. Lang werd uitgezien naar deel II, dat on langs verscheen van de hand van prof. dr. Johan de Vries. Dit deel betreft de periode 1954-1977. Thans is de halve eeuw geschiedenis KHT ge schreven. Wederom een stan daardwerk katholieke (jong ste) geschiedenis. Ik ben daar erg blij om. Veel gaat verlo ren omdat men zo gauw ver geet èn omdat de geschiede nis geweld wordt aangedaan om daden van heden te "ver klaren". Katholieke Hogeschool Til burg, deel II. 1955-1977, Jo han de Vries. AMBO 62,50. Sinds de oorlog zijn e nogal wat publikaties verschenen over het kerkelijk .even in Nederland. Men koi zo lang zamerhand door de bomen het bos niet meer zien. Dezer dagen verscheen een lijvig boekwerk, getiteld: "Gods dienst en kerk, 1945-1980". De auteur, drs. J.P.A. Vugt, heeft een bijzonder overzich telijk geheel gemaakt. Meer dan 600 titels! Schematisch ingedeeld in thema, jaar van verschijning en confessione le groepering. Door van ieder boek een korte beschrijving te geven is het een waardevol naslagwerk geworden. "Godsdienst en kerk, 1945- 1980", drs. J.P.A. Vugt, AM BO, 45,-. THEO KROON Na jaren herdrukt: "Kuifje in Zwitserland", een inmiddels be rucht geworden parodie op de avonturen van de bekende stripfi guur Kuifje en zijn trouwe hond Bobbie. Kuifjes geestelijke va der Hergé heeft publicatie van deze parodie in Belgiè weten te voorkomen, in Nederland heeft het inmiddels verdwenen tijd schrift Caramba enkele jaren geleden het gewraakte stripver haal afgedrukt. Uitgever Drukwerk brengt de strip opnieuw uit in de vorm van een album. De kans om ook eens kennis te maken met een ande re onbekende - Kuifje: een onverzorgde, fors rokende en drinkende, onbeleefde slungel. De prijs van het album bedraagt 9,90. Wanneer je de achterkant van Marain's Een mond van zand leest, krijg je sterk de indruk dat je weer zo'n zielig boekje in je han den hebt, gevuld met kommer, kwel en allerlei andere vormen van ellende die sommige mensen schijnen te teisteren. Als men zich hierdoor niet heeft laten afschrikken, of zeer verstandig nooit flapteksten van boeken leest, zal blijken dat de roman, alhoewel merkwaardig, beslist geen aaneenschakeling van deer niswekkende gebeurtenissen is. Marthe, de hoofdpersoon, heeft toen ze vijf jaar oud was, tijdens een wandeling met haar tante Angèle, iets ellendigs meege maakt dat ze niet heeft kunnen verwerken en waardoor ze ver vreemd is van haar omgeving. Het verongelukken van haar ou dere broer Jozef, de enige in haar omgeving waarmee ze nog een beetje kontakt had, heeft tot gevolg dat ze nog meer geïsoleerd raakt. Aan haar ouders heeft ze weinig steun, want haar moeder kan de dood van Jozef niet verwerken en blijft in het verleden steken, terwijl Marthe's vader er overheen probeert te komen door de hele wereld af te reizen om filmreportages van parende kraanvo gels te maken. In Een mond van zand wordt beschreven hoe Marthe aanvanke lijk probeert met haar eenzaamheid gelukkig te worden: "Men sen moeten opgevoed worden tot de eenzaamheid. Ze hoort we zenlijk bij hen. Eenzaamheid aanvaarden ts gelukkig zijn" Niettemin probeert ze later het met haar omgeving verbroken kontakt te herstellen. Met haar moeder lukt dit niet. Nadat ze vanwege een hysterische bui op school voor goed naar huis wordt gestuurd, bestaat Marthe's conversatie met haar moeder in zes weken uit niet meer dan dertig woorden. Omdat dit geen houdbare situatie is, besluiten ze dat Marthe een tijd met haar vader mee reist. Na een klein jaar reizen met haar vader blijkt ook deze poging tot kontakt een fiasco. Al haar verder pogingen mislukken totdat ze op de bruiloft van een oude schoolvriendin, die door middel van overigens onbeantwoorde briefjes heeft geprobeerd de vriend schap in stand te houden, een Bulgaarse vluchteling ontmoet, Vasil Velkovski. Vasil karakteriseert Marthe's onvermogen tot kontakt goed aan de hand van een gedicht uit zijn geboorte streek, waarvan de laatste regel is: "Een mond van zand, een lichaam van steen". De machteloosheid, als zand in de mond, belet Marthe het spreken. Paniek maakt zich van haar meester, wanneer iemand zelfs maar probeert haar aan te raken. De angst veroorzaakt door wat er in het verleden gebeurd is, doet haar verstenen. Het duurt nog een tijdje voor Marthe zich gewonnen geeft en zich bij Vasil voegt. Het verhaal wordt niet chronologisch verteld maar voortdurend onderbroken door flarden van herinneringen die door Marthe's hoofd spelen. Zo komt de lezer beetje bij beetje te weten wat zich tijdens die bewuste wandeling precies heeft afgespeeld. Ook komt men zo wat meer te weten over de band die Marthe met Jozef had. Die afwisseling zorgt voor vaart, wat de roman wel ten goede komt, en maakt het een en ander ook wat raadselachtiger. Dit wordt nog versterkt doordat de schrijfster voortdurend van per- spektief verandert. Het effekt is dat het beeld van Marthe, die als het ware door een muur van mist is afgesloten van haar omge ving, enigszins wordt versterkt, doordat gedeeltes van gesprek ken, onsamenhangend, als door een mist tot haar doordringen. Jammer is dat de schrijfster wat de perspektief-wisselingen be treft af en toe technisch tekort schiet, zodat de lezer wel eens het spoor bijster raakt en niet meer weet in wiens perspektief hij terecht is gekomen. PETER LINDENBURG De veelal voortreffelijke serie "Crime de la cri me" van De Arbeider spers viert dit jaar haar tweede lustrum. Het ju bileumjaar is begonnen met de uitgave van twee nieuwe boeken: een zeer actuele be schrijving van een ont voering in Italië ("Rode Vos" van Gerald Sey mour) en de eerste Ne derlandse verschijning van een al uit 1974 date rend oorlogsverhaal ("De diepvries spion nen" van George Mark- stein). Toen de Amerikaanse NAVO- generaal Dozier kortgeleden door zijn ontvoering door de Rode Brigades in Italië en zijn latere bevrijding door de politie zeer geprononceerd in het nieuws was moest ik heel sterk denken aan Seymours boeiende reportage van een soortgelijke ontvoering. Natuurlijk, in zijn fantasie is de ontvoerde een Britse zaken man en wordt de hoofdrol aan de kant van de ontvoer ders gespeeld dopor een jon ge, dweperige terrorist in spe. De omstandigheden zijn dus duidelijk anders. Maar de beschrijving van de entourage, de aanwezigheid van extreme emoties en de fanatieke gedrevenheid van het Italiaanse terrorisme - overgeplaatst naar de reali teit van het hedendaagse we reldnieuws - maken de si tuatie in Seymours boek zo herkenbaar en daardoor zo boeiend. De journalist Seymour heeft de ontvoering en dood van poli tiek leider Aldo Moro des tijds van dichtbij meege maakt. Hij weet dus over wie en wat hij schrijft. Zijn even beduimelde als gedreven po litieman Carboni krijgt via zijn pen vlees en bloed. "Dienaar van een maatschap pij die verantwoordelijkheid en betrokkenheid de rug had toegedraaid. Een dienaar die vertrouwd noch gewaardeerd werd en vocht voor normen waar zij die zelf de hogere posten bekleedden afstand van hadden gedaan. Lock heedFriuli, Esso Italiana, Belice. Zelfs Quirinaal, zelfs de president. Schandalen, smerig en doortrokken van bedrog. En de schuldigen ver keerden op de hoogste sporten van de maatschappelijke lad der van het grote Mama Ita lia. Wie wilde er dus eigenlijk dat de wet werd nageleefd? Wie wilde dat er orde heer ste?". Gerald Seymour heeft genoeg kritiek. Maar hij vergoeilijkt het geweld nergens. Het ver ziekt het leven in Italië. Een etterende wonde. Maar de ge nezing zal moeilijk zijn, juist omdat het vuil zo diep in het Italiaanse lichaam is doorge drongen. Hoe anders is de sfeer die Geor ge Markstein oproept in zijn acht jaar oud verhaal "De diepvries spionnen". Een sfeer die dateert uit de voor bije oorlogstijd, die slechts geschiedkundige banden met heden heeft. Maar de verdienste van Mark- steins verhaal is dat het laat zien dat geheim agenten ook maar gewone mensen zijn, aan wie niets menselijks vreemd is. Die derhalve ook kunnen ontsporen. Maar dan juist zijn zij gevaarlijk want vaak dragen zij kennis van zaken die niemand anders mogen weten. De Britse geheime dienst lost het probleem niet bijster ori gineel op: gewoon wegstop pen. Wel met de luxe van een groot-aantal-sterren-hotel maar zonder enig contact met de buitenwereld. Natuurlijk lukt dat niet. Ze kunnen hun verleden niet verloochenen. Het loopt uit op moord en doodslag. Waarom? Door wie? In dat wereldje gebeurt immers niets om niets. Markstein bijt de zinnen als het ware af. Zijn harde, afgepaste verteltrant past goed bij het wrede bijna surrealistische wereldje waarin hij zijn figu ren laat rondspringen. Intri gerend, knap, maar ook koel en afstandelijk. Meer interes sant dan meeslepend. "De Rode Vos" 29.50) en "De diepvries spionnen" <J 24.50), in de serie Crime de la crime van De Arbeider spers. Zigzag Als introductie doet het het goed. Tony Foster werd veroordeeld tot gevangenisstraf wegens het smokkelen van drugs. Hij zat zijn straf uit in een Call fo nische gevangenis. Toen hij daar papier en potlood kreeg begon hij met het schrijven van een boek. Dat ging beter toen hij aan een bewaker een balpen wist te ontfutselen. En via goed gedrag kon hij ten slotte achter een schrijf machine terecht komen. Zo zou zijn "Zigzag naar Arma geddon" zijn geboren. Nogmaals: best een leuk ver haaltje. Maar of het meer dan een grein waarheid bevat moet worden betwijfeld. Iedere ingewijde vertelt altijd dat de gevangenis een nooit aflatende bron van informa tie is over misdadige praktij ken. Nergens schijnt er een betere en hardere leerschool in de misdaad te zijn Ik neem dat onmiddellijk aan Maar het wil er bij toch niet in dat ze daar ook alles kun nen vertellen over de tech niek van kernenergie. Dat ze daar ook het fijne weten over de politieke verhoudingen tussen Oost en West. En dat ze je daar ook een subtiel ge voel voor de drijfveren van Arabische terroristen kun nen bijbrengen. Dat gaat mij te ver. Toch legt Tony Foster dat alle maal op tafel in zijn wereld omvattend verhaal, waarvan de lengte overigens doet vre zen voor de duur van zyn ge vangenisstraf. Want hij schreef wel meer dan zeshon derd bladzijden vol met heel kleine lettertjes Dat is een fikse kluif. Maar on danks die lengte en ondanks de niet altijd noodzakelijke detaillering heb er mu er geen moment mee verveeld. Tony Foster veegt in zijn lijvig boek drie werelden op één hoop. In de eerste plaats is daar de Canadese zakenwe reld die graag zoveel moge lijk kernenergiecentrales wil verkopen en daarbij niet al tijd even nauwkeurig is in de zorg voor het radio actieve af val danks al zijn goede bedoelin gen er maar niet in Kan sla gen zijn gedroomd paradijs gestalte te geven. Hij accep teert dan ook graag wat hulp van buitenaf en vraagt dan maar niet waarom men be reid is die hulp te geven. Ten slotte zijn er in het verhaal de Arabische terroristen die in blind fanatisme alles wat joods willen vernietigen om toch maar gehoor te kunnen vinden voor hun smeekbede om gerechtigheid voor de Pa- lestijnen Dat alles leidt tot de produktie en verkoop van vier atoom bommen die in die Arabische handen machtige chantage middelen worden. Zeshonderd bladzijden in en kele regels samenvatten is niet alleen schier ondoenlijk, het doet ook geen recht aan de kracht en de dreiging van Fosters verhaal. Atoomchantage is geen nieuw onderwerp Diverse auteurs hebben er al met min of meer succes omheen zitten fanta seren. Het is te hopen dat het bij fantasie blijft Want je moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als mensen als bijvoorbeeld To ny Foster eens een vooruit ziende blik blukt te hebben... KOOS POST "Zigzag naar Armageddon" door Tony Foster, versche nen bij Uitgeverij Lutlingh in Laren 34.50).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11