Overtuigend toneel spel vanImperium1 c c Uitgekiende theatershow Boeiende "Falstaff" J J Wies Moens overleden Boeiend (klarinet)eoncert voor K 0 Scheepvaart MAANDAG 8 FEBRUARI 1982 LEIDEN - 'Waarom slaap je, liefje?' is de titel van een toneelstuk van de Vlaamse auteur Jos Vandeloo; het zijn ook de slotwoorden van de man, die hij bij zijn thuis komst na een wandelingetje tot zijn vrouw richt. In de daaraanvoorafgaande twee uur heeft het publiek een vrij weekeinde van dit echtpaar kunnen meemaken. Een nieuw toneelstuk op het repertoire van 'Imperium', dat afgelopen zaterdag in het Microtheater aan de Oude Vest in première ging. Na de uitbundige circussfeer van 'August, August, August' heeft men bij 'Imperium' voor een to taal ander stuk gekozen; een stuk, waarin weinig en in zekere zin veel gebeurt. Het is het niet geringe regie-debuut van Ineke Vos, Van de man (Jan van Iersel) en de vrouw (Clara Smit), die als echtpaar vrijwel constant op to neel moeten blijven, worden zeer intensieve spelprestaties ver langd. Clara Smit en Jan van Ier sel is het op overtuigende wijze gelukt om de aandacht van het publiek te blijven vasthouden. Van Iersel heeft soms alleen wat moeite met de scènes, waarin hij ontzettend kwaad moet worden; dat hoeft echter niet zo vaak te gebeuren, zijn beste spelmomen ten vormen de vele droogkomie ke scènes. Schitterend tegenspel wordt hem door Clara Smit ge boden; lachend, woedend, zeur derig of fantaserend treft ze de 'Waarom slaap je, liefje'. juiste toon. Alex Straathof heeft twee aardige bijrollen, wanneer bij als bezoeker/buurman in het geïsoleerde wereldje van dit echtpaar binnendringt. Als het stuk begint, is het zaterdag, 's ochtends om elf uur. Hij heeft uitgeslapen, zij heeft boodschap pen gedaan. Vrij snel al stelt zij voor om dit weekeinde even naar het bos of strand te gaan. Hij wil echter thuisblijven. Vanuit dit hoogst alledaagse en dus zeer gemakkelijk voorstelbare con flict worden de spanningen in deze man-vrouw-relatie met alle pesterijtjes van dien letterlijk ten tonele gevoerd. Er wordt in een zeer concreet aangegeven decor gespeeld. Leuke bijkomstigheid is, dat het publiek via dit decor de zaal binnenkomt. Het ver sterkt aanvankelijk de illusie, dat men bij dit echtpaar 'op visite' is. Dit visite-idee verdwijnt in de loop van de avond steeds meer, door dat deze theatrale illusie met minder concreet realistische spe lelementen wordt doorbroken. Gelukkig mag men wel zeggen; de opbouw van het stuk wordt daardoor veel interessanter. Vele fraaie regievondsten dragen aan zienlijk daartoe bij. Om de on derkoelde sfeer aan te geven had men voor de op zichzelf fantasti sche 'Gnossiennes' van Erik Sa- tie gekozen. Deze muziek wordt echter helaas de laatste tijd al te vaak gebruikt, bijv. in documen taires over ondergrondse gif vondsten. Met die kritiek geconfronteerd stelt regisseuse Ineke de Vos, dat er bij de in dit toneelstuk gethe matiseerde relatie ook heel wat "ondergronds gif' te bespeuren valt. En dat is waar. Nog tot en met 20 maart kan men elke vrij dag- en zaterdagavond deze pro- duktie in het theatertje aan de Oude Vest 33e gaan zien. WIJNAND ZEILSTRA. LEIDEN - Een overwegend jong publiek zaterdagavond in de Leidse Schouwburg. Het stroom de toe om zich te overtuigen van de kwaliteiten van 'Skirted Is sue', drie dynamische dames, die er hun reeds lang tevoren met veel publiciteit omgeven theater programma kwamen brengen. De nadruk vooral op theater, want onder geen beding willen Leonie Hofmeyr, Sarah McNaire en Mi- chele Maxwell als het zoveelste groepje zingende zusjes door het (artistieke) leven gaan. Integen deel, ze pretenderen met hun twee maal drie kwartier durende show de spot te drijven met het verschijnsel van dergelijke door de commercie voortgestuwde damestrio's. Een perfect uitgekiende show ove rigens, tijdens welke deze drie uit Engeland afkomstige dames, die elkaar jaren geleden in Zuid- Afrika hebben leren kennen, in adembenemend tempo en met handhaving van het éénmaal be reikte hoge niveau, beroemde zanggroepen van toen en nu, van Andrew Sisters tot Pointer Sis ters dus, persifleren. Het viel echter op, dat waar 'Skir ted Issue' inderdaad op niet mis te verstane wijze de draak steekt met bijvoorbeeld de valse petti- coatromantiek van de Beverly Sisters, de in al even vals voorge vormde puntbeha's gestoken McQuire Sisters (wie kent ze ei genlijk nog?), de sluwe gladheid van de Supremes en de doorzich tige sensualiteit van de Three Degrees, juist deze twee groepen met zeer weinig of zelfs geheel zonder venijn tegemoet treedt. Het zal er wel mee te maken heb ben dat genoemde groepen met een wat eerlijker soort glamour werden en worden omgeven, alle Colgate- en Max-Factor-glim- lachjes ten spijt. Skirted Issue', die op weergaloze wijze de vloer aanveegt met de bijkans duivelse Diana Ross, wier irritante ego trip ten koste is gegaan van de andere twee Supremes, voert bo vendien met veel gevoel voor hu mor de Sangrilas ten tonele, een brok stampvoetende rebelsheid, waar je nu alleen maar plezier om kunt hebben. Dat ook de he dendaagse punkmuziek com mercieel wordt geëxploiteerd laat de groep heel satirische zien in het zelfgeschreven en op het verschijnsel Nina Hagen geïnspi reerde slotnummer, waarin flar den tekst uit een aantal voor gaande parodieën op een punky manier worden herhaald. De show heeft extra veel vaart meegekregen, omdat de dames zich bij open doek op het toneel verkleden en van bijpassende pruiken voorzien. En ook dat doen ze binnen het strakke sche ma van een zorgvuldig opge bouwde choreografie. Geen ori gineel idee, maar wel knap uitge voerd. Trouwens, alle bewegingen en ook de harmonieën van de groepen, die worden geparodieerd, zijn nauwkeurig gekopieerd. 'Skirted Issue', hoopt straks met deze show het publiek in Londen en later ook dat in New York te ver overen. Achterdochtig als je van daag de dag hoort te zijn, mag je veronderstellen, dat het drietal Nederland en België als provin cieplaatsen heeft gebruikt om proef te draaien. Dat deed geluk kig geen afbreuk aan deze 'mei den-zaak', want die loopt al ge smeerd. Alleen nog even dit: 'Skirted Issue' zegt in interviews nogal nadruk kelijk met deze show de schone schijn van het op glitterwerk ge baseerde sterrendom door te wil len prikken. Een soort bood schap dus met daarbij als wijsge rige waarschuwing: 'wie in onze show alleen jeugdsentiment ziet, mist de kern'. Alsof het publiek zo naïef is om niet te beseffen dat showbizz uitsluitend op schone schijn berust. 'Skirted Issue' brengt, instrumen taal voortreffelijk begeleid door met Palm Grove Quartet gewoon prima amusement. Amusement in theatervorm, waarbij welis waar niet zozeer de nostalgie als wel de her ing een grote rol speelt. En op die her ing be rust het succes van deze swin gende theatershow toch in be langrijke mate PIETER C. ROSIER LEIDEN Er zijn momenten tij dens de Projekttheater-interpre- tatie van Otto Nicolai's opertte 'Die Lustige Weiber Von Wind sor", welke componist op zijn beurt weer Shakespeare's gees teskind had bewerkt, dat de kou de rillingen over je rug lopen. Zo dicht nadert 'FalstafT soms de van grote wansmaak getuigende Globe-versie van (alweer) Wil liam Shakespeares Troilus and Cressida' Regisseur Frans Strijards, die za terdagavond ook zelf in het LAK-theater aanwezig was om te constateren, dat het theater ge heel volliep, heeft zich mogelijk toch niet geheel kunnen ontwor stelen aan de invloed, die regis seur Gerardjan Rijnders op vele theaterregisseurs heeft. Aan een dergelijke regievoering zitten natuurlijk twee kanten. Het streven van Strijards. Ren ders c.s. om klassieken (van bijv. Shakespeare) te 'ontmaskeren' en te ontdoen van hun bour- geois-aspekten verdient vanzelf sprekend aller waardering. Daar over zal vriend en vijand van dit soort toneelinterpretaties het eens zijn. De holle pathos diende hoog nodig aan de kaak gesteld en niet voor niets laat Strijards één van de actrices op een gege ven ogenblik afstand nemen van haar eigen tekst door zich recht streeks tot het publiek te wen den. Daarnaast bewijst het Projektthea- ter, dat het overigens in het nieu we theaterseizoen moet stellen zonder de subsidie van de ge meente Amsterdam en de subsi die van CRM, zijn naam door zijn interpretatie in de afronding te relateren aan de door William Shakespeare zelf bedoelde to neelvoering. Weg zijn dan plotse ling het blote achterwerk van Jan-Jaap Jansen (Falstaff), de fellatio-verwijzingen en de 'meesteresslaaf-verhouding. Weg is de directe beeldspraak, het beeldend, suggestief taalge bruik en het ontbreken van alle omgangsvormen. De terugkoppeling lijkt in de Pro- jekttheatennterpretatie op de herhaling van een spannend doelpunt. Spanning, erotiek en motivatie lijken weg te vallen om plaats te maken voor vormelijk heid, taboes en hypocrisie. Bin nen dit meestal boeiend maar ook deels chaotisch gegeven ble ven naar mijn gevoel vooral Jan- Jaap Jansen (Falstaff). Herman Naber (Spaarzaam). Gabv Witte- veen (Mevrouw Mot) en André van den Berg (Heer Gloed) keu rig overeind. Vooralsnog moeten we daarom concluderen, dat 'FalstafT een minnelijk compro mis betekent tussen het de extra vagante Troilus And Cressida' en het gezapige 'Die Lustige Wei ber von Windsor". Jammer al leen, dat de LAK-agenda Otto Nicolai's geesteskind aan het jaar 1948 i.p.v. 1848 koppelde. BERT KOEKEBAKKER NEERBEEK (ANP) - De Vlaamse auteur en dichter Wies Moens is op 84-jarige leeftijd in het Zuid limburgse Neerbeek overleden. Hij heeft daarna ongeveer 32 jaar in ballingschap geleefd. Moens was door Belgiè bij verstek ter dood veroordeeld wegens medewerking met de Duitse be zetter tijdens de Tweede Wereld oorlog. Hij was toen onder meer directeur van de Belgische radio. Moens werkt al tijdens de Eerste Wereldoorlog samen met de Duitse bezetter, van wie hij steun verwachtte voor de Vlaamse be weging LEIDEN - De Belgische klarinet tist Hedwigh Swimberghe en de pianist Jan van der Meer waren gisterochtend uitgenodigd door het K&O, om het koffieconcert in de Stadsgehoorzaal te verzor gen. Swimberghe, die zich al een paar keer prijswinnaar kan noemen van verschillende concoursen treedt sinds 1978 geregeld op met Van der Meer, een bekend en vaardig begeleider. Het Duo concertante van C M. von Weber werd als opening van het concert uitgevoerd. Vooral het eerste deel werd enigszins slordig en gehaast gespeeld. Het rondo daarentegen vormde een uitge balanceerd geheel. Als tweede werk hoorde men de Sonate voor klarinet en piano van C. Saint Saëns. De werken die na de pauze werden uitgevoerd bezaten, in tegenstel ling tot die van de pauze, meer diepgang, en waren daardoor zeer boeiend. Het samenspel ver liep soepel en beide partijen wa ren goed op dreef. Swimberghe had een mooie volle en vooral ontspannen toon, en zijn techniek is goed, hoewel soms wat haperingen optraden bij het aanblazen van de wat ho gere tonen, overigens geheel niet storend. Opvallend zijn de enor me klank, en dynamische nuan ces, die van een forte tot een pia- pianissimo lopen. Van der Meer paste zich uitstekend aan, zodat er een muzikale eenheid ont stond. Dit alles was vooral in de Sonatine van de hedendaagse Belgische componist M. Poot te horen. Het hoogtepunt vond ik het laatste werk, de Sonate van Fr. Paulenc. In de romance werd een mooie, sfeervolle spanning opgebouwd die zich ontlaadde in het met vaart gespeelde Allegro con fuo- ca. Als toegift werd er een com positie gespeeld waarin, zeker wat de vingervlugheid betreft, enige technische hoog standjes in waren verwerkt. CAECILE HOUTMAN Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Een moordveijaar- dag", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Black belt Jones", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. CAMERA (124919): "Lily Marleen", da. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie in het land der reuzen", za., zo. en woe. 14.30 uur. Nachtvoorstelling: "Murder by death", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "Dr. No", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr. LIDO 2: "Killers van Parijs", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur. 12 jr. Kindermatinee: "Frank en Frey", za. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 3: The four seasons", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr. LIDO 4: "Ik ben Joep Meloen", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. STUDIO (133210): "The french lieute nant's woman", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr. TRIANON (123875): "Het mysterie van de zwarte kat", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. REX (125414): "Here name was Lisa", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: 'Twee vorstinnen en een vorst", do., vr., ma. en di. 13.30,18.30 en 21.00 uur. za. en woe. 18.45 en 21.15 uur, zo. 16.15, 18.45 en 21.15 uur, al. Kindermatinee: "London connection", za., zo. en woe. 13.45 uur. Nachtvoorstelling: "Het huis met de pantserkluis", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Raiders of the lost ark", da. 13.30, 18.30 en 21.00 uur. zo. 13.30, 16.00, 18.30 en 21.00 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Meisjes die zich voor alle nummertjes lenen", za. 24.00 uur. 18 jr. EURO 4: "Ik ben Joep Meloen", da. 13.45 uur. al. "Garantie tot de hoek", da. 18.30 en 21.00 uur, za. 19.00, 21.30 en 24.00 uur, zo. 16.30, 19.00 en 21.30 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Stir Crazy", vr. 19.30 en 21.30 uur, za 16.00, 19.30 en 21.30 uur. zo. 15.30 en 21.30 uur, woe. 16.00 uur, 12 jr. "La banquière", zo. 20.45, di. en woe. 20.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Dik Trom weet raad", za. 14.00 uur, zo. 13.30, woe. 14.15 uur. Bioscoop Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Ik ben Joep Meloen", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, al CITY 2: "Buddy goes west", da. 14.45 (beh. za en woe 18 45 en 21.15 uur, al Kindermatinee: "Circus op stelten", za. en woe 14.30 uur CITY 3: "Endless love", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur. al CITY 4. "Virus", da. 14.45,18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Q Exposities Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1. t/m 3/10, "Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden", ma. t/m za. van 10-17 uur, zo. en feestdagen van 13-17 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg 18-20, tentoonstelling Bas van der Poll, aquarellen en gra fiek, t/m 21/2, vr. za. zo. van 13.30- 17.30 uur. Leiderdorp - Gemeentehuis, expositie van Alex Hakkaart, aquarellen, t/m 9/2, ma. t/m vr. van 8 tot 17.30 uur en do. van 19-21 uur. Oegstgeest - Kunstcentrum Lange- voort, Lange Voortplein 1, expositie van werken van Jan Golsteyn; Lia Hoek- Hannessen; Henny van Oosten-van Kampen; Jan Treffers, tot 10/2, di., woe., do., vr 13.30-17.30 uur, vr. 19-21 uur, za. 13-17 uur. Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmediscb Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandag' van 19.30-20 30 uur. Beioekurcn St. Ellsabrth Zltkrnhuli Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling. dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking): dagelijks van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30 Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinde renzijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19 00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi- 7" VIA OVERVERZADIGING NAAR V/EERZIN-ZO HEF JE DE HEBZUCHT OP...A<tAAa IN DIT ERNSTIGE GEVAL Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Singel 28-32, t/m 7/2, tentoonstelling van werken Bakker Korff, Cornet en Ringe ling, drie Leidse 19e eeuwse kunste naars. di. t/m za. van 10-17 uur; zo. 13-17 Gemeentelijke Archiefdienst - Boisot- kade 2a, t/m 6/2, tentoonstelling "De ramp van 1807", over de ontploffing van Waaggebouw - t/m 14/2, tentoonstelling "Landschap/Natuurbeleving in de mo derne kunst", ma. t/m za. van 10-17 uur. Lies Valerius, di. 1 Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat. febr., tentoonstelling van kinderboeken voor de leeftijdsgroep van 0-4 jaar, ma., ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). tiezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 i Alphen aan den Rijn C(QudF) LieillUS Rijnoord: le*en 2e klas 11-11.30 uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur. Kraamadeling 13.30-14.45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder var vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000) 8 februari 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: "Past op uwe zakkenriep dezer dagen te Parijs een pol\- tie-agent, zich aan den ingang van een door hem aangehouden omnibus vertoonende Een veer tiental passagiers slak onmid dellijk de handen in de zakken, drukte de ellebogen tegen de zij de en zag elkander met wan trouwende blikken aan. Een eerwaardig grijsaard, een stok met gouden knop tn de hand hebbende, stond op en verklaar de, dat hij eene aanmerkelijke som bijzich droeg en deze niet wagen wilde. Hij stapte uit, ge volgd door een keurig gekleed jongmensch. dat alle teekenen van afgrijzen gaf over de bende dieven, u>aarin hij scheen ver dwaald te zijn. "Vooruit.'" nep de agent en de omnibus reed loerder Nog een agent schoot toe en de twee bezorgde passagiers, de oude en de jonge, beiden be ruchte gauwdieven, werden vastgegrepen en naar het poli- tiebureel gebracht. Woensdag 11. stond eene da me te Panjs voor een winkel met haar jongetje van drie ja ren aan de hand Terwijl zij zoo stond te kijken, liet het kind de hand los en toen de moeder een- ige oogenbltkken later zich om keerde was het verdwenen. Na wanhopig overal gezocht te heb ben, begaf de dame zich naar het naaste bureel van politie en vond daar tot hare verrassing den kleine terug. Een jong mensch, de heer Lardieu. had eene vrouw, die ermede weg liep. aangehouden, daar het ge gil van hel kind hem verdacht voorkwam. De kinderroof ster bevond zich reeds tn hecenis nog steeds loort Zaterdag is de stand Tsjapei geheel afge brand. De schade wordt ge raamd op ongeveer een mil liard gulden De Chtneesche troepen hebben versterkingen ontvangen en willen den strijd voortzetten De Amerikaansche regeering heeft besloten de te Manilla gestationneerde Azia tische vloot te versterken met tieee kanon neer booten en een kruiser welke uit de Centraal- Amenkaansche uxxteren wor den gzonden De voorgenomen terugroeping van dertien oor logsschepen van de Aziatische vloot naar hun bases is voor- toopig uitgesteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19