Stijlvolle film niet een compleet succes De zoveelste mislukte thriller uur 'Virus' in Katwijk: chaos en gruwelen Film Horror van Thompson gaat aan overdaad ten onder Overdaad schaadt is een gezegde waar regisseur Thompson beslist niet aan heeft gedacht toen hij deze film maakte. Ooit een leer ling van de grote Hitchcock, heeft hij weliswaar wat van diens snufjes overgenomen, maar ver der een overdaad aan gruwelijk heden gebruikt. En dat maakt het geheel er niet plezieriger op. Bovendien zie je veel gebeurtenis sen al lang van tevoren aanko men, waardoor de spanning die Hitchcock altijd zo aardig wist op te bouwen, verloren gaat. Het meisje Virginia heeft een aan tal vriendjes, die op z'n minst nogal vreemde hobby's hebben. Binnenkort is zij jarig en nodigt het clubje uit. Maar helaas wordt de een na de ander op bloederige wijze om zeep gebracht. Nou is Virginia niet helemaal schoon op de graat, want na een traumatische ervaring loopt zij bij een psychiater. Al snel kom je als toeschouwer dan op de ver denking dat Virginia, die nogal vaak 'zwarte plekken' in haar ge heugen vertoont, wel eens meer van de narigheid zoü kunnen af weten. Het valt in Lee Thompson te prij zen dat hfj voor de ontknoping niet de gemakkelijkste weg heeft gekozen, maar inderdaad voor een verrassend slot zorgt. Alleen is dat zo ongeloofwaardig, dat het prompt weer aan waarde in boet. Jammer dat Hitchcock hem dót niet heeft kunnen leren. Thomp son betoont zich tenminste een slecht discipel. ANNEMIEK RUYGROK The French lieutenant's woman Wie zonder enige voorkennis The French lieutenant's woman ziet, wordt na een kwartier verrast door het gerinkel van een moder ne telefoon. We zitten dan net midden in de negentiende eeuw en The French lieutenant's wo man ontwikkelt zich in de voet sporen van de slepende roman tiek van Polanski's Tess. In soortgelijk oogstrelende scènes heeft de onberispelijke archeo loog Charles Smithson de al even onberispelijke Ernestina het hof gemaakt. En dan gaat 's morgens vroeg op eens de telefoon. Dezelfde Smithson neemt op en zegt tegen zijn bedgenote dat ze snel op moet staan. Die bedgenote is niet de eerder genoemde Ernestina, maar blijkt later - als het verhaal '"'llllli. M,l||||k '1( The French Lieutenant's woman; regie: Karei Reisz; hoofdrollen: Meryl Streep en Jeremy Irons; II theater: Studio, Leiden; II alle leeftijden. iiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiill weer terugkeert in het Victo riaanse Engeland - het liefje van de Franse luitenant te zijn, waar de film over gaat. Dit verwarrende geflits tussen twee eeuwen is de formule die scenario-schrijver Harold Pinter uitvond om het oorspronkelijke boek van John Fowles zoveel mogelijk recht te doen. Dat laat ste was zeker geen eenvoudige opgave. Fowles' versie van The French lieutenant's woman speelt zich weliswaar alleen maar in de vorige eeuw af, maar hij vertelt het verhaal vanuit het oogpunt van deze eeuw. Hij trekt vergelijkingen tussen het stren ge Victoria-Engeland en het hui dige tijdperk. Menig geïnteresseerd filmmaker heeft in hét verleden al zijn tan den stukgebeten op die struc tuur. Om toch tot een verfilming te komen hebben Pinter en regis seur Karei Reisz (ook een vete raan) het boek zo goed als losge laten en eigenlijk alleen de ka rakters bewaard. De liefde tus sen Charles Smithson en Sarah Woodruff ('de vrouw van de Franse luitenant') laten zij ook buiten de filmset opbloeien. Acteur Jerry en actrice Ann heb ben in werkelijkheid ook een verhouding. Hoewel er zeker overeenkomsten zijn, worden die twee aparte verhalen niet pa rallel verteld. Het zwaartepunt ligt ook in de vorige eeuw. Smithson keert daarin zijn aan staande vrouw Ernestina de rug toe om zich in een onstuimige re latie te storten met Sarah, een verworpene der aarde. Zij is door de maatschappij uitgekotst na dat ze een verhouding met een Fransman zou hebben gehad. Een doodzonde in die tijd. Niet omdat het een Franse minnaar betrof, maar wel omdat Sarah al getrouwd was. Reisz heeft die wanhopige liefdesgeschiedenis geheel in stijl gefilmd. Ouder wetse romantiek tegen de achter grond van Engels natuurschoon. Als speldeprikken zijn er scènes uit deze tijd tussengelast. Dat lijkt erg storend, maar dat is het eigenlijk nauwelijks. Die paar 'overstapjes' zitten er uiterst in genieus ingeweven en zijn vaak een (modern) vervolg op wat er even daarvoor is gebeurd. Het verhaal wordt dus niet in de kiem gesmoord, maar evenmin wordt echt duidelijk wat de ma kers er mee bedoelen. Er zijn een paar aanknopingspun ten en voor geen van alle wordt werkelijk gekozen. Enerzijds is er het ontvlammen van de harten dat door de eeuwen niet veran dert, maar anderzijds toont Pin ter (eens te meer) dat liefde nu veel directer, meer open en sex- gericht is dan destijds. De bood- Charles Smithson (Jeremy Irons) i Streep), nadat die drie jaar niets va schap hangt daardoor wat in het luchtledige en daardoor is The French lieutenant's Woman 'niet veel meer' dan een staaltje van vakmanschap. Het vakman schap van Harold Pinter die han dig speelt met twee tijden, het vakmanschap van Karei Reisz die dat gloedvol verfilmde en niet te vergeten het vakman schap van Meryl Streep en Jere my Irons die uit hun twee dub belrollen het uiterste halen. Daarom ook is The French lieute nant's woman een film die nau welijks verveelt. Maar de interes se die de raamvertelling aanvan kelijk wekt. wordt uiteindelijk toch niet echt bevredigd. BART JUNGMANN Het mysterie van cle zwarte kat ui, lm, 'H .iilll lil, '<l ,,'d Moordverjaardag"; re gie: J. Lee Thompson; hoofdrollen: Melissa Sue Anderson, Glenn Ford en Sharon Acker; Luxor, Lei den, 16 jr. in I' "Het mysterie van de zwarte kat" is de zoveelste mislukte thriller. De film, die werd gebaseerd op Ed gar Allen Poe's korte verhaal "The Black Cat", is zo slecht dat hij maar beter gelijk weer verge ten kan worden. Van het oorspronkelijke verhaal van Edgar Allen Poe is slechts een klein deel terug te vinden in de film. Regisseur Lucio Fulci heeft zoveel onzin in de film ge stopt dat Poe zich zeker in z'n graf zal omdraaien. Fulci's verhaal: In een klein Engels dorpje gebeuren allerlei onge- lukken meestal met dodelijke af loop, die lijken op moord. Een Amerikaanse fotografe (Mimsy Farmer) komt er achter dat de ongelukken zijn veroorzaakt door een kat. Niemand gelooft haar, totdat een politieman zelf aangevallen wordt door de kat. Uiteindelijk blijkt de helderziende Miles (Phillip Ma- gee) de kat te kunnen bevelen, maar hij verliest de macht over zijn geesteskind, die zich aan het eind van de film tegen zich keert. De afloop is het enige wat over blijft van Poe's korte verhaal. Mi- les metselt de Amerikaanse foto grafe samen met de kat levend in. De kat miauwt echter zo luid dat de politiemannen de pas ge metselde muur vinden en nog net op tijd de fotografe en de kat bevrijden. De film is op alle punten ongeloof waardig. De kat bijvoorbeeld: hij gromt als een loopse leeuw en springt verder dan een poema. Overigens heeft regisseur Fulci een bijzondere voorliefde voor close-ups van ogen. Tientallen malen komen ogen in beeld; ogen van de kat, ogen van de fo tografe, ogen van de helderzien de Miles enz. Elke keer dat er ogen in beeld komen gaat er iets spannends gebeuren. Omdat je dat na vijf minuten al door hebt .illl .dl! "Het mysterie van de zwarte kat"; regie Lucio Fulci; hoofdrollen: Phillip Magee, Mimsy Farmer en een zwarte kat. Trianon. 12 jr. miniminmilium Eigenlijk heeft de film maar één pluspunt: hij duurt slechts vijf kwartier. HENNY VAN EGMOND Virus is een film die van alle wal letjes wil meeèten en daardoor overal net buitenvalt. Het is een rampenfilm, want noem het maar geen ramp als de hele mensheid op 900 personen na dood gaat. Het is een gruwelfilm, omdat dat massale afsterven wordt aange grepen om vele tientallen kada vers in staat van gehele of ge deeltelijke ontbinding te tonen. Het is een thriller omdat dankzij de heldhaftige daden van twee van de overlevenden de overigen aan het virus kunnen Qntsnap- pen. Voeg daarbij nog de natuuropna mes van het zuidpoollandschap en een vluchtige liefdesaffaire en de chaos is compleet. Regisseur Fukasaku heeft niet op twee maar op minstens tien gedachtes gehinkt. Het resultaat is een film die struikelt van scène naar scè ne. Het lijkt wel alsof Fukasaku heeft geprobeerd van overgeble ven opnames van andere films en van andere regisseurs een ge heel nieuw film samen te stellen. Die chaos wordt nog versterkt doordat het verhaal van de film op zijn zachtst gezegd verge zocht is. In Amerika wordt per abuis een dodelijk virus ontwik keld, MM88 geheten. Dit virus heeft de eigenschap dat het be staande, op zich onschuldige vi russen tot dodelijke proporties versterkt. U voelt het al, het virus komt in verkeerde handen, de bandieten knallen met een vliegtuig tegen een berg en het virus komt vrij. Binnen de korste keren is de hal ve mensheid om zeep. Eerst wordt Rusland ervan verdacht, maar ook de Russische leider sterft. Alleen de poolvorsers op llb' "'Mii,'i| rjgrjir Film: Virus, hoofdrollen: Chuck Connors, Glenn Ford en George Kennedy, regie: Kenji Fukasaku, bioscoop: City 4 in Kat wijk, 16 jr. Antarctica overleven, want daar heeft het virus vanwege de kou geen uitwerking. Juist als men bezig is daar een nieuw leven op te bouwen, blijken Amerikaanse en Russische kernwapens op het punt te staan automatisch te worden afgevuurd door de schokken van een aardbeving. Een reddingsploeg kan dit niet ver hinderen, tientallen paddestoe len kleuren het scherm. Maar een inmiddels ontwikkeld serum be wijst zijn waarde. Gevoelige geesten die deze wanorde met ei gen ogen willen zien, moeten een braakbuiltje zeker niet vergeten. ARIEJAN KORTEWEG. Kathleen Turner is sinds gisteren in verschillende theaters in Nederland te zien in haar filmdebuut "body Heat". Deze film van (debuterend) regisseur Lawrence Kasdan laat Turner zien als fa tale vrouw. En sommigen in Amerika hebben haar al bestempeld als de nieuwe Lauren Bacall. Kathleen Turner blijft nuchter onder alle lof die haar wordt toege zwaaid: "Mijn tweede film kan wachten, toneel bevredigt mij vol komen", zei ze als reactie op haar r n het Filmhuis van het Vrije Tijdscentrum de eerste film in een weekendcyclus van anti-oorlogsfilms. Vrijdag- en zaterdagavond is "Coming Home" te zien van Hal Ash- by. In de hoofdrollen Jon Voigt (oorlogsgehandicapte), Jane Fonda (verzorgster) en Bruce Dern (marine-officier). De film geldt als aanklacht tegen de oorlog in het alge meen en die in Vietnam in het bijzonder. Fonda en Programma's filmhuizen Voigt kregen een Oscar voor hun rollen. Aanvang 21.15 Woensdag en donderdag (20.00 en 21.15 uur) "Neige" van Berto en Roger. De film speelt in de heroïnewereld. Volksuniversiteit K O ver toont dinsdagavond om acht uur "A bigger splash". De film was aanvankelijk be doeld als documentaire over leven en werken van de suc cesvolle Britse schilder Da vid Hockney. Regisseur Jack Hazan wijzigde dit plan ech ter en maakte een film met Hockney en zijn vriend Peter Schlessinger in de hoofdrol len. Hun verhouding is het, middelpunt van de film ge worden. Het Kijkhuis heeft een Slavi sche filmweek. Maandag: "Een zeer morele nacht" van de Hongaarse regisseur Karo- ly Makk. Een komische film over een student die wegens geldgebrek in een bordeel moet wonen. Dinsdag: "Wie zingt daar zo" van de Joego slaaf Sloboden Siien. Een zwarte komedie over een bustocht van een aantal vreemde personages naar de hoofdstad. Donderdag, vrijdag en zater dag: "Het vlot Medusa" van Karpo Godina, eveneens uit Joegoslavië. Een poging van een aantal intellectuelen tot vorming van een boerenbe volking. De film speelt in de jaren twintig. De voorstellin gen beginnen alle avonden om 20.00 en 21 15 uur Anne Bancroft is vooral be kend om haar rollen in boeiende films als The tur ning point en geslaagde ko medies als The Graduate. In het begin van haar filmcarriè re figureerde ze echter in veel minder geslaagde produkties als The restless breed, die zondag op de Nederlandse te levisie is te zien. Nadat Bancroft dat werk beu was, toog ze naar Broadway en vierde grote successen op de planken. Pas daarna had Hollywood wat interessante re aanbiedingen voor haar. In The restless breed (uit 1957) is Bancroft een halfbloed meisje dat in de problemen komt. Marcello Mastroianni speelt de hoofdrol in Lo straniero die een dag later op Duitsland 1 wordt uitgezonden. Luchino Visconti verfilmde daarmee de korte roman l'Etranger van Albert Camus. Ma stroianni speelt die vreemde ling. Een Frans-Algerijn, wiens gesloten karakter zich tegen hem keert als hij ver dacht wordt van doodslag. De Westduitse regisseur Peter Lilienthal maakte een film over de nadagen van de So- moza-dictatuur in Nicaragua. Hij brengt het hele conflict terug tot een tweestrijd in een gezin: de zoon heeft dienst genomen in het leger om een technische opleiding en de vader spreekt daar schande van. Maandag Duits land 2. Vor Sonnenuntergang (1956) staat als één van de beste films van de Westduitse ac teur Hans Albers te boek. Hij is een directeur die het er een beetje bij laat zitten. De rest van de familie tracht hem er daarom ook uit te werken. Maar Mathias komt in con tact met een secretaresse die hem er bovenop helpt en in conflict met de overige fami lieleden brengt. HET PROGRAMMA ZTERDAG: The square peg; 16.00 uur; Bel. 1 (regie: John Paddy Carstairs met Norman Wisdom. Amerikaanse film uit 1958). Abismos de pasion; 21.45 uur; Dtsl. 3 (regie: Luis Bunuel. Mexicaanse film uit 1953). Lovers and other strangers; 23.35 uur; Dtsl 1 (regie: Cy Howard met Mi chael Brandon. Amerikaanse film uit 1970). ZONDAG: The restless breed; 15.35 uur; Ned 1 All about Eve; 20.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Joseph Mankiewicz met Bet te Davis. Amerikaanse film uit 1950) MAANDAO: Lo straniero; 23.00 uur. Dtsl.l. DINSDAG Edgar Wallace: der schwarze Abt; 19.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Franz Josef Gottlieb. Duitse film uit 1963). Land og synir; 20.45 uur, Bel. 2 (regie Agust Gud- mundsson. IJslandse film uit 1978). WOENSDAG: Chotard Co; 22.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Jean Renoir met Fernand Charpin. Franse film uit 1933). DONDERDAG Die verkaufte Braut; 20 15 uur. Dtsl 3 (re gie: Max Ophüls met Max Nadler. Duitse film uit 1932). VRIJDAG: Vor Sonnenunter gang; 20.15 uur, Dtsl. 1. Einer von uns beiden; 23 20 uur Dtsl. 2 (regie: Wolfgang Pe- dersen. Westduitse film uit 1973) BLIJVERS "Th, four «mm- G«l»»gd i*- (Mdcbuut van Alan Aid». Lido 3, Leiden "Raiden of the lost ark" Zeer ge slaagde avonturenfilm. Euro 2, Al phen "History of the world, part 1" Mel Brooks en de geschiedenis. Euro 3, Alphen. "Ik ben Joep Meloen" André van Duin als filmacteur. Lido 4, Leiden, Euro 4. Alphen. City 1. Katwyk. "Buddy goes West" - Bud Spencer als sheriff in wilde westen. City 2. Katwijk "Endless love" - Zoetigheden met Brooke Shields. City 3. Katwijk. (OP)NIEUW "Lily Marleen" - Fassbinder maakt imposante film aan de hand van oorlogsliedje. Camera. Leiden. "Dr. No" - Eerste James Bond film en dus leuk om (weer) te zien. Lido 1. leiden. "Twee vorstinnen en een vorst" - Goed geslaagd, maar niet echt goed, Euro 1. Leiden. "Garantie tot de hoek" - Vermeend leuk gedoe met malafide autohan del. Euro 4. Alphen. SEXFILM "Her name was Lisa" - Rex, Leiden. NACHTFILMS den. "Intiem gefluister" - Rex. Leiden. "Het huis met de pantserkluis" - Euro 1. Alphen "Meisjes die zich voor alle num mertjes lenen" - Euro 2. Alphen - Euro t de hoek" - Euro 4, AI- DEN HAAG "Force five" - Apollo 1 (460340), 16 jr. "De zedenbrigade" - Apollo 2.16 jr. "The French lieutenant's woman" - Asta (463500). 16 jr. "Rich and famous" - Bijou (461177), 12 jr. "Body heat" - Calypso (463502), 12 jr. "Stripes" - Babylon 1 (471656), 12 jr. "De vier vuisten hebben de tropen kolder" - Babylon 2, aL "History of the World, part 1 Ba bylon 3. 12 jr "Ik ben Joep Meloen" - Cineac 1 (630637). al "Lady Chatterley's lover" - Cineac 2. 12 jr "Killers van Parijs" - Cineec 3.16 jr. "Fort Apache, the Bronx" - Du Midi (855770). 16 jr "Quo vadis" - Euro, al. "Les uns et les autres" - Metro pole 1 (456756). al. "Body Heat" - Metropole 2,12 jr. "Sabine" - Metropole 3. 12 jr. "Raiders of the lost ark" - Metropole 12 Jr 'Southern comfort" - Odeon 1 (462400), 16 jr. "Eyes of a stranger" - Odeon 2,16 jr. "Die bleierne Zeit" - Odeon 3. 16 jr. "Tre fratelli" - Odeon 4. 16 jr. "Lolita" - Odeon 5. 16 jr. '"n Tropische verrassing op heet Hawaï" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Pornofanatsién van een nymfoma- ne" - Le Paris 2,18 jr. "Meisjes voor de betere stand" - Le Paris 3, 18 jr. "An American werewolf in Lon don" - Passage (460977), 16 jr AMSTERDAM "Body heat" - Alfa 1 (278806). 12 Jr. "Rich and famous" - Alfa 2. 12 jr. "Body Heat" Alhambra 1 (233192). 12 jr. "Sabine" - Alhambra 2,12 jr. "An American werewolf in Lon don"- Bellevue Cinerama (234876/ 266227). 16 jr. The French lieutenant's woman" Calypso 1 (266227/234876). 16 jr "Vier vuisten hebben de tropenkol der" - Calypso 2. al. 'Out of the blue" - Calypso 3, 16 jr. "Force five" - Cineac Damrak 1 (245648), 16 jr 'The last hunter" - Cineac Damrak 2. 16 ir "Raiders of the lost ark" Cineac (243639), 12 jr. "Five easy pieces" - Cinecenter (236615). 16 jr "Lolita" - Cinecenter. 16 jr. 'Tre fratelb" - Cinecenter, 16 jr. "Schwestern" -Cinecenter, 16 jr "Stripes" Cinema 1 (151243), al. "Evita Peron" - Cinema 2. al. "Die bleierne Zeit" - City 1 (234579). 16 jr. "Southern comfort" City 2. 16 jr "Southern comfort" - City 3. 16 jr "Passione d'Amore" - City 4 16 jr "Killers van Parijs" - City 5 (34579), 16 ir. "History of the World, part 1" - City 6 (234579), al "Eyes of a stranger" - City 7 (234579). 16 jr. "Sexwish" Climax Cinema (244152), 10 jr "Casanova" Cine *D*(226551). 16 jr "Het Omen" Desmet (226551). 16 jr "De kcerzyde van middernacht" - Du Midi (723653). 16 jr "Stnpes" Leidseplein theater (235909). al. "Doctor Zjivago" NOggera- th< 248933). 12 jr. The Jade pussycat" - Paruien (248933). 18 jr "Ik ben Joep Meloen" - Rembrandt- ple in theater 1 (223545). al "An American werewolf in Lon don" - Rembrandtpleintheater 2 (223545). 16 jr "Bruce Lee. the way of the dragon" Rex (266132). 16 jr "De hete hel van Rio Cannibaie" - Roxy (232809). 16 jr "Lolita", "8VV'. "Tre Fratelli" - The Movies (245790), 16 jr "Les uns et les autres" Tuschinski 1 (282633), al "Lady Chatterley's lover" Tu schinski 2 (262633). 12 jr "Vier vuisten hebben de tropenkol der" - Tuschinski 3 (262633), al 'True confessions" - Tuschinski 4 (262633), 16 jr. "For your eyes only" - Tuschinski 5. «Jr- 'The postman always rings twice" - De Uitkijk (237480), 16 jr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11