Van 'baarstaking' tot band plakken „Als dressman ben je geen homo, maar uitgekookt" E"" n Een vermakelijke cursus inNoordwijk^^v1' yj Feministische bladen in Nederland ZATERDAG 30 JANUARI 1982 PAGINA 17 Cursussen in het vak van mannequin/dressman rijzen vandaag de dag de pan uit. Het aureool van glitter en glamour, dat al jaren om het beroep van fotomodel hangt, heeft in deze tijd van soberheid een grotere aantrekkingskracht dan ooit. Garantie op werk is er in het overbevolkte modelienwereidje echter niet. Voor niemand. Toch gaat binnenkort in Leiden weer een nieuwe cursus van start. En in Jolanda's mannequin-instituut in Noordwijk is er nog eentje aan de gang. Sjak Jansen en fotograaf Cees Zorn gingen er een avondje heen en zagen een nieuwe wereld opengaan. duwen die borsten gewoon naar voren. Dan krijg je een volle boezem. Maar het zijn dus echt trucjes. Het zijn alle maal houdingen." Geldt hetzelfde voor de bil len? Jolanda knikt: „Die zijn in werkelijkheid ook heel an ders. Ook dat is weer een truc. Je gooit je bekken naar achteren en hup: je hebt mooie billen. Laatje dus niks wijsmaken: die fotomodellen zijn heus niet zulke stukken. Neem van mij aan: als ze 's ochtends om acht uur wak ker worden, loop je heel hard voor ze weg." „Behalve Sue Ellen uit Dallas", reageert Willem-Jan. „Dat is een kanjer." „Als je maar onthoudt", zegt Jolanda, „dat het vak van fo tomodel zuiver acteren is. Kijk", illustreert ze, „als ik bij de Hema zou werken, zou het me allemaal niet veel uitma ken en liet ik het hele zaakje gewoon hangen. Maar als je op een podium staat en voor mensen kleding showt, wordt het natuurlijk anders. Dan heb je het gewoon in te houden. Ten slotte word je betaald om die kleding aan de man te brengen." Flair „Vergeet ook niet", vervolgt Jolanda, „als model ben je even iemand anders. Je moet ook een beetje die flair heb ben van: hier ben ik. Daarom is het belangrijk datje een ei gen image opbouwt. De men sen moeten denken van: zo zou ik ook wel willen zijn." Wanneer even later de muziek weer klinkt, komen de cursis ten van hun stoelen en zetten hun beste beentje voor. Hun kleding is van de nieuwste snit en bij de meisjes blijken schoenen met hoge hakken erg in. „Kom jongens", spoort Jolanda hen aan, „doe niet zo stijf en maak er een beetje een show van. Ja jongens, nu even alles laten zien. Doe maar open dat jasje. Denk erom Willem-Jan: hele draaien maken, ja nu een halve en dan aftaaien. En houdt de vaart er in, want die kleren moeten waaien." Anita heeft d'r voeten te ver uit elkaar en Emy doet het ook niet goed. „Leer nou eens aan Emy, dat je niet aan je ket tinkje frunnikt. Dat doen mannequins niet. Dat staat niet elegant. En lach eens, wees aardig, wees mooi." Van een mooi bord alleen kun je niet eten. Jolanda: „Precies en vandaar dat ik zeg: wees eens wat aar diger." Zelf is ze anderhalf jaar model en ook in Amerika geweest. Volgens haar zijn jongens in het vak bevoorrecht. „Jon gens mogen op het podium roken en drinken, want dat staat stoer. Meisjes mogen dat nooit. Zij mogen ook niet eigenwijs zijn, jongens wel. Voor jongens is het vak dan ook gemakkelijker te leren dan voor meisjes." Uitgekookt Niettemin bestaat er onder jon gens veel minder animo voor het beroep van fotomodel dan bij meisjes. Jolanda, een Leidse, wijt dat aan vooroor delen. „Ik ken ze: manne quins zouden allemaal hoog moedig zijn. En het beroep van dressman zou alleen iets voor homo's zijn, omdat je verwijfd moet lopen. Maar juist het tegendeel is waar. Dressmen hebben het mooi ste leven dat er is. Ze hebben een prima salaris, gaan overal heen en de vrouwen vallen voor hen. Ze hebben njen aanbidders. Daarom zeg ik: als dressman ben je geen ho mo, maar ben je juist uitge kookt." Omdat de heren in het vak een minderheid vormen, komen zij ook eerder aan de slag in het overbevolkte modellen- wereldje. „Concurrentie zegt niks", aldus Jolanda, „als je maar zorgt dat je er uit springt. Als je origineel bent, is er altijd werk voor je." „En je hoeft er dus ook niet per se slank als een den voor te zijn. Als je er maar wèl een klein beetje leuk uitziet, want eerlijk is eerlijk: met een ge zicht vol pukkels kun je het wel schudden." Badmode Jolanda zegt m al haar zeven leerlingen talent te bespeu ren. Behalve voor het showen van badmode. „want dan kun je je vet niet wegstoppen." Na afloop van de cursus doen de leerlingen examen voor een commissie, waarvan hun lerares de ene helft vormt. De andere is een gecommitteer de van een overkoepelende organisatie van mannequin instituten. Werk kan Jolanda haar cursis ten niet garanderen, maar ze wil daar wel in bemiddelen. Inmiddels showen de leerlin gen uitgaanskleding. Een keukenstoel is in het midden van het zaaltje gezet en Wil lem-Jan heeft erop plaatsge nomen. Brenda moet nu haar kleren showen en vervolgens op de punt van Willem-Jans knie gaan zitten. Per se niet op z'n schoot: dat staat niet elegant. Brenda doet het goed, alleen valt het niet mee haar evenwicht te vinden. Twee uur zijn inmiddels voor bij en wat napratend vertelt' Jolanda dat ze de cursus met kleine stapjes geeft, omdat de cursisten anders zouden zeg gen: dat leer ik nooit. Dan stappen de leerlingen op. „Tot volgende week", klinkt het. Ook Willem-Jan doet z'n jas aan. „Ik moet me haas ten", zegt hij, „want Dallas begint zo." Het klinkt heel vanzelfsprekend. haar mannequin-instituut, gevestigd in een zaaltje van hotel 'De Sulveren Wolk', dat in de Noordwijkse duinen verscholen ligt. Als wij binnenkomen, kijken zes jongelui van een jaar of twintig, te weten: Esther, Ka- runa, Emy, Anita, Brenda en Tony gespannen toe hoé hun mede-cursist Willem-Jan het er vanaf brengt. Willem- Jan heeft van Jolanda de op dracht gekregen te laten zien welke facetten hij van het vak van dressman inmiddels onder de knie heeft. Uitstraling In rap tempo maakt de jongen draaiende bewegingen. Zijn heupen wiegen op volle toe ren en de kraag van zijn witte leren colbertje staat, zoals het een modern dressman be taamt, omhoog. De bruine le ren broek zit strak om de be nen en Jolanda herinnert hem er aan dat zijn jasje wijd moet openvallen. „Dat staat flitsender", vertelt ze. Dok Tony doet mee. „Jon gens", zegt Jolanda, „als er dames in de zaal zitten, denk er dan om dat je even dat ene oogje dichtknijpt. Dat geeft Het lijkt allemaal perfect, al leen: iets ontbreekt er nog aan en op het moment dat Jo landa haar billen naar achte ren duwt, weten we wat. „Kijk", zegt ze ten overstaan van haar zeven leerlingen, de journalist en de fotograaf, „dit is het meer uitdagende werk." Jolanda ziet er die dinsdag avond in een zwarte, door schijnende jump-suit stra lend uit. We zijn te gast op Trucjes ,Ze zeggen ook van manne quins: ze hebben zulke mooie borsten. Maar dat is echt niet waar hoor. Ook daarvoor hebben ze namelijk een truc je. Ze doen er hun armen om heen, houden de adem in en Brenda. A"ittt' Karu"0' EstW' euToMeV £n«*c,oU! ster Halverwege de avond neemt cursusleidster Jolanda opeens pose 14 aan. Ze strekt haar lin kerbeen, zet het schuin voor zich uit en legt haar rechterhand onder een bos blonde krullen op haar achterhoofd. uitstraling, dan denken die dames: goh, wat een stuk is dat." En terwijl uit de luidspreker- box de ontroerende melodie van Frank Duvalls 'Angel of mine' klinkt, knijpen Willem- Jan en Tony volgzaam hun linkeroog even toe. De cursus is hun ernst. Het is de vijfde van zestien cursusavonden, waarvoor 600 gulden op tafel moest worden gelegd. Alleen Willem-Jan en Karuna doen gratis mee: zij wonnen een ta lentenjacht. Het is even tijd voor wat theo rie en Jolanda neemt het woord: „Brenda, jij kwam hier met het idee: ik wil foto model worden. Maar jij zult je ongetwijfeld hebben afge vraagd: hoe komt het dat ik zo dik ben en die fotomodel len zo slank. Maar dat is dus niet zo. Fotomodellen zijn ook dik, alleen hebben zij er iets op gevonden. Kijk", zegt Jolanda en ze doet het voor, „zij houden gewoon hun buik in en hun vet gooien ze om hoog." De vrouwenbeweging heeft de laatste jaren een grote hoeveelheid vrouwenkranten en -tijdschriften het licht doen zien. Om te beginnen zijn er al zo'n 35 plaatselijke vrouwenkranten, veelal uitgebracht door vrijwilligsters van een vrouwenhuis, -centrum of -café. Daarnaast verschijnen er landelijk vijf tijdschriften voor geïnteresseerden die op hoger of lager niveau, streng of gewoon lollig bericht willen worden over de scores aan het vrouwenfront. Van deze laatste bladen een inventarisatie. Van de tijdschriften die op femi nistisch gebied verschijnen, is Opzij het oudste: 10 jaar. Twee jaar geleden kreeg dat blad er een geduchte concurrent bij: Serpentine, opinieblad voor vrouwen. Bijna een jaar geleden voegden de socialistisch-femi- nistische vrouwen er nog een blad aan toe: Katijf. En sinds kort hebben ook de feministi sche meisjes een blad: Assepoet- ster. De vrouwenkrant van het Amsterdamse vrouwenhuis houd het midden tussen een fe ministisch tijdschrift en een krant van een vrouwenhuis. Deze vijf tijdschriften, of ze nu van een collectief komen (zoals Ser pentine) of van een commerciële uigeverij (zoals Opzij) verschillen wezenlijk van bladen als Libelle, Margriet en Viva, die er al waren voordat de vrouwenbeweging opkwam. De toon van de jonge bladen is anders, soms strenger. Hier en daar verongelijkt, meest al strijdbaar. Toch probeert voor al Serpentine voor een deel de zelfde vrouwen te bereiken als Margriet, Viva en Libelle. Maar zijn die feministische bladen eigenlijk wel voor de „gewone vrouw" met kinderen die haar man nog wil behagen en in een buitenwijk woont? Of zijn ze echt alleen te pruimen voor meisjes die het liefst in feminis tisch p^ars of lesbisch roze lo pen? Kortom: komen die femi nistische bladen tegemoet aan de sores van de gewone dame, vrouw of meid? Assepoetster Volgens een zestienjarig meisje dat een brief schreef aan Serpentine komt de meidenkrant Assepoet ster wel tegemoet aan wensen van de meisjes. „Ik was meteen enthousiast omdat ik tot mijn vreugde zag dat er eindelijk een blad is dat precies goed is voor meisjes van mijn leeftijd. Het is net geen Serpenti ne of Opzij en ook allesbehalve Viva. Het blad is speciaal gericht op meisjes die door allerlei om standigheden hun school niet hebben afgemaakt of met een te laag diploma zitten en dus werk loos zijn. Meisjes vertellen hoe heerlijk het eerst leek om geen werk te hebben: iedere dag uit slapen, lekker winkelen en ie dere avond stappen, tot ze merk ten hoe verschrikkelijk het is je de hele dag te vervelen. Andere meisjes die wel werk konden vinden, schrijven in Assepoet ster hoe oneerlijk ze worden be handeld ten opzichte van jon gens. Het is allemaal geïllu streerd en er staan nog veel meer dingen in zoals: vertaalde num mers uit de hitparade, recepten, gedichten, leuke boekbesprekin gen en informatie over voorbe hoedsmiddelen". Assepoetster verschijnt elke twee maanden voor vier kwartjes. Serpentine Serpentine is een wat moeilijker blad. Ook even duurder: f 3,75 per maand. Maar wel kwalitatief goed. Naast gedegen nieuws van het vrouwenfront zoals: de por- nowet, abortuswet en omgangs recht, bijvoorbeeld een sjeüig verhaal dat begint met de vraag: „Willen vrouwen nog behagen"? en reportages over vrouwen bands en toneelspeelsters. Ser pentine volgt op een serieuze manier de speciaal voor vrouwen belangrijke onderwerpen van de landspolitiek. Schrijft ook over vrouwen in Polen en Peru en over de vraag of de prikpil wel of niet is akn te bevelen In een arti kel over een vrouwelijke popgroep staat: „Vrouwen heb ben een ander ritme en komen van daaruit tot een soort mu ziek". Serpentine wil graag speciaal schrijven voor vrouwen die op moeder-MAVO's en VOS-cursus- sen zitten. Het leest lekker weg- Opzij Voor Opzij geldt dat ook. Van dat blad, f 4,10 per maand, wordt ge zegd dat het voor wat hoger ope- leide feministische vrouwen is. Het taalgebruik is misschien wat moeilijker maar de onderwerp keuze is haast gelijk aan Serpen tine. Ook de redactie van Opzij geeft veel aandacht aan binnen landse politiek en aan buiten landse vrouwen. Maar in Opzij kun je ook rustig een artikel aan treffen over de romantische schoonheid van katoenen bloe zen (geeft wel veel strijkwerk). Of een verhaal over kinderen krijgen na je veertigste. En: hoe leeft 'n plattelandsvrouw die zes kilometer moet gaan voor een ki lo suiker. Het blad is feminis tisch, maar je hoeft niet bang te zijn dat je door veelvuldig lezen van dat blad van je man af zult raken. Gewone interviews met moeders met baby's over de vraag hoe ze een baan, man en baby combine ren. Of over vrouwen en gods dienst. Ook stelt het de gewe tensvraag: mag een feministe een werkster hebben? Vrouwenkrant Met de Amsterdamse Vrouwen krant, de enige vrouwenkrant die hoewel Amsterdams - in heel Nederland verkrijgbaar is, ligt het anders. Het blad is voor de „doorgewinterde" radicale fe ministe. In een van de laatste nummers wordt zowaar tot een baarstaking opgeroepen. Na een aardig gevarieerd themanummer over het moederschap besluit de Vrouwenkrant met: „De wereld is overbevolkt. Desondanks wil len ondernemers en hun regerin gen steeds meer kinderen, of het nu is voor een arbeidsreservele- ger om genoeg soldaten te heb ben of gewoon om vrouwen te dwingen een verzorgend bestaan te leiden. Ze hebben een hekel aan dalende geboortecijfers. Het is daarom denkbaar dat een geza menlijke weigering van veel vrouwen om kinderen te nemen, een baarstaking, een basis voor onomische en politieke invloed zou kunnen zijn. Maar ook de in dividuele weigering is belangrijk om tenminste het vege lijf te red den". Door lezing van een maan delijkse vrouwenkrant (prys f 1,90) blijf je op de hoogte van wat de radicaal-feministes willen. Het blad is vrij moeilijk De ver halen zijn lang. Katijf Het tamelijk nieuwe socialistisch- feministische blad Katijf is er voor de goedgeinformeerde fe ministe, die op hoog niveau wil theoretiseren over de vrouwen- strijd. Vreemd genoeg staan er naast artikelen over het feminis- tisch-socialismc en socialistisch feminisme (de CPN en het femi nisme) en de strategie van de vrouwenbeweging ook recepten in het saai uitgevoerde blad. Ka tijf is het enige feministische blad dat een technische rubriek heeft, hoe plak ik myn band'? en „Wat is stroom"? PAULIEN OSSE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17