c Four Tops: onafscheidelijk y Bejaarden negatief over radio en tv Ian Gillan overschrijdt de pijngrens 'Glazen huis': mooi verpakte produktie Spliens 'Asper': stuk voor spanning (fy)vandaag^ toegelicht Vanavond in TROS-TV-Show VRIJDAG 29 JANUARI 1982 Radio - tv DEN HAAG (GPD) - Radio- en te levisieprogramma's vallen bij be woners van verpleeg- en verzor gingshuizen niet erg in de smaak. Voor het dagelijkse nieuws uit binnen- en buitenland en eigentijdse programma's heb ben zij nauwelijks belangstel ling, omdat zij er te ver van af staan en omdat hun geheugen en denkvermogen zijn afgenomen. Films kunnen zij vaak moeilijk volgen in verband met het hoge tempo waarin deze van onderti teling worden voorzien. Hun aandacht gaat veel meer uit naar programma's over „vroeger", ou de Hollandse liedjes, meezin gers, kluchttoneel en rustige mu ziek. Dit blijkt uit een onderzoek van het Bureau Intomart Qualitatief naar de communicatiebehoeften en -voorzieningen in bejaarden tehuizen, verpleeg- en verzor gingshuizen. Het onderzoek is eind vorig jaar gehouden in een groot aantal huizen, verspreid over het hele land. Het is inge steld in opdracht van de Vereni ging van Zieken-, bejaarden- en andere Huisomroepen, ZON, die 185 omroepen met in totaal 5000 vrijwillige medewerkers over koepelt. Gepoogd is na te gaan in hoeverre bestaande communicatievoor zieningen (televisie, radio, huisomroep, dagbladen, tijd schriften, huiskrant, bibiothe- ken, telefoon, activiteiten) tege moet komen aan de behoeften van de gebruikers. Met die voor zieningen blijkt het in het alge meen uitstekend gesteld te zijn, maar het gebruik dat er van wordt gemaakt, is dikwijls be droevend. Eenzaam Bejaarden en chronisch zieken in tehuizen blijken in veel gevallen in beslag genomen te zijn door problemen (eenzaamheid, aan passingsmoeilijkheden, gebrek aan privacy, weinig bezoek van familie, verstandhouding tot het personeel), die de interesse voor belangrijke gebeurtenissen in de weg staan. Als er al behoefte is aan televisie - en die is er meer dan voor de radio -, dan zouden de programma's veel meer over dag te zien moeten zijn. In feite is er veel meer aandacht voor niet gecompliceerde zaken die met de onmiddellijke leefomgeving te maken hebben, zoals optoch ten, verenigingsbijeenkomsten, plaatselijke sportwedstrijden en winkelen. Huisomroep Van de bewoners van bejaardente huizen, die bijna allemaal tv in hun kamer hebben, kijkt 43 pro cent 's avonds meestal de hele avond televisie. Driekwart van de bejaarden heeft de beschik king over een eigen radiotoestel, waar 25 procent van hen nooit naar luistert en de anderen ge middeld ruim 2 uur per dag. In 40 procent van de tehuizen is geen huisomroep aanwezig. Als die er wel is, luisteren meer vrou wen dan mannen. Van de bejaar de luisteraars naar de huisom roep vindt 60 procent de pro gramma's goed, 31 procent matig en 8 procent slecht. In 83 procent van de tehuizen met huisomroep wordt geen tv via deze huisom roep uitgezonden. In de bejaardenoorden worden vooral regionale avondbladen, omroepgidsen, familie- en da mesbladen gelezen. De 11 tot 15 maal per jaar verschijnende huis krant wordt erg goed gelezen. Verder bevat het onderzoek nog tal van gegevens over het deelne men aan activiteiten, de huisbi bliotheken, de invloed op de in houd van de huisomroeppro gramma's en de mate van in spraak van de bewoners van de verschillende soorten huizen. De ZON zal zich bij het beleid in de komende jaren in belangrijke mate laten leiden door de onder- zoekgegevens (video, lokale ka belnetten). Bingo-actie De ZON is afgelopen woensdag een nationale actie begonnen in de vorm van een speciaal bingo- spel, dat gespeeld wordt samen met de Spar-levensmiddelenor- ganisatie in Nederland, die het 50-jarig jubileum viert. De actie moet beschouwd worden als de laatste officiële daad van oud- ZON-voorzitter Emile Schutten- helm, die op 74-jarige leeftijd naar de Philippijnen emigreert om daar de omroep te adviseren. Hij was jarenlang voorzitter van de NOS en het Koningin Wilhel- mina Fonds. De opbrengst van het spel komt geheel ten goede aan de ZON HILVERSUM (GPD) - Halverwege de jaren zeventig leek het op de internationale platenmarkt definitief gedaan met vocale groepen in de populaire sector. Veel maat schappijen vergrepen zich steeds intensiever aan ande re, op dat moment meer winstgevende zaken zoals het fenomeen van de disco. Ook de Amerikaanse formatie Four Tops, die al in de eer ste helft van de jaren zestig wereldfaam had opgebouwd met het nummer „Baby I Need Your Loving", had onder die ontwikkeling te lijden. Echter niet in die mate, dat de groep geheel van het toneel is verdwenen. De Four Tops blij ken nog actief. Na lange tijd is het vermaarde kwartet hier weer op de radio te beluisteren met het gloednieuwe nummer „Don't Walk Away". Bijna tien jaar na dat de „Tops" bij ons hun laatste concert gaven keerden Levi Stubbs en de zijnen terug in Ne derland om voor de camera's van twee tv-programma's te verschij nen. Vanavond zijn zij te zien in de TROS-TV-Show. De Four Tops werden echter ook gevraagd om in het AVRO-tie- nerprogramma „TopPop" op te treden. En dan te bedenken dat we het hier hebben over arties ten die dit jaar één voor één de leeftijd van 43 hopen te bereiken. De verbazing kan nog verder worden opgevoerd door het ge geven dat de Four Tops inmid dels al 28 jaar onafgebroken en zonder één wijziging in de bezet ting bestaan. _evi Stubbs: „Dat is k zo. Wij ken nen elkaar al vanaf de lagere school. We gaan met elkaar om als broers. Ook buiten het zingen trekken we samen op. We wonen vlak bij elkaar, we gaan samen uit. We zijn echte vrienden en dat bindt ons. Zolang we alle vier ge zond blijven, zullen de Four Tops samen blijven. Wij gaan er van uit dat je in dit vak pas te oud bent als je het publiek niet meer ziet zitten in de zaal". In de meeste gevallen groeit pu bliek met een artiest mee. Maar de Four Tops hebben in die jaren steeds een compleet nieuw pu bliek om zich heen weten te verza melen. Stubbs: „Dat mag je inderdaad als een fenomeen beschouwen. Nor maal is het o dat in de ogen van een twaalfjarige een artiest van 25 jaar en ouder gerangschikt wordt onder de oude zakken. Met ons is dat kennelijk niet het geval. Wij treden op voor tieners, maar ook voor hoogbejaarden. Onze trouwste fan woont in En geland, een vrouw van 85 jaar. De laatste tien jaar heeft ze geen enkel concert gemist dat we in Engeland gaven. Waar wij daar ook optreden, wij reserveren al tijd een stoel voor haar op de eer ste rij. Een verklaring? Ik denk dat het te maken heeft met de waarop je met het publiek gaat. Wij proberen altijd een e heid met het publiek te t Als er een barriere bestaat tussen de zaal en wat er op het podium gebeurt, zit er iets fout. Een ar tiest moet begrijpen dat mensen die naar hem komen kijken con tact willen hebben. Ze willen je aanraken, je een hand geven. De afstand met je publiek moet let terlijk zo klein mogelijk blijven. Wij willen altijd dat ons publiek het gevoel krijgt dat zij deel uit maken van hetgeen wij doen. In dit vak zie je zo dikwijls dat ar tiesten hun publiek anders gaan benaderen zodra ze een bepaald niveau hebben bereikt. Ze halen dan bijvoorbeeld hun neus op voor het uitdelen van handteke ningen. Maar het gaat juist om die ogenschijnlijk zo onbelang rijke dingen. Als wij handteke ningen geven dan zetten we er al tijd de naam bij van diegene die erom vraagt. En we maken een babbeltje. Wij nemen conse quent de tijd voor dat soort za ken Eigenlijk gaat het heel sim pel om het opbrengen van res pect voor je publiek. Een artiest mag nooit vergeten dat hij zon der zijn publiek nooit iets zou hebben bereikt. En helaas zien wij vrijwel dagelijks om ons heen dat veel artiesten dat maar al te snel zijn vergeten". - Zijn de Four Tops in de wat min der glorieuze jaren niet bang ge weest dat ze definitief van het to neel zouden verdwijnen? „Nooit. Vergeet niet dat we on danks die daling van onze pla- tenverkoop nooit zonder werk hebben gezeten. We hadden daarbij het geluk dat we konden teren op onze oude successen. Liedjes als „Baby I Need Your Loving", „Reach Out, I'll Be The re" en „I Can't Help Myself' zijn in al die jaren even gewild geble ven. Daarmee hebben we die moeilijke periode vrijwel moeite loos kunnen overbruggen". „Je kunt ook eigenlijk niet stellen dat het voortbestaan van de Four Tops ooit echt in gevaar is ge weest. We maakten alleen een tijdje wat minder grote hits. We waren behoorlijk verwend. Lan ge tijd was het vaste prik dat ie dere plaat die wij uitbrachten in de top tien verscheen. Ons over leven heeft, dacht ik, ook te ma-, ken met het feit dat de Four Tops tijdens een show precies zo klin ken als op de plaat. Veel van de artiesten die halverwege de jaren zeventig in een klap beroemd werden, hebben dat niet kunnen voortzetten omdat ze geen kans zagen op het podium hetzelfde te klinken". DICK VERRTF.Ffï LEIDEN - Alsof de roek-tijd tien jaar heeft stilgestaan. Een even volle als enthou siaste Stadsgehoorzaal on derging gisteravond het har- drock-geweld van Ian Gillan en kornuiten. Gillan is de man die in de jaren zeventig successen aaneen reeg als zanger van de Engel se 'supergroep' van Jon Lord en Ritchie Blackmore: Deep Purple. Dit tweetal is z'n heil inmiddels elders gaan zoeken (Whitesnake en Rainbow) ter wijl Ian Gillan in 1978 op de rokende puinhopen van Deep Purple z'n eigen band bouwde: Gillan. Terend op z'n roemruchte verleden heeft het 'schreeuw- wonder' Gillan geweigerd om nieuwe muzikale wegen in te slaan. Je kunt het bekrom penheid noemen maar de hondstrouwe fans houden het liever op trouw aan de 'Deep Purple-religie'. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Feit is in elk geval dat het alle maal nog even hard en sim pel klinkt als pakweg tien jaar geleden. Nadat de 'sup port-act' Tygers of Pan Tang in het voorprogramma een bijna geslaagde poging had ondernomen om door de ge luidsbarrière te breken, ging de volumeknop zo mogelijk nog verder open. Gillan, met het haar nog steeds tot over de schouders en tra ditioneel gehuld in een spij kerjasje zonder mouwen, gaf het hardrock-volk waar het voor was gekomen: een pijn grens overschrijdende vloed golfvan holle klanken. Drummer Mick Underwood beukte er lustig op los terwijl gitarist Janick Gers en toet senist Collin Towns zelfs in hun solo's geen vleugje orgi- naliteit wisten te leggen. Gers presteerde het om met de hals van zijn gitaar herhaal delijk langs de gigantische boxen en over de houten vloer te schuren waarmee hij hetzelfde simpele geluid pro duceerde als met zijn bloed eigen vingers. Om het geheel te completeren stond er nog ene John McCoy op het plan kier. Een op een Japanse worstelaar lijkende vleesklomp, die zijn basgi taar teisterde met loeiharde aanslagen. Maar de fans genoten met volle teugen en ondergingen dit al les als een soort van therapie. "Een avondje beton-muziek en je kunt er weer een tijdje tegen", stond in de ogen te le zen van de beton-liefhebber die een Feijenoord-sporttas door de zaal zeulde. Voor on dergetekende ligt het toch wat anders. Ik ben trouwens nooit zo gecharmeerd ge- Gillan: simpelheid troef en de volumeknop wijd open. (foto: Jan Holvast) weest van het louter op inzet gebaseerde voetbalspel van de Rotterdammers. JAAP VISSER LEIDEN - Het Grifteater pre senteerde gisteravond op de LAK-zolder het "Glazen Huis", een voorstelling, die ondanks de zeer fraaie vorm geving een onbevredigende indruk achterlaat. In het spel wordt steeds de suggestie van een verhalende opbouw opgewekt. Die belofte wordt helemaal niet ingelost en daardoor verlaat je na afloop de zaal met een handvol losse eindjes, die op geen enkele manier tot een begrijpelijk geheel zijn te knopen. Hoogstwaarschijnlijk is het he lemaal niet de bedoeling van het Grifteater dat alle frag menten, waaruit "Glazen huis" is opgebouwd, aan el- kaar worden geregen tot een zinvol geheel. Maar dan had de groep voor een veel ab stractere aanpak moeten kie zen. Nu worden flarden tekst gezegd, opeenvolgingen van handelingen verricht, die in de richting van een begrijpe lijk verband wijzen. Een dra matische ontwikkeling tus sen de drie spelers blijft ech ter achterwege. Karakters of typeringen zijn soms even in het spel te herkennen, maar verdwijnen dan weer snel. Zo blijf je de hele voorstelling zoeken naar samenhang, ter wijl het spel niet meer of min der is dan een tot leven bren gen van de ruimte. De schijn van inhoud had beter achter wege kunnen blijven. Dan was ook de vormgeving van de voorstelling des te meer tot zijn recht gekomen. Want esthetisch gezien is het alle maal zeer uitgekiend en sma kelijk, wat het Grifteater in "Glazen Huis" brengt. Het to neelbeeld is imponerend: een vierkant vlak, begrensd door twee spiegelwanden, met aan de andere zijden het publiek. De bovenste spiegels hangen schuin, zodat de spelers meermalen worden weer spiegeld. Ze kunnen tegelijk van boven, van opzij, van voren en van achteren worden gezien. Het idee is niet nieuw, Bart Stuyf heeft bijvoorbeeld ook al eens een bewegingsproduk- tie rond spiegels gemaakt, maar krijgt hier een perfecte uitvoering. Het decor maakt verrassende effecten en mooie plaatjes mogelijk. De koele sfeer, die de spiegels uitstralen, wordt door de ijle tonen van de mu ziek nog versterkt. Voor de zuivere esthetici valt er aan "Glazen Huis" voldoende te genieten, hoewel het vertoon de spel niet altijd even over tuigend is. Welgeteld tweeëntwintig be zoekers waren gisteravond aanwezig om zich te spiege len aan het glazen huis. Ook vanavond kan men voor Grif teater nog in het LAK te recht. ARIEJAN KORTEWEG LEIDEN - Er zullen waar schijnlijk weinig mensen een pasklaar antwoord hebben op de vraag: "Wie is Mia Meij er?". Toch heeft ze al vele li teraire wapenfeiten op haar conto staan. De monografie 'Gerard Reve' en 'Kort Re vier', geschreven in samen werking met Klaus Beek man, zijn daar enige voor beelden van. Maar veel be kender van haar zijn de NCRV-kinderserie 'Professor Vreemdeling', 'Schreber' (sa men met Gerardjan Rijnders) en 'Tasso in Weimar' (enige seizoenen geleden opgevoerd door de toneelgroep 'Baal'). Het vorig seizoen stond 'Cécile' van Mia Meijer op het reper toire en dit seizoen had de uit Zoetermeer afkomstige to neelgroep 'Splien' gekozen voor het jongste geesteskind van Mia Meijer, 'Asper'. Mia Meijer heeft in 'Asper' ge kozen voor een misschien wat te tijdloos onderwerp. Een geslaagde zakenman, die vermoedelijk zijn tijd sleet in een Van-Gils-pak, campari drinkend en ruime foois ge vend in dure nachtclubs, werd niet zonder enige talent neergezet door René Verhee- zen. Het nauwelijks geklede schandknaapje Arnoud blijkt Harry van Rijthoven, die, om dat zijn 'meester' z'n geheu gen is verloren, een eigen verleden rond hem opbouwt. Mia Meijer weet dan een krachtige spanning op te roe pen, wanneer zij de vrouw Mico (Jes Vriens) in deze re latie introduceert. Eerder al zijn de min of meer in goede harmonie verlopende dialo gen tussen Asper en Arnoud verstoord door de journalist Ingwood (Henk van Loenen). Maar het blijft vooral de aan wezigheid van Mico, die As per volledig in de war brengt. De emoties lopen op een ge geven ogenblik zo hoog op, dat Arnoud in z'n jongen sachtige eenvoud ten offer valt aan een kruising van spanningsvelden. Mico heeft Arnoud de waarheid vertelt over het verleden van Asper, waardoor elke illusie voor Ar noud als een zeepbel uiteen is gespat. Regisseur Ad van Kempen heeft de acteurs en actrice van 'Splien' keurig in de hand gehouden. Inciden teel dreigt het dramatisch ge geven van Mia Meijer vooral Harry van Rijthoven boven het hoofd te stijgen, maar hij weet zich, zowel voor als na de pauze, steeds weer keurig te herstellen. De moeilijkste rol was ongetwijfeld die van Asper, waarvoor René Ver- heezen een compliment toe komt. Het prachtige toneel beeld kwam voor rekening van Paul Gallis. BERT KOEKEBAKKER NEDERLAND 1 18.20 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.28 - Follow me (NOS) 18.43 Open Schooltijd (O.S.) 18.58 - Journaal (NOS) 19 00 - Popeye (VARA) 19.05 - Lily weet het beter (VARA) 20.35 - Haagse bluf (VARA) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - De baas en zijn onderneming (IKON) 22.35 Invloed op een vrouw (VARA) 01.00 Journaal (NOS) 01.05 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.25 Paspoort voor Spanjaarden (NOS) 18.35 - Sesamstraat (NOS) 18.50 - Jeugdjournaal (NOS) 18.59 - Benny Neyman (TROS) 19.20 - Wordt U al geholpen (TROS) 20 00 - Journaal (NOS) 20.27 - De TV-show (TROS) 21.35 Sam harvev (TROS) 22.35 - Aktua TV (TROS) 23 20 - TROS Sport extra (TROS) 00.15 Journaal (NOS) 00.20 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr NDR 18.00 Oh, dieser Vater. 18.30 Aktualiteiten. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Kumo Hen- riette. 19.25 Regionaal magazine 19.59 Programmaoverz. WDR. 18.00 Amusementsprogr. 18.30 Chicken sieht alles. 18.40 Amusementsprogr 19.15 Aktualiteiten) 20.00 Journaal. 20 15 Der grosse Grieche 22 00 Eco nomisch magazine. 22.30 Aktualitei ten met parlementair nieuws. 23.00 Die Weber, toneelstuk. 0.55 Jour- DUITSLAND II 18.20 Slapstick. 18.57 Pro grammaoverz. 19 00 Journaal. 19.30 Reportages. 20.15 Ein Fall fur Zwei. 21.15 Reportage 22.00 Aktualiteiten. 22-20 Cultureel magazine. 22 50 Sport. 23.20 Die Stunde, wenn Dra- cula kommt. 0.45 Journaal 18.00 Kleuterprogr 18.30 Cursus ge schiedenis. 19.00 Kwis 19 45 Jour nal 3. 20.00 Journaal 20 15 Reporta ges. 21.00 Doe serie. 21.30 Rcporta- BELGISCHE TV BELGIÈ NET I Korte film. 19.12 Informatief progr. 19.37 Mededelingen en Morgen. 19.45 Journaal. 20 10 Weerman 20 15 Mijnvriend. 22.40 Filmrubriek. 23.30 Journaal. BELGIË NET II 19 00 Culturele agenda. 19.30 Infor matief progr. 19.37 Morgen. 19 45 Journaal. 20.10 Weerbericht. 20 15 Ontsnappingsroute 21.05 Satirisch actualiteiten magazine. 21.30 Jazz- Met minister Van Dam van volkshuisvesting wordt vanaixmd in de V ARA-televisierubnek "Haagse Bluf' behalve over zijn depar tement ook gesproken over de situatie binnen de Partij van de Arbeid. In dit programma voorts het eerste televisie-interview met Bram Peper, die genoemd wordt als kandidaat voor de post t>an burgemeester van Rotterdam, een gesprek met PvdA-kamerlid Harry van den Bergh over de komende defensiebegroting en een debat tussen oud-Europees commissaris Henk Vredeling en Her man Bode van de FNV. (Nederland 1, 22.35 uur). De NOS-televisie zal de komende dagen zowel in de geprogram meerde als in extra uitzendingen van Studio Sport aandacht be steden aan de wereldkampioenschappen skiën die deze week in de Oostenrijkse wintersportplaats Schladming beginnen. De eerste extra uitzending ts zaterdag 30 januari van 13.00 tot 16.30 uur op Nederland 2. Dan worden beelden van het skiën afge wisseld met die van het Europees schaatskampioenschap voor he ren in Oslo. Zondag 31 januari is er opnieuw een combinatie van 13.00 tot 16.15 uur op Nederland 1. Daarna wordt aandacht aan het skiën besteed op woensdag 3 februari in de uitzending van Studio Sport op Nederland 1 om 22.10 uur. Zaterdag 6 februari is er weer een extra uitzending van het skiën ditmaal in combinatie met het Europees kampioenschap kunstrij den op de schaats en de schaatswereldkampioenschappen voor sprinters op Nederland 2 van 16.45 tot 18.25 uur. Zondag 7 februa ri tenslotte komen beelden uit Schladming in de uitzending van Studio Sport op Nederland 2 om 19.00 uur. HILVERSUM I 18.06 Echo. 18.20 Punt uit 19.55 Overweging. 20.03 Country Time. 21.02 Nine o'clock jazz. 22.02 Goal. NOS 23.02 Met het oog op Morgen. KRO 0.02 De Nacht van de Musica. a Het levende Woord. HILVERSUM II 18.00 Nws. P P. 18.20 De CPN OVERHEIDSVOORLICHTING 18.30 De Nederlandse Antillen. VOO: 18.40 Info-Magazine. 20 00 Mo no. 21.00 Suara Maluku OS 21 40 Emancipatie. 21.56 Ik heb u lief myn 22.40 NOS-Cultuur. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS. 18.04 De Avondspits. 19 uz De Rock Roll Methode VPRO 20 03 Ook zo 20 30 Radio Nome. 22.02 De Radiola Improvisatie Salon. 22.30 Mia's andere wereld. ZATERDAG 30 JANUARI HILVERSUM I (NOS leder heel uur nws.). VAKA 7 02 Hallo, hier Hilversum' (8.06 Din gen van do dag) 10 30 Z I 12 03 Tus- i finish - Winterstop 13.06 12.30 Nws. TROS: 12.36 Aktua. 13 00 Nws. 13 11 Aktua - Extra (13 30 Nws.). 14.00 Coulissen (14.30 Nws.). 15.00 Jan, Jans en de kinderen, 15 05 Jan en Alleman (15.30 en 16.30 Nws). 17.00 Aktua Extra- kamerbreed. 17.30 Nws. 17.36 Ak- HILVERSUM III (NOS Ieder heel uur nws NCRV 7.02 Popfrisser (8.15 Tussen 60-plus en 70-min) 9 03 Gospel-Rock. 10.03 Popstation. 11.03 Pop non stop 12.03 Los Vast 14 03 Op stap. 15 03 Disco-Expres 1603 NCRV- Za terdag-Sport HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws AVRO: 7 02 (S) Pia- no-an. 8 00 Nws. 8.05 (S) Op een klein stationnetje 's morgens in de vroeg te 9.00 (S) Passe partout 10.00 (S) Concerto Mattinak- 11 45 (S) Liever de lucht in. 13 00 Nws 13 05 (S) Rus sische muz 14 00-17 00 (S) M i- pi i ded. en SOS-benchten. VRIJDAG 29 JANUARI HILVERSUM II NOS 7.00 Nws. TROS 7 10 Och- tendgym 7.20 Rollebolleradio 7.30 Nws. 7.35 Aktua 8.00 Nd 8 II Sport na sport 8 30 Nws. 8 33 Toe- raktua NOS 9.05 Gym. voor de vrouw 9 15 Voor blinden en slecht zienden. 9.24 Waterstanden 9 30 Nws. 9.33 Bosboom Bekooy (10 30 Nws) 11 30 Nws 11 33 De infiltrant 0.2 11 56 Emancipatie 12.12 Ik heb u Lief mijn Nederlands. (4). NQS 12.26 Meded. voor land- en tuinb ADVERTENTIE De Four Tops: nog steeds actief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 5