Comfortabel, ruim
en fel van kleur
c
Hoed
keert
terug
Zomermode '82
Folklore en dorpsstijl
hebben belangrijke
plaats in Franse mode
C Extra J
Hoe warm het van de zomer
ook wordt, erg benauwd
hoeft niemand het te krijgen.
Tenminste niet als het aan de
kleding ligt, want die zal in
het volgende seizoen ruim en
comfortabel zijn, gemaakt
van luc. «.ige stoffen zoals lin
nen en katoen. En al schijnt
de zon weinig dan nog wordt
het een fleurige zomer, want
de kleuren zyn hoofd
zakelijk fel.
Dit voorjaar zullen vooral
maisgeel, turquoise, vuur
rood, gifgroen, kobaltblauw
en fuchsia hun intrede doen.
En voor wie niet van felle
kleuren houdt, blijft er ge
noeg te kiezen over uit de di
verse kaki-tinten en
aardkleuren, terwijl ook grijs
en zwart een belangrijke
plaats innemen op het palet.
Veel dessins zullen er niet te
zien zijn, want de meeste kle
ding is effen, met uitzonde
ring dan van de strepen en de
grote stippen.
Ondanks dat er volgens de Pa-
rijse modebeurs alles kan"
zijn er wel enkele trends te
onderscheiden. De meest
gangbare is de zogenaamde
stadsstijl: verfijnde kleding
die het beeld oproept van de
elegante Italiaanse vrouwen.
Veel korte jasjes, zowel col
berts als blousons en losse
jasjes tot de heup, al dan niet
met een ceintuur en drie
kwart mouwen. Tunieken
worden gedragen over ruime
pantalons of rimpelrokken.
Blousons zijn er in vele soor
ten, veelal ruim met pofmou
wen of ballonmouwen; zon
der kraag, met een klein
kraagje of juist met een grote
kanten kraag, ruches en
strikken.
De pantalon is helemaal „in" en
is dan ook in allerlei stijlen te
krijgen. Nieuw zijn de piraat-
broeken, pantalons die ruim
om de heupen zitten en strak
op de kuit sluiten met veters
of een boord met drukkno
pen. De pofbroek die het ook
deze winter helemaal heeft
gemaakt, blijft in het zomer-
modebeeld ruim vallend over
de heup en net onder de knie
bloesend gesloten met een
strak boord. Daarnaast zijn er
veel broekrokken, ruime
broeken tot op de enkel,
broeken tot net boven de en
kel en korte broeken. Vooral
dit laatste kledingstuk wordt
steeds meer favoriet naarma
te de behoefte aan bewe
gingsvrijheid groter wordt
Marine
Werd vorig jaar al een aanzet
gegeven tot de marinestijl,
deze zomer zal de marine ze
ker doorzetten. Matrozenjas-
jes compleet met witte kraag
en goudkleurige knopen,
blousons in felle primaire
kleuren of met wit gestreept
worden gedragen op blauwe
Een pakje van Anne-Marie
Beretta met een ongelijke rok
met voorsluiting een een kanten
blouse.
Een strak getailleerd „secreta-
ressepak" van Jean Paul Gaul-
tier met een boothals en een
schootje gedragen op een kuit
broek met splitten
Een wijde gestreepte pofbroek
fan Issey Miyake met daarop
>en gebreide trui met driekwart
strikken en ruches en kanten
ondergoed waarvan de ru
ches net onder de bovenkle
ding uitkwamen.
Terwijl de meeste ontwerpers
een wijd silhouet toonden,
hielden Jean Claude de Luca
en Jean Paul Gaultier het
meer by het strakke silhouet
dat aan de jaren '60 deed den
ken. Vooral De Luca snoerde
zijn japonnen (blousende bo
venlijfjes met wijde rokken
en voorzien van strikjes en
ruches) met brede ceintuurs
in de taille in. Jean Paul
Gaultier daarentegen hield
het hoofdzakelijk bij de strak
getailleerde snit. Strakke
rokken met erop jasjes met
een schootje, ook wel gedra
gen op kuitbroeken. Opval
lend was vooral de halslijn
van Gaultier, een brede boot
hals die tot op de punten van
de schouders doorliep.
De kleding van Sonia Rykiel
vertoonden een sjieke vrou
welijke lijn, slank afkledend,
soms met verlaagde taille en
laag decollete De favoriete
kleur van Soma Rykiel was
zwart en het meest getoonde
ontwerp een spencer met
zeer ruime armgaten en een
strak gesloten heupstuk
Zo sjiek als de mode van Rykiel
was. zo sportief was die van
Een rok van Anne-Mane Be
retta bestaande uit vier losse
panden die kunnen worden sa
mengebonden waardogr een
korte broek ontslaat
Brede goudkleurige hoofdband
Jarenlang was het één en al za
kelijke eenvoud wat de klok
sloeg in het rijk van de mode.
Nu is de beurt aan de roman
tiek. De overhemdboorden,
rechte mouwen en strakke
manchetten hebben - ten
minste voor de komende sei
zoenen - plaats gemaakt
voor nostalgische wijde kra
gen, ruches, kanten stroken,
ruime pofmouwen en zwieri
ge rokken. En met de herle
ving van de romantiek is ook
de hoed in het modebeeld te
ruggekeerd. Al valt niet te
verwachten dat degenene die
tientallen jaren geleden blij
waren verlost te zijn van het
"bijpassende hoofddeksel"
er snel weer naar zullen grij
pen. En al zullen velen onder
ons blijven genieten van de
wind die door de haren waait,
toch eist de hoed een steeds
belangrijker plaats in de gar
derobe op. Zeker voor wie
houdt van uitgesproken chic,
want pas met een hoed is een
creatie echt "af'.
Hoeden zijn er de laatste tijd
dan ook in vele soorten en
kleuren en beslist niet alleen
voor de rijpere vrouw. Dat
bleek wel op de hoedenshow
tijdens de confectiemode-
beurs Igedo in Dusseldorf.
Vierenvijftig fabrikanten van
hoeden en mutsen uit tal van
landen toonden daar hun
nieuwste modellen aange
past aanhet modebeeld voor
de komende zomer. Voor
zover in de hoedenbranche
van echt nieuw kan worden
gesproken, is een nieuw mo
del dat van de Provencehoed,
een hoed met een iets naar
beneden lopende brede rand
rond een halfronde bol die
versierd is met een lint of een
bloemencorsage.
Deze hoed, die het beeld op
roept van de jonge Francaise
van het platteland, past voor
al bij de folkloristische kle
ding en dan met name in de
nieuwe dorpsstijl. Wie zich
zelf nog te jong vindt voor
een hoed heeft de keuze uit
allerlei soorten hoofdbanden.
Helemaal nieuw zijn de strak
ke banden met veertjes opge
stikte pailletten of gedraaide
koren van gouddraad die het
zij strak op het voorhoofd
worden gedragen, dan wel
om het hoofd worden ge
knoopt met twee uiteinden
die langs het gezicht vallen
Vooral de goudkleurige hoofd
banden passen in het beeld
van de disco-mode waarin
volgend jaar nog heel wat
goud zal schitteren. Is het
gouddraad in dagelijkse kle
ding voor de komene zomer
aanmerkelijk minder aanwe
zig dan in de kleding voor de
ze winter, onder de flitsende
lampen in de discotheken
blijven een glanzende broek
met goudkleurige versierse
len en met gouddraad ver
sierde jasjes en T-shirts zeker
y
of witte broeken of rokken.
Overalls, oliepakken, Breton
se vissersblouses, jasjes met
capuchons zorgen voor een
duidelijk sportief beeld.
Dorpsstijl
Heel wat romantischer is de
dorpsstijl die doet denken
aan de pioniersters die enke
le eeuwen geleden naar de
nieuwe wereld trokken. De
rokken hangen een flink eind
onder de knie en zijn ruim en
gerimpeld in de taille. Eron
der wordt niet zelden een
kuitbroek gedragen en er
overheen een schort met gro
te banden. De blouses heb
ben wijde ballonmouwen of
vleermuismouwen en zijn
aan de voorkant voorzien van
een rechte bef. Soms wordt
er een plastron of een „opa
vestje" overheen gedragen.
De sluiting in deze styl zijn ui
terst simpel (hoofdzakelijk
kleine metalen drukknopen),
en kragen komt men zelden
tegen of het moet een simpel
opstaand boordje zijn. De
dorpsstijl is wat somber van
kleur. Rokken en blouses zijn
vaak zwart of grijs of ge
streept in zwart, grijs en wit
Folklore
Heel wat fleuriger maar zeker
net zo wijd is de folklorekle-
ding waarvoor ditmaal de
landen uit het Midden- en
Verre Oosten model hebben
gestaan. Japanse kimonojas
jes, ruime iSjrkse jurken met
een pas op de schouders en
Indische gewaden maken er
een internationaal en geva
rieerd geheel van. Deze kle
ding is vaak rijk geborduurd
en is vrijwel de enige waarin
nog gouddraad is verwerkt
Goud is van de zomer alleen
nog terug te vinden in de ac
cessoires, in ceintuurs, arm
banden en grote kettingen.
Bonte prtnts en dubbele rokken bij Angelo Tarlazzi, tijdens zijn
show in Parijs.
Een blauw-wit gestreept ma
rinejurkje van Chantal Tho
rn ass met een blo us end boven-
lijf en een vetersluiting op de
schouders
Zoals altijd het geval is, vormt
de confectiemode een zwak
ke afspiegeling van de ont
werpen die de trendbepalen-
de Franse couturiers. Veel
duidelijkheid schiepen zij
niet met hun ontwerpen die
gevarieerd van stijl waren
maar wel al het eigen gezicht
van de onderwerper toonden.
Een van de ontwerpsters die
wel met uitgesproken the
ma's werkte, is Frans Andre-
vie. Zij schroomde zelfs niet
om haar mannequins van
hoofdtooien met korenaren
te voorzien om de dorpsstijl
zo goed mogelijk tot zijn
recht te laten komen. Duide
lijker dan welke andere on
derwerper ook richte zij zich
op de boerenkielen, wijde
rimpelrokken, plastrons en
schorten met brede banden.
Maar daarnaast nam bij haar
ook de folklore een belangrij
ke plaats in, waarvoor zy zich
had laten inspireren door de
Latijns-Amerikaanse landen.
In bonte rokken met zwarte
colbertjasjes en met een
zwarte bolhoed met kleurige
hoofddoek gekleed, zagen de
mannequins eruit als Pe-
Folklore maar dan van de ande
re kant van de wereld, bij
voorbeeld de Aziatische lan
den, was veel te zien bij de
Japanse ontwerper Kansai
Yamamoto die schitterend
geborduurde kimonojassen
toonde, truien met ïngebrei-
de Oosterse maskers en lange
gewaden met Chinese letter
tekens.
Ook voor Claude Montana was
de folklore, maar dan van
over de hele wereld, een bron
van inspiratie geweest. Hy
liet zyn mannequins afwisse
lend gekleed gaan als Griek
se weduwe, als Russen of als
Slavische of Marokkaanse
Piratenbroek
Wat de ontwerpers gemeen
hadden, was de belangstel
ling voor de broek, en dan
met name de piratenbroek.
Marinejasjes en zeemanspet
ten waren er te zien bij Jean
Charles de Castelbéyac, ter
wijl Chantal Thomass de ma
rinemode op een aanmerke
lijk vrouwelijker manier in
terpreteerde. Haar blauw-wit
gestreepte tricotjurkjes, vrij
sluik van lijn en gesloten met
veters op de rug of op de
schouders, wekten veel be
wondering. Zij zorgde ook
voor een romantisch tintje
door de wijde rokken en
broekrokken te combineren
met kanten blouses met
Een combinatie in dorpsstijl
van Frans Andrevie bestaande
uit een gestreepte wijde kuit
broek met een effen rok met
steekzakken en een gestippeld
schort. Daarboven een ruime
blouse met omgeslagen manche
ten en een boerenjak met druk
knopen
k.
Een japon van Soma Rykiel
met kant op de schouders, een
strak heupstuk en een laag aan
gezette ruime rok
Een marinejurk van Chantal
Thomass met geshreept blou-
send bovenlijf en effen blauwe
plisseerok, rersiert met een rui
me kanten kraag.
Elizabeth de Senneville. Haar
aandacht richtte zich met na
me op de sportkleding, op
joggingtruicn, trainingspak
ken en korte broeken. Terwyl
de vraag naar natuurlijke
stoffen steeds groter wordt,
bracht zy nog diverse ont
werpen met doorzichtig plas
tic in fluonserende kleuren.
Een vierkant silhouet overheer
ste by Anne-Mane Beretta
die veel rechte jassen liet zien
met laag aangezette ruime
mouwen waarvan sommige
waren voorzien van gekleur
de repen stof tussen de na
den. Zoals ook by enkele an
dere ontwerpers, waren Be-
retta's rokken opvallend
doordat deze aan de achter
zijde lager waren dan aan de
voorzijde, of links langer wa
ren dan rechts Dezelfde
verspringende lengte ver
toonden ook haar broeken tot
net boven of onder de
knie
Opvallende truien en vesten en
futuristische jassen met bre
de banden over de schouders
showde Issey Miyake die zich
evenals Frans Andrevie ook
had laten inspireren door de
pioniersters met hun boeren
kielen
KITTY VAN GERVEN
4Q
Hoed met doorkijk rand