c Ontwikkelcentrales vechten om uw foto Nieuwsgierigheid, consument is inzet van vernietigende concurrentieslag ZATERDAG 9 JANUARI 1982 Extra Een dode muis of een handvol kiezelsteentjes in verzendzakjes. Het hoort allemaal bij de concurrentieslag om het ontwikkelen en afdrukken van uw fotorolletje. Lag er vroeger tussen inleveren en ophalen minstens een week, tegenwoordig voltrekt dat proces zich al in een tijdsbestek van luttele uren. De nieuwsgierigheid van de consument lijkt voor de fotobranche nog het enige houvast in een tijd van toenemende produktiekosten, al gaat dat soms ten koste van de kwaliteit. Een Hulk-gezicht in bruine sneeuw is bijvoorbeeld geen uitzondering. Een profiel van een haastige handel, waarin jaarlijks voor een kleine 250 miljoen gulden omgaat. Ook vanavond rijden weer bestelauto's vol kleuren- filmpjes en vers afgedruk te kleurenfoto's met ge zwinde spoed over 's lands wegen. En ook van nacht draaien de ontwik- keimachines en fotoprin ters in de afdrukcentrales op volle toeren. Sommige van die machines schei den, computer-gepro grammeerd, wel tiendui zend van die kleurenfoto's per uur af. Sneeuwval en wintersport beteke nen sinds jaar en dag drukke tij den voor de ontwikkelcentrales. Zo'n wit tapijt over ons aardop pervlak zet immers menigeen er toe aan het fototoestel voor de dag te halen en er op los te klik ken. Kinderen op de slee van een besneeuwd hellinkje roetsjend, vaders op de schaats met zoon lief op de schouders: het zijn de geijkte kiekjes die momenteel bij bosjes worden ontwikkeld in de centrales. En de één belooft het nog sneller, nog mooier en nog goedkoper te doen dan de ander. De concurrentiestrijd is hevig on der deze ontwikkellaboratoria. Des te heviger, nu de groei uit de markt is en de produktiekosten alleen maar stijgen. Fusies tus sen ontwikkelcentrales en agres sieve reclamecampagnes, met als doel elkaar een klant af te snoe pen, zijn dan ook aan de orde van de dag. Bruin De één stelt bij inlevering van een rolletje een gratis kleurenfilmpje (wat uiteraard in de prijs van de afdrukjes zit verdisconteerd) ter beschikking, terwijl de ander klanten denkt te winnen met een Suske en Wiske-album of met een grammofoonplaatje van Mar- tine Bijl. Weer een ander stelt de prijs van z'n afdrukjes een stuk lager dan z'n concurrent. De verschillen in prijs liegen er zo doende niet om. Waar men bij de één voor een afdrukje van 9x13 centimeter 1,20 kwijt is (het postorderbedrijf Quick Home in het Groningse Zuidhorn), daar betaalt men bij de ander minder dan de helft: 0,59 (Neckermann in het Zeeuwse Hulst). Maar zo groot als de verschillen in prijs zijn, zo uiteenlopend zijn ook de verschillen in kwaliteit. Sommige (veelal buitenlandse) centrales werken dermate snel en voor zulke lage prijzen, dat zij het zich niet kunnen veroorloven om misdrukjes te corrigeren en over te maken. Daarom wil het wel eens gebeuren dat winter sportfoto's ietwat bruinig zijn uitgevallen, sneeuw soms alle kleuren van de regenboog heeft, en iemands gelaatskleur op de foto gelijkenissen vertoont met die van de Hulk. Dergelijke misdrukken zijn niet te voorkomen. Het afdrukken ge beurt immers machinaal en de machines kunnen, zeker bij fo to's met grote kleurcontrasten, fouten maken: de automatische apparatuur reageert op gemid delden. „Maar het is natuurlek wel zaak die misdrukken ertus senuit te halen", zegt produktie- leider C. Dekker van Lux-color, een afdrukcentrale in Rijswijk, die tot de grootste van Neder land behoort. „Bij ons gaat niets ongecontroleerd de deur uit." Tureluurs De dame die op die woensdagoch tend bij de Rijswijkse centrale een onafzienbare rij afdrukken controleert, heeft daartoe een viltstift in de aanslag. Op voorbij- zoevende, onvolmaakte afdruk jes zet ze in de gauwigheid twee strepen, ten teken dat die onder schept en overgemaakt moeten worden. Zet ze twee strepen, dan betekent het dat de foto dermate slecht is genomen, dat er geen enkele eer aan te behalen valt. De fotorol gaat werkelijk met een noodgang voorbij. „Tachtig me ter film per minuut", weet Dek ker, maar volgens hem krijg je al controlerende een scherp oog voor misdrukken. En daarbij komt dat in de meeste centrales de correctors met de regelmaat van de klok worden afgelost om tureluursheid te voorkomen. Kij kend naar zo'n voorbijschieten de fotorol is het overigens opval lend hoeveel pornofoto's er tus sen zitten. „Tja", mompelt Dek ker, „dat hoort er ook bij. Maar dat went zo snel, dat zien we al lang niet meer." Aan camera's en dergelijke valt voor fotohandelaren volgens hem niet veel meer te verdienen, omdat opgebokst moet worden tegen warenhuizen die de came ra's met grote partijen inkopen en zodoende goedkoop kunnen leveren. In twee uur Aangezien het ontwikkel— en af- drukwerk het meest lucratieve onderdeel van de fotovakhandel is, zyn vindingrijke ondernemers zich daar sinds kort in gaan spe cialiseren. Rob Sanders en Man nus Krol zijn daarvan een voor beeld. Na jarenlang in een ont wikkelcentrale te hebben ge werkt, schaften ze zich eigen af drukapparatuur aan en openden in augustus aan de Leidse Nieu we Beestenmarkt hun Foto Print House. „Nieuw, primeur voor Nederland", zegt de folder. En: „Uw kleurenfoto's in 2 uur klaar", staat er op de etalageruit Sanders zegt over klandizie geen klagen te hebben. „We verwer ken enkele honderden kleuren films per dag. Ik weet wel: som mige fotohandelaren in Leiden vinden dat wy de krenten uit de pap pikken, beschuldigen ons van oneerlijke concurrentie, maar evenzogoed leveren ze wel - wanneer ze een haastklus heb ben hun filmpjes hier in." Sanders wil niks weten van oneer lijke concurrentie. „Waarom? Zij kunnen dit toch ook. Iedereen is daarin vry. Dit is gewoon een specialisatie binnen de fotogra fie, waaraan - ik geef toe - het meest valt te verdienen, maar waarvoor ook het hardst moet worden gewerkt Binnen de tijdsspanne van een uur ontwikkelt Sanders de kleuren film, drukt ze (voor 89 cent per stuk) af, controleert en maakt ze eventueel over. Dan resteert hem nog een uur om pieken op te van gen of afdrukjes meerdere keren over te maken. Een computer houdt by wanneer de baden moeten worden vervangen, hoe de film moet worden gedoseerd, etcetera. Zoek „Hoe we aan het idee zijn geko men? Een kwestie van beurzen aflopen", zegt Sanders, „en men sen van de fabneken kennen. In Amerika bestaat de printshop trouwens al jaren. En volgens my is het niet zozeer de snelheid, die klanten lokt, maar het gevoel dat hun film hier blyfl en dus niet zoek kan raken." Het zoekraken van films is een hoofdstukje apart. Het kan heel vervelend zyn, zeker als het bij voorbeeld gaat om onvervangba re foto's als die van de geboorte van je kind. Maar volgens de ont wikkelcentrales is het aantal filmpjes dat zoek raakt zó nihil, dat het te verwaarlozen is in ver houding tot het aantal filmpjes dat wel terechtkomt. Vakwerk De nacontrole in een ontwikkelingscentrale. Een dame wordt tureluurs van een 80 meter lange fotorol die in snel tempo aan haar voorbijschiet. Eén streep betekent overmaken. Twee strepen betekent niets meer van te maken. (foto T&rr Hopmans) En Rob Sanders tot besluit: „De mensen willen vakwerk, kwali teit Zoveel verschil is er trou wens niet tussen de afdrukken van de zogenaamde witte centra les en de betere. Die goedkope prints gaan door dezelfde machi nes als de duurdere prints. Het ligt er alleen maar aan wat de fo tohandelaar met die centrales af spreekt Die centrale zegt ge woon als jy niks teruggeeft, doe ik het zoveel goedkoper. Dan be spaar je dus geld, maar je krygt wel slechtere prints. Het is maar net, waar je voor kiest" Lux-color behoort niet tot de zo genaamde witte centrales waar over de Leidse fotohandelaar N. van der Horst sr. met weinig en thousiasme rept. „De witte cen trales noem ik de centrales, die tegen lage prijs het ongecontro leerde werk afleveren. En let wel: dat hoeft niet per se slecht te zijn. Alleen: er zit geen garantie op. Misdrukjes worden niet ge corrigeerd en dat heeft de consu ment maar te accepteren. Maar daarvoor is de prys ook zo laag." Sabotage Van der Horst kan erover meepra ten, want enige maanden gele den is ook hij met zo'n witte cen trale in zee gegaan: een besluit dat hem aan het hart is gegaan. „Ik móést wel", zegt Van der Horst. „Je wilt per slot van reke ning je zaak rendabel houden, en aangezien Albert Heijn in Lei derdorp op 59 cent per afdruk is gaan zitten, bij molen De Valk die printshop is gekomen enzo voorts, kon ik niet achterblijven. Ik zei: ik begin er niet aan, toen collega Dickhoff me deze zomer inlichtte dat ook hij met goedko pere prints ging werken. Maar tóch, wil je de concurrentie enig tegenspel kunnen bieden, dan móét je wel." Kiest de consument bij Van der Horst voor de witte, ongecontro leerde afdruk, dan betaalt hij 69 cent. Maar hij kan ook een paar dubbeltjes meer betalen en dan gaat het kleurenfilmpje naar Ko dak: een centrale die een naam heeft op te houden en zodoende wél de rfodige service verleent. Twee jaar geleden gingen de foto- vakhandelaren hun concurren ten nog heel anders te lijf. Toen hadden zij het nu in nood verke rende postorderbedrijf Beopost op de korrel, dat in opvallende advertenties liet weten z'n af drukjes voor 60 cent per stuk te leveren. „Een onverantwoord la ge prijs voor die tijd", aldus Van der Horst. Hij herinnert zich dat als tegenreactie daarop de foto- vakhandelaren een anoniem rondschrijven bereikte, waarin werd gevraagd Beopost te boy cotten. Geopperd werd op de postkanto ren de verzendzakjes van Beo post weg te halen en daarin zwaar materiaal te stoppen, op dat Beopost voor ongekend hoge portokosten kwam te staan. Vol gens de Leidse fotograaf Jan Holvast vond het postorderbe drijf de grootst mogelijke rotzooi in z'n zakjes. „Er waren er bij", weet Holvast, „die stopten er een dooie muis in." Overzicht van een moderne ontwikkelcentrale: tienduizend kleurenfoto's per uur. centrales", zegt Jan Holvast, „het gaat ten koste van de kwaliteit." En wat zegt de Consumentenbond „Laat u niet meeslepen door de gehaastheid, waar veel centrales mee te koop lopen. Ze haken daarmee in op de menselijke nieuwsgierigheid. Wie wil niet graag snel zien hoe de vakantie foto's zijn geworden? Een cen trale die sneller werkt dan een ander probeert dit aspect volle dig uit te buiten en klanten te winnen. Wij vinden de snelheid van werken niet zo belangrijk. Gehaastheid gaat al snel ten kos te van de kwaliteit en verhoogt bovendien vaak de kostprys, om dat veel snelle centrales er een ei gen ophaaldienst op na houden." En Jan Holvast: „Als ik wil, kan ik ook binnen twee uur kleurenfo to's kant en klaar afleveren. Ik heb de apparatuur ervoor en het procédé duurt maar twaalf minu ten. Maar de kwaliteit is dan geen honderd procent. Je hebt dan bijvoorbeeld geen tyd om kleurzweem te corrigeren. Kleur- zweem is als er teveel rood, blauw of groen in de afdruk zit. Dan heb je niet correct gefilterd en dan moet je dat herstellen. Doe je dat niet, dan kost het je klanten, gaat de loop uit je zaak en verkoop je ook geen andere dingen meer zoals filmpjes en ca- Geen fotohandelaar zal ontkennen dat hy het in de eerste plaats moet hebben van het en afdrukwerk. „Het is de room van de melk", zegt Holvast. Engeland Navraag bij Beopost en andere zo genaamde enveloppenfirma's leert overigens dat het nu nog maar hoogst zelden voorkomt, dat de verzendzakjes op een der gelijke wijze worden misbruikt. Het grote voordeel van deze postorderbedrijven is volgens de Consumentenbond dat ze goed koper zijn. De weg van de centra le naar de consument loopt over één schijf minder en ze hebben geen dure eigen ophaaldienst. Beopost laat nagenoeg al z'n film pjes ontwikkelen en afdrukken in Engeland en ook het Burger- veense postorderbedrijf Gratis- pool doet dat. De personeelskos ten zijn er lager, maar daartegen over staan volgens een woord voerder de kosten van vervoer en dergelijke. Veel groter daarente gen is het aandeel van de Duitse ontwikkelcentrales op de Neder landse markt. Het Leidse De- ko-Superfoto bijvoorbeeld laat z'n kleurenfoto's ontwikkelen bij „het merkbaar goedkopere" Ce- We in het Westduitse Oldenburg. Waarom de prijzen van ontwikke len en afdrukken soms zover uit elkaar liggen, weet men er niet te vertellen. „Ieder laboratorium gebruikt dezelfde apparatuur, dus de produktiekosten zijn overal ongeveer hetzelfde." En bij Agfa in Arnhem: „Het ligt er maar aan hoeveel afdrukjes je overmaakt. Maak je bijna niks over, dan kun je de prijs laag houden. Maar lever je aan de re guliere fotohandel, dan moet je de misdrukken wel overmaken." Die reguliere fotohandel probeert z'n klanten te houden door een grote nadruk te leggen op de dienstverlening. Als vaklieden kunnen zij de consument haar fijn uitleggen waarom een be paalde foto mislukt is. Via hen kan de consument een niet ge slaagde afdruk ook vry gemak kelijk terugsturen. Bij postorder bedrijven gaat dat veel omslach tiger Gele sneeuw Volgens de Consumentenbond zou de consument bij het ontvangen van de afdrukjes wat kritischer moeten zijn en er niet voor moe ten schromen om misdrukken te retourneren. „Daarmee dwing je de centrales beter werk af te le veren", adviseert de bond in haar gids van de maand juni. Volgens woordvoerder Dekker van Lux-color moet echter niet alles worden afgeschoven op de cen trales. „De pest is dat iedereen trots is op z'n eigen foto's. Ieder een vindt dat hy pnma foto's maakt. Maar als je toch ziet wat wij hier te verwerken krijgen. De kwaliteit is doorgaans erbarme lijk slecht. Als men bijvoorbeeld tegen het zonlicht in fotogra feert, kunnen wij wel blijven cor rigeren, maar wat je ook doet: het resultaat is altijd een slechte foto. Toch worden wij er op aan gekeken. Wy hebben te maken met een consument die tegen een bepaalde prys een uitgecor- rigeerde foto verlangt, waar mets aan mankeert." Directeur C. de Jong: „Hoe vaak gebeurt het niet, dat wij een on scherpe foto expres niet afdruk ken en dat we later te horen krij gen: waarom heeft u die niet af gedrukt, tante Pietje staat er zo leuk op." En Dekker: „Soms gaat de consu ment echt te ver Laatst belde ie mand, die wilde per se gele sneeuw op z'n afdruk. Dan zeg gen wy: sorry, daar kunnen wy niet aan beginnen. Maar dat be grijpt men dan niet." „Weet je wat het is met die snelle

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17