Astrologie: ernst of gewoon leuk tijdverdrijf Vete tussen vakbroederslijkt soms op geloofstwist De Westerse en de Chinese dierenriem 7.ATT!RnAG 9 JANUARI 1982 PAGINA 13 Sterrenwichelarij of astrologie wekt al eeuwenlang de interesse van veel mensen. En hoewel van de kant van de academische wetenschap deze tak van onderzoek misprijzend wordt bekeken, stoort dat velen allerminst om kennis te nemen van datgene wat in de sterren staat geschreven. Toekomstvoorspellingen, of ze nu ernstig worden genomen of niet, prikkelen nu eenmaal de nieuwsgierigheid. Publiciteitsmedia spelen daar handig op in met allerhande horoscooprubrieken, terwijl astrologische boekwerkjes met karakterbeschrijvingen of aanbevelingen over partnerkeuze gretig aftrek vinden. In het wereldje van de astrologen wordt de verguizing van de zijde van de 'echte' wetenschap door sommigen als pijnlijk ervaren. Anderen daarentegen malen er niet om." Zij vinden dat astrologie nou eenmaal onbewijsbaar is en dat het vak zich daarom in eigen recht en richting moet ontwikkelen. Een éénduidige visie houden astrologen er echter bepaald niet op na. Ieder gaat zo'n beetje zijn eigen gang en dat leidt niet zelden tot stevige botsingen en wederzijdse beschuldigingen van oplichting. Het heeft soms wel wat weg van een geloofstwist. Astrologie.zeer zeker boeiend, maar een serieuze zaak? Door Bert Paauw Tot de populairste leesstof in dag- en weekbladen behoren ongetwijfeld de horo scooprubrieken. In meestal enkele zinnen worden voorspellingen gedaan over dat gene wat er voor ieder die dag of week in de sterren staat geschreven, afhankelijk onder welk van de twaalf tekens van de dierenriem men is geboren. Die voorspel lingen worden door velen geamuseerd maar schouderophalend gelezen, hoewel het aantal mensen dat er wel degelijk waarde aan hecht niet moet worden onder schat. Astrologen zijn over het alge- meen niet zo enthousiast over dergelijke rubrieken, ze ker niet dat deel van de ster renwichelaars dat er op uit is de astrologie de status van een wetenschap te doen krij gen. Een streven dat al bijna net zo oud is als de astrologie zelf, tientallen eeuwen dus. Goedkope rubriekjes, volge schreven met algemeenhe den waar een ieder wel iets van z'n gading in terug kan vinden, zijn niet bevorderlijk voor het aanzien van de astro logie. Van de kant van de aca demische wetenschap valt de astrologie dan ook voorna melijk verguizing ten deel. Op het vorig jaar november ge houden astrologen-congres in Oldenzaal werden weer eens met enige bitterheid de denigrerende opmerkingen aangehaald van professor B.J. Bok, oud-hoogleraar astronomie sterrenkunde, wetenschap van de hemelli chamen en het heelal) aan de universiteit van het Ameri kaanse Arizona. Bok schreef onder meer: "Omdat ik meer dan een halve eeuw elke dag en nacht contact heb gehad met het besterde firmament, is het mijn plicht te spreken en duidelijk te stellen dat ik geen bewijs ken dat aantoont dat de sterren en de planeten ons leven beïnvloeden of controleren, maar dat ik veel bewijzen heb gevonden die het tegendeel aantonen". Bok noemde het tekenen van een horoscoop overigens best wel een leuk tijdverdrijf. Bloedserieus Vooral die laatste opmerking heeft heel wat astrologen doen tandenknarsen, want voor hen is het trekken van een horoscoop een bloedse rieuze zaak. Zó serieus dat ze er niet voor terugdeinzen el- kaars methoden hevig te kri tiseren, waarbij de term 'op lichting' niet wordt ge schuwd. Voor de geïnteresseerde leek is dit gekrakeel uiterst verwar rend. Er lijken net zo veel vi sies over de invloed van het gebeuren in de kosmos te be staan als er astrologen zijn. De astrologen stemmen over een in hun zoeken naar een verband tussen de verschijn selen in de kosmos, op de aar de en in de mens. De aarde maakt immers deel uit van de kosmos terwijl de mens op zijn beurt weer deel uitmaakt van de aarde. Volgens de astrologen wordt de mens van zijn geboorte tot zijn dood beinvloed door de loop van de planeten. Een astro loog behoort daarom kennis te hebben van de invloed die elke planeet afzonderlijk uit oefent, al naar gelang haar plaats aan de hemel en hij kent daarnaast betekenis toe aan de standen van de plane ten onderling op het tijdstip van geboorte. Op grond van die gegevens worden onder meer het karakter van een mens getekend en een gun stig tijdstip voor bepaalde handelingen vastgesteld. Iedere astroloog gaat zijn eigen weg. Dat geeft een bont ge goochel te zien met de tekens van de dierenriem, de plane ten, huizensystemen en ande re zaken die er in dit 'vak' worden gehanteerd. Het ziet er allemaal tamelijk ingewik keld uit Kemphaan "Het is helemaal niet ingewik keld. Iedereen kan het leren", zegt de in Den Haag wonende astroloog J.B. Gieles. Gieles is in zijn branche nogal om streden en dat weet hij. Hij noemt zichzelf een kemp haan. Vorig jaar kwam hij landelijk in het nieuws toen hij in zijn maandblad Sagitta rius, vlak voor de moord op president Sadat, voorspelde dat er in Egypte een omwen teling op komst was, gepaard gaande met aanslagen. Dat kwam hem prompt op een 'uitbrander' van het Neder lands Genootschap van Prak- tizerende Astrologen te staan die zich nadrukkelijk distan tieerde van "de voorspellin gen van de heer Gieles". Het Genootschap is niet gepor teerd voor het uitspreken van toekomstverwachtingen op grond van horoscopen, zo werd per brief gesteld. Waarschijnlijk zal in deze hou ding ook weer meespelen de angst dat de voorspellerij het aanzien van de astrologie in de academische wereld geen goed doet. Gieles lacht er om. De hang naar een weten schappelijke status van veel van zijn collega's vindt hij maar onzin. "Astrologen me ten zich een aureool aan waar ze geen recht op hebben. Echt, iedereen kan het leren al is het wel zo dat je nooit bent uitgeleerd. Maar de grondbeginselen, het beheer sen van de terminologie, de kennis van tekens, huizen, sectoren e.d., dat is een kwes tie van een paar lessen". Helderziendheid Gieles, die zich intensief in de astrologie ging verdiepen na enkele frappante ervaringen met een vriend, die zich daar ook mee bezighield, geeft zelf lessen en houdt ook maande lijks lezingen. Naast de bezig heden voor zijn blad Sagitta rius is hij dagelijks bezig met het trekken van horoscopen waarbij hij niet schroomt om ook in de toekomst te kijken. Hij lijkt tamelijk bezeten van de astrologie en zegt dat hij zijn kennis op dit ge"bied nu eenmaal graag kwijt wil. "Astrologie is geen geheim taal, je kunt die taal leren le zen. En bij het doen van voor spellingen komt heus geen helderziendheid te pas". Het punt van helderziendheid of paragnosie wordt nog wel eens aangedragen door offi ciële wetenschappers (psy chologen, astronomen) die soms toch niet om opmerke lijke resultaten van bepaalde astrologen heen kunnen. De astroloog zou dan eigenlijk een helderziende zijn wiens paragnostische capaciteiten door het trekken van een ho roscoop tot activiteit zouden worden gebracht. Kortom, het zou hier gaan om een vorm van astrologie die niets met de sterren uitstaande heeft. Overigens, wie de geschiedenis van de astrologie nagaat komt tot de ontdekking dat de tweespalt met het s wetenschappelijke broertje, de astronomie, nog vrij re cent is. Eeuwenlang gingen astrologie en astronomie hand in hand. Hand in hand Professor C.J. Bleeker heeft daar in de Grote Winkler Prins onder meer het volgen de over geschreven: "De astrologie werd reeds door de oude cultuurvolken beoe fend; de huidige vorm is af komstig uit Babylonie waar de astrologie speciaal onder de Chaldeeuwse dynastie (7de-6de eeuw voor Christus) tot bloei kwam. Haar grootste bloei beleefde zij in het helle nistische tijdvak en in de Ro- keizertijd. Astrologie viel toen nog geheel samen met de wetenschap van de bewegingen der hemellicha men, de astronomie, beide begrippen waren synoniem. Pas later ging men de natuur wetenschappelijke waarne ming van de hemellichamen specifiek astronomie noemen en verstond men onder astro logie sterrenwichelarij Niet temin bleven astronomen nog lang tevens astrologen. In de Middeleeuwen en in de Renaissance oefende de astrologie nog veel invloed uit maar met de opkomst van de moderne natuurweten schap geraakte ze in verval. Het geloof als zouden hemel lichamen op enigerlei wijze het leven en lot van de mens Naast de Westerse astrologie bestaat er ook de Chinese astrologie. Zowel de Wester se als de Chinese dierenriem bestaat uit twaalf tekens, zij het dat de Westerse horo scoop is gebaseerd op een cy clus van twaalf maanden, de Chinese op een cyclus van twaalf jaar. Bij de Westerse astrologie gaat men er van uit dat alle mensen die in een bepaalde periode (van ongeveer der tig dagen) worden geboren, terwijl de zon in die periode hetzelfde teken van de die renriem passeert, in vele op zichten over dezelfde karak tereigenschappen zullen be schikken. De tekens van de Westerse die renriem zijn, met daaraan toegevoegd een veelvoorko mende karaktertrek van de mensen, geboren onder het betreffende teken: - Ram (21 maart - 20 april, le vendig); - Stier (21 april 20 mei, onver stoorbaar); - Tweelingen (21 mei - 21 juni, grillig); - Kreeft (22 juni - 22 juli, gevoe lig); Leeuw (23 juli 22 augustus, trots); Maagd (23 augustus - 22 sep tember, praatziek); - Weegschaal (23 september - 22 oktober, artistiek); - Schorpioen (23 oktober - 21 november, energiek); - Boogschutter (22 november - 20 december, veelzijdig); - Steenbok (21 december - 19 januari, zwijgzaam); Waterman <20 januari - 18 fe bruari, idealistisch); - Vissen (19 februari - 20 maart, sentimenteel). De Chinese astrologie gaat uit van de maan. Volgens de le gende riep Boeddha, voor dat hij de aarde verliet, alle dieren op maar er versche nen er maar twaalf om af scheid van hem te nemen. Uit dankbaarheid heeft hij toen naar elk van de twaalf dieren een jaar vernoemd, in de volgorde waarin ze ver schenen. Die twaalf dieren (jaren) zijn: - Rat (aardig en slim); - Os (plichtsgetrouw); - Tijger (licht ontvlambaar); - Konijn (modieus); Draak (volhardend); - Slang (begerig); - Paard (joviaal); - Schaap (gevoelig); Aap (vindingrijk); - Haan (energiek); - Hond (trouw); - Zwijn (eerlijk). Een jaar loopt ongeveer van februari tot februari. Het zou te ver voeren op deze plaats de precieze jaren die de Chinese astrologie han teert te noemen, maar bo vengenoemde volgorde vol gend en uitgaande van het feit dat ongeveer het eerste jaar van deze eeuw <31 ja nuari 1900 tot 18 februari 1901) het jaar van de Rat was kan men voor zichzelf nagaan onder welk teken van de Chinese dierenriem men is geboren. bepalen werd steeds meer als bij- of wangeloof be schouwd". Breed publiek Dat laatste neemt niet weg dat nog altyd een breed pubhek geïnteresseerd blijft in wat astrologen hebben op te mer ken en te voorspellen. De in teresse lijkt zelfs weer toe te nemen. Hagenaar Gieles be weert dat mensen uit alle la gen van de bevolking bij hem hun horoscoop komen laten trekken. "Ik krijg zowel art sen als drugsverslaafden over de vloer. Soms voel ik me net een sociaal werker of een the rapeut Ik praat mensen uit de put, ik help ze van de drugs af. Dat lukt omdat ik ze kan overtuigen met bewijzen. Ik vertel dingen uit hun verleden die ik m hun horo scoop zie. Dan krijgen ze ge loof in me en kan ik ze als het ware behandelen". Typerend voor de verdeeldheid in het astrologen-wereldje is de opstelling van Gieles je gens collega's. "De meesten zijn oplichters. Ik voel me nergens mee verbonden. Ik ben ook niet op het congres in Oldenzaal geweest, geen uitnodiging voor ontvangen, hoewel sommigen tegen de organisatie hebben gezegd je moet Gieles nemen. Maar er is veel afgunst Niemand wist bijvoorbeeld iets van de pla neet Pluto af. Ik heb Pluto opengegooid. Dat wordt ver der verzwegen. Ik heb ook veel naApers maar ik ga ge woon m'n eigen gang De vriend die me destijds op het spoor van de astrologie heeft gezet zei het al tegen me jy wordt de keizer der astrolo gen"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 13