Vermisten niet vergeten -- 1981 Leiden/Katwijk Ria Hietkamp: nog steeds onder de indruk „Wij kunnen hier iets doen voor gevangenen Vrouw als wethouder anno 1981 taboe in Katwijk DONDERDAG 31 DECEMBER 1981 "Luis is in februari naar Chili ge gaan, maar pas enkele maanden later bereikte mij het officiële bericht dat hij werd vermist", vertelt Ludy van Popta. "Vol gens ooggetuigen is hij nooit in Chili aangekomen. Bij de grens van Argentinië is hij samen met zijn vriend - ook een Chileen die in Denemarken woonde - opgepakt door een patrouille van vijftien man militaire poli tie. Mapuche I Luis Quinchavil Suarez is Chileen, maar vooral Mapuche-indiaan. De Mapuche, wat letterlijk 'wij mensen' betekent, woonden oor spronkelijk in het zuiden van Chili. Ten tijde van de blanke overheersing hebben zij verbe ten gestreden voor hun onaf hankelijkheid. Nu zijn het vooral de Mapuche die in Chili het minst aan de bak komen. Zij worden op cultureel en econo misch gebied klein gehouden. Maar hun strijdlustigheid heb ben zij nog altijd weten te behou den. Na de coup in '73, waarbij de rege ring Allende ten val werd ge bracht door militairen onder lei ding van Pinochet en Allende zelf het leven verloor, werd Luis gevangen genomen vanwege zijn landbezettingsacitiviteiten? Tij dens de regering-Allende was er een resolutie aangenomen, dat grootgrondbezitters voormalig Mapuche-grond moesten terug geven. Volgens sommige Mapu che ging dit veel te langzaam, zo dat zij zelf actie ondernamen. Luis werd voor deze activiteiten veroordeeld tot zeven jaar gevan genisstraf. Na drie jaar werd hij echter vrijgelaten en verbannen uit Chili voor de duur van zijn ge vangenisstraf. In Nederland kreeg hij de status van politiek vluchteling. Toen in 1980 zijn ge vangenisstraf officieel was afge lopen wilde hij terug naar zijn land. Chilenen die in het buiten land verblijven kunnen bij de re gering van Chili een verzoek in dienen om terug te mogen ko men. Meestal wordt zo'n verzoek afgewezen of komt er helemaal geen antwoord. Sommige Chile nen krijgen wèl toestemming om terug te keren. In verschillende gevallen echter worden zij dan opnieuw vervolgd en opgepakt. 'Luis had daarom het idee gekre gen dat het weinig zin had om zo'n verzoek in te dienen. Hij wil de terug naar zijn land en is ge gaan. Toen ik in juni hoorde, dat hij werd vermist ben ik begon nen om alle mogelijke mensen- rechten-organisaties te bezoeken en aan te schrijven om zyn ver dwijning aan te geven. Omdat hij politiek-vluchteling in Neder land was genoot Luis bescher ming van de regering. Want, zo als justitie en buitenlandse zaken dat formuleerden, een politiek vluchteling heeft dezelfde rech ten als een Nederlander, die in het buitenland in moeilijkheden verkeert. In verband met de ver dwijning van Luis zijn er toen ook kamervragen gesteld. Voor vluchtelingen die niet als zoda nig staan geregistreerd is het ge vaar groot, dat hun naam in de vergetelheid raakt. Een van de eerste stappen die ik heb ondernomen, was het in de arm nemen van de Franse advo caat Levy. Levy is als advocaat verbonden aan de Federatie van Mensenrechten in Frankrijk. De ze organisatie houdt zich voorna melijk bezig met de gerechtelijke "EfTectieve intimidatie kan alleen worden bereikt door hetzij de doodstraf, hetzij door maatregelen waardoor de familie van de misdadiger noch de bevolking weet wat er met hem gebeurd is". Deze uitspraak deed Nazi-veldmaarschalk Wilhelm Keitel tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nu, bijna veertig jaar later, zijn er verschillende regimes over de hele wereld die nog gretig gebruik maken van dit systeem. 'Verdwijning' is de door Amnesty International ingevoerde term, voor mensen die -meestal om politieke redenen- het slachtofTer zijn geworden van een dergelijke methode van intimidatie. Niet alleen -vermeende tegenstanders van een regering worden opgepakt om vervolgens te 'verdwijnen', maar ook hun familieleden, vrouwen en zelfs kinderen en bejaarden ontkomen niet aan de wrede armen van de dictatoriale regimes. Amnesty International is begin deze maand met een campagne begonnen tegen de, volgens de organisatie zeker één miljoen vermiste personen. De Leidse Chileen, Luis Quinchavil Suarez, wordt sind 19 februari van dit jaar vermist. Zijn vriendin, Ludy van Popta, heeft zich sinds die tijd ingezet om aan zijn verdwijning internationale bekendheid te geven. Hieronder vertelt zij van haar ervaringen. procedures van vermiste perso nen en weet daarom precies wel ke wegen te bewandelen. Onbekend Levy is in juli naar Argentinië en Chili gegaan en heeft daar ge sproken met de autoriteiten. Luis is bij hen 'onbekend'. Colle ga advocaten in Chili en Argenti nië hebben de zaak nu overgeno men en samen met mensenrech tenorganisaties en ook de kerken onderhouden zij het contact met Levy. Het is in een zaak als deze van groot belang dat de namen van de vermiste personen be kend zijn. Overal moeten zij ge registreerd staan anders raakt zo iemand in het vergeetboek en dan is het afgelopen. Vooral in het begin had ik geen flauw idee waar ik eigenlijk naar toe moest. Je hebt natuurlijk wel gehoord van mensenrechten-or ganisaties en dergelijke, maar hoeveel dat er zijn en waar ze al lemaal zitten dat weet je niet. Maar als je eenmaal begint werkt het als een sneeuwbal effect, de een stuurt je door naar de ander. Op een gegeven moment kwam door al dat gereis en geschrijf de bodem van mijn portemonnee in zicht. Van verschillende kanten heb ik een financiële bijdrage ge kregen. bijvoorbeeld van het In ternationale Comité tegen de on derdrukking in Chili, van de Dia- konale Raad van de Hervormde kerk en een groep Chileense vluchtelingen in Frankrijk stuur den my een voedselpakket Hier in Leiden heb ik zelfgemaakte kaarten verkocht en de op brengst daarvan is naar familie leden van vermisten in Chili ge gaan. De grote vraag is nu waar Luis ge vangen zit Het is bekend dat Ar gentinië en Chili gevangenen aan elkaar uitleveren Vrijwel de eni ge informatie die je krijgt is af komstig van geruchten, maar die zijn erg verschillend en spreken elkaar soms tegen. Het probleem in Chili is. dat daar officieel nog steeds de noodtoestand van kracht is. De grondwet is buiten werking getreden en de junta heeft nieuwe decreten aangeno men. Deze decreten zijn is strijd met de conventie van Genève (de mensenrechten-resolutie, die Chili mede heeft ondertekend). De regering kan dus doen en la ten Wat haar goed dunkt. De CNKgeheimë Dienst) is zo lanza- merhand een zeer bolangryk in stituut geworden. Het martelen en laten verdwijnen van gevan genen zijn veel gebruikte midde len geworden om politieke te genstanders te onderdrukken. Kolonie van de waardigheid Eén van die geruchten is, dat ge vangenen worden overgebracht naar en strafkolonie van ex-Na zi's in Chili. Die strafkolonie is een soort staat binnen een staat; een ommuurd en zwaar bewaakt gebied waar niemand zomaar kan binnendringen. Daar schij nen de verschrikkelijkste dingen te gebeuren. Zonder verhoord te worden ondergaan de gevange nen dagelyks martelingen en vernederingen. Vooral medische experimenten schijnen daar aan de orde van de dag te zijn. De concentratiekamp-methoden van de Nazi's worden daar van daag de dag voortgezet Colonia Dignidad, heet het kamp. Kolo nie van de waardigheid, nolabc- ne. Als je deze verhalen hoort zakt de moed om verder t$ gaan je wel eens in de schoenen. Maar dan moet je toch blyven bedenken dat niet wij de slachtoffers zyn van deze verschrikking. De men- sen daar hebben er niets aan wanneer wij hier lydzaam zitten af te wachten. Wij moeten er re kening mee houden, dat de fami lieleden van vermisten in landen waar een dictatuur heerst veel minder kunnen doen dan wij. Zy zyn veel kwetsbaarder; zy wor den voortdurend geïntimideerd Dat is ook een van de redenen, dat Amnesty International de ac tie voor vermiste gevangenen heeft opgezet - Even. Heel even leek het er afgelopen jaar op dat een Rooie Vrouw zit ting zou nemen in het college van burgemees ter en wethouders in Katwijk. Ria Hiet- kamp, lid van de Partij van de Arbeid, was door de plaatselijke af deling naar voren ge schoven als opvolger voor de PvdA-wethou- der Hans van Oosten. Echter, deze voor de badplaats toch unieke situatie bleef de tegenstanders daarvan be spaard. Het nieuws was nog maar nauwelijks doorge drongen tot de behoudende christelijke partijen of de woordvoerders riepen al on middellijk uit dat zij nooit hun stem zouden uitbrengen op een dergelijke kandidate. Zo geschiedde het ook in au gustus tijdens de gerucht makende raadsvergadering. CDA-man Vink rolde als de voorspelde 'winnaar* uit de bus. En Hietkamp verliet die avond zwaar gedesillu sioneerd het gemeentehuis. Hietkamp trok zich de ge beurtenissen daaromtrent zo aan, dat zij tot op de dag van vandaag er niets voor voelt commentaar op één en ander op te geven. Toch had het destijds voor progressief Katwijk alle maal wat rooskleuriger kun nen uitvallen als Van Mierlo (D'66/Gem.Bel.) zou zijn ge kozen tot wethouder. Hij had zich beschikbaar ge steld in de wetenschap dat Door Adriaan Brandenburg Ria Hietkamp, de vrouw die in Katwijk geen wethouder mocht worden. (Foto: Dtck HofewoftJof) Van Mierlo van D'S&Gem.bel.: "Aan de tijd van de dorpspoli tiek moet ook in Katwijk een einde komen". Hietkamp nooit de voorkeur van het christelijke blok en ook de WD zou krijgen. Maar die vlieger ging even eens niet op. Van Mierlo mis te niet alleen de stemmen van de christelijke partijen, ook de socialisten gaven 'niet thuis'. Verbijsterd "Een teleurstellende zaak", zegt Van Mierlo nu. "Er was sprake van een afspiegelings college (een college waarin de voornaamste politieke stromingen zijn vertegen- woordigd-red Als je dan destijds voor A hebt gekozen, moet je ook voor B kiezen ook al ontstaat er dan mis schien in de ogen van sommi gen een niet ideaal samenge steld gemeentebestuur". De democraat kan er nog steeds niet over uit dat de christelijke partijen de negen vertegenwoordigers in de raad dje geen deel uitmaken van christelijke groeperin gen, in de kou hebben laten staan. Verbijsterd is hy ook over de wijze waarop het CDA en de SGP/GPV er zorg voor hebben gedragen dat van 'de negen' nieitiand werd gekozen tot opvolger van Van Oosten. Van Mierlo. "Eerst werd aange voerd dat Hietkamp er niet in mocht omdat zij over te wei nig ervaring beschikte. Een rol speelde vanzelfsprekend ook, zeker voor de WD, dat zy als Rooie Vrouw te boek stond. Toen ik als kandidaat overbleef werd gesteld dat al leen iemand in aanmerking kon komen die zich full-time met het wethouderschap zou kunnen bezighouden. Dat noem ik dan zoeken naar ar gumenten om iemand er bui ten te houden". Van Mierlo, onlangs benoemd tot inspecteur bij het voortge zet onderwijs, vindt het jam mer dat ook de PvdA dat ar gument noemde om niet op hem te stemmen. "Natuur lijk", zo vervolgt hy, "als ie mand zich geheel met het wethouderschap kan bezig houden, dan is dat een goede zaak. Maar als er geen andere keuze is, dan noem ik het po litiek gezien een niet juiste beslissing om hem af te wy- zen". Of de wat minder wordende band tussen de progressie ven daaraan debet is geweest, daar gelooft Van Mierlo niet direct in. Toch stelt hij vast dat de PvdA zich met de ver kiezingen in het zicht steeds meer afzet tegen de democra ten. "Dat merk je steeds weer in de raad", zo vindt hy. Vriendenclubje Omdat in juni 1982 gemeente raadsverkiezingen zyn ge pland worden de wethou dersverkiezingen die daarna plaatsvinden opnieuw inte ressant. Van Mierlo wordt al weer genoemd als kandidaat. Iets dat hyzelf ook niet ont kent. Vraag is wel of dan we derom hetzelfde argument worden opgevoerd om hem weg te stemmen. Van Mierlo geeft aan dat de sa menstelling van de raad straks ongetwijfeld is gewy- zigd. Hy zegt dit met in zyn achterhoofd de verkiezings uitslag die naar alle waar- schynlykheid in zyn voor deel uitpakt Bovendien zul len veel raadsleden (gedwon gen opstappen Ook dat is Van Mierlo niet ontgaan. Hy ruikt zyn kansen. De D'66-er, die het wat moeilijk vindt om in het koffiedik te kijken, meent wel dat er in elk geval weer een afspicge- lingscollege moet komen in Katwijk. "Nu zit er een be jaard vriendenclubje. Een be leid zoals dat in de jaren 80 moet worden gevoerd, daar van is hier geen sprake. Er wordt teveel naar de belan gen in eigen kring gekeken Dat is niet juist "En", zo besluit hy. "aan de tijd van de dorpspolitiek moet een einde komen. Zelf de gro te brokken nemen en ande ren met kruimels tevreden stellen kan niet meer. Dat ts niet chnstclyk Maar dat mag ik natuurlijk niet hardop zeg gen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 21