'Ik tuig de kerstboom op' Doris D begint opnieuw ;(^V) vandaag... [IW^[MQ9Lamma I Voorproefje van Britse satire op Veronica-tv ""'-I Leidse (televisie)deeorontwerper Freek Biesiot: WOENSDAG 30 DECEMBER 1981 RADIO - TV KUNST PAGINA 5 Abba-persiflage in Engelse tv-satire HILVERSUM (GPD) - Een cocktail boordevol subtie le hatelijkheid a la Monty Python, met een smake lijk laagje kolderieke humor van het Benny Hill- soort. Zo zou je het satirische BBC-programma ,,Not the nine o'clock news" kunnen karakteriseren, waarvan Veronica vanavond een samenvatting geeft met de allerbeste fragmenten. Dat „allerbeste" is een subjectieve kwalificatie, die door de BBC zelf is ingebracht en door Veronica gretig overgenomen, maar zover is inmiddels wel duidelijk, dat de roem deze Britse produktie in de overtocht naar het Europese vasteland vooruit is ge hold. Het programma, dat in Engeland waanzinnig populair is, geniet in Nederland al geruime tijd naambekendheid. In 1980, een jaar na de uitzending van de eerste aflevering, won het op het televisiefes tival van Montreux de Zilveren Roos voor vernieu wing en in datzelfde jaar kreeg het een Emmy Award voor het populairste showprogramma. „Not the nine o'clock news" dankt zijn naam aan het feit dat het in Engeland tegenover het officiële BBC- nieuws van negen uur wordt uitgezonden. Het is een alternatieve nieuwsrubriek, waarin aan de hand van sketches, filmbeelden, persiflages en foto's alles op de hak wordt genomen dat daar maar enigszins voor in aanmerking komt Dat kan variëren van presi dent Reagan en de popgroep Abba tot kernenergie. Veronica was de VPRO met het aankopen van een aantal afleveringen uit deze serie net te vlug af. Het duurt echter nog even voordat de kijker er van kan genieten, omdat deze afleveringen op zijn vroegst in oktober volgend jaar worden uitgezonden. Dat heeft ermee te maken dat Veronica verwacht tegen die tijd B-omroep te zijn, wat een toename van het aan tal zenduren tot gevolg heeft. Uit de woorden van voorlichter Jan Morriën blijkt dat Veronica zijn zin nen heeft gezet op de zondagavond, tot dusver de vaste avond van de VPRO. In elk geval zullen de kijkers het wat „Not the nine o'clock news" betreft voorlopig moeten doen met een samenvatting van de beste fragmenten, die ach ter elkaar geplakt als een razende trein over het scherm vliegt. (23.15 uur, Nederland 2). LEIDEN - Al vele duizenden malen moet zijn naam op het scherm te zien zijn geweest bij de aftiteling. Toch zullen maar weinigen bij het horen van de naam van Freek Biesiot zeggen: O ja, dat is die man van dat pak kende Brandpunt-vignet, of: Is dat niet degene die die mooie decors bij de Barend Servet shows heeft ontwor pen? Freek Biesiot is al sinds 1965 decor-ontwerper bij de NOS- televisie. Hij heeft het decor ontworpen waarin 'Het pro gramma van het jaar' zich afspeelt, dat vanavond wordt uitgezonden. Enige tijd geleden heeft hij het naar eigen zeggen benauwde Gooise wereldje verlaten en woont nu in Leiden op het Waardeiland. "Decors ontwerpen is wegwerp- kunst", zegt hij. "Als een pro duktie eenmaal is gemaakt hou je er eigenlijk niets aan over. Ik bedenk en teken een decor. Dan wordt het gebouwd door de tech- nische-afdeling, de opnames worden gedraaid en het wordt weer afgebroken. Alle gebruikte materialen gaan vervolgens de kraak in. Dat alles heeft meestal plaats in een periode van nog geen zes weken. Ik heb nog wel een paar foto's van vroegere de cors, maar de meeste zie ik nooit meer terug. Ik ben een versier der, ik tuig de kerstboom op. Als ik wat ontwerp, loop ik binnen zes weken rond in mijn eigen fantasiewereld. Dat is fascihe- rend. Dat heeft geen enkele schilder". Freek Biesiot beschouwt zich dan ook niet als kunstenaar. "Een kunstenaar is altijd bezig iets van zichzelf te materialiseren. Dat soort innerlijke drang om mijn diepste roerselen te verbeelden heb ik niet. Ik heb ook niet de behoefte om in mijn huis schil derijen aan de muur te hangen". Onder uit een kast haalt hij een paar paneelschilderingen, die hij voor zichzelf heeft gemaakt, heel fijn geschilderde stille hoekjes en doorkijkjes, haast miniaturen. 'Kerstsfeer' Een decor-ontwerper is een van de mensen achter de schermen, maar dan wel een van de belang rijkste daarvan. Naar hem komt de regisseur toe, als hij nog maar een vaag idee over de inhoud van een programma in zijn hoofd heeft. De decor-ontwerper wordt geacht dat vage idee vorm te kunnen geven in een decor. "Je moet net zolang praten met een regisseur tot er wat overslaat en je weet wat er moet gebeuren. Vaak weten ze zelf nog helemaal niet hoe hun programma eruit zal komen te zien, maar van jou wordt wel verwacht binnen tien dagen met een ontwerp voor de dag te komen. Ze zeggen dan: Doe maar iets in de kerstsfeer. Dat betekent zoveel als: Zoek het maar uit". "Soms steekt het me wel eens dat je geen enkele waardering van het publiek krijgt. Regisseurs reppen in interviews ook nooit over de vormgeving van hun pro gramma. In tv-kritieken wordt je alleen genoemd als het erg slecht is. Je hebt als decor-ontwerper geen enkel contact met het pu bliek". 'Zwaan oplaten' Het maakt Freek Biesiot niet veel uit aan wat voor soort program ma hij meewerkt of voor welke omroep hij moet ontwerpen (de NOS-ontwerpers werken voor al le omroeporanisaties). "Je wordt als decor-ontwerper geacht all round te zijn, alle soorten pro- Decor-ontwerper Freek Biesiot met het decor voor het "Programma van het jaar", dat vanavond om zeven uur wordt uitgezonden via Nederland gramma's te kunnen doen. Ik heb in mijn eerste jaar bij de NOS enorm veel actualiteiten programma's gedaan en heb daarna vooral show-decors ont worpen, Lou van Burgh, Rob Touber, de Mounties, de Barend Servet shows". "Mijn eigen voorkeur gaat op het moment uit naar drama-produk- ties. Je merkt dat er bij de om roepen ook een verschuiving van show naar drama is. Er is nu min der geld en shows worden nu eenmaal leuker naarmate je er meer geld in kunt steken. Dan kun je als ontwerper ook een gro tere 'zwaan' laten opstijgen, zoals dat heet". "Als er veel geld voor een program ma is maakt het me niet uit. Ab ba, de Mounties, André Hazes, het geeft niet welke kerstboom ik moet versieren. Maar als een toneelstuk me echt iets zegt, werk ik veel dienender, stel ik me meer ondergeschikt op aan de produktie. Op het moment ben ik bezig met de decors voor de tv-serie over "Armoede", een boek van Ina Boudier-Bakker. Daar werk ik met veel plezier aan. Een groot deel van de bui tenopnamen wordt in Leiden ge filmd". Freek Biesiot vindt niet dat hij een eigen stijl heeft. "Daarvoor ben ik teveel gebonden aan de ideëen van de regisseur. Elke keer als ik iets maak is het weer totaal an ders. Wel zijn mijn ontwerpen al tijd heel precies, dan hoef je ook minder aan de decorbouwers te vertellen. Ik ben een perfectio nist. Ik verdiep me altijd uitge breid in de details van stijlen, die een bepaalde tijd kenmerken". Over 'Het programma van het jaar' zegt hij: Ik herinner me dat het erg moeilijk van de grond kwam. De inhoud van het programma is een allegaartje, daar krijg je geen beelden bij. Het programma gaat over wat er zich in het afgelopen jaar allemaal in ons land heeft af gespeeld. Vredesdemonstratie, werkloosheid, kraakacties, wiel rennen, tv-piraten, de kabinets formatie, dat alles passeert de re vue. Ik rijd nu haast dagelijks heen en weer tussen Leiden en Hilversum. Zo ben ik op het idee gekomen voor het decor. Zo'n snelweg fascineert me, de rode lichtjes die gelijk met je blijven, de witte lichtjes die op je afko men en daarboven de oranje straatverlichting. Dat is toch de ambiance van Nederland"? Het decor van 'Het programma van het jaar' wordt gevormd door een grote, oplopende snelweg met daarachter een overblik op Ne derland, zoals je dat vanaf de Westertoren in Amsterdam zou kunnen hebben. Op het achter doek zie je ons hele land, van de zee en de kuststrook tot de Velu- we en Friesland. Daarvoor spe len de gebeurtenissen zich af. "Ik zou niet weten welk vak ik leu ker zou vinden dan dit", besluit hy. ARIEJAN KORTEWEG ADVERTENTIE HILVERSUM (GPD) - Een Japans meisje wacht met bloemen en presentjes tot Doris D. in haar hotelka mer terugkomt. Ze zit er zes uren. Journalisten ber gen teleurgesteld hun blanco blocnote weer op, omdat er geen tijd meer in het drukke schema is voor interviews. En op bijna al le netten van de Japanse tv zijn Doris D. and the Pins eens of meer malen te zien geweest. Op het zelfde moment weent de eerste generatie Pins in Nederland over haar sma delijke afgang. Dat was de straf van platenfirma Utopia voor een jaar lang amok maken met Doris D. Een zo be langrijke promotietrip laten fru streren zou een Japanse investe ring van minstens een kwart mil joen naar de Filistijnen helpen. Vier Engelse meisjes, die in Ne derland een tv-ballet zouden vor men, werden aangewezen als nieuwe Pins. „Net op tijd", zegt Doris D. „want het was nog maar de vraag of ik wel met die andere meisjes op het vliegtuig naar Tokio zou zijn gestapt. Ik was helemaal op. Ik heb zestien jaar lang gewerkt om dit succes te bereiken. Ik was graag bereid om dat er allemaal aan te geven als ik die spanning met de Pins maar kwijt kon ra ken". De platenfirma greep in. Het zou onzinnig zijn om zo'n succesvol le act door de naijver van vier jongedames te laten verwoesten. Wat was precies de oorzaak van die spanning? Doris D.: Ze claimden min of meer dezelfde positie en bevoegdheid als mij. Dat was onmogelijk, want ik heb de groep opgericht, artistiek begeleid en het gezicht bepaald. Er zijn eindeloze verga deringen geweest om hun aan het verstand te peuteren dat er nu eenmaal onderscheid was. Het heeft niet gebaat". In Japan kijkt het welkomstcomité van de platenmaatschappij de ogen uit. Wie zijn in vredesnaam die vier wildvreemde meisjes, die als kui kentjes achter het sterretje uit Holland aanhuppelen? Verwar ring alom, want op alle hoezen, posters en stickers staan de ver schijningen van de geschorste Pins. Na enkele dagen maken de Japan ners er geen punt meer van. „Ze zagen meteen in dat dit vier pro fessionele meisjes waren, die hun vak verstonden. We moesten bijvoorbeeld binnen één uur een heel ballet instuderen voor een live-tv-programma, waar veertig miljoen Japanners naar keken. Toen dat lukte was alle argwaan verdwenen". Japan lijkt een soort luilekkerland voor Nederlandse artiesten. Het is na Amerika de grootste platen- markt ter wereld. Toch is succes in het Verre Oosten geen ca deautje. „Nee, want we hebben zeventien dagen keihard moeten werken. We hebben alleen de binnenkant van taxi's, hotel en studio's ge zien. Op onze enige vrije dag zijn we in een touringcar Tokio ont vlucht. Die stad gaat je na ver loop van tijd op je zenuwen werken. De nieuwe Pins hebben het één dag zonder mij moeten stellen. Na een show in een grote discotheek ben ik uitgeput on deruit gegaan. Ook dat had te Geen allures Het plan voor Doris D. and the Pins ligt tot en met 1983 klaar in Japan. „We werden voorgesteld aan de president-directeur", ver telt Poris D. „en hij tekende met een het budget voor het komen de jaar. Hij was erg ingenomen met de nieuwe Pins. Ze zijn ook iets kleiner dan mij. Ze roken niet, kauwen niet en hebben geen allures. Ik weet zeker dat ze dat ook niet zullen krijgen. Showbusiness is een boeiend, maar hard vak. Als je op een ge geven moment in je eigen roem gaat geloven, ben je geen profes sional. Je moet werken, gedisci plineerd zijn en de mensen ge ven wat ze van je verlangen. Als je dat niet kunt ben je ook geen ware artiest". Nu de eerste lichting Pins aan de dijk is gezet, kun je je afvragen of de groep nog wel dezelfde is. Do ns D. kijkt verbaasd. Ze zegt: „Japan was wat dat betreft een goede proeftuin. Daar heeft iedereen kunnen merken dat de groep nu eigenlijk pas is wat het een jaar geleden al had moeten zijn. Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar de prestaties van de vorige meisjes ging ook met sprongen achteruit. Als je deze meisjes aan het werk ziet, zie je pas de groep die mij altijd voor ogen heeft gestaan". Doris D. is inmiddels terug in haar Noordhollandse dorpje en de nieuwe Pins nestelen zich in een woning in Amstelveen. Ze heb ben het voornemen om zich hier voorgoed te gaan vestigen nu de vooruitzichten zo gunstig zijn Twee, drie dagen rust om het tijds verschil uit het fysiek te laten trekken en dan stevig aan de slag. „We moeten een hele nieu we show instuderen", kondigt Doris D. aan. Het ziet er dus niet naar uit dat de vorige Pins voor herkansing in aanmerking ko- „Ze hebben genoeg kansen ge had". zegt de blonden ster enigs zins bitter. „Maar het is gebleken dat ze niet de juiste mentaliteit hebben voor dit werk. Als ik ge dwongen zou worden om met hen door te gaan, dan stopte ik nog vandaag. Dan maar terug naar af. Alles liever dan nog zo'n rampjaar". Doris D. and the Pins zijn van avond voor het eerst als nieuwe formatie op de Nederlandse tv. Doris D. krijgt dan uit handen van David Soul in een live tv- show vanuit het Concertgebouw in Amsterdam de Veronica Award. Deze onderscheiding dankt ze aan haar populariteit bij de lezers van de Veronicagids. Doris D. zal de Award namens haar oude Pins in ontvangst nemen. Vervolgens zal ze live een med ley van haar voormalige succes sen zingen. Dat doet ze solo. Ter afsluiting, stelt ze haar nieuwe Pins voor met een nieuw num mer van haar elpee. Gerecht Op 8 januari wordt ze door haar voormalige medewerksters voor het gerecht in Alkmaar gesleept in een kort geding. De oude Pins eisen dat ze de naam „Doris D. and the Pins" niet meer mag ge bruiken. Ze mag zelfs niet meer in het busje rijden, dat ze geheel en al zelf financierde. Als ook die storm is uitgeraasd kan ze einde lijk behoorlijk aan het werk. „Het zal tijd worden", verzucht ze. FRANS v.d. BEEK Nederland 1 18.20 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.58 Journaal (NOS) 19.00 - Programma van het jaar (NOS) 21.20 - Zendtijd t b v. het GOV (P P 21.37 Journaal (NOS) 21.55 - Studio Sport (NOS) 22.40 Journaal (NOS) 22.45 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) Nederland 2 18.35 - Sesamstraat (NOS) 18.50 Eenakter in zwart-wij (NOS) 18.59 Allemaal tuig (IKON) 19.30 - Kenmerk (IKON-KRO-RKK) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 - Mensen met een handicap (SOCUTERA) 20.32 - Veronica Award 1981 (VOO) 21.40 Dynasty (VOO) 23.15 - The best of. not the nine o'clock news (VOO) 23.50* - Journaal (NOS) 23.55 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DONDERDAG 31 DECEMBER NEDERLAND 1 DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr. NDK: 18.(JU Kader. 18.30 Actualiteiten. 19 45 Kleuter- progr. 18.55 Rader 19.25 Regionaal magazine 19.59 Programmaoverz. WDR 18 00 Spur nach Lev kas. 18 30 Amusements progr. 18.40 Spur nach Levkas. 19.15 Actualiteiten 19 45 Was sich neckt.) 20.00 Journaal. 20.15 Mannin Eile. 2145 Filmpor- tret. 22.30 Actualiteiten. 23.00 Terug- »*';v on 1981. 24.00 Journaal. DUITSLAND II 18.00 Silas. 18.57 Programmaoverz. 19.00 Journaal. 19.30 Sportprogr 20.15 Actueel magazine 21 OOActua-» liteiten 21 20 DieProfis. 22.10 Infor matief progr. 22.15 Filmreportage 23.00 Finito l'amour. 0 40 Journaal- DUITSLAND III 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Schaak toernooi. 19 00 Reportage 19.45 Re portage 20 00 Journaal. 20 15 Praat- progr 21.15 Filmreportage 21.45 Te- levisieportret. 22.30 Jazz. 23.15 Jour naal. BELGISCHE TV NET I 18.00 Kleuterprogr. 18.15 Chips, kin derserie 1902 Informatief progr 19 37 Morgen. 19 45 Journaal 20.10 Weerbericht. 20 15 Arnold 20 40 Goddelijke Komedie. 22.30 TV- portret 23 30 Journaal NET U 18 00 Kleuterprogr. 18.15 Chips, kin derserie. 19 02 Informatief progr 19 37 Morgen 19 45 J ournaal 10 10 Weerbericht. 20.15 Showprogr. 21 05 Don Pasquale. opera WOENSDAG 30 DECEMBER HILVERSUM I NCRV 18.06 Hier en nu- woensdagmagazine. 19 02 In Terra Pax. NOS 20 03 Langs de lijn, sport en muz. 20.38 Paardekoersen 23 02 Met het oog op morgen. NCRV 0.02 Late date. 1.02 Metropole Orkest 1.30 Blues in the night. 2.02 Nacht dienst. 6.02 Vandaag., oudejaarsda- HILVERSUM II P.P. 18.20 Uitzending van het GPV. OVERHEIDSVOORLICHTING 18.30 Na vijven en zessen. VARA 18.45 De rode draad. 19.30 Lucht ruim. 20.00 Nws. 20 03 Het zout in de pap. 20.45 Vrije tijd. blije tijd NOS 21.10 Tambu RVU-NOS 22 10 Ra diovolksuniversiteit informatie. 22.30 Nws. VARA 22 40 Zonder titel. 23.00 De Chicago-Blues-Band van "ltis Rush. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS 18.04 De Avondspits met de top 100. KRO 19 02 Krachtvoer. 21.02 Stampij. 22 02 Rocktempel 23.02 Walhalla DONDERDAG 31 DECEMBER HILVERSUM I NOS leder heel uur nws NCRV 7.03 Het levende woord 8.06 Hier en nu. 9.03 Wie weet waar Willem We ver woont. 10 02 Muz. bij de koffie 11.30 Twaalf-uurtje 12.40 Middag pauzedienst 13.06 Hier en nu. 13.20 Dag 81. Oudejaarsprogramma. 17.55 Meded. HILVERSUM n AVRO: 700 Nws 7.10 Ochtend gymnastiek 7.20 AVRO: actueel en inform. NOS 9 05 Gymnastiek voor de vrouw 9 15 Werkbank 9 25 Wa terstanden. 9.30 Nws 9.32 Mis met het schaamrood op de kaken; rep AVRO 10 02 Mensen, mensen lu M Nws. 10.32 De kem van de zaak. 11.00 Radio Lawaaipapegaai. 11.10 Richting klein stationettje. 11.30 Nws. 11.32 AVRO Thema. 11 45 Re gio-naai, provinciale inform. 11.55 Buitenland spectrum OVER HEIDSVOORLICHTING 12 16 Uitz. voor de landbouw NOS: 12 26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12 30 Nws AVRO 12 36AVRO sRa diojourn. 13.00 Nws. 13.11 AVRO s Sportpanorama. 13.30 Nws. 13.32 Per Saldo 14 00 Thomasvaer en Pi> temel. 14.30 Nws 14.32 De Neder landder van het 't jaar. 15.30 Nws HILVERSUM III NOS Ieder heel uur nws TROS 7 02 De Havermoutshow. 9.03 De Hugo van Gelderen show 1103 Open House. 15.03 TROS lbo 50. HILVERSUM IV VARA: 7.00 Nws. 7.02 Morgenrood. (8 00 Nws 9.00 De minder bekende Debussy. 9 50 Ochtendconccrt door Radio Kamer Orkest en Radiokoor klass muz. 11 10 James Lcvine diri geert Mahler. 12 35 Praten aan tafel. 13 00 Nws. 13 05 Klass pianomuz 14.00 Strykkwartetten doen het met z'n vieren: Orlando Kwartet e.a. 16 00 Jazz-op-vicr 20.00 Hoogtepun ten uit de culturele programma's van de VARA^uit 198L Met Goeie Doris D and the Pins Japanse tvshow

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5