Marina van der Rijk nu beroemd 'Adres onbekend' trekt veel luisteraars Mariene Dietrich: één van de laatste nog levende legendes Zondag tachtigste verjaardag DONDERDAG 24 DECEMBER 1981 RADIO - TV - KUNST PAGINA 7 HILVERSUM (GPD) - „Het zou iedereen aan te raden zijn in zo afwisselende kringen te werken, want het houdt je fris". Lex Lammen, die in het dage lijks leven werkzaam is als le raar, vertelt vol enthousiasme over zijn aandeel in het KRO-ra- dioprogramma „Adres Onbe kend", dat elke vrijdag op Hil versum 1 wordt uitgezonden, als onderdeel van het program ma „Mensen en Medeklinkers". Het programma, waaraan hij vanaf het prille begin meewerkt, dat wil zeggen al tien jaar lang, trekt wekelijks zo'n 1,5 miljoen luiste raars en dat is voor radiobegrip pen buitensporig veel. In „Adres Onbekend" zoeken mensen met behulp van luisteraars een verlo ren gewaande oude bekende, vriend of vriendin, of soms zelfs een naast familielid. Omdat het programma recht streeks wordt uitgezonden, blijft het altijd de vraag of de zoekactie succes oplevert. Het is volkomen onvoorspelbaar, niet alleen voor de luisteraars, maar ook voor de programmamakers. Dat is nu juist het spannende van dit pro gramma. Niet zelden is het begin uiterst moeizaam, omdat men slechts beschikt over enkele ka rakteristieken van de persoon die wordt gezocht. Vaak is zelfs de voor- en achternaam van de gezochte niet bekend. Naarmate de tijd verstrijkt, wor den steeds meer stukjes van de legpuzzle aan de vergetelheid ontrukt. De zes man sterke tele- foonploeg, die elke nieuwe aan wijzing natrekt en als vraagbaak fungeert voor luisteraars, werkt in de laatste minuten onder hoogspanning. Kwart voor twaalf, tien voor twaalf, vijf voor twaalf, de „deadline" nadert. Ria van der Kuinder, het centrale zenuwstelsel van de telefoon- ploeg, krabbelt haastig een naam op een van de vele stukjes papier die op haar bureau verdwaald zijn en overhandigt het aan Lex Lammen. Eindelijk klinkt dan het verlossende woord. „Tante Tine is Tine Bosscher en ze woont in Den Haag", meldt Lex Lammen aan presentatrice Vio let Falkenburg. In de nog resterende minuten van de uitzending praat een totaal overdonderde „tante Tine" met student Jan. de geestdriftige knaap die de hele zoekactie van uit de studio op touw heeft gezet. Langzaam keert in haar herinne ring het busreisje terug dat ze drie jaar geleden met haar nicht je naar Londen maakte, in dat beeld doemt Jan plotseling weer op. „Adres Onbekend" eindigt opnieuw als 'adres bekend' „Het was deze keer niet zo specta culair", aldus Lex Lammen afge lopen vrijdag over de uitzending. „Dit was een eenvoudig geval, maar het zijn vaak Indische toe standen. Mensen die elkaar tij dens de oorlog in de Japanse krijgsgevangenkampen zijn kwijtgeraakt, die elkaar al dertig jaar niet hebben gezien. Dat is erg moeilijk". „Een paar zusjes uit Indonesië, in middels al in de zestig, vonden elkaar via „Adres Onbekend" in Nederland terug. Nou, je be grijpt, dat werd snikken". „Adres Onbekend" is min of meer by toeval ontstaap. Twaalf jaar geleden presenteerde Kees Schilperoort „Pizzicato", een programma voor verzamelaars van de meest uiteenlopende voorwerpen. Er bleek bij sommi ge luisteraars behoefte te be staan aan een ander programma, waarin ook plaats zou zijn voor reünies en dergelijke. Iemand liet de woorden „adres onbe kend" vallen en daarmee was de basis gelegd voor een nieuw suc cesvol radioprogramma. Kees Schilperoort werd als vanzelf sprekend de eerste presentator. Ook andere bekendheden, als Maartje van Weegen. Syta Bolt en Anne van Egmond, hebben het populaire radioprogramma jarenlang gepresenteerd. Van een uitzending voor verzame laars werd het een programma voor huwelijksbemiddeling. „Daarmee hebben we klappers gemaakt", weet Lex Lammen nog. „Maar na een paar uitzen dingen stuitten we op minder leuke gevallen. Je duikt toch in iemand anders zijn problemen. Dat vereist nazorg en daar had den we het apparaat niet voor. Daarom zijn we daarmee ge stopt". Het tienjarig bestaan wordt door de medewerkers van „Adres On bekend" met een bijzondere uit zending gevierd. Op Eerste Kerstdag, onder de titel „Adres Onbekend Wereldwijd" is een twee uur durende uitzending ge lijktijdig in Nederland en Austra lië (via de Wereldomroep) te be luisteren. De bedoeling hiervan is dat banden te herstellen tus sen enkele Nederlanders en hun kennissen-familieleden in ande re werelddelen. Een samenvatting van deze recht streekse uitzending zal vervol gens door de Wereldomroep in 24 uur „met de zon meedraai end", zodat Nederlanders en ex- Nederlanders verspreid over de hele wereld naar deze uitzending kunnen luisteren. In Nederland is „Adres Onbekend" vrijdag van 11.00 tot 13.00 uur via Hilversu- m 1 te beluisteren Op 1 januari volgt nog een speciale aflevering over en voor kinderen, van 10.45 tot 12.00 uur op Hilversum 1. 'Annie, hou jij me tassie effe vast BREDA (GPD) - 'Annie, hou jij 1 me tassie effe vast' heet het lied dat in deze dagen voor de kerst Nederland heeft overspoeld. Op dit moment nummer 8 op de hit parade en nog steeds stijgend. Vrouwen, die naar de naam An nie luisteren, hebben al heel wat tassies moeten vasthouden en j zelfs mensen die nog niet hele- maal op de hoogte waren, krijgen tassies toegestopt. Op straat, in winkels, in discotheken en nachtclubs. De eerste regel van dit lied is dan ook plotseling de meest gehoorde slogan gewor den in Nederland. Marina van der Rijk is de zangeres van 'Annie'. Twintig jaar oud, al vanaf haar twaalfde bezig met zingen, in bandjes en duo's, nog thuis wonend als de jongste van zes, en nu, in enkele weken tijd, bijna beroemd. Marina: „Ik vind het het belang rijkste dat de mensen mijn zang capaciteiten accepteren, want daar gaat het tenslotte om. Voor mij is het natuurlijk ook een gek ke zaak dat ik met zo'n lied op eens zoveel heb losgemaakt. Ik bedoel: toen ik dit voor het eerst hoorde, kon ik het niet geloven. Mijn eerste reactie was: hard la- chen". „Voor ik hiermee begon, zong ik heel ander repertoire, country en western o.a. en Engelse ballades. Ik heb vaak meegedaan aan plaatselijke songfestivals en won er ook altijd de eerste prijs". Op een kast staan grote zilvergrijze bekers als aandenken en op het buffet foto's van een jongere Ma rina met bloemen. Ze vervolgt: „Het zingen heb ik altijd als hob by gedaan, het leukste vond ik bijvoorbeeld het rijden. Als ik er gens werd gevraagd vond ik het enig om naar een andere plaats te rijden. Je zag weer eens wat nieuws. Maar omdat ik niet pro fessioneel was, werkte ik over dag voor uitzendbureaus, deed allerlei soorten baantjes, van ad ministratief tot ziekenhuis- werk". „Totdat ik ten slotte, enkele maan den geleden, werd gebeld door Clement Duinstee die me vroeg of ik een contract wilde sluiten met een management-bureau dat hij had opgericht met Cor Wil- lems. Ze hadden samen het lied 'Annie' geschreven en over mij gehoord door die prijzen die ik won op songfestivals. Nu schrij ven ze alle liedjes voor me en dat doen ze zo'n beetje op dezelfde manier als dat met 'Annie' het geval is geweest. Zodra ze iets opvangen van een ander dat ze leuk vinden, hebben ze er in een handomdraai een liedje bij. Mijn volgende single gaat bijvoor beeld heten 'Ik word niet goed', dus ook weer zoiets eigenlijk". Wat opvalt in het gesprek met Ma rina, is de rustige openhartigheid waarmee ze vertelt over de keer zijde van het plotselinge succes. Met een bezorgde, bedlegerige moeder aan de ene kant en een vriendelijke, oudere vader er naast, komt ze er niet over uitge praat. Opeens waren er voor haar de aanbiedingen waar ze zich van de ene dag op de andere in moest storten. Ze wist van niets, kende de regels nauwelijks en liet zich alles wijsmaken. Als vrouw alleen op het podium, dat weet intussen iedere doorgewin terde artiest, moetje op je hoede zijn, maar Marina wist het niet. „Op een artiestengala in Zeeland", vertelt ze, „werd me gezegd dat ik op een luchtkussen moest gaan liggen om er over mijn tas sie te zingen. Wat ik niet in de gaten had was dat er een groot aantal dronken kerels in dat pu bliek zat die heel vervelend be gonnen te doen. Opeens waren er allemaal mannenhanden, waar ze vandaan kwamen ik weet het niet, maar ik kon er niets tegen beginnen daar op dat luchtkus sen, behalve één ding en dat was schoppen en slaan. Er kwam dan ook een potige man aan te pas die mij weg wilde dragen, maar vervolgens van een ander een kaakslag kreeg, zodat ik met een klap op de grond terechtkwam. Het gozertje, dat in de buurt stond, begon me daarop weg te slepen met het gevolg dat een ta fel vol bierglazen over me heen kletterde. In de kleedkamer kon ik alleen nog maar hysterisch gil len. Ik moest terug, zei de organi sator, weer het podium op, zin gen en lachen naar die mensen. Dat was voor mij echter niet meer mogelijk, want ik was er kapot van. Toen ik thuis was, heb ik de blauwe plekken aan mijn moeder laten zien: het was verschrikkelijk!" „Naderhand heb ik het eens ge vraagd aan de meisjes van de Dolly Dots aan Patricia Paay en Anita Meyer. Anita en Patricia konden me maar één raad geven: blijf altijd op een afstand van je publiek en wees op je hoede. De Dolly Dots werden heel nijdig: als iemand dat bij ons probeert nemen we hem met z'n zessen te grazen". Even later, met een sigaret zegt ze glimlachend: „Nu weet ik wat er allemaal kan gebeuren en ik ge loof dat je je als zangeres ertegen moet harden. Mijn geluk is tot nu toe in veel situaties geweest dat ik uit een gezin kom met flinke kerels. Mijn vader is behanger, mijn oudere broers van 21 en 22 zitten ook in de bouw en ik heb altijd veel met ze opgetrokken. Vroeger moest ik vaak mijn va der helpen bij zijn klussen, dan ging ik mee om het behang er af te krabben en van mijn broers heb ik net zo goed geleerd om me te weren als het er eens wat ruw aan toe ging". Volgens Marina speelt het geld dat ze nu verdient geen grote rol voor haar. „Wat ik er uiteindelijk aan overhoud, geef ik aan mijn ouders, want die hebben het har der nodig dan ik". En dan, aan het eind van het ge sprek, omdat het tenslotte bijna Kerstmis is, zegt de Bredase zan geres die zich in de artiestenwe reld 'Miggy' laat noemen, als af korting van haar doopnaam Me- chelina: „Eigenlijk zou ik, nu ik er op deze manier de kans voor krijg als kerstgedachte aan ieder een willen meegeven: mensen, laat een ander toch in zijn waar de. Dan zou er heel wat minder ellende op deze wereld zijn!" Lex Lammen: op zoek naar onbekend adres. Marina v.d. Rijk: laat een ander toch in zijn waarde PARIJS (DPA) - Schrijlings gezeten op een caféstoel, met corsage en handen op de heupen zong zij 'Die fesche Lola, der Liebling der Saison', of getooid met hoge hoed het onsterflijke "Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt". Ook toen het beeld veranderde en zij in strakke ja pon met bont op podia verscheen, bleef het aureool hetzelfde: Marlène Dietrich als de belichaming van een droombeeld. Op 27 december wordt de mooiste vrou welijke dandy tachtig jaar. "Met die stem alleen al, kan ze harten bre ken", oordeelde Ernest Hemingway, die één van haar grote vrienden was. Jean Cocteau noemde haar een 'paradijsvogel', een ander vond haar "onschuldig als een roofdier". "Als kaviaar op glinsterd ijs", trok Marlène Dietrich haar publiek on weerstaanbaar tot zich en hield het tege lijkertijd door een privéleven als een ge sloten boek van zich af. Biografen en de lezers van haar memoires hadden het na kijken. In 1901 als Maria Magdalena Dietrich in Berlijn geboren, groeide Marlène in Prui sische sfeer op. Haar vroeg gestorven va der was een politiebeambte, haar stiefva der een luitenant-kolonel. "Pruisisch van hart" is zij volgens eigen zeggen geble ven, ondanks haar vervreemding van een vaderland, dat zich het duizendjarige rijk zou gaan noemen. Vioolstudie moest we gens een peesontsteking worden opgege ven. Haar loopbaan begon aan het Rein- hardt-Seminar in Berlijn. Regisseur Ru- dolf Sieber zette haar aan het filmen. In 1924 trouwden zij. Een jaar later wordt dochter Maria geboren. "Iche küsse ihre Hand, Madame" en "Die Frau, nach der Man sich sehnt", zijn de eerste successen. Dan komt uit Hollywood regisseur Joseph von Sternberg, die voor zijn verfilming van Heinrich Manns "Professor Unrat", nog iemand zoekt voor de rol van Lola. Sternberg vertelde later nog smakelijk over de manier waarop Dietrich probeer de onder de rol uit te komen. In blauwe wintermantel met bijpassende hoed en bont zat zij in volslagen apathie op de punt van een canapé. Maar bij de opna men was haar talent zo onpeilbaar dat, zegt men, tegenspeler Emil Jannings in een wurgscène Marlène al te realistisch bij de hals greep. De première van 'De blauwe engel' in 1929 was een sensationele gebeurtenis. Von Sternberg had een begaafde vrouw be roemd gemaakt. Maar twee uur na de pre mière vertrokken regisseur en ster al naar Hollywood. In 1930 ontstond "Marokko", waarin de nachtclubzangeres Marlène op blote voeten legioensoldaat Cary Grant volgt in de woestijn. De internationale carrière van Dietrich stond vast. Onder Joseph von Sternberg speelde Mar lène in zeven films, waaronder de spiona- gefllm "Dishonored" en haar geliefdste werk, het armenverhaal "The devil is a woman" (uit 1935). Toen het publiek het Sternbergprincipe een beetje beu begon te worden, schakelde Dietrich met groot succes over op de komedie, waaronder in 1939 George Marshalls satire op de cow boyfilm "The big bluff In de Tweede Wereldoorlog vermaakte de actrice, die in 1937 Amerikaanse gewor den was, Amerikaanse soldaten. In 1960 trad ze voor het eerst weer op in haar ge boorteland - als zangeres met een pu bliek dat deels zeer enthousiast was en deels - met heimwee naar Hitier - afwij zend. Weliswaar speelde Dietrich tot in de jaren zestig in films: met Alfred Hitchcock in "Stage fright" uit 1950, met Billy Wilder in "Witness for the Prosecution", met haar oude vriend Orson Welles en met Stanley Kramer, maar het waren nog maar gastoptredens. Haar tweede loop baan als zangeres was in 1953 begonnen. In de Verenigde Staten, in Frankrijk, overal, bekoorde zij met haar zwoele stem. Het anti-oorlogslied "Sag mir, wo die blumen sind" en het frivole "Johnny, wenn du Geburtstag hast", werden ever greens in een omvangrijk repertoire. Toen de beroemde, in glitterjaponnen ge hulde en duur verzekerde benen de dienst begonnen te weigeren, bleef de "mooiste grootmoeder ter wereld" ge worden Marlène Dietrich steeds meer thuis in haar PARIJSE WONING. Haar man, van wie zij ondanks het uit elkaar groeien nooit scheidde, overleed in 1976. Bij herhaling spande Dietrich processen aan tegen door zoveel teruggetrokken heid gefrustreerde journalisten met te rij ke fantasie. Aan de Avenue Montaigne leidt Marlène Dietrich nu een bescheiden bestaan (ook financieel, zo wordt gezegd, want de film- contracten voorzagen niet in latere in komsten), krijgt bezoek van haar dochter en haar kleinkinderen. Toen zij nog beter ter been as kon men de 'Blaue Engel' dik- wijks langs de Seine zien wandelen: strakke jeans en op de borst de rosette van het Franse Legioen van Eer. Gebleven is ook nu nog het getuigenis van veel tijdgenoten, die haar goedheid van hart en 'ongeneeslijk romantische in borst' prijzen, maar vooral haar erotische uitstraling, die door mannelijke attribu ten als roken en hoge hoed voor mannen zowel als vrouwen nog geaccentueerd werd. Gebleven is de herinnering aan een tot schoonheidsideaal geworden gezicht, door geraffineerde make-up uitgewogen tussen de waakzaamheid van de potlood dunne, hoog opgetrokken wenkbrouwen, en de begeerlijk rood aangezette pruil- mond. Een mythe, zoals alleen de film kan creëren. De befaamde zangeres en actri ce Marlène Dietrich wordt zondag 80 jaar en dat is voor de Duitse televisie aanleiding nog weer eens één van haar films te laten zien en een do cumentaire over haar leven uit te zenden. In de regie van Josef von Sternberg speelde Dietrich en Gary Cooper in '30 in "Marokko", het Holly- woodvervolg op "Der Blaue Engel" Did. 2, 20.15 uur). Op Duitsland 3 om 22.00 uur "Marlène, Gesichter einer le gende". Veel (bijna) klassiekers de ko mende week. Zaterdag (Did. 1 22.15) "Le clan des Sicil- liens" een Franse gangster film met Jean Gabin en Alain Delon en 's middags al Judy Garland in de legendarische "Wizard of Oz" (Did. 2, 13.55 uur). Zondag (BRT 1 en 2 15.15 uur) Een Amerikaanse verfilming van Pinters' toneelstuk "The Homecomming" en 's avond het tweede deel van "Law rence of Arabië" 20.30 uur). Dinsdag (BRT 2, 20.40 uur): "L'Argent de poche" van Francois Truffaut. Ruim tweehonderd kinderen spe len de hoofdrol als leerlingen van een onderwijzer, die ze niet wil beschermen om ze zodoende beter te wapenen tegen de problemen in hun latere leven. Duitsland 3 ver toont 's middags om vier uur één van de oude Jerry Lewis- komedies. Samen met dean Martin is hij te zien in "My friend Irma goes wet" Donderdag op België 2 om even over acht Alec Guinnes en Dirk Bogarde in "Damn, the defiant". Het leven op de Britse oorlogsschepen in de Napoleontische tijd. Bogarde als bikkelharde luitenant, die een opstand van zijn beman ning te verwerken krijgt. Op Duitsland 3 om negen uur "The old tango", een Russi sche balletfilm met in de hoofdrol Katerina Maximo- Op nieuwjaarsdag tenslotte "The Goldrush" van Charles Chaplin. De eerste film van Chaplin waarin hij volledig zelf de hand had. Het verhaal behandelt de goudkoorts in het Alaska van 1900. BLIJVERS "Hoge hakken, echte Hefde" - Ge deeltelijk geslaagde komedie met leuke Rijk de Gooyer, Lido 3, Lei den. City 4, Katwijk "True confessions" - Duvall en De Niro redden matige film, STUDIO, Leiden. "Marathon man" - Dustin Hoffman jaagt op ex-kampbeul, Li- do 2, Leiden. "Vier vuisten hebben de tropenkol der" - Tegenvallende Spencer-Hill, Luxor, Leiden, Euro 3, Alphen. "Ik ben Joep Meloen" - André van Duin als filmacteur, Lido 1, Leiden, Euro 1 en 2 Alphen De eend en de cadillac" - Komische kraker, Camera, leiden. (OP)NIEUW "Endless love" - Brooke Shields in nieuwe zoetigheid (première), Tria non, Leiden, Euro 4, Alphen. "For your eyes only" - James Bond, City 1, Katwijk. fox and the hound" - Première v alle leeftijden, Lido 2, Leiden. "Eugenie en twee uilskuikens" Kinderfilm, City 3, Katwijk SEXFILM DEN HAAG "De vier vuisten hebben de tropen kolder" - Apollo 1 (460340), al "Escape to victory" - Apollo 2, al. "An American werewolf in Lon den" - Asta (463500), 16 jr "Raiders of the lost ark" Bijou (461177), 12 jr. "The postman always rings twice" - Calypso (463502), 16 jr. "De vier vuisten hebben de tropen kolder" - Babylon 1 (471656), 12 jr. "Stripes" - Babylon 2. al. "Spartacus" - Babylon 3, 12 jr "Killers van Parys" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "Popeye" - Cineac 2, al. "Konvooi van de angst" Cineac 3. 16 jr "De kleine Lord" - Du Midi (855770), al "The great race"- Euro Cinema (667066), al. "Ik ben Joep Meloen" - Metro pole 1 (456756), al "History of the world, part 1" - Me- tropole 2, al "Hoge hakken echte befde" Metro- pole 3, 12 jr "Women in love" - Metropole 4, 16 Jr "For your eyes only" - Metropole 5. 12 jr "This is Elvis" - Odeon 1 (462400), al "The long good friday" - Odeon 2,16 jr "Popeye" - Odeon 3, al. 'Time bandits" - Odeon 4. 12 jr "Passione d'Amore" Odeon 5, 16 jr. "Zondige heerlykheden" - Le Paris 1 (656402). 18 jr "'n Zweedse blijft het heetste" - Le Pans 2, 18 jr "Eruptie" - Le Pans 3, 18 Jr "Ik ben Joep Meloen" - Passage (460977). al "Drie kostschoolmeisjes m Parys" - Royal 3. 18 jr. AMSTERDAM "Raiders of the lost Ark" - Alfa 1 (278806). 12 jr "The hound of the Baskervilles" - Alfa 2. al "Ik ben Joep Meloen" - Alhambra 1 (233192). al. "For your eyes only" - Alhambra 2, 12 jr. "De vier vuisten hebben de tropen kolder"- Bellevue Cinerama (234876/266227). ai "The postman always nngs twice" - Calypso 1 (266227/234878), 16 jr "Enter the Niiya" - Calypso 2, 16 jr. "Escape to victory" - Calypso 3. al. "Secretaresses voor pnvègebruik" - Centraal (248933). 18 jr. "Samen uit samen thuis" - Cineac Damrak 1 (245648), 12 jr "Konvooi van de angst" - Cineac Damrak 2, 16 jr. "Mad Max" - Cineac (243639), 16 jr. "Killers van Parijs" Cinecenter (236615), 16 jr "Schwestem" - Cinecenter, 16 jr. "Clockwork Orange" - Cinecenter, 16 jr. "Stripes" - Cinema 1 (151243), al. "The postman always rings twice" - Cinema 2, 16 jr. "Passione d'Amore" City 1 (234579). 16 jr "Popeye" - City 2, al. "The long good fnday" City 3.16 jr "Het meisje met het rode haar" - Ci ty 4 12 jr. "Eyewitness" - City 5 (34579), al. "Time bandits" - City 6 (234579), 12 jr. "History of the world, part 1" - cfty 7 (234579), al "Rita, voor alles in" Climax Cine ma (244152), 18 jr "Amarcord"-Cine'D'(22655U. 12 jr. "The elephant man" Desmet (226551). 16 jr "Annie Hall" - Du Midi (723653). 16 jr. "Stripes" Le i dseple in theater (235909), al "Hoge hakken, echte befde" - Nög- gerath( 248933), 12 jr "Sissy's hot summer" Paruien (248933), 18 jr "De vier vuisten hebben de tropen kolder" - Rembrandtpleintheater 1 (223545), al "Killers van Parys" Rembrandt pleintheater 2 (223545), 16 jr "The dragon the hero" - Rex (266132). 16 jr "Jeugdig speelgoed" Roxy (232609). 18 jr "Drama de la Gelosia", 16 jr.. "O me- galexandros", 18 jr. The Movies (245790). 16 jr 'Ik ben Joep Meloen" - Tuschinaki 1 (262633). al "Popeye" - Tuschinski 2 (262633), al "History of the world, part 1" - Tu schinski 3 (262633). al "Endless love" Tuschinski 4 (262633), al "True confessions" - Tuschinski 5. 16 jr "Sleeper" De Uitkyk (237460). 12

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 7