Het spel of de knikkers
9S SS
Üiilf
M
00
39
i
Ej tli!»;
«3|t
24
FINISI
ST.
Zl
W'
m
V.
^Sr'
mm
Het leven is een spel, zegt men
wel. Een spel waarin de regels
voor een ieder vaststaan, maar
waarin men het tegelijkertijd
met zichzelf en zijn geweten op
een akkoordje kan gooien. Een
spel waarin gegokt wordt en
misstappen worden begaan.
Maar ook een spel met wisselen
de kansen, waarin het succes
niet bij voorbaat voor de meest
kansrijke is weggelegd. En zo is
het ook met gezelschapsspel
letjes. Ze doen ons even aan het
gewone leven van alledag ont
snappen, maar tegelijkertijd
vormen ze het onschuldige slag
veld van een klllersmentaliteit,
die maar één winnaar mogelijk
maakt. Op het onderstaande
bordspel hebben we getracht
genoemde twee ingrediënten sa
men te brengen. Het symboli
seert de loop van ons werkzame
leven, waarin immers zo vaak
de vraag opdoemt op welke
kaart we nu eigenlijk moeten
spelen. Op die van het geluk, of
op die van roem en rijkdom? Of
wel: gaat het nu om het spel of
om de knikkers?
•g£ aed do („aaisni aan '29%
-snz »fj appi.ws *3fa
ueuunng azog jara
MdiAJdtui jaq udssn)u|
saaq -Suiuaizaq %o% zy
-ui|nj ijaaS iep 'idpJdA
uds)«e|d 5
*9 uadpq
n uagnz
|33Aaj qO|Z
a
pch - jpjudvTh prnu pjf
mm ma
CO
«- ilP 00
Is-5|ge
c: 8 P 3 2. o S
(6£ '3*d) aagaviaA j3ao
sage Jirep n irejf 3*09
-0*2 jaauajM uBequaj
ap do jaia iep ieeJ oz
je bui 'uareq ai uauu]q
Piaduazpud iaq jaus
U3A3 iqaep
A n «ao I
W w uaijnaq
La Tf ®'s ;*u?d°p I
do ideaiag
-» ft 2. cr c? er
tf Mht»
rg.g2gH
b 2.3 -01
L_
kjo
o
y-
Samenstelling en eindredactie: Willem Schram»
Vormgeving: Henriëtte van der Hoeven - Lay
out cover: Will van der Velde - Illustraties: Koos
Heemskerk - Copyright: Leldsch /Alphens Dag-
o er w a D
inr
b 8a
B £0
BB aS
B' 3 S
ï.MHi
JÈ! 2
SSB d 5 O "3 d O
M WiJiJf
Ia *du:
CO siesr:
S5-2S?IU
Sskfli
Ea?i»=ijï5
liliifflUi»
(sÏRATECO)
<w
4 f
DETECTIVE
Welk een
vreemde
vorm van
broodwinning is dat
toch: gluren en wroe
ten ln andermans rom
mel! Sla 1 beurt over.
Overigens: de particu
lier-detective staat
breed uitgemeten op
P«*. 34.
Hoe dit spel te spelen? Er is
slechts één dobbelsteen voor
nodig en voorts dient iedere
deelnemer (het aantal deelne
mers maakt niet uit) over een
pion of iets dergelijks te be
schikken. Wie het hoogste aan
tal ogen gooit mag beginnen.
Daarna schuift iedere deelne
mer met zijn pion zoveel vakjes
op als hij ogen heeft gegooid. De
bedoeling is om zonder al teveel
kleerscheuren vakje 65 te berei
ken. Bij de laatste worp moet
het juiste aantal ogen worden
gegooid om vakje 65 te berei
ken. Gooit men teveel, dan moet
er vanaf vakje 65 worden terug
geschoven, waarna men op
nieuw de eindstreep mag trach
ten te bereiken. In elk vakje
mag maar één pion staan. Komt
men op een andere pion terecht,
dan moet men terug naar waar
men vandaan kwam. Wie op een
fotootje (dus spelletje) terecht
komt, mag daarna nóg een keer
gooien. Wie daarentegen op de
nevenstaande tekening terecht
komt, wacht doorgaans een
droever lot. De tekeningen zijn
in dit spel de valkuilen, die in
de vorm van een bonte serie ar
tikelen op de volgende pagina's
nog eens terugkeren.