Muziek en techniek gaan hand in hand Ultravox: elektronica en Weense decadentie Schaken Dammen Filatelie Kraiswoord Klaus Schuize speelt nog bijna alleen met computers |TERDAG 19 DECEMBER 1981 De elektronica rukt nog steeds op in de pop. Een verontrustende situatie volgens het gros van de pop-geintresseerden. Arbeidsplaatsen gaan verloren door de ritmebox terwijl de muziek onherstelbaar wordt verminkt. De godfather van de Duitse 'electropop', Klaus Schuize, was onlangs in Leiden. Hieronder verklaart hij zijn liefde voor de computer. Aandacht ook voor Ultravox, de Engelse formatie die de elektronica gebruikt om de Weense decadentie van rond de eeuwwisseling te herscheppen en onlangs met 'Vienna' een wereldhit scoorde. Muziek en techniek gaan bij hem hand, in hand. Klaus Schuize f35). de Godfather van de elektronische pop, kent aan de beide peilers van zijn vak een even grote waarde toe. De in Berlijn geboren en in West-Europa overbekende toetsenist „speelt" tegenwoordig nog bijna alleen met computers. Eng speelgoedWelneewie bang is voor computers en zich er tegen afzet zal die apparaten nooit leren doorgronden en in de toekomst manipuleerbaar wor den. Ze zijn een middel en geen doel. Een middel om goede en mooie muziek te maken" Klaus Schuize voelt zich alles behalve een technocraat. I „Dan kun je een violist ook wel een houthandelaar noe- I men. Kijk, wat de computer aan klanken, melodieen en i ritmes produceert heb ik er j eigenhandig ingestopt. Onbe grip en onbekendheid bepa len nog teveel het beeld wat men in de popmuziek heeft van computers. Om de men sen te informeren heb ik eens een synthesizer-cursus voor journalisten uitgeschreven. Honderd uitnodigingen, slechts vier kwamen er opda gen en die waren nota bene nog van de Springerbladen. De vooruitstrevende muziek bladen met hun recensen ten waren nergens te be kennen". Begonnen in groepen als Amon Duul, Tangerine Dream en Ash Ra Temple ontwikkelde Schuize zich in de afgelopen vijftien jaar tot een gewaar deerd componist van louter instrumentale pop. Dromeri ge klanken, composities van zo'n twintig minuten, vaak gebruikt als achtergrondmu ziek op televisie en het witte doek. Sinds 1972 op het solo pad (epee „Irrlicht") en voor al in landen als Frankrijk, Belgié en Duitsland bij een afgebakend publiek zeer ge liefd. Klaus Schuize noemt vijf voor delen van het werken met computer-synthi's boven de oude apparatuur. „Ten eerste zijn ze betrouwbaarder dan de vroegere synthi's. Ze ne men de minder belangrijke zaken van je over, zoals het spelen van ritmes. In de der de plaats heb je meer moge lijkheden voor het program meren en het laten herhalen van tonen. Het opnemen van platen is veel makkelijker, je kunt er alles namelijk mak- kelijk uithalen of toevoegen. Tenslotte neemt de voorbe reiding van de concerten ook minder tijd in beslag. Vroe ger was ik op de bühne uren bezig met het afstellen. Alles floot op 't laatst door mijn oren. En wat kreeg je? Als het publiek de zaal in kwam en de temperatuur daardoor om hoog ging, kon je alles op nieuw gaan regelen, in ver band met de geluidsvervor ming. Tegenwoordig komen we om zes uur aan en staat alles een kwartier later klaar- De ontwikkeling van de elek tronische pop is bij onze oos terburen overigens niet van een leien dakje gegaan. Schuize: „In 't begin rommel den we maar wat aan. Overal microfoontjes inbouwen, de gekste echo's produceren en met gitaren knoeien. Heel langzaam ontstond er een be paalde richting. De eerste vijf jaar wilde bijna niemand in Berlijn iets van onze muziek weten. Alle nu bekende mu zikanten van groepen als Kraftwerk, Tangerine Dream en Guru Guru werkten toen bij de posterijen Daar moest je s morgens je geld verdie nen, in de middaguren naar de universiteit en 's avonds was het dan spelen geblazen. Van de muziek kon je des tijds niet leven. Als we vijf honderd platen verkochten en twee optredens per jaar gaven, was het veel. Toen maakte ik me zorgen om de maandelijkse huur, nu weet ik niet hoe ik de belastingin specteurs van mijn nek moet houden". „Toen we begonnen werd elek tronica gebruikt door men sen als Rick Wakeman en Kraftwerk. En dat was altijd of mechanisch, of dreinerig en het bevatte altijd weinig power en emotionele in houd", aldus Midge Ure, voorman van de Britse for matie Ultravox. „We waren een behoorlijk agressieve band toen we be gonnen", zo zegt Billy Currie (toetsen, viool), „we wilden de mensen van de sokken spelen. Maar naarmate we verder kwamen, veranderde die agressie in elegance", waaraan hij nog toevoegt, dat daaruit niet meteen gecon cludeerd moet worden, dat ze nu 'zachte eitjes' zijn. „De verandering van agressie naar elegance" is echter niet zo eenvoudig en vanzelfspre kend verlopen als Curri dat schetst. In 1977 begon dc groep als een van de vele punk-groepen in Engeland. Eigenlijk viel Ultravox slechts op door de zangpres taties van John Foxx, die in '79 de groep reeds verlaten heeft om in z'n eentje verder te experimenteren. Al voordat Foxx de groep ver liet, werkte Ultravox inDuits- land aan plaatopnamen met co-producer Connie Plank. Plank was de passendste pro ducer die de groep zich had kunnen aanmeten; hij had er varing met zowel elektronica (Kraftwerk) als met zwaar georkestreerde muziek (Brian Eno). Met de entree van Plank ont stonden de eerste vormen van het huidige Ultravox. De groep bouwde een sfeer om zich heen van gezwollenheid: de statige Weense stijl mani festeerde zich in hoes-ont werpen kleding (regenjassen r Ultravox: van agressie naar elektronische 'elegance'. met hoge kragen en flaphoe den), teksten en natuurlijk in de muziek. Commercieel bleek dit in eer ste instantie echter een grote flop te worden. De platen maatschappij verbrak het contract en de heren zaten op zwart zaad. Als in 1980 Midge Ure zich bij de groep voegt, is de formatie pas weer sterk genoeg om de Weense-walsen-rock ook te verkopen. Ure had de juiste connecties en de nodige erva ring; samenwerking met on der meer Steve Strange (Vis age), Rich Kids en Phil Ly- nott (Thin Lizzy). Zijn bondgenootschap met Connie Plank had vrijwel on middellijk een enorme hit tot gevolg: "Vienna". De groep ontkent een commer ciële stap te hebben gezet, door punk de rug toe te keren en zich te richten op de popu lariteit van „Blitz" en „New Romanlic"-stroming. „Het is gemakkelijk om pure dans muziek te maken, maar om het te combineren met wat diepte is een uitdaging. Je kunt heel nauwkeurig naar onze nieuwe elpee luisteren („Rage in Eden",) en pas bij de 31ste keer bepaalde gelui den horen, maar je kunt 'm ook heel hard afspelen en er gewoon lekker op dansen" Horizontaal: 1. tijdsaandui ding; 3. deel v.d. .week; 5. on derwereld; 11. liefdesuiting; 13. koordans; 14. smart-wee; 15. woonschip; 16. hoge berg; 17. kijken in iets; 20. deel v.d. hals; 21. Spaans riet; 24. naad; 26. verbouw; 29. snelle loop; 31. bergplaats; 32. alom; 33. hoe veelheid; 34. biersoort; 37. klein vertrek; 38. vertegenwoordiger; 41. touw om iets mee vast te zetten; 42. onwelriekende geur; 45. dierenverblijf; 47. vlakte maat; 48. vat; 49. oude lap; 50. soort radijs; 51. waterdoorla- tend; 52. groente; 53. naald boom. Verticaal: 2. enig; 4 aankondi ging; 6. uitbouw, 7. royaal; 8. groente; 9. onderhuidse vet laag; 10. toorts; 11. bergplaats; 12. stel; 18. slordig-onacht- zaam; 19. verkoopplaats; 22. eerlijk; 23. jaarboeken; 25. pa pegaai; 26. ogenblik; 27 smal- nauw; 28. kever; 30. roem, 35 Oud-van vroeger; 36. brief; 38 telwoord, 39 verdikte huid, 40. graansoort; 42 heilige; 43. laan; 44. mand. De prijs van 25,- werd toege kend aan S. Zwarts, Stad- zicht 18, 2317 RN Leiden. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van "Kruiswoor draadsel" op briefkaart of in enveloppe voor woensdag aan Redactie Leidsch Dag blad. Witte Singel 1. 2311 BG Leiden. Interessante eindspelen zijn er vele. omdat nergens de mar ge tussen winst en remise zo gering is. Niet alleen het win nen van gewonnen standen blijkt moeilijk te zijn. maar ook een moeilijk staand eind spel remise houden wil niet altijd lukken. Zo ook onder staand voorbeeld. De voorge schiedenis is de volgende. Na de partij werd het eindspel geanalyseerd door de aanwe zige grootmeesters. Een daar van was Smyslov. Hij herin nerde zich dat Bondarewski in dit eindspel een reddende methode had gevonden. Dat dit voorkwam in de partij Smyslov-Bondarewski uit Moskou 1940 was hij echter vergeten. Ook schaakgroot meesters hebben geen onbe perkt geheugen. Het grappi ge is nu dat dit eindspel wel vaker voorkomt, waarbij het slechts enkelen gegeven is het halve punt te redden. In onderstaand partij fragment lukt het ook de Hongaarse grootmeester L. Szabo niet. Stand wit Kf3. Td6. zwart Kh7. Ta4, a7. h6 1. Kf3-g3 h6-h5 2 Kg3-h3 Kh7- g7 3 Td6-d5 h5 h4 4. Td5-d6 a7-a5 5 Td6-d5 Kg7-f6 (dit is de uitgangsstelling, de red dingsmethode gaat ongeveer als volgt, de koning houdt de ene pion tegen, en de toren valt de andere pion zijdelings aan. omdat de zwarte toren voor de pion staat. Het zou ongeveer zo gaan b Tb5 Ke6 7. Tc5 Kd6 8 Tf5' de toren staat nu op de juiste lijn Kc6 9 Kh2 Ta3 10 Kg2 h3+ 11. Kh2 Kb6 12 Tf6+ Kc5 13 Tf5+ Kd4 14 Tb5 Kc3 15 Tf5 Kd2 16 Td5+ Kc2 17 Tf5 a4 18 Tf4' Kd2 19 Td4+ Ke2 20 Tb4 Tal 21 Tc4 a3 22 Tc3 Kd2 23 Tb3 Kc2 24 Tf3 en nu komt zwart niet verder Speelt u dit rustig enkele ma len door. omdat het langzaam vastlopen van zwart zeer leer zaam is> 6 Td5 h5 Kft> e€ 7 Kh3-g2 Ke6-d6 8. Kg2 f2 Ta4 a2+ 9 Kf2-el? (nu gaat de ko ning de verkeerde kant uit, Kgl was aangewezen) Ta2- al-f 10 Kel-e2 (nu is Kf2 al onvoldoende byv. a4 11. Txh4 a3 12. Ta4 Kc5 13 Ta8 Kb4 14 Tb8+ Kc3 15 Tc8+ Kb2 16 Tb8+ Ka2 17 Ke2 Tbl gevolgd door Tb3) a5-a4 11. Th5-h6+ Kd6-e5 12 Th6 h5+ Ke5-f6 13 Kc2-(2 (op Txh4 beslist a3 14. Ta4 a2) a4- a3 14 K(2-g2 Tal-cl 15 Th5- a5 Tcl-c3 wit geeft op. een simpele koningswandeling naar dc a-pion beslist de strijd. Brunssum '81 is een groot suc ces geworden. Met onder de deelnemers oa. nationaal jeugdkampioen Ron Heus- dens en damestrainer Frank Teer en oud-jeugdwereld kampioen Bauke Bies. Dit trio kreeg tegenstand van en kele Limburgse jeugdspe lers, van wie Eddy Budé, deelnemer aan het aspiran- tenkampioenschap van Ne derland, de bekendste was. De opzet van het toernooi is en was simpel en vergde nog al wat van de dammers, maar zorgde tevens voor een gezel lige sfeer, waarin de nodige hoogstandjes geleverd kon den worden. De winnaar werd Frank Teer, terwijl Bies AHV Ó?AV42 Y **5 6 AH[A VB7652 62 OAH4 H93 B976 C> 763 O 1098 AB7 door Ronald van Egmond en Heusdens met een punt minder de tweede plaats deelden. Toch in deze rubriek geen aan dacht voor hen, maar voor een fragment uit de partij Evert Dollekamp-Peter Schellekens. Zie diagram. Wit (Dollekamp) heeft een ge vaarlijke Roozenburgaanval opgezet en zwart reageerde met het Drostsysteem (han gende schijf 10). Wit speelde in de partij: 1. 33-28; vrijwel gedwongen want op 40-35 volgt 25-30, 23x34 en nu met of zonder 26-31. 13-19! en 17- x50 met dam. De enige ande re zet is 1. 36-31 17-22' met de volgende mogelijkheden (1) 2. 40-35 11-17. met dreiging 23-28 3 33-28 22x33 4 39x19 17-22!, dreigt 15-20 en na het slaan 22 28. 5 43-39 25-30 6 34x25 22-28 7 32x12 21x14 met winst. (2) 2. 33-28 22x33 3. 39x19 9-14*. na 11-17 moet wit het bekende 29-23 18x20 19- 14 10x19 27-22 wel nemen maar na 13-18 bijv. houdt zwart het beste spel. 4. 38-33, want 41-36 faalt omdat na 14- x23 23-28 dreigt en 27-22x22 faalt op 4x13 en 13-18 met dam. 4 14x23 5. 33 28. an ders is 11-17-22 vroeg of laat beslissend, 5. 11-17 6 28x19 17-22!, wit moet nu met zowel 22-28 als 15-20 rekening hou den. 7 43-38 15-20 en 9. 22- 28 wint (3) 2 32-28 23x32, na 21x32 komt er niets goeds uit voor zwart, 3 37x6 26x48 en zwart heeft m.i. een gunstig tot ge wonnen eindspel Terug naar de partij 1. 33-28 10-14, zwart neemt de afwikkeling met 26- 31 13-19 en 17x46 rnaar ver loor door een zetje. Een ande re zet is 1 9-14, 2 28x19 14x23 3. 38-33; hier kan 36-31 wel; 3. 3-9 4. 33-28''''. vooral omdat de zwarte kroonsehijf verdwenen is Inkt 36-31 speelbaar, natuurlijk ging 32- 28 niet, evenals 40-35 I 9- 14 5 28x19 14x23 en wit staat verloren want 36-31 en 39-33 verliezen door 13-19. terwijl op 32-28 21x32' 17-21 en 26-31 volgt. Op 43-38 volgt 26-31 13- 19 17x48 2. 7 11 en 25-30 met winst. Op 40 35 komt 26-31 13-19 17x48 48-26 8-12 2x11 en 26x21X, zodat wit het beste 6. 42-38 17-22''! 7 36-31 11-17 speelt, maar veel is er dan met meer te hopen. RON VAN EGMOND Het Merit viertallentoernooi is gewonnen door het Franse nationale team. Halverwege de rit zag het er bepaald niet naar uit. Het Groningse team Westerhof (met Bolshaw en de gebroeders Janssen) stond fier aan kop en Merit Frank rijk volgde op ruime afstand. Zondag evenwel sloegen de Fransen toe; ze boekten de ene 20-0 zege na de andere en met nog één wedstrijd te gaan was de kop bereikt met 161 punten vóór het Zweedse team Petterson dat er 147 had verzameld. Het Zwitserse systeem bracht deze teams tegen elkaar en naar later 1042 B1098 O 3 V10854 853 S>H5 bleek zou in ieder geval één van beide combattanten de eerste plaats in bezit nemen, hetgeen overigens betekende dat de Zweden met 18-2 moesten winnen En ze wa ren op weg! Noord gever, allen kwetsbaar Na 2x pas opende de Zweed se zuid kwetsbaar en wel met een psychologisch openings- bodje van 1 Sch en daartegen bleek de Franse biedmachine niet bestand. West doubleer de voor informatie, noord y pas, oost 2 Ru, zuid pas en west 3 SA, zes gemaakt De Zweden aan de andere tafel werden niet gehinderd. West opende 1 KL (17 pt. of meer) oost 1 Ru (negatief); west 3 SA (25-27 pt waarna oost 6 Ru bood. door west gecorri geerd tot 6 SA. De stand werd daarmee 15-5 voor de Zwe den met dit spel nog te gaan: NEDERLAND - Veel landen, waarvan we de emissies in deze rubriek behandelen, ko men jaarlijks met kerstze gels. In Nederland is het daarvan nog nooit gekomen. Dat is jammer, want men zou zeer velen met de uitgifte van een kcrstzegel een groot ple zier doen, alleen al omdat zo doende de mogelykheid wordt geboden de kerst- en nieuwjaarsgroeten een extra feestelijk tintje mee te geven. In het emissieprogramma van Nederland, zo knjgt men vaak te horen, zou voor een kcrstzegel echter geen ruimte zyn. Toch zou, naar onze me ning. voor zo'n zegel best ruimte te scheppen zijn. Ne derland geeft nu jaarlijks vier zomer- en vier kinderzegels uit. Beide series zouden tot dne zegels terugebra. ht kun nen worden. De zegel van 60 cent zou er bijvoorbeeld uit kunnen, want die zegel, be stemd voor het verzenden van drukwerk naar het bui tenland, wordt nauwelijks gebruikt De zegel, die dan vrijkomt uit de kinderserie zou kunnen worden gebruikt voor het uit geven van een kerstzegel. Ook voor de vry te komen ze gel uit de zomersene hebben we best een bestemming. Daarvan zou een filatelie-ze- gel kunnen worden gemaakt Daarmee zou dan tevens een AB96 C> 85 O V10874 108 V1087542 o H ^A763 O 96532 AB7532 3 O VB 10942 AH HV94 West gever, niemand kwe s- baar Hel allerlaatste spel van het toernooi De Zweedse west opende 4 Sch, rondge- past naar zuid die doubleer de. Noord liet dat in en Frankrijk scoorde 300 pun ten. Het lot van dc Zweden hing af van het resultaat in de andere kamer De Franse west volstond met 3 Sch. noord pas. oost 4 Sch en zuid in de bekende agressieve Zweedse biedstyl 5 Ha Dat kostte gedoubleerd 500 en de Zweedse illusie lag aan scherven. 11-9 voor Frankrijk en een onbereikbare 172 pun ten. door Hero Wit belofte, gedaan door PTT di recteur generaal Leenman, die wel twee keer gestand werd gedaan, tot een con stante gerealiseerd kunnen worden Enkele jaren geleden beloofde dc directeur-generaal dc Ma telisten dat ze, net als in veel andere landen het geval is. jaarlijks op hun eigen zegel zouden kunnen rekenen. Twee keer is ook inderdaad een filatclie-zegel uitgeko men, en wel in 1979 naar een ontwerp van Jaap Drupsteen cn in 1980 door de NVPH Ju postex-zcgel Maar dit jaar was er al weer geen ruimte voor een filatelie-zegel cn ook in het programma voor 1982 hebben we tevergeefs ge zocht. Klaus Schuize: "Ik ben geen technocraat. Dan kun je een violist ook wel een houthandelaar noemen"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 21