Bisschop krijgt minder dan zijn huishoudster Paspoort steeds valser Wat verdient de geestelijkheid in Nederland SPONSORED Jaarlijks slechts 200 exemplaren onderschept ZATERDAG 19 DECEMBER 1981 EXTRA PAGINA 15 De geestelijkheid in Nederland gaat drukke tijden tegemoet: Kerstmis en de jaarwisseling. Eigenlijk is zij al heel december in de weer met het treffen van voorbereidingen om het juist deze feestdagen iedereen naar de zin te maken. 'Normaal' maken de geestelijken heel wat meer uren dan iemand die bij een baas zijn boterham verdient. Vijftig en soms wel zestig uur zijn ze in een gewone week in de weer. De decembermaand vergt nóg meer van hun krachten: weken van negentig tot honderd uur werken komen dan wel voor. Ze worden er niét extra voor beloond. Het hoort allemaal tot hun taak. Dus aankloppen voor een 'onregelmatigheidstoeslag' hoeven zeniet. Wat verdient die geestelijkheid nu precies? Wegen de traktementen, zoals in deze kringen over het salaris wordt gesproken, wel op tegen de vele uren die de geestelijken, zowel dag als nacht, in touw zijn? Zijn de kerkgangers nog bereid om een deel van hun salaris af te staan waarvan de voorganger kan worden onderhouden? Predikanten verdienen meer dan de voorgangers in een katholieke kerk; de imam (Marokkaanse geestelijke) en hoca (voorganger van de Turken) vangen niet meer dan het minimumloon en de rabbijn (joodse geestelijke) kan zich onder de middengroepen scharen. De cijfers op een rijtje, met een bijdrage van Theo Kroon. Uit: "Lachen in de kerk. ultg. Zomer Keunlnf, Wacenlnfen De huishoudster van de Rotterdamse bisschop Si- monis verdient niet meer dan het minimumloon. Toch kan ze haar vrien dinnen met gepaste trots vertellen dat haar loon zakje aan het einde van de maand 'dikker' is dan dat van haar baas. Niet zo bar veel. Maar zij krijgt meer baar geld in handen dan de bisschop zelf. Wat krijgt de bisschop dan? Niet meer dan ruim duizend gulden in de maand (f 12.560 per jaar). Een rijk leven kun je daar zeker niet van leiden. Daarom heeft de kerkvorst recht op wat andere emolumenten, zoals dat met een duur woord wordt aangeduid. Zo woont hij gratis en hoeft niets voor eten te betalen. Reizen wor den vergoed en verblijfskosten hoeft de bisschop niet uit z'n ei gen zak neer te tellen Verschillen kent men niet in de ka tholieke kerkprovincie: de direk- teur (bisschop) verdient even veel als de deken (zeg maar hoofdpastoor) en de pastoor. Die deken krijgt naast zijn trakte ment een geringe onkostenver goeding. Loonbelasting betalen ze geen van allen. Een rechtspo sitie, zoals de kosters die hebben, kennen de priesters niet. Daar wordt echter wel hard aan ge werkt. Sigarencent Parochianen, lidmaten van de ka tholieke kerk, zijn niet meer zo scheutig als vroeger. Toen kreeg de pastoor nog wel eens wat toe gestopt. Nu iedereen moet inle veren, is het mondjesmaat voor wat hij voor eigen gebruik krijgt. Zijn het giften en er wordt niet duidelijk bij gezegd voor wie of waarvoor ze zijn bestemd, dan moeten ze in de kerkpot. Een pastoor uit de buurt van Lei den: "Komt iemand nou op je verjaardag en hij geeft je een fles wijn of een tientje, ja, dan ligt het natuurlijk anders. Krijg je zo maar wat in je handen gedrukt, maar er wordt nadrukkelijk bij gezegd dat het is bestemd voor een doos sigaren of een tank ben zine, dan is het persoonlijk en hoef je het geld niet af te staan. Zijn er twijfelgevallen, dan gaat het naar de parochie. Of dat altijd gebeurt? Bij mij wel." Kleine dorpen waarvan de inwo ners een hechte band met de voorganger van de kerk hebben, willen wel eens wat anders geven dan geld. Een kaasje, fruit en het komt wel voor dat er een doos bloembollen wordt afgeleverd. Lange dagen maken ze, die pries ters. Uitbetaald worden de uren niet. De pastoor: "Wij werken niet op uurloon. Het is je geloof. Bovendien, ik hoef echt niet tot de rijke stand te behoren. Mijn werk maakt me gelukkig. Heus, ik kom echt niks tekort. Nee. bokkesprongen kan ik niet ma ken. Drie weken kan ik met vakantie gaan en ik kan een sport beoefenen. Nou, wat moet ik mij dan nog meer wensen?" Over de oude dag hoeven de pries ters zich sinds kort geen zorgen meer te maken. Er is een Stich ting Pensioenfonds in het leven geroepen. Hebben de geestelij ken de leeftijd van 65 jaar be reikt, dan ontvangen zij uit deze pot bijna twaalfduizend gulden per jaar. Reformatorisch De predikanten uit de reformatori sche hoek (hervormden, gerefor meerden, lutheranen, doopsge zinden en remonstranten) zitten er wat 'warmer' bij dan de pas toors. Vooral de dominees uit de gereformeerde kerken mogen niet klagen. Wanneer zij er twin tig dienstjaren op hebben zitten, bedraagt het maximale trakte ment f75.000. De Bond van Ne derlandse Predikanten in Den Haag onderhandelt elk jaar over het bijstellen van de salarissen. Wat de hervormden betreft: het be gin-traktement ligt tussen de f35.000 en 40.000. De voorgan gers mogen de pastorie gratis be wonen. In de hogere groepen verdienen de predikanten min der dan de gereformeerde colle ga's. Dit komt omdat die gerefor meerden in staat zijn meer op te brengen. Niet dat zij meer geld bezitten, maar de bereidheid om meer te offeren is groter. Lutheraanse voorgangers hebben over het algemeen een iets lager traktement dan de hervormden; doopsgezinden verdienen een fraktie meer en de remonstran ten zitten in de buurt van de her vormden. Het rijk kent de predikanten een bijdrage toe van bijna niets tot duizend gulden. Een regeling die in de vorige eeuw ook al van kracht was, maar nooit is opge trokken. De kerken zullen die re geling volgend jaar afkopen. Ook hier maakt het niets uit of de dominees verschrikkelijk veel uren maken of niet: het salaris is onafhankelijk van de werkdruk. De verschillen in de reformatori sche godshuizen is vrij aanzien lijk. Secretaris C. Blomaard van de BvNP: "Dat komt door de histo rische ontwikkeling van de kerk genootschappen. Een belangrij ke rol spelen de draagkracht van de lidmaten, het bezoek aan de kerk en de vraag of die kerk bezit heeft dat geld opbrengt." Beroep Kerkvoogden zitten wel eens met de handen in het haar hoe zij het traktement bij elkaar moeten krijgen. De predikant hoeft zich echter geen zorgen te maken over z'n verdiensten. "Zelden komt het voor, dat een gemeente de kosten niet meer kan opbren gen". vertelt Blomaard. "Heeft een kerk inderdaad problemen, dan krijgt de dominee een be roep naar een andere stand plaats." Klachten over een té klein trakte ment krijgt Blomaard zeker wel eens. Juist uit de groepen die het laagst worden betaald. Domi nees met opgroeiende kinderen die bijvoorbeeld in een platte landsgemeente zijn blijven han gen en in salaris nauwelijks zijn gegroeid, hebben het soms moei lijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Er wordt gepraat om het verschil in traktement tussen een grote en kleine gemeente af te schaffen. Voorlopig ziet het er niet naar uit, dat dit op korte ter mijn staat te gebeuren. Een cao voor voorgangers is er niet. Alleen de vakbond. Het sa laris ligt kerkrechtelijk vast. En daar valt, volgens Blomaard, niet aan te tornen. Er zijn minimum inkomsten vastgesteld. Maar een gemeente hoeft zich daar niet aan te houden. Als er voldoende inkomsten zijn, profiteert de do minee mee. Onder het minimum mag de kerk nooit gaan zitten. De traktementen van de predikan ten zijn gevoelig voor wat er met de salarissen van de ambtenaren gebeurt. Krijgen de ambtenaren er wat bij, dan gaat ook de domi nee meer verdienen. Moeten de ambtenaren inleveren, dan zal de voorganger enn moeten berus ten het ook wat zuiniger aan te moeten doen. De economische aftakeling en het grote aantal werklozen zijn eveneens van invloed op de Ne derlandse kerken. Er wordt na de diensten minder in de kerke- zak gestopt. "De marge wordt in derdaad kleiner", geeft Blo maard toe. "Maar je mag je best verbazen als je ziet hoeveel er nog wordt opgebracht." Méér Voor de secretaris van de bond staat het vast. de predikanten hebben, materieel gezien, een be ter bestaan dan pastoors. Vol gens Blomaard is de offervaar digheid van de katholieken niet zo groot als die van de protestan ten. "Zo is het in katholieke krin gen altijd geweest. En dit zal. denk ik, nooit veranderen." Een paar dominees hebben de krachten gebundeld. Zij menen dat zij en hun collega's te veel verdienen en dat ze best met wat minder kunnen rondkomen. Of ze zelf inmiddels al hebben inge leverd? Blomaard. "Ik weet het echt niet. Als je het mij vraagt zal dit, over de hele Unie althans, niet gauw gebeuren Nederland herbergt zo'n 350.000 is lamieten. Hun voorgangers, imam (voor de Marokkanen) en hoca (voor de Turken) worden door de gemeenschap zelf aange steld. Vaak zijn ze in dienst van een moskeevereniging voor het verkrijgen van een verblijfsver gunning Over hun inkomsten wordt niet zo veel prijs gegeven. De Stichting buitenlandse werknemers 'Rijn en Lek' weet dat die koran-ken ners om en nabij het minimum loon verdienen. Erboven komen ze in geen geval, eerder eronder De moskeegangers betalen hen In enkele gevallen wordt er van uit Arabiê geld overgemaakt om de voorgangers te onderhouden. De rechtspositie van deze mensen is bijzonder wankel. Als de voor zitter van een moskecvereniging vindt dat de man niet voldoet, knikkert hij hem eruit. Zonder enige vorm van ruggespraak. De voorganger zit dan zonder werk en loopt de kans zijn verblijfsver gunning kwijt te raken. Gevolg: hij wordt het land uitgezet De voorganger van de islamieten moet er dus te allen tijde voor zorgen, dat hij m de gunst blijft van zijn volgelingen. Rabbijn De Liberale Joodse Gemeente in Nederland kent zyn rabbijnen Het ambt van de rabbi was, net als dat van de priesters, aanvan kelijk onbezoldigd Naast het zijn van geestelijk leider, oefen de de rabbijn gewoon een vak uit. Toen die combinatie niet meer mogelijk was. kreeg hij een salaris. Een verdienste die schommelt rond de f2500 per maand Hier van moet de rabbi wel alles zelf bekostigen Zo nu en dan heeft hy een 'schnabbel' in de vorm van een lezing of het schryven van een artikel, om wat meer in komsten te verwerven Veel tyd daarvoor heeft de rabbijn niet Werkweken van negentig tot honderd uur zyn normaal, laat Awraham Soetendorp. rabbi van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. weten. "We zyn niet de armsten van een gemeente, zeg maar dat wc tot de gemiddelden behoren. Officieel hebben we een vrije dag Eraan toekomen doe ik niet. Ik maak dagen van tien, elf uur Ja. dat is de gewoonste zaak van de we reld. Het is een zwaar beroep. Ze ker in de Liberale Joodse Ge meente Nee, klagen doe ik niet. Want als ik niet meer zou kunnen werken, zou ik dat vreselijk vin den. Een wens1 Ja. ik zou wel eens wat langer met vak mtfc willen. Nu heb ik zes weken Al leen, ik moet ze altyd versnippe- De drukke kersttyd is niet van toe passing op de joodse gemeente Zij viert eind december feest. De organisatie vraagt de nodige in spanning. Overwerk wordt ook hiér niet gehonoreerd. Liefde werk dus De rabbyn durft er wel voor uit te komen. Het salans dat hy verdient, weegt niet op tegen de uren die daar tegenover staan Door Jan Westerlaken Valse paspoorten. De handel erin groeit, het gebruik ervan stijgt en de vervalsingstechnieken worden met de dag geraffineerder. De vreemdelingendiensten in de grote steden en de Koninklijke Marechaussee op Schiphol zitten ermee. Valse paspoorten zijn er in al lerlei soorten en maten. Som mige zijn heel knullig nage maakt, andere verbluffend ingenieus. Soms is de verval sing dermate geraffineerd, dat de Koninklijke Mare chaussee, die op de doorlaat post Schiphol met de grens bewaking is belast, de 'eige naar' bijna uit bewondering zou willen doorlaten. ,,Bij wijze van spreken dan", voegt de Katwijkse eerste lui tenant W. H. Kanbier, com mandant van de brigade Schiphol, er met nadruk aan toe. Door Sjak Jansen documenten voor de brigade Schiphol een probleem. Twee wachtmeesters van de Marechaussee, die speciaal zijn belast met het opsporen van valse identiteitsbewijzen, hebben onlangs becijferd dat van de tien miljoen passa giers die jaarlijks via Schip hol ons land in- en uitgaan, er 4000 gebruik maken van een vals paspoort. Van die 4000 worden er gemiddeld slechts 200 onderschept. Wat niet wil zeggen, dat de briga de Schiphol niel waakzaam zou zijn op valse paspoorten. Qnaangi enaam „Integendeel", zegt Kanbier, „de gefingeerde grensover schrijdingsdocumenten heb ben natuurlijk wel degelijk onze zorg. Feit is alleen dat je onmogelijk iedere passagier grondig kunt controleren. Daarvoor ontbreekt het ons aan tijd en mankracht. Bo vendien zou dat een zeer on aangename sfeer scheppen. En dat is wel het laatste wat we willen" Niettemin constateert men op de doorlaatpost Schiphol de laatste jaren een groeiend aantal mensen, dat zich van een vals paspoort bedient om Nederland binnen te komen. Ruikt de dienstdoende wachtmeester bij de pas poortcontrole (gemiddeld duurt die twaalf seconden) onraad of ziet hij op het beeldscherm van de compu ter dat de passagier gesigna leerd staat, dan geeft hij een collega in burger een seintje en wordt de zaak in een kan toortje afgehandeld. Voor het geval er iets mocht schorten aan het paspoort of de verblijfsvergunning, is er altijd iemand paraat om daar klaarheid in te brengen. Is'er werkelijk sprake van vals heid in geschrifte, dan wordt de passagier, meestal na overleg met de ambassade en controle van de bagage, zon der geldig reisdocument naar (Foto Cees Z( zyn land teruggestuurd. Dat geschiedt in de regel met het eerstvolgende lijntoestel en op kosten van de aanvoeren de vliegtuigmaatschappij. overtuigd is, willen we die mensen nog wel opvangen op ons bureau in Badhoevedorp Maar eigenlijk voelen we daar niet zo veel voor. Het be treft immers mensen en geen vrachtgoed. Daarom gebeurt het ook wel dat we ze na over leg met de officier van justitie met vals paspoort en al terug sturen." Gouden bergen Vaak heeft dat op de luchtha ven emotionele tonelen tot gevolg. Kanbier: „Het leeu wedeel van de mensen die met een vals document ons land proberen binnen te ko men, doet dat om economi sche redenen Die lieden be schouwen Nederland, met zijn uitstekende sociale voor zieningen, nog steeds als het land van belofte. Veelal ko men ze hier ook berooid aan en hebben ze hun laatste cen ten aan zo'n vals document besteed Niet zelden ook zyn hun gouden bergen beloofd. Dan is het natuurlijk een hard gelag, als wy hen niet kunnen binnenlaten." In de bestrijding van valse pas poorten ziet de Marechaussee zich in toenemende mate ge confronteerd met mensen, die via de onbewaakte zuid grens ons land proberen bin nen te glippen Ook krygen de doorlaatposten met steeds geraffineerdere vervalsings technieken te maken. Zeker op Schiphol. Kanbier „Hoe gewiekster de vervalsing is. des te crimineler de motieven van de eigenaar kunnen zijn. Je controleert zulke lui na tuurlijk grondig op wapens en dergelijke, maar als je niks vindt, heb je ze slechts terug te sturen en kun je louter gis sen naar hun werkelijke be doelingen." Of het nu terroristen zyn of ille gale werknemers, drugskoe riers of ladenlichters alle maal zyn ze tuk op een vals paspoort en wanneer ze een maal de Marechaussee op Schiphol zijn gepasseerd, is er in ons land nauwelijks nog een haan die naar hen kraait Immers, 's lands politiekorp sen zijn met of nauwelyks thuis in de wirwar van nage maakte identiteitspapieren Instanties als banken idem dito. Leningen die op valse papieren worden verstrekt zijn nog steeds aan de orde van de dag. Preventie Nederland zou wat dat betreft een voorbeeld kunnen ne men aan Groot-Brittannie. waar volgens Kanbier de za ken heel wat beter zyn gere geld Niet alleen gebruikt d<- Engelse immigratiedienst stempels, die niet of nauwe lyks zyn te vervalsen, ook doet ze het nodige aan pre ventie Veel geld wordt er uit getrokken om maniertjes uit te vinden, die zelfs de nieuw ste vervalsingstechn icken door de mand doen vallen specialiseerd in valse reisdo cumenten. dagelyks te ma ken. Met hulpmiddelen als infrarood en ultraviolet licht, een halogeenlamp. ver grootglazen e.d. onderzoekt hij („wy vallen werkelijk over millimeters") of een paspoort vals is. Pas nog. vertelt hy. had hij MO huzarenstukje bij de hand „Twee Chileense zakkenrolsters kwamen hier op 'werkbezoek' en hun pas poorten waren vrywel iden tiek aan de echte. Zelfs de taalfouten, die in het origi neel voorkomen, hadden zy in het valse lettcrlyk gehand haafd Alleen hadden ze zich een beetje verkeken op het watermerk De wachtmeester controleert dat soort zaken met behulp van een handleiding, waarin precies de kenmerken van de diverse paspoorten zyn ver meld. Die handleiding zou volgens Kanbier vanuit één punt steeds moeten worden geactualiseerd en verzonden naar de politiekorpsen. Het is aan Justitie om dat in orde te maken. Kanbier „Intussen proberen wy zo attent moge lyk te zyn op nagemaakte grensoverschrydmgsdocu menten Maar tegelykertyd blyft ons streven de passa giers zo vlot mogelyk door te laten Waterdicht kan het dus nooit zyn Maar dat hoeft ook niet Als dat trouwens zo was. hadden wy geen werk meer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 15