'Er tekent zich een ramp af Pech heeft geen vat op 'Peter Grimes' (jpy) vandaag toegelicht \proaranima) élé. Winkelcentrum Winkelhof Kunstenaars richten onheilsboodschap tot kamercommissie Massada maakt reputatie niet waar TV BUITENLAND VRIJDAG 18 DECEMBER 1981 DEN HAAG (GPD) - Als de Twee- de Kamer niet onmiddellijk in grijpt, zal binnen enkele jaren het kunstaanbod in Nederland met 25 procent geslonken zijn en de werkloosheid onder kun stenaars met 50 procent zijn toe genomen. Deze onheilsbood schap richtte voorzitter Hans Boswinkel van de Kustenbond- FNV gisteren tot de vaste ka mercommissie van CRM tijdens een hoorzitting, die onverwacht belegd was als voorbereidende bespreking voor de uitgebreide commissie-vergadering over de kunsten op 18 januari 1982. Vertegenwoordigers van produ centen, uitvoerders en afnemers van kunst gaven op deze zitting een indruk van de desastreuze si tuatie, waarin de kunsten en kunstenaars als gevolg van be zuinigingen bij het rijk, de pro vincies en gemeenten zijn komen te verkeren. Boswinkel zei aan vankelijk de uitnodiging te heb ben gezien als een gelegenheid om „even te komen kotsen". Ver volgens riep hij de commissiele den op al het nodige te doen om de huidige ontwikkelingen, die zonder enige twijfel leiden tot een snelle afbraak van het kunst aanbod, stop te zetten. „Er tekent zich een ramp af, die misschien niemand wil aanrichten maar die wel staat te gebeuren. Het leggen van een fi nanciële barrière van 250 miljoen is in fei te het enige antwoord, maar daar zal mi nister Van der Stee om lachen. Daarom vragen wij u: zoek naar andere oplossin gen. Overweeg in het uiterste geval een werkzame noodwetgeving, zodat er in elk geval regels komen en de verschillende overheden en instanties van elkaar ten minste weten wat ze aan het doen zijn. Er zijn dingen aan de" hand die ongrijpbaar zijn, maar waar wij als kwetsbare groep de dupe van worden. De weg-terug naar 1950 is al halverwege afgelegd. Er wordt gezegd: ons land kent een bloeiend kunstleven. Laat ik u dan uit naam van ambtenaren van de sociale diensten ver tellen dat het grootste deel daarvan ver zorgd wordt door WW'ers". Ook de woordvoerders van de andere kun- stepaarsinstellingen trokken in felle be woordingen van leer. Zo wees Nando Schellen van de Nederlandse Opera Stichting er op dat niet ongestraft geld aan grote, arbeidsintensieve kunstbedrij ven kan worden onttrokken. Bezuinigin gen zullen altijd in de eerste plaats ten koste gaan van het peil, het aantal en de gevarieerdheid van nrndukties. Ook Hans van Westreenen van de Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen noemde de gevaren op die met name voor de vernieuwing in de kunst dreigen als er steeds drastischer gekort wordt op de budgetten. Hij voorzag dat wanneer voor de begrotin gen van de toneelgezelschappen over 1982-1983 geen enkele stijging mogelijk is - wat in feite een besnoeiing van 2 miljoen gulden betekent - er zeker 35 arbeids plaatsen op de tocht komen te staan. De uitkoopsommen worden bevroren, schouwburgen zijn korter open, het aan tal theaters neemt af allemaal tekenen dat er een zeer zorgelijke ontwikkeling aan de gang is. Het eenzijdig nadruk leg gen op ad-hoc-produkties is gevaarlijk en heeft consequenties voor afgestudeerden van toneelscholen en aankomende regis seurs. „We moeten niet besparen, maar liever sparen wat we in vele jaren hebben opgebouwd", aldus Van Westreenen. Namens het Nationale Ballet zei de heer A. L. Gerritsen dat het geleidelijk terug brengen van subsidies onherroepelijk het terugvallen op het bestaande repertoire tot gevolg heeft. De doorwerking daarvan op langere termijn is „funest" voor de danswereld, die mede door de steun van de overheid in het buitenland een grote naam heeft opgebouwd. Het brengen van Nederlands repertoire in andere landen zal ook steeds problematischer worden. In de balletwereld werken relatief de meest minimumloners, die zeer lange werktijden maken. Daar moet absoluut verbetering in worden gebracht, aldus Gerritsen. Bij de orkesten zal subsidieverlaging be slist leiden tot vermindering van het aan tal arbeidsplaatsen, zo verklaarde de heer P. van den Bos van het Contactorgaan van Nederlandse Orkesten. Er is volgens hem geen enkele garantie dat gemeenten en provincies zullen inspringen als CRM de teugel laat vieren. In tegendeel: de wij ze waarop de lagere overheden op kun sten snoeien is schrikbarend. Voorzitter Rijzinga van de Beroepsvereni ging van Beeldende Kunstenaars wilde meer duidelijkheid over de door minister Van der Louw aangekondigde verlaging van 4 miljoen gulden op diverse kunstar tikelen op de begroting-1982. Hij vreesde dat er op het praktijkbureau voor de beel dende kunst 1 mihoen zal worden bezui nigd. Podiumaanbod Frans van der Veen van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirec ties schetste de dramatische toestand waarin zich de theateraccommodaties - „presentatieplaatsen voor professionele podiumkunsten" - bevinden. Verhoogde uitkoopsommen kunnen niet meer be taald worden. Een kleiner aantal produk- ties is daarvan het gevolg. „Zoals het nu gaat zal het podiumaanbod in korte tijd ineenstorten", aldus Van der Veen, die er aan toevoegde dat hogere toegangsprij zen alleen maar nadelig werkt op de toe gankelijkheid van het theater. Het sei zoen wordt al ingekort, de diversiteit van het aanbod vermindert, vernieuwingen brokkelen af en de spreiding neemt af. ADVERTENTIE SCHIPHOL (ANP) - De Rotterdamse persfotograaf Vincent Mentzel van NRC/Handelsblad is winnaar geworden van de Zilveren Camera 1981. Hij krijgt de prijs voor een foto van oppositieleider Hans Wie gel, die door de jury werd bekroond als de persfoto van dit jaar in de categorie nieuws. De prijsuitreiking had gisteren plaats op de luchtha ven Schiphol. De beide hoofdrolspelers ontbraken echter. VVD-fractievoorzitter Hans Wiegel, die de Zilveren Camera zou uitreiken, moest verstek laten gaan wegens ziekte. Zijn taak werd overgenomen door de waarnemend fractievoorzitter van de WD in de Tweede Kamer, drs. Neelie Smit-Kroes. Vin cent Mentzel liet zich vertegenwoordigen door zijn echtgenote Ellen. Mentzel was op het tijdstip van de prijsuitreiking vanuit Polen onderweg naar ons land. De tentoonstelling met de bekroonde foto's en een se lectie van het ingezonden werk is tot en met 24 ja nuari op de luchthaven Schiphol dagelijks gratis te bezichtigen. Op de foto reikt Neelie Smit-Kroes de Zilveren Came ra uit aan Ellen Mentzel. SCHEVENINGEN - In de eer ste vijftien jaar na de wereld première in Londen is de opera "Peter Grimes" van Benjamin Britten met grote regelmaat in Nederland te zien geweest, meer zelfs dan in enig ander land buiten Groot-Brittannië. De con stante en zelfs groeiende be langstelling die men elders toonde voor de- werken van Britten, vond hier in de afge lopen twintig jaar echter te weinig weerklank en de eens zo populaire "Peter Grimes" (met glansrollen van Frans Vroons en Greet Koeman) is inmiddels een vrijwel onbe kende opera geworden. Hoe onverdiend dit was bleek gis teravond in het Circustheater tijdens de eerste van een se rie voorstellingen door de Nederlandse Operastichting. In zijn eerste grote opera heeft Britten een expressieve melodische kracht in de voet sporen van Puccini en Ri chard Strauss gecombineerd met een tijdloze thematiek en een dramatische werking die onder alle omstandigheden overeind blijft. Dat laatste werd bewezen toen de voor stelling van gisteren onder een slecht gesternte bleek plaats te hebben. Halverwege de eerste akte viel het lichtor- gel van het Circustheater en kele malen uit en na een kor te onderbreking moest' de voorstelling enigszins impro viserend worden voortgezet, met alle gevolgen van dien voor de concentratie en het verdere verloop. Voor de prestaties van de tenor Jan Blinkhof kan men onder deze omstandigheden alleen maar de grootst mogelijke bewon dering hebben. Na twee met opmerkelijke subtiliteit ge zongen scènes, waarin alleen een enkele intonatie en een aarzeling bij een van de ver raderlijke intervallen op mo gelijke premièrezenuwen wees, sloeg het noodlot toe op een van de moeilijkste momenten uit dechele partij: tijdens de visionaire mono loog "Now the Great Bear", opgebouwd op een serie E's, viel het licht weer uit. De wijze waarop Bbnkhof de spanning wist terug te bren gen, wijst op vakmanschap en klasse, maar is ook teke nend voor de betrokkenheid waarmee hij zijn rol gestalte heeft gegeven. Met meer vo cale nuanceringskunst dan ik ooit van hem gehoord heb, wist hij niet alleen de dromer Peter Grimes achter de agres sieve visser vandaan te halen, maar hij maakte ook duide lijk dat juist zijn on(be)grijp- bare gedachtengang en ver voering hem de noodlottige haat van zijn medemensen op de hals haalt. De eeuwige strijd van de buitenstaander die ten onder gaat aan het on begrip van zijn omgeving, was trouwens ook het kern punt in de regie van Elijah Moshinsky. In zijn inmiddels overbekende enscenering in de Londense Covent Garden, waar deze voorstelling een kopie is, heeft hij het natura lisme teruggedrongen ten gunste van een universeel conflict tussen het individu en de massa, waardoor de dorpsbevolking uitgroeit van een serie karikaturen in het begin tot een beangstigende meute aan het slot. Negatieve aspecten daaraan zijn een paar onlogische situaties tij dens het dansfeest in de der de akte en een afzwakking van de twee belangrijkste ka rakters naast Peter Grimes, de weduwe Ellen Orford en de gepensioneerde kapitein Balstrode (voortreffelijke rol len van Heather Harper en Benjamin Luxon). De instu dering van Richard Gregson had daarnaast de nodige aan dacht besteed aan de bijrol len, waar vooral Alexander Oliver en Max van Weegberg tot scherpe typeringen kwa men. Het Nederlands Opera- koor en het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest impo neerden vooral door de to taalklank. Dirigent David Zinman prefereerde een ze kere mate van ruigheid ech ter boven verfijning en stond daarbij nogal eens toe dat de muzikale lijnen verbrokkeld raakten. De opera "Peter Grimes" is nog Jan Blinkhof als Peter Grimes en Heather Harper als de wedu we Ellen Orford in Benjamin Brittens opera. op 19 december in Scheve- ningen te zien en komt op 6, 10, 12, 14, 18 en 20 januari naar Amsterdam. PAUL KORENHOF Massada's Johnny Manuhutu achter de microfoon. LEIDEN - Hoe diep kan een popgroep, die de ladder van het succes al een heel eind was beklommen, vallen? Heel diep dus. Gisteravond verkozen nauwelijks twee honderd bezoekers een op treden van de Molukse for matie Massada boven de war me kachel. Plaats van hande ling was de Stadsgehoorzaal die nog geen jaar geleden voor dezelfde groep volledig volliep. Maar de thuisblijvers hadden gisteren volkomen gelijk. Wat Massada presteerde, leek namelijk nergens naar. Op de plaat lijkt het verval van Mas sada ('Pusaka') stopgezet. Op het nieuwste album ('Baru') is sprake van enig herstel en hoop voor de toekomst. Op het plankier duurt het verval van de eens zo razend popu laire live-groep derd voort. Het optreden gisteravond in de kille Stadsgehoorzaal moet zo'n beetje het absolute diep tepunt in de loopbaan van Johnny Manuhutu cs. zijn ge weest. Het was bij vlagen werkelijk gênant om naar te luisteren en te kijken. Natuurlijk; een nagenoeg lege zaal werkt nu niet direct in spirerend. Maar een profes sionele groep, en dat is Mas sada, is nu eenmaal verplicht om altijd gedegen werk te le veren. Ook al staan er maar vijf mensen in de zaal Massada heeft een installatie aangeschaft van de omvang waarmee Amerikaanse su- pergroepen plegen rond te toeren. Het personeel blijkt er nog niet zo goed raad mee te weten want. tot overmaat van ramp. ging er gister avond van alles mis. De groep bleek niet over de veerkracht en het improvisa tievermogen te beschikken om de technische manke menten te omzeilen. Er vie len soms zelfs pijnlijke stil tes. waarin je een bierblikje kon horen vallen. Heel weinig hoogtepunten (bas-solo van Turu Leerdam) werden afgewisseld met heel wat dieptepunten ('Unknown destination'). Gewoontege trouw wilde zanger Johnny Manuhutu tot twee keer toe een samenzang met het pu bliek opzetten maar dat ging evenzovaak falikant de mist in. Volkomen terecht bleef een massaal (voor zover mo gelijk) 'We want more' na het slotnummer 'Sageru' achter wege, Geen toegift dus en dat is in het (recente) verleden wel even anders geweest. JAAP VISSER 18.20 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.28 - Open Schooltijd (O S.) 18.58 - Journaal (NOS) 19 00 - Bolke de Beer (NCRV) 19.10 - Koper in Kerstsfeer (NCRV) 19.35 - De woord-in-beeld kwis (NCRV) 20.00 Stedenspel (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 Schrikdraad (NCRV) 22.45 - Tot besluit (NCRV) 22.55 - De Hongaarse opstand in Nederland (IKON-KRO- RKK) 00.30 - Journaal (NOS) 00.35 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) Nederland 2 18.25 - Paspoort voor Spanjaarden (NOS) 18.35 Sesamstraat (NOS) 18.50 Jeugdjournaal (NOS) 18.59 Famihekwartet (TROS) 19.25 - Banana Split (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20 27 - Op en top Andrë (TROS) 21.20 - Pastorale 1943 (TROS) 23 00 - Aktua TV (TROS) 23.50 Journaal (NOS) 23.55 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region. progr. NDR 18 00 Fay. tv- sene. 18.30 Aktual. 18.45 Kieuterse- rie. 18.55 Kumo Henriette, tv-serie. 19.25 Region, magazine. 19.59 Pro- WDR. 18.00 Amus.progr 20.00 Journ 20.15 Madchen fur alles. Duitse speelfilm 2145 Inform progr. 22.30 Aktual. 23.00 Tatort. DUITSLAND III 19 45 Journal 3 20 00 Journ. 20 15 Wetenschappelijk magazine 21 00 Reportages. 21.30 Religieus progr 22 00 Anna. tv-sene 22.45 Inform serie. 23.30 Journ. BELGISCHE TV DUITSLAND II 18.20 Slapstick-serie 18.57 Progr- overz. 19 00 Journ. 19.30 Reportages. 20.15 Ein Fall fur zwei, tv-sene. 21 15 Amus.progr. 22.00 Cult, magazine 22.50 Sport 23.20 Zwischen zwei Feuem (The Indian fighter), Ame- rik. speelfilm. 00.45 Journ. Nieuws. 20.10 Weerbericht 20 15 De leeuw en de wind (the wind and the lion), speelfilm. 22.10 Gesprek. 23.00 Van 18 00 tot 20 15 Zie Net 1 20 15 Ontsnappingsroute, tv-sene 21 05 Satmsch progr 21.30 Aktual. 22 00 Klass. muz. De actualiteitenrubriek Kenmerk van de IKON-televisie gaat vanavond in op de gevolgen die de Russische inval in Hongarije in 1956 en latere jaren heeft gehad voor de Nederlandse samenleving: met name de felle anti-communistische reacties. Het programma wil een antwoord geven op de vraag wat de oorzaken waren van die enorme opwinding toen en hoe de Nederlandse bevolking nu zou reageren als de situatie in Polen verder escaleert. Aanleiding voor dit programma zijn de buitengewoon emotionele en tegenstrijdige reacties die de IKON binnenkreeg op de uitzen ding van Kenmerk van 28 oktober, waarin met name werd inge gaan op de felle uitingen van anti-communisme tn Nederland, naar aanleiding van de Russische inval m Hongarije. De Commu nistische Partij wan Nederland, die zich niet uitsprak tegen de Russische ingreep, werd daarvan het slachtoffer Uit de heftige discussies tn het programma van vrijdag, blijkt hoe gevoelig dit onderwerp 25 jaar later nog steeds ligt. De houding van de CPN toen en nu staat centraal. De aan de discussie deelne mende CPN-leden en ex-CPN-leden hebben een zware inbreng tn het programma. Zwaar ook tn die zin, dat tamelijk diep in een stukje Nederlandse geschiedenis, vooral CPN-geschiedenis, wordt terug geg repen. Het aandeel van de zijde van voormalige Hongaarse vluchtelingen waarvan er verscheidene waren uitgenodigdin de discussie, steekt schril af tegen het aandeel van de Nederlandse communis ten. Een aantal benaderde Hongaarse vluchtelingen wilde niet meepraten, omdat de CPN ook in het programma is vertegenwoor digd. De Kenmerk-special wordt uitgezonden onder de titel "De Hon gaarse opstand tn Nederland". (Ned. 1, 23.00 uur). "Pastorale 1943", Wim Verstappens verfilming van Vestdijks oorlogsroman, kwam vorig jaar al op de beeldbuis: net als met "Soldaat van Oranje" was gebeurd, maakte de TROS er na toevoe ging van materiaal, dat bij de montage was gesneuveld, een televi sie-feuilleton van. Desondanks werd besloten, ook de originele bio scoopversie uit te zendendat gebeurt vanavond op-Nederland 2 om 21.20 uur. VRIJDAG 18 DECEMBER HILVERSUM I 18 06 Echo 18 20 (S) Punt Uit 19 55 Overweging. 20.03 (S) Country Ti me 21 02 (S) Nine o'clock Jazz 22 02 Goal. 23 02 (S) Met het oog op mor gen VOO 00.02 (S)Dc Top 100 Aller Tijden HILVERSUM II 18 00 Nieuws PP 18 20 Uitz van de CPN OVERH VOORL 18 30 De Neder! Antillen VOO 20 00 Mono O S.-NOS 21 40 De derde levensfa se. 21.56 Ik heb u lief mijn Neder lands RVU-NOS Politieke stromin gen NOS 22 30 Nieuws 22 40 NOS- CuJtuurmagazine. 23 55 Nieuws HILVERSUM III NOS. 18 04 De Avondspits 19 02 250ste Rock Rol) methode. VPRO 20 03 Ook zo 20 30 Radio No- me 22 02 De Radiola ImprovisaUc. 23 04 Het VPRO-Radiotheatcr ZATERDAG 19 DECEMBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. VARA 7 03 (S) Hallo hier Hilversum. (8 06 Din gen van de Dag 10 30 (S) Z 1 12 03 (S)Tussen Starten Finish 13 06 Pro- menadeconccrt door het Prome nadeorkest 15 02 (S) Wegens vakan tie gesloten 15 02(S) Muz. uit Studio I. 16.02 (S) De Speeldoos. 17.55 Me- ded. HILVERSUM II TROS 7 00 Nieuws 7 10 Ochtend gymn 7 20 Rollebolleradio 7 30 Nieuws 7 36 Aktua 8 00 Nieuws 8 11 Sport na sport 8 30 Nieuws 8 33 Toeraktua NOS 9 05Gymn voorde vrouw 9 15 Voor blinden en slecht zienden 925 Waterstanden 9.30 Nieuws TROS Bosboom Bekooy (10 30 Nieuws 11 30 Nieuws 11.32 Artist, documentaire O S 11 56 De derde levensfase. 12 12 Ik heb u lief mijn Nederlands NOS 1226 Me ded voor land- en tuinbouw 12 30 N W A 12 36 Aktua 13 00 Nieuws 13 11 Aktua Extra (1330 Nieuws) 14 00 Coulissen (14 30 Ni. I 15 00 Han en Alleman (15 30 Nieuws 16 30 Nieuws) 17 00 Aktua Extra - Kamerbreed 17.38 Ak tua. HILVERSUM in leder heel uur nieuws NCRV 7 02 Popfnsser 9 03 Gospel-Rock 10 03 Popstation. 11 03 Pop non stop Zaterdag-SDort H1LVER5UM IV AVRO 7 00 Nieuws 7 02 (S) Ptai.o- an I 00 Nieuws 8 05 (S) Op een klein stationnetje. 9.00 (S) Passé-Partout 10 00 (S) Concerto Matiinale 11.45 (S) Liever de lucht in 13 00 Nieuws. 13.05 (S) Radio Kamer Orkest 14 05 (S) Kamermuziek 15 00 (Si Volks muziek van Indianen (1)15 15 (S) Opera met *n rekwisiet (2) 16 00 (S) Klassiek met Caroline. met kadobormen bijvoorbeeld.. maar ook met vele kado-tips. Want met ruim 50 speciaalzaken onder een dak, biedt winkelcentrum Winkelhof 1001 kado-ideeen Vanzelfsprekend dat de keuze ook wel te groot kan zijn. Geef dan een Winkelhof kadobon, voor een geschenk op maat. Kadobonnen zijn verkrijgbaar bij j de speciaalzaken die herkenbaar zijn tinoi Avui Kaao-iaee WINKET CFNTRT TM WINKELHOF ~*~T .FTDERDORP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5