Van Duin levert bewijs van filmtalent Twee top. acteurs op hun allerbest 'Ik 'llli. 'HIHli, H| r .iiir Programma filmhuizen Te weinig geknok in 'tropenkolder' VRIJDAG 18 DECEMBER 1981 FILM PAGINA 19 Scenario Joep Meloen zwabberig AMSTERDAM - De humor van André van Duin heeft bewezen te kunnen werken via televisie, de radio, de grammofoonplaat en het theater. Hoewel er al eens een samenvatting van tv-shows op cellu loid werd overgeschreven en de bioscopen inge stuurd, stond de vraag nog open of André van Duin het ook als echte filmpersoonlijkheid zou kunnen rooien. Het antwoord komt deze week met „Ik ben Joep Meloen", een filmklucht die op Neder land wordt losgelaten in het record-aantal van 70 kopieën: de humor van André van Duin blijkt, verwerkt in een heuse film. inderdaad even eens onweerstaanbaar voor wie er gevoelig voor is. Dat zal met deze meest populai re komiek van ons land mis schien een eeuwig probleem blijven: je hebt mensen die bij de minste glimp die wordt opgevangen van deze rood harige bekketrekker spon taan gordelroos krijgen, ter wijl anderen zich 95 minuten lang bij Joep Meloen kunnen benatten van de pret. Het zijn denkelijk dezelfde twee groe peringen die carnaval kun- Ak 'lil, '«IIHi,, <i|, .ui Ik ben Joep Meloen; hoofdrollen: André van Duin en Corrie van Gorp; regie: Guus Verstraete jr.; Lido 1, Leiden, Euro 1 en 2, Alphen; alle leeftijden. iiinmimuiwiiiiiiiiMinmi nen waarderen, of die in dat volksfeest uitsluitend dom migheid, aanstellerij en slechte smaak gecultiveerd zien worden. Zowel carnaval als André van Duin zijn ruw samen te bren gen onder de noemer „maffe humor". Het is volks, luid ruchtig, verbroederend, niet elitair en totaal onpreten tieus. Het is daarom een sym pathiek amusementsgenre, zolang de uitvoerenden het zich niet al te gemakkelijk gaan maken. En dat is dan het nare met carnaval zowel als met André van Duin; de grens naar goedkoopte en platheid is smal en wordt al te regelmatig overschreden. Maar één ding is zeker: als ar tiest beschikt André van Duin over een techniek en een uitstraling die zeldzaam is. De subtiliteit die je in de grappen zelf ontbeert, is voor de presentatie ervan van we zenlijk belang. Een juiste ti ming, de dosering van verba- lë en fysieke grappen, het le veren van rustpunten, het kennen van je publiek, dat zijn allemaal vakmanschap- pelijke halszaken die voor André van Duin weinig ge heimen meer hebben. Wat dat betreft staat hij dichter bij een fenomeen als Freek de Jonge dan menig linkse intellectueel zal willen toege ven. De moeilijkheid met André van Duin is, dat hij zijn humor per se wil afstem men op de grootste gemene deler van de lachgrage Ne derlanders en dat hij doods bang is om zijn reeds verwor ven aanhang teleur te stellen. Dat is jammer. Belangnjkste pluspunt is. dat André van Duin met zijn ver knipte typetje van een pia nostemmer die droomt van een carrière als componist en uiteindelijk per ongeluk het nationale songfestival wint met een carnavalskraker, be wijst over capaciteiten te be schikken die in de richting gaan van een filmkomiek als in het verleden Jerry Lewis, al lijkt Joep Meloen voorlo pig nog het meest op Norman Wisdom. Het scenario van deze film zwabbert nog te veel en er lo pen te veel mensen rond die allemaal zo dol zijn als een karrewiel. Maar het voor naamste bezwaar is eigenlijk dat men te zeer is blijven han gen in scènes die in het ver lengde liggen van de tv- en theatershows. Te veel stu dioscènes. „Ik ben Joep Me loen" wordt eigenlijk pas film in de buitenscènes, om dat je daar André van Duin geconfronteerd ziet worden met - zijns ondanks - het werkelijke leven. In het begin zie je de dromerige pianostemmer met levensge vaar door het Amsterdamse verkeer heen struinen, zon der dat er heel bijzondere dingen gebeuren. Maar je kijkt daar naar echte „film" en er openen zich mogelijk heden voor een soort kome die waar Van Duin nog wel eens heel verrassende resul taten mee zou kunnen berei ken. Een stukje verderop zit een scène waar een levens moede Joep Meloen en een gedesillusioneerde popzan geres (Corrie van Gorp. al licht) elkaar voor het eerst treffen als ze beiden in het holst van een regenachtige nacht in de gracht willen springen. Deze enigszins aan een be roemde Chaplin-scène herin nerende sequence had nog mooier gefotografeerd kun nen worden, maar hier zit je toch ineens te kijken naar een bijna magisch en dwars- poëtisch stukje film. De be tovering duurt maar heel kort. maar lang genoeg om te beseffen dat er met André van Duin films zijn te maken waar hij zelf misschien nog niet de flauwste notie van heeft. Van Duin zegt de smaak van het filmen nu te pakken te hebben gekregen. Hij wil vol gend jaar naar Cannes om te kijken of Joep Meloen op de wereldmarkt is te slijten en hij denkt in 1982 een tweede film te gaan maken. Totdat die paar zojuist genoemde hoopgevende momenten in - Van Gorp en Van Duin ook in film onweerstaanbaar. Van Duin's kerstfilm ver toond werden, zouden dat soort ambities voor een film liefhebber (dat is iets anders dan een Van Duin-liefheb ber) reden zijn voor onver schilligheid Natuurlijk moet Van Duin zich niet gaan forceren met opge schroefde. geëngageerde sati res of zoiets. Maar hij zegt zelf: „Laat mij maar de men sen een beetje aan het lachen proberen te maken in deze vrij sombere tijd Men steekt elkaar toch al te weinig een hart onder de riem. Lach om je leven, je hoort dat te wei- Als André van Duin in zijn vol gende film nou eens een en kele reflectie zou meepikken van die „sombere tijd", die aan „maffe humor" behoefte schijnt te hebben, van de we reld waaraan de Joepen Me loenen een eigen absurde draai blijven geven, dan zou er wellicht veel zijn gewon nen. Dat „Ik ben Joep Me loen" je tot zulk soort specu laties verleiden kan, is meei dan wat te verwachten viel. Voor de rest is de film risico loos geprefabriceerd publiek- succes, dat alleen met de sponsor-shots getuigt van lef. of zeg maar gerust brutaliteit. PIETER VAN LIEROP Zoals vorige week vermeld heeft het filmhuis van het Leids Vrijetijds Centrum vanavond de Leidse premiè re van "De Afstand",* de nieuwste film van het trio Seeghers, De Winter en Van der Velde. Vanavond en mor genavond om elf uur te zien. "Lüger" van regisseur Theo van Gogh, eveneens een Leidse premiere is woensdag en donderdagavond om acht uur en om kwart over tien te zien. Een omstreden film, die het ministerie van crm uitein delijk niet wilde subsidiëren, vanwege het geweldadige ka rakter. De regisseur komt donderdag zelf naar Leiden om zijn werk in te leiden. Eerste en Tweede Kerstdag (20.00 en 22.15 uur) is "Het Slangeèi" te zien van Ingmar Bergman. De eerste film die Bergman buiten Zweden draaide. Gesitueerd in het Berlijn van de jaren twintig. Hoofdrollen zijn er van Liv Ullman en David Carradine, als slachtoffers van opko mend fascisme. Een interes sante mislukking. Bij K O liep van de week het een en ander mis. De voor ko mende dinsdag geprogram meerde 'Third Man met Or son Welles werd afgelopen dinsdag al gedraaid, in plaats van "Citizen Kane", die nu komende dinsdag vertoond wordt. Een film die nauwe lijks nadere introductie be hoeft. Aanvang 20.00 uur, in de kapelzaal aan de Oude Vest 45. Maandag en dinsdag begint het Kijkhuis een serie in het te ken van humor en satire. De films op die dagen mogen volgens de richtlijnen van de bioscoopbond niet pubhek gemaakt (inlichtingen tel 142895) Donderdag en zater dag is "Duck Soup" van The Marx Brothers te zien (20.00 en 21.15 uur) De gebroeders laten zich in deze film als pa cifisten kennen Zeer ge schikt dus voor Kerstmis. Matige film over relatie tussen broers Robert de Niro: bisschop Des Spellacy Welke rol kan Robert de Niro nu eigenlijk niet spelen? Een vraag die na elke rol van hem - in wat voor film dan ook - gesteld kan worden en ook nu weer actueel is. Neem alleen al zijn twee laatste films: eerst was hij in Raging Buil de botte bruut Jake la Motta en nu in True Con fessions een kleffe priester met ambities. Twee compleet tegen gestelde karakters, maar beide met evenveel overtuiging uitge beeld. De Niro is werkelijk de beste acteur van dit moment, al wisten we dat natuurlijk al een paar jaar. Een aangename verrassing daaren tegen is het spel van Robert Du- vall in True Confessions. Altijd een zeer gewaardeerde kracht in de bijrollen (kolonel Kilgore in Apocalypse Now) en nu eindelijk ook eens een plaatsje in de voor ste rij. En dat in True Confes sions. een film die in meer dan één opzicht klassiek van opzet is. Bijvoorbeeld de manier waarop de regie (veteraan Ulu Grosbard) is toegesneden op de twee Ro berts in de hoofdrollen. Er wordt de vedetten alle ruimte gegeven om te schitteren. Ook de manier waarop het scena rio van John Dunne werd ver werkt. is allesbehalve revolutio nair. True Confessions opent met een scene waarin Tom Spellacy in de zinderende hitte door de woestijn rijdt. Via de autoradio komen we wat te weten over de tijd (begin zestig) en we zien ver volgens dat politic-inspecteur Tom zijn broer Desmond be zoekt, die een tamelijk zinloos bestaan leidt als priester in een parochie met louter woestijn zand. Hun kort gesprek voert tot Desmonds mededeling dat hij niet lang meer te leven heeft. Tom weet niet wat te zeggen, kijkt uit het raam. Vervolgens vervaagt het beeld, waarna het verhaal voor een periode van vijftien jaar terugkeert in de tijd. Het is eind jaren veertig en we zien een uiterst ambitieuze Desmond die in het voetspoor van de aarts bisschop van Chicago voortva rend aan een carrière werkt. Hij leidt een vorstelijk leven en la^t zich de likkenge vriendschap van corrupte zakenmannetjes lekker aanleunen. Veel contact met Tom - een kleurloos politie man - heeft hij niet. Alles verandert als Tom Spellacy het geval van een aan flarden ge sneden prostituee krijgt toege schoven. Het spoor leidt naar de onbetrouwbare aannemer Jack Amsterdam, met wie Desmond veel te nauwe contacten heeft. Tom kan de zaak niet rondkrij- gen. maar overmand door haat grijpt hij toch Amsterdam in zijn lurven om daarmee meteen de poten onder de stoel van zijn broer vandaan te zagen. Erg boeiend is het allemaal niet en bovendien had het toerental van het verhaal hier en daar wat ho ger gekund. Veel meer dan een kapstok om de relatie tussen twee broers vast te leggen, is het ook niet. Gelukkig heb je dan twee acteurs als De Niro en Du- vall die daar toch nog wat fraais van makep. BART JUNGMAN F AF jf A True Confessions; regie: Ulu Grosbard; hoofdrol len: Robert de Niro en Ro bert Duvall; theater: Stu dio; leeftijd: 16 jaar. hiiiiuiiiiiiiiiHiiiiuuiiuuiiiU werk wordt uitputtend getoond. Zelf kan ik me bij dergelijke scè nes maar niet die man uit het hoofd zetten, die, wanneer de film eenmaal is opgenomen, daarbij de bijbehorende gelui den produceert. Dit gebeurt dan door middel van handengeklap, het kapotgooien van flessen en het slaken van onverstaanbare kreten. En omdat de slachtoffers van de vier vuisten dikwijls, om dat het verhaal nu eenmaal in de tropen speelt, met kokosnoten worden bewerkt, zullen ook die in de opname- en montagekamer niet ontbreken. Voor wie die gedachten uit het hoofd kan zetten, zijn deze scè nes vermoedelijk eten en drin ken, omdat ze typerend zijn voor het genre. Maar, zoals gezegd, ze komen te sporadisch voor. Voor het overi ge moet de film het hebben van mooie plaatjes en een ongeloof waardig verhaaltje over een ver borgen schat op een onbewoond eiland, waar Hill en Spencer het op gemunt hebben. Voor de hand liggend is dat het ei land niet onbewoond is, maar wordt bevolkt door een groep ka rikaturale inboorlingen. Boven dien huist er nog een Japanse soldaat, die is achtergebleven na de Tweede Werldoorlog. Aan vankelijk moeten de vier vuisten het tegen deze lieden opnemen, maar al snel worden de partijen eikaars bondgenoten. Dat komt goed uit, want er zijn twee ploe gen belagers: een die het op de vrouwen en jongens van het ei land heeft gemunt, en een ander clubje dat eveneens op zoek is naar de schat. Vandaar dat er uiteindelijk een vechtpartij volgt, maar gezien de verwachtingen zal die de fans van de twee heren niet voldoen de bevredigen. ANNEMIEK RUYGROK De vier vuisten hebben de tropenkolder: regie: Ser gio Corbucci; hoofdrollen: Bud Spencer en Terence Hill; Luxor, Leiden, Euro 3, Alphen; alle leeftijden. luutiuiiiiismiiiEiiiiitiiuiiii Liefhebbers van het duo Terence Hill en Bud Spencer hebben een tijd geduld moeten oefenen om hun geliefde vier vuisten weer aan het werk te zien. Maar eindelijk treden ze dan als koppel weer op in een avontuur dat zich voornamelijk op een tro pisch eiland afspeelt. Vandaar de titel 'de vier vuisten hebben de tropenkolder'. Hoewel de verwachtingen dus wel hoog gespannen zullen zijn, valt het met die vier vuisten eigenlijk een beetje tegen. Want veel ge bruiken doen Hill en Spencer, af gezien van twee scènes, ze niet. Maar die liegen er dan ook niet om, want het bekende gooi- en smijt- ''Hlili, li"' AF AF d Zo rond Kerstmis vergasten al le tv-stations ons altijd op een forse lading speelfilms. Het zal wel met de sfeer te maken hebben. In elk geval dit keer geen White Christmas en dat mag een unicum heten. Maandag op Nederland 1 wel Some like it hot, toch ook een aardige Hollywood-komedie met Marilyn Monroe. Tony Curtis en Jack Lemmon. Bil ly Wilder regisseerde Some like it hot en hij laat daarin Curtis en Lemmon getuige zijn van een schietpartij tus sen twee benden. Ze moeten op de vlucht, vermommen zich daarbij als vrouw en gaan spelen bij een rondrei zend bandje. Een probleem wordt het als Tony Curtis verliefd wordt op de zangeres van de groep. Dat is natuur lijk la Monroe. Minstens even leuk is The re turn of the pink panther met Peter Sellers in de onvergete lijke rol van inspecteur Clou- seau. In deze derae versie van the pink panther wordt de gelijknamige diamant ge stolen uit een Arabisch mu seum en is uiteraard Clou- seau de enige die hem dan te rug kan vinden. Vervelend is alleen dat hij net door chef Dreyfus is ontslagen. Woens dag op Nederland 2. Van geheel ander kaliber is l'A- dolescente, de tweede film die Jeanne Moreau regisseer de (donderdag Nederland 2). De film speelt vlak voor de Tweede Wereldoorlog en gaat over een twaalfjarig meisje dat verliefd wordt op een jon ge joodse dokter. Ze wordt ernstig in haar amoreuze ge voelens gekwetst alg hij meer oog heeft voor haar moeder. Om de avond van Eerste Kerst dag dragelijk te maken, brengt Duitsland 1 vrijdag The way wc were. Robert Redford en Barbra Streisand krijgen een verhouding en aan de hand daarvan vertelt stukje Amerikaanse geschie denis. Robert en Barbra ont moeten elkaar in de jaren dertig op de universiteit, tref fen elkaar opnieuw tijdens de oorlog, trouwen en gaan ver volgens naar Hollywood, waar Redford als schrijver aan de slag gaat. Hij krijgt dan te maken met het McCar- thy-isme. een periode waarin jacht gemaakt werd op alles wat links was en in het bij zonder op alles wat links was het programma ZATERDAG Here comes Mr. Jordan; 15.30 uur; Dtsl. 1 ((Amerikaanse film uit 1941). One hour with you; 16.00 uur, Bel. 1 (regie: Ernst Lubitsch met Maurice Chevalier. Ame rikaanse film uit 1932). The man from Laramie; 20 15 uur; Dtsl. 2 (regie: Anthony Mann met James Stewart. Amerikaanse film uit 1955). Metropolis; 22.20 uur; Dtsl 1 (regie Fritz Lang met Bright te helm Duitse filM uit 1926). ZONDAG Twentv-one days together; 20.45 uur, Ned 1 (regie: Basil Dean met Vivien Leigh Engelse film uit 1939) La nuit Americaine; 21.10 uur; Dtsl. 1 (regie: Francois Truffaut met Jacqueline Bis- set. Franse speelfilm uit 1972). MAANDAG: The caddy; 16.30 uur; Dtsl. 3 (regie Norman Taurog met Jerry Lewis Amerikaanse film 1953) So me like it hot; 19 35 uur, Ned. 1 Remember my name; 23.00 uur; Dtsl. 1. (regie: Alan Rudolph met Anthony Per kins Amerikaanse film uit 1978). DINSDAG Partners; 16.30 uur; Dtsl. 3 (regie Norman Taurog met Jerry Lewis. Amerikaanse film uit 1956). Lover come back; 20 50 uur Bel 2 (regie Del bert Mann met Dons Day. Amerikaanse film uit 1961» Kallarbiod; 22.05 uur; Dtsl. 2 (regie Erik Solbakken Noorse film uit 1978). WOENSDAG Living it up. 16.30 uur; Dtsl. 3 (regie: Nor man Taurog met Jerry Lewis Amerikaanse film uit 1954) Die glaserne Zeit 21.J5 uur, Bel 2 (regie Hans Werner Geissendorfer. Duitse film uit 1978) The return of the pink panther; 21.15 uur; Ned 2). DONDERDAG Miracle on 34th street; 15.30 uur, Dtsl. 2 (regie George Seaton met Maureen O' Hara Ameri kaanse film uit 1947) Life with father; 18.00 uur; Dtsl 1 (regie Michael Curtis mat Elizabeth Taylor Amenkaan- film ui< i'1-171 I'Adeleeeeo- te; 20.27 uur. Ned 2 VRIJDAG Der Sundenbock von Spatzcnhausen; 14 55 uur; Dtsl 1 (Duitse film uit 1958) Thampu; 2130 uur. Dtsl. 3 (regie: Aravindan In diase film) The way we we re; 22.30 uur. Dtsl 1 BLIJVERS "Hoge hakken, rchle liefde" Ge deeltelijk geklaagde komedie met leuke Rijk dc Gooyer, Lido 3. Lei 'The postman always ring* twice" - Langdradige film met sterke rol van Jessica Lange. Tnanon. Leiden. "Enter the N'inja" - Vechtfilm. Euro 4. Alphen (OP)NIEUW "De eend en de cadi.llac" Komi sche kraker van tamelijk lang gele- i C m.' ra Lci<li-n 'The Howling" - Weerwolf in actie. Lido 2. Leiden "Marathon man" - Dustin Hoffman jaagt op' ex-kampbeul «Laurence Olivier), film met duidelijke tenden sen naar zoekactie Joseph Mcngele 'The blue lagoon" Suikerzoete ei- landromance met Brooke Shields. C :ty 1 Katwijk "The knockout cop" - Bud Spencer als eenzame politieman. City 2. Kat wijk "De bruid van de hulk" - Groen monster, bekend van televisie, nu voorzien van dame. City 3. Katwijk "Prettj baby" - Filmdebuut van Brooke Shields, waarin zij kinder prostituee speelt. Film van Louis Malle. City 4. Katwijk NACHTFILMS "Play it again Sam" - Camera. Lei den "Een zwoele Zweedse" - Rex. Lei den. "Doorbraak in bel westen" - Euro 1. Aiphi n "Taxi-girls" Euro 2. Alphen "Vier vuisten hebben de tropenkol der" Eum 3. Alphen "Firepower" - Euro 4. Aiphen SEXFILM "Keer op keer" - Rex. Leiden DEN HAAG "De vier vuisten hebben de tropen kolder - Apollo 1 (460340), al "Escape to victory" - Apollo 2. al. "An American werewolf in Lon den" - Asia (463500), lb jr "Raiders of the lost ark" - Bijou (461177), 12 jr "The postman always rings twice" Calypso (463502). 16 jr "De vier vuisten hebben de tropen kolder" Babylon 1 (471656). 12 jr. "Stripes" - Babylon 2. al "Spartacus" - Babylon 3, 12 jr "Killers van Parijs" - Cineac 1 (630637), 16 jr "Popeye" - Cineac 2. al "Konvooi van de angst" Cineac 3. 16 jr I "De kleine Lord" - Du Midi (855770), al "The great race"- Euro Cinema (667066). al "Ik ben Joep Meloen" - Metropole 1 (456756). al "History of the world, part 1" Me tropole 2. al "Hoge hakken echte befde" - Metro pole 3. 12 jr "Women in love" - Metropole 4, 16 Jr "For your eyes only" - Metropole 5. 12 jr "This is Elvis" - Odeon 1 (462400). al "Hi. I-.rig g.. ..i i.l.i n 16 jr "Popeye" - Odeon 3, al 'Time bandits" - Odeon 4, 12 jr "Passione d'Amore" - Odeon 5. 16 jr "Zondige heerlykheden" Le Paris 1 (656402). 18 jr '"n Zweedse blyft het heetste" Le Paris 2. 18 jr "Eruptie" - Le Pans 3, IB jr "Ik ben Joep Meloen' - Passage (460977). al "Drie kostschoolmeisjes in Parys" - Royal 3, is jr "Bruce's fury" - Royal 4. 16 jr "Show-gun's Samurai" Royal 5. 162 jr. AMSTERDAM "Raiders of the lost Ark" - Alfa 1 (278806). 12 jr "The hound of the Baskervilles" - Alfa 2 al "Ik ben Joep Meloen" - Alhambra 1 (233192). al "For your eyes only" - Alhambra 2. 12 jr "Dc vier vuisten hebben de tropen kolder "- BeUevue Cinerama (234876/266227), al "The postman always rings twice" - Calypso 1 (266227 234876), 16 jr "Enter the Ninja" - Calypso 2, 16 jr "Escape to victory" - Calypso 3. al "Secretaresses voor pnvégebruik" - Centraal (248933), 18 jr "Samen uit samen thuis" - Cineac Damrak 1 (245648), 12 jr "Konvooi van dc angst" Cineac Damrak 2. 16 jr "Mad Max" Cineac (243639), 16 jr "Killers van Parijs" Cinecenter (236615), 16 jr "Schwestern" - Cinecenter. 16 jr "Clockwork Orange" - Cinecenter, 16 jr "Stripes" Cinema 1 (151243). al "The postman always rings twice" Cinema 2. 16 jr "Passione d'Amore" City I (234579). 16 jr "Popeye' City 2. al "The long good friday City 3. 16 jr "Het meisje met het rode haar" Ci ty 4 12jr "Eyewitness" City 5 (34579), al 'Time bandits" - City 6 (234579), 12 jr "History of the world, part 1" - City 7 (234579). al "Rita, voor alles in" Climax Cine ma (244152). 18 jr "Amarcord" - Cine 'D'(226S5112 jr "The elephant man' Desmet (226551). 16 jr 'Anruc Hall" Du Midi (723653). 16 J' "Stripes'* Leidse plein theater (235909). al "Hoge hakken, echte liefde" Nóg- geraüx248933). 12 jr "Sissy's hot summer" Paruien (248933) 18 jr "De vier vuisten hebben de tropen kolder" Rembrandtplemthealcr 1 (223545). al "Killers van Parijs" Rembrandt pleintheater 2 223545). 16 jr "The dragon the hero" Rex (266132). 16 jr "Jeugdig speelgoed" Roxy (232809). 18 jr "Drama de la Gelosta", 16 jr "O me- galexandros", 16 jr The Movies (245790). 16 jr 'Ik ben Joep Meloen" Tuschinaki 1 (262633). al "Popeye" - Tuschinski 2 (262633). al "History of the world, part 1" Tu- achinski 3 (262633). al "Endless love" Tuschinaki 4 (262633) al 'True confessions" - Tuschinski 5. 16 ;r Sleeper De Uitkijk (237460). 12 J r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 19