LESKO boekt uitstekend resultaat -(^vandaag^ r/RAlW$Rt°9ëmm\ GESTART Flieder Trio: plezier in het musiceren Gerard Cox leidt show voor AVRO DONDERDAG 17 DECEMBER 1981 STOCKHOLM (GPD) - Vlucht 558 van de Scandinavian Airlines van Schiphol naar Arlanda. Twee uur vliegen naar een totaal andere wereld. De temperatuur is er vele graden lager en de sneeuw ligt er vele decimeters hoger. Uiterst behoedzaam zoeken de auto's zich slippend een weg naar de Zweedse hoofdstad Stockholm. Grote bulldo zers proberen in elk geval één rijstrook berijdbaar te houden. Stockholm zelf biedt al geen ander beeld. Metershoge hopen sneeuw. Toch gezelligheid dank zij de helle kerstverlichting die overal in het centrum is aangebracht. Het nieuwe hoofdkwartier van de groep is sinds kort gevestigd aan de Hamngatan in het hartje van het centrum. Uiterlijk een onbe duidend pand. Een miniem naambordje geeft aan dat er toch wel degelijk de firma „Polar Mu sic" is gevestigd. Binnen zijn de schilders nog druk aan het werk. Manager Stig Anderson zit ach ter een relatief klein bureau. Te lefonisch goochelt de ABBA-ma- nager, ook wel vijfde groepslid genoemd, met de tientallen en nog eens tientallen miljoenen guldens die ABBA in van alles en nog wat heeft geinvesteerd. Lui achterover hangend in een stoel zit Benny Andersson al te wachten. Vier minuten na de af gesproken tijd komt Agnetha binnengerend. Uitgebreid om helst zij alle bekenden. Geen chi<- que, dure vtouw om te zien. Een spijkerbroek en een trui. Daar over een witte pooljas die ge kocht zou kunnen zijn in een dumpzaak. In haar verwaaide blonde haren zitten nog sneeuw vlokken. Twee leden van ABBA in levende lijve. Uiterst vriendelijk en ge woon. Verbaasd vraag je je dan af waarom er een maandenlange telexwisseling tussen Polar Mu sic en de Nederlandse platen maatschappij aan vooraf moest gaan voordat uiteindelijk toe stemming werd gegeven dat één schrijvende Nederlandse journa list zijn opwachting kon komen maken. Met daarbij beperkende bepalingen. Er mag alleen over ABBA en de muziek worden gepraat. Niet over de scheidingen die de groepsleden achter de rug heb ben. Benny heeft er echter geen enkel bezwaar tegen dat hij wordt gefeliciteerd met zijn zeer onlangs nieuw gesloten huwe lijk. Afspraken in verband met dat huwelijk noodzaken hem zelfs de bijeenkomst iets eerder te verlaten. Agnetha maakt zijn afwezigheid echter volledig goed. Evenals alle voorgaande elpees van ABBA stevent ook „The Vi sitors" overal naar de top van de hitlijsten. De single „One of us" heeft hier de top al bereikt. Even als andere jaren is ook deze elpee even voor kerst uitgebracht. Een ideaal tijdstip voor ABBA-mu- ziek omdat namelijk niet alleen de jongeren, maar ook de oude ren van ABBA houden zodat de ze plaat zonder verdere proble men onder de kerstboom ge draaid kan worden. Toch is „The Visitors" anders dan de eerdere elpees. Het totale ge luid is iets harder geworden. Benny's ogen lichten op en van achter zijn snor en baard zegt hij: ,Hé, dat heb je dus gehoord. Het klopt inderdaad. De drums en de bas zijn agressiever dan voor heen. Zeker op een nummers als „One of us". Maar ik geloof dat het erg moeilijk is te zeggen dat we hierdoor oudere liefhebbers zouden afschrikken. Daar staan we ook niet bij stil als we een plaat maken. Björn en ik schrij ven de nummers en mixen dan ADVERTENTIE later het totaalgeluid. Ons enige criterium is dat wij er zelf tevre den over zijn. En geloof me, we zijn perfectionisten". Gevraagd hoe groot de invloed van Agnetha en Anni-Frid is op het muzikale totaal antwoordt Agne tha lachend dat zij het zangwerk voor hun rekening nemen. En ook alle koortjes. Het gaat echter niet zover dat Benny en Björn de zangeressen vooral vragen wat zij van een nummer denken. On danks dat met name Agnetha voor haar periode met ABBA heeft bewezen heel goed hits te kunnen componeren. Benny ver klaart dat het schrijven hen veel moeilijker afgaat tegenwoordig. Het is niet meer zo dat er uit hon derd nummers tien voor een el pee kunnen worden uitgezocht. Er wordt tegenwoordig geen nummer meer w.eggegooid. Benny: „We hebben het echt moei lijk gehad voor deze plaat. We hebben maar één nummer over gehouden en dat komt op de ach terkant van onze single. „Should I laugh or cry" heet dat. Waarom het deze keer niet meeviel? Ik weet het niet. Ik denk dat het de normale gang van zaken is. We moeten altijd maar beter en beter worden. We werken keihard en staan behoorlijk onder druk. Dat hebben Agnetha en Anni-Frid niet. Die komen naar de studio en zingen". Roddels Agnetha onderbreekt hem: „Dat is natuurlijk niet helemaal waar. We zijn daar altijd behoorlijk lang mee bezig. We gaan niet weg voordat het goed is". Benny be aamt het grijnzend en vervolgt: „De kracht van ABBA is wel dat elk nummer op de elpee ook ge schikt is om op single uit te bren gen. Veel groepen schrijven drie goeie nummers en vullen de el pee dan aan met wat rommel". De vraag komt op of Agnetha niet iets voor ABBA zou willen com poneren. Zij reageert verschrikt: „Zeker niet. Björn en Benny doen dat veel beter. Dat is wel bewezen ondertussen". Maar los van ABBA onderneemt zij toch wel een en ander. In Zweden is nu een kerstelpee uitgebracht waarop Agnetha samen met haar achtjarige dochtertje Linda origi nele kerstnummers zingt. De plaat is echter in het Zweeds ge zongen en zal niet worden ver taald of buiten Zweden .worden uitgebracht. Agnetha: „Eigenlijk hebben we die plaat alleen voor Björn en mij gemaakt. Om later te kunnen horen hoe onze doch ter zong toen ze acht jaar oud was. Niet voor de verkoop dus". Frida brengt in februari een solo elpee uit. Wij weten niet wat daarop staat want ze doet het met heel andere mensen. Waar om? „Daarover zeg ik liever niets. Zelf heb ik nog geen con crete plannen in die richting. Maar als ik dat ga doen mag het vooral niet op ABBA-muziek lij ken. Als de groep uiteen valt moet ik iets vinden wat heel an ders is dan ABBA, maar wel net zo goed. Dat zal niet meevallen. Natuurlijk eullen er wel weer roddels komen dat we uit elkaar gaan. Maar wat geeft dat. We gaan namelijk ook uit elkaar. We kunnen toch niet eeuwig door gaan. Er komt echt wel eens een einde aan. Je moet alleen niet vragen wanneer. Het kan nog ja ren duren, maar misschien was dit ook wel de laatste elpee. Waarom? We worden te oud". Ze barst in lachen uit op de ver baasd herhaalde woorden „Te oud...?" Maar ze blijft bij haar be wering dat zij vindt dat ze on danks haar 31 jaar te oud wordt. Dallas Agnetha: „Vergeet niet dat we veel hebben meegemaakt. Wat denk je niet wat voor spanningen het met zich meebrengt wanneer beide stellen scheiden en toch met elkaar moeten blijven werken. De nieuwe vrienden en vriendinnen. Onze kinderen. We willen uiteindelijk toch onze ei gen nieuwe weg kiezen. We hou den de groep bij elkaar zolang we er lol in hebben. En ik geloof dat we dat nog hebben. Wel kan ik vrijwel zeker zeggen dat we niet meer zullen optreden. Misschien nog eens voor de televisie maar verder niet. Als we doorgaan zal dat alleen via platen zijn". „Ik haat de tournees. Het vergt zo veel van je. En ik haat het om voor langere tijd van huis te zijn. Ik heb hier mijn familie en kin deren. Ik hou van Zweden. Daar om ben ik ook nergens anders gaan wonen. Zelfs niet om belas ting-technische redenen". „Als we het podium nog eens op gaan moet dat met iets anders zijn. Een musical of iets derge lijks. Een beetje acteren erbij. Misschien zelfs wel weer een film". Ze moet lachen om de ge ruchten dat zij in de serie „Dal las" de rol van Pamela zou over nemen. „Ik weet niet hoe men daaraan komt. Ik heb wel een paar keer geluncht met de régis seur van die serie. Omdat het een vriend is en niet in verband met de serie". „Als ABBA niet meer bestaat wil ik toch iets doen. Natuurlijk kan ik gaan rentenieren maar dat is toch niet leuk? Ik zal wel genoeg geld hebben om de rest van mijn leven vakantie te houden, maar ik moet er niet aan denken. Ik hou best van een comfortabel le ven. maar anderzijds is er de ABBA: niet praten over scheidingen drang om te werken. Ik heb nu al veel vrije tijd. En dat haat ik. Ik wil een hoop te doen hebben. Ge lukkig heb ik twee kinderen en die bezorgen mij werk. Dag en nacht. Linda is nu negen en Christian is vier. Linda gaat ook naar school". Privéleven Dan de teksten. Björn schrijft ze maar Agnetha en Frida moeten ze zingen. Omdat het nog wel eens om persoonlijke aangele genheden gaat zou dat tot moei lijkheden kunnen leiden. Agne tha: „Nee, daar hebben wij geen moeilijkheden mee. Ik denk er wel eens anders over, maar ik kan het wel zingen". „Soms gaat het niet over ons eigen leven, soms wel. Natuurlijk weet ik ook wel dat de mensen den ken dat het allemaal autobiogra fisch is. Maar de teksten zijn be ter en beter geworden. Mijn voorkeur gaat naar „The winner takes it all". Dat was inderdaad wel een beetje moeilijk om te zin gen. Daar staat inderdaad een ADVERTENTIE Voorverkoop Key Town Festival Kaarten f 27,50 verkrijgbaar bij: Leidsch Dagblad - Witte Singel 1 Leiden; V.V.V. Leiden - Stationsplein 210 - Leiden. stukje van ons leven. Vaak stel len we dat we tijdens interviews niet over ons persoonlijk leven willen praten, maar dat is ook niet nodig als je naar onze tek sten kijkt. Neem een nummer als „One man, one woman" van „ABBA The Album". De mach teloosheid wanneer een relatie stuk loopt en je er wel iets aan wil doen. maar het niet kunt. Of in sommige gevallen ook wel. Ook op „The Visitors" staan van die nummers. „One of us is crying, one of us is lying. One of us is lonely, one of us is only". Of het nummer „Slipping through my fingers". Ga zo maar door". „Ik zou nooit teksten kunnen schrijven. Ik heb wel eens de be hoefte mijn gevoelens op te schrijven, maar ik zou het nooit zo treffend kunnen als fejorn. Nee. nee, nee. ik heb echt geen minderwaardigheidscomplex". Lachend voegt Agnetha daaraan toe dat ze waarschijnlijk gewoon te hoge eisen aan zichzelf stelt. Agnetha besluit haar verhaal door te vertellen dat de leden van AB BA elkaar buiten het werk om nauwelijks zien. Frida heeft een nieuwe flat ergens in Stockholm. Benny heeft het druk met zijn nieuwe vrouw, die een kind ver wacht. Ook de nieuwe vrouw van Björn is in verwachting. Ze belt nog wel eens met Frida maar niet zoveel meer. Toch weten ze dat ze altijd op elkaar aankunnen. Het valt te hopen dat besluiten elkaar in de studio te blijven ont moeten, want ABBA-muziek blijft de moeite waard. Het laat ste nummer van de laatste elpee eindigt met een tikkende klok die er plotseling mee stopt. Een hart dat stil blijft staan. Hopelijk niet het muzikale hart van AB BA. PIETER GROENEWOLD LEIDEN Een welkome af wisseling op de lawine van kerstconcerten vormde het concert dat het LESKO gis teravond in het LAK gaf. Men kan rustig stellen dat het LESKO een pioniersfunctie heeft door zich toe te leggen op het spelen van composi ties uit deze eeuw, muziek die in Leiden nauwelijks aan bod komt. Wanneer men dan zoals gisteravond een pro gramma samenstelt dat bin nen de grenzen van het voor amateurs haalbare ligt, dan kan deze pioniersfunctie metterdaad waargemaakt worden. De nieuwe dirigent, Roland Kieft, heeft een uit stekend resultaat weten te bereiken met dit haalbare, maar geenszins makkelijke programma. De bewerking die Anton Webern van het 2e Ricercare uit Das musikali- sche Opfer van Bach maakte, stelt door zijn instrumentatie waarbij het thematische ma teriaal als een soort muzikaal 'pointillisme' in kleine stuk jes geknipt over de instru menten verdeeld wordt, zeer hoge eisen aan de' alertheid van de uitvoerenden, die in dit openingsnummer nog niet steeds aanwezig was. In de vijf Preludia Tanecze (1955) voor klarinetsolo en klein ensemble van Witold Lusoslawski liet Fred Ruoff duidelijk horen de amateur- status al lang ontgroeid te zijn. Deze voor het instru ment zeer dankbare stukken, met afwisselend speels, li- risch of licht folkloristisch karakter speelde hy met technisch gemak en een gro te muzikaliteit. Met name in het Andante werd de grote spanningsboog op uitsteken de wijze opgebouwd en tot het einde volgehouden. Het LEIDEN - Het Flieder-Trio (zuster Klara, de broers Jo hannes en Raphael, respec tievelijk de viool, de altviool en de violoncel bespelend) trok maar een klein publiek, gisteravond in de Kapelzaal. De drie jonge Weners begrij pen elkaar volkomen, maar verliezen in hun nauwkeurig samenspel toch de eigen per soonlijkheid niet. De violiste lijkt het meest dynamisch, de broers sluiten zich getrouw, iets meer ingetogen, aan. Maar één gevoelen, één op vatting verbindt hen door al les heen: ze maken een ge- - voelige, zingende toon en bLijven daarbij steeds op ste vige grond. Het is een toon, die niet verwaast, zich niet in ijle sferen beweegt, nooit werkelijk licht is. Deze We ners verloochenen hun af komst. hun natuur niet. Hun spel is niet geraffineerd, niet tot het uiterste verfijnd, maar wel volbloedig muzikaal. Het laat geen twijfel aan de be doeling over. Men kan er met plezier naar luisteren, omdat het dichtbij komt. niet in ho gere sferen verblijft. Deze Flieders maken muziek, om dat ze er zelf plezier in heb ben en anderen er van mee willen laten genieten Ze begonnen met drie fuga's (contrapunt 8 en 13, recht en omgekeerd) uit Bachs "Kunst der Fuge". De toon was penetrant en fel gevoelig, net of het een gewone onder houdende muziek en niet ra zend knappe constructies be trof. Toch leek het of de drie in het Strijktrio in Es van Joseph Haydn, meer thuis waren. De Andante-variaties zongen, dat het een lieve Weense lust was en het menuet en de snelle rondo-finale verheug den het muzikaal gemoed. De Fantasie cn Passacaglia van Kratochwil, aan het Trio op gedragen. een werk met nieu we klank en een romantisch hart. kwam al even eerlijk en probleemloos over. Na dc pauze besloten de Flieders met het Trio in c-klein (opus 9. no. 3) van Beethoven. JOHAN VAN WOLFSWIN KEL Strawinsky zouden onder de gemeenschappelijke noemer van 'lichtgewicht' muziek kunnen vallen. Toch is er een groot verschil: Andriessens stuk is een aardig speelstuk, maar zonder veel variatie zo dat al die speelsheid op den duur verveelt en irriteert. De acht LESKO-blazers gaven er hun beste krachten aan maar konden er uiteraard weinig meer van maken. De Suites van Strawinsky mo gen dan ook al echte speel stukken zijn, de vatiaties in karakter, ritme en melodiek is veel grilliger en effectvoller en daardoor boeiender. De LESKO-leden voelden zich in deze soms uitdagende haast brutale muziek met af en toe music hall-effecten utistekend thuis. Maar de vondst van de avond was het werk waar hoe merkwaar-, dig dat ook klinken mag - geen enkel instrument aan te pas kwam: de Geografische fuga van Ernst Toch. Dit laat ste deel van een verder verlo ren gegane suite die 'Gespro- chene Musik' heette, is een fuga over een ritmisch ge sproken thema, die ontdaan van elk melodisch verband gereduceerd wordt tot het es sentiële, de vorm. Dit geestige en effectvolle stuk dat een uiterste precisie van de uitvoerenden vraagt had zoveel succes, dat het her haald moest worden. MIES ALBARDA NEDERLAND 1 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.28 Avanti! Avanti! (herh. 9) (TELEAC) 18.58 Journaal (NOS) 19.00 De werkplaats van de Kerstman (TROS) 19.08 Op volle toeren (TROS) 20 00 - Onze ouwe (TROS) 21.00 Kieskeurig (TROS) 21.37 Journaal (NOS) 2155 - Den Haag Vandaag (NOS) 22.10 Oten hoe zit het nou met Sien? (NOS) 23.00 Journaal (NOS) 23.05 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.25 Paspoort voor Turken (NOS) 18.35 Sesamstraat (NOS) 18.50 - Jeugdjournaal (NOS) 18.59 De Muppet Show (KRO) 19.25 - Willem Bosman: In goud en slaven (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De legende van Koning Arthur (slot) (KRO) 21.20 - Brandpunt (KRO) 21.55 De Sullivans (KRO) 22.20 r Dc ver van mijn bed show (KRO-RKK) 23.10 Bidden met St. Jan van het Kruis (KRO-RKK) 23.30 - Journaal (NOS) 23.35 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr. 18.00 Drei Damen ■vom Grill, tv-sene. 18.30 Aktual 18.45 Kleuterserie 18 55 Region, progr. 19.25 Sport 19.59 Progr.- overz. WDR: 18.00 Inform, progr 18.15 Der Leidensweg. tv-sene. 19.15 Aktual. 19.45 Was sich neckt das bebt sich. tv-serie.) 20 00 Journ 20.15 Inform, progr 21.00 Popmuz 21 45 Cult progr 22.30 AktuaL 23 00 Cult progr. 24.00 Joum. DUITSLAND II 18.20 Der Bastian- tv-sene. 18.57 Progr.-overz 19.00 Journ. 19.30 Spelprogr. 20.50 Inform, progr. 21.00 Aktual. 21.20 Reportage. 22.05 Dis- cussieprogr. 00.30 Joum. DUITSLAND III ltf.UU KJeuterprogr. 18.30 inlorm. se- ne 19.00 Kinderprogr 19 45 Journal 3. 20.00 Joum 20 15 Banditen am. Scheidewcg (The Doolins of Okla homa). Amenk. speelfilm. 21 40 In form progr. 22.30 Inform, progr 23.15 Joum. BELGISCHE TV 18.00 Kindersene 18.05 Kleuter- progr. 18.35 Kinderprogr. 19 05 In form. progr 19.27 Uitx. door derden 19.37 Meded en morgen. 1945 Nieuws. 20.10 Spelprogr 20 55 Ak tual 11.45 Dallas, tv-serie. 22.30 Sport 23 00 Nieuws Van 18 00 tot 21 00 Zie net 1. 20 10 Documentaire sene 21 00 La parta- ge de midi, speelfilm. 22.55 Fümru- DONDERDAG 17 DECEMBER HILVERSUM I 18.06 (S) Hier en Nu Magazine iü.uz De wereld zingt Gods Lof. 19.45 Le ger des Heils Kwartier. 20.03 (S) Vierkant 21.03 (S) Op de vrije toer. 21.53 Schoffelen in de wijngaard 22 02 NCRV-Donderdag Sport 22.50 (S) Politiek bekeken. NOS 23 02 (S) Met het oog op morgen. KRO: 00 02 (S) De Nachtspiegel 1.02 (S) Nie mandsland. 6.02 (S) Van 6sen klaar wakker. (6.50 Het Levende Woor- HILVEBSUM II 18.00 Nieuws 18 10 AVRO's Radio- joum. P.P.: 18.20 Uitz. van de PSP IKON 18 30 Kleur AVRO 19 00 A vto-Academie. 19.20 Richting. 19.30 (S) Het Metropoleorkest o.Lv. Rob Pronk. 20 00 Nieuws 20.03 Jus in het kuiltje. 21.15 Spel met poezie TELEAC: 21.30 Micro-electronica in bedrijf. 22.00 Management, les 6. 22.30 Nieuws. AVRO: 22.40 Tref punt 23.00 Jazz spectrum. 23.55 HILVERSUM III NOS 18 04 De AvondspiU TROS 19 02 Poster 20 02 Soul Show. 22.02 Sesiun. 23 02 LP-Werk HILVERSUM IV VRUDAG 18 DECEMBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws KRO: 7.03 en 8.03 Echo. 9.03 (S) Mensen en me deklinkers. 12.03 (S) Tussen de mid dag.... tussen de mensen. 13 06 Echo. HILVERSUM II VPRO 7 00 Nieuws 7 10 Ochtend- gymn 7.20 Radionieuwsdienst VPRO. <7.30. 8.30 en 9 00 Nieuws NOS 9 05 Gymn voor de vrouw 9 15 Werkbank 9 25 Waterstanden 930 Nieuws. VPRO Expres vpro 10.30 Nieuws 1032 Democnet AVRO: 11.05 Lichte gram m muz. TROS 11.30 Nieuws 11 32 Weck in. weekuit 12.20 Agrana 12.26 Meded voor land- en tuinbouw 1230 Nieuws 12.36 Aktua 13 00 Nieuws 13.11 Inkyk met Inbar NOS 13J0 Nieuws. 13.32 Meer over minder. 14 30 Nieuws TELEAC 14 32 Dia- betesvoorl NOS 15 02 Belgie 15 30 Nieuws 1 sprek van de Dag 1630 Nieuws 16.32 't kan van nut zyn. 17.00 Jour- nalistenforum. 17.30 Nieuws. VOO: 17.36 Info magazine. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. EO: 7.02 Ronduit op dne 8.03 EO- Metterdaad-Memo. 8 05 Tydsein. 9 03 De muzikale fruitmand 10 03 Muz. motief. 10 45 Progr. vbor Italia nen. NCRV: 11 03 Pop non stop. HILVERSUM IV NOS 7 00 Nieuws 7 02 (S) Vroeg klass. 9.00TS) Muz. uit de middeleeu wen en renaissance 9.30 (S) Vrijdag morgenconcert. VOO 11 00 (S) Muz. voor miljoenen (NCRV 11 30 Joum. voor dc scholen12.15 (S) Nieuwe muzikale meesterwerken NOS: 13.00 Nieuws. 13.05 (S) Nederl. Mux- magazine VPRO 15 00 Muziek op vier NOS 20 00 (S) Europees Con certpodium. 22 30 (S) NOS-Jazx. HILVERSUM (ANP) - Gerard Cox is door de AVRO aangetrokken voor de presentatie van het nieu we amusementsprogramma, dat deze omroep vanaf dinsdag 19 ja nuari vijf weken lang als opvol ger van "Mies" op het beeld scherm gaat brengen. Het programma wordt steeds op- genomen in theater Carré in Am sterdam Hoewel er ook buiten landse artiesten m zullen optre den zal het accent toch worden gelegd op het Nederlandse amu sement van variété tot licht klas siek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5