i Piet Baart muzikaal herdacht
Nieuw barokensemble presenteert zich
DE GROENE MASKERS
toont klasse
MAANDAG 14 DECEMBER 1981
Tatje
Tatje is dood. Zo heette ze niet
echt, maar zo kende iedereen
haar. In dat opzicht was ze
dus ook uniek: niemand an
ders op de wereld heette
Tatje. Ze behoorde tot die
kleine kring van onze echte
goede vrienden, de mensen
die je in je tweede huis te loge
ren vraagt en met wie je naar
het buitenland gaat. Ander
half jaar geleden behoorde ze
tot het groepje gezellige mei
den dat in ons nieuwe huis de
kamer schilderde (schilderen
is vrouwenwerk), een paar
maanden geleden behoorde
Anne, mijn vrouw, tot het
groepje vriendinnen dat
Tatjes huis aan een grote
schoonmaakbeurt onder
wierp voordat zij naar het
ziekenhuis moest. Dan ben je
goed bevriend, wou ik maar
zeggen. En dan komt het des
te harder aan als iemand, ge
heel ten onrechte, wegsterft.
Daar komt nog bij dat Anne
een extra band met Tatje
had, omdat zij in hun zwan
gerschappen vrijwel gelijk op
gingen. Aafje (van Tatje)
werd drie maanden eerder
geboren dan onze Sara, Jelle
werd tweeèneenhalve maand
eerder geboren dan onze Jan-
na. Alleen kreeg Tatje er nog
een dochtertje, Merel, tussen
in, een jaar na Aafje. Zes, vijf
en drie zijn die kinderen nu,
je moet er even niet aan den
ken. Maar je doet natuurlijk
niet anders, ik lag er net aan
te denken toen Hugo zondag
ochtend vroeg opbelde om me
te zeggen dat Tatje dood was,
en Anne bleek het die nacht
gedroomd te hebben. Het was
even onvermijdelijk als treu
rig stemmend. Na het tele
foontje zei Sara:
„Als het in de krant staat, dat
iemand dood is, dan is het al
erg, maar door de telefoon is
het nog veel erger, hè papa?"
Dat had ze heel goed begreperi.
Moedervlek
Als iemand op zijn vierender
tigste sterft, heeft hij een au
to-ongeluk gehad, of hij had
kanker. Tatje had kanker.
Als een veenbrand had de
kanker bezit van haar geno
men. Het eerste vuurtje was
nog niet geblust, of elders
Niro
Scheepmaker
sloegen de vlammen weer om
hoog. Het begon heel kalm
met een moedervlek op haar
been die groter werd. De huis
arts zei dat er niets aan de
hand was. Sommige
huisartsen zouden eens iets
op hun vakgebied moeten le
zen, al was het maar een da
mesweekblad. Hoewel het dus
gewoon een groeiende moe
dervlek was, ging Tatje naar
een plastisch chirurg, om hem
weg te laten halen. Ze vond
hem ontsierend. Meteen de
volgende dag, want er bleek
haast bij, lag ze onder het
mes. De moederolak bleek
kwaadaardig, maar geluk
kig, ze was er dankzij eigen
initiatief nog bijtijds bij, het
gevaar was afgewendDat
dacht ze tenminste, want ze
was de meest optimistische,
de meest levenslustige vrouw
die wij kenden. Al vóór die
moedervlak, of ze nu met drie
vriendinnen naar Londen of
Parijs was, of een verj aars
partij voor honderd vrienden
en vriendinnen thuis organi
seerde, was ze op de een of an
dere manier altijd het klate
rende middelpunt. Niet stuk
te krijgen. Dus zeker niet door
zoiets banaals als kanker!
Toen ze, na een operatie of be
straling, dat ben ik vergeten,
op een manier ging liggen die
haar het beste uitkwam maar
de zuster niet beviel, ant
woordde ze op de aanmer
king van de zuster: floor 's,
wie heeft er hier nu eigenlijk
kanker, u of ik!?"
Hoop
Maar ja, het ene aangetaste
deel van het lichaam leek nog
niet genezen of afdoende weg
gehaald, of het andere deel
werd weer aangetast. Het
dempte haar ondernemings
zin en levenslust allerminst,
ze maakte verre reizen, kreeg
vlagen van verliefdheden, de
kanker mocht dan lichame
lijk stap voor stap terrein
winnen, geestelijk kreeg hij
bij haar geen voet aan de
grond. „Hoe was het met
Tat?" - „Zoals het met Tat al
tijd is!" was dan het verbaas
de antwoord. Je mag zoiets
natuurlijk nooit zeggen: „ten
onrechte weggestorven", God
trekt immers zijn eigen plan
en anders staat het wel in de
sterren geschreven, maar zo'n
gedachte komt toch onwille
keurig bij je op als iemand zo
jong is! Moeder van drie klei
ne kinderen, altijd kernge
zond geweest, geen grijze duf
fe muis maar iemand die vol
op van het leven genoot en het
ook gemakkelijk aankon, en
die ook niet 'gestraft' hoefde
te worden omdat ze nu een
maal te veel rookte of te veel
dronk. Plezier in het leven,
dat was het enige onmatige
dat haar verweten kon wor
den. Maar intussen moet het
Gebouw van Hoop dat zij
rondom zich had opgetrokken
(ze stortte zich ook op alle mo
gelijke en nog onmogelijke ge
neeswijzen, vastbesloten de
Onoverwinnelijke als eerste
te overwinnen) zelfs voor
haar langzaam zijn afge
brokkeld. Els Rooden, de ac
trice, stierf, met wie ze samen
in het Anthonie Leeuwen
hoekziekenhuis had gelegen.
Het ene na het andere televi
sieprogramma kwam melden
dat er vooral geen valse hoop
gewekt mocht worden met in
terferon en andere nieuwe
wondermiddelen. Wij, de
vrienden thuis, HAATTEN
zulke tv-programma, want
Tatje zou ongetwijfeld liggen
kijken.
Plannen
Tot op het laatst maakte ze nog
plannen voor de toekomst. Ze
liet zich, met drain en al nog
naar huis vervoeren om met
haar man en kinderen Sin
terklaas te kunnen vieren,
maar daarna ging het toch
snel bergafwaarts. Je moet
een beetje geluk hebben in het
leven, dan zwijn je er wel tus
sendoor, maar dat geluk had
ze dus niet. Tant pis.
LEIDEN De Harmonie "Nieuw
Leven" herdacht zaterdagavond
j.l. in de aula van het BTS-ge-
bouw aan de Vondellaan de on
langs op 72-jarige leeftijd overle
den dirigent Piet Baart. Voorzit
ter André Bruins schetste ter in
leiding de betekenis van deze
kunstenaar, die eens als begaaf
de Leidse jongen leerling werd
van dit zelfde korps, althoorn en,
aan het conservatorium, trombo
ne studeerde, met lof slaagde
voor het eindexamen, lid werd
van het Residentie- en het
AVRO-orkest, leraar aan de
Leidse Muziekschool en dirigent
van zes amateur-korpsen. Na een
operatie verloor hij grotendeels
z'n stem, maar keerde toch weer
terug, zette met enorme wils
kracht door tot hy, aan een ande
re ziekte, op 2 oktober j.l. be
zweek. Het plan was, dat Baart
op 12 december (deze avond dus)
zijn afscheidsconcert zou geven.
Het programma er voor had hij
nog op het ziekbed aan voorzitter
Bruins opgegeven. In de hoop
het nog zelf te kunnen dirigeren.
Toen het hem duidelijk werd, dat
die wens niet vervuld kon wor
den, deed het hem goed te weten,
dat zijn leerling Arie Spieren
burg, een hoornist, die taak zou
overnemen. De voorzitter ver
zocht de aanwezigen, staande, de
betreurde dirigent in stilte te her
denken. Namens mevrouw Baart
overhandigde hij aan Spieren
burg het dirigeerstoKje van haar
echtgenoot.
De uitvoering van het concert was
geen gemakkelijke opgave. Men
moest een aantal vroeger ge
speelde werken weer in korte
tijd "ophalen" en zelfs een
nieuw, Johann Christian Bachs
"Sinfonia" (in Bes) instuderen.
Maar de gedachtenis aan de
overleden dirigent, gaf de muzi
kanten de energie om het toch te
maken. Daarom past hier een
VOORSCHOTEN - Het Baroken-
semble Voorschoten gaf zater
dagavond zijn eerste openbare
uitvoering. Dit amateurgezel
schap bestaande uit een kern van
een 12-tal strijkers en clavecim-
bel heeft zich ten doel gesteld
naast het gezamenlijk musiceren
ook jonge musici, zowel beroeps
als amateur, in de gelegenheid te
stellen podiumervaring op te
doen. Hoewel men pas sinds
maart o.l.v. Malcolm Hund-Da-
vies repeteert, werd besloten nu
al een concert te geven teneinde
voor een - inmiddels toegezegde
- subsidie in aanmerking te ko
men.
De keuze om zich tot barok-mu-
ziek te beperken wordt behalve
door voorkeur ook vaak gedic
teerd door het feit dat in een klei
ne gemeente nu eenmaal vaak
niet voldoende instrumentalis
ten voorhanden zijn voor een
groter orkest. Het spelen in een
dergelijke kleine bezetting stelt
echter niet alleen hoge eisen aan
de individuele capaciteiten van
de spelers, maar vooral aan het
samenspel. En dat betreft niet al
leen de aandacht voor gelijk spe
len, maar ook voor het op dezelf
de wijze hanteren van de strijk
stok in streekmanier en streek-
soort, nog afgezien van het ge
lijklopen van op- en afstreken. In
dit opzicht waren de leden van
het Barokensemble nog vaak te
individualistisch bezig, zoals ook
bleek uit een onvoldoende ogen-
contact met de dirigent, waar
door men soms op hol dreigde te
slaan. Onvolkomenheden die
mettertijd zeker zullen verbete-
Veel zorg was besteed aan de inzet
ten en het tempo, die in de Ou
verture en dansen uit Handels
opera Alcina en de 17e eeüwse
dansen van Brular tot een leven
dige vertolking leidden. In de
Concerti grossi van de Fesch en
Locatelli wreekte zich de m.i.
niet zo gelukkige opstelling: de
tweede violen aan de ene zijde te
genover de eerste violen met de
celli en violone aan de andere zy-
de zaten te geïsoleerd om tot een
gelijkwaardige dialoog te ko
men. Overigens werden in het
bijzonder de snelle delen met
veel vaart gespeeld.
Met de twee in Italiaanse operastijl
geschreven cantates voor so
praan en continuo van Handel en
Joh. David Heinichen toonde de
sopraan Marianne Hund-Davies
een grote affiniteit met deze stijl.
Haar warm getinte stem met een
sober toegepast vibrato en een
juiste dosis expressiviteit maak
ten van de nogal conventionele
aria's verfijnde stukjes muziek.
Zij werd daarin smaakvol bege
leid door de claviciniste Julia
Theis. Jammer dat de mondelin
ge toelichting op het concert -
op zich zelf toch al niet zo'n erg
goed idee - slechts algemeen be
kende biografische gegevens be
vatte maar de toehoorders over
de inhoud van de cantates in het
ongewisse liet.
Een door Kees van Venetië pittig
geblazen Trompetconcert van
Torelli besloot het te omvangrij
ke programma van het Baroken
semble Voorschoten, dat alle ele
menten heeft om een positieve
bijdrage aan het culturele leven
van die gemeente te leveren.
MIES ALBARDA.
woord van respect voor wat, on
der de klaarblijkelijk deskundi
ge directie van Arie Spierenburg,
werd bereikt.
De niet zo gemakkelijke Sinfonie
klonk stijlgetrouw en aantrekke
lijk. In 't bijzonder moet ik de ho-
boiste voor haar mooie solo in
het middendeel prijzen.
Voor het overige vermeldde het
programma, geheel volgens
Baarts afscheids-bedoelingen,
prettige, licht verstaanbare mu
ziek, zoals een door Johan van
der Mey geselecteerde collectie
uit films van Morricone, "Blues
for Brass" en een "Charleton"
(twee werkopdrachten van
Baart), een Clock shoe dance, de
Florentiner Mars en een werk
voor trompet-solo, waarin de
voorzitter een zeer verdienstelij
ke solo blies. Niets sombers dus,
maar wel een concert, ook door
het welslagen, de muzikant
Baart waardig.
JOHAN VAN WOLFSWINKEL
De belevenissen van Jommeke
We moeten beslissen hoe we
die vermetele indringers
i Tullen straffen t-
Deze papegaai
snijden *ve in
ieder geval in
honderd stukken.'
Agenda
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Het meisje met kali
ber 45". da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo.
14.15.16.30, 19 00 en 21.15 uur. 16 jr.
CAMERA (124919): "Emmanuelle 2".
da. 19.00 en 21.30 uur. 16 jr
Kindermatinee: "De lieverdjes van Am
sterdam", za. zo en woe. 14.30 uur.
Nachtvoorstelling: "César et Rosalie",
en za 23.30 uur, 16 jr.
ÏO 1 (124130): "Hoge hakken, echte
r. Zo.
EURO 2: "Door het oog van de naald",
da. Iq3.00. 18.30 en 21.00 uur. Zo ook
16.00 uur. 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Piranha", za 24.00
.16 jr.
EURO 3: "Calligula". da. 13.30 en 20.15
uur Zo. 15.45 en 20.15 uur. Za en woe
alleen 20.15 uur. 18 jaar.
Kindermatinee: "Zorro. de ontembare".
Za. zo en woe 13.30 uur.
Nachtvoorstelling: "Onverzadigbaar",
za 24.00 uur.
EURO 4: "Een bataljon malle meiden",
da. 13.30. 18.45 en 20.15 uur. Zo. 13.345,
16.15, 18.45 en 21.15 uur. al.
Nachtvoorstelling: "Pik in en starten
maar", za 24.00 uur, 16 jr
vrij ei
LIDO
GREENWAY. "Chnstiane F". do 13J0.
vnj en za 19 0 en 21.15 uur. zo. 15.30 en
18.15. woe 20.30 uur. 12 jr.
"Bye, bye monkeys", zo en ma 20.45
uur. 16 jr.
Kindermatinee: Astenx verovert Ro
me". za 14.00 uur. zo 13.30 uur en woe
14.15 uur.
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Caveman" da 19 45 uur. 12 jr.
da. 14.45 (beh z
1.15
Kindermatinee: "Dik Trom in het cir
cus". za en woe 14.30 uur
CITY 3: "Close encounters of the third
kind", 14.45. 18.45 en 21.15 uur, 12 jr
CITY 4: "Sound of music", da. 19 45
uur. al.
"Exterminator", da. 14.45 uur, 12 jr.
CORSICAAJCSC
MACARONI
arrursr
jet. fruit een few
de ui ui oUff-ot
gehakt
een »nul)e U)m, een
•nulje basilicum en een
enuQe mworaan. Zout
■maak Giet er en
LEIDEN - Sinds het eerste optre
den, juni dit jaar, is het William
Byrd Vocaal Ensemble uitge
groeid tot een koor met klasse.
Aangezien een aantal program
ma-onderdelen ook in dat de
buutconcert waren gezongen,
was een vergelijking mogelijk.
Zo waren de madrigalen van Ge-
sualdo veel sterker geworden.
Met overtuiging en durf werden de
dissonanten neergezet, de tekst
werd met zorg behandeld, en
hoewel sommige inzetten wat
aarzelend waren, was er van saai
heid geen sprake meer. De En
gelse madrigalen van W. Byrd
klonken evenwel breekbaar en
nerveus; deze moeten misschien
nog een paar maanden bezinken.
In Badings Missa Brevis, uit 1950,
was de koorklank van het En
semble op zijn móóist. De bas
sen, die in de werken voor de
pauze nogal licht en bescheiden
hadden geklonken, waren nu ze
ker en sonoor, waardoor zij de
merkwaardige spanning die in
deze mis bestaat tussen sopraan-
en baspartij in harmonieuze sa
menwerking met de homogeen
klinkende sopranen konden rea
liseren.
De 'Quatre Motets pour le Temps
de Noèl' (1952) van Fr. Poulenc,
nu integraal uitgevoerd, lieten
horen tot welke perfectie Nico
van der Meel zijn koor heeft ge
traind. Deze bijzonder gecompli
ceerde werken vergen van een
koor veel: snelle articulatie, uit
gebalanceerde ritmiek, grote
contrasten in dynamiek, om
maar enkele moeilijkheden te
noemen. Het derde motet, 'Vi-
dentès stellam' klonk van de vier
het minst zeker, hetgeen mis
schien veroorzaakt werd door de
lastige hoge sopraanpartij, die
dit motet beducht maakt.
De enig werkelijk kritische kantte
kening zou gemaakt kunnen
worden over de altklank, deze
zou over het algemeen dieper en
zwaarder mogen zijn. Organist
Theo Goedhart had als intermez
zi de orgelwerken met smaak uit
gezocht; vooral de twee gedeel
ten uit 'La Nativité du Seigneur'
(1936), van O. Messiaen vormden
een geslaagde bijdrage aan dit
prima concert.
ELLEN LOOYESTIJN
LIDO 4: "Door het oog van de naald",
da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30.
16.45.19.00 en 21.15 uur. 16 jr
STUDIO (133210): "History of the
World", da. 14.30.19.00 en 21.15 uur. Zo.
14.30. 16.45. 19.00 en 21.15 uur. al.
TRIANON (123875)"The postman al
ways rings twice", da. 14.30, 19.00 en
21.15 uur. Zo. 14.15,16.30,19.00 en 21.15
uur. 16 jr.
REX (125414): "Intiem dagboek", da.
14.30 en 20.00 uur, 16 jr.
Bioscopen Alphen
(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "Enter the Niiya", da. 13.30,
19.00 en 21.30 uur. Zo. 14.00,16.30. 19.00
en 21.30 uur. 16 jr
Nachtvoorstelling: "Enter the Ninja". za
24 00 uur. 16 jr.
Rijksmuseum voor Volkenkunde
Steenstraat 1. t/m 3/l/,82, 'Indianen van
Mexico. Azteken in 't verleden, Nahua's
van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zo
en feestdagen van 13-17 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakkers teeg
18-20. tot 28/12 Wim Bettenhausen et
sen en schilderijen; Jan de Graaf, plas
tieken. vr. za.. zo van 13.30 - 17.30 uur.
Galerie Van der Vhst - Botermarkt 30.
groepstentoonstelling Kunst als ge
schenk, t/m dec.
Café De Ouwe Vest - Oude Vest 81, t/m
24/12, foto-tentoonstelling, performan
ce: Wim Lamboo; fotografie: Theo v.d.
Holst jr.. dagelijks vanaf 15 uur.
Koyer LAK-Theater t/m 17/12. tentoon-
van I0g17 30 Sinvani, ma t/m vr
LAK-Galerie academiegebouw - Rapen
burg 73, t/m 15/12, tentoonstelling ^js
Veraart, ma t/m \üfiM,n
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van
dinsdag 13.00 uur tot woensdag
13.00 uur (Diaconessenhuis) en van
vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00
uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis: Middagbezoe
kuur: 13.45-14.30 uur.
Avondbezoekuur: 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling:
dagelijks van 14.00-19.00 uur. (Niet
meer dan 2 bezoekers per patiënt).
SportmedUch Advies Centrum:
blessurespreekuur: Elisabethzie-
kenhuis Leiderdorp, 's maandags
van 19.30-20.30 uur.
Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis:
Volwassenen: dagelijks van
14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur.
Klasse afd.: dagelijks van 11.15-
12.00 uur. van 14.00-14.45 uur en
van 18 30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van
11.15-12.00 uur (alleen voor echtge
noot) en van 15.00-16.00 uur en van
18.30-19.30 uur.
Kinderafdeling: dagelijks van
15.00-18.30 uur.
C.C.U. (hartbewaking): dagelijks
van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30
Intensieve verpleging: dagelijks
van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt
Elke dag 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19 00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks
van 14 30-14.45 uur en van 18.30-
18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten.
wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toege
staan kan de hoofdverpleegkundi
ge hiervoor speciale kaarten ver
strekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelyks: 15 00-15.45 uur en 18J0-
19.00 uur.
(alleen voor ouders van kinderen kan er
een afwijkende tyd afgesproken wor
den roet de hoofdverpleegkundige).
Bezoektijden kinderafdeling
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.00 uur.
Alphen aan den Rijn
Rljnoord: le-en 2e klas 11 11.30
uur, 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30
uur; 3e klas: 13.30-14 15 uur en
18.30-19.30 uur Kraamadeling
13.30-14.45 uur alleen voor echtge
noten 19-20 uur Kinderafdeling
voor ouders 18.00-18 30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van
vliegverkeer van en naar Schiphol
kunnen dag en nacht worden ge
meld bij het informatiecentrum
Geluidshinder Schiphol (lel 020-
175000)
n 10-18 i
Muzenhof - Cor Gordijnsingel 4. ten
toonstelling van etsen en schilderyen
van Henk HoUebeek. 18/11 tot 15/12. ma.
t/m za. van 10 - 23 uur. zo. van 14 - 22
De Bange DuiveKRyndykstraat 4)- Ex
positie Lydia Luyten en Pol Jong. dag.
1-5 uur. t/m 19 december.
Holland Galerie - Langebrug 32a, t/m
20/12, expositie Japanse Houtsneden,
vr.. za.. zo. van 11-17 uur
Art-tea-house "de oude rijn" - tot 11/1,
expositie Wynand Zijlstra. Mcehtilt; di.
t/m i
110-17 v
n 11-17 i
c^ucLcViieuius
14 december 1981
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- In de Stephans-kerk te Wee-
nen is een lijkdienst gehou
den voor de slachtoffers van
den theater-brand. Vervol
gens had de begrafenis plaats
op den vijf mijlen buiten de
hoofdstad gelegen doodenak-
ker, die door een 700-tal in
fanteristen en een ofdeeling
lansiers werd bewaakt De
stroom van belangstellenden
was enorm, duizenden rijtui
gen versperden als het ware
den weg, deputatién met om
floerste banieren en rouw
vlaggen vormden een onaf-
z ten ba ren stoet.
In het midden van het kerkhof
was een katafalk opgericht,
met treurwilgen omringd en
waarop kaarsen waren ont
stoken. Op die katafalk wa
ren 160 kisten in een halven
cirkel geplaatst, alle van wit
metaal, met een krans op elk
deksel. Het was een hartver
scheurend toneel en men hoor
de dan ook slechts snikken en
jammeren. Toen de menigte
verzameld was, toog een stoet
van geestelijken van alle
kerkgenootschappen, Katho
lieken, Protestanten, Joden
en Grieken naar de katafalk
om, ieder op hun eigen wijze,
een gebed voor de dooden ten
hemel op te zenden en een
woord van vertroosting voor
de treurenden te spreken.
Daarna sprak ook de burge
meester van Weenen. De ge-
heele keizerlijke familie met
den kroonprins aan het
hoofd, alle hooge hofbeamb
ten. de bevelhebbers van het
leger, het ministerie, het par
lement en de gemeenteraad
waren aanwezig Temidden
van aangrijpende tooneelen
werden lijkkisten in het zestig
meter lange en vijftien meter
breede grof neegelaten.
Vijftig jaar geleden:
- De Engelsche Cunard-lijn
heeft besloten den bouw van
het 73.000 ton groote stoom
schip, dat thans op de werf
van de firma John Broum
aan de Clyde tn aanbouw is.
te staken. Er werkten 3000 ar-
beider» aan het schip. De
bouw zal zoolang onderbro
ken worden tot dat de om
standigheden zich gewijzigd
hebben Men had verwacht
het schip tn Februari 1932
van stapel te laten loo pen
Het zou de "Blauwe wimpel",
momenteel in het bezit van
het Duilsche stoomschip "Bre
men", moeten terugunnnen