'Smake-lijk eten': eigen werk van LAK Lotte Lenya (83) overleden Podiumblik l(f^yandasg^ jöëgé/icht Filmster Natalie Wood dood iii zee gevonden Gedreven spel in 'Dreigroschenoper Covent Garden in zorg Amarilli Ensemble: stijlvol concert Subliem vioolspel Jaap van Zweden MAANDAG 30 NOVEMBER 1981 RADIO - TV - KUNST SANTA CATALINA (AH) - De Amerikaanse actrice Natalie Wood is dood. Haar stoffelijk overschot werd gisteroch tend bij het Californische ei land Santa Catalina gevon den. Het lichaam dreef in de buurt van een rubberboot waarmee zij zaterdag uit va ren was gegaan. Zij is ver moedelijk verdronken. Natalie Wood, die 43 jaar is ge worden, heeft meermalen op de nominatie gestaan voor een Oscar voor haar rollen in de films "Rebel without a cause" (1955), "Splendor in the grass" (1961) en "Love with the proper stranger" (1963). Het bekendst is zij wellicht geworden door haar rol als Maria in de filmversie van de musical "West Side Story". "Zij was alleen uit varen ge gaan en is blijkbaar uitgegle den, van boord gevallen of gesprongen. Zij dreef vlak naast de boot", aldus de red dingsdienst van Los Angeles. De actrice was op lokatie voor de opnamen van een nieuwe film. Natalie Wood werd in 1938 in San Francis co geboren. Haar loopbaan als actrice begon toen zij sa men met haar moeder door een maatschappij uit Holly wood werd aangetrokken voor een figurantenrol. Op vierjarige leeftijd kreeg zij een rol in de film "Tomorrow is forever", die in 1946 werd uitgebracht. Het jaar daarop speelde zij een kinderrol in de kerstfilm "Miracle on 34th street". Natalie Wood trouwde twee maal met de acteur Robert Wagner, in 1957 en 1972. In de tussenliggende periode was zij de echtgenote van Richard Gregson, met wie zij in 1969 in het huwelijk trad. Zij had twee dochters. BONN (GPD) - De Duitse kun stenares Lotte Lenya is zater dagmorgen in de leeftijd van 83 jaar in de Verenigde Sta ten overleden. Zij is o.a. zeer beroemd geworden door de vertolking van „Seerauber Jenny" in de voor het eerst op 31 augustus 1928 opge voerde Drei Groschen Opcr van Bertolt Brecht en Kurt Weill. Niemand heeft de lie deren van de componist Weill beter gezongen, heette het destijds in alle kritieken, dan zijn echtgenote Lotte Lenya. Lotte Lenya werd op 18 okto ber 1898 in Wenen geboren. Haar vader was koetsier, haar moeder wasvrouw. Zij was al heel vroeg bezeten van alles wat met toneel te maken had. „Ik heb nooit iets anders in mijn kleine hoofd gehad", zei ze drie jaar geleden in een in terview. Lenya volgde in Zu rich een balletopleiding. In 1923 ontmoette zij Kurt Weill voor de eerste keer. Na een volgende ontmoeting woon den zij enkele jaren samen en Lotte Lenya trouwden op 28 januari 1926. Beiden behoorden toen tot de onvergetelijke hoogtepun ten van de cultuur van de ja ren '20, waarvan hun woon plaats Berlijn het stralende middelpunt was. Samen met zoveel andere Duit se kunstenaars moesten Lot- ty Lenya en Kurt Weill in 1933 gedwongen voor de na zi's emigreren. Eerst naar Frankrijk, daarna naar Ame rika. Ook in de Verenigde Staten hadden Weill en Lenya suc ces. Kurt Weill stierf in 1950 en werd op een klein kerkhof in de buurt van zijn huis op circa een uur rijden van New York begraven. Daar wordt ook Lotte Lenya volgens haar wens ter aarde besteld. Toen Lotte Lenya al ver over de zestig was, kreeg zij nog uit nodigingen uit Hollywood. Zij speelde o.a. de Berlijnse verhuurster Fraulein Schnei der in de film 'Cabaret' (met Liza Minelli in de hoofdrol) en een Russische commissa ris in de James Bond-film 'Veel liefs uit Moskou'. Ontlcr reductie P.C. Hosier LEIDEN Het Leidse theaterle ven staat in de donkere de cembermaand op een treurig laag pitje. De Leidse Schouwburg houdt zijn deuren deze week zelfs goed gesloten. De enige voor stellingen, die er deze maand worden gegeven betreffen een optreden van Heddy Lester en Frank Affolter op 10 de cember en twee opvoeringen door het befaamde theaterge zelschap van de Pool Tomas- zewski op 11 en 12 december. Deze twee laatste voorstellin gen beloven overigens, gezien de vorige twee produkties van Tomaszewski, tot een hoogtepunt van het schouw burgseizoen te gaan behoren. In het LAK-theater is deze week op drie achtereenvoltgende avonden, t.w. donderdag avond 3. vrijdagavond 4 en zaterdagavond 5 december, i produktie van de NV Drama te zien. 'Smake lijk eten' is de titel van het kijkspel, waarvan de regie wordt gevoerd door Mark Timmer en Albert Lubbers. Elders op deze pagina meer over deze produktie. die geba seerd is op 'Frankenstein. Aus dem Leb en der Angestell- ten" van Wolfgang DeichseL LEIDEN "Smake-lijk eten" is de titel van het stuk, dat de ze week op drie achtereenvo- lende dagen door een werk groep van het LAK wordt ge speeld. "Smake-lijk eten" is een bewerking van "Fran kenstein aus dem leben der Angestellten", waarvan de Duitser Wolfgang Deichsel in 1978 de eerste versie schreef. De eerste versie, want het stuk is opgebouwd uit min of meer lose scènes en Deichsel heeft in de afgelopen jaren herhaaldelijk veranderingen in de eerste tekst aange bracht. Ook de LAK-werk- groep volgt het origineel niet op de voet. De plaats van handeling van "Smake-lijk eten" is een maaltijd tijdens een perso- neelsfeetje. Tijdens die maal tijd vinden absurde gesprek ken plaats tussen steeds eni ge leden van het gezelschap, waarbij de rest als klankbord fungeert. De spanningen en frustraties lopen hoog op en ontladen zich uiteindelijk op de ober, de enige "normale" van het gezelschap. "De moord op de ober is alleen een dramatisch element, dat we zelf hebben toegevoegd", vertellen Ineke van der Sar, Willem Brand en Emile Ter- vooren, drie van de spelers. "Het eigenlijke thema is het gebrek aan contact tussen mensen, dat wordt veroor zaakt door de angst om af te gaan. Mensen durven zich niet bloot te geven, geen werkelijke gevoelens te to nen. In "Smake-lijk eten" eindigt elke scène ook op het moment dat iemand afgaat of zich terugtrekt in z'n schulp". "Het 'Frankenstein' in de oor spronkelijke titel duidt daar ook op. Mensen handelen als robotten zonder gevoel, rea geren op elkaar volgens vaste patronen. Als twee mensen aan de tafel met elkaar spre ken, letten ze er goed op wat de anderen er van denken, hoe die reageren. Zo passen ze zich steeds aan aan de waarden van anderen. De ober is de enige die dat niet doet. Hij gebruikt de regels, de andere spelers worden er door gebruikt. De ober is geen Frankenstein en wordt daarvoor eigenlijk door de rest gestraft"."Smake-lijk eten" wordt gebracht door negen amateur-toneelspelers. De regie is gedaan door Mark Timmer en Albert Lubbers, die aan de theaterschool in Amsterdam studeren. Zij hebben ook het oorspronke lijke stuk van Deichsel ver taald en bewerkt. Onder hun leiding zijn de LAK-spelers in februari met "Smake-lijk eten" aan de slag gegaan. "We hebben gewoekerd met onze mogelijkheden", verze keren de drie spelers. "Het stuk is heel belangwekkend, maar of wij goed genoeg zijn om de essentie er van over te Repetitiefoto van 'Smake-lijk eten' brengen "Smake lijk eten" wordt op 3, 4 en 5 december gespeeld in het LAK-theater aan het Le vendaal. ARIEJAN KORTEWEG ROTTERDAM - Enkele uren nadat het overlijden van Lotte Lenya bekend was geworden, begon het Deutsches Schauspielhaus uit Hamburg in de Rotterdamse Schouwburg aan een tweedaags gastoptreden met "Die Dreigro- schenoper". Ruim een halve eeuw lang is haar- naam nauw verbonden geweest met dit werk van Brecht en Weill, eerst als ver tolkster, later als hoedster van de artistieke nalatenschap van haar man Kurt Weill. Het was dus niet meer dan logisch dat de voorstel ling van zaterdag jl. door regis seur Christof Nel aan Lotte Le nya werd opgedragen. Hoe obli gaat een dergelijke "opdracht" ook lijkt, het Hamburgse gezel schap heeft er eer mee ingelegd, want ondanks een aantal schoon heidsfoutjes bleek df^.e voorstel- ling precies de sfeer ln te ademen waarin de maatschappijkritiek van Brecht en Weill met voldoen de venijn kon opbloeien. Dit werd bereikt door zo dicht moge lijk bij de oorspronkelijke opzet te blijven (dit in tegenstelling tot de "vrije" interpretatie van de Haagse Comedie) en op basis daarvan een enscenering te ont werpen die in een streven naar luchtige satire het loodzware ele ment zoveel mogelijk wist te ver mijden. Op een manier die meer dan eens aan oude revues deed denken, ontwikkelde zich een soort stripverhaal met plaatsjes die een combinatie leken van de politieke spotprenten van Op land, situaties uit de poppenkast en primitief kindertoneel. Alleen als het poubliek rechtstreeks werd aangesproken, kreeg de im mer aanwezige serieuze onder toon een leidende functie. Op zulke momenten maakte de speelsheid in de muzikale bege leiding van een ensemble onder aanvoering van Joachim Kuntsch ook plaats voor een na drukkelijke bedachtzaamheid met dreigende pauzes, maar juist de combinatie van deze twee in valshoeken accentueerde de on verminderde actualiteit van de "Dreigroschenoper". Alleen de "Ruf aus der Gruft". gezongen zonder instrumentale begelei ding, viel enigszins dood, en dat ondanks de vertolking van Christian Redl, die exemplair was voor de gedrevenheid, die Duitse acteurs en actrices nog steeds aan de dag kunnen leggen in de werken van Brecht en Weill. PAUL KORENHOF LONDEN (UPI) - De Konink lijke Opera van Covent Gar den in Londen gaat een 250- jarig bestaan in 1982 tege moet dat financieel met de grootste zorg is vervult, on danks een gemiddelde bezet ting van 94 procent en plaats- kaarten die tot 350 gulden gaan. "De zorgen voor 1982- 83 en de jaren die daar on middellijk op volgen zijn groot", zo deelde de voorzit ter van het bestuur. Sir Claus Moser op een persconferentie in Londen mee. "Het eerste theater op deze plaats ging in 1732 open en het zou weinig minder dan tragisch zijn als we ons 250-jarig bestaan zou den moeten vieren niet met plannen voor de toekomst, die mogelijk zijn door onze ontwikkelingsprojecten, maar onder de donkere wol ken van dreigende sluiting", aldus Sir Claus. Ondanks een subsidie van ruim 40 miljoen gulden in 1981 heeft Covent Garden twee producties - "Salome" van Richard Strauss naar het stuk van Os car Wilde, en "The Rake's Progress" moeten schrap pen. Tenzij de subsidie van volgend jaar gelijke tred houdt met de geldontwaar ding, zal het moeilijk zijn het peil te handhaven en de ver scheidenheid aan uitvoerin gen van opera en ballet aan te houden. Volgens Moser is er geen opera ter wereld die voor kosten moet terugvallen op tussen de 40 en 45 procent van de kassa - ondanks de duurte van de plaatsen, het geen hij "verre van ideaal, maar noodzakelijk" noemt. De operahuizen van Parijs, Wenen en Hamburg krijgen voor volgend jaar subsidies die volgens Sir Claus Moser gelijke tred houden met de inflatie, waarbij moet worden opgemerkt dat zij voor hun onkosten maar voor hoog stens 25 procent hoeven af te hangen van wat aan de kassa geind wordt. LEIDEN - Vijf vouwen: één speelt clavecimbel, één speelt blokfluit, één speelt luit, één speelt gamba, één zingt: het Amarilli Ensem ble. Afgelopen zaterdag traden zij op in de Lokhorstkerk met een afwisselend en onderhou dend programma. Voor de pauze speelden deze leerlingen en oud- leerlingen van het Haage Conser vatorium een Italiaans, na de pauze een Frans barok program- In de programma-onderdelen met tutti bezetting, waar dus alle in strumenten meededen, plus de zangstem, bestond er nogal ver warring en onenigheid over de tempi (vooral in de ana's van A. Campra dreigde het uit de hand te lopen), maar wat betreft stij lopvatting was men zeer homo geen. Zo gebruikte Geertje Kuy- pers haar alt-mezzo stem bijna Sainz de la Manza overleden MADRID (AFP) - De Spaanse gi tarist-componist Sainz de la Manza is op 85-jarige leeftijd in Madrid overleden. Hg werd evenals Narciso Yepes, Segundo Pastor en Andres Segovia één van de vier grote gitaarconcert- spelers van deze eeuw genoemd. In 1940 trad hij in Madrid op tij dens de wereldpremière van het Concierto de Aranjuez van de blinde Spaanse componist Joa quin Rodngo dat hij vervolgens in tal van hoofdsteden in Ameri ka en Europa speelde. instrumentaal, maakte lange strakke lijnen, waarin mezza-di- voce tonen (aanzwellen van de toon en weer terugnemen) die gambiste Titia de Zwart ook voortreffelgk uei noren in haar vertolking (met Mariken Palm boom, clavecimbel) van "Blain- te" van M. Marais. Alleen hing de stem soms iets teveel onder de toon, en was deze te laag. In solo's en duo's konden de musi ci hun vaardigheid en muzikali teit echter ruimschoots tonen. Mariken Palmboom was vir tuoos en overtuigend in drie stukken van J. Duply, verrassen de en bepaald geen simpele cla- vecimbelwerken. De "Sarabande alia Francese" werd door luitiste Ciska Mertens na een breekbaar begin helder en met begrip ge speeld. Enorme vaart zette Tru dy van der Welp (blokfluit) ach ter Sonate VI van Scarlatti, en het lukte haar in dit hoge tempo vrgwel alle noten te laten horen en de muzikale eenheid te bewa ren. Op de vraag: "waarom vijf vrouwen"?, antwoordde Titia de Zwart: "jammer genoeg. Het is puur toeval", maar Geertje Kuy- pers meende: "ach, het past wel goed in het tijdsbeeld". ELLEN LOOYESTIJN OEGSTGEEST - De belangstelling voor het recital dat Jaap van Zweden en Ronald Brautigam zondagmiddag in het Groene Kerkje gaven, was groot. Geen wonder, want hoewel de publici teit rond deze jonge opvolger van Herman Krebbers als concert meester van het Concertgebouw Orkest groot is geweest, als kun stenaar is Jaap van Zweden in ons land nog niet zo bekend. Het in-één-adem noemen van zgn naam met een van de coryfeeèn van ons Nederlandse muziekle ven heeft een element van on rechtvaardigheid in zich voor zover het aanleiding zou geven tot vergelijkingen Jaap van Zweden verdient het op zgn ei gen merites beoordeeld te wor den. De velen die deze kans be nut hebben om hem te horen zul len overtuigd zijn geraakt van zijn verrassend gerijpt kunste naarschap. Wat hij liet horen was in één woord subliem vioolspel, met een vlekkeloze techniek, een warme flexibele toon die in alle dynamische schakeringen blgft zingen, maar nog belangrijker: een grote artisticiteit en zuivere muzikale intuïtie, waarmee Brahms'Sonate in A gr t op 100 en Beethovens SONATE IN G gr t op. 96 een vertolking kre gen. die stilistisch en muzikaal niets te wensen overliet. Ronald Brautigam was een volstrekt ge lijkwaardige en gelijkgestemde partner. In Wieniawski's Polo naise brillante en in de toegift, Liebcsleid van Kreisler spreidde Jaap van Zweden alle virtuosi teit. raffinement en charme ten toon waar deze muziek om vraagt Ongetwijfeld staat Jaap van Zweden aan het begin van een grote carrière. MIES ALBARDA NEDERLAND I 18.20 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18 28 - Geologie (TELEAC) 18.58 Journaal (NOS) 19.00 - Daar vraag je me wat (KRO) 19 40 - De KRO komt langs in Dieren (KRO) 20 30 De Henk Elsink show (KRO) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO) 22 45 - Een vrouw in een mannenkerk (KRORKK) 23 40 - Journaal (NOS) 23.45 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND II 18.35 Sesamstraat (NOS) 18.50 - Jeugdjournaal (NOS) 18.59 - Scooby en Scrappy (VARA) 19 20 Het donkere bos Brendon Chase (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 - Achter het nieuws (VARA) 21.10 Malu, een vrouw (VARA) 22.00 - Koning Klant (VARA) 22.25 Sonja op maandag (VARA) 23 30 - Journaal (NOS) 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr. NDR 18 00 Sport. 18.30 Aktualiteiten 18 45 Kieuterse- rie. 18 55 St. Pauli Landungsbruc- ken. 19.25 Regionaal magazine 19.59 Programmaoverzicht WDR: 1800 Kinderserie. 18.30 Natuurserie 18 40 Geantwortet wird immer 19.15 Ak- tualiteiten. 19 45 Kunst-Stucke). 20 00 Journaal. 20 15 Der Genchts- vollzieher oder die Gewissensbisse des Florian Kreittmayer 21 15 Re portage 22 00 Amusementsprogr. DUITSLAND II 18.20 Polizeiarzt Simon Lark 18.57 Programmaoverz. 19 00 Journaal. 19 30 Popmuz 20 15 Reportage. 21 00Aktualiteilen. 21 20 Der Spot DUITSLAND III Kleuterprogr Duits 19 00 Informatieve sene 19 45 Journal 3. 20 00 Journaal. 20 15 Ge varieerd progr 21 30 Doe sene. 22 30 Scharzer Mond 23 35 Jour- BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18 00 Kinderprogr 18 05 (Tekentilm- sene 18 30 Instructief progr 19 00 Gczondheidsmagazine 19 35 Totoi wedstrijden, mededelingen en Mor gen 19 45 Nws 20 10 Weerbericht. 20.15 Oppenheimer 21 15 Sport 22 00 Consumentenrubriek. 22.40 Nws In de VARA-actualiteitenrubriek "Achter het Nieuws" wordt i>anavond aandacht besteed aan de ontwapeningsonderhandelin gen in Cenéve. het arbeidsvoorwaardenbeleid t>an de FNV en het Spaanse spijsolie schandaal. In het aan de ontwapeningsonder handelingen gewijde onderdeel is een interview opgenomen met Bill Arkin. een defensiespecialist t>an het Institute for Policy Stu dies in Washington. (Nederland 2, 20.27 uurj. "Een vrouw in een mannenkerk" is de titel ran hef portret van de Franse theologe Marie-Jeanne Bérère. dat de KRO-ielevisie van avond uitzendt. Marie-Jeanne Bérere was al vijftig toen ze in 1970 theologie ging studeren. Ze had zó vaak van priesters te horen gekregen dat er theologische redenen waren voor de ondergeschik te positie van de vrouw in de kerk. dat ze daar wel eens meer uan wilde weten. Haar doctoraalscriptie, waarmee ze in 1978 afstu deerde aan de theologische faculteit van Lyon, was derhalve ge wijd aan de vraag of de argumenten du- in de traditie worden aangevoerd tegen de priesterwijding pan de urouui steekhoudend zijn en voor altijd gelden. Kennis is voorwaarde voor inspraak en invloed. Dat geldt voor de maatschappij Het geldt ook voor de kerk Mane-Jeanne Bérère was zich daar goed van bewust toen ze besloot theologie te gaan studeren. Om de studie te kunnen betalen en in haar levensonder houd te voorzien gaf ze op een paar scholen godsdienstles en deed nachtdienst in een centrum voor daklozen. Ze studeerde cum laude af Sinds oktober van dit jaar geeft ze enkele uren college aan de theologische faculteit van Lyon Het eerste deel van het televisie programma volgt de levensloop van Mane-Jeanne Bérere, het tweede deel is geu ijd aan haar theologische gedachten over plaats t'an de vrouw in de kerk en de mogelijkheden die te uerbeteren De opnamen werden gemaakt op de plaatsen waar ze gewoond en gewerkt heeft en in haar huidige woonplaats Lyon. Nederland I. 22.45 uur). MAANDAG 30 NOVEMBER HILVERSUM I 18.06 Aktua-magazire 10 42 Mo len aan de Floss. 19 02 (S) TROS country. 20.02 (S) Eon mondje Frans 20.30 Peekei ongezouten 21 02 (S) Lichte muz 22 02 (S) Aktua-sport NOS 23 02 (S) Met het oog op mor gen AVRO 0 02 (S) Easy listening HILVERSUM II 2 02 (S)AVRO's Service Station 6 02 (Sl Auto in' AVRO aan. 6 30 AVro s 11 15 (S) Componistenportret 12 03 (S) Platenscala 13 06 AVRO's Ra diojourn 13 20 (Sl De AVRO Dili gence 13 57 Per saldo. 14 02 (S) Ge- var. progr. 15.52 De zandbakshow 16.02 Hersengymnastiek 16 30 (S) Kom ns langs in Des Indcs 17 52 Per saldo 17 54 Med*d HILVERSUM II 18 00 Nws 18 10 Hier en nu P P. 18.20 Uitzending van de politieke partijen 7e DAGSADVENTISTEN. 18 30 Stem der hoop BOND ZON- Pier 19 00 Gospelmagazine 19 30 Steen in de vyver. 20.30 In bewe ging 20 45 Onder de kop. 21 00 Bg de tyd. TELEAC 21.30 Sportvissen 22 00 Management NCRV 22 30 Nws 2 40 Focus. NOS 23 00 Zorg en hoop. 23 55 Nws HILVERSUM III KRO 7 00 Nws 7.10 Ochtend gymnastiek 7.20 Het levende Woord. 7 30 Nws 7 36 Echo (8 00 en 8 30 Nws 9 00 Scheepspraat NOS 9 05 Gymnastiek voorde vrouw 9 15 Werkbank 9 25 Waterstanden 9 30 Nws KRO 9 32 Wel en wee in Ne derland (10.30 Nws 11 00 School radio 11 30 Nws 11 32 Ratel OVER HEIDSVOORLICHTING 12 16 Uitz voor de land bouw NOS 12 26 Meded voor land- en tuinbouw 12 30 Nws kro 12 36 Echo 13 00 Nws 13 10 Goal 13 30 Nws 13 32 Schoolradio 14 30 OS-RVU TROS Engels voor beginners (5) 14 47 w., ,f I Ito KRO RKK 15 02 Postbus 900 15 15 Drempel vrees KRO 15.30 Nws 1532 Geen verboden toegang 16 30 Nws 16 32 Babylom 17 30 Nws 17 36 NOS 18 04 De Avondspits AVKU 19 02 Praatpaal 20 02 Folk live 20 30 HILVERSUM III Het Stecnen Tijdperk 21 15 Blues, ballads beat 22 02 Candlelight 23 02 AVRO's SwingUme HILVERSUM IV DINSDAG 1 DECEMBER HILVERSUM I NOS Ieder heel uur nws AVRO 7 03 Per saldo 7 30 AVRO's Radio journ 8 06 Per Saldo. 8 30 AVRO's Radiojourn. 9 03 Steunpunt 9 08 (S en Mi Arbeidsvitaminen (10 02 De zandbakshow i 10 30 Biels en Co hoorspelserie 1102 (Sl Uit is lm NOS Ieder heel uur nws VARA 7 02 Felix Mcurders I>ouis Ver schuur - Erik Post 9 30 Willem van Beusekom en Roel Koeners 10 30 F'nts Spits en Roel Koeners 12 30 VIP-spel 13 30 Peter Holland en Fnk Pn«t 15 30 Pookrant HILVERSUM IV TROS 7 00 Nws 7 02 SpecialiteiU. a la carte 8 00 Nws 8 05 Special!tel ten a la carte, ver. 9 00 Er staat een orgel in Dlessen 9 30 Van heinde en verre 10 00 Opus tien tot twaald 12 00 Intermezzo 13 00 Nws 13 05 Dc meest verkochte klass tien 13 30 Koren-korpsen 14 00 Belcantonu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5