'We voelen ons nauw verbonden met circus' Consumentenbond: 'baas over eigen antenne' Charles Fulton: weinig boeiend (^^vandaaa... toegelicht {[WÏÏ\MQ9£amma\ Flairck: 'Het meisje met het rode haar' ingezonden voor Oscar Conflict bij NOS-radio DONDERDAG 26 NOVEMBER 1981 RADIO - TV KUNST DEN HAAG (GPD) Kijkers en luisteraars moeten zelf kunnen uitmaken of zij hun programma's via een eigen of gemeen schappelijke antenne, dan wel via de ka bel in huis halen. In een tijd, waarin con sumenten gedwongen worden hun uitga ven te temperen, is het niet te verdedigen dat zij op kosten worden gejaagd door ka belmaatschappijen, woningbouwvereni gingen en gemeenten met een min of meer verplichte aansluiting op het kabel net. Bovendien moet er betere controle komen op de zeer uiteenlopende tarieven van de kabelmaatschappijen en de kwali teit van het doorgegeven signaal. Dit is de mening van de Consumentenbond, die aan de kant van de televisiekijker in de kabelslag komt strijden. In het decembernummer van de Consu mentengids maakt de bond zich zorgen over de overrompelingstechnieken die de kabelmaatschappijen, geruggesteund door antenneverboden van gemeenten en aansluitverplichtingen van woningbouw verenigingen, toepassen in hun jacht op abonnees. De mensen mogen voor hun beeld en geluid niet afhankelijk worden gemaakt van de kabel. De klant moet zelf kunnen uitmaken of hij het gebodene (de kabel) interessant genoeg vindt om er veel geld voor op tafel te leggen. Hij moet ook de voorkeur kunnen geven aan een bescheidener oplossing voor een beschei dener prijs, aldus de bond. In veel gemeenten is het tegenwoordig ver boden om een antenne op het dak te heb ben, aldus de Consumentenbond. Ook zijn huizen vaak alleen te koop onder de voorwaarde dat koper afziet van plaat sing van een eigen antenne. Deze voor waarde vindt een huurder vaak ook in een huurcontract terug. Ontheffing van een antenneverbod moet mogelijk zijn, vindt de bond. Tegen de rechtsgeldigheid van antennever boden in koopcontracten is de bond een proefproces begonnen, maar de uitspraak laat nog op zich wachten. Wel heeft de kantonrechter in Arnhem zich uitgespro ken tegen aansluitingsverplichting op de kabel die in een koopcontract is opgeno men. De bond adviseert huurders, die willen blijven profiteren van een gemeen schappelijke antenne, georganiseerd dwars te gaan liggen zodra de kabel in zicht komt. In de Haagse Moerwijk is op die manier een aantal gemeenschappelij ke antennes voor afbraak behoed. Volgens de bond zijn er natuurlijk voorde len aan de kabel verbonden, maar het is zeer dé vraag of die voordelen niet wat overschat worden. Zo is bekend dat de doorgifte van FM-ra- diogramma's via de kabel beperkingen kent (slecht stereo-effect en ruis). Verder brengt de kabel de twee Nederlandse tv- netten niet beter op het scherm dan een individuele of gemeenschappelijke da kantenne. Bovendien is 6e kabeldoorgif- te van buitenlandse programma's sterk afhankelijk van het weer en zijn er kabel netten (Alkmaar) die geen buitenlandse programma's doorgeven. Dit terwijl een kabelabonnement volgens de bond toch tussen de f 140 en f 180 per jaar kost, een bedrag dat nog wel hoger uit zal pakken als de kabelmaatschappijen de auteurs rechten van speelfilms door gaan bereke nen. Gezien het arrest van de Hoge Raad zal dat niet lang meer duren. Bovendien vindt de bond het een slechte zaak dat de kosten van de piraten bestrij ding op de abonnee dreigen te worden af gewenteld. Immers, als de kabelmaat schappij het net op last van de rechter af sluit, om de piraat het gras voor de voeten weg te maaien, dan moeten die extra kos ten door de kijker worden betaald. Dit terwijl, volgens de bond, piraten bestrij ding eigenlijk een PTT-zaak is. De kosten van afsluiting moeten dus ook maar door de PTT worden betaald. Verder verlangt de bond een doeltreffend toezicht op de exploitatie en de tarieven van de verschil lende kabelnetten. Er moet controle komen op de deugdelijk heid van de kabelnetten. De bond zou graag zien dat de kabelmaatschappijen verplicht worden hun net, zodra het klaar voor gebruik is. door de PTT door te laten meten. Daarna moeten geregeld herha lingsonderzoeken worden uitgevoerd, zo dat de abonnee is gegarandeerd van een goede ontvangst. Tot slot stelt de bond optimistisch dat de apparatuur die nodig is om buitenlandse beelden zelf op te van gen, in de komende jaren een stuk goed koper zal worden. Het gaat goed met Flairck, getuige de volle zalen tijdens binnen- en buitenlandse toernees, de 300.000 verkochte elpees en de derde televisie-special in drie jaar tijd, die morgenavond op Nederland 1 wordt uitgezonden. Dit naar aanleiding van de .ieuwe elpee Circus, die dit najaar werd uitgebracht. De in 1978 gelanceerde debuutelpee „Variaties op een Dame" is inmiddels platina en werd bekroond met een Edison als de beste instrumentale plaat van het jaar. Ook de verleden jaar verschenen tweede elpee „Ge vecht met de Engel" leverde een Edison op en kreeg de gouden status. De harde kern van Flairck bestaat uit de gebroeders Erik en Hans Visser (6- en 12-snarige gitaar-akoestische bas gitaar). De violiste Sylvia Houtzager verving een paar maanden na de oprichting Judy Schomper. De plaats van panfluitist Peter Weekers werd in het begin van dit jaar ingenomen door Annet Visser en onlangs breidde Flairck zich uit met de slagwerker en sitarspeler Ted de Jong. Flairck was steeds moeilijk in een hokje te stoppen. Hoe omschrijft de groep zelf haar Flairck-dom? Een inter view met Sylvia Houtzager, Annet Visser en broer Hans Visser. Flairck-leden Sylvia Houtzager „Uit de muur eten hebben we af geleerd", vult Sylvia Houtzager aan. „Ik heb geen zin in een maagperforatie". „Het idee voor Circus is afkomstig van Erik Visser", vervolgt ze. „Hij sleept van alles uit de biblio theek. Op een gegeven moment kwam hij met het verhaal over circus Cooke, en wij zagen daar ook een goed concept voor een muziekstuk in. Hij componeerde een stuk dat wat uitvoering geënt is op Moussorski's 'Schil derijen Tentoonstelling'. Solis tisch kan ik binnen deze opzet goed mijn ei kwijt", aldus de vio liste. Annet Visser: "we zijn niet doortrapt" Special UTRECHT (GPD) - Volgens Hans Visser is Flairck een soort pop groep die 60 frisse concerten per jaar speelt. „We spelen popmu ziek met vijf mensen, die alle maal een verschillende muzikale achtergrond hebben. Dat klinkt door in onze muzièk. We ?ijn niet doortrapt, hoogstens geraffi neerd in het gebruik van showe lementen. Maar wat wil je, we zijn tenslotte een theatergroep. Als je een loopje op de gitaar maakt mag je daar gerust een beetje zwaar bij kijken. Natuur lijk blijft de muziek het belang rijkste. Je moetje nooit verliezen in effecten". De nieuwe elpee Circus is geba seerd op het verhaal van circus Cooke, dat in de 18e eeuw als eer ste Europese circus naar Ameri ka trok. Het openingsstuk „De overtocht" verhaalt over de zee reis. De eigenlijke voorstelling wordt geopend door het circus orkest met een hoofdthema, dat AMSTERDAM (ANP) - De film "Het meisje met het rode haar" van Ben Verbong dingt mee naar een nominatie voor Oscars. De film wordt rond Kerstmis in Los Angeles, Chicago en New York uitgebracht. De inzending voor de Oscar-nomi natie is mogelijk gemaakt door een Amerikaanse distributeur. De film dingt niet mee als beste buitenlandse film, waarvoor de Nederlandse film "Come Back" van Jonne Severijn is aangewe zen. Hij dingt gewoon mee in de categorieën 'beste film', 'beste actrice' en 'beste camera/fotogra fie'. De film met in de hoofdrol Renee Soutendijk, is gemaakt naar het boek van Theun de Vrie^ over de Nederlandse verzetsstrijdster Hannie Schaft. later gebruikt wordt om de vier belangrijkste acts, waarin tel kens een solo-instrument op treedt, te verbinden. De eerste act is een solo op 12-sna rige gitaar. In de tweede act beeldt de basgitaar de jongleur uit, gevolgd door de fluit als koorddanseres en de viool die de clown speelt. Tot slot brengt het circusorkest in de parade nog maals het hoofdthema ten geho- „De suite rond het circus Cooke is op ons bestaan gebaseerd", ver klaart Hans. „We voelen ons nauw verbonden met het circus leven. Net als een circus draait Flairck volkomen op lang van te voren op touw gezette toernees. Altijd on the road. Ons vak is te vergelijken met het circusvak, al léén hebben we geen woonwa gens. Op toernee vormen we een hecht groepje. We hebben zelfs een eigen kok, die vegetarische en 'gewone' maaltijden bereidt". Flairck is duidelijk tevreden met de tv-registratie van de plaat. In tegenstelling tot de twee eerdere specials is deze een eigen pro- duktie van de groep. Weliswaar onder leiding van een regisseur, maar ze heeft artistiek heel wat in kunnen brengen. De tv-special wordt waarschijnlijk verkocht aan de Belgische en de Duitse te levisie. „We waren heel verbaasd dat we 45 minuten op de televisie kregen. Het bewijst wel dat we erken ning vinden bij een gevarieerd publiek, maar dat wisten we ei genlijk al. De leeftijd van de mensen in de zaal varieert van 11 tot ver in de 70. Televisie kan na tuurlijk nooit de sfeer overbren gen die in een theater hangt, maar het biedt technische moge lijkheden, zoals het gebruik van dubbelbeelden, die in een thea ter niet mogelijk zijn" - Hoe brengen jullie Circus live? Hans: „Live zetten we Circus op de planken als een theatrale show met veel lichteffecten en een gro te geluidsinstallatie. In een forse zaal moeten we van dat laatste noodgedwongen gebruik maken, maar leuk is dat niet. Je bent vol komen afhankelijk van geluids technici, en dat zijn niet zelden neuroten. Ik bedoel maar: een geluidsmixer kan je dynamiek, het verschil tussen hard en zacht, aardig verpesten. Als ik terugval op een mooie, zachte partij en de mixer denkt: die klinkt mij wat te zacht, ik zal het volume wat opschroeven, dan ben je nergens „Toch speelt dat bij ons niet zó erg", haast Sylvia vergoelijkend te zeggen. „We werken de mixer vooraf goed in. In het algemeen kan je echter zeggen dat een akoestisch instrument onver- sterkt het best tot zijn recht komt". „Over geluidsinstallaties spelen is altijd snert", bromt Hans nog. „Maar we moeten wel. We kun nen moeilijk 365 dagen per jaar in piepkleine zaaltjes gaan staan. Met tien man op onze loonlijst moet het circus blijven draaien. Dan maar in grote zalen" In de muziek van Flairck is nau welijks ruimte voor improvisa ties. Gaat dat niet ten koste van de spontaniteit? „Ach, spontaniteit", aarzelt Hans. „We benaderen muziek nu een maal meer klassiek. We geven een interpretatie van vaststaande stukken die niet op improvisatie gebaseerd zijn. Dat is een ele ment dat we bewust laten liggen, we zijn tenslotte een program ma-groep". - Jullie beheersen je instrumenten goed, is techniek belangrijk? „Onze muziek stelt hoge eisen", mengt Annet Visser zich in het gesprek. „Als je je goed wil uiten op een instrument, moet je er mee uit de voeten kunnen" „Vergelijk het maar met een cir cusartiest", lanceert Hans. „Hij moet zijn nummer perfect be heersen. Dat geldt voor een mu zikant ook". - Twee Edisons, 300.000 verkochte elpees, de TROS-produktieprijs. Is succes belangrijk? „Als je van muziek wil leven, dan heb je succes nodig. Toch zeggen die prijzen en onderscheidingn mij niet zoveel. Je gaat er geen snaar beter door spelen. Maar als je een beetje acceptabel wil draaien, dan kun je niet buiten succes. Subsidie krijgen we im mers niet" Volgens Hans Visser zitten er nog genoeg nieuwe Flairck-composi- ties in het vat. Hij hoopt dat de groep iets meer funky gaat spe len. zodat de beentjes van de luisteraars van de vloer komen. „Ons publiek luistert altijd zo se rieus", verzucht hij. CHARLES HASSELMAN HILVERSUM (ANP) - Het conflict bij de afdeling gesproken woord van de NOS-radio over de zelf standigheid van de programma makers. dat tijdens een aange kondigde bemiddelingspoging van het dagelijks bestuur van de NOS was ingesluimerd, is weer opgelaaid. Tijdens een bespre king gisteren met de omroep- bonden FNV en de Nederlandse Vereniging van Journalisten over dit conflict bleek dat het da gelijks bestuur de zijde van de leiding van de afdeling gespro ken woord heeft gekozen. De bonden zullen maandag a.s. met de programmamakers gaan over leggen over een eventueel te voe ren actie. Het conflict ontstond toen de in september 1980 benoemde chef van de afdeling gesproken woord, Ben Janssen, een memo liet uitgaan, waarin hij de vaste programmamakers opdroeg in het vervolg inzage te geven in hun plannen ten aanzien van het aantrekken van medewerkers voor de diverse programma's en welke kosten daarmee gepaard zouden gaan. De programmamakers kwamen te gen dit memo, dat al spoedig de naam "verbintenissen-memo" meekreeg, in opstand omdat zij van mening zijn dat hierdoor hun in de praktijk gegroeide ver antwoordelijkheid in sterke ma te wordt beknot. Omdat de bonden van oordeel zijn dat de houding van de leiding van de NOS ook gevolgen kan hebben voor de overige ongeveer 150 programmamakers radio en televisie van de NOS, zullen die in het beraad over mogelijke ac ties worden betrokken. ADVERTENTIE NI ET FEN GKOENE BETA AICH EQUE FN DE GROENE BETAAIPA Gegarandeerd tot f 100,- per cheque. Zonder kosten verkrijgbaar bij alle banken en spaarbanken van Nederland LEIDEN - Het was voor de spiritual-zanger Charles Fulton gisteravond in de Kapelzaal van K&O beslist geen eenvoudige opgave inspiratie te putten uit het publiek, want dat was nauwelijks aanwezig. Dit was misschien één van de redenen dat zeker het programma vóór de pauze, zes negro-spirituals en de cyclus 'Hermit Songs' (1963) van S. Barber, niet bijster konden boeien. Charles Fulton's krachtige bariton klonk nogal eens grof en geforceerd, hoewel daar enkele gunstige uitzonde ringen op waren; met name 'St. Ita's vision' uit de Hermit Songs werd met beheerste expressie gezongen. De begeleiding van Theo Bles was in dit eerste deel van het recital ook wat aan de lauwe kant De noten waren er wel maar de toon was vlak, te nuchter. Veel beter kwamen beiden op gang in de Creoolse volksliederen, waarin Charles Fulton met veel humor, een beetje cabaretsk, optradt en op ontroerende wijze het slaapliedje 'Fais do do' zong, prachtig gebruik makend van de kopstem. De eerste twee 'Old American Songs' van A. Copland lieten een vermoeide stem horen. Fulton detoneerde hier be hoorlijk. Verrassend is dan weer dat het derde lied: 'Long time ago' een zeer fijne sfeer teweeg kon brengen. De meeste indruk maakten nog de twee toegiflen The Circusband' van Ch Ives. een uitbundig lied en een schitterend Schots lied, gearran geerd door B. Britten. ELLEN LOOYESTIJN NEDERLAND I 18.20 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18 28 Avanti, avanti (TELEAC) 18.58 - Journaal (NOS) 19.00 - Bolke de beer (NCRV) 19.10 Minivoetbalshow (NCRV) 20 05 - Vogel vru (NCRV) 20.35 Indiaanse Droom, de zigeuners van Canada (NCRV) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Beeldspraak (NOS) 23.05 Journaal (NOS) 23.10 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND II 18.25 - Paspoort voor Turken (NOS) 18.35 Sesamstraat (NOS) 18.50 Jeugdjournaal (NOS) 18.59 - Er was eens (KRO) 19.25 Smokkelaar (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 De legende van Koning Arthur, tv-serie (KRO) 21.20 Brandpunt Special (KRO) 21.55 De Suilivans. tv-serie (KRO) 22.20 Tussen Keulen en Panjs (KRO) 23.10 Bidden met de bijbel (KRO) 23.35 - Journaal (NOS) 23.40 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Reg. progr NDR 18.00 Drei Da- men vom Grill, tv-serie 18 30 Ac tual. 18.45 Kleutersne 18.55 Reg. progr. 19.25 Sport. 19 59 Progr. overz. WDR 18.00 Das Knminalma- gazin, tvdserie. 18.15 Inform, progr. 19.15 Actual. 19 45 Culturele serie 20.00 Joum. 20 15 Discussie 21 00 Amus. progr. 21 45 Amus. magaz. 22.30 Actual. 23.00 Der Lebemann, tv-spel. 0.45 Journ. DUITSLAND II 18.20Des Bastian, tv-serie. 18.57 Progr. overz. 19.00 Joum. 19.30 Showprogr 21 00 Actual 21.20 Ge- var. progr. 22.05 Sport 22.50 Tur- thahnfïeber, tv-spel. 23.50 Jour- DUITSLAND III 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus Na tuurkunde 19.00 Sport. 19 45 Jour nal 3 20 00 Joum. 20 15 Chronik ei- ner Liebe (Cronaca di un amore), speelfilm 21.55 Docum 22.10 Medi sche rubriek. 22.55 Inform, progr. 23.40 Joum. BELGISCHE TV NET I 1800 Kinderserie. 18.05 Kleuter progr 18.35 Tekenfilm 18 40 In form. kinderprogr. 19 12 Uitz. door derden 19.37 Mcded en morgen 19 45 Nws 20 10 Spelprogr 20.35 Ac tual ?.l 25 Dallas, tv-serie. 22.10 Van 18 00 tot 20 10 Zie NET I. 20.10 As you like it, klass. drama. 22 40 Filmrubnek. Polen in 1981 bestaat uit meer dan stakingen en sociaal-politieke confrontaties. Een beeld dat zich dreigt op te dringen nu sinds het vorige jaar de gezichten en uitspraken van de Poolse officiële en officieuze leiders gemeengoed tn de westerse media zijn geworden. Maar niet alleen het Poolse politieke klimaat is veranderd met de opkomst van het vrije vakverbond Solidariteit, de lente doet zich ook gelden tn het culturele leven. Rolf Orthel en Jan Wouter uan Reijen brachten afgelopen zomer vijf weken in Polen door om de veranderingen op dat niet materiele vlak te registreren. Docu menten voor morgen" is de titel van de film waarmee de NOS- rubriek Beeldspraak vanavond wordt gevuld. De betrekkelijke vrijheid waar de Polen sedert een jaar m leven, heeft verboden films uit het archief en in de roulatie gebracht, boeken en dichtbundels zijn uit het ondergrondse circuit tn de openbaarheid gekomen, schouwburgen brengen ifoorstellingen die tot voor kort verboden waren. Orthel en Van Reijen hebben ge tracht die vranderingen op te sporen en van een achtergond te voorzien. Een kunstfilm hebben ze niet gemaakt, wel een verslag van de angst voor een terugval en de hoop op een toekomst waar tussen de Poolse kunstenaars leven. (Nederland 1, 22.10 uur). In de televisie-actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO wordt vanavond een reportage uitgezonden over de mogelijkheid om het loodgehalte in benzine te verminderen Dat zou minder schadelijk zijn voor de kinderen, speciaal die in de grote steden. Brandpunt heeft voorts een eigen reportage over de miljoenen tn- woners van Peru, die van het straatarme platteland naar de grote steden trekken. DONDERDAG HILVERSUM I NOS: Ieder heel uur nws NCRV 18 06 (S) Hier en Nu magaz. 19 02 (S) De Wereld zingt Gods lof. 19 45 Le ger des Heils Kwartier 20 03 (S) Vierkant 21.02 (S) Op de vrije toer 21.53 (S) Om nooit te vergeten. 22.02 (S) NCRV Donderdag Sport 22 50 (S) Politiek bekeken. NOS 23.02 (S) Met het oog op morgen KRO 0 02 (S) De Nachtspiegel 1 02 (S) Nie mandsland. 6 02 (S) Van 6zes klaar wakker. 6.50 Het levende woord. HILVERSUM II AVRO 18 00 Nws 18 10 AVRO's Ra- diojoum. P P 18.20 Uitz. van de RPF IKON 18.30 Kleur AVRO AVRO Academie 19 20 Richting 19 30 (S) Operette rendez vous 20 00 Nws. 20 03 Jus in n kuiltje en andere zaken die het leven kuennen veraan genamen 21.15 Cultuur Perspectief TELEAC 21 30 Micro-electronica in het bedrijf, les 1 22 00 Management, HILVERSUM III NOS 18 04 De Avondspita TROS 19 02 Poster 20 02 Soul Show 22 02 Sesiun. 23 02 Licht LP-muz. HILVERSUM IV VARA 20 00 (S) Klass muz 21.35 <S) Opcrettemuz. 22.00 (S) Rover», hoor spel (2). VRIJDAG 27 NOVEMBER KRO 7 03 en 8 03 Echo en vervolg Van zessen klaar wakker 9 03 (S) Mensen en medeklinkers 12 03 (S) Tussen de middag., tussen de men sen. 13 06 Echo. 13.16 (S) Kruis of munt. 14.02 (S) The Complet 16 02 (S) Op de valreep 17.53 Marktbe richten i s m. K.NB.T.B. 17.55 Me- HILVERSUM II VPRO 7 00 Nws 7 10 Ochtend gymn 7 20 Radionieuwsdienst VPRO f7.30. 8 00 en 8 30 Nws NOS 9 05 Gymn v d vrouw 9 15 10 32 Democrict AVRO 1105 Schoolradio 11.20 Switch on. TROS 11 30 Nws 11.32 Week in wn-k int. IJ JU Arr,tri N< >S !6 Medcd voor land en tuinbouw 12 30 Nws TROS 12 36 Aktua. 13 00 Nws 13.11 Inkijk in Inbar NOS 13.30 Nws. 13.32 Meer over minder 14 30 Nws. TELEAC 14 32 In het ziekenhuis, herh. les 8. NOS 15 02 Spiegel van Belgie 14 30 Nws 15 32 Het gesprek van de dag 16 30 Nws. 16 32 't Kan van nut zyn 17 00 Jour- HILVERSUM III EO 7.02 Ronduit op drie 8 03 EO- Metterdaad 8 05 Tijdsein 9 03 De muzikale fruitmand. 1003 Muziek Motief 10 45 Passaporta per il cielo NCRV 1103 Pop non stop 12.03 Goeiemiddag VOO 14 03DeTippa- rade 15 20 Popjoumaal 15.30 Top HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws 7 02 (S> Vroeg Klas siek (8 00 Nws 9 00 (S) Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance 9 30 (S) Vrydagmorgenconerl VOO 11 00 Muziek voor migoenen. (11 30- 11 40 NCRV Journaal voor de scho len) 12 15 (S) Muzikale Meesterwer ken NOS 13 00 Nws 13 05 (S) Ne der lands Muziekmagxz VPRO 15 00-17 00 (S) Muziek-op-vter.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5