Trijfel 'Zwart en Wit': holle pathos Mechels Miniatuur Theater w DE GROEI MASKERS Boeiend samenspel Charles Fulton voor K&O Bellitoni: afwerking blijft zwak punt [DAG 23 NOVEMBER 19fil VARIA uu Museumplein Niemand kan mij dit meer af pakken, tot in lengte van da gen zal ik kunnen zeggen dat ik erbij was, in het hart van het Museumplein heb gestaan en deelgenoot ben geweest van de geluidsgolf in de op tocht. Met mijn demonstratie vriendin W. was ik met de bus van Broek in Waterland naar het Centraal Station in Am sterdam gereden, waar we te gen 12 uur aankwamen. Voor onze neus stopte een taxi, zullen we?", vroeg ik, we sprongen de taxi in, „Mu seumplein graag!", en zo be gonnen we op de meest deca dente manier die maar denk baar was (met de taxi naar de Marne!) onze voettocht voor de vrede, op 21 novem ber 1981 in Amsterdam!... God bleek lid van het IKV, want Hij had voor mooi de- monstratieweer gezorgd, zo dat er een sfeer van gezellig heid en welwillendheid op en rond het Museumplein heer ste. Eén grote fancy-fair voor de vrede. Ik kocht De Waar heid, met de meeste teksten van de toespraken die we te horen zouden krijgen, en in het stalletje daarnaast een groene button met de tekst: AFGHANISTAN VRIJ, die ik opspeldde bij wijze van ver geldingswapen voor het bord dat een grijze CPN-er mee droeg met de tekst: „De koude oorlog van Churchill en Tru man begon met Dresden, Chemnitz, Hirosjima, Naga saki, gewoon „gebruikt" ter afschrikking". En daar stonden we dan om half één op het Museumplein en luisterden naar onze lei ders. Famous last sentences: .Allemaal, en als één mens" (Aad Nuis, D'66), „Zij drei gen met de dood, wij dreigen met het leven" (Fred van der Spek, PSP). En toen was het één uur, en werd het startsein voor de vredesmars gegeven. En toen was het twee uur en waren we nog geen twintig meter vooruitgekomen. We nuttigden een appeltje, lieten Door Mm Scheepmaker het klokhuis rechtstandig om laag vallen (humus voor het vertrapte Museumpleingras), en konden een kwartier later, achterom kijkend, de klokhui zen nog tussen de voeten van de mensen achter ons zien lig gen. Gelukkig hoefde je je niet te vervelen! De reclamevlieg tuigjes van het Oud-Strijders Legioen („Wie demonstreert in Moskou?", ,fla Zweden: wie bedreigt wie?" en „Dem. vrijheid dank zij NAVO" wa ren in een luchtgevecht ge wikkeld met „Verspreid Hol landitis over Europa", en je kon overal je Engels ophalen: „We want peace, not pieces" van een beginnend havo scholier, en green pea soup" in het Greenpeace-stalletje. Want ook hier kwam erst das Fressen, en daarna pas de Moral: „Weg met de kernwa pens, koffie fl,50 en „Kern kop op de schroot, eet worst en brood"). Vindingrijke knutselaars kwa men we tegen: een skeletach tig popje op een stok met de tekst „Euroshima", en een dienblad met twee plastic be kertjes met rietjes, én een kernkop, met daarbij de tekst: „Wie was het die die N- bom besteld had?", dat door de maker als een ober boven zijn hoofd door de menigte werd gedragen. Maar, min der praktisch, ook zes mensen die hun hoofd door gaten in een lang zwart plastic span doekhadden gestoken, zodat ze steeds in gesloten lijn moes ten voortschuifelen en elk ob stakel met vrees tegemoet za gen („ojé, daar komen bomen aan!", hoorde ik één van hen waarschuwen). Ons ma Kijk, wij liepen ook mede na mens A. en M., die thuis op de kinderen pasten, maar wij waren te lui geweest, of te schichtig, om daar medede ling van te doen, zoals degeen die het bord flans is ook te gen" meedroeg, of het oudere echtpaar met de tekst: „Wij lopen ook mee namens Han- ny, Irene, Pieter, Esther en Mirjam". Dat waren neefjes en nichtjes, zo bleek, het echt paar was met één van de elf bussen uit Uden naar Am sterdam gekomen. Maar het liefderijkst vond ik de keurig geschilderde tekst die een meisje op een bordje op haar rug droeg: JK LOOP OOK VOOR ons MA (die bang is platgedrukt te worden en daarom maar thuisblijft), Marion en Harry (die zijn lui), Jeannette (die borstvoeding geeft en daarom aan huis gebonden is) en El len (omdat die nu halfziek is waarschijnlijk)". Toen we om half drie nog steeds midden op het Museumplein stonden, stelde ik voor ons zij waarts door de menigte te dringen met als excuus: „Mijn vriendin is zwanger, mogen we er even door?" De jongen tegen wie W. daarna zei: ,Mijn vriendin is zwan ger, mogen we er even door?", keek even gepuzzeld, maar (hoe dan ook) we kwamen er uit, waarna we Lela Zeckovic tegenkwamen: dichteres, Joe goslavische van origine, met zowel Nederlandse als Servo- kroatische dichtbundels op haar naam. Al vele jaren Am sterdamse, dat wel. „Op een dag als deze vind ik Neder landers toch zo'n aardig volk!", zei ze. Dat vond ik ook. Maar ik ben al langer partij dig dan zij. LEIDEN - Het Mechels Miniatuur Theater speelde zaterdagavond in een matig bezette Leidse Schouwburg 'Zwart en Wit' naar de roman van Gerard Walschap. Na de pauze is er in dit stuk een zeer emotioneel geladen dialoog tussen Jan Gillis (Luc Sprin- guel), overtuigd socialist en trouw volgeling van Hendrik De Man enerzijds en Piet Struyf (Jos Geens), die aanvankelijk in zijn haat voor het communisme de rol van Duitsland heeft geaccep teerd, maar later toch zijn heil zoekt in het verzet anderzijds. Deze dialoog geeft waarschijn lijk het best de bedoelingen weer van de Vlaamse auteur Gerard Walschap, die al in 1948, dus maar drie jaar na de beëindiging van de Tweede Wereldoorlog, de roman 'Zwart en Wit' schreef. Een ander facet in die ontwikke ling vormt de uitspraak van de jood Daniels (Mandus de Vos), die tegen de ouders van Jan Gil lis, Gust en Roza Gillis (Tuur de Weert en Tessy Moerenhout) zegt: 'De Duitsers zeggen, dat ik jood ben. 't Is al zo lang geleden; ik wist het zelf eigenlijk niet eens meer'. Hierin treft Walschap in détails het ongeluk van de kleine burgerman, aan wie zich de gru welen van de Tweede Wereldoor log voltrokken zonder dat hij haar had veroorzaakt of kon doen stoppen. Maar van welke bombastische theatermiddelen bediend het Mechels Miniatuur Theater zich? De ergste van alle vloeken telde ik tijdens de voor stelling in totaal achtendertig maal en zelfs vier maal in twee minuten. Het veelvuldig gebrui ken van krachttermen kan nim mer door een toneelgezelschap verdedigd worden. Het is dan ook zeer de vraag of auteur Ge rard Walschap hiervoor verant woordelijk gesteld moet worden. Eerder wijst de beschuldigende vinger in de richting van regis seur René Verreth of anders wel licht naar dramaturg André Le- vèvre. De gehele voorstelling door rolden de krachttermen als evenzo vele bewijzen van on macht over het toneel. Ondanks alle blijkbaar als stemmingma kend bedoelde passage's uit toe spraken van Adolf Hitler en Jo seph Goebbels (o.a. de beroemde 'Volk, steh auf und Sturm brich los-rede') kon Zwart-Wit, ge bruikmakend van dergelijke gro teske theatermiddelen niet vol doende boeien. De verdeeldheid tussen de familie Gillis en de fa milie Struyf, die tijdens de oor log ieder een andere kant kiezen, moest door deze interpretatie 'tussen de regels door gelezen worden'. De geloofsbeleidenis van Jan Gillis ('Drang nach Os ten') ten spijt. 'Zwart en Wit werd overwoekerd door holle pa thos, vluchtige verwijzingen en stuitend taalgebruik. BERT KOEKEBAKKEF Charles Fulton LEIDEN - De spiritual-zanger Charles Fulton komt op woens dag 25 november naar de Leidse Kapelzaal om een programma te brengen van negro-spirituals, "Hermit songs" van Samuel Bar ber, Creoolse liederen uit New Orleans en oude Amerikaanse songs van Aaron Copland. Char les Fulton zal worden begeleid door de Nederlandse pianist Theo Bles. Charles Fulton werd in Tennessee in de Verenigde Staten geboren. Hij studeerde bij Maria de Vara- dy, Olga Alverina en Hano Blaschka. Na zijn succesvolle de buut aan de Universiteit van Connecticut, maakte hij een gro te tournee door de Verenigde Staten. Daarna zong hij in Euro pa op de belangrijke podia in o.a. Parijs, Wenen, Belgrado, Madrid en Amsterdam. Nog weer later maakte hij concertreizen door Scandinavië, België, Spanje en Duitsland. In de afgelopen vier jaar gaf Charles Fulton meer dan 800 concerten in Europa. Boven dien was hij verscheidene malen te beluisteren en te zien voor ra dio en televisie. Aan de vleugel zal Charles Fulton begeleid wor den door Theo Bles. LEIDEN - Weinig instrumenten spreken zo sterk tot de verbeel dingskracht als de harp. Zelfs wanneer zij niet bespeeld wordt prikkelt zij de fantasie door haar statige vorm, de vertikale snaren, de gebeeldhouwde zuil. In elk geval heeft zij al duizenden jaren de creatieve geest aangezet tot musiceren, want de oudste be waard gebleven afbeelding van een harp is van ca. 3000 v. Chr., op een vaas, gevonden in Zuid- Baby lonië. Uiteraard heeft de harp een grote ontwikkeling doorgemaakt sindsdien. Dankzij een vernuftig systeem met 7 pe dalen, in 1820 geïntroduceerd door Sébastian Erard, kan elke toon van de toonladder verhoogd of verlaagd worden, zodat er naar hartelust gemoduleerd kan wor den. Zondagochtend bespeelde harpis te Nine Kwint zo'n zgn. dubbel- pedaalharp, tijdens het koffie concert in de Stadsgehoorzaal. Samen met fluitist Paul Verhey bracht zij een goed samengesteld programma, dat begon met een sonate voor fluit en harp van G.Fr. Handel, waarmee de zon dagochtendstemming een tast baar gevoel werd. Paul Verhey heeft een soepele, lichte toon, met weinig vibrato, uitstekend geschikt voor Ibert's "Pièce pour flute seul", een peinzend gedicht met fiaddervlugge passages die de stilte nergens verstoorden. De harpsolo "Chanson dans la nuit" van C. Salzedo was een leuk stuk, waarin naast de bekende harpglissando's (roetsen van vin gers over de snaren) de harp ook als slagwerk werd gebruikt om de habanera-achtige dans te on derstrepen. Nine Kwint deed dit met verve en humor. De kleine verhaaltjes "Cinque piccoli duet- ti" van J. Francaix werden door beide musici boeiend verteld; harp- en fluittoon mengden voor treffelijk. ELLEN LOOYESTIJN Er bestond eistermiddae weer een blazers uit i Er bestond gistermiddag enorme belangstelling in het Groene Kerkje voor het Leidsch Symfonieorkest "Bellitoni" on der leiding van Peter Greve. Op het programma, met een zeer aardige toelichting, stond als eer ste werk de Sonata in C voor so lo-trompet en strijkers van T. Al- binoni. Het eerste langzame deel werd mooi opgezet en de klank van het orkest was hier opval lend mooi. De solist Boni Riet veld speelde op een z.g. Piccolo- Bes trompet. Zijn spel was, ook in de wat hogere tonen, zeer zui ver, en hij speelde zijn partij overtuigend, een goede trompet tist. Helaas had het orkest soms wat moeite om in de Allegro's op snelheid te komen. De Aria voor sopraan en orkest van W.A. Mo zart konden niet doorgaan we gens ziekte ziekte van de soliste. Hiervoor in de plaats kwam een aantal bewerkingen voor acht De belevenissen van Jommeke Anstoo/L gij?!... hoef3 dat moge/ijk? j VERSIERDE Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Stir Crazy", da, 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur. 12 jr CAMERA (124919): "Excalibur". da. 18.45 en 21 30 uur. 12 jr Kindermatinee: Sjors en Sjimmie en de rebellen", za. zo en woe 14.30 uur. Nachtvoorstelling: "Pretty baby", vr en za 24.00 uur. 16 jr LIDO 1 (124130): "Hoge hakken, echte liefde", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur Zo 14.30, 16.45. 19.00 en 21.15 uur. 12 jr LIDO 2: "Lion of the desert", da. 14.30 en 20.00 uur, 12 jr. LIDO 3: "Le voyage en douce", da. 19.00 en 21.15 uur. Do, vr, ma en di ook: 14.30 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Herbie is de pisang", za en woe 14.30 uur. Zo: 14.30 en 16.45 uur. Zo, 14.30 en 16.45. LIDO 4' "Eye of the needle"da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zol4.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr STUDIO (133210) "History of the world", da. 14 30. 19.00 en 2115 uur. Zo 14.30. 16 45. 19 00 en 21.15 uur. al. TRIANON(123875): "The postman al ways rings twice", da 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14 30. 16.45. 19.00 en 21.30 uur, 16 jr. REX (125414) "Een gastvrouw onthult- "da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15, 16 30. 19.00 en 21.15 uur.16 jr Nachtvoorstelling "Ik heb er zin in", za. 18.30 en 21.15 uur. Zo. 13.30,16.00, 18.30 en 21.15 uur. al Nachtvoorstelling: "The valachipa- pers", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Hot bubblegum", da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur. Zo. 13.45, 16.00. 18.30 en 21.00 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "Joy, de porno poes". za. 24.00 uur. 18 jr. EURO 4: "Scanners", da. 18 30 en 21 00 uur Do. vr. ma en di ook 13.30 uur Zo. 16.00. 1830 en 21.00 uur. 16 jr ye fest I je. 13.30 u Nachtvoorstelling: "Scanners", za. 24 00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Platvoet aan de Nul", vrij 19.00 uur; za. 16.00 en 19.00 uur zo 18.50 uur: woe. 16.00 uur. al Kindermatinee: "Popeye festival", za, "For your eyes only", do, vrij en za 21.15 uur; zo. 15.30 en 21 00 uur. di en woe 20 30 uur. 12 jr Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie in het land der reuzen", za, 14.00 uur; zo, 13 30 uur. woe. Mil uur Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1 "Quo Vadis'". da 19 45 uur. Za. zo en woe ook 14.45 uur. al. "Escape from New York", do. vrij. ma en di 14 45 uur. 16 jr. CITY 2: "Sphinx", da. 14 45. (beh. woe en za) en 18 45. 21 15 uur. 12 jr Kindermatinee "Woody Woodpecker", woe en za 14 30 uur. CITY 3 "City of the living death", do 14 45. 18.45 en 21 15 uur. 16 jr CITY 4: 'Te gek om los te lopen"da. 14.45. 18.45 en 21.15 uur Voeg na 10 mmuJTj theelepel» papnkapoe der toe, dc ip-halvr-erde olijven en enkele lepels heel water Leg de v hel geheel nog eens 10 Geef hierby gekookle 23.30 L 16 li Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Hoge hakken, echte liefde", da. 13.30, 19.00 en 21.30 uur. Zo. 14.00, 16 30. 19.00 en 21.30 uur. 12 jr Nachtvoorstelling: "Grey lady down", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Escape to victory", da. 3.30, Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg 18—20, tot 28/11 Wim Bettcnhausen et sen en schilderijen; Jan de Graaf, plas tieken. vr.. za.. zo van 13.30 - 17.30 uur. Galerie Van der Vlist - Botermarkt 30. groepstentoonstelling Kunst als ge- Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoe kuur: 13 45-14.30 uur 'Avondbezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sportmedisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabeth/ie kenhuis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur Bezoekuren St. Elisabeth-Zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18 30-19.30 uur Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12 00 uur. van 14.00-14.45 uur en van 18 30 19 30 uur Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking): dagelijks van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14 00-14 30 uur en van 19.00- 19 30 uur Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avond bezoekuur afdeling Verlos kunde 18 00 19 00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten: wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderklxniek D.igclijks: 15 00-15.45 uur en 18 30 19 00 uur Bezoektijden kinderafdeling. Elke dag 14.15-15 00 uur en 18.30- 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord. Ie «en 2e klas 11-11.30 uur; 13 30-14 15 uur en 18 30 19.30 uur. 3e klas 13.30-14 15 uur en 18.30-19.30 uur. Kraamadehng 13 30-14 45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel 020 175000) blazers uit de opera Don Giovan ni. Hier bleek dat Bellitoni over een goede blazerssectie beschikt. De 2- hobo's, 2 klarinetten, 2 fa gotten en 2 hoorns wisten een mooie homogene klank op te bouwen. Vooral de eerste ho boïste was opvallend. Zoals vaak bij een plotselinge programma- wijziging is het in de plaats ko mende werk minder van niveau, bij deze uitvoering was daar ab soluut geen sprake van. Na de pauze werd de Symfonie nr. 104 in D ("Londense") uitgevoerd. Peter Greve gaf een duidelijke leiding aan het orkest. De afwer king, van vooral de snelle loopjes in de violen, blijft een zwak punt. De strijkers werden soms een beetje té enthousiast, hoewel hun toon mooi zuiver is. Het Me- nuetto en het laatste deel waren boeiend. CAECILE HOUTMAN. schenk, t/m dec. Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Singel 28-32, t/m 29/11. 'Nederlandse vormgeving', ma t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Foyer LAK-Theater - t/m 17/12, tentoon stelling van Gideon Sinvani, ma t/m vr van 10-17.30 uur LAK-Galerie academiegebouw - Rapen burg 73, t/m 15/12, tentoonstelling Tijs Veraart, ma t/m vr van 10-18 uur. Kunstcentrum Lange Mare - Lange Ma re 37. nov., tekeningen Peter de Ru, do 19-21 uur en za van 12-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m feb '82, 'Mooie klokken, beste kijkers', ma t/m za van 10-16 uur. zo van 13-16 Art-tea-house De Oude Run Stille Ma re 4. t/m 30/11, tentoonstelling van olie- verfschilderuen en keramiek van Peter Willems, di t/m za van 10-18 uur, do tot 21 uur; zo 11-17 uur ((&u(ic)/Lieuuts 23 NOVEMBER 1981 Honderd jaar geleden stond tn de krant: Bij Gnndelwald is een Zwit- sersche gids, Egger genaamd, verongelukt. Hij was met nog een gids en een drager een berg tocht gaan ondernemen als be geleiders van een lid der Alpen club, die eenige herstellingen aan een huisje der club op de Berglihütte wilde verrichten. De drager was onderweg onge steld geworden en achtrgeble- ven. Egger ging zijn metgezel opzoeken toen het reeds donker geworden was en hij sloeg daarom den hals van eene flesch stuk, ten einde daarin een brandende kaars te steken Daarbij had hij het ongeluk dat zijne hand uitgleed en hij zijn polsader doorsneed. Het bloed was met te stelpen en zes uren later was hij overleden. Na een vreeselijken, op den gletscher doorgebrachten nacht konden zijne reisgenooten het lijk naar de vallei overbrengen; de gids laat eene weduwe en kinderen - De Engelsche bladen zijn zeer ingenomen met het voorge nomen huwelijk van prins Leo pold, zoon van koningin Victo ria, en prinses Helena Freden- ka Augusta, vierde dochter van den Vorst van Waldeck, zuster van onze koningin Emma en nicht van de koningin van Zwe den. De "Times" zegt. dat de tijd gelukkig voorbij is. dat vor stelijke huwelijken om staatsre- denen werden gesloten, de Lon- densche bladen cons taleer en al gemeen, dat dit een huwelijk uit genegenheid is Prinses He lena spreekt vloeiend Engelsch Prins Leopold herinnert van al de zonen van koningin Victoria het meest aan zijn vader door zijn voorliefde voor kunst, lite ratuur en wetenschap. Vijftig jaor geleden - In de Fransche concessie te Sjanghai zijn, in de tuinen van twee naast elkander gelegen huizen de beenderen van elf personen opgegraven. Het be treft hier dc familieleden van zekeren Koetjensjeng, adviseur van maarschalk Tsjang Kai- sjek, welke personen in den zo mer van dit jaar verdwenen zijn 7.1) zijn door communis fort ontvoerd en vermoord uit ivraak tegen Koetjensjeng, die vroeger een leidende figuur tn de communistische partij uxu. Alleen hijzelf en zijn zoon zijn nog in leven YSTuivEtfS Oï VMM ,5 w£„ K.EiM UÊ&.N OU ÊEN *OlAT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 21