Voorkomen dat instituut wordt "LWho-bassist John Entwistle: ft ft (TERDAG 21 NOVEMBER 1981 Ook in de dagelijkse omgang blijkt Who-bassist John Entwistle een kalme jongen. In tegenstelling tot gi-, tarist Pete Townshend, zanger Roger Daltrey en de in 1979 aan drugs overleden Keith Moon vormt John Entwistle op het podium altijd een oase van rust. Daar waar Townshend en Dal trey met hun uitbundige ge drag alle aandacht voor zich opeisen, staat de vrijwel al tijd in donkere kleren gesto ken Entwistle onopvallend op de achtergrond. Maar ook buiten het podium blijkt John Entwistle een heel rustige man. Bedaard, en in de ogen van een jeugdige generatie rockliefhebbers misschien wel bejaard. Want The Who is er al vanaf het begin van de zes tiger jaren. Entwistle is on dertussen 37 jaar oud. Maar The Who is nog altijd uiterst succesvol en dankzij een ja renlange ervaring in het roek-gebeuren heeft John Ent wistle een duidelijke visie op het geheel ontwikkeld. Onlangs verscheen van Ent wistle de elpee „Too late The Hero". Zijn vijfde solo-al bum. Behalve op muzikaal gebied heeft de veelzijdige bassist zich ook op andere terreinen verdienstelijk ge maakt. "Ik heb het erg druk gehad met de twee Who- films, „The Kids Are All right" en „Quadrof>henia". Een kleine twee jaar heeft dat geduurd. Daarnaast doe ik iets aan kunst. Ik heb een se rie cartoons gemaakt over de geschiedenis van The Who. Die zullen in de toekomst wel eens worden uitgebracht. Ik ben er nog niet helemaal mee klaar. Ik heb fantasie-afbeel dingen gemaakt van de zoge naamde voorouders van de Who-leden. Piraten en rid ders zijn dat. En daarin komt de persoonlijkheid van de Who-mensen weer naar vo ren. Ik ben ook altijd opge scheept met het bijhouden van het Who-archief. Ik ben namelijk de enige met een re delijk geheugen. Ik weet nog precies hoe het allemaal ge weest is. Maar daar sta ik ver der niet te lang bij stil". Struisvogelpolitiek John Entwistle is, in tegenstel ling tot Roger Daltrey en de vroegere drummer Keuth Moon en de huidige drum mer Kenny Jones, de enige man naast Pete Townshend die nummers voor The Who componeert. Hij kan zijn ideeën dus redelijk kwijt bin nen zijn groep. Waarom dan toch solo-albums? John Entwistle: „Kijk, de ande re schrijven helemaal niets. Alleen Pete en ik. Maar alle hits zijn altijd door Pete ge schreven. Daarom viel het voor mij niet mee mijn mate riaal geaccepteerd te krijgen door de Who-leden. Dat is in de loop der jaren anders ge worden. Ik schreef nummers als „Boris The Spider" en Whiskeyman. Afwijkend ma teriaal. Echte „black humor". Daar ben ik van afgestapt. Ik probeer mijn teksten nu wat aanvaardbaarder te maken". „Ik ben ook gelukkiger met wat ik nu doe. Ik voel me een stuk vrijer dan vroeger. Dat heeft ook met mijn privéle- ven te maken. Ik ben onlangs gescheiden. Toen ik nog ge trouwd was durfde ik nooit nummers te schrijven over sex en drugs. Dat klinkt mis schien gek, maar mensen denken direct dat dergelijke teksten op eigen ervaringen betrekking hebben. En dan stappen vage kennissen naar je ouders met de medeling dat hun zoon drugs gebruikt. Of dat ik elke avond met een andere vrouw slaap. Dat wil de ik voorkomen. Maar dat ligt nu wat anders. Ik schrijf nu gewoon overal over. Goed beschouwd is het ook onzin nig om die status op te hou den want er wordt meer dan genoeg geschreven over de uitspattingen van The Who. Daarom ben ik maar gestopt met die struisvogelpolitiek". Magische rituelen „Ik heb altijd in die hoek van de wat zwartgallige humor gezeten. Het publiek ver wachtte dat van mij. Daar door werd het mijn image, ik was de sterke, stille man in het zwart die altijd in de scha duw bleef staan. Wij ver spreidden zelf ook geruchten dat ik aan magische rituelen meedeed. Ik was daar wel in gemteresseerd, maar veel op pervlakkiger dan iedereen al tijd dacht". „Als bassist word je al snel m een wat rustige rol gedwon gen. Kijk maar naar mensen als Bill Wyman en dergelijke. We zingen niet en treden nooit op de voorgrond omdat we een begeleidende functie hebben. En er is al drukte ge noeg op het podium. Nu pro beer ik daar een beetje onder uit te komen. Maar dat valt niet mee. Als Pete op het po dium met zijn armen staat te maaien komt er geen geluid uit z'n gitaar. Dan moet ik proberen de gaten een beetje vol te spelen. Zodra je dat doet heb je weinig gelegen heid ook te gaan staan rond springen". Entwistle jr. „Wat ik in 20 jaar rock heb zien veranderen? Nou, eigenlijk niet eens zo veel. De zalen waar we nu spelen zijn vele keren groter dan de zalen waar we in begonnen. Dat waren dancings. Nu staan we in voetbalstadions en derge lijke en we worden beter be taald. Een ander verschil is dat er nu veel meer groepen zijn. De competitie is veel groter. Iedereen wil gitaar of drums spelen. Zelfs mijn ei gen zoon. Die is nu bijna tien jaar oud en studeert piano en trompet. Ik heb er goed op toegezien dat hij van elk in strument dat hij wil bespelen het beste van het beste heeft. Toen ik zelf begon met trom pet spelen kreeg ik er een van 12 pond. Die heeft het eigen lijk nooit echt goed gedaan. Maar hij heeft een echte. En toen hij gitaar wilde spelen heb ik een Rickenbacker voor hem gekocht. Met ver sterker en boxen. Hetzelfde waar John Lennon altijd op heeft gespeeld. Piano speelt hij op mijn eigen piano en dat is zeker geen slechte. Dus hij heeft in ieder geval een heel wat betere start dan ik zelf heb gehad. Hij wil namelijk ook popster worden later. En waarom niet? De rockbusi- John Entwistle "Als bassist word je snel i gedwongen". i rustige hoek ness is goed voor mij geweest en als hij hetzelfde leven wil leiden, heb ik daar geen be zwaar tegen. Ik kan hem zelfs heel wat nuttige tips geven. Ik ben zelf gek op mijn vak. Ik zou niet graag iets anders hebben willen doen. Je hoort wel veel popmuzikanten of filmsterren zeggen dat ze niet willen dat hun eigen kinde ren ook hetzelfde zouden doen, maar ik heb er geen be zwaar tegen. Natuurlijk weet ik ook wel dat hij het moeilij ker zal hebben dan ik. De competitie is veel sterker en daarbij zal men extra kritisch op hem letten. Juist omdat hij mijn zoon is. Op mijn naam zal hij niet kunnen te ren. Maar waar praten we over? Je zult zien dat-ie uit eindelijk dokter of tandarts wordt" Beperkingen Filmplannen heb ik niet. Ik ben componist, muzikant en ook wel een beetje producer. Maar filmambities, nee. Ik weet dat veel popsterren dat doen. Ik denk dat ik het niet doe omdat ik mijn eigen mo gelijkheden en beperkingen ken. Maar diegenen die dat wel doen beschouwen zich zelf waarschijnlijk niet hele maal als muzikant. Ze den ken dat ze persoonlijkheden zijn. Dat ze alles kunnen. Kijk, ik word gewaardeerd omdat ik basgitaar speel. En niet als acteur. Maar die waardering voor mijn muzi kant-zijn is voor mij voldoen de. Er ontbreekt niets. Een zanger, ja... die is vaak heel onzeker. Zo van „Zie ik er nog wel goed uit" en ze zijn ook altijd bang dat ze hun stem zullen verliezen. Want dan blijft er niets van ze over. Ze hebben daarom veel meer aandacht nodig". „Roger Daltrey speelt ook in films, maar ik weet dat hij graag in mijn schoenen zou willen staan. Dat hij gewaar deerd wordt als muzikant. En niet alleen als zanger. Het enige wat hij heeft is zijn stem en zijn uiterlijk. Als The Who weer een filmproject op pakt zal ik wel weer de mu ziek verzorgen. Maar voorlo pig hoeft dat niet voor mij. Ik heb daar nu wel even lang ge noeg aan gewerkt". Instituut „Misschien gaan we met The Who wat nummers van mijn solo-elpee spelen. En ook wat van de elpee van Pete. Voor de afwisseling, want er zijn best een aantal nummers die we liever niet meer zouden spelen. Maar het publiek wil s horen. Kijk, ou- 5 als „Baba O'Ri- ley" en „Won't Get Fooled Again" vinden we zelf ook leuk. Maar nummers als „Substitute" komen mij de strot uit. Daarom spelen wij die nummers niet meer. Hoe graag het publiek het ook wil. Wij moeten namelijk ook lol hebben in ons werk. En niet alleen het publiek. Hoe denk je dat het is om voor de vij- honderdduizendste keer „Substitute" te moeten spe len? Nee, zodra wij ons op het toneel zouden vervelen zou dat doorwerken en zou ook het publiek zich gaan verve len". „Het moet voor iedereen aan trekkelijk blijven. Maar goed, een nummer als „My Genera tion" staat niet meer op het programma, maar het pu bliek wil dat zo graag horen dat we het uiteindelijk tij dens een toegift toch spelen. Je moet ook zien te voorko men dat je een instituut wordt. Dat schijnt de punk beweging ons te hebben aan gewreven. Pete heeft zich dat nogal aangtrokken. Mij inte resseert net nauwelijks Ik koop gewoon geen muziek bladen meer". „Ik herken het zo duidelijk. Toen wij begonnen kanker den we ook op de bestaande generatie. Dan kwam je in het nieuws. Wij hebben altijd geschreeuwd dat we beter waren dan wie ook. Beter dan The Beatles en beter dan The Stones. Dat levert publiciteit op. Dan lijk je belangrijk. En dat is wat die punkers ook doen. Nou, van mij mag het, maar ik luister er niet naar" Horizontaal 1. Russisch geestelijke, 3. graansoort, 6. mop, 11. groen te, 12. groente, 13. Japan, 14. mann. dier, 16. sportterm, 19. deel v.e. dier, 21. iemand v. zeer vrome, strenge levens wandel, 22. wijnmaat, 23. wei nig, 26. kameraad, 29. roem, 31. krijgsmacht onderdeel, 32. zwijn, 35. de aandacht ge spannen houdend, 36. voet stuk - standaard v.e. beeld (Fr.), 37. schoorsteenzwart, 38. watergeest, 39. loot - ent. Verticaal 1. moot - schijf, 2. groente. 4. eensklaps - plotseling, 5. uit graving - verbindingskanaal - ringkanaal, 7. herziening - correctie, 8. plezier, 9. net - zindelijk, 10. schone jonge ling, 15. kerkgezang, 17. uit bouw, 18. vertrek, 20. hoe veelheid, 21. behoeftig, 24. zweefrek, 25. sterk extract, 27. plotseling - opeens, 28. breek - hefwerktuig, 29. ge lijk - hetzelfde, 30. ontwij king, 33. kelner, 34. kapot. De prijs van 25 werd toege kend aan M. Oudshoorn, Roest v. Limburgstraat 27. 2225 NM Katwijk aan Zee De prijs wordt de winnaar toege zonden Oplossingen met vermelding "kruiswoordraadsel" voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zenden aan Redactie Leidsch Dagblad. Witte Singel 1. 2311 BG Lei den. DDR - "Technische monu menten", dat is het motto, dat een fraaie serie zegels met af beeldingen van windmolens heeft meegekregen die de DDR op 10 november heeft uitgegeven. Drie van de vier afgebeelde typen zijn van Ne derlands origine: 10 pf, een stellingmolen (oplage 16 mil joen); 20 pf. een bergmolen (8 miljoen); 25 pf, poldermo len of binnenkruiser (3,5 mil joen) en 70 pf. bokwindmo- len (2.1 miljoen). Dan komt de DDR voor het derde jaar in successie met een velletje waarin zes zegels waarop antiek speelgoed is te zien: 10 pf. een gelede slang uit 1850; 20 pf.een teddybeer uit 1910; 25 pf.een visje voor in bad (1935); 35 pf.een stok paardje (1850); 40 pf, een koekoek (1800) en 70 pf. een springkikker (1930). Het vel letje verschijnt op 24 novem ber en er zijn 2,1 miljoen stuks van aangemaakt, ge nummerd van 1 tot en met 2.100.000 FAROER-EILANDEN - Met de uitgifte van vijf zegels, die de geschreven historie van de eilanden in beeld brengen, hebben de Faroereilanden op 19 oktober een begin ge- De tyd dat elk weekeinde zo ongeveer zijn eigen toernooi had ligt reeds lang achter ons. Het aantal wedstrijden en toernooien is tfe laatste ja ren zo explosief toegenomen dat elk weekeinde wel een keus biedt uit een hele serie mogelijkheden. Het merendeel van die toernooien heeft nog steeds plaats in de randstad, in de regio zijn ze wat dunner ge zaaid. Deze week aandacht voor een belangrijke gebeur tenis in die regio, het Zwolle- 751 toernooi. Zwolle vierde in 1980 het 750- jarige bestaan o.a. met een bridge toernooi dat zo'n suc ces werd dat direct na afloop al werd besloten dat er ook een 751-toernooi zou komen. En al was de belangstelling dit keer iets minder dan vorig jaar. het lijkt wel zeker dat Zwolle 750 nog vele nakome lingen zal krijgen. Winnaars werden de Groningers Ge rard Mees ten Oever en Rens Paternotte die de randstede lijke combinaties Bep Anatoli Gantwarg is naar Ne derland gekomen om zijn we reldtitel niet te verliezen. Twee jaar geleden speelde hij veel duidelijker op winst dan deze keer. Een meestal "flau we" opening wordt gebruikt om Wiersma te demoralise ren. Als de uitdager dan (te) veel risico's neemt, is Tolja er als de kippen bij om de stel ling te compliceren, de span ningen te handhaven en de partij in zijn voordeel te be slissen. Dat laatste is tot nog toe, gelukkig?! niet gebeurd, maar Wiersma moet zo lang zamerhand de klok horen lui den. Overigens is bovenstaande tac tiek niet verwonderlijk, want Gantwargs secondant Nicolai Misjtsjanski staat bekend om zijn rustige partij-opzet en zijn haarscherpe slagvaardig heid. Een goed voorbeeld van de problematiek, waarmee Wiersma wordt geconfron teerd, geeft de vijfde partij. Weliswaar de minst interes sante en de kortste, maar juist daarom! De wereldkam pioen heeft wit 1.32-28 20-24 2.31-26?! Juist. Gantwarg kiest voor een bekend plan, dat meestal met verwisselde kleuren wordt uitgevoerd. Tactisch erg sterk, omdat hij zelf al enige keren met dit systeem fraaie maakt met een sene "perma nente zegels voor de jaren tachtig". Op de zegels 10 oy- ry. het eerste hoofdstuk uit de Faroerse geschiedenis van het geschreven woord: schrift op runen stenen, tus sen 800 en 1000 gevonden. 1 kronu. een deel van een blad zijde uit een volksliederen- bundel (1846); 3 kr.. een frag ment van een uit 1298 date rend document; 6 kr.. een lakzegel met een heraldieke ram op een stuk 'Torshavn 1533" en 10 kr., een titelpagi na van een van de eerste Fa- roese boeken "Faeroae et Faeroa Reserata", met op de achtergrond een deel van een huisbibliotheek. GUERNSEY - Het Kanaalei land Guernsey is op 17 no vember met vier zegels geko men, die in het teken staan van het internationale "jaar van de gehandicapten". Op de zegels zien we achtereen volgens: 8 p., schieten; 12 p., paardrijden, 22 p.. zwemmen en 25 p gehandicapten aan het werk. OOSTENRIJK - Het werk "Tussen de tijden" van Oscar As both is het onderwerp op de zevende zegel die Oosten rijk heeft uitgegeven in de se ne "moderne kunst". De ze gel verscheen op 9 oktober m een oplage van 3.5 miljoen stuks en hu mag vanaf 22 ok tober voor frankenng wor den gebruikt. Waarde: 4 schilling. Van 24 tot 27 oktober is m We- nen-Lainz het zevende inter nationale congres gehouden van de katholieke arbeiders beweging. De Oostenrijkse post besteedde op 9 oktober met een 3 s.-zegel aandacht aan dit "KAB"-congres. Op de zegel twee arbeiders Op lage: 3,4 mihoen; eerste dag van geldigheid 23 oktober. ZWITSERLAND - De jaarlijk se Zwitserse Pro Juventute- zegels die op 26 november zullen verschijnen laten evenals in 1978, 1979 en 1980 gemeentewapens zien: 20 10 rappen, Uffikon, 40 20 rp„ Torre; 70 30 rp.. Ben ken en 80 40 rp., Préveren- ges. Vnend-Anton Maas en Kees Bakker-Cor Reijnders net een paar punten voorbleven. De heer Wim Ruesink uit Hengelo rapporteerde mu het volgende zeer fraaie spel: AV O A H 107 52 O A 8 4 V 4 10 862 £H75 9 V84 O B93 O B 10 6 O 9 7 5 10 82 ♦B753 B 9 4 3 6 O H V 3 2 A H 9 6 West gever. OW kwetsbaar. NZ bereikten 6 SA in de verkeer de hand, zuid, tenminste als west met schoppen start en dat deed hij. Zuid speelde van tafel de vrouw, oost de heer. Het contract lijkt toch nog onverhesbaar Als oost schoppen, ruiten of klaveren terug speelt, incasseert zuid Sch AB. KI AHV en Ru AHV. Dat leidt tot: - O A H 10 7 O - - 10 V 84 O - B93 O - B Zuid speelt Ru 3 en eerst west en vervolgens oost moeten de strijd staken Het is wellicht aardig om eens uit te zoeken wat er gebeurt als oost ha 3 terugspeelt en daarna het antwoord te geven op de vol gende vraag: alleen als oost één bepaalde kaart naspeelt gaat het contract down, wel ke kaart* Oplossing in de ru briek van volgende week. gen heeft geboekt. Dat sys teem schijnt van Mitsjanski afkomstig te zijn! Door een wat ongelukkige speelwijze van Wiersma verdwijnen de schijven als sneeuw voor de zon in het doosje. 2...18-23 3.36-31 23x32 4.37x28 12-18. Het witte systeem is eigenlijk nog interessan .er dan het zwarte vanuit de opening 32- 28(20-25) 37-32(14-20) 41 37(10-14) 46-41(5-10) 31-27(19 23) etc. Omdat wit ook schijf 36 nog heeft opgelost, zie la ter. 5.41-37 7-12 6.46-41 18-23 7.38-32 14-20 8.34-29 23x34 9.40x29 20-25. Het witte plan is duide lijk: een hecht centrumblok opbouwen en drukken over 29. Persoonlijk geloof ik niet in een echt kansrijkere op bouw voor zwart, hoewel misschien elk plan dat meer schtjven op het bord houdt in aanmerking komt. maar het wordt nu moeilijk, zoniet on- mogelyk voor zwart om schgf 1 te ontwikkelen, we en .Tl 1 i i 21 (open veld 36)* Bovendien kan wit de drie om dne vroeg of laat met 26 21 en 37-31x23 overwogen. Nee. interessant of kansrijk is anders. 10.29- x20 25x11 11 42 38 12 18 12.45-40 19-23 13.28x19 14x23 14.10-31 10 1 4 15 44-40 14-19 16.50-45 5-10 17.34-29 23x34 18.40x29 10-14 19 35 30 Dg voorbode van een nieue ruil. 19...8-12 20 49-44 2-8 21 44-40 14-20 22.30-24 19x30 23.29-23 18x29 24.33x35 en remise overeengekomen. Wiersma excuseerde zich voor de korte, saaie party Maar waarom'* Gantwarg opende ijzersterk, profiteerde van subtiele vingerzetjes en staat op de vierentwintigste zet ge makkelijker. De opgave van deze week is van Vuur boom en wit speelt en wint In deze weken staat het schaak spel sterk in de belangstel ling van de media. Nu is de match om de wereldtitel schaaktechmsch belangrijk evenement, maar voor de lief hebber wordt die wedstnjd te veel bepaajd door politieke uitspraken en persoonlijke onhebbelijkheden. Niet voor niets zeggen de experts dat op het schaakbord in Merano weinig te genieten valt Toch zijn daar twee schakeré bezig die de eigenschappen bezit ten om het hoogste te berei ken in hun sport. Karpov de man met de precieze stijl, bij na foutloos, en in staat om emoties in bedwang te hou den, Kortsjnoi de superge voelige. te allen tyde op zoek naar creativiteit, en daarom vaak in gevaar. Uit noodzaak daarom een geweldig verde diger. Om te bewyzen dat verdedigen niet vervelend is. hieronder een verdedigende topprestatie van Lew Psahis, in een stijl die doet denken aan Kortsjnoi in betere tij den. Wit heeft zojuist f4-f5 gespeeld, met het doel pion g4 te vero veren. en van de penning op de g-lyn gebruik te maken. Zwart verdedigt zich zeer se cuur en vindt meerdere ke ren de enige zet die voorkomt dat de witte illusies bewaar heid worden. 1. Lg7-d4+ 2. x X A w A A A A a A A U A e L Jl L a a Kgl-hl Ld4xc3 (op fxg6 volgt nu Dxe4-f gevolgd door Dxbl, er dreigt nu Dxe4+, daarom...) 3. Dg3xg4 Lc3-g7 4 Tfl-gl Ta8-e8 5 Le2 d3 Dc7-e5 6 Dg4 g5 (nu kan het zwarte paard met wijken om dat dan A3 volgt, en de loper op g7 gaat verloren, en het lijkt er op dat de druk over de K lijn I - i m Ld7xa4 (met de gedachte 7 fxg6 c4 8 Dxe5 Txc5 9 Lxc4 Lc2 en wit verliest de kwali teit) 7 Tgl g4 c5-c4 8. Ld3xc4 La4 c2 9 Pel d3 De5 c7 10 Dg5xq7 (wit kan dameruil niet ontlopen, op Tel ruilt zwart zelf op g5. daarna op d3. en rijgt dan met Lh6 de torens op g5 en cl aan het spit Op Tbgl volgt Dxg5 11 Txg5 Txe4 met winst voor zwart) Te8xe7 11. Tbl el Lc2xd3 (met deze zet wikkelt zwart af naar een gewonnen eindspel, hetgeen enige zet ten terug niet voor de hand lag) 12 Lc4xd3 Pg6-e5 13 tb f5 Pe5xg4 14 rexe7 Tf8 e8 en wit staakte de uitzichtloze strijd. Een voorbeeld van ac tieve verdediging

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 23