Paul Citroen tekent zijn autobiografie AVRO kiest voor algemeen directeur Hoorspelserie VARA-radio Paulus-uitvoeiing in wankel evenwicht ïöëgë/icht [[^[programma] Boeiend pianorecital Tv-portret van portrettist Arts Presley vrijgesproken DONDERDAG 5 NOVEMBER 1981 PAGINA 5 HILVERSUM (GPD) - De AVRO krijgt een algemeen directeur, die tegenover het bestuur van de omroepvereniging ver antwoordelijk zal zijn voor alle onder delen van het AVRO-bedrijf. De huidige directeuren van de AVRO, programma directeur Siebe van der Zee en econo misch directeur Rien Vermeulen, en hun adjunct-directeuren hebben zich achter het bestuursbesluit opgesteld. De nieuwe directeur, die geleidelijk aan de eindverantwoordelijkheid voor ta ken van de directeuren zal overnemen, zal zich, aldus een bekendmaking van de AVRO, na zijn komst aanvankelijk voor al bezighouden met het sociaal beleid binnen de AVRO en met de marktonder zoek. Enkele weken geleden liet Van der Zee nog weten geen directeur boven zich te zullen accepteren. De formulering die nu gevonden is, lijkt de bestaande ge voeligheden voldoende te ontzien. Het bestuur heeft vastgelegd, dat Van der Zee, „gezien zijn deskundigheid en erva ring op dit gebied", de eindverantwoor delijkheid voor de inhoud van de pro gramma's mag behouden tot de alge meen directeur in voldoende mate is in gewerkt. Over drie jaar wordt Van der Zee 65. Hij moet echter, volgens een ander punt van het bestuursbesluit, zijn inbreng op het gebied van het programmabeleid af staan. Ook heeft het bestuur voorge schreven dat de adjunct-directeuren grotere bevoegdheden dienen te krijgen. Bovendien krijgt de AVRO-programma- dienst naast de huidige adjunct-direc teuren radio en televisie ook nog een ad junct-directeur voor het financiële be heer. Het plan tot de benoeming van een alge meen directeur als schakel tussen het bestuur en de huidige directie berust op een onderzoek dat het afgelopen jaar naar het functioneren van de top van het AVRO-bedrijf werd ingesteld. De uitkomsten van het onderzoek waren voor het bestuur aanleiding te twijfelen aan de geschiktheid van met name de huidige programmadirectie. De onder nemingsraad van de AVRO deelde de conclusies van het bestuur in grote trek ken. Het personeel van de AVRO is woensdag middag ingelicht door voorzitter M. J. Keyzer. Volgens de AVRO is nog niemand voor de nieuwe directeursfunctie benaderd. Paul Citroen: mild, kunstenaar HILVERSUM (GPD) - De Engel se schrijver en regisseur Barry Bermange schreef en regisseerde de vijf hoorspelen, die de VARA tussen vanavond en kerstavond ten gehore zal brengen. Het gaat in totaal om acht wekelijkse hoorspelavonden, alle op Hilver sum 4, waarmee Bermange in sa menwerking met Ad Lobier van de afdeling hoorspelen van de VARA naast een keur van radio drama tevens een overzicht geeft van de ontwikkeling van het tra ditionele hoorspel tot het op de moderne techniek en klankmo gelijkheden toegespitste luister spel. Bermange, die onlangs in Duits land werd onderscheiden met de Carl Szuka-prijs voor zijn spel „Oorlogskreten" is in Nederland verre van een onbekende. Hij schreef en regisseerde voor de Nederlandse radio en televisie ondertussen zo'n 30 stukken. Hij werkte behalve voor de VARA (onder meer een aantal gastre- gies in in 1978) ook voor de NCRV. Tot zijn bekende televi sie-werken voor de NCRV beho ren de spelen „Nathan en Tabi- leth" (een BBC-NCRV co-pro- duktie), „Invasie" en „Voetbal". „Ik zit in het niemandsland halver wege drama en muziek", om schrijft Bermange zijn bemoeie nis met de radio. In de eerste stukken die de VARA 'deze maand ten gehore zal brengen is die tweeslachtige positie nog niet zo duidelijk merkbaar. Van avond wordt begonnen met zijn, door Gerard Rekers vertaalde ra diobewerking van de roman „Se- nilita, of als een man ouder wordt". Een naar vorm tamelijk confessioneel hoorspel in twee delen. Ook het daarop volgende spel, eveneens door Gerard Re- kers vertaald, heeft nog traditio nele trekken, al is in dit „Rovers" al wel het typische Bermange- kenmerk van de stilte en de in troverte spanning merkbaar. Daarna volgen nog „Mariana", een staaltje solo-radiodrama van Fé Sciarone, geput uit „De liefdes brieven van een Portugese non", en „De wolk". Het sluitstuk biedt alles wat Bermange aan ra diofonisch uitdrukkingsvermo gen in huis heeft, het anti-oor logsstuk „Oorlogskreten". „Hij neemt de tijd, hij maakt de stilte effectief', is de typering die Ad Lobier van de stijl van Ber mange geeft. „Met fijne stappen werkt hij toe naar een climax, die zich voltrekt in de geest van de luisteraar, mits die zich met de stemmen van het spel identifi ceert". Voor het radio-seizoen 1982-'83 is Bermange van plan voor de VA RA een „Shakespeariaans con cert" te schrijven, een collage van stemmen en citaten uit het werk van Shakespeare, aange vuld met eigen inzichten en op vattingen, en aangepast aan de jaren tachtig (Hilversum 4, 22.00 uur). ADVERTENTIE 't Is weer zover! AC geeft een fondue-festijn Sombere avonden buiten: perfckt voor een langdurig fondue-festijn in Het Eethuisje van uw AC Restaurant. De chef bedacht verschillende fijne fondues voor u. De attente bediening zorgt dat u niets te kort komt aan sausjes, frites en salade. En wat bovendien zo lekker is: in het Eethuisje van AC viert u al een fondue-festijn vanaf f/5j- Bovendien doen de kinderen tot 12 jaar mee voor half geld. En als ze niet mee willen doen heeft AC nog een paar speciale kindermenu's. Lekker toch? Gaarne tijdig reserveren Deze aanbieding is alleen geldig op maandag t/m vrijdag. AC Leiderdorp E10/A4 Rotterdam-Amsterdam Persant Snocpweg Tel.: 071-899302 lf©'l AC RESTAURANTS UITEN TOCH EES BEETJE THUIS. LEIDEN - Een pianorecital gister avond in de goed gevulde Kapel zaal van K&O. De uitvoerende was de Griekse Aleka Simeoni- dou. Deze pianiste heeft een zeer goede techniek en niets is te vlug of te moeilijk voor haar. Ook haar aanslag is fors en zonder enige aarzeling. Als eerste werk op het programma stond de So nate in c grpte terts, opus 53 "Waldstein" van L. van Beetho ven. Het allegro con brio speelde zij in een pittig tempo wat een stuwend effect gaf. Zij gebruikte opvallend veel pedaal, zodat, on danks het tempo, het geheel wat onsamenhangend werd, de span- ningslijn was nauwelijks meer aanwezig en daardoor niet zo boeiend. In mindere mate gold HILVERSUM (GPD) - Op 15 december wordt de Wasse- naarse schilder en tekenaar Paul Citroen 85 jaar. Wim Hazeu (ex-NCRV) en Gerrit Visscher (ex-Cinecentrum) vervaardigden het eerste televisieportret dat ooit van Nederlands bekendste nog levende portrettist werd ge maakt. Een milde tekening van een milde, nog altijd bijzonder actieve kunstenaar. „Een vlekkeloze produk- tie", zegt Gerrit Visscher. „Wel aardig, maar ik kom er wat veel in voor", was de reactie van Citroen na het zien van de 40 minuten durende documentaire. Hazeu en Visscher hebben ge tracht een overzicht te scheppen van het artistieke leven van Paul Citroen. Een overzicht dat zich uitstrekt van Berlijn in 1914 tot en met Wassenaar in 1981. Dat laatste onderdeel is de leidraad van de film: de tekening die Ci troen onder het oog van de came ra (bediend door Hans Koek koek) maakte van zijn vrouw. Daarmee komt tevens het meest karakteristieke gebaar van Paul Citroen over het voetlicht. De linkerhand, met tekenstift en uit gestrekte wijsvinger, waarmee hij het langdurige en veeleisende proces van de wording van het portret lijkt te dirigeren en te be- MEMPHIS (Reuter) - De arts van Elvis Presley is gisteren vrijge sproken van de beschuldiging da hij de in 1977 overleden rock 'n roll-ster te veel medicijnen heeft voorgeschreven. Een jury in de Amerikaanse stad Memphis achtte de 53-jarige arts George Nikopoulos onschuldig. De "koning van de rock'n roll" stierf op 16 augustus 1977. Hij was toen 42 jaar. Officieel zou hij zijn overleden aan een hartziek te, maar zijn gebruik van enorme hoeveelheden medicijnen leidde tot het vermoeden dat zijn dood was veroorzaakt door overmatig George Nikopoulos geneesmiddelengebruik. dit alles de uitvoering van Balla de nr. 4 in f kleine terts, opus 52 die van Barcarole in f grote terts, opus 60 beiden van Fr. chopin. Deze werken waren dan ook aan genamer om naar te luisteren. Het grote nadeel voor de pauze was teveel pedaal, na de pauze was dit helemaal niet meer het geval. Simeonidou speelde de Sonate in b kleine terts van Fr. Liszt heel boeiend. Door het wat mindere gebruik van het pedaal kwamen haar techniek, vinger vlugheid en de nuances veel be ter naar voren. Ook de langzame passages werden subtieler ge speeld. Dit werk was zeker het hoogtepunt van het programma. CAECILE HOUTMAN Paul Citroen blijkt een meester te zijn in het zichzelf net buiten het directe aandachtveld te plaatsen. In het interview, gevoerd door Wim Hazeu, ontkomt hij er niet aan om antwoord te geven op di recte vragen, maar dikwijls slaagt hij er toch in zichzelf te re lativeren. Zoals: „als mijn model len aardig zijn, beginnen ze met de jaren meer op mijn portretten te lijken", en „ik ben de grootste schilder van de Oostdorperweg in Wassenaar. Zolang daar geen andere schilder komt wonen, zijn op mij ook alle superlatieven van toepassing". Zo bescheiden hoeft Citroen ook niet te zijn, al beschouwt hij zich zelf naar de mening van vele ken nissen terecht niet als een ge niaal kunstenaar. Citroen werd geboren in Berlijn, uit Nederlandse ouders. Op 14- jarige leeftijd verliet hij de school, om tekenlessen te gaan volgen. In Berlijn kreeg hij les van Martin Brandenburg. Tien jaar later werd hij toegelaten als leerling van het beroemde Bau- haus in Weimar, waar hij onder meer onder de hoede stond van Johannes Itten. In 1927 vestigde hij zich in Amsterdam, om daar in de jaren dertig samen met Charles Roelofsz Nederlands eerste vrije academie voor beel dende kunst op te zetten. Na de oorlog brak zijn in artistiek opzicht grootste periode aan. Hij ging doceren aan de Haagse aca demie voor beeldende kunst. Naast talloze schilderijen en por tretten schreef hij tevens een groot aantal boeken over de kunst en de kunstenaar. Een leerling uit de na-oorlogse jaren, Herman Berserik zegt in de film: „Ik was het meest onder de in druk van zijn milde menselijk heid. Hij is nooit zo'n echte vor- geweest, als kunste- Die uitspraak is vooral van toepas sing op de korte periode uit Ci- troens jeugd, waarin hij de beel dende kunst vaarwel zei en zich verdiepte in de boekhandel. De na de Eerste Wereldoorlog snel furorende makende moderne ab stracte kunst sloeg niet aan bij Citroen. Hij trachtte weliswaar aansluiting te vinden, maar faal de. Na vier jaar keerde hij echter terug naar de kunst, en kwam op het Bauhaus terecht. Daar reikte hij voor het eerst naar roem, met de fotocollage „Metropolis". Want hoewel mogelijk niet „ge niaal" was Paul Citroen wel steeds aanwezig op die plaats waar de kunst geschiedenis schreef. Citroen wordt volgende maand 85 jaar, maar schildert vrijwel on verminderd voort. „Ik teken mijn autobiografie", zegt hij. Daarbij gaat zijn voorkeur uit naar zijn slechte werken: „De goede zijn klaar, aan de slechte kan ik verder werken". Het vak, het ambacht van kunstenaar ziet hij als een samengaan van li chaam en gevoel. „Wie niet zucht kan niet tekenen" en „ik heb me zelf altijd erg gevonden in een uitspraak van Cezanne. Zodra ik bij het schilderen denk, is het af gelopen. Het gaat er om je li chaam te doen overgaan in je werk". (Nederland 1 20.50 uur). ADVERTENTIE Oók de weg naar 'n perfekte ambiance voor uw diner of receptie! LEIDEN - Maandenlang worden alle dynamische nuances, van heel zacht tot zeer sterk, met zorg en nauwgezetheid ingestudeerd en dan wordt er, bij de uitvoering een groot orkest aan toe gevoegd, waarbij veel van het raffinement wordt opgeofferd. Dit is een bijna onvermijdelijke zaak. wanneer men de uitvoering van een romantisch werk op zich neemt. Het orkest is dan noodzakelijkerwijs groot strijkers, houtbla zers, koperblazers, slagwerk, eventueel orgel. Het eist langdurige sa- menwerkervaring en grote concentratie om koor en orkest in goed evenwicht te laten klinken. Aan de eerste voorwaarde kan vrijwel nooit voldaan worden: koor en orkest worden pas bij de generale repetitie met elkaar geconfronteerd. De tweede voorwaarde - ook niet dig - blijft over. Gisteravond werd m de Stadsgehoorzaal, door het Christelijk Oratorium en Jongerenkoor Ex Animo onder leiding van Wim de Ru het Paulus Oratorium van Felix Mendelssohn Barthoidy uitgevoerd Voor de bege leiding zorgde het Gewestelijk Orkest voor Zuid Holland met mede werking van Joop Brons. Het evenwichtprobleem tussen koor en or kest kwam hier soms letterlijk knalhard aan de orde In het eerste deel bijvoorbeeld werd het etherische "Saul, was vervolgst du mich" (vrou- wenKoorj, dat kennelijk met veel aandacht voor expressie was ingestu deerd, te luidruchtig onderstreept door machtige orkestklanken Een extra moeilijkheid is het feit dat een dirigent in koorgeduehm ign aandacht in de eerste plaats aan het koor zal wijden, waardoor inzetten en dynamiek de orkestleden niet direkt voorgeschoteld worden Dit leidde gisteravond tot wankele situaties, hoewel naar het einde toe het orkest meer concentratie verzamelde, zodat koornummer 38 "Hier ist des Herren Tempel" liet horen hoe het óók kan Het koor zingt zuiver, alten en sopranen staan stevig in hun partij, en waar mogelijk werd er expressief gezongen. Bij het begeleiden van de solisten toonde het Gewestelijk Orkest meer finesse. Sopraan Christine Harvey, die inviel voor de zieke Jonne Sam son. liet, ondanks de korte voorbereiding een overtuigende partij ho ren. Willemke van Claerberghen (alt) heeft hoewel zij soms aarzelend zong. Cor Niessen je je bij de Pauluspartij voorstelt - zijn stem maar hij was zeer duidelijk en correct. Jos prachtige warme tenorstem, die hij muzikaal, heerst hanteert. ELLEN LOOYESTIJN indrukwekkend geluid, wellicht niet de bas die nogal licht van timbre - der Lans heeft een aar soms wat on be- NEDERLAND 1 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.28 - Avanti, Avanti (TELEAC) 18.58 Journaal (NOS) 19.00 Vinger aan de pols (AVRO) 19.25 Diana Ross Special (AVRO) 20.25 Dat staat je goed of mode achter mode (AVRO) 20.50 - Paul Citroen, tv-portret (AVRO) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 Den Haag Vandaag (NOS) 22.10 - De schoolbank (NOS) 22.45 Journaal (NOS) 22.50 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.25 Paspoort voor Turken (NOS) 18.35 Sesamstraat (NOS) 18.50 - Jeugdjournaal (NOS) 18.59 - Er was eens.(KRO) 19.25 Smokkelaars (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 - Waarom hebben ze het Evans niet gevraagd? (KRO) 21.20 - Brandpunt (KRO) 21.55 - De Sullivans. tv-serie (KRO) 22.20 - De alles is anders show (KRO) 23.25 Journaal (NOS) 23.30 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I fRegion. progr NDR 18.00 Drei Da- men vom Grill, tv-sene 18 30 Ak- tual. 18.45 Kleuteftene 18.55 Re gion. magaz 19.25 Sport. 19.59 Pro gr over. WDR 18.00 Misdaadmagaz 18.15 Der Leidensweg. tv-serie. 19.15 Aktual. 19.45 Kunst-Stuecke. tv- serie). 20.00 Journ. 20.15 Aktueel 21.00 Report. 21.15 Sonder- DUITSLAND II Aktual 21.20 Report 21 35 Parle mentaire rubriek. 22 30 De duizend ?ezicht van de woestijn, tv-film. DUITSLAND III 18.00 Kleuterorogr. 18.30 Cursus r tuurkunde 19.00 Inform, progr. 19 45 Journal 3. 20 00 Journ. 20 15 Der Berg des Schrekcns, speelfilm. 21 40 Culinair progr 22.25 Aktueel magaz. 23.10 Journ. BELGISCHE TV NET 1 18.00 Kleuterprogr 18 05 Kleuterse rie 18 35 Jongerenprogr 19 05 Kor- tefilm 19.12 Poppenshow 19 37 Me- ded. en morgen 19 45 Journ 20 05 Politieke uitz. 20 10 Boekenbeurs 20 15 Spelprogr 21 00 Aktual ma gaz 21 50 Dallas, tv-sene 22 35 Sportprogr. 23 05-23.20 Journ. NET II 18 00 Kleuterprogr 18 05 Kleuterse- ne 18 35 Jongerenprogr 19 05 Kor- tefilm. 19 12 Poppenshow. 19 37 Me- ded en morgen 19 45 Joum. 20 05 Politieke uitz 20.10 Docum. sene. 2105 Docum. 22 55-23 45 Filmro- briek. Onlangs gaf de Amerikaanse zangeres Diana Ross een live-con cert in Los Angeles. Zij ontving daar Michael Jackson, The Joffrey Ballet, Quincy Jones en Larry ("J.R. EwingHagman. Z.j zong, al of niet samen met haar speciale gasten een selectie van haar groot ste hits, zoals: "Upside dawn", "The Boss", "It's my turn", "Do you know where you're going to"en "Aint't no mountain high enough" De AVRO-televisie zendt vanavond om 19.25 uur via Nederland 1 een 60 minuten lang durende reportage uit van deze show. De meeste mensen staan niet onverschillig tegenover kleding Belangrijke smaakmakers achter die kledingindustrie zijn de mo de-ontwerpers. Hoewel zij niemand kunnen dwingen om iets van hun werk aan te trekken is hun invloed bijzonder groot. De modekoningen beslissen of de rok korter wordt of langer, de broek smaller of wijder. Jan Brusse is eens in deze excliuieve zelf verzekerde modewereld gedoken om te bekijken wat nu toch de mode achter de mode is! Het resultaat is te zien vanavond van 20.25 tot 20 50 uur ma Nederland 1. In de televisie-actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO wordt vanavond een reportage uitgezonden over het verlies van arbeidsplaatsen bij Philips Nederland in de afgelopen jaren en over de vooruitzichten bij dit bedrijf Voorts heeft Branopunt een reportage over Hongarije 25 jaar na de opstand van IC56 en be steedt men aandacht aan de kabinetsperikelen. (Nederland 2, 21.20 uur). DONDERDAG 5 NOVEMBER HILVERSUM I NCRV 18 06 (S) Hier en nu- magazine 19 02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19 45 (S) Leger des Heils- kwartier. 20.03 (S) Vierkant - voor muziek 21.02 (S) Op de vrije toer 21 53 (S) Om nooit te vergeten 22 02 (S) NCR V-Donderdag-S port. 22 50 (S) Politiek bekeken NOS 23 02- 24 00 (S) Met het oog op morgen KRO 0 02 (S)De Nachtspiegel 1.02 (S) Niemandsland. 6.02 (S) Van zes sen klaar wakker HILVERSUM II AVRO 18.00 Nws. 18.10 Radiojourn. P P 18 20 Uitz van de PSP IKON 18 30 Kleur AVRO 19 00 AVRO- Academie, schaken voor beginners, les 4 19.20 Richting 19.30 Het Me tropole Orkest, lichte muz. 20 00 Nws. 20 03 Jus in 'n kuiltje en andere zaken die het leven kunnen veraan genamen. 21 15 Cultuur Perspectief TELEAC 21.30Micro-elcktronica in bedrijf 22.00 De Antieke Wereld., les 5 22 30 Nws AVRO 22.40Trefpunt 23 00 (S) Jazz Spectrum. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS IB-OTDe Avondspits TROS 19 02 Poster 20 02 Ferry Maat's Soul Show 22 02 Scsjun. jazz en blues li- ze. 23 02-24 00 LP werk HILVERSUM IV VARA 20 00 (S) Feest der herken ning 21 20 Cellorecital 21 35 (S> )perettemuz 22.00-23 00 Semlita of Us een man ouder wordt, hoorspe- VKIJDAG 6 NOVEMBER HILVERSUM I Iifler heel uur nieuws. KRO Ver volg Van zessen klaar wakker (7 03 en 8 03 Echo 9 03 (S) Mensen en me deklinkers 12.03 (S) Tussen de mid dag ..Tussen de mensen. 13 06 Echo 13.16 (S) Kruis of Munt 14 02 (S) The complet 16 02 (S) Op de val reep 17 53 Marktber U.m. K.N BTB 17 55 Meded HILVERSUM II VPRO n 30.8 00 en 8 30 Nws NOS 9 05 Gymn vd vrouw 9 15 Werk bank 9 25 Waterstanden 9 30 Nws VPRO 9 32 Expres VPRO 10 30 Nws 10 32 Dr m.» riet AVRO 1105 Schoolradio 1120 Switch on. Schoolradio TROS 11 32 Week m- Weekuit 12 20 Agran.i 12.26 Me ded. voor land- en tuinbouw 12 36 Nws 12 36 Aktua 13 00 Nws 13 11 Inkyk met Inbar NOS 13 30 Nws 13 32 Meer over minder 14 30 Nws TELEAC 14.32 In het Ziekenhuis, les 5 herh NOS 15 02 Spiegel van Belgic 1530 Nws 15 32 Het Ge sprek van de Dag 16 30 Nws 16 32 't tzyn. 17 00 Journalisten- HILVERSUM III leder heel uur nieuws. EO: 7 00 Ronduit op drie 8 03 EO- Mctterdaad Memo 8 05 Tijdsein 9 03 De Muzikale Fruitmand 10 03 Muziek Motief 10 45 Pas sa porto per cielo prog voor Italianen NCRV 11 03 Pop non stop 12 03 Goeicmid- dag (Ong 12 15 Weerpraatje 13-30 ade 15.20 PopjournaaL HILVERSUM 4 NOS 7 00 Nws. 7 02 (Si Vroeg klas siek (8 00 Nws 9 00 <S) Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance 10 00 (S) Symfonie-orkest met solis- te lass en moderne muz VOO 11 00 CS) Muziek voor miljoenen <11 30- 1140 Journaal voor de scholen) 12 15 (S) Muzikale meesterwerken NOS 13 00 Nws 13 05 (S) Neder landse Muzukmagazine VPRO 15 00-17.00 (S) Radiola Improvisatie Salon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5