Triifel Werkcentrum Dans Ut rvrni DE GROEI MASKERS 'Cabaret Vangrail' MAANDAG 2 NOVEMBER 1981 VARIA Hofscènes Bij .Alaska'' denkt u natuur lijk ook meteen aan ..goud koorts'' c.q. „goldrush". Nie mand had ooit van Alaska gehoord of er ook maar een gedachte aan gewijd, tot in 1896 in Klondyke opeens een goudader werd aangeboord en iedereen er op af stoof. Zo was het zaterdagavond ook in de Stadsschouwburg in Amsterdam, waar een Extra Voorstelling werd gegeven van „Hofscènes". Niemand had ooit van Karst Woudstra, de 34-jarige schrijver van dit toneelstuk gehoord, of ook maar een gedachte aan hem gewijd, maar na de première van zijn eerste stuk op 10 ok tober 1981 in Eindhoven, op gevoerd door Zuidelijk To neel GLOBE, bleek er blijkens de juichende recensies opeens een goudader te zijn aange boord! Na de première in Eindhoven ging Hofscènes achtereenvolgens naar Leeu warden. Helmond, Weert, Goes, Middelburg, Eindhoven (3 keer). Den Haag. Sittard, Breda (2 keer), Tilburg (2 keer). Den Bosch (2 keer). Eindhoven opnieuwnu 2 keer), weer een keer Tilburg. Rotterdam, Roermond, Maas tricht (2 keer), opnieuw een keer Den Haag, Arnhem, Turnhout, Oss, om dan pas op zondag 22 november voor de eerste keer, en in de laatste geplande voorstelling Am sterdam aan te doen! Dat kon natuurlijk niet! Dat pikte Amsterdam niet. Dat Hel mond en Oss eerder aan een nieuw Nederlands meester werk zouden mogen ruiken dan de hoofdstad des lands met zijn ruim 30 toneel- en theaterzalen was haar eer te na. Tussen vrijdag 30 oktober en maandag 2 november tus sen Tilburg en Den Bosch dus) was nog een gaatje vrij, daarin werd haast-je rep-je een Extra Voorstelling van Hofscènes gedumpt, met het resultaat dat zaterdagavond Tout Amsterdam aanwezig Het was een soort dubbel-toneel, je zou het ook tandem-toneel kunnen noemen: toneel op het toneel, en toneel in de zaal en de wandelgangen. Veel ge middelden werden overtrof fen. Het gemiddeld aantal be langstellende acteurs bijvoor beeld: Linda van Dyck, Ru- V Door Xico Scheepmaker Ei dolf Lucieer, Els Bouioman, Jeroen Krabbé, Carola Gijs- bers van Wijk, Siem Vroom, Jeanetle van der Heijden, Frans Vorstman, Ina van Faassen, Hans Kemna, Eddy Habbema, noem maar op. Ik zag een ongebruikelijk aan tal autoriteiten op jetsetter- lijk gebied Amsterdam Peil), en ook een hogere dichtheid aan homo's nichtenen les biennes dan doorgaans ge bruikelijk is, zij het toch niet zo hoog als later op het toneel zelf. Heertje De Stadsschouwburg was dan ook afgeladen vol, wat zowel de sfeer als de warmte zeer ten goede kwam. Het stuk was nog maar nauwelijks be gonnen, toen twee rijen voor ons een bejaard heertje op stond en zich langs dé ver stoord kijkende toeschouwers (kwamen ze eens naar een meesterwerk kijken, moesten ze weer opstaan voor iemand die vergeten had bijtijds een plas te doen!) naar de zijkant begon te werken. Hij was nog maar enkele plaatsen op zijn terugtocht gevorderd, toen hij plotseling weer uit het beeld wegviel: flauwgevallen? Hartverlamming? Nu stond iedereen in die rij zwijgend (het toneelstuk ging immers onverdroten door) maar geaf- faireerd op, iedereen schoof in die derde rij naar het zij pad, het heertje werd door een jongeman onder de oksels naar buiten gedragen (op nieuw een kras staaltje tan dem-toneel), terwijl Luc van Eyk van de Stadsschouwburg al meteen bij het eerste teken van onheil de zaal was uitge sneld om een van de veeljari ge medische studenten onder zijn suppoosten te ronselen voor directe bijstand. Het bleek achteraf mee te vallen: bevangen door de hitte" was de diagnose, en al voor de pauze zat die meneer alweer op een zijtrapje het nieuwe Nederlandse meesterwerk te volgen, onder het motto „Eerst Woudstra zien, en dan sterven!". Prima En hoe was het stuk, zult u nu willen weten? Prima! Beter dan de stoelen van de Stads schouwburg, die van het zit vlees een betrouwbare graad meter voor de lengte van het stuk (drie uur) maakten. Sja- rov-lengte dus. Die stuurde het Sladsschouwburgpubliek met zijn Tsjechov-regies ook altijd pas naar huis als de laatste tram al vertrokken was. Volgens mij moet het korter en sneller kunnen. Maar een grootse greep was het zeker: Philips II contra zijn zoon Carlos, die als recht geaarde homo de helft van de tijd geheel naakt op het toneel staat en tevens slist mooie rol van Gijs de Lange). Geen kin derachtig modern gedoe met twee heren en een dame op het toneel, maar zeventien man die volop bezig zijn, waarbij twee opmerkelijke rollen van Nettie Blanken en José Rui ter. Ongetwijfeld een bijzon der stuk dus, al ben ik halver wege gestopt met staand meeklappen, omdat ik tegen over wijlen Dylan Thomas en Han Bentz van den Bergh, en wijlen Anton Tsjechov en Pjotr Sjarov niet graag de in druk wilde wekken dat ik van „Hofscènes" even diep onder de indruk was als in dertijd van „Onder het mel kwoud" en „De drie zusters". Rectificatie P.S. Nauwkeurige berichtge ving wordt het best bevorderd door onwetendheid, want dan zoek je het op. Ik dacht vorige week zeker te weten dat de muziek voor het liedje „Dikkerdje Dap" van Cesto- da-prijswinnares Annie M. G. Schmidt geschreven was door (wie anders?) Harry Bannink, maar dat was dus Paul Chr. van Westering. U weet wel, de componist onder andere „Het fluitketel tje", ook van Annie M. G. Schmidt. LEIDEN - Werkcentrum Dans lijkt zich langzaam maar zeker tot een hoogwaardig balletgezelschap te ontwikkelen. De stukken die zaterdagavond in het LAK-theater werden gebracht, vormden tezamen een evenwichtige voorstelling op hoog niveau. Drie van de gedanste balletten waren twee dagen eer der in Rotterdam in première gegaan. De eerste en mooiste daarvan was Strandquintet, een subtiele choreografie van Toer van Schayk over ontwakende jeugdliefde en naijver op het strand, met de dreiging van de Eerste Wereldoorlog op de achtergrond. Het is een sterk verhalend ballet in een op de klassieke danstechniek geïnspireerde stijl. Werkcentrum Dans richt zich gewoonlijk op het meer experimen tele bewegingsrepertoire, maar toonde met de lyri sche choreografie van Toer van Schayk uitstekend uit de voeten te kunnen. Het tweede nieuwe stuk "Anders...Veranderlijk" lag meer op de lijn die we van Werkcentrum Dans ge wend zijn. Dit ballet is dan ook van de hand van Kathy Gosschalk, de artistiek leidster van het gezel schap. Ook deze choreografie houdt verband met de zee, maar dan de zee als abstractie om het thema van de veranderlijkheid te verbeelden. De bewegingen in dit ballet zijn expressief en fundamenteel. In veel patronen wordt het water, het af- en aanrollen de branding weergegeven. De beeldend kunstenaar Peter Peereboom heeft bij deze choreografie een ge luidsband en filmbeelden gemaakt, waarop ook tel kens de zee te horen en te zien is. Die ondersteuning maakt het soms een beetje teveel van het goede, waardoor de aandacht tussen film en dans moeten worden verdeeld. De verkorte versie van "Grote Ogen" was de volgende gedeeltelijk nieuwe choreografie van de avond. Werkcentrum Dans heeft de lange versie van dit stuk van David Gordon tijdens het laatste Holland Festival gebracht. Hoewel de komische talenten Gordon's eigen dansers nu node worden gemist, wint het stuk in de verkorte uitvoering aan kracht. Al te lange herhalingen van dezelfde bewegingen zijn er nu uit verdwenen en de aanwijzingen voor de dansers worden consequenter in het hele stuk toe gepast. De opbouw van Grote Ogen wordt daardoor veel duidelijker en ook de vernuftige wijze waarop de schijnbaar chaotische patronen in elkaar grijpen. Werkcentrum Dans bracht zaterdagavond ook "Koele Haven", een sierlijke choreografie van Ian Spink, waarin muziek en dans met elkaar op gespannen voet staan. ARIEJAN KORTEWEG t? ik. au en. uq-^/uU" FREO BASSET TV De belevenissen van Jommeke Onnodigbroeders bij kreeg een bijzondere opdracht. Agenda Jan Schmitz: pure muzikant LEIDEN Voor een kleine hon derd toehoorders bespeelde zon dagmiddag Jan Schmitz zijn her boren Maarschalkerweerd-orgel in de Hartebrugkerk. Voor mij betekende het de eerste kennis making. Zonder twijfel is "orgel- stad Leiden", met nog zeven an dere waardevolle instrumenten op de "lijst", er nog rijker door geworden. Schmitz speelde uit sluitend Franse muziek, waar voor dit orgel zeker de kleur, de distinctie bezit. Vergelijken kon ik overigens niet. Dit is pas mo gelijk, als, bij een andere gele genheid, ook de Duitsers de gele genheid krijgen, zich te uiten. Binnen het genoemde raam was er echter nog wel verscheiden heid genoeg. Niet minder dan drie werken van César Franck; het eerste Choral, de Pastorale en de, eveneens vaak gespeelde "Final" gaven alle gelegenheid, het registerbestand te etaleren. Welnu, er zijn veel mooie karak teristieke stemmen bij. Het viel mij op, dat aan al die muziek door de kleuren, de pittige, toch niet droge, fris-heldere intonatie recht gedaan wordt. Ook het volkwerk is fraai en imposant. Jan Schmitz is met deze Franse or gelkunst zeer vertrouwd. Hij kent vele instrumenten daar, weet van Cavaillé-Coll, van de Franse smaak voor luciditeit. Zijn orgel is wel geen Frans pro- dukt, maar wel tijdens de roman tische bloei ontstaan. Zo moest Franck wel boeiend klinken. Wie Schmitz hoort spelen, weet, dat er een pure muzikant bezig is. De drift, de bewogenheid, de ver wondering, prevaleren boven de techniek-sec. Deze is voor Schmitz geen doel in zichzelf. Het karakter van dit spel is wel meer bourgondisch dan strak la- tijns. Zijn opleiding bij Flor Pec- ters is daar denkelijk niet vreemd aan. Ook hoorden we nog werk van Langlais ("Chant Heroique" met, als tegenstelling "Chant de Paix") en de indrukwekkende "Litanies" van Alain. JOHAN VAN WOLFSWINKEL LEIDEN Dimitri Frenkel Frank meldde onlangs, dat het veel moeilijker is een ko mische film te maken dan een ernstige film. Over datge ne wat tragisch genoemd kan worden, is iedereen het over het algemeen wel eens. Een eensluidend antwoord op de vraag: wat is komisch bestaat echter niet. Daaraan moest ik zaterdagavond in een slechts op de begane grond gevulde Leidse Schouwburg denken, toen cabaret Vangrail het ver standig oordeelde de cultuur tempel aan de Oude Vest te teisteren. Slechts zelden heb ik mensen makkelijker hun brood zien verdienen. Als je na kwart over acht net de plaats gevonden hebt, waar je 'voor de rest van de avond je benen kwijt kunt', kondigt om tien voor negen het slui ten van de gordijnen de pau ze al weer aan. De pauze is vervolgens onnodig en ver rassend lang en als het pu bliek meer dan vijf minuten fluisterend in de zaal zit, wordt 'Ach laat mij toch niet sterven op het station van Et- ten-Leur' vervolgd. Om pre cies tien uur is het program ma vervolgens afgelopen. Een beschamende zaak. En nu dé inhoud. Een cabaret programma stoelt gewoonlijk op humor. Zoals gezegd een strikt-persoonlijke zaak. Maar iedereen moet het er over eens zijn, dat de leeftijd van het grapje 'de trein moet er zo aankomen, de rails ligt er al' nauwelijks nog vastge steld kan worden. Zingen moeten Cees Rutgers en Ruth Walter in het vervolg maar achterwege laten en de positie van de (een stuk oude re) Georgette Rimathé Reyewski doet denken aan de toch wat solitaire positie van Ank van der Moer bin nen "Nijinsky". Het is boven dien zeer goed te merken, dat niét Ivo de Wijs voor de tek sten mede zorg droeg, maar Paul Deen, die dan wel be leefd bedankt wordt tijdens het programma, maar ieder een vraagt zich dan wel af waarom. Edith Piaf in je pro grammabegeleiding bedan ken omdat je een door haar wereldberoemd gemaakt nummer (Hymne l'amour) categorisch en consequent verbaal en muzikaal ver kracht is, is alleen maar een bewijs van onvoorstelbare zelfoverschatting. BERT KOEKEBAKKER man", da 14.30. 19.00 en 21.15 i 14.15, 16.30. 19.00 en 21.15 uur. al CAMERA (124919): "Jaws", da. 19.00 en 21 15 uur. 12 jr. Kindermatinee "Dik Trom en het cir cus". za.. zo en woe. 14 30 uur Nachtvoorstelling: "Jabberwocky", vr. en za 24.00 uur, 16 jr LIDO 1 (124130): "Hoge hakken, echte liefde", da 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. ook 16.45 uur, 12 jr. LIDO 3: "Blow uur, do., vr., m« Kindermatinee: "Herbie is de pisang", za. en woe. 14.30 uur. zo. ook 16 45 uur. LIDO 4: "Het meisje met het rode haar", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr STUDIO (133210): "History of the world, part 1", da. 14.30, 19.00 en 21.15 ry", da. 14.30, 19.00 en 21.15 i 14 15. 16.30. 19 00 en 21.15 uur, al REX (125414) "Nachtboekgeheimen", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15. 16 30. 19 00 en 21 15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling "Wellust van wel eer', za 23.30 uur. 16 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1 "Hoge hakken, echte liefde". Kindermatinee: "Superster Goofy", za., zo. en woe. 13 45 uur. Nachtvoorstelling: "Operation Thun- derball', za. 24.00 uur. 18 jr EURO 2 "Hoge hakken, echte liefde", da 13.30, 19.00 en 21.30 uur. zo. 13.15. 16.30. 19.00 en 21.30 uur. 12 jr za ook 24.00 uur. 16 jr. EURO 3 "De rechter- en de linkerhand van de duivel", da. 13.30. 18.45 en 21 15 uur. zo. ook 16.15 uur. 12 jr Nachtvoorstelling: "The swarm'za. 24.00 uur. 18 jr. EURO 4: "Het meisje met het rode haar", da. 13.30, 18.30 en 21.00 uur. zo ook 16.00 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "Onverzadigbare wellust", za. 24.00 uur, 16 jr. GREENWAY "Het meisje met het rode haar", do., ma., di en woe. 20.30 uur, vr enza 19 00 en 21.15 uur, zo. 20.45 uur. 12 jr Kindermatinee "De bende van hier naast". za en woe 16 00. zo 15.30 uur i het varkentje Ham- 14 00, 13.30. 14.15 Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1 Jaws". 14 45. 18 45 en 21 15 uur, 12 jr CITY 2 "Chnstiane F da. 14.45 (beh. woe en za 18 45 en 21.15 uur. 12 jr Kindermatinee "Q en Q". woe en za. 14 30 uur CITY 3 Alligator", da 14 45. 18 45 en 21.15 uur. 12 jr CITY 4 "One flew over the cuckoo's nest", da. 14 45. 18 45 en 21.15 uur, 16 jr MACARONI boter, let»men 250 g in achuQes frsi den champignon* Snijd de Bourtin aan de champignons toe leg een deksel op de boven reer laag vuur sudderen Breng een flinke pan water met wat rout aan de kook en werp er 400 g elleboog W1NA BORN Finalisten 'Cameretten' DELFT (GPD) - De amateur-caba retgroepen „Purper" en „Frisse Jongens BV" uit Utrecht en het Hilversumsc cabaretgezelschap „Kick 'n lek" gaan zaterdag avond 7 november strijden om de titel „Winnaar van Cameret- ten-festival '81". Een deskundige jury heeft deze drie finalisten af gelopen zaterdag in het Delftse Waag-theater gekozen uit 12 amateur-cabaretgroepen, die aan de voorronde van dit Cameret- ten-festival hebben meegedaan. Bert Visscher van de Veendamse groep „Filter" kreeg de persoon lijkheidsprijs. Het Cameretten-festival is een jaar lijks terugkerend evenement, dat nu voor de zestiende keer wordt gehouden. De organisatie is in handen van de Stichting Came retten in Delft. Deze stichting be staat uit enthousiaste amateur- cabaretiers, die met dit festival een beeld willen geven van de ontwikkelingen op het gebied van het Nederlandse amateur-ca baret. De finale-avond is in de aula van de Technische Hogeschool Delft. Een jury van zeven theaterken ners, onder wie Josine van Dal- sum en Joost Nuissl, zal na een gastoptreden van Nelleke Burg bekendmaken. Rijksmuseum van Geologie en Minera logie - Hooglandse Kerkgracht 17. t/m 31/1/ 82. ma t/m vr van 10-17 uur. zo van 14-17 uur, "Evolutie van been vissen". Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg 28, t/m 3/l/*82, ma t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur, "Vondsten uit verleden land". •Lak-foyer - Levendaal 150/III en Aca demiegebouw. Rapenburg 73. t/m 31/10, ma t/m vr van 11-17 uur. Rapenburg ma t/m vr van 9-17 uur. Tentoonstelling van Aad van Houwelingen. Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg 18-20. 8/11. vr Lm zo van 13.30- 17.30 uur, tentoonstelling van Gerda Vink en Guus de Ruiter met schilderd en en aquarellen. Art Tea House De Oude Run - Stille Mare 4. 30/10. di t/m za van 10-18 uur. do tot 21 uur en zo van 11-17 uur, tentoonstelling van Fanny Masure met gouaches en Nick Fritz met keramiek Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3. tot 1 november, Henk Corduwener - aqua rellen, Kees Haak - schilderijen, di. t/m za. van 10-17 uur. Rijksmuseum voor Volkerfkunae, Steenstraat 1, t/m 3/1 '82. "Indianen van Mexico. Azteken in 't Verleden. Nahuas /an Heden, geopend ma Lm za 10-17 ■luf; zo- en feestdagen 13-17 uur Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m 15/11, tentoonstelling "Mooie klokken, beste kukers". Sterrenkunde in de 19e eeuw ma Lm za van 10-17 uur zo. 13- i7 uur (na 1/10 tot 16 uur). Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13 00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoe kuur 13 45 14.30 uur Avondbezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kraamafdchng: vaders extra van 18.00 18.30 uur. Kinderafdeling dagelijks van 14 00-19.00 uur (Niet dan 2 bezoekers per patient). Sportmedisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18 30-19.30 uur. Kraamafdeling dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30'uur. C.C.U. (hart be waking) dagelijks van 14.15-14.45 en van 19 00-19.30 Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14 30 uur en van 19 00 19 30 uur Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19 00 uur Praematurenafdehng dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver- itrakken Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15 00 15 45 uur en 18 30 19 (KI uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag 14 15-15 00 uur en 18 30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: lc-cn 2e klas 111130 uur. 13.30-14 15 uur en 18 30 19 30 uur: 3e klas 13.30-14 15 uur en 18.30-19.30 uur Kraamadeling 13.30-14 45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 179909) ((Qu(icVLieu uis. 2 november 1981 Honderd jaar geleden stond xn de krant. Toen generaal Van der Hey- den (o.m gouverneur van Atjeh op Sumatra, 1826—1900, Red.) van Atjeh vertrok, werd hem door officieren en de burgerij een groot afscheidsfeest gege ven, waarop hem èn door de of ficieren èn door de burgerij een stoffelijk aandenken werd aan geboden, dat later in Neder land zou worden overhandigd. Dit is thans geschied door den generaal Enderlein, den heer H Raat, gepensioneerd hoofdoffi cier van het Indische leger en oud-burgemeester van Maas tricht, en den heer Mulder, oud- qezagvoerder ter koopvaardij, thans wonende in Rotterdam Het bestaat in een prachtig stel tafelzilver van 35 groote en klei ne coueert» met toebehooren en 36 messen met zilveren heften, en in een zilveren theeservies met zilveren blad Het tafelzil ver is geplaatst in een fraai pa lissanderhouten kistje, traarop een zilveren plaat met het vol gende inschr{/t Aan zijne Ex cellentie den Lui tenant-Gene raal Karei van der Heyden. oud-bevelhebber van Atjeh en on derhoo r i g hedenuit ware hoogachting aangeboden door Atjeh's burgen)". - Zes visschersbooten. drie van Boulogne en drie van Portel noordwest-Frankrijk. Red) die zes weken geleden op de ha ringvangst uitgingen aan de Engelsche kust. zijn nog niet te rug Men vreest dat ze m den storm van den 14den zijn ver gaan. De bemanning telde 114 man. van wie 96 gehuwd wa ren. die tezamen 280 kinderen hadden. VtjfliQ J<*ar geleden - te Bilbao zijn twee R.-K. priesters, die des avonds een wandeling maakten, door een groote groep arbeiders, die zij toevallig voorbijkwamen, aan gevallen Uit minstens tien re volvers werd op de geestelijken geschoten, die beiden onmiddel lijk gedood werden. De opwin ding onder de bevolking is zeer groot (Adv.) 27 000 Kerstboomen te koop, m groote en kleine partij en Mooie gekweekte Holland- sche boomen, tegen billijken pnjs L Koning. Pieterskerk straat 2, Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 21