„Jongere generatie joden zal van zich afslaan" Rabbijn Soetendorp en het anti-semitisme Kleine siuip oorlog tegen joden al lang begonnen" zaterdag 31 oktober 1981 EXTRA Pagina 13 Het verschijnsel anti-semitisme oftewel jodenhaat is door de jaren heen altijd aanwezig geweest. De gruwelijkheden de joden aangedaan in de Tweede Wereldoorlog leek tot bezinning te leiden maar wie de toenemende anti-semitische tendensen in de huidige samenleving ziet begrijpt de groeiende zorg bij de joodse gemeenschap, die in Nederland zo'n 30.000 'zielen' telt. Rabbijn Soetendorp, woordvoerder van de liberale joodse gemeenschap in Nederland die dit jaar haar 50-jarig jubileum viert, gelooft niet onmiddellijk in een herhaling van de gebeurtenissen van de jaren veertig. Ook al niet ómdat de nieuwe generatie joden zich veel weerbaarder opstelt en zich zeker niet meer zo maar zal laten afslachten. Bovendien is daar natuurlijk de staat Israël. Toch maant Soetendorp tot oplettendheid en een strijdbare houding tegen het anti-semitisme: Iedereen hier is bang voor een grote oorlog maar de kleine siuipoorlog tegen de joden in West-Europa is al lang begonnen. De laffe bomaanslag in Antwerpen is in dat opzicht een duidelijk teken aan de wand. Een vraaggesprek met Awraham Soetendorp, al jaren vooraanstaand bestrijder van anti-semitisme. Door Bert Paauw "Bestrijding van anti-semitisme is tevens bestrijding van de algehele gewelddadigheid in de maatschap pij. Wanneer je opkomt voor de joden kom je op voor de mensenrechten". Rabbijn Awraham Soe tendorp, voornaamste woordvoerder van de libera le joodse gemeente in ons land, zegt het met grote nadruk. Soetendorp, die bij zijn hardnekkige 'ge vecht' tegen anti-semitische uitingen de publiciteit niet schuwt, maakt zich zorgen. En met hem vele anderen. De recente bomaanslag in de joodse wijk in Antwerpen heeft weer eens duidelijk gemaakt dat de anti-semitische tendensen in de samenle ving niet moeten worden onderschat. Anti-joodse uitingen in de sportwereld, het kalken van leuzen op muren, scheldbrieven en scheldpartijen aan het adres van joden en het optreden van bepaalde groeperingen van twijfelachtig allooi in de maatschappij zijn de laatste jaren veelvuldig voor komende verschijnselen geworden. Soetendorp: "Het aantal anti-semitische uitingen is de afgelopen jaren niet dramatisch toegenomen maar wel ernstiger en ge welddadiger van karakter geworden. Dat zal ongetwijfeld ook in verband staan met de algehele verharding die je in de samen leving kunt constateren. Denk maar aan de terreurdaden in Bo logna en München en de aanslagen op de paus, Reagan en Sa- dat. Daarom stel ik dat bestrijding van anti-semitisme tevens bestrijding 'van die totale verharding is en omgekeerd". Daarnaast ziet Soetendorp ook een duidelijk verband tussen de economische teruggang en het toenemende anti-semi tisme. "In perioden van eco nomische malaise treedt anti semitisme altijd in grove vorm op. De vreemdelingen haat wordt dan aangewak kerd waarbij de jood vaak als eerste wordt aangepakt. Die grove vorm heeft aantrek kingskracht op groepen die aan de rand van de samenle ving vertoeven. Denk maar aan de skinheads in Enge land met hun vernielingen en molestaties. Naast het grove anti-semitisme heb je ook het intellectuele anti-semitisme. Er zijn men sen die zich achter allerlei mooie titels verschuilen, zo als de zogenaamde revisio nistische historici, die op grond van wat zij noemen wetenschappelijk niet senti menteel gebonden onder zoek allerlei dingen proberen te bewijzen. Zo is er een lec tor aan de univeri>».rit in Pa rijs, ene Forisson, die wil aan tonen dat er helemaal geen gaskamers zijn geweest ter wijl er uit die kringen ook een boek komt, getiteld: de leugen van de 6 miljoen. In dat boek wordt de moord op 6 miljoen joden aangevoch ten. Dergelijke mensen doen tevens hun best via publica ties uit te dragen dat joden uit zijn op wereld-overheer sing en zij doen pogingen om Israèl te isoleren". Heftigheid Soetendorp zegt het op rustige, bijna doceerachtige toon al merkt hij op dat al die zaken hem tot een grote heftigheid kunnen brengen. Hij behoort dan ook zeker niet tot die jo den die alle anti-semitische uitingen het liefst willen ver zwijgen 'omdat je het anders toch maar aanwakkert'. Soe tendorp: "Je moet niet over drijven maar je moet de ver schijnselen wel signaleren. Doe je dat niet dan komt de grens van wat men geoor loofd vindt steeds lager te lig gen. Om een voorbeeld te ge ven: als de verspreiding van een boek met anti-semitische prenten niet wordt tegenge gaan dan wordt een tijdje la ter een hele collectie ver spreid. Daarom moet je niet teveel over je kant laten gaan. Ik heb onlangs nog een pro ces-verbaal op laten maken tegen een uitgever van anti semitische boeken hier in Nederland". De strijdbare houding van Soe tendorp lijkt illustratief voor de manier waarop veel joden, en dan vooral jongeren, zich tegenwoordig opstellen. Geen apathie, geen gedwee heid maar eerder een hou ding van zich weerbaar op stellen. Soetendorp:"De jon geren zijn duidelijk militan- ter dan de oudere joden. De jongeren willen meer van zich afslaan, hebben ook meer het idee van 'Israël is onze plaats'. De vraag waar veel joodse jongeren mee worstelen is: Wat zou ik ge- daan hebben als ik in de Tweede Wereldoorlog vol wassen was geweest. Men hoopt en denkt dat men dan voor het verzet zou hebben gekozen in plaats van zich weg te laten voeren. In Antwerpen, na de bomaan slag, liep ik wat rond en sprak met jongeren. Dat wa ren niet zomaar gesprekken, het leek wel of we een ver- zetscel aan het opzetten wa ren. Men wil zich niet meer laten afslachten. Het bestaan van Israël geeft een gevoel van veiligheid en aanvallen op Israël worden dan ook als een aantasting van de eigen veiligheid gevoeld. De ver grote weerbaarheid uit zich ook in een gezegde dat onder de joden populair is: Als je gedwongen wordt te buigen, buig dan met geheven hoofd. Bij de jongeren zie je ook in toenemende mate een terug zoeken van de joodse wor tels. Er is een soort Renais sance aan de gang. De syna- goges raken weer voller, de joodse lessen worden druk ker bezocht dan ooit". Duivel Een Renaissance die waar schijnlijk ook veel te maken heeft met het groeiende anti semitisme. Gravend met Soe tendorp naar oorzaken van het anti-semitisme zegt hij- :"Jodenhaat is enerzijds een algemene zaak. Er bestaat nou eenmaal zoiets als vreemdelingenhaat, haat te gen mensen die anders zijn dan jezelf. Maar aan de joden haat zit nog een specifiek ele ment omdat veel mensen een bepaalde mythische voorstel ling van joden hebben: ze zijn handlangers van de duivel, ze bezitten duivelse krachten die je niet kunt meten. Het christendom heeft voor een groot deel bijgedragen tot die beeldvorming en dus tot het anti-semitisme met de be schuldiging van godsmoord aan het adres van de joden. Om eens een paar voorbeelden van die mythevorming te noemen: In '68 na de Russische inval in Tsjecho-Slowakije werd door de communistische leiders het gerucht verspreid dat jo den de leiding hadden van de contra-revolutie, dat één mil joen joden zich tegen het communisme hadden ge keerd terwijl er maar enkele tienduizenden joden in Tsje cho-Slowakije woonden. In Polen zie je nu weer hetzelf de gebeuren. De joden wor den beschuldigd verantwoor delijk te zijn voor de contra revolutionaire ontwikkelin gen. Als je vraagt om hoeveel joden het dan gaat wordt ge zegd: het gaat niet om het aantal, het gaat om hun dui velse kracht. Joden zijn uit op verovering van de wereld heerschappij, wordt daar meestal nog aan toegevoerd. Een anti-semiet neemt derge lijke beschuldigingen grif aan, zulke aantijgingen be vestigen zijn beeld van het jo dendom". Onderwijs Het aan de kaak stellen van de mythevorming rond joden ziet Soetendorp als een voor naam bestrijdingsmiddel van het anti-semitisme. Soeten- dorp:"Via het onderwijs zijn mogelijkheden. Er moet in dat opzicht nog veel worden gedaan. In onderwijsboeken wordt beschamend weinig aandacht besteed aan het jo dendom, aan Israël en aan de Tweede Wereldoorlog. Ook wordt er totnutoe op gebrek kige wijze aan kennisover dracht omtrent andere cultu rele minderheden gedaan. Ook voor de kerken is een taak weggelegd. De kerken dra gen grote verantwoordelijk heid voor wat ër in de loop der jaren aan jodenvervol ging is geweest. Christelijk geinspireerd anti-semitisme woekert nog altijd voort. Denk maar aan de uitlatingen van dominee Kleine uit Fries land, onlangs gedaan, die de joden als onkruid omschreef. Dat heeft opschudding ver wekt maar zijn gedachten le ven nog altijd in grote delen van de kerk. De kerk moet aan zelfonder zoek gaan doen. Neem de zending. Dat is gebaseerd op een meerwaarde-theorie. De houding van 'Ik kom jou be keren want ik ben beter' draagt al discriminatie in zich. In dat opzicht kunnen de kerken nog wat leren van het jodendom. Wij dringen niemand iets op, wij bekeren niemand. Alleen wanneer ie mand niet anders kan en wil leven dan als jood wordt hij opgenomen. Dat lijkt me een meer gezonde, respectvollere benadering dan via de zen ding gebeurt. En dan wordt er wel gezegd: jullie beschou wen jezelf als het uitverkoren volk maar dat betekent niet dat wij ons verheven voelen boven andere volken. Het be tekent dat wij temidden van de volkeren een aparte taak hebben zoals ieder volk zijn eigen taak heeft. Er zijn in Nederland erg veel mensen die zich met de joden verbonden voelen en willen toetreden tot het jodendom. De aanvragen daarvoor be dragen enkele duizenden per jaar. En als wij de wervende opstelling van het gematigde christendom zouden volgen dan denk ik dat het er wel tienduizenden zouden zijn. Wij zeggen tegen de aanvra gers dat wanneer het joden dom niet hun hele leven be paalt zij er beter aan doen hun sympathie voor het jo dendom in de eigen kerk uit te dragen". Isolement Kan dat laatste wellicht op klei ne schaal bijdragen tot een ander beeld van het joden dom, Soetendorp vindt dat de strijd tegen het anti-semi tisme ook op Europees ni veau moet worden aange pakt, bijvoorbeeld via verkla ringen van Europese Com missie en Europees Parle ment. De geruchtmakende uitspraak in 1975 door een meerderheid van de Verenig de Naties dat zionisme in fei te gelijk staat aan racisme heeft volgens de rabbijn veel schade berokkend aan het joodse volk en de anti-semie ten in de kaart gespeeld. Soetendorp:"De termen zionist en jood worden, als dat zo uit komt, gemakshalve verwis seld. Anti-semieten proberen Israël, mede met die uit spraak van de VN, in een iso lement te drijven. Kijk, kri tiek op Israël is uiteraard geoorloofd, daar doe ik zelf ook wel aan mee maar er is een grenslijn. Op het moment dat men Israëlische soldaten gaat beschrijven als Waffen SS-troepers en men van de Israëliërs gaat zeggen dat zij hun lessen van Hitier goed hebben geleerd wordt die grenslijn overschreden. Dan belandt men bij anti-semitis me". Overigens ziet Soetendorp het huidige anti-semitisme nog niet zo snel uitmonden in een herhaling van de gebeurte nissen in de Tweede Wereld oorlog al zegt hij op dit punt de nodige voorzichtigheid in zijn uitlatingen te willen be trachten. Soetendorp:"De aanslagen van thans worden niet gesteund door de meerderheid van de bevolkingen en bovendien fel veroordeeld door demo cratisch gekozen regeringen. Dat geeft mij hoop dat het niet zal gebeuren. Een ver- goeilijkende houding voor de anti-semitische uitingen tref je in geen enkel Westeuro pees land aan. Hef anti-semi tisme bloeit wel in totalitaire regimes zoals in bijvoorbeeld Zuid-Amerika. Anti-semie ten vinden namelijk dat alles moet blijven zoals het is, er moeten slaven en meesters zijn. Totalitaire regimes han gen dat standpunt ook aan. Het jodendom dat uitgaat van een gelijkwaardige plaats voor ieder mens en waarin men wil werken aan een res pectvolle houding jegens el kaar wekt haat op". Demonstraties In de afgelopen jaren zijn er in West-Europa veel mensen de straat opgegaan om te de monstreren tegen geweldda dige uitingen van anti-semi tisme. Vorig jaar nog kwa men 300.000 mensen in Parijs op de been na een bomaan slag waarbij doden vielen te betreuren. De bomaanslag in Antwerpen vorige week, hoe algemeen veroordeeld ook, bracht aanzienlijk minder de monstranten op de been: in Parijs zo'n 2000, in Amster dam ongeveer 500. Het verontrust Soetendorp: "Je kunt bij de mensen een ver slapping constateren. Men sen raken snel gewend aan onheil, ze worden demonstra tiemoe. Ze raken als het ware versteend, ze krijgen ook zo veel onheil over zich heen. De knop van het tv-toestel wordt niet eens meer omge draaid, het getoonde onrecht op het scherm dringt niet meer door. Het is de taak van leidende fi guren in de maatschappij om die houding van berusting, van niet-reageren te doorbre ken. Die berusting is natuurlijk niet onbegrijpelijk. Er wordt ja ren gepraat over recht op voedsel, recht op kleding en recht op huisvesting voor ie dereen. Toch slagen leiders er niet in een geschikt model te creeren om die rechten te bewerkstelligen. Dat geeft geen vertrouwen in politieke leiders en leidt tot verslap ping en moedeloosheid. Ook het vertrouwen in eigen kracht is niet erg groot. Er heerst in brede kringen een soort doemdenken, een hou ding van: het zal mijn tijd misschien nog wel uitdienen. Slogan Dat mensen toch nog wel wil len reageren blijkt uit de ac ties van het Inter Kerkelijk Vredesberaad tegen de kern bewapening. Maar ik kan toch weer niet bijster bemoe digd raken door die anti- kernwapen-demonstraties. Het achter een makkelijke slogan aanhollen vind ik nou net weer wat te simpel. Een dergelijke actie vergt eigen lijk niets van de mensen. Veel moeilijker is het om echt iets te moeten doen, om je daadwerkelijk voor een an der te willen inzetten. Want waar het naar mijn mening toch eigenlijk om moet gaan is de vraag: ben je in staat om in je omgeving voor anderen iets te betekenen en tegen in tolerantie op te treden. Achter een slogan aanlopen, uit angst voor een grote oorlog, vind ik niet zo indrukwek kend. Angst werkt alleen maar verlammend. En bovendien: wij zijn hier bang voor een grote oorlog maar de kleine siuipoorlog tegen de joden in West-Euro pa is al lang begonnen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 13