Hoge hakken: geen onverdeeld plezier Geen dijenkletsers in History of the world imnnnnnniniiinniinnaiili Hollywood weigert Teken van het beest99 F JÊT ailllF Programma's alternatief filmcircuit VRIJDAG 30 OKTOBER 1981 PAGINA 19 Mel Brooks is melig geworden k. Hlh, H| r .ju1" jr Film: History of the world. Regi^: Mel Brooks. Met: Mel Brooks, Dom De- Luise, Madeline Kahn e.a. Theater: Studio, Leiden. Alle leeftijden. Waarom valt er vandaag de dag ei genlijk nog te lachen? Een goede mop van tijd tot tijd is heel aar dig. Maar er zijn ook mensen die dat voor hun beroep doen: grap pen maken. Humor. Komedie. We hoeven dan maar te gaan zit ten en we worden vermaakt, als het goed is. Grofweg kan komedie in drie groe pen worden onderscheiden. De eerste en meest voorkomende is de situatie-grap. In de Neder landse theaterwereld pleegt vooral André van Duin zich met deze humor dezig te houden. Maar ook John Lanting's Thea ter van de Lach boekt hiermee groot succes. De tweede soort is de woord-kome die, de taalgrappen. Mensen als Toon Hermans, en Wim Kan heb ben in hun 'one-manshows' door deze vorm van grappenmakerij menig dijenkletser op hun naam staan. De musical neemt in de komedie wereld een aparte plaats in. De grappen worden hier op rijm ge zet en voorzien van een luchtig stukje muziek. Het show-ele ment speelt hierbij een grote rol. Dan is er nog een wat lugubere vorm van humor: het leedver maak. Lachen om andermans el lende. Mel Brooks nu. heeft zich in zijn laatste produktie. History of the world bediend van deze vier vormen van grappenmakerij. Hg walst in zijn film door de ge schiedenis heen en begint bij de prille holenmens en eindigt met de Franse revolutie. De holenmensen kenden (volgens Brooks) alleen het leedvermaak De primitieve vorm van humor. In het Romeinse Rijk was het ieder voor zich en de goden voor ons allen. Caesar, vet en verveeld laat zich vermaken door Wim Kan's en Toon Hermansen. Vindt hij het leuk. dan is het goed. Anders kunnen zij hun one-manshow verder in de leeuwenkuil opvoe- Van de Inquisitie, de beruchte Spaanse 'rechtspraak' heeft Brooks een musical gemaakt. Te midden van de gemartelden wordt er een ware Hollywood- show opgevoerd. Ten slotte de Franse revoltutie. "It's good to be the King", zegt Brooks als hij weer één van de hofdames in de billen kngpt Als een André van Duin loopt hg te grappen door de tuinen van Ver sailles. Vier aardige verhaaltjes, waarin Mel Brooks zelf de hoofdrol speelt. Aardig, want echt leuk is het niet. Weliswaar zgn de grap pen opgehangen aan de kansar me groepen in onze maatschap pij. te weten: joden, homosexue- len en negers, zoals te doen ge bruikelijk voor Brooks. Maar in plaats van de shockeren, wat hg in eerdere films deed. Ujkt Brooks door een zekere braaf heid te zijn bevangen. History of the world wordt hierdoor eerder melig dan leuk. Een deel twee van 'History' valt er niet te ver wachten. zei Brooks in een inter view eerder in deze krant. Dat is wel goed. denk ik. ANNELOES TIMMERIJE Rijk de Gooyer op dreef Op weg naar een volwassen film cultuur in Nederland moet een aantal stadia worden doorlopen. Het is niet alleen een kwestie van goede films maken, al is dat na tuurlijk wel het belangrijkste. (Trouwens, wat dat betreft zijn we de laatste jaren de kinder schoenen wel ontgroeid en in middels beland in de puberale fase om de beeldspraak even voort te zetten). DEN HAAG (ANP) - De Neder landse inzending voor de Oscar in de Verenigde Staten, "Het te ken van het beest" van de cineast Pieter Verhoeff, is door de orga nisatoren in Hollywood van deel name aan de strijd om de trofee uitgesloten. De film, die door het ministerie van CRM was aange meld als Nederlandse gegadigde voor de Oscar in de categorie beste buitenlandse film, is op formele gronden geweigerd, al dus een woordvoerder van dit ministerie woensdag. Het reglement schrijft voor dat een film die meedingt, in de periode tussen 1 november 1980 en 1 no vember 1981 in première moet zijn gegaan. De première van "Het teken van het beest" vond vijf weken voordien plaats. Vorig jaar kreeg de Nederlandse inzending, de film "Opname" van het Werktheater, die met soortgelijke problemen kampte, wel dispensatie van de organisa toren. Waarom het dit keer niet is gebeurd is niet bekend. Maar in een echt filmland worden ook grote publieksprodukties gemaakt, waarbij de artistieke aspiraties wat lager worden ge schroefd. Nu is publieksfilm een begrip waar wel enige rek in zit. Is het alleen een film, waarmee bewust op een groot aantal toe schouwers wordt gemikt of is het ook een film die toevallig bij veel mensen in de smaak valt? Ik be doel: er is toch wel enig verschil tussen Spetters en Een vlucht re genwulpen. Dat filmproducent Rob Houwer als geen ander in Nederland recht heeft op de titel 'Koning van het kassucces, lijdt echter geen twijfel. Onder het motto 'Liever een volle zaal dan een goede kritiek' werk te hij eerst met Paul Verhoeven (Keetje Tippel, Wat zien ik), ver volgens met Wim Verstappen (Grijpstra en De Gier) en is nu bij Dimitri Frenkel Frank beland. Hoge hakken, echte liefde is het resultaat, nadat eerder het koddi ge duo Adriaan en Olivier op het programma had gestaan. Dat vonden ze op het ministerie van CRM echter niet zo'n smaakvol idee. Dan maar het Hoge hak- ken-romannetje van Frenkel Frank zelf moet het duo gedacht hebben. Om nog even op Houwer door te gaan: hij is het type producent dat zich zeer bemoeit met wat er op de 'set' gebeurt en ook niet schroomt om krachtdadig in te grijpen. In dit geval geen overbodige luxe, want Dimitri Frenkel Frank is een debutant in filmland. Begon nen in de reclame om vervolgens via de boekenschrijverij bij de te levisie (Hadimassa, De Liefdes- wacht) te belanden. Dat reclame-verleden spreekt dui delijk uit Hoge hakken, echte liefde. Frenkel Frank denkt in clichés, denkt in karikaturen en weet feilloos welk taalgebruik bij welk milieu hoort. Op dat laatste drijft de film dan ook voor een flink gedeelte, omdat het uitgaat van de tegenstelling van twee milieus. '''llllk "''lllli,, 'H Hoge hakken, echte liefde; regie: Dimitri Frenkel Frank; hoofdrollen: Rijk de Gooyer en Monique van de Ven; theater: Lido 1, Leiden en Euro 1 en 2, Alphen; leeftijd: 12 jaar. lllllllllllillllllllllllllllllllUIÜ Rijk de Gooyer speelt een direc teur die zijn modieus witte om geving en modieuze kennissen zat is. Vermomd als Arie Snoek treedt hij bij zijn eigen bedrijf in dienst als chauffeur, huurt een etage in de binnenstad, krijgt wat met de kantinejuffrouw en krijgt mot met de directeur. Dat laatste moet in een duel beslist worden, dat hij dus met zichzelf aangaat. In de karikaturale tekening van die milieus is Frenkel Frank redelijk goed geslaagd. Vooral aan 'werk nemerszijde' zijn Rijk de Gooyer en Monique van de Ven sterk op dreef. Aan 'werkgeverszijde' is het wat minder, De Gooyer is daarin ook niet zo sterk. Boven dien maakt Frenkel Frank het daarbij in een kennelijke drang naar zelfspot ook iets te dol. Het is net even iets té, zeker als hij ook nog het goeroe-gedoe van stal haalt, wordt het wel erg voor spelbaar. Iets als 'goede smaak' is bij Fren kel Franks Hoge hakken, echte liefde ver te zoeken en dat past weer uitstekend in de filosofie van Houwer. Ongeremde grap pen over geslachtsdelen vallen nu eenmaal bij een hoop mensen in de smaak. Gelukkig hebben ze in Rijk de Gooyer iemand die met gemak de meest ordinaire man van Nederland neerzet, waardoor de parodie-bedoeling er uitstekend uitkomt. Toch' blijft Hoge hakken, echte liefde ALPHEN/LEIDEN - Vanaf morgen is ook Alphen een filmhuis rijk. Het adres is Hooftstraat 210 en het heet dan ook heel toepasselijk Hooftstraat filmhuis. Tijdens het openingsweekein de is meteen al een Pasolini te zien: Uccelaci e Uccelini (za. 31 okt. 20.00 uur). Vervol gens staat Themroc op het programma (za. 22.30 uur). Zondagavond draait Hitch- cocks Notorious (20.00 uur) en vervolgens Messer im Kopf (22.30 uur). Het Hollywood van de jaren veertig staat centraal in het Leidse Kijkhuis. The house by the River (1949) van Fritz Lang is een griezel verhaal. waarin een weinig succesvolle schrijver per on geluk een misdrijf begaat, (maandag 2 november). Dinsdagavond een film met Humphrey Bogart en Ingrid Bergman. Donderdag 5, vrijdag 6 en zater dag 7 november The magnifi cent Amberons van Orson Welles uit 1942. In die tijd was het een nogal omstreden familiedrama, waarin de te loorgang van de bourgeoisie aan het eind van de negen tiende eeuw in beeld wordt gebracht. Voorstellingen in het Kijkhuis steeds om 20.00 en 22.15 uur. LAK-Cinema vertoont woens dag 4 november om 20.00 en 22.30 uur Solaris van Andrej Tarkovski. K&O heeft Face to face van Ingmar,Bergman op het pro- gramma voor dinsdag (20.00 uur). Liv Ullman speelt hierin de rol van psychiater Jenny die uit haar evenwicht wordt ge bracht door zowel haar pa tiënte Maria als haar min naar. Het falen van mensen om een zinvol bestaan op te bouwen en een affectieve re latie aan te gaan is ook hier. zoals meestal bij Bergman, het thema. Jack Nicholson en Maria Schneider zijn te zien in Pro- fession Reporter, een uit 1975 stammende rolpret van Mi chelangelo Antonioni. Deze film, die in het Filmhuis LVC valt te bewonderen, laat de wonderlgke geschiedenis zien van een journalist die in de knoop met zichzelf ligt en de kans krijgt van identiteit te veranderen. (30 en 31 okto ber 23.00 uur). November staat bij het LVC in het teken van Poolse films. Volgende week is daar een voorproefje van met Kung Fu van Janusz Kgowski Inge nieur Witek werkt in een fa briek, waar hg plotseling op* nogal dubieuze gronden wordt ontslagen. Een vriend, de journalist Marek, gaat op onderzoek uit Hij komt er achter dat Mitek problemen had met zijn superieuren, omdat hij een eerlgke verde ling van de premies onder de arbeiders wilde. Ook is hg vroeger studentenactivist ge weest, hetgeen evenmin voor hem pleit, (woensdag 4 en donderdag 5 november 20.00 en 22.15 uur). Hij is voornamelijk bekend als acteur, maar John Cassavetes is interessanter als acteur. Zijn optredens in films als The dirty dozen, Rosemary's baby en The fury zijn vooral bedoeld om eigen werk mo gelijk te maken. Werk dat overigens slechts in kleine kring waardering onder vindt. Ook in Nederland een kort bioscoopleven bescho ren en slechts met een beetje geluk een plaatsje in het al ternatieve circuit. Een goede zaak daarom dat de VARA drie films van Cassa vetes op stapel heeft staan. Vrijdag wordt de eerste uit gezonden: Minnie and Mos- kovitz uit 1971 Echtgenotè Gena Rowlands heeft weer een rolletje en wel dat van Minnie. een dertigjarige vrouw met een uitzichtloze relatie met een getrouwde man. Op een avond ontmoet ze in een bioscoop - toe vluchtsoord - Moskovitz (Seymour Cassél), een even- oude man die met al even weinig fortuin door het leven stapt. Minnie and Moskovitz is de eni ge speelfilm deze week op Nederland. Dezelfde avond zendt Duitsland Cet obscur objet du desir uit. Regisseur Luis Bunuel laat zijn vaste hoofdrolspeler, Fernando Rey verliefd worden op zijn Spaans dienstmeisje Conchi- ta dat echter niet bezwijkt voor zijn charmes. Zelfs als hij haar in bed heeft gebab beld, lukt het niet. Ze heeft zich verschanst achter een kuisheidsgordel en de sleutel van het slot is onvindbaar. Voor een regenachtige zater dagmiddag is Mr. Deeds goes to town zeer geschikt (België 1). Een sprookjesachtig ver- ?n provinciaal haal (Gary Cooper) die een gigan tische erfenis in de schoot krijgt geworpen. Als hij naar New York afreist, wordt hij door iedereen belaagd en een krant stuurt een vrouwelijke reporter (Jean Arthur) er op uit om te weten te komen wat hij met zijn geld gaat doen. Ze doet zich voor als een ty piste, op wie Gary Cooper verliefd wordt. Als ze zgn ge heim heeft ontfusteld en het in de krant publiceert, is dat dan ook een grote teleurstel ling. het programma: ZATERDAG Mr. Deeds goes to town; 16.00 uur; Bel. 1. Fu ture cop; 23.45 uur; Dtsl. 1 (regie: Jud Taylor met Ernest Borgnine. Amerikaanse film uit 1976). ZONDAG Petschki-La- wotschki; 14.50 uur, Dtsl 2 (regie: Wassilli Sch#kschin Russische film uit 1973). Bro ther sun, sister moon: 1930 uur; Dtsl. 2 (regie Franco Zeffirelli. Engels-Italiaanse film uit 1972). MAANDAG The most dange rous game; 22 30 uur. Dtsl 3 (regie Ernest Schoedschak. Amerikaanse film uit 1932). Utzkóben; 23 00 uur; Dtsl 1 (regie Marta Meszaros. Hon gaarse film uit 1979) DINSDAG Die Sunderin; 19 30 uur. Dtsl 2 (regie Willi Frost. Westduitse film uit 1950) El Super; 20 40. Bel 2 (regie: Leon Ichaso. Ameri kaanse film uit 1978). WOENSDAG Gimme shelter; 21.05 uur; Bel. 2 (regie David Maysles met The Rolling Sto nes. Amerikaanse film ait 1969) MacArthur Park; 22.20 uur; Dtsl. 3 (regie: Bruce Schwartz. Amerikaanse film uit 1977) DONDERDAG Lust for gold; 20 15 uur; Dtsl. 3 (met Ida Lu- pino. Amerikaanse film uit 1948) VRIJDAG Constans; 20 15 uur; Dtsl. 1 (regie: Krzsystof Zanussi. Poolse film uit 1980) Minnie and Mosko- viti; 22 35 uur. Ned 1 Cct obscur objet du desir. 23 00 uur. Dtsl 1 Oklahoma rid«\ 23 20 uur; Dtsl 2 (regie Stan ley Kramer met Faye Duna wav Amerikaanse film uit 1972. BLIJVERS "Time Bandits" Tegenvallende Monthy Python. Lido 2. Leiden "Tanan, the Apeman" - Bo Derek in BUikafKMtl nmakflb Luxor. Lei den "Het meisje met het rode haar" - Ingetogen portret van een verzets strijdster. Lido 4. Leiden. Euro 4. "Escape to victory" Amusante verwikkelingen rond voetbalwed strijd in Tweede Wereldoorlog. Tria non, Leiden "Blow out" - Perfect amusement van Bnan de Palma Lido 3. Leiden. "De rechter- en de linkerhand van de duivel" - Komische vechtfilm. Euro 3. Alphen "Jaws" - Haai zorgt voor narigheid. Camera. Leiden. City 1. Katwijk "Alligator" Krokodil in riool. City 3, Katwijk. OP)NIEUW "Christiane F." - Meisje van dertien met drugsprobleem. City 2. Kat- wyk. "One flew over the cuckoo's nest" - Wantoestanden in psychiatrische inrichting. City 4. Katwijk NACHTFILMS "Jabberwocky" Camera. Leiden. "Wellust van weleer" Rex. Leiden "Operation Thunderball" - Euro 1. Alphen. "Hoge hakken, echte liefde" - Euro 2, Alphen 'The Swarm" - Euro 3. Alphen SEXFILM "Nachtboekgeheim DEN HAAG "Raiders of the lost Ark" - Apollo 1 (460340). 12 jr "'n Moordverjaardag" - Apollo 2. 16 jr "Escape to victory' - Asta (463500). al "Christiane F" - Bijou (461177), 12 jr. "Tarzan, the apeman" - Calypso (MMA .-.i 'Tarzan. the apeman" - Babylon 1 (471656). al. "De sheriff maakt zich kwaad" - Ba byion 2. al. 'Twee vorstinnen en een vorst" - Babyion 3. al 'Time Bandits" - Cineac 1 (630637). 12 jr. "Endless love" - Cineac 2. al "For your eyes only" - Cineac 3. 12 jr "Ordinary people" Du Midi (855770). al. "Once upon a time in the west"- Eu ro Cinema (667066). 12 jr "Hoge hakken, echte befde" - Me- trnpole 1 (456756), 12 jr. "History of the world, part 1" - Me- tropole 2. al. "Het meisje met het rode haar" Metropole 3. 12 jr. "The four seasons" - Metropole 4. al. "For your eyes only" - Metropole 5. 12 jr "Omar Mukhtar, Uon of the desert" - Odeon 1 (462400). 12 jr "Blow out" - Odeon 2. 16 jr "History of the world, part 1" - Odeon 3. al. "Het meisje met het rode haar" Odeon 4. 12 jr 'Time Bandits" - Odeon 5. 12 jr. "Hete Zweedse meisjes in Parys" Le Pans 1 (656402). 18 jr "Keer op keer" - Le Pans 2. 18 jr. 'The king of love" - Le Pans 3, 18 jr. "Hoge hakken, echte Uefde" - Pas sage (460977). 12 jr "Zachte meisjes van de harde sex" - Royal 3. 18 jr "Karate folterkamer" - Royal 4. 16 jr "Eiland der verdoemden" - RoyaJ 5. AMSTERDAM "Twee vorstinnen en een vorst" - Al fa 1 (278806). al "Christiane F - Alfa 2. 12 jr "Time Bandits" Alhambra 1 (233192). 12 jr "For your eyes only" Alhambra 2, 12 jr. "Escape to victory"- Bellevue Cine- (266227/234876). al "De shenff maakt zich kwaad" - Ca lypso 2. al "'n Moordverjaardag" - Calypso 3. 16 jr "Beauty body" - Centraal (248933), "18 jr. "Blood Beach" - Cineac Damrak 1 (245648). 12 jr "Maniac" - Cineac Damrak 2. 16 jr "For your eyes only" - Cineac (243639). 12 jr "Blow out" - Cinecenter (236615), 16 jr "La petite sirene" - Cinecenter. 16 jr "Schwestern" - Cinecenter. 16 jr "Escape to victory" Cinema 1 (151243). al 'Tarzan. the Apeman" - Cinema 2, al "Het meisje met het rode haar" - Ci ty 1 (234579), 12 jr "Time Bandits" - City 2. 12 jr "Fort Apache the Bronx" - City 3.16 jr "Possession" - City 4 16 jr "Outland" City 5 (34579). 12 jr "Excalibur" - City 6 (234579). 12 jr. "History of the world, part 1" - City 7 (234579), ai 'Hot Lady" Cbmax Cinema (244152). 18 jr "Casablanca" - Cine 'D'(226551), al "The French connection 1" Des- mct (226551., 12 jr "En eeuwig zingen de bossen" - Du Midi (723653). al "Winden waaien om de rotsen" - Du Midi. al "Raiders of the lost ark" - Leidse- pleintheater (235909). 12 jr Omar Mukhtar lion of the desert" - N6ggerath< 248933). 18 jr "Blonde fire" - Paruien (248933). 18 jr "Endless love" - Rembrand (plein theater 1 (223545)al "Blow out" Rcmbrandtpleinthea- ter 2 (223545). 16 jr "The big brawl" Rex (266132). 16 jr. "SUr crazy" Rialto (723488. al Death in Venice" - Rivob (723488). 12 jr "Een hete jeugdvakanUe" - Roxy (232809). 18 jr "Barnens 012 jr "Die Blechtrom mel". "Meetings with remarkable men" - The Movies (245790), 16 jr "Hoge hakken, echte befde" - Tu- schinski 1 (262633). 16 jr "History of the world, part 1" Tu- achinski 2 (262633). al "This is Elvu" - Tuschinski 3 (262633). al "Caligula" Tuschinski 4 (262633). 18 jr The four seasons" - Tuschinski 5. Rijk de Gooyer, vermomd als werknemer, met vriendin (Monique van de Ven). V ^<0 0 <sT een film die slechts incidenteel leuk is. Het steunt te veel op de typetjes die de acteurs moeten creëren, is tekstueel te kreterig ën kent veel dode punten. Om te eindigen bij de volwassen filmcultuur: dat wordt natuurlijk nooit bereikt als iets essentieels als het geluid niet deugt. Het lijkt wel te snel afgedraaid en is soms echt compleet onverstaanbaar. BART JUNGMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 19