Trijfel The Savoyards: succes met miisicaImelodieëii Knap poppenspel van Jozef van den Berg Cöncert agenda MAANDAG 26 OKTOBER 1981 Tacteloos Negentien Westduitse studen ten, dertien meisjes en zes jon gens die Nederlands studeren hebben in Amsterdam een bij scholing gehad van twee we ken. Als gastdocent heb ik een sonnet met ze gemaakt. Als uitgangspunt had ik een pas sage gekozen uit Brieven van den nutteloozen toeschou wer", die Louis Couperus op 1 augustus 1914 (de dag waar op de oorlog tussen Duitsland en Rusland uitbrak) aan Het Vaderland begon te schrij ven. Een recente uitgave van L. J. Veen. Die passage luidt als volgt: „Ik heb nooit een Duitscher ont moet, die bekoorde. De Duitscher mist alle beko ring. Hij heeft misschien geërfd van de grootste zielekwahteiten, en de goden gaven hem het reinste, wat zij den menschen geven kunnen: het Ideaal. Maar zij onthielden hem iets, wat misschien overbodig lijkt: charme. Wat zijn zij hard, grof, door dringend, overheerscherig tacteloos in hun gesprek, in hunne woorden. Wat zijn zij onbeminnelijk, wat kunnen zij onverdragelijk zijn. Wat moeten de anderen niet een tact ten toon spreiden om niet het hen dadelijk te twisten. Wat zijn zij weinig „bekoor lijk". Ik durf het bijna niet zeggen, maar er is nog een volk dat bekoring mist. En dat is dat andere Germaan- sche volk, met zoo heel veel andere, goede, beste, brave, edele kwaliteiten, waaronder alleen géén bekoring. Maar toch heb ik Hollanders ontmoet, die individueele be koring uitoefenden. Een Duit scher heeft mij nooit be koord". Tevoren had ik, voor alle zeker heid, hun eerste regels maar vast bedacht, om een begin netje te hebben: Als Duitser voel ik me toch wel gegrepen. Door Die» Scheepmaker Protest Daar kwam protest tegen: ze voelden zich helemaal niet zo gegrepen, zeker niet als Duit ser: nationaliteit zegt ze wei nig meer! Dus werd het: „Als mens voel ik me nauwe lijks gegrepen. de nationaliteit telt niet meer Wat Louis zei is al zo lang gele den, hij wist niet, zoals wij, van de EG". Zij wisten te vertellen dat het tegenwoordig niet meer EEG heet maar EG. Na wat heen en weer gepraat werd de EG toch weer geschrapt, want, vonden ze, de EG streeft naar een nieuwe maar nu grotere nationaliteit. Blijkbaar een Duits gezichtspunt, wij den ken dat we al die nationali teiten in een smeltkroes laten verdampen. Ik probeerde nog „Der Rudi was nog niet op de tv", maar het werd uiteinde lijk toch: „en bovendien: hij was al wat blasé". Hollanditis Blasé is een mooi Couperus woord. In het tweede kwa trijn moest op „gegrepen" worden gerijmd, „benepen" zou goed uitkomen. Voorge steld werd: „Ook dichters denken nu en dan benepen". Nu moest dat Ideaal maar eens op de proppen komen. maar iemand zei dat er van één ideaal geen sprake meer was, wel nog van idealisme, ergo: „Ons ideaal is nu: idea lisme", dat rijmt op pacifis me en pragmatisme (nie mand, bedenk ik nu, kwam op fascisme!). Het snel popu lair geworden begrip „hol landitis" viel, kortom: „met hollanditis komt het paci fisme als iets van hoop in het bedreig de heden" (rijmt op „geleden" in het eerste kwatrijn). De cursusleider merkte op, dat het nu toch wel wat zwaar dreigde te worden: met char me had het in elk geval niets te maken, daar had Couperus toch gelijk in blijkbaar, zei hij. De eerste regel van de eer ste terzine kwam daardoor zo te luiden: „Met charme heeft dit, helaas, niets te maken", en toen rolde als vanzelf eruit: „of zit er toch bekoring in het kraken...". t Mijn voorstel was om te vervol gen met: „van denkpatronen van Herr Helmut Schmidt", maar volgens die Duitse jon gens en meisjes denken ze nooit, als eerste, aan Schmidt. Daarom werd het: „het openbreken van een star systeem?". Goedertieren Volgende terzine: „Hoe doe je dat met charme, is 't probleem: het prikkeldraad is moeilijk te versieren, al zijn de mensen nóg zo goeder tieren!". Ze wilden namelijk iets met bloemetjes en ME, dat werd opgevangen in „versieren" en „prikkeldraad", goedertieren vond ik een mooi opbouwend woord, vaak immers met God verband houdend, en met „mensen" kreeg je in de laat ste zin weer die „mens" in de eerste zin terug. Al bij al wa ren we niet ontevreden over het resultaat van deze Duits- Nederlandse samenwerking. LEIDEN - The London Savoyards stonden zaterdag avond weer op de planken van de Leidse Schouw burg. Bracht deze uit twaalf solisten en een wat klei ner aantal instrumentalisten bestaande Engelse groep in een vorig seizoen bekende melodieën van het componistenduo Gilbert Sullivan ten gehore, ditmaal vermeldde het programma liedjes uit musi cals van Rodgers Hammerstein, die nóg bekender in de oren klinken. Jammer dat het theater aan de Oude Vest voor niet meer dan de helft was gevuld, want de door de Savoyards geleverde prestaties rechtvaardigen alleszins een grotere belangstelling. Omgekeerd evenredig aan deze vrij geringe belang stelling was echter het enthousiasme, waarmee het muzikale gezelschap werd begroet. Niet dar er in vocaal opzicht opzienbarend vuurwerk werd afge stoken, hoewel alle stemmen goed geschoold ble ken te zijn. Het succes van de Savoyards schuilt ze ker ook in de zorg, waarmee een dergelijk fragmen tarisch programma-, dat in feite een feest van her kenning wil zijn, wordt samengesteld en gepresen teerd. Geen geforceerd effectwerk, maar een uitste kend uitgewogen voorstelling, die vóór alles een sfeer van ontspanning oproept. De vocale en instrumentale arrangementen van Peter Murray doen dank zij het vakwerk van deze e muzikale leider recht aande composities van Rod gers Hammerstein, die miljoenen mensen geluk kig hebben gemaakt met musicals als 'Oklahoma', 'South Pacific', 'The King and I' en niet te vergeten 'Sound of Music'. Fragmenten daaruit worden door de vier solisten (Chris Connah, Carolyn Allen, Philip Summerscales en Sheila Brand) niet alleen met veel flair en met gevoel voor nuandering gezongen, maar ook, als nauwlijks storend onderdeel van de stijlvol aangeklede show, van een toelichting voorzien. Vooral de twee vrouwelijke solisten trekken én door hun stembeheersing én door hun uitstraling, waar door bijvoorbeeld een simpel liedje als 'It might as well be spring' uit de musical 'State Fair' een heel gevoelig accent krijgt, veel aandacht naar zich toe, zonder de andere vocalisten daarbij te hinderen. Overbekende liedjes als 'Some enchanted evening'. The London Savoyards leggen de nadruk gelukkig niet al te zeer op het zwijmelende karakter er van, integendeel ze weten er op een verantwoorde wijze mee om te springen. Ze hebben dat opnieuw over tuigend bewezen. Een heerlijke avond! PIETER C. ROSIER. LEIDEN - De poppenspeler Jozef van den Berg treedt zowel voor volwassenen als voor kinderen op. Voor volwassenen speelde hij zaterdagavond in het LAK- theater 'Moeke en de Dwaas', voor de kleintjes. Gistermiddag 'De Kleine Tovenaar'. Hij wekt tijdens deze kindervoorstelling steeds de illusie, hoewel geheel alleen bezig dat meerdere perso nen tegelijkertijd zullen opko men. Jozef van den Berg weet dat "alleen-zijn", behalve door genoemde suggestie, ook aardig te ondervangen door het jonge volkje een werkzaam aandeel in LEIDEN - De violiste Stephanie Chase geeft woensdagavond a.s. samen met haar begeleidster, de Amerikaanse pianiste Susan Wenckus, een recital in de Leid se kapelzaal. Dit duo zal compo sities van Bach, Van Beethoven, Schubert, Szymanowski en De Sarasate ten gehore brengen. Op 14-jarige leeftijd maakte Ste phanie Chase haar eerste tournee door geheel Amerika. Als soliste trad zij op met de belangrijkste orkesten in de Verenigde Staten. Stephanie Chase kreeg haar op leiding aan de befaamde Juil- liard school van Sally Thomas. Na haar studie in Amerika, stel de zij zich geruime tijd onder lei ding van de bekende violist Ar thur Grumiaux. Stephanie Chase bespeelt een Guarneri viool uit 1742. Dit jaar maakt Stephanie Chase een uitgebreide tournee door Europa waarbij zij, op uit nodiging van K O, ook Leiden aandoet. 'De Kleine Tovenaar' te laten hebben. Zo'n hoofdrol was gis termiddag weggelegd voor de in Leiden woonachtige Menno Kui per, die op de Lucas van Ley den- school zit. Als 'Menno' kwam hij naar Tovenaar Appeloog, die de volgende dag z'n zeventigste ver jaardag wilde vieren. Maar op dit ogenblik, dat Tovenaar Appeloog naar de 'Tovenaars van de Ronde Tafel' moest gaan, veranderde Menno Kuiper als 'bewaker van de boom' in het to venaarshulpje 'Oogappel'. Zo hield Jozef van den Berg gedu rende de gehele kindervoorstel ling het bestaan van Meester-To- venaar Eenoog overeind zonder hem ook daadwerkelijk ten tone le te voeren. Dit gebeurde wèl met 'Daan', die heel alert reageerde op de reac ties van het publiek en met "Jo zef'. Jozef duwde een kar voort met daarop een kist, waarin 'Va dertje Tijd' zich zou bevinden. De sleutel van de kist bleek in een op een portemonnaie gelij kend monster te bevinden en het lukte Oogappel (Menno) door een appeltje in de mond van het monster te gooien de sleutel te heroveren op het vervaarlijk uit ziende dier. Sommigen menen, dat Jozef van den Berg als pop penspeler zelfs de technisch en artistiek volmaakte Rus Obraszt- sov makkelijk zou overtreffen. Een dergelijk, toch wel wat gea vanceerd oordeel, durven we ons niet aan te matigen. Tijdens de kindervoorstelling werd in elk vel duidelijk, dat Jozef van den Berg met "De Kleine Tovenaar", handig gebruik maken van de in breng en emoties van de jeugd, een volwaardig kinderprogram ma kan maken. Het vergader pakket, een cadeau voor Appe- loog's zeventigste verjaardag, blijkt dan ee vondst op zichzelf, waarmee hij opnieuw twaalf kin deren aan zich bindt. BERT KOEKEBAKKER. Gevarieerd zangrecital Thea Ekker OEGSTGEEST - Het trio Thea Ekker-van der Plas (sopraan), Joke Willing-Brethouwer (harp) en Pieter Odé (fluit) ga ven gistermiddag onder grote belangstelling een concert in het Groene Kerkje. Een grote verscheidenheid aan liederen was te horen; vanaf Jean Baptist Lully tot en met Ben jamin Britten. Dat een zange res in al deze stijlen evengoed thuis zou zijn is bijna onmo gelijk. Thea Ekker heeft technisch ge zien een zeer soepele stem, die nogal licht van karakter is. Het middenregister vond ik een stuk aangenamer dat de wat hogere tonen. De oor zaak hiervan is dat in de hoogte er af en toe een wat erg groot vibrato aanwezig is. Dit deed echter absoluut geen afbraak aan de muzika liteit, waarbij zij vooral de wat modernere liederen met een grote overtuiging zong. Zoals Beau Soir en Nuit d2étöi- les van C. Debussy, Deux Poèmes de Ronsard van A. Roussel en Silent noon van Ralph Vaughan Williams. Joke Willing en Pieter Odé pas- ten zich goed aan de soliste aan zonder te onpersoonlijk te worden. Pieter Odé heeft een mooie ont spannen toon. Hij was samen met de harpiste te horen in een sonate voor fluit en harp van J. B. Krumpholz en in Suite en duo van Jean Gras. Vooral dit laatste werk was heel levendig en goed van sa menspel. De harpiste Joke Willing bleek ook in deze werken zeer ge routineerd te zijn. Terwijl de oppervlakkigheid voor de pauze soms op de loer lag, was het na de pauze tot het eind toe boeiend. Als laatste werden drie volkslied bewerkingen gezongen van Benjamin Britten. CAECILE HOUTMAN. Agenda Leidse bioscopen LUXOR (121239): 'Tarzan the Ape Man", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo 14.15, 16.30 en 21.15 uur, al. CAMERA (124919): "Jaws", da. 19.00 en 21.15 uur. 12 jr. Kindermatinee: "Dik Trom en het cir cus", za, zo en woe, 14.30 uur. Nachtvoorstelling: "All the president's ":j en za. 24.00 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "Time Bandits", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 2: "Het meisje met het rode haar", 14.30,19.00 en 2i.l5 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 3: "Blow out", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30,16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 4: "For your eyes only", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. STUDIO (133210): "Seems like old ti mes", da. 19.00 en 21.15 uur, al. Kinder matinee: "Herbie is de pisang", da. 14.30 uur. Zo. 14.30 en 16.45 uur. TRIANON (123875): "Escape to victo ry", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Daar komt de bruid", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Engel zonder rem men" za. 23.30 uur, 18 jr. -vijksmuseum van Geologie en Minera logie - Hooglandse Kerkgracht 17, t/m 31/ir82, ma t/m vr van 10-17 uur, zo van 14-17 uur, "Evolutie van beenvissen". Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg 28, t/m 3/l/'82, ma t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur, "Vondsten uit verleden land". Lak-foyer - Levendaal 150/III en Aca demiegebouw, Rapenburg 73, t/m 31/10, ma t/m vr van 11-17 uur, Rapenburg: ma t/m vr van 9-17 uur, Tentoonstelling van Aad van Hou'welingen. Galerie Denise Stephan Bakkersteeg 18-20. 8/11. vr t/m zo van 13.30- 17.30 uur, tentoonstelling van Gerda Vink en Guus de Ruiter met schilderij en en aquarellen. Art Tea House De Oude Rijn - Stille Mare 4. 30/10. di t/m za van 10-18 uur, do tot 21 uur en zo van 11-17 uur, tentoonstelling van Fanny Masure met gouaches en Nick Fritz met keramiek. Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3, tot 1 november. Henk Corduwener - aqua rellen, Kees Haak - schilderijen, di. t/m Mexico, Azteken in 't Verleden, Nahuas van Heden, geopend ma t/m za 10-17 uur; zo- en feestdagen 13-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m 15/11, tentoonstelling "Mooie klokken, beste kijkers", Sterrenkunde in de 19e eeuw. ma. t/m za. van 10-17 uur: zo., 13- vï7 uur (na 1/10 tot 16 uur). Bioscoop Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Het meisje met het rode haar", da. 13.30, 18.45 en 21.30 uur. Zo. 13.15, 16.00, 18.45 en 21.30 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: 'Telephone", za. 24.00 uur, 16 ir. EURO 2: "The sound of i 13.30, 18.30 en 20.15 uur( 2 leen 20.15 uur). Zo. 15.45 en 20.15 uur, al. Kindermatinee: "Winnetou, het grote opperhoofd", za, zo en woe, 13.30 uur. Nachtvoorstelling: "Gevecht om de apenplaneet", za 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "The outland", da. 13.30, 18.30 en 21.00 uur. Zo. 13.30, 16.00, 18.30 en 21.00 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Eruptie", za. 24.00 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075). CITY 1: "Jaws", da. 14.45,18.45 en 21.15 uur, 12 jr. CITY 2 "Dogs of war", dag. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, beh. za. en woe., 12 jr. Kindermatinee: "De man met te masker", za. en woe. 14.30 u~.. CITY 3: "Alligator", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur. 12 jr. CITY 4: "A day at the races", da. 14.45 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoe kuur: 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sportmedisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. -C.C.U. (hartbewaking): dagelijks van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30 Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le»en 2e klas 11-11.30 uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur. Kraamadeling 13.30-14.45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000). 26 oktober 1981 Honderd jaar geleden stond in de krant: Een paar maanden geleden stapte in een der grootste hotels van Florence een reiziger af, die het aanzien had van een En- gelschen lord, vergezeld van zij ne dochter. Tot hun bagage be hoorde ook eene secretaire, die geplaatst werd voor de deur tusschen hun beider kamers. De lord bezocht in de volgende da gen vele winkels, waaronder die van een groot juwelier, bij wie hij nu en dan kleine inkoo- pen deed. Na eenigen tijd ver telde hij den juwelier, dat zijne dochter ging huwen en dat hij voornemens was te Parijs een diamanten sieraad van min stens 400.000 francs voor haar te koopen. De Florentijn had toevallig een zoodanig stuk in zijn magazijn en legde het mi- lord voor, die er wel zin in had, maar een achttal dagen noodig had om het geld uit Londen te ontbieden. Op den afgesproken dag kwam de juwelier in het hotel, waar hij het juweel over handigde aan milord, die voor zijne secretaire bezig was met het schrijven van een brief. Mi- lord haalde een hoop bankbil jetten voor den dag alsof hij wilde betalen. Op dat oogenblik kwam de dochter binnen, waar op de vader onmiddellijk de se cretaire sloot, daar de aankoop voor zijne dochter geheim dien de te blijven. De dochter deelde haren vader mede, dat de kleer maker in zijne slaapkamer was, waarna de Engelschman den juwelier in den salon bij zijne dochter achterliet. Na een half uur ging het meisje haren vader roepen, doch na een uur werd de juwelier ongerust, opende de secretarie en ontdek te, dat het juweel verdwenen was door een gat in het meubel en door eenzelfde opening in de deur van de slaapkamer. De be- handige gauwdieven waren verdwenen en worden nu in Pa rijs gezocht, waar twee agenten der Italiaanschen politie zijn aangekomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 21