„Voor het eerst zat ik
niet met kromme tenen
Opnieuw tegenvaller van Monty Python-team
KX1NM
Linda van Dyck als
Coleta een vorstin
Programma
alternatieve
VRIJDAG 23 OKTOBER 1981
FILM
PAGINA 19
Time Bandits nogal magertjes uitgevallen
llh' ""'lllllK mI||||u -I||
iiiip a
"Time Bandits"; regie:
Terry Gilliam; hoofdrol
len: John Cleese, Michael
Palin, David Rappaport,
Sean Connery, Shelley
Duvall; Lido 1, Leiden; 12
iiïiiuuiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiuni
Het leuke van dromen is dat je ze
in een film kunt gebruiken om
de vreemdste dingen te laten ge
beuren. Het leuke van het team
van Monty Python is dat ze die
vreemde zaken toch werkelijk
heid laten zijn.
'Time Bandits" is een aaneenscha
keling van ^gebeurtenissen in het
verleden, waarbij de volgorde
niet wordt aangehouden. Het
enige aanknopingspunt is een
bende bandieten die op roof uit
gaan en met behulp van een
kaart de 'gaten' in het heelal als
vluchtweg vinden.
Ongewilde handlanger is het jon
getje Kevin, dat tussen het op
perwezen en de duivel instaat en
de bandietjcs steeds voor de erg
ste fouten behoedt.
Een grappig gegeven en gezien de
voorgaande produkties van Mon
ty Python zeker een trekpleister
voor velen. Toch valt, zoals bij al
le Python-films, ook 'Time Ban
dits' weer vies tegen. Een film is
voor dit creatieve team kennelijk
toch te lang om leuk te blijven.
Bij de televisieprodukties lukte
dat altijd wel. vluchtig als ze wa-
John Cleese als Robin Hood op
treedt Maar daarmee is het wel
gebeurd.
Voor de rest is de film te moralis
tisch. zeker aan het eind. waar de
toeschouwer de boodschap mee
krijgt dat het kwaad eigenlijk
niet echt uit te roeien valt.
Wél bewijst de film de technische
kwaliteiten van de makers, maar
meer ook niet. Want de trucs zijn
knap. maar ook weer niet echt
origineel.
Wat er dan overblijft is eigenlijk
heel magertjes. Te mager voor de
mensen van Monty Python, die
indertijd voor de televisie toch
heel origineel te werk zijn ge
gaan. Vandaar ook dat je de bio
scoop verlaat met een typisch ge
voel van 'jammer, er is niet uitge
haald wat erin zat".
ANNEMIEK RUYGROK
Meer zomer dan najaar.
Een rode zon over
duin, dijk, boulevard.
Een groot zeil schuift
de Schelde op. Het ge
zelschap op het terras
denkt "oktober" en
weet niet wat met het
licht te doen. Het heeft
uitgekeken naar zwaar
weer, want - heeft
Geert van Oorschot ge
zegd - wie in Amster
dam het begin van
wind voelt, dient zijn
auto te pakken en zeer
snel naar Vlissingen te
rijden. Daar immers
wéten ze nog van
wind. Nu heerst de Ro
de Gloed over het Wal
cheren van Coleta en
Levien, eiland in de
stroom, een eiland als
vorstenschool. Beauti
ful zegt het terras.
Het is de middag na de
wereldpremière, de
middag vóór de eerste
voorstelling in het Vlis-
singse ^.Ihambra-thea
ter. De eerste kritieken
zijn binnen. De film is
goed gevallen. Linda
van Dyck is - via haar
Coleta - de filmwereld
binnengekomen als een
talent dat om mooie
woorden vraagt.
"Ik had die film niet eerder ge
zien" zegt ze. "Geen viewing.
Eigenlijk niets. Ik zit te druk
voor de tv-repetities van
Noodlot. Couperus, dat is erg
veeleisend, dag in dag uit. Er
is voor mij dus geen voorver
toning van de Twee Vorstin
nen en een Vorst geweest en
ik zat daar als de kijker die er
voor naar de bioscoop gaat".
"Daar zit het nadeel aan dat je
pas op het moment zélf te we
ten komt wat het allemaal in
houdt en betekend heeft".
"De verschrikkelijke gevoelige
erotische scènes met de jon
gen bijvoorbeeld, brengen
zoveel emoties bij me teweeg
dat ik op dat moment - zo'n
eerste keer - moeite heb om
er nog de film doorheen te
zien. Er komt dus wel dege
lijk iets persoonlijks bij, ge
deeltelijk. Een voordeel is dat
je er ook een beetje zit als de
pure bioscoopbezoeker. Vind
je het mooi dan vind je het
"De reacties erna waren bij dat
verwende publiek dat alle
filmdagen heeft uitgezeten,
eigenlijk heel goed. Wat zit er
op zo'n slotavond: beroepsfa
naten, mensen die teleurge
steld zijn dat ze geen prijs
hebben gekregen, overzadigd
van film, doorgekeken. De
Linda van Dyck, geboren in 1948, is de laatste jaren
veelvuldig op het toneel te zien geweest. Onder
meer speelde zij in "Tanchelijn" van Harry Mu-
lisch, "Onbereikbaar" van Simon Gray, "Jan Rap"
van Yvonne Keuls en "Wolken" van Michael
Frayn. Veel lof viel haar dit jaar ten deel voor haar
rol van "Eva" in de "De Lemmings", een dramase
rie van de VARA-televisie. In Twee Vorstinnen en
een Vorst speelt zij de rol van de tweede vorstin in
het leven van de kleine Peskens: tante Coleta. Het
is haar eerste grote rol op het witte doek.
Door
André Oosthoek
meningen vielen honderd
procent mee, want je ziet
daar toch een beetje tegen
op".
De film is gebaseerd op een
scenario dat is ontleend aan
twee boeken van Geert van
Oorschot (Peskens is de
schrijversnaam) "Twee Vor
stinnen en een Vorst" en
"Mijn Tante Coleta".
"Geert is een mammoet, een gi
gant. Hij heeft het in zijn
werk en in zijn persoonlijk:
heid tot grote hoogte ge
bracht. Daar zijn er meer van.
Ik denk ook dat er best een
paar zijn die ik nog niet heb
ontmoet. Ik verheug me er
reuze op dat daar eens veran
dering in komt. Mammoeten,
een uitstervend ras? Dat is
een neo-cynisme waar ik me
niet in kan vinden. Ik weiger
er in te geloven. Je hebt nooit
een mammoet van 25, héél
soms misschien. Als men het
er van probeert te maken
plakt men een vals etiket".
"Ik had die twee boeken van
Geert al lang gelezen en dat is
niet zo vreemd. Mensen die
ze niet gelezen hebben vind
ik eigenlijk een beetje raar.
Prachtig, prachtig. Toen ik
voor die rol gevraagd werd
heb ik geen moment hoeven
nadenken. Ik heb meteen
"ja" gezegd, ik hoefde niks
meer door te lezen. Niet dat
ik meteen het filmbeeld voor
ogen had. Je moet van goede
huize komen om de conse
quenties van de verfilming
van een sterk boek te door
zien. Ik heb heus nog wel
eens gedacht: oh God als dat
nou maar op een klassevolle
kan gebeuren. Want,
v, Coleta, was bij-
over Coleta vandaan heb. De
eerste is de geschiedenis, zeg
maar de werkelijkheid. De
tweede is wat Geert met die
werkelijkheid in zijn boeken
heeft gedaan. De derde is wat
de regisseur Otto Jongerius,
Geert en ik met Coleta in de
film hebben kunnen doen.
Dat gaat door elkaar lopen en
zo ontstaat het beeld. Ik weet
een heleboel dingen over
haar die voor de film fantas
tisch zouden zijn, maar die er
niet in zitten, omdat er sim
pelweg geen plaats voor is".
leeft nog. Ik heb 'r ge
sproken, telefonisch. Ik wil
haar verschrikkelijk graag
ontmoeten, zy mij ook, maar
we willen beiden voorkomen
dat het publiciteit wordt, een
persbedoening. Ik heb nu de
stille hoop dat ik haar ont
moet als alle heisa van pre
mières voorbij is. Ik ben
meer in haar geïnteresseerd
dan in alle onzin er omheen.
Dat is versiering, niet echt en
dat past niet bij haar en niet
bij mij".
"Ja,
Moeilijk
Linda van Dyck en Eric Clerckx in een scene uit de nieuwe Nederlandse
speelfilm Twee vorstinnen en een vorst
zonder voor my om te spe
len".
"Ik neig er naar op vrouwenrol
len te vallen die buiten de
maat, het gewone, vallen.
Vrouwen van wie men zegt
dat ze buiten de regels, de
maatschappij leven met een
eigen levensfilosofie. Of an
ders, zo'n Anna van Saksen
die met een bochel door het
leven moet. Dat mag schom
melen tussen de grootste
hardheid en de subtiliteit, ui
tersten. Als iemands maar in
eens iets anders heeft".
"Coleta is daar een schoolvoor
beeld van. Nu kun je zeggen:
ze was haar tijd vooruit. Dat
is achteraf praten. Maar in
haar tyd dachten en zeiden ze
gewoon: Coleta is niet te
plaatsen, ze is gevaarlijk, hou
haar op afstand".
"Dat is ze van kinds af geweest,
die zekerheid krijg je als je
haar speelt. Wat je op de film
ziet is natuurlijk maar een
deeltje. Het karakter zit er in,
de rest is aanvoelen".
"Voor mij bestaan er drie plan
ken waar ik de informatie
"Vlissingen, het hele eiland,
het is zo goed opgepakt door
Otto. Er zit toch niets meer in
van wat men wel eens een
kostuumstuk noemt. Dat te
ruggaan, werken in periodes,
heeft al gauw sfeer van een
verkleedpartij waar de men
sen wat onhandig in hun kle
ren hangen. In de film is dat
uitmuntend opgelost, dat ca
merawerk, net niet te mooi,
niet te rozig".
"Ik heb televisie gedaan en dat
ook gezien. Ik heb mezelf dus
wat je noemt bekeken en ik
heb daar normaal weinig last
mee. Ik kan echt het gevoel
hebben dat ik naar een ander
zit te kijken. Daar ben ik blij
mee. het is - denk ik - een
soort gave. Het voordeel is
dat je jezelf kunt corrigeren.
Maar deze film is zo moeilijk,
het moeilijkste dat ik ooit
heb gedaan. Dat wil niet zeg
gen dat ik helemaal niks ge
wend ben. Jan Rap, het stuk
van Yvonne Keuls, was een
zware rol. Ik heb net een film
pje gedaan, waarin ik een
kir\d moest baren en dat is -
op een andere manier - ook
niet gemakkelijk".
"Alles heeft een eigen moeilijk
heidsgraad, maar in Coleta
kwam naar mijn gevoel wel
alles samen. Het verbeelden
en verwoorden van erotiek is
een van de moeilijkste din
gen om te doen en de Neder
landse film heeft daar niet
een bijzonder goede naam in.
Dat is meestal een ramp, ver
schrikkelijk om naar te kij
ken. Het heeft weinig met het
wezen van erotiek te maken,
niets met echte warmte, niets
met wezenlijke opwinding.
In mijn hoofd is het vaak niet
meer dan erg wit en veel
vlees. In deze film bleek dat
tot mijn grote verrukking
niet zo te zijn. Het was voor
de eerste keer bij een Neder
landse film dat ik niet met
kromme tenen zat".
Harmonieus
"Ik hoef daar niet om heen te
draaien, natuurlijk is het ex
tra moeilyk. zo'n jonge jon
gen. Als je te doen hebt met
een volwassen acteur dan
kun je je er allebei op instel
len en zelfs dan nog moet nie
mand mij vertellen dat je het
even achteloos doet. Je moet
je heel goed concentreren, de
zaken - beroepsmatig - op een
rijtje zetten. Maar zo'n jon
gen? Moeilijker kan niet. Ik
denk dat de oudste van de
twee, dat ben ik dan, de
meeste moeilijkheden heeft.
Je weet zoveel méér. Eric is
geen kind meer, vijftien, zes
tien, laten we wel wezen En
al zou dat het geval zijn dan
moet je dat beslist niet onder
schatten. Ik weet nog goed
dat ik vroeger vaak naar
moeilijk toneel werd meege
sleept en dat men dan vaak
denkt dat kinderen de helft
toch niet snappen. Dat is heel
onvoorzichtig want er is ook
zoiets als intuïtief begrijpen.
Men rekent nog al eens bui
ten de waard".
'De scène van Eric en mij die
het moeilijkst was is het
meest harmonieus gegaan.
We hebben dat met een abso
lute. zeg maar doodse stilte
gedaan, zo weinig mogelyk
mensen er omheen en met
iets opgetilds, een soort zach
te wind waarop iedereen
werd meegevoerd. Er kon
niets meer mis gaan, alles
klopte. Dat heeft niet alles
met woorden en gebaren te
maken, maar vooral met ge
dachten. Ik had er van tevo
ren best mijn nachtmerries
over".
LEIDEN - In het kader van de
actie 'Muziek voor El Salva
dor' is vanavond de docu
mentaire over El Salvador
van Frank Diamand te zien in
het Filmhuis van het LVC
(21.30 en 23.00 uur).
Verder staat op het programma
de horror-film "Night of the
living dead", de eerste zoge
naamde zombie-film. Zom
bies zijn tot leven gewekte
doden, die zichzelf met men
senvlees voeden. De toe
schouwer krijgt dan ook gru
welijke taferelen voorgescho
teld, op het onsmakelijke af
zelfs, (zaterdag 24 oktober
23.00 uur).
Brian de Palma ('Dressed to
kill', 'Blow out') maakte in
1973 de film 'Sisters'. In deze
bizarre en spannende rol
prent draait het om een prak
tisch onoplosbare moord.
Een gescheiden Siamese
tweeling speelt hierin een
vreemde rol. (woensdag 28
oktober 20.00 en 22.15 uur)
Ook in het Filmhuis van het
LVC is "Odd man out" van
Sir Carol Reed te zien. In een
voor die tijd (1947) heel goede
achtervolgingsscène is Ja
mes Mason de leider van een
revolutionaire groep, die bij
een bankoverval gewond
raakt en op de vlucht slaat
voor de politie, (donderdag
29 oktober 20.00 en 22.15
uur).
K&O vertoont deze week 'De
grote stilte' van Ingmar Berg-
Twee zusters, Anna en Ester,
zijn op de terugweg van een
niet zo geslaagde vakantie.
Zij nemen hun intrek in een
hotel in een vreemde stad.
Ester is ziek. Anna stort zich
intussen in een liefdesavon
tuur. Na een ruzie reist Anna
alleen verder en laat Ester
achter, (dinsdag 27 oktober
20 00 uur)
Een van de betere films van de
Amerikaan Robert Altman is
Three women. De drie vrou
wen zijn Pinky, een schuw
meisje uit de provincie (Sissy
Spacek), Milly, zichzelf een
vrouw van de wereld wanend
(Shelley Duvall) en Willie
Hart, de wijste van de drie
(Janice Rule). De voortdu
rend gele achtergrond van
Three women, dat een intri
gerend effect geeft, wordt
voornamelijk gevormd door
een Western-pretpark, waar
Pinky en vooral Milly hun
vreugdeloos genoegen zoe
ken. Zondag op Duitsland 1.
Een dag later één van de twee
films die Nederland deze
week uitzendt. Daarin combi'
neert Paul Newman hobby
en werk, want Winning gaat
over de autoracerij. Of: hoe
een coureur in de knoop kan
komen met zijn privéleven en
zijn energievretende baan.
Naast Newman treedt ook
echtgenote Joanne Wood
ward op.
Voor woensdag heeft Veronica
de kast griezelfilms openge
trokken en daar is Horror of
Dracula van 1958 uit komen
rollen. Een produktie die des
tijds zoveel succes had dat
het aantal horrors weer sterk
toenam. In deze Engelse
(klassieke) versie zien we het
ongeevenaarde duo Peter
Cushing en Christopher Lee
als Van Helsing en Dracula.
Dezelfde avond op België 2 ook
al een klassieker: Seventh
Cross van Fred Zinneman uit
1945. Spencer Tracy speelt
(regie Bernard Kowalski met
Tony le Bianco. Amerikaanse
film uit 1979). Sometimes a
great notion; 22 20 uur Dtsl
1 (regie: Paul Newman met
Henry Fonda. Amerikaanse
film uit 1971).
daarin de rol van krijgsge
vangene, die na een ontsnap
ping uit een concentratie
kamp met kunst en vlieg
werk uit handen van de Ge
stapo weet te blijven.
Het programma
ZATERDAG: Seven sinners;
16.00 uur. Bel. 1 (regie: Tay
Garnett met Mariene Die
trich. Amerikaanse film uit
1940). Savoy Hotel 217; 20 15
uur; Dtsl. 2 (regie: Gustav
Ucicky met Hans Albers.
Duitse film uit 1936) Rocky
Marciano; 21.35 uur; Bel. 1
MAANDAG Winning; 19.30
uur; Ned. 1. The missing ju
nior; 22 30 uur. Dtsl 3 (regie:
Charles O' Neal met Jim Ban
non. Amerikaanse film uit
1944) Veri az ordog a fclse-
get; 23.00 uur. Dtsl 1 (regie:
Ferenc Andras. Hongaarse
film uit 1977).
WOENSDAG Horror of Dra
cula; 21 10 uur; Ned 2 Se
venth Cross; 21 15 uur, Bel
2. The Texas rangers; 22 15
uur; Dtsl 3 (regie KingVidor
met Fred McCurray. Ameri
kaanse film uit 1936)
DONDERDAG 11 Grido; 20 15
uur; Dtsl 3 (regie: Michelan
gelo Antonioni met Steve
Cochran Italiaanse film uit
1957)
VRIJDAG' Together again;
20 15 uur. Dtsl 1 (regie Char
les Vidor met Charles Boyer
Amerikaanse film uit 1944)
VirtWta Ksi.i
Dtsl. 2 (regie Timo Linnasa-
lo. Finse film uit 1978)
BLIJVERS
"For your eyes only" - James Bond
Minder geldverslindend spektakel,
maar ouderwets spannend en hu
moristisch, Lido 4. Leiden.
'Tarzan, the apeman" - Bo Derek
in suikerzoete remake. Luxor. Lei
den
"Het meisje met het rode haar"
Ingetogen portret van een verzets
strijdster. Lido 2. Leiden, Euro I.
Alphen
"F.scape to victory" - Amusante
verwikkelingen rond voetbalwed
strijd in Tweede Wereldoorlog. Tria
non, Leiden
"Blow out" - Perfect amusement
van Brian de Palma. Lido 3. Leiden.
"Outland" Sean Connery in by-
zondere sciene-ficUon, Euro 4. Al-
"Seems like old limes" - Verrukke
lijke kolder met Goldie Hawn, Stu
dio. Leiden
OPNIEUW
"Jaws
Camera. Leiden
'The sound of music" - Steeds te
rugkerende musical. Euro 2. Al-
"De rechter- en de linkerhand van
de duivel" - Vechtfilm met komi
sche aspecten Euro 4 Alphen
NACHTFILMS
- Haai zorgt voor narigheid.
"All the president's men" - Camera.
Leiden
"Engel zonder remmen" - Rex. Lei
den
"Telephone" Euro 1. Alphen
"Gevecht om de Apenplaneet" -
Euro 2. Alphen.
"De rechter- rn de linkerhand van
de duivel" - Euro 3. Alphen.
"Eruptie" - Euro 4. Alphen.
SEXFILM
"Daar komt de bruid" - Rex. Lei
den.
DEN HAAG
"Raiders of the lost Ark" - ApoDo 1
(460340). 12 jr
"*n Moord verjaardag" - Apollo 2. 16
jr
"Escape to victory' - Asta (463500).
al.
"Christiane F" - Bijou (461177). 12 jr
'Tarzan. the apeman" - Calypso
(463502). al
Tarzan. the apeman" - Babylon 1
(471656). al
'Twee vorstinnen en een vorst" -
Babyion 2. al.
"De sheriff maakt zich kwaad" - Ba
byion 3. 16 al.
"Time Bandits" - Cineac 1 (630637).
12 jr
"For your eyes only" - Cineac 2, 12
jr
"Blow out" - Cineac 3. 16 jr.
"Ordinary people" Du Midi
(855770). a)
"Once upon a time in the west"- Eu
ro Cinema <667066), 12 jr
"Endless love" Metropole 1
(456756). a)
"Come back" Metropole 2. al.
"Het meisje met het rode haar" -
Metropole 3. 12 jr
"The four seasons" - Metropole 4. al
"For your eyes only" - Metropole 5.
12 jr
"Omar Mukhtar. lion of the desert" -
Odeon 1 (462400). 12 jr
"Blow out" - Odeon 2. 16 jr.
"Het meisje met het rode haar" -
Odeon 3. 12 jr
"De liefde tussen Immacolata en
Concetta" Odeon 4. 16 jr
'Time Bandits" - Odeon 5,12 jr
"The king of love" - Le Paris 1
(656402), 18 jr.
"Pornostukken om van te smullen"
- Le Paris 2. 18 jr.
"The lady is a tramp" - Le Pans 3,18
"Shogun's Nu\ja" Passage
(460977), 16 jr
"Honey throat" - Royal 3. 18 jr
"Gele tempelhonden" - Royal 4, 16
AMSTERDAM
Twee vorstinnen en een vorst" - Al
fa 1 (278806). al
"Chnstiane F - Alfa 2. 12 jr
'Time Bandits" Alhambra 1
(233192). 12 jr
"For^-our eyes only" - Alhambra 2,
12 jr
"Escape to victory"- Bellevue Cine
rama (234876-266227). al
Tarzan. the Apeman" - Calypso 1
(266227/234876). ai
"De sheriff maakt zich kwaad" - Ca
lypso 2. al.
"n Moord verjaardag' Calypso 3,
16 jr
"De hete uurtjes van Solange" -
Centraal (248933). 18 jr
"Maniak" Cineac Damrak 1
(245648). 16 jr
"Shogun's Nir\ja" - Cineac Damrak
2. 16 jr
"For your eyes only" - Cineac
(243639). 12 jr
"Blow out" Cinecenter (236615), 16
jr.
"La petite sirene" Cinecenter, 16 jr.
"Schwestem" - Cinecenter, 16 jr
"Escape to victory" - Cinema 1
(151243), al
'Tarzan. the Apeman" Cinema 2,
al
"Het meisje met het rode haar" - Ci
ty 1 (234579). 12 jr
"Time Bandits" City 2. 12 jr
"Fort Apache the Bronx" - City 3.16
"Possession" - City 4 16 Jr
"Malou" - City 5 (34579) al
"Excalibur" City 6 (234579). 12 jr
"Porno-weekend op Majorca" Cli
max Cinema (244152). 18 jr
Cavablan. I'mr I)''22G551 ..I
"The French connection" - Dcsmet
(226551). 12 jr
"En eeuwig zingen de bossen" - Du
Midi (723653). al
"Winden waaien om de rotsen" Du
Midi. al
"Raiders of the lost ark" - Leidse-
pleintheater (235909). 12 jr
Blow out" - Noggerath(248933). 16
jr
'Teenage sex ma id" Paruien
(248933) 18 jr
"Endless love" Rembrandtplein-
theatcr 1 <223545).al
"Outland" - Rem brsndt plein theater
2(223545). 12 jr
"Five superfighters" - Rex (266132),
16 jr
"Stir crazy" Rialto (723488). al
Death in Ven. Kr.>!i (7j 14sH
12
"Een hete jeugdvakanbe" - Roxy
(232809). 18 jr
"Bamensó". 12 jr "Die Bleehtrom-
mel". "Meetings with remarkable
men" - The Movies (245790), 16 jr
Omar Mukhtar. Uon of the desert
Tuschinskt 1 (262633). 16 jr
"Come back" Tuschinstu 2
(262633). al
"This is Elvis" -.Tuschinski 3
(262633). al
"CaligulaTuschinski 4 (262633),
18 jr
'The four seasons" Tuschinski 5.
al
"Ordinary people" - De Uitkijk, al.