„Frisse wind door dj-wereld kan geen kwaad..." Leeftijd speelt in ons vak geen rol IntBfV Felix Meurders LEZERS SCHRIJVEN Homofiel IKV (2) Eenakters van LEST nogal teleurstellend VRIJDAG 23 OKTOBER 1981 VARIA PAGINA 11 Door Jan Westerlaken Felix Meurders, de presentator van de Nationale Hitparade, houdt het voor ge zien. Begin volgend jaar (1 januari) stopt hij ermee. De NOS zal in de resterende negen weken een andere disc-jockey moeten zien te vinden. Meurders is niet alleen uitgekeken op dit radioprogramma, hij is ook teleurge steld. Omdat de omroepen er niet in zijn geslaagd de drie voornaamste hitpara des samen te voegen tot één betrouwbare lijst. Een lijst die, in zijn ogen althans, als waardevolle consumentenvoorlichting had kunnen dienen. Veel reacties heeft de dj zelf nog niet gekregen, nadat zijn besluit naar buiten was gekomen. Hoewel Meurders nog niets anders heeft gevonden, is het niet uitge sloten, dat hij wat meer voor het sportprogramma 'Langs de lijn' gaat doen. Hieraan werkt de dj ook zaterdag al mee. Felix Meurders blikt terug op tien jaar Nationale Hitparade, praat vrijmoedig over zijn collega-dj's, de pluggers, platenmaatschappijen, het Nederlandstalige lied en de kwaliteit ervan, de invloed van de commercie op de omroep en niet te vergeten, de popmuziek. Een frisse wind door het disc-jockey-wereldje zou geen kwaad kun nen. De meeste dj's zit ten al jaren op één en dezelfde stoel. Begin nen al wat ouder te worden, vergrijzen. Hier heft Felix Meur ders de vinger op: "Leeftijd", zegt 'ie, "speelt in ons vak geen rol. Er lopen Nederlan ders van boven de zes tig jaar rond die mij brieven schrijven. Om dat ze zo van de Rolling Stones houden. Ja, vroeger moest je je te rugtrekken op een zol derkamertje met zulke platen. Anders maakte je je ouders het leven té zuur. Dit gaat nü niet meer op. Zij hebben de Stones en de Beatles óók meegemaakt." Waarmee Felix Meurders de stelling 'ouderen houden niet van gitaarmuziek en jonge mensen van beneden de twintig jaar moeten niets van viool hebben' van tafel veegt. Voegt eraan toe: "Ik heb zo veel stromingen in de pop muziek meegemaakt, dat ik best in staat ben een goed oordeel te geven." Radio-maken is zijn hobby, popmuziek hoort daarbij. Waarom dan toch een pro gramma als de Nationale Hit parade de rug toegekeerd? "Al heel lang liep ik met de gedachte rond ermee te stop pen. Ik had er geen vrede meer mee. Het aanbod van muziek werd er bepaald niet beter op. Sterker nog, het werd eerder slechter. Een ge volg was, dat artiesten die minder goede platen opna men, meer kans kregen om in de Hitparade te komen. De televisie hielp hen een hand je. Nou, daar had en heb ik grote moeite mee." Kappen Met tegenzin ergens aan werken staat de disc-jockey tegen. Dus zat er niets anders op, dat die Nationale Hitpara de de rug toe te keren. "Nee, nee, ik laat zeker niet mer ken, dat ik er geen trek meer in heb. Een schilder moet ook wel eens een kleurtje aanbrengen waarvan hij denkt, jeetje, moet dat nou? Dit werk zal ik tot 1 januari naar behoren doen. Kijk, ik heb het voordeel, dat ik kan zeggen, ik kap ermee. Die schilder heeft altijd nog met een cao te maken." Meurders heeft in die tien jaar, dat hij de Nationale Hitpara de presenteerde, nogal eens kritiek over zich uitgegoten gekregen. Het Nederlandsta lige lied zou bij hem geen kans krijgen. "Ja, die naam heb ik in de loop der jaren inderdaad gekre gen. In Nederland maak je di rect kennis met de produk- ten. Het verschil met het bui tenland is, dat de platen die daar vandaan komen, al zijn geselekteerd. Andere belan gen dan muziek alleen spelen bij ons dikwijls een rol. Een naam moet, koste wat het kost, worden gedraaid. Goed of niet goed. Daarom berei ken platen soms té gemakke lijk de Hitparade. Ik zet me af tegen een kwalitatief slecht produkt. Maar ik doe hetzelf de met platen die van over de grens komen. Alleen, daar van luisteren geen producers mee. 't Zal hun ook een zorg zijn of ik die plaat nu goed of slecht vind. De andere kant is wel, dat wanneer ik een lied van eigen bodem goed vind, ik dat ook roep." Geprezen lix Meurders 'Why, tell me why' van Anita Meijer. "Dat nummer heb ik vele malen geprezen. Een blad voor de mond nemen? Nee hoor, dat doe ik niet. En dat is men niet gewend bij de Hitparade. Ie dereen is van mening, dat het kritiekloos moet worden ge presenteerd. We hebben drie hitparades. Twee ervan wor den zonder enige vorm van kritiek de ether in geslingerd. Nou. daar pas ik voor." De dj heeft nooit geweigerd een plaat per se niet te draaien. "Natuurlijk", roept 'ie uit, "als je té veel stijgers hebt, vallen er platen af. Vanzelf sprekend die het minst snel zijn geklommen. Ik heb in mijn hitparade zelfs de win kelversie van 'Puntje erin, puntje eruit' (De Slijpers) ge draaid. Niet de radio-versie zoals de TROS en Veronica. Die was gekuisd en werd nauwelijks verkocht." Toch heeft hij nogal eens met een artiest als Vader Abra ham overhoop gelegen. Diens indruk was, dat zijn platen té weinig werden ge draaid. "Ach. ik had geen problemen met hem, maar hij met mij. Ik verzet me krachtig tegen zijn puur commerciële benade ring. Neem nou dat 'Smur fenlied'. Die plaat was nog maar net uit of een paar we ken later was er een grote benzinemaatschappij die 'Smurfen' ging verkopen. Draai je om de haverklap zo'n plaat, dan maak je toch recla- Doe ik absoluut niet aan mee. In veel te veel gevallen worden platen klakkeloos gedraaid. En het publiek heeft niet in de gaten hoe het wordt gema nipuleerd. De kinderen ken nen het 'Smurfenlied', zien zo'n ding als vader benzine tankt en willen er één heb ben." Safe De platenmaatschappijen smij ten, zoals vroeger wél het ge val was, niet meer met geld. Ze moeten er praktisch zeker van zijn, dat een plaat succes heeft. Op safe spelen ze. Over de invloed daarvan op Hilver sum 3 zegt Felix Meurders: "Artiesten die buiten het begaanbare pad wandelen. krijgen nu niet zo gauw de kans hun kunnen te tonen. Betekent dus. dat er minder platen worden aangeboden van groepen die afweken van de gangbare muziekmode." De VARA. waarvoor de d) en kele radioprogramma's en voetbal op de televisie doet, heeft daar wat op gevonden Zij maakt zélf opnamen van die groepen die je nauwelijks of niet hoort. Twee mensen in vaste dienst struinen optre dens af op zoek naar talent. "De Vara wil hiermee gewoon aantonen, dat er nog wel wat anders gebeurt, dan de pla tenmaatschappijen te bieden hebben Werk je niet zo, dan ben je inderdaad sterk van hen afhankelijk. De invloed van de commercie is bij de ene omroep groter dan bij de andere Ik denk, dat zy bij de NCRV nogal wat invloed heeft. Die omroep draait ge regeld om het uur één en de zelfde plaat (Favonetschyf), waarvan ik zeg, dat is 'ie niet waard." Meurders over de relatie van de disc-jockey tot de plugger: "Als ze met nieuwe platen komen zeg ik altijd, leg daar maar neer. Wil ik wat weten, dan bel ik ze wel op. Ja. het komt voor (gelukkig niet by mij), dat er zo'n twintig of dertig man om je heen staan met nieuw materiaal. Sommi ge omroepen houden zelfs spreekuur Beter zo. dan dat die mensen vrij in de studio kunnen rondhuppelen. Een paar jaar geleden was dit schering en inslag." Matsen De goede contacten tussen bei den heeft wel eens de nodige stof doen opwaaien. De ge dachte daarover: als jy die en die plaat draait krijg je dat en dat... Meurders. "By myn weten ge beurt dit niet. Hooguit mat sen ze mekaar. Over en weer De dic-jockey draait een plaat, de plugger geeft hem een kaartje voor één of ander concert Dureco (platenmaat schappij) heeft in het verle den wel eens eetbonnen uit gedeeld Waar vindt zoiets met plaats7 In het bedrijfsle ven zie je toch niet anders'' Alleen, bij de omroep zit je met andere doelstellingen dan commerciéle. Moetje ter dege rekening mee houden." Slechts bij de NCRV zit een dj die indirect belang heeft by een platenmaatschappij, weet Meurders. "Maar", zegt hij, "er zitten er ook een paar die het niet zo nauw nemen. Voor sommigen zal het erg moeilijk zyn om uit te leggen waarom ze nu een bepaalde plaat draaien Misschien is het wel gebrek aan kennis." Zyn mening over Nederlandse pop7 "Die komt de laatste twee jaar sterk van de grond. Meer dan vroeger in elk geval Plus dat er leuke groepen bij zyn. Mooi meegenomen. By de VARA komen ze aan de bak. by de andere minder De VA RA doet het veldwerk, de rest gaat met de eer stniken Zo, je bent homofiel en nu zal de Evangelische Omroep wel even zeggen dat je niet gelukkig kan zijn voordat je "weer" hetero bent geworden. Als je zo als ik hebt moeten vechten om aan je zelf toe te durven geven dat je homofiel bent, dan krijg je een enorme dreun wanneer je ziet dat een omroep als de EO al je moeizaam opgebouwde zelfaan vaarding even de grond intim- mert. Wat ik mij afvraag is: waar halen ze het recht vandaan? Dat de chris tenen het huwelijk boven alles stellen, is algemeen bekend. Of het huwelijk werkelijk het ideaal in iemands leven is, maakt die persoon zelf wel uit, denk ik dan. Voor mij is de relatie met mijn vriend erg belangrijk en ik kan dit goed rijmen met mijn chris ten-zijn. Maar wanneer een EO of Anita Bryant of president Rea gan even zegt dat ik omgeturnd moet worden omdat zij dat wil len, vraag ik me af: in wat voor jaar leven we nu eigenlijk? Als je even recapituleert: in 1730 werden in Nederland homo's op de brandstapel gezet, in 1940 mochten we massaal de gaska mers in, in 1978 vertelde me vrouw Bryant dat homo's moch ten worden gedood in de naam van God (hier in Nederland ver kondigen mgr. Gijsen en Simo- nis deze stelling). Maar ook van daag de dag worden homo's en lesbiennes op straat in elkaar ge trapt als "modeverschijnsel" en om te laten zien dat men hen ac cepteert! Dan denk ik: 2000 jaar christen dom en nog steeds met de hand op de bijbel en halleluja roepend helpt men medemensen de goot in. Dus dank u wel EO, veel men sen mogen opnieuw beginnen. En dat grote gebod - de liefde? O, dat geldt alleen voor hetero's met kindertjes, dus niet voor my!? Th. Bril Schubertlaan 111 Leiden De heer Wouter ter Heide betoogt in deze krant (op 20 oktober) dat door "rechts" een lastercampag ne wordt gevoerd tegen het IKV. Ik denk dat "rechts" daar alle re den toe heeft. Ten eerste is daar de uitspraak van één der kop stukken van het IKV. al weer en kele jaren geleden,» dat een nieu we orde onder Rusland beter is voor Europa dan het voortduren de geharrewar, compleet met kernwapenwedloop en al. Dat was niet zo'n slimmë uit spraak. want er zijn nog veel te veel mensen in leven, die zich zo'n plannetje herinneren met Duitsland in de leidende rol Bo vendien stond een dezer dagen een berichtje in deze krant waar in stond dat Rusland een belang rijk deel van de uitgaven van vrijwel alle vredescomité's en soortgelijke organisaties betaalt. Dat heeft een overgelopen agent van de Russische geheime dienst verklaard voor Radio Keulen. Hij zei dat de communistische partij rechtstreekse invloed uitoefent op de vredesbewegingen in West-Europa. Wanneer het IKV inderdaad alleen over "vrede" zou spreken, dan zou het veel minder "laster" ont moeten. Maar het is juist die slag zin: "De kernwapens de wereld uit, te beginnen uit Nederland" die het onverteerbaar maakt. Er wordt nimmer over het Oost-Eu- ropese kernwapenarsenaal ge rept, waarop het westen een pas send antwoord tracht te geven. De slagzin van het IKV, indien dit in 1939 al bestaan zou hebben, zou luiden: "Alle vliegtuigen de wereld uit, te beginnen bij de geallieerden". Want in die tijd was de luchtmacht het dodelijk ste wapen. Volgens die theorie zou Hitier, bij het wegvallen van de geallieerde luchtvloten, van de Tweede We reldoorlog hebben afgezien, om dat er dan geen aardigheid meer aan zou zijn. Hij zou dan, bij zijn onbeschadigde Autobahnen, zijn architectuur en zijn Wagnermu- ziek in eer en deugd een hoogbe jaard man geworden zijn. Ge looft het IKV dat echt? Houdt criminaliteit op zodra je de poli tie afschaft? Regent het nooit meer. als je alle parapluies ver brandt? Kom nou toch! H.J Peeters Rijnzichtweg 38 Oegstgeest DEN HAAG De Ridderzaal op het Binnenhof krijgt een opknapbeurt. Met een hoogwerker zijn ijverige lieden doende met het opnieuw voegen van het historische bouwsel. Een "hoge baan" zo te zien. Paul Hollaar hoofd NCRV-radio HILVERSUM (ANP) - De 38- jarige Paul Hollaar is met in gang van 16 november be noemd tot hoofd programma- dienst van de NCRV radio. Hij volgt mr. M. van der Kaa op. die benoemd is tot secre taris van het bestuur van de NCRV. Hollaar, die vroeger gewerkt heeft by onder meer de dag bladen Trouw, de Dordtenaar en het Rotterdams Nieuws blad. is sinds 1 juli 1969 by de NCRV. Hij begon als verslaggever en werd later plaatsvervangend hoofd bij Hier en Nu-radio Daarna werd hij redacteur- buitenland en presentator van de televisie editie van Hier en Nu. In 1976 werd hy benoemd tot hoofd van de af deling docmentaires en gods dienstige programma's van de NCR V-tclevisie. In juni van dit jaar maakten we al melding van de LEST-interpre tatie van 'The Zoo Story' van Ed ward Albee, op de planken gezet door Peter Lourens (Peter), Rick van Vliet (Jerry) en Jos van der Steen (Junkie). Destijds m het Imperium-theater bleek The Zoo Story' een nadrukkelyk suc ces. Dat is i de eerste plaats toch de verdienste van Albee en pas in de tweede plaats van LEST Bepalen we ons derhalve tot 'Birdbath' van Leonard Melfi met Lindy Meiman als 'Frankie Basta' en Kathy ven VIM 'Velma Sparrow' Het viel me al lemaal niet mee. De objectiviteit was nog in alle hevigheid aanwe zig. niet in de laatste plaats, om dat de (verbaal veel sterkere) Zoo Story na de pauze was gepland. Maar 'Birdbath* moeten wc echt maar zo snel mogelijk vergeten. We zyn in ieder geval van Lindy Meiman in de lop der jaren wel wat beters gewend. Duidelijk werd gisteravond voor een uitverkocht LAK-theater, dat er te frequent onduidelijk werd gearticuleerd Frankie Bas ta en Velma Sparrow zouden. voordat zy naar het appartement van Frankie besloten te gaan, uren in het restaurant, waar bei den werken, hebben doorge bracht. Dit aspect komt bijvoor beeld absoluut niet tot uitdruk king Ook de ongemakkelyke be kentenis van het lesbisch zyn van één der dames ligt toch wel bijzonder zwaar op de maag Het 'grote heim' lykt in déze inter pretatie eenvoudig terug te voe ren op beider uitzichtloze een zaamheid. De regisseur had daar veel meer mee kunnen en moe ten doen En de omstandigheid, dat 'Birdbath' al in 1965 o Broad way ten tonele werd gevoerd (dus meer dan vyflien jaar gele den) is daarbij absoluut geen ex cuus 'De Opgaande Zon" van Heyermans en byna zestig jaar ouder, bleek onlangs ook nog te kunnen boeien. We zijn van LEST zulke leuke en vaak \>oeiende dingen gewend. Voor de tweede maal The Zoo Story' binnen een half jaar en mb wat rafelig. onafgemaakt 'Birdbath' is eslist geen goede zaak. BERT KOEKEBAKKER Felix Meurders

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 11