Mei Brooks: „Komedie levend iets... 12.45 Voordeel- driedaagse! regenjas herschi \nterv\ew Boycot Z-Afrika moet Sn Nederland beginnen wnrnm Mamnal. Bescliieters trein stalen legerwapens Bestuur soldatenbond moet vijf dagen zitten nu fFatthenette van'Palthe DINSDAG 20 OKTOBER 1981 PAGINA 17 Door Pieter van Lierop AMSTERDAM Mel Brooks heeft zich broemd gemaakt als de komedie-maker die, op meestal frappant liefdevolle manier, de draak wist te steken met genres uit de filmgeschiedenis. Hij stoeide met de western in Blazing Saddles, met de musical in The Producers, met de horrorfilm in Young Frankenstein, met prehistorische slap stick in Silent Movie en met Hitchcock-thril Iers in High Anxiety. Met History of the World, Part I richt hij zijn kameleontische filmhumor op het spektakel-genre en laat hij zijn vaste acteurs (Dom Deluise, Madeleine Kahn, Sid Caesar en zichzelf) los op het Romeinse keizerrijk, de Spaanse inquisitie en de Franse Revolutie. De film gaat binnenkort in Nederlandse première. Ondanks de toevoeging Deel I, zal er nooit een Deel II ge maakt worden, meldt de Amerikaanse filmer met een brede grijns: „Want ik hou niet van tweede delen! Die toevoeging Deel I, is bedoeld als grapje, omdat tegenwoor dig iedereen van elke film die het een beetje doet,vervolg delen meent te moeten ma ken. Als ik nog eens een ver- vofg-deel maak, noem ik het meteen Deel Zes. Ik zou daar in de werkelijke geschiedenis van Columbus kunnen ver tellen. Je weet, toen Colum bus Amerika ging ontdek ken, voer hij uit met drie schepen: De Pints, de Nina en de Santa Maria. Iedereen weet dat. Maar niet iedereen weet, dat in de tijd van Co lumbus de aarde inderdaad een platte schijf*was en dat van die drie schepen er twee af zijn gevallen. Dat wil ik nog graag ens verfilme- n". „De Zwarte Pest, daar zit mis schien ook nog wel een leuk onderwerp in... De drie stuk ken die ik nu uit de wereldge schiedenis heb opgepikt, zijn overigens niet willekeurig ge kozen. Het zijn drie kleurrij ke episoden met een gemeen schappelijk filosofisch the ma, namelijk dat, wat er ook gebeurt in de wereld, de klei ne man altijd de dupe is". „Soms hoor ik dat mensen be zwaren hebben tegen grap pen in films, waar vaak joden of homoseksuelen bij betrok ken zijn. Weet wel, dat ik zelf joods ben en homoseksueel, ha ha! Nee alle gekheid. Het zit zo: homoseksuelen, joden, katholieken, negers, ze zijn in mijn films de eeuwige slacht offers van verdrukking. Ik gebruik hen niet om hen be lachelijk te maken, maai" om te laten zien dat ze altijd de dupe zijn in onze maatschap pij. En ik doe dat op een ab surde wijze, omdat mijn me dium nu eenmaal de komedie is en voor een komedie-ma ker behoort niets heilig te zijn. Sommige begrijpen dat: prachtig! Andere begrijpen dat niet en dat zijn sufferd- Wat is waar van het verhaal dat u speciale screenings or ganiseert voor de secretaresse van de filmmaatschappijen en aan hen de beslissing over laat, wat er in de film moet blijven en wat eruit moe- „Dat is echt zo. Iedere artiest, tenzij hij een schilderij maakt om thuis in de wc op te han gen, heeft zekere plichten ten opzichte van het publiek. Ik vraag mensen om geld uit te geven, om naar mijn films te komen kijken. Ik ben geen genie en geen helderziende en weet vaak als een film af is, niet meer of bepaalde grappen objectief leuk zijn. Ik organiseer dan screenings van tweeëneenhalf uur ruw materiaal, zonder nog muziek en geluidseffecten erbij. Ik vraag dan secretaresses van' filmmaatschappijen, omdat die in staat zijn heen te kijken door zo n werkkopie met al die onvolkomenheden nog en die merktekens voor labo ratoria of de montage. Die krijgen dan die hele deels nog ongeordende hoop idio terie voor hun kiezen. En ik zit achterstevoren op een stoel voor in de zaal alsmaar naar die gezichten te kijken. Ik maak aantekeningen wan neer er wordt geschaterd of geglimlacht. En ook wanneer ze ineens gaan kletsen of si garetten beginnen op te ste ken, want dan is het kenne lijk vervelend. Die stukken vliegen eruit, tenzij ze van es sentieel belang zijn voor be grip van het verhaal". Logica „Ook bij komedies heb je wel eens met logica te maken! Daarna maak ik een eerste versie van honderd minuten, keurig gemixed en afgemon teerd en die laat ik draaien een paar keer in enige over de States verspreide bioscopen. En op basis van de reacties daar, gooi ik er opnieuw tien minuten uit, want een kome die mag nooit langer duren dan anderhalf uur. Op die manier kan ik dan uiteinde lijk een film uitbrengen, die de een goed kan vinden en de ander slecht, maar voor me zelf weet ik dan zeker dat ten minste vijftig procent van het publiek er lol aan kan beleve- Heeft u wel eens het gevoel dat komedies in de kritiek wor den ondergewaardeerd. .Absoluut! Hoewel er wél Os cars voor worden toegekend. Ik heb er een gekregen voor het scenario van The Produ cers. En mijn vrouw. Anne Bancroft, kreeg er een voor The Miracle Worker. „Maar ondanks die Oscars, het is toch waar: Amerika heeft weinig respect, nee de wereld heeft weinig respect, voor ko medies. Tragedies, dat is waar men heilig ontzag voor heeft. Hoewel komedies bloedserieus kunnen zijn. Een goede komedie heeft al tijd een langer leven dan een goede tragedie. Als je tegn- woordig nog films van de be roemde D. W. Griffith wil zien, dan zul je naar een mu seum moeten. Maar voor de Marx Brothers en Buster Keaton kun je terecht in de bioscoop om de hoek". Overweegt u zelf wel eens een tragedie te maken? „Nee, nee en nog eens nee! Want alles wat ik wil zeggen, kan ik in komedies kwijt. En er worden toch al zo weinig komedies gemaakt. Je hebt Neil Simon, Woody Allen en Mel BrooRs. dat is het zo een beetje in Amerika. Hoewel, er zijn nu eenpaar jonge talen ten bijgekomen gelukkig. De jongetjes Zucker, die Flying High hebben gemaakt. Sen sationeel! Maar Woody Allen lijkt er mee te zijn opgehou den. Die zit nu in Polen iets moeilijks te doen. Dat is jam mer, niet dat hij drama's maakt, maar als hij zou op houden komedies te maken. „Filmmakerswat heeft het woord te betekenen? Het is toch veel beter om een vau deville-komiek te zijn. En laat verder de tijd maar uit maken of er ergens ooit spra ke geweest is van enig klas siek talent. Chaplin heeft nooit rondgelopen met het idee „ik ben klassiek, ik krijg het eeuwige leven!" Welnee, hij probeerde gewoon onder houdend te zijn en de tijd heeft hem later klassiek ge maakt". Geen drama's geschiedenis te willen ma ken, om als artiest met alle geweld serieus genomen te willen worden. De tijd zal le ren of we iets te zeggen had den of niet. Wij hoeven nu al leen maar ervoor te zorgen, dat we goed „entertainment" brengen. Daarom zie ik me zelf geen drama's gaan ma ken. Het ligt niet in mijn aard. Ik denk dat ik in wezen net zo pessimistisch ben als ieder een, maar dat soort gevoelens moet je kunnen wegbergen, zodat je oog blijft houden voor de zonniger kanten in dit leven. We kunnen ons wel in somberheid onderdompe len met Kierkegaard en Schopenhauer, maar ik pre fereer Nikolai Gogol, die best wist dat het leven een trage die is, maar desalniettemin het lef had om vreugde te ge nieten als het zich aandiende. Komedie is een levend iets, we hebben het altijd by on- s". „Dat ik zelf geen drama's wil maken, betekent overigens niet dat ik geen interesse zou hebben voor drama. Ik ben zelfs actief in het persoonlijk steunen van andere regis seurs die wel drama maken. Daarvoor heb ik speciaal een maatschappij opgericht, zo als je mogelijk weet: Brooks Films, die heeft The Elephant Man geproduceerd. Ik heb in de naam van de maatschappij mijn voornaam laten wegval len. om iedere associatie met komische films te vermijden. Dat schijnt namelijk nodig te zijn". „In Europa behandelt men een „auteur" met meer begrip en respect dan in de States. In de States is een clown, een clown endient dat altijd te blijven. En een clown wordt niet geacht een intellectuele of gecompliceerde gedachte te hebben. In de Europese filmwereld kan men zich voorstellen dat een cineast meer dan één specialiteit kan hebben, of tenminste dat een cineast van komische films, die de ene keer komt met een gerichte satire en de volgen de keer met een pretentie-lo ze lach-of-ik-schiet-klucht. Zelfs dat laatste vindt men in Amerika al heel vreemd". Belediging „Hoedanook, ik heb mijn be moeienissen met The Ele phant Man zoveel mogelijk moeten vereimelyken, omdat er anders vooroordelen tegen die produktie zouden zijn ontstaan die de film. onver- toond, al kapot hadden ge maakt. En dan nog schrijft in Engeland 8 waar men wat dat betreft even kortzichtig is als in de States 8 een vooraan staande Londense filmjour nalist: „Hoe durft Mel Brooks zijn vulgaire komieken-ten gels uit te strekken naar een zo exquis verhaal als dat van The Elephant Man". „Ik heb nooit gereageerd op die belediging, maar het ant woord is gekomen in de vorm van acht Academy Award- nominaties voor de briljante film die David Lynch - er door mij toe in staat gesteld - van gemaakt heeft. In Enge land werd hij trouwens be kroond als beste film van het jaar. Brooks Films gaat nu Francis Farmer's Story pro duceren en een nog onbeken de Australische jongen gaat regisseren. Graime Clifford, hij heeft tot nu toe alleen ge monteerd. Editors worden heel vaak briljante regisseu- re". „De reden dat ik Brooks Films heb opgericht, was om jonge mensen kansen te geven. Jong talent dat nog bruist, nog niet bedorven is door het succes, nog niet aan bio scoopkassa's begint te den ken als men met een film nog bezig is. - Uw volgend project schijnt een remake te zijn van To Be Or Not To Be. van Lubttsch. Wat gaat u met die film doen? Het origineel is toch eigenlijk al leuk genoeg. „Ik ga er een musical van ma ken en met myn vrouw er ook in, met zang- en dans- nummers. Anne speelt einde lijk een grote rol in een film van mij, na dat korte gastop treden in Silent Movie. Na tuurlijk heb je gelijk als je zegt dat de Lubitsch-film al leuk genoeg was. Als een idee goed genoeg is, moet het her haald kunnen worden, omdat het anders verloren gaat- - U maakt uw films telkens tn een andere specifiek filmhis torisch genre Gebruikt u dan adviseurs die ook in dergelij ke specialismen werkzaam zijn geweest? „Zeker In Young Frankenstein heb ik dezelfde set-ontwer per gebruikt van het origi neel. Die man was oud ge worden en woonde in een kleine garage in Santa Moni ca en daar had hy al die wie len en apparatuur en elektri sche dingetjes nog staan. Ik vroeg hem of hij het leuk vond zijn speeltjes mee te brengen en nog eens een Frankenstein-film te maken. En daar had hy wel oren naar Aan History of the World is zelfs meegewerkt door een heel leger oude rot ten, die vroeger betrokken zyn geweest bij de films van Cecil D. Demille: Kom op jongens, breng je helmen en pilaren maar mee. we gaan er weer op los! Een soort reünie is het geworden. Na elke draaidag was er een koud buffet. Ik heb ze voornameljk uitbetaald in hors d'oeuvres. Maar de nostalgie van die mensen8 Hun liefde voor de glonetyd van de grote epi sche films! De verhalen die los kwamen9 Het was fantas tisch'. „Zo iemand als Albert Whit- lock. daar hebben we reus achtig veel aan gehad Hy is een schilder die gespeciali seerd is in het schilderen van decors op glasplaten, die dan achter de speelscène werden ingefilmd Hy heeft ook veel voor Hitchcock gewerkt. Al- bert is een genie en hy was vreselyk gelukkig, omdat hy zijn werk veel gcperfectio- neerder kon uitvoeren dan vroeger mogelijk was". „Technisch kan er veel meer te genwoordig. In de glasplaat- decors van vroeger, met gi gantische steden en fantasti sche landschappen, daar kon je geen camera-bewegingen maken. Al stond er voor het oog nog zo'n gigantische mensenmassa by elkaar, de camera kon niet „pannen", zelfs niet een beetje omhoog bewegen, omlaag of opzy. De perfectionering van de tech nieken met blauw-scherm en zo. maakt het nu mogelyk dat je camera niet langer in be wegingen beperkt is Wc zyn nu in staat om meer specta culaire beelden op het doek te krygen, met meer overtui ging en voor veel minder gel- Monthy Python - De wereldgeschiedenis gebrui ken om er een komedie van te maken, dat is iets waar Mon thy Python zich ook herhaal delijk mee bezighoudt „Ik ben gek op de Monthy Py thon-groep. The Holy Grail beviel me enorm en ik was verrukt van The Lie of Brian. Ze zyn erg ryk aan ideeen. Als ik het vcrgelyk met myn eigen werk. dan ben ik meer onbevangen Zy zyn net een tikkeltje fijnzinniger bezig en practiseren een meer op zich zelf betrokken, meer Brits soort humor Die is ietsje schuwer, rustiger dan de Amerikaanse Wat conserva tiever, als ik dat zo mag zeg gen. Ik ben meer vulgair, iets je groezeliger In myn werk althans, want ik was me twee keer per dag" EN HAAG (ANP) - De voorzitter van de Zuidafrikaanse bevrij- dingsbeweging ANC (African 4 Nationaal Congres), Oliver Tam- i bo, vindt dat Nederland de lei- 1 ding zou moeten nemen bij het op gang brengen van een wereld- wijde olieboycot tegen Zuid- Afrika. Ons land in het algemeen i zou een grotere rol kunnen spe- I len bij het nemen van sancties en I bet isoleren van het apartheids- I regime. Tambo heeft dit gisteren duidelijk gemaakt tijdens een ge- - sprek dat hij had met de minister van buitenlandse zaken Van der Stoel en de minister voor ont wikkelingssamenwerking Van Dijk. >e voorzitter van de bevrijdings beweging is begin deze week in Nederland op uitnodiging van Anti-Apartsheidsbeweging Ne derland (AABN), Boycot Out- span Actie (BOA), de kerkelijke f werkgroep Kairos en Komitee Zuidelijk Afrika (KZA). Tambo, die van het gesprek met de demissionaire ministers van bui tenlandse zaken en ontwikke lingssamenwerking gebruik maakte om steun te vragen voor zijp organisatie, kreeg van de laatste bewindsman de toezeg ging van een gift van 250.000 gul den ten behoeve van voedsel hulp voor de circa vijfduizend le den van het ANC die een toe vlucht in Angola hebben ge zocht. Ook wacht het ministerie voor ontwikkelingssamenwer king met belangstelling op dui delijk omklede verdere voorstel len voor humanitaire hulp. De voorzitter van het ANC ver klaarde dat het te laat was om nog een vreedzame oplossing te vinden in Zuid-Afrika. Een op merking die minister Van der Stoel hevig verontrustte. „Ne derland is tegen het gebruik van iedere vorm van geweld. Het zou een ramp zijn als in Zuid-Afrika geen vreedzame oplossing ge vonden zou kunnen worden", al- aus ae oewindsman die toezegde dat Nederland in internationaal verband actief druk zou uitoefe nen om een einde te maken aan het systeem van apartheid in Zuid-Afrika. Van der Stoel herhaalde zijn reeds eerder ingenomen standpunt ten aanzien van een olieboycot en verklaarde de ontwikkelingen in Zuid-Afrika met grote ongerust heid te volgen. Nederland is voorstander van economische sancties tegen dat land, maar moet acties met de EG-partners coördineren. Tambo kreeg ech ter de toezegging dat Nederland zal zien wat het kan doen, alleen zowel als met haar bondgenoten. ADVERTENTIE Herschi/Drinks Hoensbroek, tel. (045) 21 17 77 REEUWIJK (ANP) - Met de aanhouding van twee verdachten op 12 en van drie verdachten op 16 oktober, allen uit Wierden, heeft het rechercheteam van de Koninklijke Marechaussee Gelder land in samenwerking met de politie niet alleen de diefstal van zes machinepistolen, twee geweren en een anti-tankwapen uit de Oranje kazerne te Schaarsbergen begin oktober opgelost. Volgens een legerwoordvoerder is uit de verhoren van de vijf ge bleken dat zij eveneens verantwoordelijk zyn voor de beschie ting van een trein in Rijssen, waar een aantal inslagen uit een punt 22 geweer in de zijkant van de trein zyn aangetroffen. Voorts hebben zy bekend een teil met stenen vanaf een viaduct voor een aanstormende trein te hebben gehangen. De machinist is hierdoor gewond geraakt. Tevens hebben zij een gestolen ten- nisnet voor een trein gespannen waardoor de trein werd ge dwongen te stoppen Ook hebben zy bekend op 1 september te hebben geschoten op het wachtlokaal van het militaire complex De Duivelsbere bii Arnhem. UTRECHT (ANP) - Byna hel complete hoofdbestuur van de soldatenvakbond WDM is giste ren tot vijf dagen verzwaard ar rest veroordeeld omdat het had deelgenomen aan een kleine be toging op de stoep van het hoog militair gerechtshof in Den Haag eerder deze maand. Daar diende Joen de zaak van negen dienst plichtigen die door hun com mandant bestraft waren omdat zij in uniform tegen kernwapens hadden gedemonstreerd. Volgens de reglementen mogen aoiuaien niet zonder toestem ming in uniform tegen kernwa pens betogen, wat door de WDM wordt bestreden. De zes hoofdbestuurders van de solda tenvakbond waren in uniform naar het hoog militair gerechts hof gekomen om daar hun steun aan de negen soldaten te betui gen. Volgens hun commandant kon deze demonstratie ook als .een protest tegen kernwapens worden beschouwd met als ge volg een volgens de WDM rela tief zware straf voor een derge lijk vergryp. ADVERTENTIE Alléén woensdag.donderdag en vrijdag a.s (waterafstotend) gereinigd en piekfijn geperst

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 17