Argentinië, het verwende jongetje... Krotbewoners na deportatie in Kaapstad terug RAMPSPOED J0SQQ3B Actiegroep eist ontsmetten van eiland WOENSDAG 14 OKTOBER 1981 PAGINA 17 Door Annemiek Ruygrok "Mijn vriend, broer, hoeveel heb ik die nacht van je geleerd. Vol gens mijn berekeningen moet het in april of mei 1977 zijn ge weest. Ineens stak je je neus voor het kijkgat en wreef erover. Dat was een liefkozing, nietwaar? Ja, een liefkozing. Je had al zoveel ervaringsniveaus in onze gevangenis ingebracht en toch bleef je volhouden dat alle menselijkheid zou terugkeren. Op dat ogen blik riep je tederheid op, terwijl je je neus liefkoosde en mij aan staarde. Je deed het een paar keer. Een liefkozing, daarna ie oog. Weer een liefkozing en weer je oog. Misschien heb je gedacht dat ik het niet begreep. Maar we begrepen elkaar van meet af aan. Ik wist heel duidelijk dat je me vertelde dat er weer tederheid zou komen". "Wat heb ik die dag mijn vroüw vervloekt! Hoeveel keer heb ik tegen mezelf gezegd dat ik die brief niet zou lezen en die snoepjes niet zou opeten. Na zoveel krachtsinspanning om niet te herinne ren, niet lief te hebben, niet te begeren, niet te denken, stort de hele moeizame structuur van de blinde architect boven mijn hoofd in. Ik begon al te horen bij de wereld om me heen, de wereld waar ik echt bij hoor, de gevangeniswereld waarin mijn hart en bloed zijn ondergebracht, die wereld die me al heeft opgenomen, die hier werkelijkheid is, die overeenkomt met de opschriften op de muur en met de geur uit de latrine. Dezelfde geur die van mijn huid en kleren afkomt. Die wereld met die grijze tinten, die gelui den van staal en geweld, die harde schreeuwerige of hysterische stemmen. En in deze goed gepantserde, solide, onvervangbare wereld zonder enig scheurtje is een brief met twee snoepjes bin nengedrongen. Waarom heb je me dat aangedaan, Risha?" Bovenstaande citaten zijn uit het boek 'Ge vangene zonder naam zonder nummer' van de Argentijn Jacobo Ti merman. Het zijn getui genissen van twee soor ten gevoelens, waaraan een gevangene kan blootstaan. Het eerste is een schreeuw om te derheid, een gevoel waaraan een gevange ne in de concentratie kampen van Argentinië tussen alle martelses sies door zo'n afschu welijk grote behoefte kan hebben. Het andere is juist het tegen deel daarvan: de gevangene die tederheid heeft uitgeslo ten en woedend wordt om die inbreuk op zijn leefwereld, waar tederheid niet meer past. Timerman was niet zomaar een politieke gevangene in Ar gentinië. Hij was hoofdredac teur van de door hem zelfop gerichte krant La Opinión. Een blad dat zowel bij links als rechts kritische kantteke ningen plaatste. Daarbij is hij ook jood, zionist zelfs. In 1977 werd hij gearresteerd en zonder vorm van proces twee jaar lang vastgehouden, gemarteld, vernederd en van de meest elementaire mense lijkheid uitgesloten. Na zijn gevangenisperiode en een jaar huisarrest kon hij Argen tinië verlaten en woont hij nu in Tel Aviv, waar hij zijn erva ringen te boek stelde. Timerman heeft geluk gehad. Hij was bekend, in Argenti nië zelf en in de internationa le politiek. Zijn vrouw heeft bij de toenmalige Ameri kaanse president Carter ge daan gekregen dat deze via de commissie voor de men senrechten een beroep op de Argentijnse regering deed Ti- Jacobo Timerman met zijn boek in het perscentrum Nieuwspoort merman vrij te laten. Argenti nië kon hem na verloop van tijd niet langer vasthouden zonder het prestige helemaal te verliezen. Timermans - zoals hij het zelf noemt - journalistieke ver slag van zijn persoonlijke be levenissen maken bij het le zen grote indruk. Niet alleen omdat Timerman bepaalde li teraire gaven niet kunnen worden ontzegd, maar meer nog door de strekking. Koel, bijna onpersoonlijk geeft hij zijn gevoelens weer. Analy tisch beschrijft hij 'zijn ge val': een kritisch journalist, die eenmaal opgepakt, van zijn folteraars steeds het ver wijt krijgt jood te zijn. "Waar om pikten ze van die arrogan te journalist, die agressieve aanklager van links en rechts, zijn joodse aspect er tussenuit als meest gevaarlij ke, dat moest worden uitge roeid? In die wereld van politieke sa menzweringen, ideologische allianties, dialectische avon turen, martelden ze de zionist en kozen de 'joodse samen zwering' als het meest gehate onderwerp". Timerman trekt de jodenver volging van de Argentijnse junta door naar die van de na zi's, de Russische agitatie te gen de joden en de vervol ging van de joden door de eeuwen heen. "In 1977 klonk een echo van dezelfde ideolo gie die Chmjelnitski (kozak- kenhoofdman uit 1648 -red) en de nazi's dreef, door in de vragen die mijn verhoorders in de clandestiene Argentijn se legergevangenissen aan mij stelden. En ook'in hun martelmethoden. Maar ik heb het overleefd om getui genis af te leggen". Tijdens een persconferentie, ter gelegenheid van de publi- katie van de Nederlandse vertaling van zijn boek, zei hij hierover: "Sjtsjaranski (Russische dissident - red.) wordt door Moskou beschul digd van banden met de Amerikaanse inlichtingen dienst CIA en van zionistisch kapitalisme. Ik werd door de Argentijnse regering be schuldigd van connecties met de commissie voor men senrechten van Jimmy Car ter en van zionistisch r Timermans verslag is meer dan een verslag. Het is een koele analyse van een systeem, waarvan hij het slachtoffer werd: het staatsterrorisme van Argentinië. Daarin wijkt het af van zoveel verslagen uit gevangenissen van dit La- tijnsamerikaanse land. Niet dat die minder waard zijn, maar Timerman bekijkt de terreur vanuit een nieuwe in- valshoek.Daardoor is zijn "Gevangene zonder naam zonder nummer" een opval lend geslaagde poging om de irrationele hysterie van de Argentijnse leiders te door gronden. Het is een aanklacht tegen elke vorm van fascisme of dat nu door rechts of links wordt uitgeoefend. De twijfels en wanhoop tijdens zijn gevangenisperiode wis selt hij af met gedachten- sprongen naar het verleden. Zijn joodse opvoeding, zijn eerste treden op het pad van zionisme. Om vervolgens het gevaar aan te tonen van de zwijgzaam heid van de Argentijnse jo den. "De beste antisemiti sche daad was diegenen tot zwijgen te brengen die niet bang waren hun mond open te doen. Een zwijgend en bang jodendom. Een joden dom dat het wéér nodig heeft gevonden zich zwijgend te conformeren aan de realiteit. Een grotere triomf voor het Argentijnse antisemitisme kan men niet vragen: een jo dendom dat niet weet wat het moet doen, niet weet wat het te wachten staat, niet weet hoeveel kracht het heeft, hoe veel kracht de vijand heeft". Die zwijgzaamheid van het jo dendom komt terug op de persconferentie en tijdens het interview na afloop daar van. "Zwijgzaamheid nè de misdaad is nog erger dan de misdaad zelf', is de mening van Timerman. "Een holo caust begint met zwijgen. En ik denk dat de wereld een nieuwe holocaust, ditmaal in Argentinië, zal accepteren. De wereld is bereid alles te accepteren. Ik voorzie een grote crisis. De situatie in Ar gentinië is veranderd. Het land is bankroet. Het land is, op Cuba na, de belangrijkste bondgenoot van de Sowjet- Unie in Latijns-Amerika. Moskou heeft in de commis sie voor de mensenrechten zijn veto uitgesproken over een onderzoek naar de 26.000 vermisten. De regering-Rea- gan is naïef zoals alle Ameri kanen zijn en dom zoals alle republikeinse Amerikanen zijn. De VS willen alleen wa pens sturen, maar die heeft Argentinië niet nodig". Hoe het zover met Argentinië heeft kunnen komen? Het land was, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Chili, schatrijk. Het had genoeg te eten voor iedereen, het kon voorzien in zijn eigen olie-behoeften, het had een rijkdom aan minera len. Wat is daar allemaal mee gebeurd? Timerman: "Ik weet het niet. Ik woon nu in Tel Aviv. En daar heb je aan de huizen zulke grote balkons. Leefruimten meer. Ik zit vaak op mijn bal kon en kijk uit over de Mid dellandse Zee. Dan zit ik te filosoferen hoe het kon ge beuren en hoe er een oplos sing kan komen. Als politiek journalist kan ik een politie ke verklaring en een politie ke oplossing bedenken. In theorie, maar de praktijk is anders. Misschien is Argenti nië gewoon een verwende jongen die het allemaal be dorven heeft. Maar een com promis tussen de politieke partijen zal ook geen oplos sing brengen. Het land is nu straat- en straatarm. Er Ujden mensen honger. Er moet een oplossing komen. President Viola denkt dat ook. Maar hoe? Ik geloof dat niemand eruit komt". Timerman wordt door sommi ge conservatieve republikei nen in de Verenigde Staten niet serieus genomen. Zoals mijnheer Lefevre, die zich dit jaar heeft teruggetrokken als hoofd van de afdeling men- senrcchtenbeleid in de VS. Lefevre stelde een afwijkend beleid voor van dat van presi dent Carter Zo wilde hij een heftige bestrijding van de re gimes in communistische landen, en daarentegen een 'zachte diplomatie' ten aan zien van rechtse r Timerman: "Mijn boek bewast dat een autoritair (rechts) land dezelfde methoden han teert als een totalitaire (linkse) staat". Mensen in kringen van Lefevre. zoals VN-ambbasadeur Jean Kirk- patnek, gingen ertoe over een ware campagne tegen Ti merman te ontketenen "Ik zou de kampbeul Joseph Mengele hebben helpen ont snappen". Lefevre en Kirk- patrick hebben Timerman na het verschijnen van diens boek uitgenodigd met hen te komen praten. "Die man zegt dat Abraham Lincoln een linkse radicaal was. Moet ik dan met hem gaan praten"? De campagne ging zelfs zover dat tijdens persconferenties die Timerman in de VS gaf naar aanleiding van de ver schijning van zijn boek spe ciaal 'journalisten' werden in gehuurd die hem 'harde' vra gen stelden om hem als leu genaar te ontmaskeren. Hun pogingen zijn met geslaagd. Toch waren er stringente maat regelen genomen voor de persconferentie. Om dit soort tonelen in Nederland te ver mijden. Timerman heeft al genoeg ellende achter de rug. "Ik heb geen van mijn ang sten verloren. Heeft iemand ooit gekeken in de ogen van een mens, die op de vloer van een cel ligt en weet dat hij gaat sterven, hoewel nie mand hem dat heeft gezegd? Hij weet dat hij gaat sterven, maar klemt zich vast aan zijn biologische wil tot leven als laatste hoop, want niemand heeft hem gezegd dat hu gee- xecuteerd gaat worden. Ik hob vad van die blikken in mu gegrift. Elke keer als ik woorden van hoop. van ver trouwen in de definitive over winning van de mens schryf of uitspreek, word ik bang: ik ben bang één van die blikken kwut te raken, 's Nachts tel ik ze na, roep ze op, zie ze weer voor me. reinig en verhelder ze. Ik geloof dat die blikken, die ik heb opgenomen in de clandestiene gevangenissen van Argentinië en die ik stuk voor stuk heb bewaard, het zuiverste moment van myn tragedie waren. Vandaag zun ze hier bg mij. En al zou ik het willen, ik zou ze niet met u kunnen delen. Ik zou niet weten hoe". (Van onze correspondent Lia van Bekhoven) LONDEN - Een onderzoek naar een kluit aarde afkom stig van het Schotse eiland Gruinard, bevat volgens het Britse ministerie van defen sie sporen van miltvuur. Le den van een'actiegroep en micro-biologen deponeerden de besmette aarde in de buurt van een chemische af deling van het ministerie van defensie als onderdeel van een actie het onbewoonbare eiland weer leefbaar te ma ken. Het eiland is al 40 jaar ontoegankelijk voor het pu bliek. nadat de Britse over heid er tijdens de Tweede Wereldoorlog met biologi sche wapens experimenteer de. De regering zou destijds^ van plan geweest zijn om Volgens schattingen van de mi cro-biologen zal het eiland de komende 200 tot 1000 jaar be smet blijven. De actievoer ders eisen een onderzoek naar de miltvuursporen op Gruinard die ze onder een an derhalve meter betonlaag willen begraven. Zc zeggen 150 kilo van de besmette aar de van het eiland gestolen te hebben en die komende 12 maanden ovér strategische punten te zullen verdelen. In de verklaring zeggen de ac tievoerders met dit protest, genaamd ..Donkere oogst" de regering te zullen dwingen „het eiland dat zc in 1941 van ons afnam aan ons terug te ADVERTENTIE (Van onze correspondent Karl Brever) JOHANNESBURG - Een groot ge deelte van de meer dan duizend illegale krotbewoners, die eerder uit Nyanga bij Kaapstad waren gedeporteerd, zijn intussen weer teruggekeerd. Zij werden onge veer zes weken geleden door de Zuidafrikaanse politie in een raz zia gearresteerd en met autobus sen naar „hun" thuisland Trans kei getransporteerd. Daar leef den de slachtoffers van de Zuid afrikaanse apartheidspolitiek in kerkzalen in Umtata, de hoofd stad van de Transkei. Zij werden verzorgd door katholieke en pro testantse hulporganisaties. De krotbewoners hebben geen middelen van bestaan in Trans kei en waren ilegaal met hun fa milies naar de Kaapprovincie ge trokken, waar zij in menson waardige krotten in de nabijheid van Kaapstad leefden. Verleden maand begon de politie met con troles en arrestaties en stuurde de meeste van hen terug naar de Transkei. In de visie van het Apartheidsbewind leefden zij il legaal in gebied dat „blank" is, net als alle goede grond in Zuid- Afrika. De uit Zuid-Afrika „uitgewezen" krotbewoners werden voor de zwarte bestuurders van Transkei een politiek probleem. Minister president George Matanzima protesteerde in Pretoria, maar dat haalde weinig uit. Het argu ment vffn premier Matanzima was dat de illegale arbeiders on rechtmatig over de grens werden teruggestuurd. Toen drie weken geleden Zuidafrikaanse ambte naren in Umtata verschenen om met de „illegalen" te spreken, werden zij bijna door de opge wonden menigte, waaronder tal rijke vrouwen en kinderen, ge lyncht. De regering-Matanzima bereikte tenslotte dat de Zuidafrikaanse regering aan elke teruggestuurde krotbewoner een bedrag van on geveer 180 gulden als compensa tie betaalde. Zij gebruikten dit bedrag onmiddellijk weer om naar de Kaapprovincie terug te keren. Van de autoriteiten in de Transkei kregen zij bovendien een vel papier, waarop staat dat zij de „plakkers" (illegale bewo ners) van Nyanga zijn. Een zegsman van het bisdom van Umtata zei inmiddels dat alle vluchtelingen de kerken in de Transkei hebben verlaten om naar de Kaapprovincie terug te keren. „Maar ik vrees", aldus de zegsman, die anoniem wilde blg- ven, „dat dit niet de definitieve oplossing van het probleem is. Het zijn mensen, die niet weten waarheen zij moeten gaan. Zij hebben geen geld, geen eten en geen baan. Zij kunnen ook in de dorpen, waar zij vandaan komen, nauwelijks leven...". F-28 - de windhoos, de klap, het eerste vuur. Sadat - de aanslag, de reacties, de begrafenis. Met spoed brengt Nieuwe Revu het laatste nieuws uit de rampweek. 16 Pagina's exclusieve foto's van de ramp met de F-28 en de aanslag op Sadat. En er is méér spectaculair nieuws. The Dutch Connection. On-Hollandse actualiteiten rond playboys, geheime agenten en illegale handel in wapens en drugs. Bovendien behandelt Nieuwe Revu alle gangbare en minder gangbare vechtsporten. Het is er de tijd voor... Nieuwe Revu ontrafelt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 17