Kleurrijke uitvoering Balletstudio Noordwijk flZEQfr 'Let's start' zit niet IASKERS MAANDAG 12 OKTOBER 1981 Zinovjev Vorige week vrijdag was Alek- sandr Zinovjev in Amster dam. 's Morgens kreeg hij het eerste exemplaar aangebo den van de Nederlandse ver taling van zijn „monumen taal satirisch werk" (Neue Zurcher Zeitung) „Gapende hoogten", 's middags gaf hij een lezing aan de universiteit van Amsterdam, en 's avonds was hij te gast bij de familie S. in Amsterdam, die zowel connecties met de uitgeverij als met de Russische taal on derhoudt. In opdracht van de GPD heb ik Zinovjev een hele dag gescha duwd, zoals hij vroeger, voor dat hij in 1978 toestemming kreeg naar het westen te gaan, door de KGB gescha duwd werd. „De verleiding is groot om Zinovjev met Rabe lais, Swift en Kafka te verge lijken", schreef het Franse weekblad L'Express in zijn recensie van „Gapende hoog ten", en aangezien het mijn hele leven al een droomwens is om zowel Rabelais als Kaf ka als Swift een keer te ont moeten, besloot ik de hele dag aan Zinovjev te wijden, die deze drie grote satirici en lite ratoren blijkbaar in zich ver enigde. Zinovjev klemtoon op de o) bleek een vrij kleine, goed ge conserveerde en goed geklede man te zijn van 59 jaar, die de hapjes versmaadde en bij voorkeur Spa Rood dronk, omdat hij naar goedwesterse gewoonte aan het kuren was en niet voor ons verborgen wilde houden dat hij al acht kilo was afgevallen. Nooit had ik kunnen bevroeden dat niet alleen Swift, Rabelais en Kafka iets essentieels met de ze Rus gemeen zouden heb ben, maar ook ik (8 kilo af val). Knor In de waarlijk indrukwekken de vertaling van Dick Peet eerste helft) en Connie Brood (tweede helft), des te indruk wekkender omdat Zinovjev alle registers van de Russi sche taal opentrekt en lang niet altijd woordenboeken- russisch schrijft, schetst Zi novjev in 582 hoofdstukjes over een afstand van 826 pa gina's een compleet, satirisch maar zeer herkenbaar beeld van de Sow jet-maatschappij alias Ibansk, waarin hij geabstraheerde figuren die Lasteraar, Knor, Geleerde, Hansopje, Klodderaar, Neu- rasthenicus, Leraar, Scheeuwlelijk, Medewerker, Baas, Bezoeker, Rechtmin- naar, Flapuit, Chef, Dubbel- hart, Luilak, Grondeter, Kwakzalver, Geneticus, Echt genote, Denker en Carrièreja ger heten met en tegen elkaar laat raisonneren. Soms zijn die figuren niet al te moeilijk terug te vinden in historische ■personen (Knor is Chroesjts- jov, bijvoorbeeld). Het feit dat ik al die hoofdstukjes (582) heb geteld, maakt mij overigens in één klap tot een Zinovjev-kenner, die nog dik wijls geraadpleegd zal wor den door scholieren die een scriptie over hem willen schrijven... Zinovjev onthulde dat hij zes maanden over dit ruim 800 bladzijden tellende boek ge schreven had, - aanzienlijk sneller dan het boek VER TAALD werd! Toch hadden de vertaling en het boek, be halve de inhoud, nog iets ge meen. Zinovjev vertelde dat hij „Gapende hoogten" tege lijk met een wetenschappelijk werk had geschreven in een tijd dat zijn internationaal vermaarde boeken over loqi- ca en fil°sofie wetenschap pelijk waardeloos" waren verklaard en hij door de KGB nauwlettend in de gaten werd gehouden. In zijn „dats- ja" (buitenhuisje) schreef hij beurtelings aan een nieuw wetenschappelijk werk over logica, en aan het satirische „Gapende hoogten". De vel letjes papier waarop hij het wetenschappelijke werk schreef verstopte hij, als een ware Neurasthenicus, overal in zijn huisje en zelfs in de tuin, en de vellen waarop hij „Gapende hoogten" schreef liet hij open en bloot op zijn bureau liggen. De KGB vond voortdurend de verstopte vel letjes en kon daar dan weinig bezwaarlijks in ontdekken, en de velen met Gapende hoogten" lieten zij met rust, „vonden" zij ook nooit, omdat er niet naar gezocht hoefde te worden. Omdat hij voortdu rend rekening hield met huis zoeking en arrestatie, schreef Zinovjev „Gapende hoogten" in afgeronde korte hoofdstuk jes die ieder op zichzelf ston den en onderling gemakkelijk verwisselbaar waren, zodat het niet catastrofaal was als ze, wanneer hij ze meegaf aan vrienden die naar het westen gingen en ze dan afle verden bij zijn uitgever, soms verloren raakten of in een an dere dan de geschreven volg orde door de uitgever ver werkt werden! Lade In hoeverre satire en overdrij ving de grondslag vormen voor deze schildering van de gang van zaken is moeilijk te achterhalen, maar een feit is dat Connie Brood, die het tweede deel vertaalde toen ze nog in Moskou woonde, een keer een huiszoeking door stond waarbij allerlei boeken en materiaal in beslag wer den genomen, maar de verta ling van „Gapende hoogten" onopgemerkt bleef. Die had zij in een klemmende la ge legd, die ze niet zo gauw open hadden gekregen... LEIDEN - De Noordwijkse Ballet studio van Nancy Geerdes be staat tien jaar. Vandaar een extra feestelijke voorstelling zaterdag avond in de goed gevulde Leidse Schouwburg. Een voorstelling die voor een al even enthousiast publiek gistermiddag werd her haald. Dat Nancy Geerdes na beide voorstellingen flink in de bloemen werd gezet en luid werd toegezongen was terecht. De twee leerlingenuitvoeringen vielen op door een kleurige, smaakvolle aankleding en door een vlot verloop, bovendien heeft Nancy Geerdes er nog maals blijk van gegeven niet al leen leuk met kinderen om te kunnen gaan maar ook haar fan tasie in choreografische artistici teit om te kunnen zetten. En van fantasie getuigde vrijwel het ge hele programma, dat met mede werking van Annelies Semeins en Marianne Remerij tot stand was gekomen. Het bevatte vóór de pauze naast de bekende oefe ningen aan de barre, uitgevoerd door veertien in parmantig blauw gestoken poppetjes, een serie korte dansjes, waarin zowel de kleintjes als de wat oudere meisjes hun kunnen konden de monstreren. Ze deden dat afwis selend op vertederende en over tuigende wijze. Dat er aardige vorderingen in de Noordwijkse Balletstudio worden gemaakt bleek ook uit het tweede deel van het programma, dat overi- .gens in zijn geheel een sterk klas siek karakter droeg. In dit twee de deel, dat de metamorfose van de schepping als thema had, kon Nancy Geerdes haar voorliefde voor op elkaar afgestemde cho reografieën tot uitdrukking brengen. Het scheppingsverhaal bood haar daartoe alle gelegen heid. De zon en de zee, de bo men, de bloemen en de planten, de maan en de sterren, de vissen en de vogels, ze vormen tezamen voldoende voer voor het maken Leerlingen van de Noordwijkse Balletstudio tijdens een ballonendans v de Leidse Schouwburg. van een verantwoorde balletleer- lingenuitvoering. Met tekstvoor dracht van Monique Peen en on der regie van Jos Lubsen kwam op kleurige wijze het schep pingsverhaal, dat eindigde zoals het begon, te weten met een pas de deux, waarin de zondeval lang niet onverdienstelijk werd ge symboliseerd, tot verbeelding. Plezierig was het om te zien dat ook kleine details, zoals bijvoor beeld dat kostelijke dansje van de zebra's, alle aandacht kregen. Changementen, zeker als ze elkaar veelvuldig opvolgen, kunnen ge heel overeenkomstig de meer ei gentijdse theateropvattingen, best worden uitgevoerd zonder het hinderlijke halen en neerla ten van het doek, sieraden zoals oorhangertjes en armbandjes, om van polshorloges maar niet te spreken, leiden door hun schitte ring in het schijnwerperlicht al leen maar af en horen derhalve op het balletpodium, tenzij func tioneel gebruikt, niet thuis en het gebruik van kauwgom op dat zelfde podium, ja dat kan natuur lijk helemóól niet! Nooit meer doen hoor, het scheelt heel wat strafpuntjes PIETER C. ROSIER Voor de kostuums heeft Truus Koppenaal-Geerdes zich verant woordelijk willen stellen; de lof, die haar daarvoor werd toege zwaaid, was ten volle verdiend. Veel positiefs over deze voorstel ling dus. Maar een 'kritiek' zon der kritiek is eigenlijk geen kri tiek. En die valt, in de vorm van goede raad weliswaar, wel te LEIDEN - Het Nederlands Strijk- Trio van niveau leveren. LEIDEN - De voorstelling van zaterdagavond in het LAK-theater is in drieëntwintig goedbedoelde pogingen blijven steken. Men had het theaterprojekt ambitieus 'Let's Start A Magazine' genoemd en het dé cor van Tom van den Haspel gaf aanvankelijk alle reden de theater voorstelling met veel vertrouwen tegemoet te zien. Maar de 'perfor mers' Amy Gale, Beppie Blankert, Miriam van Steenhoven, Nicolas Pap en Ton Lutgerink slaagden er evenwel niet in 'Let's Start a Magazi ne' naar aanvaardbare artistieke hoogte te tillen. Aan publieke belangstelling ontbrak het 'Let's Start A Magazine', een Shaffy-produktie van de eerder genoemde Lutgerink, ook niet. Deze voorstelling met dansen in drieëntwintig scènes is gebaseerd op tek sten van de dichter-schilder Cummings. Origineel is zonder meer het gegeven, dat de groep voor elk van de drieëntwintig scènes een gedicht van Cummings als uitgangspunt heeft genomen. Daarnaast waren de vier, door Nicolas Pap gecomponeerde liederen, die allen teruggrepen op de geesteskinderen van Cummings,' het aanhoren beslist waard. Maar toch 'zat' de voorstelling van zaterdagavond niet. Ondanks de goede naam, die Ton Futgerink in de loop der jaren met' eerdere produkties heeft opgebouwd, slaagde ook hij er niet in 'Let's Start A Magazine' door zijn veelvuldige betrokkenheid uit de ontmoe digende impasse te halen. Dat sommige bezoekers al na vier dansscè nes enigszins te demonstratief de zaal verlieten is dan eigenlijk niet meer dan een pijnlijke illustratie van het gegeven dat de voorsteling ook bij het publiek net 'lekker 'zat'. Overeind blijft inmiddels, dat de gedachte om gedichten in dansvormen te vertalen alle waardering ver dient. Wellicht is het projekt gestruikeld door de onbekendheid van de Nederlandse toeschouwers mjet het werk van Cummings. BERT KOEKEBAKKER trio gaf gisterochtend een koffie concert in de foyer van de Stads gehoorzaal. Dit trio bestaat uit: Gerard Hettema-viool, Gerrit 01- deman-altviool en Michel Roche- cello. Allen zijn verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Als eerste werk op het programma stond het Trio con certante nr. 3 in g grote terst van J.A. Lorenziti. Dit trio, dat met een speels thema begint, werd mooi doorzichtig gespeeld, op vallend was de goede afwerking en de homogene klank van dit strijktrio waarvan de gerouti neerde musici een hoog niveau weten te bereiken. Het tweede werk, geheel anders van karakter was de Serenade in c grote terts, opus 10 van E. van Dohnanyi. Dit stuk werd heel pittig en met ka rakter gespeeld. De violist heeft evenals de alt-violist een mooie warme klank en allen weten op het juiste moment zich op de voorgrond te plaatsen of zich wat terug te trekken, waardoor een goed samenspel tot stand kwam. Michel Roche haalde uit zijn cel lo opvallend mooie, zangerige klanken. Het laatste werk was de Serenade van J. Koetsier, een he dendaagse componist, die voor treffelijk werd vertolkt. CAECILE HOUTMAN FREO BASSET De belevenissen van Jommeke Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Outland", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. CAMERA (124919): "Raiders of the lost ark", da. 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Bello, de jacht op de diamant", za., zo. en woe. 14.30 uur- Nachtvoorstelling: "The man from the organisation", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "Het meisje met het rode haar", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr. LIDO 2: "Blow out", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "Escape from New York", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 4: "For your eyes only", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 STUDIO (133210): "Une semaine de va- cance", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Donald Duck", za. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur TRIANON (123875): "Scanners", da 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. REX (125414): "Honey throat", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo.14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Massage salon", za. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Aiphcn (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Het meisje met het rode haar", da. 13.30, 18.45 en 21.30 uur, zo. 13.15, 16.00, 18.45 en 21.30 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "Two minute war ning", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Christiane F.", da. 13.30,18.30 Lak-foyer - Levendaal 150/III en Aca demiegebouw, Rapenburg 73, t/m 31/10, ma t/m vr van 11-17 uur, Rapenburg: ma t/m vr van 9-17 uur, Tentoonstelling van Aad van Houwelingen. Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg 18-20. 4/10 t/m 8/11. vr t/m zo van 13 30- 17.30 uur, tentoonstelling van Gerda Vink en Guus de Ruiter met schilderij en en aquarellen. Art Tea House De Oude Rijn - Stille Mare 4,4/10 t/m 30/10, di t/m za van 10-18 uur, do tot 21 uur en zo van 11-17 uur, tentoonstelling van Fanny Masure met gouaches en Nick Fritz met keramiek. Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3, tot 1 november, Henk Corduwener - aqua rellen, Kees Haak - schilderijen, di. t/m za. van 10-17 uur Openbare bibliotheek - Nieuwstraat 4, tekeningen van Camilo Minero, 23/9 tot 10/10. jm voor Volkerfkunde, 1, t/m 3/1 '82, "Indianen van Mexico, Azteken in 't Verleden, Nahuas yan Heden, geopend ma t/m za 10-17 uur; zo- en feestdagen 13-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la. t/m 15/11, tentoonstelling "Mooie klokken, beste kijkers", Sterrenkunde in de 19e eeuw ma. t/m za van 10-17 uur: zo., 13- 17 uur (na 1/10 tot 16 uur). EURO 3: 'Towering inferno", da. 13.30 en 20.15 uur, za. 19.00 en 23.00 uur (16 jr.), zo. 15.45 en 20.15 uur, woe. 20.15 uur. 12 jr. Kindermatinee: "Billy Turf', za., zo. en woe. 13.30 uur EURO 4: "Twee maffe vogels", da. 13.30, 18.30 en 21.00 uur. zo. ook 16 00 ir, al. ge- Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Een vlucht regenwul pen", do. en woe. 20.30, vr. en za. 21.30, zo. 15.30 en 21.00 uur al. "The world of drunken Master", vr. en za 19 30 uur. zo. 18.30 uur, ma. en di. 20 30 uur. 16 jr Kindermatinee: "De kat van de melk weg". za. 14.00 en 16.00 uur. zo. 13.30, woe. 14.15 en 16 00 uur. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Lily Marleen", da. 14 45, 18.45 en 21 15 uur. 12 jr CITY 2: "Recht voor z'n raap", dag. 1445, 18.45 en 21 15 uur, beh. za en woe, 12 jr. Kindermatinee "Straatmuzikanten", za en woe. 14.30 uur CITY 3 "Mad Max", da. 14.45. 18 45 en 21.15 uur, 12 jr. CITY 4: "Spetters", da. 14.45, 18 45 en 21.15 uur, 16 jr. pen Eventueel kunt ook gedroogde dill Schep in de buikholte een eetlepel mosterd. Wnjf de k braad de vogel in boter boven matig vuur T druip regelmatig n dat bu het keren de houd er ruet uit glipt Reken op een t braden en voeg i mosterdpapje door de braadboter Gebruik Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoe kuur: 13.45-14 30 uur. Avondbezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sportmedisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandags i 19 30-20.30 uur Bezoekuren St. Elisabeth-Zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18 30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur C.C.U. (hartbewaking): dagelijks van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30 Intensieve verpleging dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19 00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18 30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18 00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks: 15.00-15 45 uur en 18.30- 19 00 uur Bezoektnden kinderafdeling Elke dag 14.15-15 00 uur en 18 30- 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: 1c en 2e klas 11-11.30 uur; 13.30-14 15 uur en 18 30 1930 uur; 3c klas 13.30 14 15 uur en 18.30-19.30 uur. Kraamadeling 13.30-14.45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur, Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000) Rnk n. c(&udC}Zieuuis 12 oktober 1981 Honderd jaar geleden stond in de krant: Met het Nederlandsche stoom schip de "Caland" is te Rotter dam de beruchte Siciliaansche struikroover Giuseppe Randaz- zo, eigenlijk genaamd Esposito. aangekomen, die door de N.- Amerikaansche regeering op verzoek der Italiaansche is uit geleverd. Hij werd vergezeld door Italiaansche politiebe ambten in burgerkleeding. en zal van Rotterdam naar Paler mo worden overgebracht. Espo sito wordt vervolgd ter zake van moord en van verscheidene diefstallen op den openbaren weg. gepleegd onder verzwa rende omstandigheden. De ban diet zou veertig moorden heb ben gepleegd. Hij is een betrek kelijk klein onaanzienlijk per soon, tusschen de 40 en 50 jaren oud. met donker uitzicht. Bij aankomst van genoemd stoom schip werd Esposito onder toe zicht der Rotterdamsche politie per vigilante naar de cellulaire gevangenis overgebracht, waar hij onder behoorlijke bewaking blijf tot tijd en wijle er machti ging zal zijn ontvangen om hem verder via België en Frankrijk naar zijn geboorteland te transporteeren. VijfiiQ joar geleden: In het onderzoek naar de da ders van den spoorweg aanslag bij Bia Torbagy in Hongarije hebben de Weensche en Boeda- pesler politie een der voor naamste daders kunnen aan houden. een 39-jarigen koop man. Matuschka genaamd, die zich in den ongeluksnacht on der de overblijfselen van den D- trein bevond en beweerde een der passagiers te zijn De man had slechts een paar schrammen »n gelaat en nek. Men het hem naar WnvMI woonplaats, vertrekken, maar hield hem tn het oog Geheime Hongaarsche en Oostenrijksche polit te-agenten stelden vast, dat hij zeer uUgtbrtidl bl kingen onderhield met commu- nistuche kringen. In Juli had hij ecrasiet en lont gekocht en u>a$ heen en weer gereisd. In Boedepest had hij verscheidene adressen, waar hij steeds onder vahchen naam verblijf hield De man beweerde, dat hij het ecrasiet gekocht had t*>or het in de lucht blazen van een schoor steen maar die kun hij niet aanwijzen. Tijdens de verhoren begon hij zich meer en meer te gen te spreken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 19