BZN weet van geen ophouden Den HaagVandaag heeft kans 'n groot publiek te bereiken jgêgé/icht [[W^f^9!Émrm In 15 jaar van hardrock naar melodieuze muziek Dezeweek bij de melkman: DINSDAG 6 OKTOBER 1981 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 AMERSFOORT (GPD) - „De grootste kans die Den Haag Vandaag wordt geboden is het bereiken van de grote groep Ne derlanders die van nature niet zo erg geïnteresseerd is in poli tiek. Den Haag Vandaag moet geen rubriek zijn voor de poli tieke fijnproever of voor alleen die groep die alles wat er in Ka mer en parlement gebeurt op de voet volgt. Er is een hele brede laag kijkers die je mooi kunt meepikken als Studio Sport 's avonds laat een paar voetbal wedstrijden samenvat. Die groep bereiken en hen duidelijk maken wat er in Den Haag aan de hand is, daar gaat het om". Aan het woord is Henk Visser (42). per 1 januari 1982 benoemd tot eindredacteur van de tv-rubriek Den Haag Vandaag van de NOS. Hij volgt Han Mulder op die de tv heeft verlaten en tot hoofd van de afdeling voorlichting van het ministerie van CRM is benoemd. Visser is zijn journalistieke loop baan begonnen bij de Amers- foortse Courant, waar hij als leer ling-journalist „van-alles-en-nog- wat" deed. Na deze leerschool stapte Visser over naar de ANP- redactie in Utrecht waar hij on der meer de sociaal-economische redactie ging versterken. In 1968 maakte hij de overstap naar de KRO-radio-rubriek Echo, werd parlementair redacteur en schreef over zijn Haagse bevin dingen in het omroepblad Stu dio. „De radio heeft wat de nieuws voorziening betreft duidelijk een voorsprong op de televisie. Afge zien van het feit dat de actuali- teitgenrubrieken frequenter aan Nieuw benoemde eindredacteur Henk Visser: bod komen op de radio dn op de televisie, werkt men bij de radio sneller en werden er meer men sen ingezet. Het is eigenlijk te gek dat de meeste omroepen (de VARA uitgezonderd) voor hun tv-actualiteitenrubriek maar één man beschikbaar hebben om het parlement te doen. Juist het vol gen van het gebeuren in Den Haag vereist een voortdurende inzet, veel mankracht, veel rap porten lezen, interviews, verga deringen en programma's van politieke partijen in een begrij pelijke stijl „vertalen". Zo'n taak aan één man opdragen betekent diezelfde man overbelasten". Openheid Visser roemt de openheid op het Binnenhof. „Waar in West-Euro pa staat een premier éénmaal in de week de hele pers te woord? Op vrijdag moet hij een compleet programma afwerken. Na de par lementaire journalisten van de kranten zijn radio en tv aan de beurt. Iedereen kan zijn zegje doen en vragen stellen over d& meest ingewikkelde kwesties. Je krijgt kansen genoeg om de stortvloed van informatie te ver werken en omdat politiek ieder een bezighoudt of zou moeten houden is er heel wat werk te verzetten. Het is eigenlijk jam mer dat door de op zich interes sante politieke incidenten de „grote lijnen" wel eens vervagen. Vaak spitst de politieke belang stelling zich toe op ruzies, on enigheid en incidenten. Natuur lijk hoort dat bij het politieke spel, maar het totaalbeeld wordt daardoor niet zelden onderge sneeuwd. Verder is het jammer dat over een onderwerp als on derwijs, waar een groot deel van de begroting aan op gaat en in verhouding maar weinig aan dacht aan wordt besteed. De so ciaal-economische sector slokt in feite alle aandacht op en de rest van de onderwerpen komen wat stiefmoederlijk aan bod. De nieuw benoemde eindredac teur wil geen strikte lijnen uitzet ten voor de toekomst van Den Haag Vandaag. „Het is beslist niet zo dat ik als radio-man die tv-rubriek wel eens even op nieuw op poten zal zetten, of hen zal vertellen hoe het allemaal moet. De rubriek draait heel be hoorlijk en gelukkig zit er een ze kere rust in de programmering door het aantal onderwerpen te beperken. Uitzendingen waarin een scala aan problemen worden voorgeschoteld missen vaak het beoogde doel. Je kunt beter eens af en toe één of twee onderwer pen breder uitdiepen. Koos Pos- tema is als presentator nauwe lijks te overtreffen. De uitdaging een zo groot mogelijke groep mensen te bereiken blijft over", constateert Visser. Gunstig "Den Haag Vandaag blijft voorlo pig driemaal in de week (dins dag, woensdag en donderdag) uitzendingen verzorgen, als er extra kamervergaderingen zijn komen er extra uitzendingen. Het tijdstip van rond 10 uur 's avonds is erg gunstig, al hangt veel af van het programma dat na half elf komt, als dat een verhan deling is over de dwarsfluit loopt een groot deel van je publiek weg". Visser heeft trek in zijn nieuwe functie. "De politiek blijft een boeiend bedrijf. Niet alleen wat Henk Visser: 'Openheid is groot' er in de Kamer gebeurt is van be lang maar ook wat er in het Cats- huis gebeurt", vertelt Visser die sneller is benoemd dan was ver wacht omdat het weekblad de Haagse Post opjuiste namen pu bliceerde van enkele „opvol gers" van Han Mulder. „Verve lend voor de mensen die werden genoemd en niet werden be noemd", aldus Visser. Op woens dag 30 september hebben NOS- hoofd Carel Enkelaar en Ed van Westerloo (van het NOS-jour- naal) zich genoodzaakt gezien de knoop versneld door te hakken. Henk Visser en zijn vrouw Leidy hebben twee dochters, Marieke en Rozemarijn. JOCHEM GREVEN NEDERLAND I i8.20 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18 43 - Voorlichtingsprogramma, micro-electronica in bedrijf (TELEAC) 18.58 - Journaal (NOS) 19 00 Kinderkrant (EO) 19.30 - The Waltons (EO) 20 20 - Tijdsein (EO) 20.50 - Evangelisch programma (EO) 21 00 - De nieuwe mens (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 Jazz uit de kroeg (NOS) 23.05 Journaal (NOS) 23.10 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND II 18.25 - Paspoort voor Italianen en Joegoslaven (NOS) 18.35 Sesamstraat (NOS) 18.50 - Jeugdjournaal (NOS) 18.59 - AVRO s Toppop (AVRO) 19.25 Babelonie (AVRO) 20 00 - Journaal (NOS) 20.27 - MIES. gevarieerd programma (AVRO) 21.30 - Dallas (AVRO) 22.15 Televizier Magazine (AVRO) 22.55 De toestand in de wereld (AVRO) 23.00 Honderd beroemde schilderijen (AVRO) 23.15 Journaal (NOS) 23.20 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr NDR 18.00 Der Aussteiger. tv-sene 18.30 Aktual. 18.45 Kleuterserie 18.55 Der Aus- steiger 19 25 Region magaz 19 59 Progr overz WDR 18.00 Goldene Zeiten. tv-serie 18.30 Inform sene. 18.40 Goldene Zeiten. 19.15 Aktual 19 45 In bester Gesellschaft. tv- sene). 20 00 Journ. 20 15 Muziekpor- tret. 21.00 Aktual 21 45 Dallas, tv- sene 22.30 Aktual. 23.00 Cultur. ma- eaz 24 00 Journ. DUITSLAND II 18 40 Tekenfilmserie 18.57 Tip. NET n 19.00 Journ. 19.30 Pulverfass und Diamanten, speelfilm Aansl. Film tip 21 00 Aktual 21 20 Report. 22 05 wiskunde 19 00 Spelprogr 19 45 Journal 3 20 00 Joum. 20 15 Cultur. magaz 2100 Inform, progr. 2145 Vor Ort 22 30 Inform, progr. 23.15 Cursus schaken. 23.45 Joum. BELGISCHE TV NET I 18 00 Kinderserie 18 05 Kleuter- progr. 18.30 Open school. 19.00 Kor te film. 19 07 Uitz door derden. 19.37 Lotto, meded en Morgen 19 45 Nws 20 10 Verkeerstips. 20 10 Licht muz progr. 21.10 Progr voor vrou wen 22 00 Kwis. 22.30-22.45 Tot en DUITSLAND III 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursuc 18.00 Kinderserie 18.05 Kleuter progr 18 30 Open school. 19 00 Kor te film. 19 07 Uitz. door derden. 19.37 Lotto, meded. en Morgen 19 45 Nws 20 10 Verkeerstips 20 15 On behoorlijk gedrag (Conduct Unbe coming). speelfilm. 22.00 Klass. muz 22.40-23 10 Open school. De AVRO zendt vanavond een meuw amusementsprogramma van Mies Bouwman uit; kortweg onder de titel "Mies" In elk pro gramma ontvangt Mies een aantal bekende en onbekende gasten, met als slot tien vragen aan twee prominente figuren. De komende drie maanden komen de uitzendingen wekelijks 'live' uanuif Thea ter 't Spant in Bussum Teneinde geen afbreuk te doen aan het verrassingselement wordt aan de inhoud van het programma, waarin ook de actualiteit aan bod komt, tevoren geen bekendheid geget>en. DINSDAG 6 OKTOBER HILVERSUM I 19.30 (S) Opcrettemuz 20 03 Atten tie voor Roger West, hoorspelserie 20.43 Spel met poczie 21 02 Crinoli ne 22.02 AVRO's Sportpanorama "Eeretribune" NOS 23 02 Met het oog op morgen VARA 0 02 (S) El- peetuin. 1.02 (S) Groot Licht. 5.02 (S) Truck. HILVERSUM II KRO 18 00 Nws. 18 10 Buiten] com ment PP 18 20 Uitz PvdA HUM .VERBOND 18 30 Na vijven en i 21.30 ln het Ziekenhuis 22 00 Geolo gie KRO 22 30 Nws. 22 40 Weten schap 23 00 (S) Zin in muziek 23 40 (S) Radiokabaret 23.55-24 00 HILVERSUM III TROS 20 00 (S) TROS klassiek pre sen teert klass muz. 22.30-23 00 (S) Guitariteiten WOENSDAG 7 OKTOBER HILVERSUM I NOS Ieder heel uur nws VOO 7 03 (S) Ook Goeiemorgen 9 03 (S) Muz terwijl u werkt 10 02 (S) Kletskop VPRO 10 45 (S) ViUa VPRO 13<X (S) Welingelichte Knngen 13 35 (S Een klap op je kop EO 14 20 Theo logische Verkenningen 14 35 Radio Kleuterkrant 1502OpenHuis 16 li EO-Aktief 16 20 Licht en uitzicht 16.55 EO-Metterdaad 17 02 Tijdsein 17 45 EO Metterdaad 17 55 Mede HILVERSUM II VARA 7 00 Nws 7 10 Ochtend- gymnastiek. 7 20 Radioweekblad De VARA met nws en inform (7 20 De wekkerradio 7 30 Nws 7 36 De wekkerradio 8 00 Nws 8 10 De wek kerradio 8.30 Nws. 8.32 De wekker radio 8 40 De vooruitgang NOS 9 05 Gymnastiek voor de vrouw 9 15 Werkbank 9 25 Waterstanden 9 30 Nws TELEAC 9.32 Moderne Ster renkunde VARA 10.02 Hoor Haar (1030 Nws) 1110 Schoolradio 1130 Nws 1132 Switch on 1142 Woudsend Centraal OVERHEIDS VOORLICHTING 12 16 Nederland en 1. I r« ld VARA 12 30 N ws. 12 35 Woudsend-Centraal 13 00 Nws. 13 11 Dingen van de dag (13 30 Nws). 14 00 Oude schoolliedjes Nws 15 32 Lref-tud-genocg 16 30 Nws 16 32 De Radiorechtbank 17 00 Dingen van de dag 17 30 Nws. 17.35 Onder vuur HILVERSUM 111 NOS Ieder heel uur nws KRO Om 8 30.10 30. 12 30.14 30. 16 30 en 17 30 Echo 7 02 Manneke Pop 8 34 Para plu 10 34 Muz zang. dans. toen en 12 34 Popslag 13 13 Weeshuis HILVERSUM IV NCRV 7 00 Nws 7 02 Het levende Woord 7 10 (S) Preludium 8 00 Nw» 8 05(S) Platennws 8 45<S)Mu sics Sacra 9 15 (S) Onder de hoogte- zon 10 00 (Sl Orkcstpaiet 12 00 iS) Pianowerken uit de Romantiek 12 30 <S> Divertimento 13 00 Nws. 13 05 (Si Het sneeuwmeisje. opera. VOLENDAM (GPD) - BZN be staat 15 jaar. De band, begonnen als hardrock-formatie, maakte hoogtepunten en dieptepunten. Vlak voor de grote omwenteling met „Mon Amour" stond BZN op het punt te stoppen. Wie an ders dan Cees Tol en Jan Tuyp kunnen beter de geschiedenis van BZN verteilen. Beiden ston den aan de wieg van de succes volle Volendamse groep. Het begin van BZN levert een ver haal op, dat afkomstig kan zijn van elk willekeurig groepje uit de jaren zestig en zeventig. Twee lagere-schoolkameraden, Cees Tol en Jan Tuyp, ontmoetten el kaar elk weekeinde in dansclub 't Spruitje in Volendam. Ze had den een gezamenlijke liefhebbe rij: The Shadows. Zoals bij zove le groepen was een zolderkamer de bakermat van BZN. Gitarist Evert Woestenburg sloot zich bij het duo aan. Cees Tol vond de groep nog niet compleet. Een basgitaar moest er bij komen. Geld daarvoor ontbrak. Goede raad was niet duur. De jongens gingen naar Cats-bassist Arnold Mühren, van wie ze wisten dat hij een basgitaar had ontworpen. Van Arnold kregen ze de werkte kening en spoedig was het in strument in elkaar gezet. De va der van één van de jongens had nog een drumstel staan (Jan Tuyp: „Dat bestond meer uit pannen en ketels") en met zelfge maakte versterkers werd het in strumentarium gecompleteer- d. Na een jaar lang instrumentale nummers te hebben gespeeld, wilden de jongens ook op de vo cale toer gaan. Cees Tol: „We wisten dat Jan Veerman de Sto nes kon nadoen. Die kwam er toen bij". Voordat de band voor de eerste keer officieel naar buiten trad, stond de groep zeer kort op het podium Aan dat summiere op treden heeft de band zijn huidige naam te danken. Cees en Jan af wisselend: „Het was op een dansavond. Daar waren mensen, die wisten, dat wij met een band je bezig waren. Met een half dronken kop werden we het po dium opgezet". Jan Tuyp: „De basgitarist van de groep, die vóór ons speelde, wilde ons beetne men. Hij had zijn bas verstemd. Gelukkig had ik dat in mijn ze nuwen nog net gezien. We ston den voor het eerst op de planken. Het was nog leuk ook. Een later stond er in het „Nivootje" (het plaatselijke weekblad, red.) dat er een „band zonder naam" had opgetreden. Uit de vele alterna tieven die er waren voor een naam, hebben we Band Zonder Naam gekozen" In september 1966 gaf BZN zijn eerste optreden. Dat was in het „Meisjesgebouw". Cees Tol: „We hebben dc hele avond „Satisfac tion gespeeld". In café Bosch aan de Purmerendse Koemarkt trad de band voor het eerst buiten Vo lendam op. De leden van de groep gingen met het openbaar vervoer naar Purmerend. De spullen werden met een viswa- gen vervoerd. Palingpop in opti ma forma. Naast nummers van Stones. Sha dows en Them speelden dc jon gens eigen werk. Jan Tuyp: „Erg ruig werk. We gingen van het standpunt uit dat nummers, die we op de plaat zetten ook live ge speeld moesten worden. Wc wa ren een echte hardrockband. Hoe harder hoe beter We sloop ten het podium. Mijn act was, dat ik elke avond in het drumstel sprong. Het kon niet ruig ge noeg. Jan „Kies" Veerman was helemaal in trance. Als je hem niet vasthield, gooide hij verster kers in de zaal. In Engeland, toen we daar speelden tijdens een uil BLOKKER (GPD) - Ann.v Schil der en Jan Veerman van de Vo lendamse formatie BZN konden zondagavond hun vreugde nau welijks op nadat zij in de vei linghal van Blokker waren ge- tracteerd op gouden platen. Het bereiken van die gouden status kwam als een volslagen verras sing voor de BZN-ploeg omdat de nieuwe langspeelplaat „Friends" koud twee weken in de winkels ligt. De uitreiking had plaats tijdens het concert dat BZN gaf ter ge legenheid van het 15-jarig be staan. De veilinghal was voller dan ooit tevoren. Het maximale aantal van 7500 plaatsen was verkocht, maar de enorme toe loop leverde uiteindelijk een 8000 koppig publiek op. Een pu bliek dat laaiend enthousiast reageerde op de verrichtingen van BZN, dat ook nog even in de allereerste formatie speelde. Ongelooflijk, dat ze al die tijd geen wanklank heeft laten ho ren. Er zijn perioden bij dat wij het eind in onze bek hebben. Wie hebben ons kapot gewerkt onder de meest bizarre omstandighe den. We hebben Anny nog noo;t een kreuntje horen geven Nooit heeft ze laten merken, dat het haar teveel is, terwijl wij wel wat gewend zijn. Ze is een echt Vo- lendams meisje, een natuurtalen- t". De komst van Anny Schilder, maar meer nog het nummer „Mon Amour", betekende een omwen teling binnen de groep. BZN is in al die jaren een hechte vriendenclub gebleven. De titel van de nieuwe elpee 'Friends' laat dat al doorschemeren. BZN is een goed lopend bedrijf ge worden, maar ook een kos ten verslindend bedrijf. De groep heeft veel mensen in dienst. De groep moet hits maken om aan de top te kunnen staan Die hits maken het werk rendabel. Het steeds maken van opvolgers legt een druk op BZN De bandleden krijgen er echter geen slapeloze nachten van. Jan Tuyp „Het is vandaag de dag wel veel moeilij ker dan tien jaar geleden. Toen waren het Nederlandse groepen die elkaar beconcurreerden. Nu hebben we met de top van de Amerikaanse business te maken. Tussen de miljoenen guldens verslindende videofilmpjes van bijvoorbeeld Queen en Abba zit ten wij met onze „polderpop". Daar moeten we bovenuit zien te komen". Wereldhit De band treedt veel op buiten de landsgrenzen. In Duitsland. Bel- gie. Oostenrijk. Zwitserland en incidenteel in Scandinavië In de Oostblok landen. Zuid-Amerika en Zuid-Afnka loopt de platen- verkoop goed. Artiesten van naam. zoals Vicky Leandros en Mireille Mathicu zingen num mers van BZN. Jan Tuyp ..We wachten nu nog op de ecte grote wereldhit. Daar gaan we niet ge forceerd aan werken". Een nieuwe periode van 15 jaar zien Jan Tuyp en Cees Tol wel zitten. Jan Tuyp: "Het eind is voor ons nog niet in zicht Dc sfeer in de groep is optimaal. Wij zijn met van het toneel af te knuppelen" Cees Tol: „Het vak is onze hobby. Iedereen heeft er plezier aan Jan Tuyp „Een ding is erg belang rijk Het publiek moet het mooi blyven vinden, want dat bepaalt of wij te eten hebben HANS POLDER voorlezen uit een discografie, die een fan hem had opgestuurd. Het nummer dat volgde na „Good bye Sue" was „Dja Dja". een nummer dat het niet haalde. Voor BZN was inmiddels een zeer moeilijké periode aangebro ken, die iets meer dan een jaar duurde. De band en het publiek waren op de hardrock van BZN uitgekeken. Jan Tuyp deelt mee, dat het einde van de groep toen bijna in zicht was. „We hadden geen werk en liepen in oude ge rafelde kleren met gaten in de schoenen. We zaten op dat mo ment aan de zelfkant van de maatschappij. We moesten de spaarbankboekjes van de kinde ren belenen. We stonden op het punt er mee te stoppen. We had den geen inkomen meer. Een aantal van ons ging garnalen pel len. Cees moest muziekles gaan geven op de mavo in Edam Ik gaf les aan een avond-MTS in Amsterdam" Cees Tol studeerde in zijn BZN-periode af aan het conservatorium en Jan Tuyp werd aan de TH-Delft ingenieur werktuigbouwkunde. Voor BZN was het noodzaak iets anders te gaan doen. De zaken werden op een rijtje gezet. Daar bij kwam aan de orde het punt, dat de groep geregeld in de kerk speelde. Jan Tuyp „Daarmee hadden we veel succes. We von den het altijd jammer dat het af gelopen was. We kregen het ge voel, dat we die kant op moesten gaan. Meer melodieuze muziek maken. We kochten toetsenin- strumenten en gingen meer zelf schrijven. In dat concept moest een zangeres". Zanger Jan Veer man paste niet meer in dat con cept. Anny „We hielden een auditie voor zan geressen". aldus Cees Tol. „Ze hadden allemaal zangles van Bep Ochterop Op het vind hadden we nog niets. Jack Veerman (die Jan Keizer achter de drums had vervangen) wist een zangeres. Hij had haar weieens gehoord op bruiloften. Anny Schilder kwam. Ze zong een nummer uit Jesus Christ Superstar. We hoorden ge lijk dat het snor zat" Jan Tuyp: „Rechtstreeks vanuit de viswinkel stond ze in juni 1976 op het podiume bij een luilak- feest in Landsmeer. Eerst durfde ze niet. We moesten haar het po dium opduwen" Janltop taal versteld over de korte tijd. waar in Anny Schilder aan het succes volle bandleven is gewend „Ze kwam als 17-jarig meisje bij ons kwaad hun hoofden om". Jan Tuyp: „Ik moest Cees toen in fluisteren dat hij de verkeerde accoorden had ingezet. Wij noe men „Glory, Glory Halleluja" nu altijd „Ajax". Ondanks het feit dat er in de huidi ge bezetting van BZN nog twee jongens, Cees Tol en Jan Tuyp, van het eerste uur zitten, heeft de groep weinig van bezetting ge wisseld. Thomas Tol kwam al vrij spoedig in de band voor Evert Woestenburg. De volgende wisseling was Jan Keizer als drummer voor Jaap Sombroek. In deze samenstelling met zan ger Jan Veerman heeft „de oude BZN" het langst opgetreden. Hits uit de eerste 10 jaar zijn: „Waiting for you" „Every day I have to cry"; „Bad bad woman; „Rolling around the band; „Sweet Silver Anny"; „Barber's rock; „Love me like a lion" en „Goodbye Sue". Jan Tuyp kan deze hitnoteringen moeiteloos wisselingsprogramma, werden we als de Nederlandse Who aan gekondigd". Tegenovergesteld aan het harde re pertoire was de muziek die BZN maakte tijdens optredens in de kerk. De jongens deden dat als een soort tegenprestatie. Ze speelden liedjes met religieuze teksten, gospel- en Griekse num mers. Melodieuze muziek. Kees Tol weet zich daarbij nog een grappig voorval te herinneren: „Bij de toediening van het heilig vormsel aan de kinderen van de zesde klas, moesten wij liedjes spelen. Er heerste een hele plechtige sfeer. Bisschop Zwart kruis was aanwezig. We moesten „Glory, Glory, Halleluja" spelen. In plaats van dat nummer zette ik „Ajax wint de wereldcup" in. De accoorden van deze nummers lijken veel op elkaar. Het werd doodstil in de kerk. Alleen de band viel in. Plotseling draaiden de kapelaan en de bisschop

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5