r Mv' A iii""
Andrej Zulawski schokt
publiek met Possession
Eerste festival
Nederlandse
films
r -HIP" .'Iilll||r
NXKM
'Excaiïbur' schitterend epos van Boorman
Strijd iii
de niimte:
amusant
NEDERLANDSE
FILMDAGEN
1981
Een gedegen voorbereiding
VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1981
Jlk
lll|k ''1
Possession; regie: Andrej
Zulawski; hoofdrollen:
Isabelle Adjani en Sam
Neill; theater: Lido 3; 16
jaar.
iiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiioiUi
Possession van Andrej Zulawski is
zo'n film waar je eigenlijk maar
twee kanten mee uit kunt. Of je
vindt het prachtig of je vindt het
vreselijk. Toch hang ik daar zelf
een beetje tussenin. Helaas ont
kom je dan nauwelijks aan wei
nig zeggende waarde oordelen
als intrigerend en "toch wel inte
ressant". Maar je kunt toch wei
nig anders doen dan vaststellen
dat Zulawski, al reikt hij zijn be
doelingen bepaald niet direct
aan. de aandacht toch constant
weet vast te houden.
De manier waarop hij dat doet zal
echter velen met afschuw en
vooral weerzin vervullen. Veel
geschreeuw, veel bloed en als
fc. ''Ill, ''Hlli,, i|
klap op de vuurpijl een luid ade
mend monster, dat nog het mees
te weg heeft van een inktvis op
het droge. Zulawski komt er
trouwens in interviews rond
voor uit dat hij eerst en vooral
wil schokken. Met film boven de
realiteit uitstijgen (die mogelijk
heid biedt het immers) en door te
irriteren en te shockeren je pu
bliek tot nadenken te dwingen,
zo luidt ongeveer zijn theorie.
Wat mij betreft kan dat ook wat
minder grof. In een eerdere film.
rimportant c'est d'aimer, hield
Zulawski de aandacht gevangen
door veel nevels en raadsels op te
roepen. Een toch wat sympathie
kere methode.
Recht overeind blijven natuurlijk
Zulawski's kwaliteiten als ci
neast. Zijn kleurenprocedé heeft
een hard blauwe kleur opgele
verd en dat typeert de kille sfeer
van Possession heel treffend. Kil
én zenuwachtig. Dat laatste reali
seert Zulawski door een dynami
sche verfilming, waarbij de ca
mera de acteurs en actrices tij
dens hun bewegingen op de voet
volgt.
Ook de Berlijnse Muur lijkt in eer
ste instantie een erg sfeerbepa
lende rol te spelen. Geregeld
komt dat bouwwerk in beeld - in
clusief loerende Vopo's - maar de
voortdurende suggestie dat het
van groot, symbolisch belang is.
maakt Zulawski niet waar.
Zo wekt Zulawski ditmaal vaker
de indruk ons niet veel meer dan
een zepbel voor te houden. Pos
session is dat ook in niet geringe
mate. Maar bovendien een mooi
en gehaaid gemaakte zeepbel en
dat is toch ook wel wat waard
In elk geval is het beslist niet een
zoveelste rangs griezelfilm, zoals
sommige verhalen deden gelo
ven. Natuurlijk is effectenbejag
niet vreemd aan een scene waar
in een meisje de liefde bedrijft
met een bloederig en slijmerig
monster. Maar wie alleen op die
sensatie afkomt, die komt bedro
gen uit.
BART JUNGMAN
Battle bevond the stars
Met Richard Thomas en
George Peppard. Regie: J.
Murakami. Luxor Leiden
(a.l.i
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIllI
Het is duidelijk Jimmy Murakami
maakte de science—fiction film
Battle beyond the stars na eerst
terdege het beproefde concept
van de publiekstrekker 'Star
wars' te hebben bestudeerd
Toch dient deze opmerking niet al
te negatief te worden opgevat
Want Murakami mag dan een
epigoon zijn. vakmanschap is
hem niet vreemd. Anders ge
zegd: in Battle bevond the stars
zitten alle ingrediënten van een
goede science—fiction film.
Zo zal de eerste bioscoopbezoeker
nog moeten worden gevonden,
die er na een paar minuten nog
steeds niet achter is wie nou de
goeden zijn en wie de slechten.
In deze film ook geen ruimte
voor vage. moralistische
praatjes. Wie niet wil gehoorza
men dient te worden vermorzeld.
Maar het allerbelangrijkste is na
tuurlijk de opzet van het verhaal.
Simpel, zoals het hoort. Onmens
Sador bedreigt de planeet Akir
Omdat deze planeet wordt be
volkt door louter vredelievende
wezens, trekt de jonge Akira
Shad uit pure nood de ruimte in
op zoek naar vechtlustige huur
lingen. Deze Shad wordt overi-
gni gespeeld door Richard Tho
mas. Een acteur, die zich in de
EO-sene The Waltons als John
Boy van een heel wat humanere
kant liet zien.
Hoe dan ook. uiteindelijk slaagt
deze jonge held in zijn zendehn-
genwerk. Hij vindt genoeg mede
standers om Sador en de zijnen
te vernietigen En dat gebeurt
goed. geen half werk: Sador's
rijk gaat in rook op
WIM BRANDS
UTRECHT (GPD) - Gisteravond begonnen in het Utrechtse Culturele Centrum 't Hoogt
de Nederlandse Filmdagen. Het is eigenlijk heel vreemd dat we in Nederland talrijke
Arnhemse Filmweken hebben georganiseerd, Cinemanifestaties, thema-festivals en
Film-Internationalfeesten - allemaal gericht op wat er in het buitenland gebeurt - zon
der dat we ooit toekwamen aan het organiseren van iets waar onze eigen cinema baat bij
zou kunnen hebben.
Een festival van Nederlandse
films, dat voor Nederlanders in
teressant zou kunnen zijn en
waar ook buitenlandse waarne
mers hun noties over de Neder
landse cinema zouden kunnen
uitbreiden, wat mogelijk dan
weer gunstige gevolgen zou kun
nen hebben voor de kansen van
Nederlandse films in het buiten
land. Zoiets gaat nu dan voor het
eerst plaatsvinden.
Die buitenlanders zijn er dit jaar
nog niet. maar als de Nederland
se Filmdagen dit jaar hun bin
nenlands bestaansrecht bewij
zen. dan dient CRM ervoor te
zorgen dat volgend jaar tenmin
ste festivaldirecteuren en journa
listen van in het buitenland toon
aangevende bladen voor de
tweede editie van dit festival
worden uitgenodigd.
Jos Stelling
Het hele gedoe met prijzen en zo,
daar zal deze of gene bekroonde
filmer straks een heel klein
beetje profijt van kunnen heb
ben; maar het fungeert natuur
lijk voornamelijk als franje, als
aandachttrekkerij. Ook belang
rijk. maar niet wezenlijk.
Eigenlijk had al vorig jaar een Ne
derlands filmfestival in Utrecht
zullen plaatsvinden, maar initia
tiefnemer Jos Stelling (als dit
festival zich bestendigt, verdient
hij het om vroeg of laat een Gou
den Kalf overhandigd te krijgen,
komt hij er gelijk achter dat hij
ze veel te zwaar heeft laten ont
werpen) en zijn medewerkers za
gen bijtijds dat toen de termijn te
kort was om iets degelijks op te
bouwen. Een nieuw festival
moet sterk kunnen starten, an
ders is het vertrouwen meteen
weg.
Die lange voorbereidingstijd heeft
nu tot gevolg gehad dat beter
dan bij welk Utrechts filmfeest
ooit het geval geweest is, de
voorpubliciteit gedeugd heeft en
ruim te voren al het mogelijke in
het werk gesteld kon worden om
een kostbare financiering rond te
krijgen en ook vrijwel alle be
langhebbenden in Nederland er
tijdig bij te betrekken.
De prijzen
Tijdens de slotavond van de Ne
derlandse Filmdagen vindt als
climax van het hele gebeuren de
uitreiking plaats van een aantal
prijzen. Meest begeerd daarvan
is De Grote Prijs van de Neder
landse Film, die wordt toege
kend in vijf categorieën: de beste
avondvullende speelfilm, de bes
te film korter dan zestig minu
ten. de beste acteerprestatie, de
beste technische prestatie in een
bepaald vakgebied (dat is dit jaar
..geluid"), terwijl een vijfde prijs
wordt uitgereikt aan een persoon
of instantie die zich op bijzonde
re wijze verdienstelijk gemaakt
heeft voor de Nederlandse film
cultuur.
De jury
De jury die moet gaan uitmaken
welke films met Gouden Kalve
ren zullen worden onderschei
den, is rond. De lieden die er deel
van zullen uitmaken zijn de
filmregisseurs Jan Vrijman,
Frank Zichem en Harry Kumel,
de filmproducent Rob Houwer
en de beeldend kunstenaar Je
roen Henneman. Literatoren in
de jury zijn: Remco Campert en
Mischa de Vreede. Het voorzit
terschap over de jury zal worden
bekleed door H. J. Knopper, di
recteur van de afdeling kunsten
op het ministerie van CRM. Er
wordt nog gezocht naar een lite
rator en naar een acteur
In competitie vallen nagenoeg alle
korte en lange, commercile en
niet-commerciële filmproduk-
ties die de afgelopen 12 maanden
in Nederland zijn gemaakt En
Max de Haas. veteraan-
die films zullen ook allemaal in
Utrecht worden vertoond. Daar
naast zijn speciale programma's
samengesteld. Een speciale hom
mage wordt geleverd aan Max de
Haas. van wiens films een uitge
breid retrospectief geboden
wordt.
Co Hoedeman
Ook de Nederlandse, tegenwoor
dig in Canada werkzame, anima
tiefilmer Co Hoedeman (in 1978
bekroond met een Oscar voor
„Sand Castle") wordt met zijn
oeuvre speciaal belicht. Verder
wordt een overzicht geboden van
korte Nederlandse films die in de
jaren zeventig prijzen hebben ge-
kegen in Frankrijk en Italië. Er
worden 20 films vertoond die ge
durende de afgelopen 25 jaar
werden vervaardigd op de Ne
derlandse Antillen. En er wordt
een cyclus samengesteld van de
films die Fugitive Cinema in de
eregast tijdens de Nederlandse filmdagen, aan de montagetafel t midden)
Exposities worden gewijd aan ani-
matiefilmen in Nederland. Er is
een tentoonstelling ingericht-
over de ontwikkeling van filmaf
fiches in Nederland. En er wordt
voorlichting gegeven, met uitge
breide demonstraties van drie
dimensionale projectie, zoge
naamde hologrammen. Twee
boeken worden tijdens de Ne
derlandse Filmdagen gepresen
teerd. Het boek dat B J Bcrtina
(voormalige filmknticus van De
Volkskrant) geschreven heeft
over zijn 35-jarige ervaring. De ti
tel luidt „Beeld van een Meneer".
En drie andere filmjournalisten
verzorgen de tekst van Jaarboek
Film 1981. in navolging van de
Internationale Film Guide.
Literatoren
Leuk belooft het ook zondagmid-
Programma
filmhuizen
LEIDEN - "Alice doesn't live
here anymore" van Martin
Scorsese is vanavond en mor
genavond te zien in het Film
huis van het LVC. (23.00 uur).
Volgende week wordt daar
"The profound desire of the
gods" van de Japanner Sho-
hei Imamura gedraaid,
(woensdag, donderdag en
vrijdag 20.00 uur).
Van de Braziliaan Glauber Ro-
cha zijn in het kader van het
project tegen de onderdruk
king van Latijns-Amerika
drie films te bekijken in Het
Kijkhuis.
"Barravento" op maandag 28
september. "De zwarte god
en de blonde duivel" de dag
erna en "Terra em Transe" op
donderdag 1 oktober, (an-
vang 20/.00 en 22.15 uur).
Bij K O wordt dinsdag "Cria
cuervos" van de Spanjaard
Carlos Saura vertoond. (20.00
uur).
LAK-Cinema laat werk van een
andere Spanjaard, Luis Bu-
nuel, zien: "Los Olvidados"
(30 september 20.00 uur).
Tien jaar lang heeft John Boorman
moeten vechten om de filmpro
ducenten zo gek te krijgen om
ongeveer tweeëntwintigeneen-
half miljoen dollar in zijn 'Excali-
bur' te stoppen. Tien jaar dram
men en twee- en een half jaar
voor het eigenlijke maken van
éen film. Maar het resultaat is er
dan ook naar.
Bezeten van het epos van koning
Arthur en de ridders van de Ta
felronde. is Boorman erin ge
slaagd de keltische legende te
verfilmen op een wijze waarvan
slechts te dromen valt. Geweld
dadig, krijgshaftig, sprookjes
achtig en mysterieus. Dat zijn de
termen voor 'Excalibur'. het
zwaard van koning Arthur, dat
vrede moest geven, maar uitein
delijk toch geweld en ondergang
bracht.
Niettemin heeft Boorman een ze
kere relativiteit kunnen berei
ken. Onder meer door de figuur
van de tovenaar Merlijn, die hij
schildert als een humoristische,
relativerende mysticus. Daarmee
typeert hij het oorspronkelijk
personage van Merlijn niet alleen
zeer vindingrijk, maar ook zeer
reëel. Als afwisseling van het ge
weld is de figuur Merlijn van een
grote integriteit en invloedrijk
heid. Een soort god die machtig
genoeg is om dingen naar zijn
hand te zetten, maar machteloos
wanneer het erom gaat de oerei-
genschap van de mens - geweld
dadigheid - te veranderen.
Dat geweld is bij Boorman een we
zenlijk onderdeel van zijn werk.
Een voorbeeld is 'Deliverance'
de film die nog onlangs op de Ne
derlandse televisie in al zijn gru
welijke gewelddadigheid te zien
was. In die film speelt het woud
eveneens een grote rol en dat is
in 'Excalibur' terug te vinden.
Boorman gebruikt het woud opti
maal: als grimmmig decor voor
gruwelijke riddergevechten.
Wanneer harnassen en kurassen
worden opengereten en klette
rende zwaarden in lichamen hak
ken. Maar het woud is ook een
lieflijk bos, wanneer Guineverre
met ridder Lancelot naar de brui-
Overdadig is Boorman in het weer
geven van de middeleeuwse
feesten en braspartijen, overda
dig zijn de gevechtstaferelen en
overdadig de gruwelijkheden die
het gevolg zijn van de zoekactie
naar de graal.
Hoe schitterend Boorman het alle
maal ook heeft gemaakt, door al
die overdaad zijn er enkele mo
menten waarop hij te ver gaat.
Wanneer ridder Parcival bijna
zijn doel, de graal, heeft bereikt,
stuit hij op de opgehangen lijken
van zijn omgekomen vrienden
Boorman had er goed aan ge
daan deze scene afstandelijker te
filmen. En niet in te zoemen op
poppen die half vergane lijken
moeten voorstellen, waarvan
kraaien de ogen uitpikken. Ook
in de gevechtsscènes is Boorman
wat al te overvloedig met bloed
en afgehakte ledematen aan de
gang gegaan. Een bijna komisch
effect bereikt hij daarmee op de
verkeerde momenten. Want het
is allemaal tragisch genoeg wat
er gebeurt: de goede koning Ar
thur die met behulp van Merlijn
en het zwaard Excalibur een rijk
sticht waarin ridderlijkheid en
oprechtheid de boventoon voe
ren. Tot op de dag het kwaad ge
schiedt en zijn vrouw Guinever
re haar liefde voor ridder Lance
lot niet meer kan verdoezelen.
Koning Arthur weigert nog ko
ning te zijn over het land, dat al
snel in dezelfde chaos vervalt als
voor het regime van de koning.
Slechts de graal kan uitkomst
bieden en alle ridders van de Ta
felronde gaan op zoek, om zo het
land van de ondergang te red
den. Bijna allen komen om, be
halve Parcival die uiteindelijk de
graal te pakken krijgt. Het rijk
lijkt gered van de ondergang,
maar koning Arthur sterft in de
stryd.
De periode van het verval van het
rijk van koning Arthur staat in
schrille tegenstelling tot dc
bloeiperiode. Ook dc natuur
sterft langzaam mee. Maar wan
neer de graal is gevonden, bloeit
de natuur weer op. zoals ook het
rijk opbloeit. Boorman maakt in
deze scène zijn tweede foutje,
wanneer hij de kale bomen weer
laat ontspruiten en de bloemen
laat uitkomen. Want al is 'Excali
bur' een legende en al zyn de on
mogelijkste dingen mogelijk, dit
is byna lachwekkend.
Overigens zyn het in totaal twee
schoonheidsfoutjes die weinig
afdoen aan het adembenemende
epos van 'Excalibur'. Een epos
dat mystiek genoeg is om ont
sproten te zyn aan een legende
cn reëel genoeg om ia doe tyd
aan ie spreken
ANNEMIEK RUYGROK
Ui'.Ui, -«i
"Excalibur"; regie: John
Boorman; hoofdrollen:
Nigel Terry, Helen Mie
ren, Nicolas Clay; Euro 3,
Alphen; 12 jr.
iiiiiuiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiDiill
De Nederlandse filmmakers
zijn terug van vakantie en dat
betekent dat het filmaanbod
op de vaderlandse televisie
moet wijken voor hun crea
tieve vondsten. Woensdag is
een tamelijk onbekende
speelfilm geprogrammeerd
en wel één uit Japan. Zoals
de titel Bejaarden in opstand
al aangeeft, gaat het verhaal
over een aantal bejaarden dat
zich verzet tegen de vooroor
logse regels die in een bejaar
dentehuis gelden.
Morgen zet dc KRO de reeks
films met Charlie Chaplin
voort. The Great dictator da
teert van 1940 en Chaplin
neemt daarin Fuhrer Adolf
Hitler te grazen. In een twee
de rol speelt hij ook een jood
se kapper die sprekend op de
dictator lijkt en in een ver
momming de wereld betere
tijden belooft.
In Gimme Shelter, die dinsdag
op België 2 wordt uitgezon
den. zit een dramatisch frag
ment waarin Heli's Angels
een jongen doodsteken. Dat
gebeurt tijdens een Ameri
kaans concert van de Rolling
Stones, die in Gimme Shelter
een tijdlang worden gevolgd.
Gemaakt in 1969, toen de
oudste rockband ter wereld
al een tijdje in de weer was.
Net na de Nederlandse premiè
re van De man van ijzer ver
toont Duitsland 2 van regis
seur Andrzej Wajda de film
De man van marmer. Vrij uit
gebreid gaat Wajda in op de
opstand in de Polen, die bloe
dig werd neergeslagen maar
wel leidde tot de val van par
tijleider Gomulka. Zyn op
volger van Gierek werd ge
slachtofferd door het oproer
in 1980.
HET PROGRAMMA
ZATERDAG Poprygunja;
15.30 uur; Dtsl 1 (regie S
Samsonow. Russische film
uit 1955» The great dictator;
20 27 uur. Ned 2. Fluchtweg
St. Pauli; 22.05 uur. Dtsl. 1
(regie: Wolfgang Staudtc met
Horst Frank. Westduitse film
uit 1971).
ZONDAG lm lauf der Zeit;
21 05 uur. Dtsl 1 (regie Wim
Wenders met Rudiger Vogel
Westduitse film uit 1975).
MAANDAG De man van mar
mer; 21 20 uur. Dtsl 2 l.W.
Coop; 23 00 uur. Dtsl 1 (van
en met Cliff Robertson. Ame
rikaanse film uit 1972).
DINSDAG Die seltsame Gra-
fin; 19 30 uur. Dtsl 2 (regie
Edgar Wallace Westduitse
film uit 1961Gimme Sheler;
20 40 uur. Bel 2
WOENSDAG Bejaarden in
opstand; 20 00 uur Ned 1
Five graves to Cairo; 21.15
uur. Bel 2 (regie Billy Wilder
met Anne Baxter Ameri
kaanse film uit 1943). Perma
nent vacation; 22 15 uur;
Dtsl. 3 (regie Jim Jarmusch
met Charlie Parker Ameri
kaanse film uit 1980)
DONDERDAG Trafic; 20 15
uur, Dtsl 3 (regie Jacques
Tati Franse film uit 1971)
VRIJDAG The last wagon;
20.15 uur. Dtsl 1 (regie Del
mer Daves met Richard Wid
mark Amerikaanse film uit
1956) Dracula. pere et fils;
2305 uur. DM 2 fregfc
Edouard Molinaro met
Christopher Lee Franse film
uit 1976).
dag 14.30 uur) te worden als een
aantal literatoren ervaringen
gaat uitwisselen over de wijzen
waarop door hen geschreven
boeken ooit verfilmd werden.
Bleef er iets van hun oorspronke
lijke boeken over? Hebben zy de
totstandkoming van die films ge
volgd of misschien zelfs bege
leid'' Hebben zij zich wel of niet
gedistantieerd van het eindresul
taat? En wat zich verder aan on
derwerpen aandient, eventueel
in antwoord op vragen uit de
zaal.
Rinus Ferdinandusse. Jan Willem
van de Wetering, Theun de Vries
en Jan Wolkers bevolken het pa
nel. dat onder voorzitterschap zal
staan van Joop van Tyn Het
filmtydschrift Skoop organiseer
de deze bijeenkomst en de VA-
RA-radio maakt opnamen die 14
oktober zullen worden uitgezon
den in het programma „Het Zout
in dc Pap".
BLIJVERS
"For your eyes only" - James Bond
Minder geldverslindend spekta
kel. maar ouderwets spannend en
humor!"*. Li V 2 L- i.i.-r. K
ro I. Alphen
"Escape from New York" Span-
ningsloze film over gevangenis
eiland. Lido 4. Leiden
"Raiders of the lost ark" Regis
seur Spielberg ouderwets op
dreef. Camera. Leiden
"Het meisje met het rode haar"
Ingetogen portret van een ver
zetsstrijdster. Lido 1. Leiden
"C'hristiane F" Aangrijpende
film over Berlijnse drugs-scene.
Studio. Leiden. Euro 2. Alphen
"Stingrav" Flauw gedoe. Tnanon.
Leiden
"Twee maffe vogels" - Ook al ren
tegenvaller op komisch gebied.
Euro 4. Alphen
"Een brug te ver" - Oorlogsfilm. Ci
ty 1. Katwijk
(OP)NIEUW
"Dr. Fu Manchu" - City 4. Katwijk
NACHTFILMS
"Het pornokasteel" - Camera. Lei-
"W al meisjes na schooltijd doen"
Rl Leiden
"Airport 80 Concorde" - Euro 1. Al
phen
'The Rose" - Euro 2. Alphen.
"Excalibur" - Euro 3. Alphen.
"Teenagers op hel pornopad" - Eu
ro 4. Alphen.
REX
"Long hot Sissy" - Rex. Leiden
DEN HAAG
The beyond" - Apollo 1 (460340). 16
Jr
Scanners Apollo 2. 16 jr
Raiders of the lost ark' - Asta
463500). 12 jr
American pop Bijou (461177). al
'Cannonbal- Calypso (463502). 12
"Chnstiane F - Babylon 1 (471656).
Ion 3. 16
Blow out Cineac 1 <630637i. 16jr
"Door het oog van de naald" Ci
neac 2. 16 jr
"Last tango in Paris" - Cineac 3. 16
Jf
ng zingen de bossen".
"Winden waaien om de rotsen"-
Euro Cinema (667066). al.
"For vour eves only" - Metropole
1 .4567561. 12 jr
"Excalibur" - Metropole 2. 12 jr
"Het meisje met het rode haar" -
Metropole 3. 12 ir
"Let it be
Caligula" - Metrop
rode haar'
Odeon 1 (462400). 12 jr
Blood beach" Odeon 2. 12 jr
"Blow out" - Odeon 3. 16 jr
"Escape from New York' - Odeon 4.
16 jr
"Het laatste Omen" - Odeon 5. 16
jr
"Screwples" - Le Pans 1 (656402), 18
jr
"Super pomopoezen" - Le Pans 2.
18 jr
"Nachtboekgeheimen" - Le Paris 3.
18 jr
"For vour eves only" - Passage
(460977). 12 jr
"Zes Zweedse in een Tirolcr pensio
naat" Royal 3. 18 jr
"Return of the Red Tiger" Roval 4,
16 jr
AMSTERDAM
"Death in Venice" - Alfa 1 (278806).
12 jr
"Une semaine de vacances- Alfa 2.
16 jr
"For your eyes only" Alhambra 1
(233192), 12 jr
"Everything you always wanted
to know about sex" - Alhambra 2.
16 jr.
"Raiders of the lost ark - Bcllevue
Cinerama (234876 266227) 12 jr
"Christiane F Calvpso 1 (266227-
234876). 16 jr
"Penitentiary" - Calypso 2. 16 jr
stir cmyc.iUpao B ..i
"De perversiteiten van Clair" -
Centraal (248933). 18 jr
"The beyond" - Cineac Damrak 1
(245648), 16 jr
"The towering inferno" - Cineac
"Convoy" - Cineac (243639). 16 jr
"Apocaiypse now" Cinecenter
(2 M61S), 16 jr
"Decamerone' - Cinecenter. 16 jr
"Monty Python's life of Brian" - Ci
necenter. 12 jr
"Het meisje met het rode haar" - Ci
nema 1 (151243), 12 jr
"Raiders of the lost arc" - Cinema 2,
12 jr
"Het meisje met het rode haar" -
City 1 (234579). 12 jr
"Door het oog van de naald" - City 2.
16 jr
Fort Apache the Bronx" - City 3. 16
Possession City 4 16 jr
Mr Boo" - Citv 5 (34579), .,1
Het laatste Omen" - City 6 (234579),
16 jr
"Excalibur" - City 7 (234S79). 12 jr
"Lickety Split" - Climax Cinema
(244152). 18 jr
"Chen- inconnue" Cine
D( 226551). 16 jr
"Agatha" (do tm za al). "Straight
I6jr)en "All the
residrn
i Desr
<di
12
di (723653). 12
"Molière" Lcidseplein theater
235909). 12 jr
"Butch Cassidy and the Sundance
Kid" Noggerath<248933). al
"Champagne in het pornobed - Pa-
risien (248933). 18 jr
"For your eyes onlv Rem brand t-
pleintheatcr 1 (223545).12 jr
"Scanners" Rembrandtpleinthea-
ter 2 (223545). 16 )r
"Bruce against snake in the eagle's
shadow Rex (266132). 16 jr
"Ir de greep van dc duivel" - Rialto
>723488) 16 jr
Little lord Fauntleroy" - Rivoli
•7234881 al
'Levend opgegeten door de kani-
balen" - Roxv i232809). 16 jr
"II Pap'occhio "Jules el Jim",
"Possession" The Movies
245790i. 16 jr
"Blow out" Tusehinski 1 (262633),
16 jr
"Die four seasons" - Tusehinski 2
(262633). al
'The sound of music" - Tusehinski
3 (262633). 16 jr
"Caligula" Tusehinski 4 (262633).
18 jr
E ..pe from New York" - Tu
sehinski 5. 16 jr
"Ordinary people De Uitkijk, al