Tom Verlaine: „Ik blijf die ik ben..." Een plekje om te spelen De goede vergissing ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1981 Dit najaar komt de songschrijver en zanger-gitarist Tom Verlaine naar ons land. Zijn tweede solo-album 'Dream- time' zal waarschijnlijk nog deze maand op de Nederlandse platen- markt verschijnen. Met dit album bewijst Verlaine dat hij nog heel wat in zijn mars heeft. Vreemd genoeg is het na de ondergang van zijn groep Television zo'n drie jaar geleden stil geworden rond de gi tarist. Hoe dit komt? Verlaine: "Ik hou ervan om ongestoord mijn werk te kunnen doen". Terugkeer Television-gitarist AMSTERDAM 8 In mei 1977 toeren twee veelbelovende Newyorkse bands door Engeland. Zoiets gebeurt wel va ker, maar de omstandigheden bestempelen die concer treis tot iets bijzonders. In het voorprogramma van Television speelt Blondie. een groep met een aantrekkelijke geblondeerde schoonheid als oogappel. Nu, ruim vier en een half jaar later, is Blondie een wereld attractie en de namaak-blondine. Deborah Harry, niet al leen een sexsymbool voor de gemiddelde Amerikaan, maar een artieste die geleerd heeft zich op attractieve wijze te verkopen. Television, dat in 1977 in tegenstel ling tot het thans gelauwerde Blondie, het hoofdprogramma voor zijn rekening neemt, kampt met het imago. Bij een dergelijke naamgeving denk je toch aan een podiumact die er visueel toch wat appetijtelijker uitziet dan de vier heren Tom Verlaine, Ri chard Lloyd, Fred Smith en Bill Ficca. Toch appelleert Television beter dan Blondie aan het Engel se muziekpubliek. In het voor jaar van dat jaar woedt de punk- storm nog vo'op. De Britse pers wauwelt nog over uiterlijkheden, weet de nieuwe herrie nog niet als nieuwe muziek te herkennen en begrijpt absoluut niets van een zich veranderende sub-cul tuur. Television vervaardigt strikt geno men geen muziek die verwant is aan de Britse punk. De maat schappelijke bewogenheid die uit de teksten van songschrijver en zanger-gitarist Tom Verlaine zou spreken,, moet je met een kaars zoeken en zijn minutenlan ge gitaarsoli doen eerder denken aan tal van invloeden uit de jaren zestig dan aan een tomeloze nei ging tot vernieuwing. Television geldt achteraf gezien toch als een voorbode van de ontwikkelingen in de muziek van de late jaren ze ventig en onze tijd. Zakelijke sores Achteraf gezien, want in tegenstel ling tot Blondie bestaat Televi sion al zo'n drie jaar niet meer. Verlaine is daar nu amper rou wig om. Hij meent terecht dat zijn muzikale karakter toch er kenning heeft gevonden en of dat nu met of zonder vaste band geschiedt laat hem onverschillig. ,.De moeite was me doodeenvou dig teveel", zegt hij er nu van. „Juist het feit dat de werkelijk heid zoveel verschilde van een si tuatie dat ik eenvoudig mijn mu ziek op de planken bracht, maak te dat ik er een punt achter zette. Ik was de enige die verantwoor delijkheidsgevoel kon opbren gen. De rest. maar vooral Ri chard Lloyd, was dronken, on handelbaar of gênant". „Achter je rug om werden dan bij voorbeeld de boekingskantoren of de weinige mensen die ons bij de platenmaatschappij zagen zit ten gebruskeerd. Dan kon ik dat weer rechtstrijken. Terwijl ik al les al deed. Ik schreef, arrangeer de, bedacht de partijen voor bas en tweede gitaar, zong. en ga maar door. Toen ik ook de zake lijke sores erbij kreeg, kon ik me niet volledig meer concentreren op het enige waarvoor ik het alle maal deed: namelijk de inhoude lijke kant van de muziek". Na twee fantastische albums, „Mar quee Moon" en ..Adventure", hield Television het zo'n vier en een halfjaar na een aarzelend be gin in 1974 voor gezien. Volle maan Volgerrs de anekdote gebeurde dat op een nacht met volle maan, want Verlaine was het opgeval len dat de befaamde jaren-zestig- groep Moby Grape onder soort gelijke omstandigheden ophield te bestaan. Verlaine is nog altijd actief en nog altijd heeft hij een zekere affiniteit met het onwe- Tom Verlaine: affiniteit met het droom wereldje van een uit zijn krach- 'e highschool-leerling. zenlijke droomwereldje van een uit zijn krachten gegroeide high school-leerling. Hij zit tegen over me aan tafel en kan zijn lan ge stelten nauwelijks kwijt. Het gesprek gaat minder over de ont wikkeling die hij na het uiteen vallen van Television doormaak te. dan over de opvattingen over begrippen als kunst, cultuur en creativiteit. Van het een komt uiteraard het an der. Tom: „Ik weet eigenlijk niet goed raad met begrippen als kunst en cultuur. Wanneer is iets kunst? Je kunt, zoals we net ge daan hebben, inderdaad terug gaan na de eerste Italiaanse Re naissance, en dan zie je dat wel vaart bij adel en kerk het hand werklieden en vakmensen toe stond dm kunst te crecren. Ik weet niet of het niet toevallig is datje dan ook ziet dat kunstvoor werpen een zekere mate van nut teloosheid in zich dragen. Ik zie mijn werk in de eerste plaats als werk. Ik schep niet om kunst te scheppen, maar om mijn vak manschap te beoefenen. Als dat dan kunst oplevert, mij be st". Het vakmanschap van Verlaine ligt niet in de bijna vanzelfsprekend e wijze waarop hij zijn songmate riaal vormgeeft. Intro, vers, cho rus. solo, vers. chorus; in de structuur op zich zit weinig ver- nieuwends. Maar Verlaine heeft altijd daarnaast het vermogen gehad om een dergelijk maat schema karakter mee te geven. De soufflé uit de keuken van een goed Frans restaurant is ook iets bijzonders. Zo ligt het bij Verlai ne ook. Zijn gitaarspel is vrijwel onmiddel lijk herkenbaar door de absurde stemmingen en akkoordkeuzen en het scherpe geluid. „Ik heb al tijd iets persoonlijks aan een gi taargeluid willen toevoegen, want de bezettingen waarmee ik werkte of werk. zijn altijd heel eenvoudig: bas. drums, twee gi taren of gitaar en orgel. Ik streef naar een open geluid. Dat heb ;k en hou ik zo. Van ontwikkeling kun je bij mij nauwelijks spre ken. Ik zet eenvoudig het werk voort dat ik al voor Television verrichtte. Er is geen magie in het spel. ik hou er alleen van om ongestoord mijn werk te kunnen doen". Bevreemdend Verlaine heeft zich na het deblacle van Television tot op heden schuil gehouden. Zijn eerste so lo-album („Verlaine": 1979) is evenals het tweede („Dreamti- me": uitgave deze maand) het be wijs voor zijn gestage werkdrift. Dezelfde bevreemdende muziek als op „Marquee Moon", zij het dat de produktie duurder klinkt en het resultaat toegankelijker is. Het gitaarwerk is wat minder te gendraads dan voorheen, zodat je bij vlagen stukjes Bvrds. B-52 of Tom Petty meent te herken nen. De teksten zijn even mijme rend als de soli die Verlaine speelt en hypnotiserend vanwe ge het afwisselend open en geslo ten karakter dat er uit spreek- t. Tom: „Er staat wat er staat en het betekent wat je erin meent te le zen. Dat is vaag, natuurlijk, maar zo ligt het wel. Als ik me meer open zou willen geven, dan deed ik dat. Nu dat niet het geval is, licht ik de teksten ook niet nader toe". Verlaine wil wel kwijt dat hij snakt naar het podium. De za ken heeft hij tijdens zijn afwezig heid beter weten te regelen Wan neer hij dit najaar (uiterlijk no vember) ons land aandoet, kan hij zich aan de materie van het musiceren wijden, in plaats van de bezoekingen van de business. Hopelijk is het dan geen volle John Oomkes. Shakxn' Stevens Zaterdag 19 september Leiden: Theater of hate (Leids Vrijetijdscentrum) Amsterdam: Shakin' Stevens (De Sonesta Koepelzaal). Hazel Band (Melkweg). TV Smith The Explorers (Paradiso). Den Haag: Herman Brood. Urban Heroes, Gruppo Sportivo. Po- werplay. Diesel (Congresgebouw) Rotterdam: Raggae Regulars (Eksit). Splendid Mood (Space) Zoetermeer: Crazy Rockers. Hot Jumpers. Renée. Ricky. Rhythm Strings (Meerzicht) Zondag 20 september Amsterdam: Theatre of hate (Melkweg) Den Haag: L-Seven (Toys) Rotterdam: Shakin' Stevens (Doelen). Leo Kottke (Doelen) Dinsdag 22 september Rotterdam: Peter Hammill Band (Lantaarn) Woensdag 23 september Amsterdam. Grace Jones (Carré) Donderdag 24 september Amsterdam: Bram Vermeulen &c De Toekomst (tent Museum plein). Rotjoch, Montycoats, Dorpsstraat de Munck (Paradiso), Kees Ouwejan Makkers (Schutterzolder) Den Haag: Urban Heroes (Toys) Verder zitten er aan te komen concerten van Genesis, twee in getal, en natuurlijk de Leidse Beatnacht. Het eerste Genesis-concert in de Groenoordhallen (drie oktober) was in een mum van tijd uitverkocht (ruim tienduizend kaar ten). Phil Collins en de zijnen zullen in verband met deze over weldigende belangstelling een dag later, vier oktober dus, we derom het podium in de Leidse veehal bestegen. Eveneens op drie oktober, de tweede versie van de Leidse Beat nacht met ondermoei de Moonpiepers. de Rubberen Robbie Band en uiteraard The Bhoe% Wanneer je in de stad woont is het vaak erg moeilijk om een plekje te vinden waar je goed kunt spelen. Sommige kinderen hebben nog een tuin bij hun huis. Maar zoiets heb je niet als je in een flat woont. De meeste straten zijn erg druk en daarom is het opletten geblazen als je buiten speelt. Misschien wonen sommigen van jullie wel in een "woon- Kunnen jullie er iets erf'. Een woonerf is een buurt waar in de straten allerlei bochten en bobbels zijn gemaakt. Auto's mogen in zo'n woonerf niet harder rijden dan 30 kilometer per uur. De stoepen zijn veel breder dan normaal en vaak zijn er spe ciale speelplaatsen voor de kinderen. Er zijn ook buurten waar geen woonerf van gemaakt kan worden, bijvoorbeeld midden in de stad. Daar zijn zoveel winkels die elke dag nieuwe voorraden krijgen aange voerd, dat je moeilijk zo'n straat kunt afsluiten. Leerlingen van de 3e klas van de Lorentzschool heopen een project over "wonen gedaan. Zij vertellen over de speelruimte in hun buurt. Beste mensen. Ik wil speelruimte omdat ik op de marcsingel haast niets te spelen heb. Want als je gaat ballen en je gooit eén keer verkeerd, dan licht die bal al op de singel. En als je wilt scheppen in de zand bak dan heb je al een hap pep op je schep! En voor kleine kinde ren is het ook al heel gevaarlijk want ze kunnen niets eens er gens spelen omdat ze dan altijd voor de deur moeten SDelen om dat de moeder dan op ze moet letten en dan gaan ze de singel over en dan bam! Dan ligt hij of zij al onder een auto. En daarom wil ik speelruimte. Bernice Schmal. Groetjes Manon. Ik ben tevreden met mijn speel ruimte. We hebben een brede stoep en een speeltuintje. En ik word nooit weggestuurd door mensen. Ingeborg de Boois. Ik heb haast geen speelruimte. Er is wel een klimrek maar daar ben ik gister opgegaan en toen zaten me handenvol splinters. Ik wik speelruimte! Jan-Joost. Bijdragen: Lorentz school, Leiden. Reacties naar: Klepper doos, Postbus 54, 2300 AB, Leiden. ("Blijf uit m'n bUurt"-af- fiche: Pressiegroep Stop de kindermoord) Waarom denken ze niet aan kinde ren? Waarom sturen ze altijd kin deren weg? Bij de g.g. en g.d. word je altijd weggestuurd. Want ze zijn bang dat de ruiten ingaan. Eén keer hebben ze gezegd: "We bellen de politie op hoor! doen.' Meer speelruimte bijvoorbeeld. Willen jullie iets aardiger doen g.g. en g.d mensen. Want wij worden altijd weggestuurd. Ik kan nergens spelen. Daarom wil in in de van der waalstraat een klein voetbalveldje daar kan ik dan spelen. Nils. Ik ben erg tevreden met mijn speelruimte want bij mij in straat zijn ze de straat aan het openbre ken en daardoor kan ik daar fijn spelen in al dat zand en we heb ben ook een grote tuin en als ik POPPENTHEATER IN KATWIJK niet op straat kan spelen dan Aanstaande woensdagmiddag komt poppenspeeister Prancine Abbing naar rtpoaia in speel Ik in de tuin. Katunjk. De voorstelling 'In Holland staat en huis'' begint om twee uur. PIaatskaarten Groeten Jimmie zijn verkrijbaar bij K&O in Leiden of in Katwijk. Woensdag 6 april, ftogicr liep door de straten van Amsterdam Was de kust veilig0 Schichtig keek hii steeds om zich heen. Wat had 'd«* baas" ook al weer gezegd0 "Róje gracht nege, half nege mót de d'r weze, gehoord0 Met de buit'" Rogier grinnikte in zichzelf. Nou, "de baas" kon tevreden zijn! Goeie buit vandaag. Z n zakken zaten propvol. In z'n linker jas zak een gouden horloge, gerold bij een oud dametje, dat hij zoge naamd vriendelijk, hielp bij het uitstappen uit de tram Hij had het in z'n zakdoek gewikkeld. i z'n rechterzak een portemon nee. en goed gevuld. In z'n bm nenzakken een kwartshorloge, Hu had van 's ochtends zes uur tot nu. nagenoeg acht uur, "ge werkt". dat wil zeggen door de stad lopen slenteren om z'n kost je bij elkaar te stelen "De baas" zou hem zeker driehonderd piek geven' De torenklok van de Jacobuskcrk sloeg acht uur. Daar, in dat steeg je met die gezellige brandende lantarens, daar zou hu wachten tot het vijf voor half negen w as, en dan kon hu op tud bu "de baas" zijn Hu sloeg het steegje in. maar toen Volgende week verder Cillcke Marksla».

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 29