"Velen sis die blijven je zien gek van toen" 12322® Selfkicker-verleden blijft Johnny van Doorn achtervolgen ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1381 PAGINA 17 Vijftien jaar geleden vestigde hij in het Am sterdamse Carré zijn imago ais stuntman van de krelenpoezie en ontboezemde: „Er is iets geknapt in mijn bol." Hij ontdekte hel gedicht ais vuurwerk en het duurde niet lang of hij werd „de dolle dichter met de theatrale inslag" ge noemd. „die met zijn schuimbekkende mondmitrailleur volle zalen neerknalde." Opgegroeid in Arnhem kwam Johnnv van Doorn tot extase in Amsterdam: de stad die hij in één van zijn Arnhemse dromen in een magisch licht op een berg zag liggen. Halverwege de jaren zestig explodeerde hij er tot Johnnv the Self- kicker: een brallende woordenspuger. die naar Johnny's zeggen meester was in wat hij noemde „het beheer sen van de niet-be- heersing." Vanaf die tijd luisterde deze Selfkieker me nige literaire bijeen komst op. Galmend en op preektoonachtige wijze stak hij zijn de clamaties af. En soms deed hij dat met een pathos, die aan hyste rie grensde. Zo ook in 1975. tijdens de roem ruchte Nacht van de Poëzie in het Amster damse Concertge bouw. Nadat hij zes jaar tevoren nog ver momd als Sinterklaas te paard door Sneek was gereden, verzocht Johnnv da&r gillend op de Bühne plotsklaps om een mes teneinde de hand aan zichzelf te slaan. Zover is het niet geko men. De tot Selfkieker geëxplodeerde John ny. die in 1972 met „Tussen de Schuifdeu ren" bij de NOS een ei gen televisieshow kreeg, is zoals Johnny dat zelf uitdrukt in middels weer „geïm- plodeerd" tot de dich ter en schrijver John nv van Doorn. Twee dichtbundels en even zoveel prozawerken staan op zijn naani. En momenteel is Johnny in zijn flat in Amster dam—Noord bezig de laatste hand te leggen aan zijn eerste roman, getiteld: „Gevangenis directeur aan Zee." Zijn meest recente werk is de langspeelplaat „Oorlog en Pap", die onlangs het licht zag en is afgeleid van de gelijknamige en veel beluisterde serie cau serieën, welke Johnnv van Doorn vorig jaar voor de VPRO-radio hield. Meer nog dan in zijn eind 1977 versche nen boekje „De geest moet waaien" levert Johnny van Doorn op „Oorlog en Pap" een aardig stukje ge schiedschrijving over de jaren zestig, waar over ook in bijgaand vraaggesprek. .Ja. er is totale hysterie. Wat is je boodschap?, is een vraag die Johnny the Selfkieker in vroeger dagen placht te beantwoor den met: „No message mister X." Bijna geheim taal vergeleken met wat 36-jarige Johnny nu antwoordt: „De boodschap laat ik aan de lezer zelf over. De boodschap is als je iets uit de nevels trekt, zodat de mensen een licht opgaat en hun geest wórdt verscherpt." Soms heeft hij de neiging sneller te praten dan zijn gedachten lijken te kunnen bijhouden. Opgeto gen verklaart hij zich meer als schrijver te heb ben bekwaamd. „In mijn nieuwe boek kan ik dingen kwijt, die ik eertijds niet aan het papier kwijt kon. Wat ik toen weergaf, is slechts een klein gedeelte van wat ik nu kan weergeven. Ik trek veel meer registers open. Ik heb het schrij ven nu onder de knie." Goeroe 'Gevangenisdirecteur aan Zee' wordt volgens Johnny een vrij lijvig boek. Het zit goed in el kaar, zegt hij. En het is nog slechts zaak het ge heel „virtuoos te monteren. Finishing touch- werk. Ik heb er ook heel lang over nagedacht om het te schrijven. Aan gegevens had ik dus geen gebrek." ..In het eèrste hoofdstuk ben ik bezig met het on derwerp godsdienst. En dan godsdienst in de zin van het goeroe- en discipelwczen. Maar voor ik daar kom. is er een tijdloos verhaal, dat zich af speelt in Vlaanderen. Ik stuit daar op de katholie ke atmosfeer en dat brengt mij op de gedachten hoe net vroeger met mij en godsdienst was ge steld. Mijn ouders waren helemaal niks, gingen nooit naar de kerk." „Vanuit die unieke instelling heb ik af en toe toch wel iets te maken gehad met het godsdienstige fenomeen. Dat nu ben ik een beetje nagegaan en als je dat beschrijft kom je vanzelf weer in dat sfeertje van dc jaren zestig terecht. Dat sfeertje van trappen tegen het been van al het autoritai- Twinkelingetje De jaren zestig. Op zijn kersverse langspeelplaat 'Oorlog en Pap' verhaalt Johnny er uitvoerig over. Hij doet dat in de vorm van smakelijke anekdotes over de oertijd van hel Chinese eelwe- zen, de zwarte jaren van de sex. de glorietijd van Coca Cola. dc periode even voor Provo en het zelfonderzoeken met behulp van LSD en ma rihuana. „Ik heb eens per ongeluk een gigantische overdo sis LSD. vermengd met belladonna, naar binnen gekregen. Ik dacht, ik neem een klein tripje om een licht twinkelingetje in mijn ogen te krijgen, dat staat wel sexv Maar ik kwam terecht in een eindeloze opeenstapeling van hellen. Ik lag in het drijfzand beneden in een krocht en had het ge voel dat ik een fysieke dood tegemoet ging. Plot seling zag ik bovenin de krocht een smal reepje blauwe lucht cn opeens schoten er padvinder achtige. militante woorden clichématig uit mijn keel: ..Wilskracht! Marsch! Vooruit.' Vuur!" Die woorden hebben mij gered. Als een raket schoot ik uit de krocht omhoog, totdat ik bemerkte dat ik weer in een kamer zat. Het was weliswaar een soort poppenkamer. waarin allerlei serpenten en monsterachtige creaturen rondfladderden, maar ik was bij bewustzijn. Als een man van 800 jaar. een zeer oud besje, lag ik te mummelen op bed."' Aldus Johnnv van Doorn een jaar geleden in het weekblad Vrij Nederland - De tijd ook van therapieen. van zoek jezelf .Inderdaad, overal iets achter zoeken Ik ben dan bijna geneigd te zeggen van mensen, sta toch niet zo te zaniken. Van. wat een gezeur, wat een teer hartigheid ook Ik krijg dan de neiging om net als dominee Kater (de Amsterdamse hervormde pre dikant. die o.m het huwelijk van Beatrix en Claus inzegende SJ) te zeggen, zoiets als De pa den op dc lanen in. Naar buiten jongmens. Steek je hoofd eens onder de kraan.' Dat miezige gedoe van wie ik ben ik nou. Ik weet voor de donder niet wie ik ben. Ik ga wel eens wat na. maar al dat gepsychologiseer. Traininkje zus. traininkje Er is enorme gevoelsarmoede. - Het gaat je op de zenuwen werken, dat mensen raar gaan doen. wanneer jij ergens binnenkomt. .Ja. maar niet meer zoveel als vroeger, omdat ik niet meer zo vaak dc deur uit kom. Ik bezoek het café niet zo vaak meer. Maar als ik er kom. hoor je steevast fluisteren daar heb je hem weer Men sen weten zich dan geen houding te geven. Gaan raar doen. Ze zien in mij de popular,s terwijl ze zelf de populans uithangen Dat kan wel cén keer grappig zijn, maar op den duur word je daar een beetje raar van." Shockeren doe je allang niet meer .Wat versta je daar eigenlijk onder0 Ik denk dat vroeger de goegemeente nog niet veel gewend was Er valt nu niet veel meer te shockeren Vroe ger had het nog enige functie Toen Jan Cremer 'Ik Jan Cremer schreef had dat een ongelooflijke functie het heeft menige huiskamer verlicht. Als je het echter nu leest, doet het zelfs een beetje oubollig aan Maar toen was het messcherp Kleffe gedoe „Toen leefden we ook in een andere situatie Hoe wel. Nu het economisch weer bergafwaarts gaat. merk je dat dc mensen ko»-zeligcr worden cn dat die kleinburgerlijkheid weer terugkomt De Kou de-Oorlogstcmming kun je nu weer om je heen voelen Met z'n allen op de fiets cn dat soort din gen had je in die dagen in zekere male ook Je ziet ook dat ze de schuld gaan geven aan buiten landse werknemers, kunstenaars Je krijgt weer dat kleffe, verschrikkelijke gedoe, wat je van toen kende. Ja. noem het maar gewoon fascistoï de en rascistische dingen, die ik om me heen zie." .De toekomst0 Tja, ik denk dat het wat dat betreft steeds slechter wordt Maar aan de andere kant zie ik creatief gezien perspectieven En niet al leen voor mijzelf Slechtere tijden, zeg ik altijd, dan rijpt het dichterlijk" gemoed weer Dan wordt er weer geschreven. Wordt er weer gedaan Als je met de rug tegen de muur staat al de tegenstellingen zich verscherpen, dan krijg je „Precies, krijg je vibraties. Literair gebeurt er dan weer wat" En Johnnv van Doorn schenkt de eens bij Op de laatste groeven 'Oorlog en Pap' /egt hij met enij meer op komst. Ik heb gezegd' AMSTERDAM Toen Johnny van Doorn nog Selfkieker was, zei hij wel eens: „Abakadoetsje badoe, badoe." Maar nu Johnny weer tot zijn oor sprong is teruggekeerd („omdat het on getwijfeld mijn dood was geworden, wanneer ik nog langer als de Selfkieker was doorgegaan"), is ook zijn taalge bruik weer zoals het was. waren, dat ze niet in staat waren om hun kinde ren naar school te brengen. Die dingen hebben dan iets mufs. iets verlammends. Aan den lijve ondervindend kan dat op je zenuwen werken Popularis Zijn superimago van de brallende halve gek achter volgt Johnnv van Doorn vandaag dc dag nog Johnnv: „Nog steeds zijn er mensen, die je hard nekkig blijven zien als die malende gek van toen. Niet dat ik me nu van die malende gek distan tieer. maar het is wel vervelend als dat niet inge vuld kan worden met de dingen die je nu doet." Motteballen Op 'Oorlog en Pap' deelt hij mee zelfs van motte ballen visioenen te hebben gekregen. Dat ge bruik van drugs had volgens Johnnv direct te maken met de benauwde jaren '50-atmosfeer. die toen heerste. „Het was in sterke mate afzetten tegen de gevestigde, duffe orde van toen. Er heer ste een autoritair iets. dat gedachten opriep aan de jaren dertig. Die benauwende sfeer, waarin dan niks kan." „Die weèe sfeer van de jaren dertig, die mufheid. de sjofele kledij waar de mensen in liepen, de grote grijsheid, het zure niks-mag. het praten over sex..., al die huichelachtigheden, al dat soort Peyton Place-achtige dingen zoals het diepste geheim van abortusHat was gewoon weerzin wekkend." Ofschoon Van Doorn niet graag in tijdvakjes zegt te denken, waren de jaren zeventig naar zijn me ning al niet veel beter „De algehele atmosfeer was over het algemeen knap vervelend. Het had veel te maken met een soort verburgerlijking, een zucht tot collectivisme. Praatgroepen ont stonden, feministische overdrijvingen. Opeens stond de wereld bol van begrippen als 'alterna tief en moesten we 'evalueren'. Niks dan holle prietpraat." Ik—tijdperk ..En niet te vergelen het ik-tijdpcrk Die grenzelo ze zeurpieten] over mannen van hoe /n ik nou eigenlijk in elkaar. Mensen die de helca.nnd ten te praten over hoe ze hun kind. r. n mo. ten opvoeden en de volgende ochtend dan moe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 17