HARDE DISCIPLINE TROEF
BIJ SCENARIO-SEMINAR
J^tAO M
de 20e LEI DATO
V HUISH0UDSH0W
Hi
,n samenwerking met
het Leidatobestuur tijdens
van vrijdag 11 t/m zondag 20 september
MISS VERKIEZING
IS§?P°SK:
w
op
Thijs Ockersen:Daar hebben we jaren op gewacht"
£an# zat Anneke
teven!
11 T/M 20 SEPT.
GROENOORDHALLEN
EID
11 T/M 20 SEPT.
GROENOORDHALLEN
LEIDEN
jan tlmman
KLEUR WEDSTRIJD
VOOR DE JEUGD
ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1381
AMSTERDAM - Jarenlang wordt nu al door de omroepen gehamerd op de dringende
behoefte aan goed geschreven drama voor televisie. Dramaschrijvers zijn er in Hilver
sum te weinig. Ook in de Nederlandse filmwereld is grote behoefte aan getrainde men
sen die weten hoe ze een scenario in elkaar moeten zetten. Scenarioschrijvers zijn de
sleutelfiguren voor het succes van een film of televisiespel. Zij leveren het gereedschap
waarmee acteurs en regisseurs moeten werken. Als het verhaal, de basis, niet deugt, is
alle andere moeite vergeefs.
Sommige omroepen proberen al
op hun eigen houtje in de grote
behoefte aan nieuwe teksten te
voorzien. Zo organiseert de VA
RA bijvoorbeeld een prijsvraag
voor scenarioschrijvers.
Een veel verdergaand project is
echter het „Scenario seminar",
dat in de afgelopen vier weken in
Amsterdam is gehouden. Dit
project is zodanig aangeslagen
dat het. indien het in de komen
de jaren in een nieuwe vorm
wordt herhaald en goed bege
leid, de aanzet kan geven voor
een meer permanente oplossing
voor de onuitputtelijke behoefte
aan dramaschrijvers.
Ongeveer 110 deelnemers, van wie
dertig werden aangemeld door
de verschillende omroepen, heb
ben zich tot en met afgelopen
vrijdag zeer intensief bezigge
houden met filmanalyse en sce
narioschrijven. Dat gebeurde in
de bij uitstek geschikte accom
modatie van het Nederlands
Filmlyceum, met als decor het
Vondelpark.
Ontplooiing
Verreweg de meeste deelnemers
waren afgestudeerden van de
Nederlandse Film- en Televisie
academie, de organisatie die het
intiatief voor dit project heeft ge
nomen. Maar ook een aantal
film- en tv-makers, zoals bijvoor
beeld TROS-regisseur Ralph In-
bar en Eimert Kruidhof, de tv-
schrijver van de VARA. keerden
terug m de schoolbanken. Hen is
het vooral te doen geweest om de
verdere ontplooiing van hun mo
gelijkheden. Ook zij moesten
zich onderwerpen aan de harde
discipline van de drie Ameri
kaanse docenten: Vincent di Per-
sio, John W. Bloch en Bill Fadi-
man van het American Film In
stitute.
De verwachting is dat deze harde
Amerikaanse leerschool binnen
afzienbare tijd vruchten af zal
werpen in de vorm van nieuwe
films en televisiespelen. De deel
nemers zijn zonder overdrijving
meegesleept door hun in het vak
doorknede docenten. Tijdens de
cursusperiode kregen 30 cursis
ten (uitgekozen door een com
missie waarin naast anderen
Fons Rademakers en Anton
Koolhaas) de opdracht een sce
nario te schrijven, waarvan er ie
dere ochtend ten overstaan van
de hele klas een aantal werden
doorgelicht. Ook anderen moch
ten voor een privé-beoordeling
hun werkstuk inleveren bij John
Bloch. In de middaguren werden
filmfragmenten vertoond en tot
in detail besproken. In totaal
draaiden de docenten niet min
der dan 200 fragmenten uit 100
verschillende films.
Thijs Ockersen, die namens de
film- en tv-academie het pers-
werk verricht: „Voor alle cursis
ten is dat Amerikaanse systeem
nieuw. Heel gedisciplineerd,
maar het slaat wel aan. Er zijn
maar heel weinig mensen uitge
vallen. Dit is eigenlijk iets waar
we jaren op hebben zitten wach
ten".
Het idee voor een „Scenario semi
nar" in Amsterdam is het vervolg
van vergelijkbare cursussen die
de afgelopen jaren zijn gehouden
in Brussel en Stockholm. Het
project is mogelijk gemaakt door
financiële steun van vooral het
ministerie van CRM en de NOS.
Maar ook het Prins Bernhard-
fonds. de gemeente Amsterdam,
de Bioscoopbond en de omroe
pen verlenen een financile bij
drage.
Basis
Belangrijk is nu vooral om de cur
sisten „niet in een gat te laten
vallen", zoals Thijs Ockersen het
uitdrukt. Volgend jaar moet op
de basis die nu gelegd is op een
of andere wijze worden voortge
bouwd.
Peter Cuijpers, die namens de
NOS bij het project is betrokken,
ziet daarvoor goede mogelijkhe
den. Hij vindt het heel belangrijk
dat de kennis van zaken van dra
maschrijven voor een groot pu
bliek wordt vergroot. Bovendien
kunnen de deelnemers aan zo'n
cursus kennisnemen van nieuwe
ideeën, vindt hij.
De begeleidingscommissie van het
seminar, alsook de Werkgroep
drama, waarin alle omroepen
zijn vertegenwoordigd, zullen
zich nu moeten beraden over de
voortzetting van dit project. Cuij
pers verwacht dat een nieuwe
subsidieverlening door de NOS
geen enkel probleem zal opleve
ren. Hoe de houding van het
nieuwe ministerie van CRM zal
zijn, is vooralsnog een vraag.
Duidelijk is dat ook de leraren zeer
tevreden zijn over het resultaat
van de cursus. Al spelen voor
hun andere motieven een rol om
eraan deel te nemen. Vincent di
Persio zegt dat voor hem de
voornaamste en eigenlijk de eni
ge reden om naar Amsterdam te
komen is geweest, andere film
makers te ontmoeten en nieuwe
ervaringen op te doen. Hij onder
brak er zelfs de opname voor van
de voor hem zeer belangrijke
film ..Fight night in Fishtown"
die hij in zijn woonplaats in Phi
ladelphia maakt.
Zijn nieuwsgierigheid is rijkelijk
beloond. In Amsterdam kwam
hij in contact met beroemde
gastdocenten als de Zwitser
Claude Goretta. de Engelsman
Kenneth Loach (schrijver van de
tv-serie „Days of Hope") en de
Amerikanen Ernest Lehman en
Paul Schrader (de laatste is de
schrijver van onder meer Taxi-
driver en Raging Buil). Verschil
len tussen de Amerikaanse en
Europese film hebben hem in
menig opzicht verbaasd, maar hij
is er ook door geïnspireerd en
ziet het als een uitdaging om
nieuwe vormen van filmmaken
in de Verenigde Staten te intro
duceren.
Haar vroeger door brandwonden geschonden
gezicht is weer gaai' I hit geluk dankt zii aan een d< mor iemand
die na zijn leven Anneke gave luiid schonk. Kil daarvoor tijdens
zi'ii leven een donorcodicil hij zich droeg
Ken donorcodicil is een handgeschreven v erklaring.
Daarmee geeft de dr.iger of draagster te kennen organen of
weefsels ter beschikking te stellen voor transplantatie na zijn leven.
lti|voorbeek! vooreen van die RH) nierpatienten.
Die door een transplantatie weereen vnivvel normaal leven zou
kunnen leiden. Vooreen blinde. Die me! een nieuw hoornvlies
vv eer zou kunnen zien. )f voor een bmndvvondenpalient. die met
donorhuid snelleren nut minder pim k;ui genezen. 01 voor een
kind met een groeistoornis, dat met menselijk groeihormoon
tóch groter kan worden.
F.en donorcodicil dus.
Wees zo goed. bestel met de Ixiu een donorcodicil.
Of haal er één. Bijvoorbeeld bij uw huisarts of apotheker.
Ikunt. zó lang u nog geen donorcodicil in huis
licht, het in deze advertentie opgenomen donorcodicil gebruiken. J
Doe het nii. Zet hieronder de volgende niet
de liand geschreven verklaring: "|k.
(uw naam), verklaar dat ik mijn organen weefsels beschikbaar
stel voor transplantatiedoeleinden. na mijn overlijden
Zet er de datum en uw handtekening onder
Draag deze verklaring altijd bij u.
[Donorcodicil
1
i
I
j
FRnn o ui..„I
(aantal) dnnoroxlirils. 1
1
1 Njji" i
1
i -
j iwimdc Pb»:
i
sliïMr irv: N"i m t? Ir.mv.ivrm n\. •ptu.u
^JXlTkgmopDonnrwi r\mg l'n-ilm- J^'oU^lUig
Maak óók na uw leven
een ander gelukkig.
S3
Woensdag 16 september
Aanvang 19.30 uur.
Restaurant
Groenoordhallen
Leiden
Leidato
Het Leidsch Dagblad wga^ber
I ^vereniging Pbilidor een
„l een schaaksimultaan
Pl1«an9:SS 7 icp'emb"..
Deelnemerskaarten zolam a
I voorraad strekt verkriuit 9
Leidsch Dagblad - mte%bi' he<
"3:/
t/m 14 iaar. Plaats van handeling:
Restaurant Groenoordhallen, Leiden.
Het Leidsch Dagblad organiseert op woensdag Deelnemerskaarten zolang de voorraad strekt
16 september, aanvang 14.00 uur. een verkrijgbaar bij het Leidsch Dagblad,
kleurwedstrijd voor de jeugd t m 14 jaar Witte Singel 1. Leiden
met fraaie prijzen "mieten nntloden etc. zijn ter plekke verkrijgbaar