i Trijfel DE GROEI MASKERS Bubbling brown sugar' 'Büchner's strijd' te -afstandelijk benaderd AANDAG 31 AUGUSTUS 1981 Bamboebeer Alle drie Engelse „quality sun- daypapers', The Sunday Ti mes, The Observer en The Sun day Telegraph, hadden giste ren Cing Ching, de reuzen- panda die vermoedelijk in blijde verwachting is van een minipandaatje ter grootte van een pakje sigaretten, op de voorpagina. Toen Des- mond Morris, schrijver van „De Naakte Aap", vijftien jaar geleden als hoofd van de afdeling zoogdieren van de London Zoo pogingen in het werk stelde de vrouwelijke reuzenpanda Chi-Chi (wat in het Chinees „knap meisje" be tekent) te laten paren met de mannetjespanda An-An van de Mosicouse dierentuin, was Chi-Chi de enige reuzenpan da in het Westen. Nu hebben de dierentuinen in de westerse wereld de beschikking over 14 panda's, tegen ongeveer 40 panda's in de Chinese dieren tuinen. Men schat dat er op de hele wereld minder dan 1000 panda's leven, waarmee de reuzenpanda mascotte van het World Wildlife Fund) tot de meest bedreigde diersoor ten behoort. Te meer omdat The Observer gisteren met het alarmerende bericht kwam dat ook de bamboe met uit sterven wordt bedreigd, al thans in het gebied in China waar de panda's leven. Vori ge week heb ik al verteld dat Chi-Chi per dag 4 kilo verse bamboescheuten moest eten, en op de foto in The Observer zie je Chi-Chi's opvolgster Ching Ching op de vloer van haar verblijf liggen, temid den van lange dunne bam boestengels. elke dag, meldt The Observer, eet de panda eenvijfde van haar gewicht aan bamboescheuten. Of dal betekent dat een panda 5x4 is 20 kilogram weegt waag ik te betwijfelen, maar Chi-Chi at ook nog allerlei andere din gen naast de bamboescheuten. Het zal er wel op neer komen dat de reuzenpanda of bam boebeer. die in de dichte bam boejungle van de Chinese pro vincie Szetsjwan huist (Alge mene Winkler Prins), in zijn woongebied, bij gebrek aan beter, een vijfde van zijn li chaamsgewicht eet. Nu weet ik, door een gebrekkige opvoe ding,. nagenoeg niets van bamboe af, maar door vijf gulden voor The Observer te V Ooflr \ico Scheepmaker 1 betalen heb ik mij het recht verworven mijn kennis om trent bamboe te vergroten en uit te dragen, zodat ik u (die ook niets van bamboe af weet) kan melden dat bamboe een vreemde levenscyclus heeft. Alle bamboeplanten van een bepaalde soort bloeien maar één keer. Zij doen dat dan op dezelfde tijd. en sterven daar na af. De stervende planten verspreiden hun zaden, maar het duurt lang voordat die nieuwe bamboes produceren. De bamboesoort die het meest voorkomt in het woongebied van de panda's, de paraplu bamboe, schijnt nu voor het eerst in honderd jaar te gaan bloeien. Dat zal een prachtig gezicht zijn, de bos sen in Wolong Szetsjwan zul len vergeven zijn van de prachtigste bloemen, maar het zal wel betekenen dat de bamboes daarna afsterven, waardoor de panda's versto ken zullen zijn van hun voed sel. Levenscyclus Hoe hebben ze het vroeger dan gered, zult u willen weten? Wel, niet alle bamboesoorten hebben dezelfde levenscyclus. De ene soort bloeit na tien jaar, de andere na honderd jaar, daar tussen schijnt het zo'n beetje te schommelen. Die verschillen behoedden de pan da's voor uitsterven, omdat zij. als de bamboe in de ene streek was afgestorven, naar een andere streek konden emi greren. waar de bamboe, met een andere levenscyclus, nog tientallen jaren voor de boeg had. In deze moderne tijd is echter veel van de bossen ge kapt, waardoor de panda's zitten opgesloten in een be trekkelijk klem gebied, dat veelminder mogelijkheden tot emigratie biedt. Toen een paar jaar geleden de bamboe slechts voor een deel bloeide en daarna afstierf, vonden de Chinezen toch al 140 panda's die van honger waren omge komen. terwijl gevreesd moest worden dat misschien wel de helft van de totale wereldbe volking van panda's in de on doordringbare bossen tuas verhongerd. Memorandum Geen wonder dus dat zooiogen en gewoon publiek altijd bij zondere belangstelling heb ben gehad voor de pogingen panda's in gevangenschap te laten paren en baren. In 1965 begonnen de Russen iets te voelen voor een liaison tussen hun An-An en de Londense Chi-Chi. Het grote probleem dat rees was, (vie nu eigenlijk recht zou hebben op de nako meling: Londen of Moskou? Desmond Morris stelde een memorandum op, waarin hij vier diplomatieke oplossin gen aandroeg: a. Het jong gaat naar de dieren tuin van Moskou wanneer het een jaar oud is, in ruil voor een tweede paring, het tweede jong zou dan van de Londense dierentuin worden. b. Het eerste jong blijft in Lon den en Moskou neemt de nako meling van de tweede parin- 9 c. Het jong blijft in Londen bij zijn moeder en wordt door de Londense dierentuin betaald met dieren van overeenkom stige waarde. d. Het jong gaat naar de dieren tuin die in het bezit is van de volwassen panda van de an dere sekse. Grootmoedig Vooral de laatste oplossing vond Desmond Morris zelf bij zonder ingenieus, maar de Engelse autoriteiten vonden dat Londen een grootmoedig gebaar moest maken en kozen voor de eerste oplossing (a.), waarbij Londen ook nog alle kosten zou dragen. Met deze boodschap werd Desmond Morris naar Moskou (en An- An) gestuurd, en hoe dat af liep vertel ik u morgen wel- DH HAAG - De musical 'Bubbling brown sugar', die tot en met 2 september in het Haagse Congresge bouw staat, schildert een beeld van de jaren twintig in de zwarte New Yorkse wijk wijk Harlem. Het is een optimistisch beeld: Harlem borrelde over van cultuur en creativiteit, Harlem-jazz was een begrip en van heinde en ver kwamen voornamelijk blan ken naar Harlem om mee te swingen. Maar reeds toen was de verpaupering van dit stadsdeel begon nen: de nachtclubs waren onbetaalbaar voor de in woners van Harlem, die door middel van het geven van feesten, van de toegangsgelden hun huur pro beerden te betalen. Swingend was voornamelijk ge- qq, baseerd op uitbuiting. i^Dit alles speelt een rol in 'Bubbling brown sugar'. De musical probeert de Amerikaanse zwarten een hart onder de riem te steken door te verwijzen naar het gloriieuze verleden, toen kommer en kwel niet apa- thie of agressie, maar creativiteit in de hand werk ten. Via een reis terug in de tijd worden diverse be roemde clubs bezocht en worden verschillende be roemdheden weer voor het voetlicht gehaald. Het grootste deel van de avond bestaat uit songs uit de jaren twintig: 'Ain't misbehaving', 'Sweet Georgia Brown', 'St Louis blues', When the saints', e voorstelling is minder dynamisch dan de titel doet vermoeden: ondanks het grote aantal spelers ziet het toneel er merkwaardig leeg uit. De meeste ac- DEN HAAG - De eerste première van het nieuwe Haagse toneelsei zoen had zaterdag in het HOT plaats en werd verzorgd door de groep Theatraction, die zich als "atelier voor "fysiek theater" meer met lichamelijke uitbeel- >n ding en minder met literaire in- 3 terpretatie wil bezighouden dan de traditionele toneelgezelschap- -! pen. Voor deze gelegenheid had men echter de keus laten vallen op een wel zeer literair onder werp, namelijk de scenische do cumentaire "Büchner's strijd" van Wolfram Mehring die onder regie van de auteur werd opge voerd. Nu biedt de korte maar heftige levensgechiedenis van de schrijver Georg Büchner (1813- 1837) voldoende stof voor een theatervoorstelling vol dramati sche conflicten en emotionele spanning, maar de benadering van Mehring maakte dat het on derwerp voortdurend afstande lijk, bijna zakelijk behandeld werd en er van betrokkenheid vrijwel nergens sprake was. De grote hinderpaal voor zowel de spelers als het publiek was de opeenstapeling van enorme, wei nig dramatische volzinnen, die zowel door hun constructie als door de gebezigde vocabulaire een natuurlijk taalgebruik in de weg stonden en waardoor de voorstelling een irritant pseudo- ïntellectueel sfeertje kreeg. Het ^J^MSTERDAM - 'Zal ik je moeder even geven?, door toneelgroep Sater zou oorspronkelijk op 14 - maart in première zijn gegaan. Dat feest ging in verband met ziekte van de actrice Marie-Loui- se Stheins niet door. De voorstel ling werd echter wel doorge speeld, met Maroesja Lacunes als invalster en was in die bezet ting op 1 mei te zien in het Lak- theater. Bij de officièle première eind vorige week in Amsterdam, bleek er sindsdien nog heel wat aan het stuk gesleuteld te zijn, wat de uitgestelde premiere rechtvaardigde. Zal ik je moeder even geven?, ge schreven en geregistreerd door -1 Peter de Baan. handelt over een groep teleurgestelde dertigers, j die zich afvraagt wat er van haar idealen gekomen is. Hun linkse wereldbeeld moet steeds meer wijken voor de beslommeringen van alledag; het gevecht dat ze voerden met de wereld is afgeg leden tot een gevecht met zich zelf. Annet, Willem. Jac, Judith en Ger ontmoeten elkaar na eni ge jaren weer in het vakantie kamp voor vermoeide intellec- 'Sater' en de intellectuele desillusie tuelen dat Annet en Willem van de grond proberen te krijgen. Geldproblemen blijken ook dit ideaal ver van de verwezenlij king te houden. De val van zwartwerker Freek, in dienst van Willem, stuwt het stuk naar zijn dramatische hoogtepunt. 'Moeder' is door de veranderingen uitgesprokener geworden. Be paalde wendingen worden voor bereid en aannemelijker ge maakt. handelingen en sfeerte keningen zijn duidelijker gewor den, overbodige scènes zijn weg gelaten. Het einde is sterk inge kort en verduidelijkt: de desil- lussie en onmacht van de Perso nages is onmiskenbaar. In een wat rommelig decor speelt Sater de voorstelling met veel vaart: er zijn echter nog gedeel- teurs kunnen uitstekend dansen en zingen, maar geen van hen is een echte theaterpersoonlijkheid. En in een dergelijk stuk, zonder duidelijk verhaal, opgebouwd uit traditioneel gebrachte songs en dan sen, is dat een gemis. De musical bekommert zich verder weinig om een lijn; overgangen van heden naar verleden, van dialoog naar zang, van de ene persoon naar de andere zijn slordig. Ook blijft het einde maar wat in de lucht hangen. De produktie maakt op een Nederlands publiek overi gens een heel andere indruk dan op een Ameri kaans. Het gaat hier immers om Amerikaans cul tuurgoed dat in de vorm van een 'sentimental jour ney' gepresenteerd wordt. De songs zijn voor ons minder duidelijk aanwezig. In Nederland moet de voorstelling het helemaal hebben van de goede uit voering van het zang- en danswerk. En dan wreekt zich de keuze van de Prins Willem-Alexanderzaal van het Congresgebouw. In de akoestisch toch al matige zaal werden muziek en zang door de slecht afgestelde geluidsapparatuur danig verminkt, zodat alle warmte uit de stemmen verdween en slechts schel getetter overbleef. 'Bubbling brown sugar' is een sympathiek musical waarvan vooral de zang het nogal magere gegeven doet vergeten, mits men de voorstelling niet in voornoemde zaal ziet. JACQUELINE MAHIEU EKJ NOÜ WEET Ik NIET FRED BASSET P&ACWTV3 NOS NOOTT i 1D.ETS J .X Ge*ÊN: ^SCH/TTER£NO' 2UXE MOOIS KLÊU06N Ja, 'iedereen vind my knap en mooi van tekening... /Uj\ prachtig' shosugI De belevenissen van Jommeke DE VOL Agenda werd aldus teveel een avond voor ingewijden, die de citaten uit Büchner's werk en de verwij zingen naar zijn leven en zijn po litieke activiteiten in hun con text konden plaatsen. De on- voorbeeide toeschouwer zal het er moeilijk mee hebben, temeer daar de uiterst sobere enscene ring bepaald niet verhelderend werkt. Dat de voorstelling als ge heel bovendien gekenmerkt werd door een zekere mate van stroefheid, leek erop te wijzen dat de opvoerenden zich met de teksten van Mehring al evenmin erg gelukkig voelden. De vraag is of vertaler Dolf Verspoor niet voor iets meer souplesse had kunnen zorgen. De volgende voorstellingen van "Büchner's strijd" in het HOT zijn op 1, 2, 3. 4, 17 en 19 september PAUL KORENHOF ten waar het stuk sleept door te lang uitgesponnen scènes. Wil lem. Jac en Ger worden door de schrijver en de acteurs nogal als typetjes neergezet, wat welis waar een goede basis is voor me nige humoristische scène, maar ook de personages zeer voorspel baar maakt. Annet en Judith zijn daarentegen subtieler, menselij ker, kwetsbaarder en daardoor de verliezers in het stuk. Als toneelproduktie is 'Moeder' re delijk geslaagd, maar het heeft een irritant trekje. De mensen waar het allemaal om draait zijn intellectuelen, die zeer goed in staat zyn hun onvermogen te herkennen, onder woorden te brengen en te analyseren. En ze zijn ook niet te beroerd elkaar enkele therapeutische suggesties aan de hand te doen. Hun proble men met het 'eigen ik' zijn luxe problemen van hen die materieel niets tekort schieten en in vele opzichten hun eigen weg kunnen bepalen. Hierover toneelstukken te maken, maak deze problemen belangrijker dan ze, naar verhou ding zijn. JACQUELINE MAHIEU Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Raiders of the lost ark", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo 14.15. 16.30, 19 00 en 21.15 uur. 12 jr. CAMERA (124919): "Once upon a time in the West", da. 20.00 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Muppetfilm" za., zo en woe. 14.30 uur. Nachtvoorstelling: "Casanova" vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. L1DU 1 (124130): "Christiane F". da 14.30, 19 00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 12 jr. LIDO 2: "For your eyes only", da 14 30. LIDO 3: "Death hunt", da. 14.30. 19 00 en 21.15 uur, zo ook 16.45 uur. 16 jr. LIDO 4: "Fort Apache the Bronx", da. STUDIO (133210): "Het laatste omen" da 19 00 en 21 15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 16 jr. Kindermatinee "Donald Duck", za. en woe 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. TRIANON (123875) "Het dodenschip" da 14.30. 19 00 en 21.15 yiur, zo. 14.15, 16.30. 19.00 en 21 15 uur. 16 jr REX (125414): "Blond ambitions", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15. 16.30. 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling "Dat is het einde" za. 23.30 uur, 18 jr. Bioscopen Alphen (reserveren 01720-20800) EURO 1: "For your eyes only", da. 13.30. 18.30 en 21.15 uur. zo 13.15, 16.00, 18.30 en 21 15 uur. 12 jr Nachtvoorstelling "Force 10 from Na- varone", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Fort Apache the Bronx", da. 13.30. 18.30 en 21.15 uur, zo. 13.15, 16.00, 18.30 en 21.15 uur, 16 jr. Galerie de Oude Rijn - Stille Mar»- 4, t m 29 9. expositie van Corneille litho's en Nick Fritz keramiek, d» l/m za van 10-18 uur. do van 10-21 uur en zon van 11-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde. Steenstraat 1. t/m 3 1 "82. "Indianen van Mexico. Azteken in 't Verleden, Nahuas van Heden, geopend ma t'm za 10-17 uur; zo- en feestdagen 13-17 uur Hortus Botanicus - Orai\jerie, ingang Rapenburg 73. tot 28/9. tentoonstelling 'Bomen, Beesten, Hout', geopend van ma t'm za van 10 tot 16.30 uur en zo van 12.30 tot 15 30 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la. t/m 15/11. tentoonstelling "Mooie klokken, beste kijkers". Sterrenkunde in de 19e eeuw ma. t/m za. van 10-17 uur zo.. 13- IV uur (na 1/10 tot 16 uur). Nachtvoorstelling "Invasion of the bo- dvsnatchers". za 24 00 uur. 16 jr. EURO 3 The Octagon", da 13 45. 18.30 EURO 4 "Zeven mannen zonder vrees", da. 18 30 en 21.00 uur. do.. vr4 ma. en di. ook 13.30 uur, 16 jr Kindermatinee: "Herbie is de pisang" za.. zo en woe. 13.30 uur nachtvoorstelling "Intieme spelletjes" za. 24.00 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten (reserveren 01717-4354) GREENWAY: 'The fearless vampire- "Meatballs vr. 19 00 uur. za. 16 00 en 19 00 uur. zo 15 30 en 18 30 uur. wo» 16 00 uur. 12 jr Kindervoorstelling "Pietje Bell", za. 14.00 uur. zo 13 45. woe 14.15 uur Biopscopen Katwijk (reserveren 01718-74011 CITY 1 "Zeewolven", da 14 45.18.45 en 21.15 uur. 12 jr CITY 2: "Smokey and the bandit, 2', da 14 45, 18.45 en 21.15 uur. al. CITY 3 "A change of seasons", da 14 45. 18 45 en 21 15 uur. 16 jr CITY 4 Kentucky fried movie", da fijn Vermen* krab koude ajrdappclpur»-»- door. 3 eetlepel» olie. I C"Od -r 1 M-r p aas rd bii en boter bi; L' kunt dit pelpurer weg n meng erfii-otlepcl» roomdc»>r daarbij itffdi foed roe- WINA BORN Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Ebsabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30-19 30 uur Kraamafdeling vaders extra van 18 00-18 30 uur Kinderafdeling dage lijks van 14 00-19 00 uur (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuur Elisabethziekenhuis. Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 van 15.00-16 00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- cc.U. (hartbewaking) dagelijks 14 15-14 45 en van 19 00-19 30 uur Intensieve verpleging dagelijks 14.00-14 30 en van 19 00-19 30 uur Academisch Ziekenhuis Voor alle pattenten beha li* kinderen zijn de bezoekuren als volgt Elke dag 14 15-15 00 uur 18 30-19.30 uur Avondbezoekuur afdebng Verloskunde 18 00-19 00 uur. Praematurcnafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18 30 18.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten wanne*. voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken Bezoektijden Kindrrkhniek Dagelijks. 15 00-15.45 uur 18 30-19 00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag 14 15-15 00 uur 18.30-19 00 uur Alphen aan den Rijn Ri*oord: ie *-n 2e klas 11 11 30. 13 30-14 15 en 18 30-19 30 jut 3e kiu 13 30-14 15 en 18 30-19 30 uur Kraama! deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunner dag en nacht worden gemeld by het in formatiecentrum Geluidshinder Schip h>1 (020-175000) ((Dud<^ licuws 31 augustus 1981 Honderd jaar geleden stond in de krant: Jn de "Temps" leest men. dat prof dr. H. G van de Sande Baichuyzen. directeur van het observatorium te Leiden, de jongste zitting der Panjsche Academie van Wetenschappen bijivoonde Dit geschiedde op voorstel ixjn den Franschcn astronoom F aye (V d. Sande Bakhuyzen. 1838-1923. was van 1872 tot 1908 hoogleraar in de astronomie te Leiden. Red Verleden week werd zekere rrouu) Masson. die in een bosch bij Beaunay in het Fransche de partement Marne gras sneed, voor de oogen van haren ge- brekkelijken man door een hert aangevallen en. ofschoon ztj zich met hare sikkel dapper ver weerde en mede dorjr haar ge schreeuw ten slotte het dier ver dreef, zoo hevig gestooten en vertrapt, dat zij eenige uren la ter onder groote smarten den geest gaf. -Uit Washington wordt ge meld. dat de overheid maatre gelen heeft genomen tegenover de geheime bedreigingen om ingeval president Garfield sterft, zijn aanvaller Gutteau te lynchen. Generaal Sherman houdt duizend man troepen met zwaar geschut gereed om des noods de gevangenis te bescher men leaen het gepeupel. jaar geleden - Op den Helvoirlschen weg te Vught had gisternacht een mo torongeluk plaats dat wonder boven wonder zonder dooden i.t afgeloopen Omstreeks 12 uur kwam uit de richting IJzeren Man de heer J S op zijn Rudge- machine met een snelheid van 120 K.M per uur Ter hoogte van de Koestraat gekomen sloeg plotseling een geweldige vlam uit den tn vollen vaart i>oortstuivenden motor De be stuurder remde oogenblikkehjk en wel zóó krachtig, dat hij nan den motor geslingerd u>erd, ter- Wijl het brandende vehikel een 30-tal meter verder tegen het trottoir sloeg en als een bru>< dende massa bleef liggen De heer J S kwam er. behoudens ontvellingen aan handen en schouder, ongedeerd af. terwijl het een geluk genoemd mag uxjrden, dat er zich geen perso nen op den rijweg bevonden op het oogenblil dat de branden de motor onbestuurd voorthol de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 21