r/RADi 'Meat Loaf kwam als geschenk ^)vandaag^ toegelicht Rotterdam Folk 81 met sleep-iii Jim Stemman nu zelf solo I Donderdags openhuis en koffie. Anita Loos overleden WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1981 PAGINA 5 ROTTERDAM (ANP) - Folk blijft het uitgangspunt bij het zesde Rotterdam Folk Festival dat 3,4 en 5 septem ber in De Doelen in de Maas stad wordt gehouden. Vol gens organisator Huub van Dael glijden steeds meer folk-festivals in Europa af naar algemene muziekfesti vals waar met name ook gro te top-attracties aan bod ko men. Rotterdam Folk '81. in middels uitgegroeid tot het grootste indoor-festival op zijn gebied, heeft dan ook geen groepen gecontrac teerd die op een popfestival thuis horen. Opvallend is dat dit jaar rela tief weinig Angelsaksische volksmuziek op het pro gramma staat. Volgens Van Dael heeft de organisatie heel Europa afgegraasd. Het gevolg is dat groepen uit heel Europa komen en als buitenbeentjes Cate en An na McGarrigle uit Canada en Zulfu Livaneli uit Tur kije. De organisatie heeft verder geprobeerd musici te selecteren die instrumenten bespelen die men op folk-fes tivals minder vaak tegen komt, zoals het Finse snaar instrument de kantele. De kosten van Rotterdam Folk bedragen 175.000 gulden. De 6.000 tot 8.000 bezoekers die worden verwacht brengen 75.000 gulden in het laatje. De gemeente Rotterdam ver leent een subsidie van een s'ieuw dit jaar is dat de festi val bezoekers gebruik kun nen maken van een sleep-in voor de overnachting van zaterdag op zondag. Het was de organisatie voorgaande jaren gebleken dat veel be zoekers, die van ver buiten Rotterdam komen, op het nabij gelegen Centraal Sta tion de nacht doorbrachten in afwachting van hun eer ste trein. AMSTERDAM (GPD) - Zo heroisch als hij op de hoes van zijn eerste eigen plaat staat afgebeeld zo anders ziet hij er in werkelijkheid uit. Zijn omvang neigt een beetje naar die van Meat Loaf terwijl zijn haar al behoorlijk grijs is geworden. De vergelijking met Meat Loaf gaat overigens veel verder voor Jim Steinman. Wie zijn elpee Bad For Good hoort zal ogenblikkelijk zeg gen ,,Hé, dat is regelrecht gepikt van Meat LoafInder daad is de gelijkenis sprekend. Alleen is de waarheid even anders. Niet Jim Steinman is de dief van Meat Loafs werk, maar Meat Loaf is de zanger die het werk van Stein man mocht zingen op diens elpee Bat Out Of Hell. Jim Steinman namelijk schreef alle muziek voor Bat Out Of Heil, alleen was hij van mening dat hij het zelf niet kon zingen. Doordat Meat Loaf het tijdens Bad For Good liet afweten besloot hij daarom maar zelf te zingen. Het resultaat is een ijzersterke opvol ger voor Bat Out Of Hell, die ech ter wel wat lang op zich heeft la ten wachten. Steinman was on langs in Nederland om uiteen te zetten hoe het met Meat Loaf gaat en hoe zijn eerste solo-elpee tot stand is gekomen. Evenals Bat Out Of Hell is ook deze plaat ge produceerd door Todd Rundg- ren, die ook gitaar speelt. Op pia no treffen we Roy Bittan aan van de begeleidingsband van Bruce Springsteen. Zangeres is de don kere schoonheid Karla DeVito terwijl opnieuw Ellen Foley mee zingt. Jim Steinman: „Ik ben geboren in Californié maar toen ik een jaar of twaalf was zijn we verhuisd naar New York. Ik voel me daar thuis. Hoewel de muziek die ik schrijf een combinatie is tussen New York en Californië. Muziek uit Californié is melodieuzer. Daar naast heb ik veel Wagneriaanse invloeden in mijn muziek. Ik luis ter erg graag naar opera. Als kind al. Dat beinvloedt mijn rock and roll. Wagner is mijn lievelings componist, maar ook andere Duitsers vind ik goed zoals Mah ler en dergelijke. Ik ben opgegroeid in New York maar heb gestudeerd in Massa chusetts Toneel heb ik gedaan. Oostduits musicus uitgeweken naar W.-Duitsland TOKIO (DPA) - Een lid van een orkest in Leipzig in de DDR heeft tijdens een tournee in Ja pan gebruik gemaakt van de ge legenheid om uit te wijken naar de Bondsrepubliek. Het Japanse ministerie van buiten landse zaken maakte gisteren be kend dat de 36-jarige musicus Egbert gisteren van de luchtha ven Narita bij Tokio naar Frank- fort-Main vertrok. Hij zou als re den voor zijn vlucht hebben op gegeven dat hij zich in de DDR politiek noch muzikaal vrij kon ontplooien. Hoppe, die vrouw en kinderen in de DDR achterlaat, was op 14 au gustus met het orkest uit Leipzig in Japan aangekomen. Begin de ze week wendde hij zich tot de Westduitse ambassade in Tokio. Eerder deze maand week een Tsje chisch muzikantenechtpaar, ver bonden aan de Tsjechische Fil harmonie, in Japan uit en reisde naar Canada. Toen ik klaar was heb ik gewerkt voor het New York Shakespeare Festival. King Lear en dergelijke. Maar ook eigen stukken. Meat Loaf heb ik leren kennen toen hij op auditie kwam voor een stuk dat ik had geschreven. Dat was in 1975. Ik was toen 24 jaar oud. Wat ik geschreven had was een musi cal en eigenlijk was ik van plan het zelf te gaan zingen. Alleen kon ik toendertijd niet zelf zin gen. Ik had ruzie gehad in een bar. Een week voor ik Meat Loaf leerde kennen. Ik had op acht plaatsen mijn neus gebroken. Je zult wel lachen maar dat was ge daan door een gigantische vrou welijke heli's angel. Die had mij knock out geslagen. Het leek wel of ik onder een dieseltruck had gelegen. In elk geval kon ik niet zelf zingen in die tijd. De arts die mij toen opereerde moet familie geweest zijn van die vrouw want hij brak elk stukkie bot dat nog heel was. Heel slecht werk was dat. Ik heb twee jaar niet kunnen zingen". Te seksueel „Toen Meat Loaf verscheen was het alsof de hemel mij een andere stem zond. Hij kwam op mij Wag neriaans over. De meeste tenoren die Wagner doen zijn nogal vet dus dat kwam mooi uit. Hij was perfect geschikt voor een project dat ik op het oog had. Bat Out Of Heil was dat. Het heeft twee jaar geduurd voordat we ermee klaar waren. Toen het af was hebben we 25 platenmaatschappijen be naderd om het uit te brengen. Niemand wilde. We hebben het ten gehore gebracht in heel klei ne kamertjes voor platenbonzen. En ook dan geeft Meat Loaf zich Jim Steinman: 'Ik luister graag alsof hij voor 25.000 man staat te zingen. Het zweet stroomt over zijn gezicht en de damp slaat van hem af. Net een vulkaan. Ellen Foley was daar toen bij als zange res. Paradise By The Dashboard- light. Maar ze vonden het alle maal te dramatisch. Te theatraal. Ze vonden het ook te agressief en te seksueel. Alles wat ik er goed aan vond werd afgekeurd. Om die reden was geen enkele maatschappij geinteresseerd geld uit te geven om mijn muziek op de plaat te zetten. Producers wisten er ook geen weg mee. De eerste die het zag zitten was Todd Rundgren. Hij zag geen enkel probleem. Het heeft toen nog een jaar geduurd voordat het einde lijk op de plaat stond. Meat Loaf namelijk leert erg slecht teksten uit zijn hoofd. Regel voor regel heb ik het erin gestampt. Hij had ook geen ervaring met dit soort muziek. Hij was tot dan gewend om gospels te zingen. Het on schuldige kind uit het diepe zuiden van de VS. Niks geen rock and roll. Hij geloofde zelf ook niet ADVERTENTIE Natuurlijk bent u elke dag welkom in onze zaak. Maar donderdag middag nemen we extra tijd om onze schitterende bontkollektie te showen. Gezellig, met een kopje koffie, genieten van bontmode op z^i best. Vrijblijvend^ natuurlijk!. Hoogstraat 5 Gouda. Tel. 01820-14138. Donkersteeg 3 Leiden. Tel. 071-121406. dat hij kon zingen. Dat heb ik hem geleerd. Het is dan ook iro nisch dat mensen nu tegen mij zeggen dat ik zing als Meat Loaf. Want hij zingt zoals ik Toen de plaat werd uitgebracht heeft hij acht maanden lang niets gedaan. Niemand wilde hem draaien. Pas nadat we op tournee waren geweest, begon het te lope- Spanning „De plaat Bad For Good was ook bedoeld als opvolger voor Meat Loaf. Het moest Bad Out Of Heil deel 2 worden. Tijdens de repeti ties bleek echter dat Meat Loaf tijdens de tournee zijn stem had verknoeid. Hij klonk als dat klei ne meisje in de film Exorcist. Ver schrikkelijk. Hij heeft talloze art sen bezocht, maar niets hielp. Na een jaar heb ik het opgegeven. Ik geloof ook dat zijn probleem een deel geestelijke oorzaken had. Hij was bang dat hij Bat Out Of Heil niet zou kunnen overtreffen. Die druk, hè. Hij heeft toen zelf voorgesteld dat ik mijn nummers maar zelf ging zingen. Daarmee viel ook de spanning van hem af. Die legde hij op mijn schouders. Zo is mijn eerste solo-elpee ontstaan. Ik vind het zelf mooier dan Bat Out Of Heil. De muziek gaat dieper Toch lijkt het er wel op. Er staat weer een duet op en dergelijke. Dat heb ik ook gedaan om Karla DeVito een plezier te doen. Op Bat Out Of Heil werd gezongen door Ellen Foley. Alleen kon die niet mee op tournee waardoor Karla dat heeft gedaan. Op het filmpje voor tv is het ook Karla die playback zingt bij de stem van Ellen. Daarom heb ik voor haar een eigen nummer geschreven op Bad For Good. Die twee zijn heel verschillend maar hebben allebei een gewel dig gevoel voor drama. Ze acte ren geweldig. Ellen is meer het Greta Garbo-type en Karla een beetje Jean Harlow. Op de twee de plaat is Ellen er wel om achter grondzang te doen. In Amerika is er goed gereageerd op Bad For Good. Natuurlijk wordt de plaat vergeleken met de eerste maar dan doorstaat hij de kritiek ge weldig. Er staan ook heel moeilij ke stukken op om te zingen. Maar ik heb ervan genoten. Het is een heel manlijk album geworden. Er gaat veel fysieke kracht van uit. Ik geef mij ook helemaal tijdens het zingen. Ik ben op dit moment bezig een nieuwe plaat voor Meat Loaf te schrijven. Dat wordt heel anders dan het publiek van hem ver wacht. Een persoonlijker en ook onschuldiger plaat. Dat past be ter bij hem". PIETER GROENEWOLD Hamilton Barr (79) overleden NEW YORK (ANP) - De Ameri kaanse kunsthistoricus profes sor Hamilton Barr. onder wiens leiding het Museum of Modern Art in New York de belangrijkste en omvangrijkste collectie kunst uit de twintigste eeuw verzamel de. is in het afgelopen weekeinde op 79-jange leeftijd in Salisbury, Connecticut, overleden. De New York Times en de Herald Tribune omschreven Barr in hun edities van maandag als de vin dingrijkste en invloedrijkste mu seumdirecteur van onze eeuw. Onder de leiding van Barr bracht het Museum of Modern Art ex posities op een zeer breed vlak. vanerend van werken van Matis se en Picasso tot schrijfmachines en benzinepompen. Van zijn hand verschenen diverse werken over moderne kunst, waarvan een aantal inmiddels klassiek is geworden. Barr wist het museum te vormen tot het belangrijkste centrum van kunst van de 20ste eeuw. Door de gebruikelijke museum- grenzen op het gebied van "scho ne kunsten" ver te overschrijden oefende het museum van Barr een sterke invloed op de smaak van het publiek, op het kunston derwijs en op andere musea. Hoewel Barr geloofde dat een scherpe definitie van wat moder ne kunst is niet gegeven kan worden trachtte hij deze te analy seren in belangrijke publikaties als "Cubisme and abstract art". "Picasso, fifty years of his art' en "Matisse: his art and his public" NEW YORK (UPI) - Anita Loos, wier novelle "Gentlemen prefer blondes" op het witte doek on sterfelijk werd gemaakt door Ma rilyn Monroe, is gisteren op 88- jarige leefti|d overleden In haar carrière als schrijfster schreef Anita Loos tal van ro mans. toneelspelen en film scripts. "Gentlemen prefer blon des" dateerde uit 1925 Een jaar later schreef zij samen met haar man, wijlen regisseur John Emerson, de toneelversie van het werk In 1951 volgde een modernisering voor een musical op hqt toneel waarin Carol Chan- ning schitterde. De beroemdst geworden versie van "Gentlemen prefer blondes" was echter de filmmusical uit 1953 met Monroe. I 2) De Nederlandse sterre die slrale - Rubberen Robbie: 2(1) One day in your life - Michael Jackson: 3(6) Wordy Rappmghood - Tom Tom Club: 4 5) No me hables - Juan Pardo: 5(3) The Caribean Disco Show - Lobo; 6(4) More Stars - Stars on 45: 7 <10) Hold on tight - Elo: 8 (14) Hands up - Ottawan: 9 (12) Ghost Town - Specials: !0 8) Rio - May wood: II (13) Cantara Pepe - The Press, 12 7) 13 (17) 14 (26) 17 9) 18 (23) 19 (34) 20 (29) 21 (20) A woman needs love - Ray Parker en Ray Dio: Happy birthday - Ste rne Wonder: For your eyes only - Sheen a Easton; Your love - Lime: There's a guy works down - Kirsty Maccoll: Going back to my roots - Odyssey: Who let the heartache in - Patricia Paay: The old Calahan - BZN: Pull up to the bumper - Grace Jones: Malaika - Boney M: 22 (15) Slow hand - Pointer Sisters: 23 (28) Je sins un ruck star - Bill Wyman 24 (27) 'k Zal je heb - Benny Neyman; 25 (25) Une chambre pour la it it it - Pussycat: 26 (32) Kom van dat dak af - Peter Koelewijn en zijn Rockets: 27 (16) Can Can - Bad Man- 28 (33) Zeeman - Ciskei Peters, 29 (30) Tingeling - LUV: 30 (21) Chequered Love - Kim u ime 31 Hooked on classics - The Royal Philharmonic Orchestra: 32 (38) Que pasa-me no pop 1 - Kid Creole. Coconuts en Coati Mundi. 33 -) Lady - Commodores: 34 (19) Tick a tumps my heart - Babe. 35 (22) You drive me crazy - Shakin' Stevens. 36 (-> PS - Dolly Dots. 37 (24) Body talk - Imagina tion: 38 -) Chant no. 1 - Spandau Ballet; 39 Moeder mag ik trouiven on':n - we Bi tctti to 40 (31) Amor de mis amore - Julio Iglesias (Stichting Ned. Top 40 NEDERLAND 1 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.45 - Staatsloterij (NOS) 18.50 Toeristische tips (NOS) 18.55 Be re boot (NOS) 19 00 Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 Wallenstein (NOS) 21.15 Quardro hotteterre speelt (NOS) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 Studio Sport (NOS) 23.15 Journaal (NOS) 23.20 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.57 Journaal (NOS) 18.59 De schoolkrant (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON-KRO-RKK) 20.00 Journaal (NOS) 20 27 - Film van de SNV (SOCUTERA) 20.32 Nederland Muziekland (VOO) 21.46 Daar sta je dan (VOO) 22.12 A ring to fight (VOO) 22.38 Hitchcock vertelt (VOO) 23.02 - Follow me (TELEAC) 23.37 Journaal (NOS) 23.42 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr NDR: 18.30 Actua liteiten. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Kumpel mit Chauffeur 19.25 Regio nal magazine 19.59 Pro- grammaoverz WDR 18.00 Televi sieportret.) 18 10 Sonnenpferde. 19 15 Actualiteiten. 19 45 Vater und Sohn 20.00 Journaal. 20 15 Inva sion. 22 00 Filmreportage. 22.30 Ac tualiteiten. DUITSLAND II 18.20 Muzikale kwis. 18.57 Pro- grammaoverz. 19.00 Journaal. 19.30 Jongerenmagazine 20 15 Informa tief progr 21 00 Actualiteiten 21 20 Vegas. 22.05 Informatief progr. 22 10 Flmreportage. 22.40 Sport. 23.45 DUITSLAND III WDR 18 00 Kleuterprogr 18 30 Serie slap sticks 19 00 Doe serie 19 45 Pop- progr. 20 00 Journaal 20 15 Informa tief- en amusementsprogr. 21 45 Doe. 22 30 Die Bande der Funf. 23 45 BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.00 Kleuterserie 18.15 Kinderse rie 182" Kindet i 25 Jeugd serie 19 12 Informatief progr 19.37 Mededelingen en morgen 19 45 Journaal. 20.10 Weerbericht 20 15 Arnold 20 40 t Was maar een spel letje. 21.30 Informatief progr 22.10 Cultureel progr. 22.45 Journaal NET II 20 15 Obsessie 21.50 Sportreporta- In de NOS-televisierubriek Studio Sport (Nederland 1.21.55 uur) komen vanavond twee samenvattingen van wedstrijden uit de competitie betaald voetbal. Welke wedstrijden dat zijn mag de NOS volgens contract met de KNVB niet bekend maken Studio Sport besteedt voorts aandacht aan het jaarlijkse atletiek-gala m Zurich. De NOS-radiorubriek Langs de lijn' 'Hilversum 1 20 02 uur) is deze avond geheel gewijd aan de competitie betaald voetbaL In de televisie-actualiteitenrubriek Kenmerk van de IKON wordt vanavond een film vertoond van Frank Velling a over Bolivia Vel- linga heeft met nog twee collega's twee en een halve maand door dit land gereisd en heeft op acht mm film persoonlijke indrukken vastgelegd over het leven en denken van de "gewone mensen. Ne derland 2, 19.25 uur) In het tv-programma 'Nederland Muziekland' vc den vanavond o.a. op Saskia en Serge. Antra Meijer. Shirley Zwe- rus. André Hazes en de groep Lemming. (Nederland 2. 20.32 uur) WOENSDAG 19 AUGUSTUS HILVERSUM I 18.11 Hier en nu- woensdagmagazine 19 02 (S) Amu- scmenlsmuz NOS 19 30 Hobbv- scoop. 20 02 (Si Langs de lijn. sport enmuz 23 04 (S) Met het oog op mor gen NCRV 0 02 (S) Late datm 1.02 (S)Metropole orkest 1 30 (Sl Tussen 60 plus en 70 min. 2.02 (S) Nacht- HILVERSUM II 18 00 BRAssband Magazine RVU- NOS 18 3o Vrouwengeschiedenis. VARA 18 50 Lichte grammofoon- muz 19 00 S<> De Rode Draad onder professoren 20 00 S<) Viool en pia no 20 20 (S) Het zout inde pap 2100 (S) Omroeporkest en Groot Omroep koor 22.30 Nwi NOS 22 40 Antil liaanse musici over hun muz. VARA 23 25 Muziek van deze eeuw 23 55 HILVERSUM III NOS 18 04 De Avondspits met de Nationale Hitparade KRO 19 02 (S) Kauhfaser 22 02 Rock TempeL 23 02 Walhalla DONDERDAG 20 AUGUSTUS HILVERSUM I i 9.03 (S) Wie weet w aar Willem Wever woont 10 02 (S) Muziek bij de koffie 11 30(S)Twaal- luurtje 12 40 (S) Midd.igpao/e- HILVERSUM II 7 00 Nws 7 10 Ochtendgymnastiek. 7.20 AVRO Aktueel en informatief 7 36 en 8 36 AVRO's Radiojournaal. 7 30. 8 00 en 8 30 Nw- 'umCvmnas- tiek voor de vrouw 9 10 Waterstan den NOS 9 15 Werkbank AVRO 9 25AVRO-dite 9 30 Radiojournaal- nieuwsflits 11 00 Radio Lawaaipa- pegaai. 11 lo Lichte grammofoon- 11 30 Radiojournaal- RVUNOS 11 56 Aldoendc leert n AVRO 1226 Mededelingen voor land en tuinbouw 12 30 Nws 12 36 AVRO s Radiojournaal 13 00 Nws 13.11 Buitenland spectrum 1335 Per Saldo 14 00 Voor mij kan iet wat 14 3') Radiojournaal- nieuwsflits. 15.32 In de wetenschap dat 15 50 Radio Lawaaipapcgaai 16 00 Buiten 16 30 Radiojournaal- nieuwsflits 16 32 Mor. vieux, ma vietllc 17 24 Mededelingen 17 .10 Nws 17 36 AVRO"» Radiojournaal 17 55 Per Saldo HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws TROS 7.02 De Havermoutshow 9 02 I>e Hugo van Gelderen Show 1103 De Polder- popparade 12 03 De Nederlandsali- ge Top-10 13 03 50-Pop of een enve lop 15 03 TROS Top-50 HILVERSUM IV VARA 7 00 Nw* 7 02 Morgenrood 9 00 Nws 'i 02 De Duitse opera 1925- 1950 10 20 De ionge Mozart 10 55 Monteverdi Koor 12.00 Nw* 12 02 Pianorecital 13 05 Het zout in de pap 13 30 Sonate voor viool en pia no 14 00 Nws 14 02 Schonbcrg En semble 15 20 Ftji-st der herkenning 15 55 Het zout in de pap 16 20 Voca le mui RVU-NOS 17 00 De jafcr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5