Trijfel
Lacy J. Dalton: zangeres
met rijke country-s tijl
DE GROEI MASKERS
VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1981
VARIA
Koningsgezind
Op het gevaar af dat ik voor
taan bekend zal staan als de
meest koningsgezinde colum
nist van Nederland, wil ik
toch nog één keer terugkomen
op „het spul waar dromen
van gemaakt worden zoals
de aartsbisschop van Canter
bury het zo treffend om
schreef. Dat hij daarbij Sha
kespeare citeerde, „we are
such stuff as dreams are ma
de on" (De Storm, o ja), blijkt
de meeste commentatoren in
binnen- en buitenland te zijn
ontgaan, hoewel het toch al
gemeen bekend is dat Engelse
aartsbisschoppen uitsluitend
uit de bijbel en Shakespeare
citeren.
De aanleiding om terug te ko
men op „het" huwelijk zijn de
kleurenfoto's die gisteren en
eergisteren via de buiten
landse geïllustreerde bladen
binnendruppelden. Nu heeft
Franz Kafka weliswaar ooit
gezegd dat niets zo bedriege-
lijk kan zijn als een foto, en u
weet wat die vriend ten ant
woord kreeg op zijn bewonde
rende opmerking: „Mijn he
mel, wat heb jij een prachtige
baby!" („O. dat is nog niets,
dan heb je de foto nog niet ge
zien!"), maar ik behoor toch
tot de sekte die gelooft dat een
foto, hoe stilstaand ook, in
veel gevallen meer informatie
kan geven dan de bewegende
beelden van film en televisie.
Bussi
Neem bijvoorbeeld de foto die
in het Duitse weekblad „Bun-
te" gekarakteriseerd wordt
als „Das schönste Bild des
Jahres": de kus op het balkon.
„Bunte meldt dat het publiek
riep: Give her a big fat
smack, ol' chap!", en vertaalt
dat bereidwillig met: ,.Gib
ihr ein dickes Bussi. alter
Junge!", wat zoveel betekent
als: „Geef haar een dikke
smakkerd, ouwe jongen!", en
we zien dat moment dan ook
prachtig vereeuwigd. Als ik
er vijf seconden naar kijk.
duurt het vijf seconden, als ik
er vijf minuten naar kijk
duurt het vijf minuten, en als
ik er vijf weken naar zou wil
len kiiken (en die tijd komt
Door
Kico
Scheepmaker
m
heus nog wel), dan duurt die
kus op de foto vijf weken. Dat
is het mooie van fotografie
Hoe meer je naar die foto's
kijkt, hoe meer je het idee
krijgt dat ze elkaar „geruime
tijd" hebben staan kussen, zo
als de prijswinnaar ten be
hoeve van de fotografen ook
geruime tijd de hand staat te
schudden van degeen die hem
de prijs heeft overhandigd.
Maar ik heb de videobeelden
er nog eens op nagekeken, en
toen tot mijn verrassing ge
zien dat het een ultrakorte,
vluchtige kus was. Hoofden
naar elkaar, kus, hoofden
weer van elkaar. Waarbij
Charles in feite niet Diana
kuste, maar Diana Charles.
Het boeiendste is, de foto's
van het „moment suprème" te
vergelijken in de Amerikaan
se weekbladen -„Time" en
„Newsweek". In Newsweek
zijn hun lippen nog enkele
centimeters van elkaar ver
wijderd (je ziet daarop ook.
dat Diana zich lichtelijk
naar Charles toebuigt, en niet
andersom; hij heeft zijn ogen
dan nog open), in „Time"
kussen zij elkaar daadwerke
lijk, en heeft Charles zijn
ogen dicht. Nog een geluk dus
dat er een foto van gemaakt
is, anders had hij het zelf
nooit gezien. Op die beide fo
to's, die een fractie van een se
conde na elkaar genomen
werden, zie je van links naar
rechts prins Philip, koningin
moeder Elizabeth, bruidsjon
ker lord Nicholas Windsor,
bruidsjonker Edward van
Cutsem, bruidsmeisje Sarah-
Jane Gaselee, bruidsmeisje
Catherine Cameron, prinses
Diana, bruidsmeisje Clemen
tine Hambro. prins Charles,
en koningin Elizabeth 11. Op
merkelijk is, dat geen „direc
te getuigen" die plotselinge,
vluchtige kus zien: ze kijken
allemaal naar de menigte.
Aardig is ook, dat de twee
linkse bruidsmeisjes tijdens
de kus allebei de rechterhand,
respectievelijk rechterpols,
van Diana vasthouden. - zelfs
op dat moment verloochent de
peuterspeelzaal juf zich niet!.
Kabeljauw
Toen ik later merkte hoe kort
die beroemde kus in feite ge
duurd had, kreeg is des te
meer respect voor die fotogra
fen die NI ET (zoals de overige
personen op het Koninklijk
Balkon) door de kust verrast
werden, maar het Grote Mo
mentfeilloos vastlegden. Met
een daarna herinnerde ik me
wat George Bernard Shaw
gezegd had „De fotograaf is
als een kabeljauw, die een
miljoen eitjes produceert op
dat er eentje tot volle rijpheid
komt"), en ik gaf hem gelijk:
die jongens staan foto's te
maken alsof ze een mitrail
leur afschieten, dus ze konden
„het moment" nauwelijks
missen. Niet zij, maar wij
zijn degenen die iets missen
als we de balkonfoto's bekij
ken, nu en tot in aller eeuwig
heid. Want de meest geliefde
uitsnede, van prins Philip
(links) tot en met koningin
Elizabeth II (rechts), is in fei
te een vervalsing. Links van
prins Philip stonden op het
moment van de kus nog Dia
na's vader en grootmoeder,
en rechts van koningin Eliza
beth II stonden nog prins Ed
ward, de moeder van Diana
en prins Andrew. En Andrew
is juist zo essentieel voor de
kusfoto, omdat hij het, vol
gens de liplezeres van The
Sunday Mirror, was geweest
die Charles heeft opgestookt
Diana te kussen, waarna
Diana dus Charles kuste. En
terwijl de vader, de moeder
en de grootmoeder van de
bruidegom wél op de favorie
te uitsnede staan, zijn de va
der, de moeder en de groot
moeder van de bruid net over
de rand gevallen! Tragisch..
HILVERSUM (GPD) - „Vraag
maar wat je wilt, ik heb mezelf al
zo vaak voor paal gezet. Dat ben
ik gewend", zegt country wes
tern-zangeres Lacy J. Dalton uit
nodigend aan het begin van een
interview. Haar leeftijd (ergens
achter in de dertig) noemt ze on
middellijk als aanknopingspunt
voor een goed roddelverhaal.
Ook probeert ze de schandaalver-
halen te tellen, die in de loop der
jaren over haar geschreven zijn.
Tevergeefs, het waren er te veel-
Over haar leeftijd, heeft ze ooit ge
zegd: „Mijn leeftijd legt me geen
beperkingen op. Ik vind dat ik
géén goede zangeres was, toen ik
jonger was, en ik ben nu een
slechtere zangeres dan ik in de
toekomst zal zijn". Niet meer dan
het juiste reclamepraatje voor in
de folders van CBS, haar platen
maatschappij.
In zekere zin is Lacy Daltons op
stelling echter begrijpelijk: in
haar genre is de grens tussen mu
ziek en gevoelsleven soms moei
lijk te trekken. In songteksten
van Dalton wordt soms duidelijk
aangegeven hoezeer haar werk
met privéleven verstrikt is. „Hill
billy girl with the blues" van haar
laatste langspeler, Hard Times,
vindt ze, in dit opzicht, karakte
ristiek voor haarzelf.
Lacy J. Dalton heeft al haar onder
scheidingen, van „plaat van het
jaar" tot „meest veelbelovende
C&W-artiest", niet slechts aan
verzonnen emoties te danken. Ze
heeft dingen doorgemaakt in een
plattelandsmilieu, waardoor haar
stem onwaarschijnlijk oprecht
klinkt en haar teksten bijna ge
loofwaardig worden. Bovendien
heeft Dalton gekozen voor een
begeleidingsgroep die van wei
nig compromissen wil weten:
haar meest recente muziek klinkt
als country-recht door zee met
een flinke dosis invloeden uit de
rockmuziek.
„Ik ben geboren in een klein boe
rendorp in Noordoost-
Pennsylvania in het oosten van
de Verenigde Staten", zo vertelt
Dalton. „Mijn vader was gids in
een natuurgebied en mijn moe
der bediende in een cafetaria
Lacy J. Dalton: gemakkelijker eigen songs te schrijven dan veel moeite te
doen om andermans liedjes in te studeren
voor vrachtwagenchauffeurs,
een truckstop".
Daarmee is Daltons sociale achter
grond eigenlijk al omschreven, al
had zij de bevoordeelde positie in
een gezin op te groeien waar ook
veel aan muziek gedaan werd.
Dalton: „Ze speelden country -
muziek voor de lol, in de huiska
mer. In allerlei bars en clubs
speelde m'n vader mandoline en
banjo en gitaar en mondharmoni
ca en allerlei instrumenten die
van pas kwamen. Hij speelde
countrymuziek op die ouder
wetse jazz-manier, zoals Willie
Nelseon dat nu nog doet. Mijn zus
speelde piano.Al met al, het was
een muzikale familie".
A-muzikaal
„Gek genoeg bespeelde ik destijds
zelf geen enkel instrument. Maar
ik groeide wel op met al die mu
ziek om me heen. Pas op de mid
delbare school ben ik begonnen
met gitaarspelen. We deden een
school-musical en daarvoor had
ik een paar akkoorden geoefend.
En uit pure luiheid ben ik m'n
eigen songs gaan schrijven: ik
kende slechts die paar akkoorden
uit de musical en het was daarom
gemakkelijker om met behulp
van die paar akkoorden mijn ei
gen liedjes te gaan schrijven dan
veel moeite te doen om ander
mans liedjes in te studeren..."
Zo begon ze met haar eigen protest
liedjes. in haar eigen woorden in
de trant van „Where have al the
flowers gone", in bars op te tre
den. Ze pikte muzikale vaardig
heden op van vriendjes en tantes,
die haar duidelijk maakten dat ze
béter kon en dat ze echt wel iets
van muzikale grootheden als Ro
bert Johnson en Lightnin' Hop
kins af moest weten. Zo deed Dal
ton de nodige kennis van de zwar
te blues op, die ze in haar latere
repertoire verwerkte met de
„swingende country-wijsjes" die
ze van thuis kende.
Via die ervaringen en wat concer
ten in groepen van minnaars - va
riërend van psychedelische rock
groepen tot solo-optredens in ca
fés, waarbij de geliefde met de pet
rondging - heeft Dalton uiteinde
lijk een stijl ontwikkeld die rijker
is dan die van de gemiddelde
country-artiest. Er zijn concrete
redenen voor Lacy om haar lied
jes te zingen zoals ze het doet.
Niet veel collega-countryzangers
of -zangeresen kunnen dat mét
haar zeggen.
Grote vaart
Amersfoort 5 vn Hongkong nr Wange-
Amsteldief 5 370 zw Bombay nr Bah-
Amstellaan 5 260 wzw Mangalore nr
Koeweit,
Amstelvaart 5 vn Hongkong nr Durban,
Chevron Nederland 5 160 nw Calicut nr
Singapore,
Dockexpress-11 4 570 z Unimak Eil. nr
Pascagoula,
Katendrecht 5 vn Thunder Bay nr Du-
fcth.
Latia 5 t.a. Khorfakkan,
Lingegas 5 te Shellhaven.
NedriU-2 5 180 w Sabang nr Hurghada,
Nedlloyd Albany 5 520 nnw Noumea nr
Nedlloyd Hoorn 5 100 zw Hodeidah nr
Suez,
Nedlloyd Kembla 5 vn Port Elizabeth nr
Durban.
Nedlloyd Kimberley 5 100 ono Trinidad
nr La Guaira,
Nedlloyd Lmge 5 500 zzo Sri Lanka nr
Durban.
Nedlloyd Rosaria 5 170 nno Terceira nr
New York.
Nedlloyd Rotterdam 5 te Suez Kanaal.
Nedlloyd Sinoutskerk 5 vn Keelung nr
Durban,
Nedlloyd Wissekerk 5 vn Middles
brough nr Hamburg.
Niso 6 vn Fredericia nr Flotta.
Rijnborg 5 vn Domsjoe nr Bollsta,
Stentor 5 10 z Santo Domingo nr Hous-
Viana 5 vn Corpus Christi nr rede Cor
pus Christi.
Visten 5 vn Utansjo nr Vaja.
Vitrea 5 60 o Port Elizabeth nr Buenos
Aires,
Zafra 5 vn Teesport nr Auckoilfield.
Zaria 5 1000 w Jakarta nr Mina al Fahal.
Breehorn 5 180 no Puerto Barrios nr
Santo Thomas.
Breekade 5 150 z Port Harcourt nr San
tos,
Claudia 5 rede Douala.
Dutch Mate 6 te Dordrecht.
Dutch Sailor p 5 Flamboroughhead nr
Rotterdam,
Eerbeek 5 in Witte Zee nr Zaandam.
Emrnely 5 dw Monrovia nr Mauretanie,
Pergo 5 vn Amsterdam nr Rochefort,
Polaris 5 thv Finisterre.
Rozengracht 5 100 no Sfax nr Garrucha,
Schildmeer 5 t.a. redeMostagancm.
Stella Nova 5 130 z Hongkong nr Hong
kong.
Vincent 6 te Bremen verw..
Willem Koerts 5 rede Nouakchott
De belevenissen van Jommeke
Agenda
Gent.
Icelandic 5 dw Atlantic.
Leonard Boehmer 5 20 w Kp Mondego
nr Lissabon.
Margaretha Smits 5 300 ozo Jamaica nr
Jamaica,
Mathilda 5 thv Las Palmas nr Kaapstad,
Neptunus 6 vn Amsterdam nr Aber
deen.
Pacific Baroness 5 70 z Lissabon nr Con-
Leidse bioscopen
LUXOR (071 >-121239): "Buddy goes
west", da 14.30. 19 00 en 21.15 uur. Zo:
14.15, 16.30, 19.00 en 21 15 uur. al
Nachtvoorstelling: "Radars of the lost
are"- za: 23.30 uur, 16 jr.
CAMERA: (071-124919). "Een bataljon
malle meiden" da. 19.00 en 21.15 uur. al.
Nachtvoorstelling: "De kleine dikke
met de superslag", vrij en za 23.30 uur.
16 jr.
Kindermatinee "Q&Q". dag: 14.30 uur,
al.
LIDO 1: (071-124130): "For your eyes on
ly". da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo:
14.30. 16.45. 19 00 en 21.15 uur. 12 jr
LIDO 2: "Fort Apache the Bronx" da.
14.30.19.00 en 21.15 uur. Zo 14.30,16.45,
19 00 en 21.15 uur. 16 jr
LIDO 3: "Private Benjamin", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45, 19.00
en 21.15 uur. al.
LIDO 4: "For vour eves only". da. 14 30,
19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30. 16.45, 19.00
en 21.15 uur, 12 jr
STUDIO: (071-133210): 'The Alligator",
da. 19 00 en 21.15 uur, 16 jr.
Kindermatinee "Dumbo", da. 14.30
uur. Zo: 14.30 en 16.45 uur
TRIANON: (071-123875): "Het bezette
huis", da. 14 30. 19 00 en 21 15 uur. Zo
14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur.
REX (071-125414) "Dubbele pret in een
tweelingbed". da. 13.30, 18.30 en 21.15
uur. Zo 13.15, 16.00, 18.30 en 21.15 uur.
16 jr.
Nachtvoorsteling: "Spel zonder rem
men", za: 23.30 uur, 18 jr.
Bioscopen Alphen
(voor plaatsbespreken 01720-20800)
EURO 1: "For vour eyes onlv", da. 13.30,
18.30 en 21.15 uur. Zo: 13.15, 16.00, 18.30
en 21.15 uur, 12 jr
Nachtvoorstelling: "Escape from Alcan-
traz". za: 24.00 uur. 16 jr.
Art-tea-house "De Oude Rijn" - Stille
Mare 4. t/m 27/8, tentoonstelling grafiek
en beeldhouwwerk, geopend van 10-18
uur, zondag van 11-17 uur.
Ton Menkenhal tentoonstelling Air-
rail, t/m 16 8, geopend van 10-18 uur.
zon- en feestdagen van 12-18 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde.
Steenstraat 1, t/m 3/1 '82, "Indum r. MO
Mexico. Azteken in 't Verleden. Nahuas
ven Heden, geopend ma t'm za 10-17
uur' zo- en feestdagen 13-17 uur.
Lakenhal - I^eidse Schoolschüders tot
15 september
Centrale Bibliotheek - Nieuwstraat.
tentoonstelling ter nagedachten^ aan
de Leiderdorpse architect Piet van der
Sterre; tot 1 september te bezichtigen.
Hortus Botanicus - Orar\jene, ingang
Rapenburg 73. tot 28/9, tentoonstelling
'Bomen, Beesten, Hout', geopend van
ma t/m za van 10 tot 16.30 uur en zo van
12.30 tot 15.30 uur
Wassenaar - Au berge de Kievit Stoep-
laan 27. expositie van veelkleurige tex
tiele figuren, vervaardigd door de kun
stenares Kea Tan uit Den Haag. van 21/6
'm 13/8.
Museum Boerhaave - Steenstraat la. t/m
15'11. tentoonstelling "Mooie klokken,
beste kijkers". Sterrenkunde in de 19e
eeuw. ma. t/m za van 10-17 uur zo.. 13-
17 uur (na 1/10 tot 16 uur).
EURO 2: "Vier vuisten van de duivel",
da. 13.45, 18.45 en 21.15 uur. Zo: 13 15.
16 00, 18.30 en 21.15 uur. al.
Nachtvoorstelling: "SOS Concorde", za
24.00 uur. 16 jr.
Euro 3: "Dogs of war", da. 13.30, 18 30
en 2.15 uur, Zo: 13.15, 16.00. 18.30 en
21.15 uur, 16 jr
Nachtvoorstelling: "Dogs of war", za
24 00 uur, 16 jr.
EURO 4: "Private Beryamin", da. 19.15
en 21.45 uur. Zo: 16.45. 19.15 en 21 45
uur, al.
Nachtvoorstelling: "Flying sex", za
24 00 uur. 18 jr.
Kindermatinee: "Het raadsel van de
spookplaneet", da. 14.00. al
Bioscoop Katwijk
(voor plaatsbespreken 01718-74075)
CITY 1 "The Blue Lagoon", da. 14 45.
18.45 en 21.15 uur. al
City 2: "Flying High", da. 14.45. 18.45 en
"Supcrsmcris da 18.45 c
Kindermatinee "De fluit met de 6
smurfen", da. 14 30 uur. al
CITY 4 'Tiroler slippertjes", da. 18.45
en 21.16 uur. 16 jr
Kindermatinee "Goofy, superstar", da.
14.30 uur. al
itje in 3 rcLrpH- n
I* en vort 3 M
luwe droge ryMkorTcl;
mm i twee Ojngrtne
kopjes heet water bij en
voeg een theelepel bj-1
per naar smaak Leg
een deksel op de pan e
laat de nj»t 20 boven u
heek of and ei
mosselen (rauw en in d<
schelp) aan de r\jst toe
als dere 10 minuter
heeft gekookt Beker
1 15 r
worden Schep rtjst met
vis en mosselen in de
borden en laat ieder ujn
eigen mosselen uit de
schelp nemen Geef cr
parses citroen by
W1NA BORN
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuts) en van vrydag 13 00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisaheth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage
lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan
2 bezoekers per patiènt).
Sportmedisch Advies Centrum; blessu
respreekuur: Elisabethziekenhuis, Lei
derdorp, 's maandags van 19.30-20.3C
Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis
Volwassen: dagelijks van 14.00-14 45 er
van 18.30-19.30 uur
Kraamafdeling: dagelijks van 11 15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16 00 uur en van 18 30-19.30
C C U. (hartbewaking) dagelijks
14 15-14 45 en van 19 00-19 30 uur
Intensieve verpleging dagelijks
Academisch Ziekenhuis
Voor alle paftenten 'behalve kinderen)
zijn de bezoekuren alt volgt
Elke dag
14 15 15 00 uur
18.30-19.30 uur
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18 0(1 19 00 uur
Pracmaturenafdeling dagelijks van
14 30-14 45 uur en van 18 30-18.45 uur.
verstrekken
Bezoektijden Kmderkliniek
DagriUki
15 00-15 45 uur
18 30-19 00 uur
Bezoektijden kinderafdeling
Elke dag
Alphen aan den Rijn
Kijaoord: le en 2e klas 11-1130;
13 30-14.15 en 18 30-19 30 uur 3e klas
13 30-14 15 en 18 30 19 30 uur Kraamaf
deling 13 30-14 45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur Kinderafdeling voor ou-
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld by het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip-
tol (020 175000)
udcl lieuius
7 AUGUSTUS IMI
Honderd jaar geleden stond »n
de krant
Vier honderd mannen, met
geweren bewapend, begaven
zich Maandag-nacht naar de
gevangenis te Franklin in
Georgie waar zij de uitlevering
eischten van een gevangene, ze
keren Waldrop, die een jonge
vrouw op laaghartige wijze
vermoord had. De cipier, be
vreesd door de bedreiging dat.
zoo hij niet onmiddellijk aan
hun verlangen voldeed, van de
gevangenis geen steen op den
anderen zou blijven, leverde
den misdadiger uit, die daarop
door de verwoede 1
der wie ook de echtgenoot van
het slachtoffer, op de plek waar
de gruweldaad gepleegd was.
aan een paal gebonden en le-
vend verbrand werd Waldrop,
hoeuvl nog slechts 23 jaren oud.
laat om zijn verlies te betreuren
niet minder dan vijf weduwen
Het herstel van den Amen-
kaanschen President Garfield
gaat thans snel vooruit. Sedert
de moordpoging op hem ge
pleegd. heeft hij nog niet een zoó
gunstigen dag doorgebracht als
op 2 augustus Na zeer goed ge
slapen te hebben, ontwaakte hij
's ochtends zeer kalm. Hij was
en bleef vrij van koorts, had eet
lust en sprak luider. In alle op
zichten zijn de genees- en heel
kundigen tevreden.
Vijftig jaar geleden
In China is het gebied in en
om de stad Hankau getroffen
door zware overstroom tngen
die verhinderen dat de stad
van levensmiddelen wordt
voorzien Eiken dag sterven
tientallen menschen van hon
ger Hun lijken worden door het
water meegevoerd, tvaardoor
het gevaar voor besmettelijke
ziekten, als pest, met de dag
grooter wordt. Gevreesd wordt,
dat het nog maanden zal duren
voor het water al zijn gezakt.
Ook omliggende dorpen zijn
door het uater ernstig geteis
terd. In de geheelc provincie
Hankau dreigt hongersnood,
daar de oogst in vele streken is
mislukt ditor de groote droogte,
die aan deze overstroommgen
is voorafgegaan. Thans ts door
de oogst in die streken, die voor
de droogte gespaard zijn geble-
verf, door het water vrijwel ge
heel verwoest