'Soulshow m'n troetelkind' Ook NS tegen documentaire gijzeling WITKWAST weekeinde. toegelicht {lMïï\\pr°gramma\ Ferry Maat bij toeval achter de draaitafel I DONDERDAG 23 JULI 1981 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 UTRECHT/HILVERSUM (ANP) - Behal ve het actiecomité Zuid-Molukken heb ben ook de Nederlandse Spoorwegen bij de KRO bezwaar gemaakt tegen het plan een televisiedocumentaire te maken over de treinkaping bij de Punt en de gijzeling van schoolkinderen in Bovensmilde in 1977. President-directeur L.F. Ploeger van NS heeft de KRO eerder deze maand gewe zen op de „intensiverende" invloed en de „voorbeeldwerking" van publiciteit. De treinkapingen, aldus Ploeger, hebben emotioneel bijzonder diep ingegrepen, zowel bij de Molukkers als bij de Neder landers. „Onze angst is dat een aan deze gebeurtenis gewijd programma, met hoe veel zorg ook omringd en hoezeer stoe lend op zuivere intenties, de ongewilde aanleiding kan zijn tot herhaling" „Overdenken en overdoen, nadenken en nadoen, zijn dicht aangrenzende catego rieën, zo voegt hij hier aan toe. De KRO heeft de NS laten weten, dat de bezwaren zwaar zullen wegen bij de uit cindelijke beslissing over het al dan niet uitzenden van de documentaire. Verder zal ze het Landelijk Actiecomité Zuid- Molukken uitnodigen vooreen gesprek - waarschijnlijk in augustus - waarin de leden van het comité hun bedenkingen nader kunnen toelichten. De maker van de documentaire. Kees Boomkens. wil een beeld geven van wat er in de afgelopen vier jaar is gebeurd met de mensen die bij de gijzelingen twee we ken lang dagelijks in het nieuws waren. Een woordvoerder van de KRO zei desge vraagd. dat de voorbereidingen doorgaan omdat pas aan de hand van de film kan worden beoordeeld of er doorslaggeven de argumenten tegen uitzending zijn. Vóór de uitzending - geprogrammeerd voor dit najaar zal de documentaire eerst kritisch worden bekeken, intern bij de KRO zowel als door deskundige bui- Volgens de KKO-woordvoerder hebben Molukkers en Nederlanders, die recht streeks of zijdelings (zoals bijvoorbeeld de ouders van de schoolkinderen) bij de gijzelingen betrokken waren en weten schappers die een analyse van de gebeur tenissen hebben gemaakt, medewerking aan de documentaire toegezegd. De inter views moeten nog worden opgenomen. Daarom, aldus de woordvoerders, kan moeilijk nu al worden gezegd welke uit werking de documentaire kan of zal heb ben. De 34-jarige Ferry Maat is presentator van de Ferry Maat Soul Show, die de TROS donderdagvond op Hilversum 3 uitzendt van 8 tot 10 uur. Een radioprogramma dat zeer intensief beluisterd wordt. Onderzoeken hebben uitgewezen dat de Soul Show een van de meest geko pieerde uitzendingen is. Naast de soulshow presenteert de klassiek geschoolde pianist de TROS Top 50 (don derdagmiddag) en Ferry's Gouwe Ouwe Club (zondag middag). Van soulbrothei Ferry Maat wordt gezegd dat hij min of meer bepaalt welke platen in discotheken worden ge draaid. Hieronder een gesprek met de discjockey, die docr een toeval achter de draaitafel verzeild raakte. HILVERSUM (GPD) - De serene rust op de verlaten parkeer plaats van de omroepgebou- wen, waarboven zich een on heilspellend wolkendek heeft gevormd, staat in schril con trast met de geprogrammeerde bedrijvigheid in de studio waar Ferry Maat de laatste hand aan zijn veelbeluisterde Soul Show legt. Onrustig snuffelt de door velen bejubelde discjockey in een stapel grammofoonplaten, pakt er twee uit en legt die vliegensvlug op de draaitafels. Snel nog een haaltje van zijn bijna opgebrande filtersigaret, meteen daarna een slok ver schaald bier om de keel te sme ren. Als hij voor de zoveelste keer zijn koptelefoon rechtzet constateert hij met professione le voldoening dat alles op tijd in gereedheid is gebracht. De seconden tikken langzaam weg. De nieuwslezer, wiens stem door het kille vertrek klinkt, praat op een manier als of hij zo uren door kan gaan. Hij laat het handjevol aanwezigen plotseling achter met de mede deling dat het morgen kan gaan regenen. De spanning en con centratie zijn van Ferry Maats gezicht af te lezen. Drie minuten na acht uur wijst de studioklok aan. Het startsein wordt gege- Met onnavolgbare bewegingen be dient Ferry de ingewikkelde ap paratuur. Volumeknop omhoog, een gekleurde toets wordt inge drukt, jingle erin en dan schet tert het door de bedompte ruim te: „Are you ready to rock and roll? Come on, right on. do it ba by, do it with Ferry Maat. Two hours just for you, two hours black music. Ferry Maaaaat Souuuuul Shooooow". Terwijl de eerste klanken van zijn show door de ether schallen, hebben duizenden soulfreaks te gelijkertijd hun bartd- en casset terecorders ingeschakeld. Zo'n vijfhonderdduizend luisteraars swingen met Ferry mee, die ont zettend veel handelingen moet verrichten om het programma vlekkeloos de lucht in te sturen. Desondanks vindt hij nog tijd om met zijn voet mee te stampen op het ritme van die zojuist uit Amerika overgekomen soul- single. Zonder haperingen praat hij twee uur lang de disco-, funk- en soul- platen aan elkaar met een be- ADVERTENTIE 'f 'tón klasse objectief met P-draad. Dit is maar 1 van de vele afgeprijsde artikelen die Dixons u te bieden beeft. Kom snel Iqiken wam in vele gevallen geldt: wonderenswaardig enthousias me en niet aflatende energie. Af en toe haalt hij die bekende en vaak geimiteerde uithaal uit zijn keel „Yeah, right oooon, bro thers". De aanwezigen swingen op bijna elke plaat uitbundig mee. Behal ve de technicus in de andere ka mer; die staart bijna lusteloos uit het raam. Dat gedans doet Ferry zichtbaar goed. Met sneltrein vaart volgen de handelingen el kaar op: nieuwe jingle, gedraaide plaat opbergen, snel een nieuwe plaat op de draaitafel, schuiven met verschillende knoppen, toet sen indrukken. Het programma blijft swingen tot de piepjes van tien uur. Uitgeteld zakt Ferry in het strakke witte kuipstoeltje weg, de show is over. „Ik ben echt hardstikke moe na zo'n dag vol uitzendingen. Van middag ook nog de TROS-top- vijftig gedaan. Je hebt nu zelf ge zien dat ik bijna alles zelf doe. Maar die Soul Show doe ik ont zettend graag, een troetelkind van me. Ze hebben me wel eens verteld dat wanneer je op don derdagavond op de Nieuwendijk in Amsterdam loopt dat je dan mijn programma woordelijk kunt volgen. Het lijkt me te gek om dat mee te maken, maar de Soul Show gaat altijd live de lucht in. Ik krijg op de laatste momenten nog platen" Conservatorium Ferry Maat. licht rossig haar en doorschijnend brilmontuur, wordt door soulhaters vaak uit gemaakt voor een gladde prater die het luisterplezier op Hilver sum 3 vergalt door van die plas tic disco-muziek de ether in te slingeren. De discofreaks varen daarentegen blind op 'm. Veel van zijn uitzendingen, zo is ge bleken, kopiëren ze; en als Ferry eens een foutje maakt dan stro men de brieven binnen, zo van: „Ferry, je zei dat je Diana Ross zes weken terug draaide, maar dat was zeven weken geleden hoor". Hij is het zich niet bewust, maar uit gesprekken met vele discotheek-eigenaren blijkt dui delijk dat Ferry de muzieklijn in de nachtelijke „dansholen" uit stippelt. Ach, so what? Ferry maakt lekker swingende radio, that's all. Ferry stelt voor het gesprek in een bekend Hilversums etablisse ment voort te zetten. Een vrien delijke ober heeft achterin de zaak nog een plaatsje vrij. Nieu we filtersigaretten worden om de haverklap aangestoken. Hij spreekt tegen het geaffecteerde aan. Met glimmende ogen vertelt Ferry hoe lang hij al in de muziek zit: „Weinigen zullen het weten, maar ik heb het conservatorium ge daan. Piano gestudeerd en afge maakt. Onderwijsaktes gehaald. Ik ga nooit meer naar klassieke concerten, ik hou niet van de sfeer die daar hangt. Maar je wilt natuurlijk weten hoe ik achter de draaitafel kwam. Bij toeval ei genlijk. Ik was met een vriend bij discotheek Van Dijk, waar ze ook die jazzfestivals houden. De vaste discjockey was er niet en mijn vriend, die een beetje bru taal was, zei: „Ik draai wel". Ik zeg ho, dan ik ook. We hebben ieder de helft die zondagmiddag gedaan. Een week later zat mijn vriend een weekend op de kazerne en die vaste diskjockey was weer niet op komen dagen. Nou, vanaf dat moment mocht ik het blijven doen. We bleven toen ook 's win ters open en al die mensen kwa men door de vrieskou op hun brommertje uit Amersfoort en Hilversum. Mooie tijd, soul was toen vreselijk in. Otis Reading, Wilson Pickett en al dat Motown- gedoe, Edwin Starr en zo. We hadden zelfs al import-platen". Horizontaal De kwaliteiten van Ferry werden ontdekt en hij kreeg de eervolle uitnodiging om door de micro foon van Radio Noordzee te pra ten. Uit die tijd stamt ook zijn voorliefde voor horizontale pro grammering. dat zoveel wil zeg gen dat de platendraaier elke dag op hetzelfde uur te horen is. „Op Noordzee had ik vroeger al een Soul Show, in veel simpeler vorm natuurlijk. Ik deed daar overigens ook een hard-rock- programma. Herrie met Ferrie. Ik draai in het weekend nog al eens in discotheken. Meisjes houden in de meeste gevallen van soul, jongens kiezen liever voor hard-rock. Staan ze versteld dat ik daar ook wel wat van weet. Op Hilversum drie is geen concur rentie, iedereen gewoon zijn ei gen dag. We zijn collega's. Kom bij Lex Harding over de vloer. Al die zenders, dat wordt de toe komst. Ik moet zeggen dat ik vre selijk fijn bij de TROS werk. Nog nooit op m'n vingers getikt. Maar. komt er een commerciële zender die 24 uur per dag gaat uitzenden en ik kan bijvoorbeeld twee uur radio doen per dag, dan stap ik over. dat weet ik. Zo'n uit daging laat ik niet lopen, daar ben ik te veel radio-man voor". Zo groot als zijn verbondenheid met het medium radio is. zo afke rig stelt hij zich op als het om te levisie gaat. Mensen die hem steeds maar weer vertellen wat- ie doen moet. „Dan weer die en dan die camera in kijken. Tien keer dezelfde grap vertellen Laat maar. Laat mij de Soul Show maar doen. lekker creatief bezig zijn. Alles wat ik door de microfoon zeg, schiet me ter plekke te binnen Het spontane wordt daardoor groter dan wanneer je iets van briefjes afleest. Dat kan ik trou wens niet echt goed. Daar heb ik vreselijk op moeten oefenen. Denk niet dat ik thuis alleen soul- platen draai hoor. Goed, veel van mijn favorieten zitten in die hoek. Elpees die ik thuis krijg draai ik. Je moet van alle mark ten thuis zijn, je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt. Ik er ger me vaak rot als ik zie wat er op de markt gegooid wordt. Synthetisch Ver na middernacht worstelt Ferry enkele minuten met de vraag wat nou eigenlijk het verschil tussen disco en soul is. Peinzend „Heel moeilijk, laat ik zeggen dat vol gens i'iij disco door veel blanke artiesten wordt gemaakt, geen bezwaar overigens, want sommi gen doen het heel erg goed. met erg veel soul. Er zijn er ook die gewoon een graantje meepikken. Krijg je van die koude syntheti sche produkten weet je wel. Dat hoefi met voor mij". Soul t rolher number one neemt even drie ferme slokken bier en wuift dan achteloos de bewering weg dat soulmuziek heden ten dage een maatschappelijk ver schijnsel is. „Je moet het niet te maatschappelijk benaderen zo als de punk-muziek bijvoor beeld. Soulmuziek die in de dis cotheken wordt gedraaid is pre tentieloos. Mensen zoeken disco theken op om de spanningen in de maatschappij te kunnen af reageren. Leef je maar lekker uit, morgen moet je weer van nine to five, weet je wel". „Vroeger heb ik de Soul Show eens naar de zondagmiddag ver plaatst Ik dacht: „Lekker tegen over Langs de Lijn. kan iedereen luisteren". We zonden uit vanuit discotheek Cartouche in Utrecht. Dat is mijn grootste fout geweest. Een gespecialiseerd programma als de Soul Show moet op de avond ten eerste. Verder moest ik tegen boxen van tweemaal duizend watt schreeu wen. Ik forceerde mezelf com pleet. Er waren problemen daar, zeker, het weigeren van mensen. Mag niet, natuurlijk. Maar ten eerste is het een verschrikkelijke rot streek van de VARA-collega's geweest. Iemand naar de deur te sturen in een spijkerbroek en met een verborgen microfoontje, die dan geweigerd wordt. Ik vind dat beneden peil, zeker als je weet dat daar een andere omroep aan hei werk is. Het is zo dat er altijd mensen geweigerd worden aan een deur. Dat is moeilijk, je mag nu eenmaal niemand weige ren. Het percentage geweigerde mensen bij Cartouche, als je gaat kiiken hoe dat zwart wit ligt, dan zullen dat negentig procent blan ken en tien procent zwarten zijn. Je moet het niet overtrekken. Na tuurlijk gebeuren er dingen, dat vind ik schandalig. Het is trou wens overdreven te stellen dat er geen kleurlingen ii^ Cartouche komen, da s totaal met waar". Vriendelijk De ober mengt zich even in het ge sprek: „Nog wat drinken heren9 Jij Ferry?" Ferry Maat: „Het zou verkeerd zijn als je niet herkend wordt, want dan doe je je werk niet goed. Het is ook wel eens vervelend die herkenning, weet je. In Spanje bijvoorbeeld. Roept iemand: „Hè, Maatjo, kom even". Staan er meteen vijf biertjes voor mijn neus. Ik blijf vriendelijk. Van na ture ben ik zelfs verlegen, alleen als die microfoon d'r staat dan moet het, weet je. Deze vakantie ga ik ook twee keer in een disco theek draaien. Mijn vrouw? Wel nee, die kijkt op donderdag lek ker naar de televisie. Het gaat langs haar heen. Prima toch". De klassiek geschoolde pianist („Op mijn vijfde jaar zat ik al ach ter de piano") glundert als zijn ei gen muzikale prestaties ter spra ke komen. „Laatst nog meege speeld met Peter Koelewijn, ging lekker. Op de radio hoorde ik con elpee van Jan Akkerman. Zei die discjockey: „Piano, Ferry Maat" Misschien was ik wel sessie-mu zikant geworden. Ach, Maatjo weet echt wel iets van muziek hoor". ED BLAAUW ADVERTENTIE IJ I s CIkoi M Hl taak Ml IJl I I N lil C.u Gej:.irandciTiJ rot t WO.- pcrthcijur. /on t rkriyjHur hij jlk- Hinken in sp.nrHinkm NEDERLAND 1 15.30 - Casper, het lieve spookic (VARA) 15.41 Een reis rond de wereld in 80 dagen (VARA) 16.06 - Scuoby DooCVARA) 16.28 - Julia en haar nachtpapa (VARA) 16.58 - Do film van Ome Willem (VARA) 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Bereboot (NOS) 19.00 - Heidi (AVRO) 19.25 Sportpanorama (AVRO) 20.15 - Kom'ns langs op Slot Zeist (AVRO) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 Cosmos (NOS) 23.00 - Journaal (NOS) 23.05 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.57 - Journaal (NOS) 18.59 - De hovercraft, jeugdfilm (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 Vreemde vogels, tv-serie (VARA) 20.52 - Achter het nieuws (VARA) 21.30 De laatste order speelfilm (VARA) 23 10 - Journaal (NOS) 23.15 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Reg. progr NDR 18.00 Die unster blichen Methoden des Franz Josef Wanninger, tv-serie. 18 30 Actual 18.45 Kleuterserie. 18 55 Reg. magaz. 19.25 Sport. 19.59 Progr over WDR 18 00 Eriesene Verbrechen und makellose Morde, tv-serie. 18.10 Penmarric, tv-serie 19 15 Actual 19.45 Reportages 20 00 Journ 20 15 Docum. 21.00 Amus progr 22.00 Televisieportret. 22 30 Actual 23.00 Das Doppelieben des Wilfned E.. tv-spel. 0.45 Journ DUITSLAND II 18.20 Der Herr mit dem Regen- schrim. tv-film 18.57 Progr. over/ 19.00 Journ 19.30 Spelprogr 20.50 Reportage. 21 (X) Actual 21.20 Ge- DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr 18.30 Die seltsa- men Abenteuer des Horman van Veen, tv-serie. 19 (X) Filmreportage. 19.45 Popmuz. 20.00 Journ. 20 15 Dschungel ïm Sturm (Red Dust), Amerikaanse speelfilm. 21 35 Muz progr 22.20 Filmportret 23.05 Jour- BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.30 Kinderfilmsene 18 35 Kinder- progr. 19.05 Natuurfilm 19.35 Me- ded en morgen. 19 45 Nws. 20 10 Praatshow 21 00 Actual 21.50 Fa mi liegeheimpjes, tv-serie 22.40 Nws NET II Van 18.30 tot 20 10 Zie NET 20 10 Opera- en Belcantoprogr. 21.30 Do cum. serie. 22.15 Docum. serie. Op het festival van Cc n 'Sin 1974 werd Jack Nicholson als beste acteur bekroond voor ziju rol van zeeman u\ „The last detail waarvan hij een Popeye in levende lijve maakte; precies zo'n drift- kikkertje en drukteschopper. met dezelfde losse knuisten en hetzelf de goede hart. Die uitbeelding is vanavond op de buts te ziende VARA zendt „The last detail'' uit. Als onderofficier „Schijthuis Buddusky moet deze Popeye samen met zijn kalmer uitgevu.len maat Muihall (OtisYoung) een jeugdig Jantje naar de manr^rjevangenis in Portsmouth overbrengen. Dat is een hele reis. met el overstappen in bussen en treinen en het drietal heef t er alle tijd voor. De kans dus ook om elkaar wat beter te leren kennen. De gevangene Meadows (Randy Quaid) is een pathe tisch groentje en een slome duikelaar, die hoegenaamd niet tegen het leven is opgewassen. Zelfs een diefstal van veertig liefdadig- heidsdollars mislukte, maar desondanks moet hij er acht jaar voor uitzitten. Omdat zijn bewakers geen dienstktoppende automaten zijn. hebben ze met hem te doen en ..Schijthuiszelf door de wol geverfd, neemt het initiatief om de logge 18-jarige voordat hij achter de tralies verdwijnt nog wat pretjes te gunnen. De zwerftocht heeft ook de twee „oude stompen met onberoerd gelaten terwijl Meadows hun maat werd. veranderde hun opdracht in een rotklus en terneerge slagen keren zij terug naar de basis. Hal Ashby. de maker van deze tintelende film. dist zijn t>erhaal op als een blijspel en er valt onderweg ook heel wat te lachen. Maar vlak onder de oppervlakte is het natuurlijk allemaal erg triest (Nederland 2, 21.30 uur). In de VARA-actualiteitenrubriek Achter het Nieuws wordt nan- avond aandacht geschonken aan de militaire opleiding van Ntea raguaanse vluchtelingen door Cubanen in de Verenigde Staten Verder een reportage over de toestanden op overvolle campings in het zuiden van Frankrijk en. afhankelijk van de ontwikkelingen aandacht voor de kabinetsformatie. Nederland 2. 20.52 uurj DONDERDAG 23 JUU 1981 HILVERSUM I NOS 1.1. r fa* l ma M NCRV 18 11 <S> Hier en nu 18 30 (S) Daar waar de molens staan. 18 45 (S) Le ger des Heilskwartier 19 02 (Si De wereld zingt Gods lof. 19 53 (S) Om nooit te vergeten, praatje 20.03 (S) 31e Internationaal Orgelconcours Haarlem 1981 20 35 (Si Uterama donderdag. 21 02 (S) Op de vrije toer 22 'O i SI Hiii»gt«.-punt« n uit n i il en operette NOS 23.04 (Si Met het oog op morgen KRO 0 02 (S) Re- lax-ez-vous 1.02 (S) Niemandsland 6 02 (S) Van zessen klaar wakker 6.50 Het levende Woord HILVERSUM II IKON 18 05 Kleur 18 35 Nederland - Israeliti:h K. :kr. i.uut t (NlKi AVRO 18.50 LichJ 19 00 t Is historisch 19 20 (S) In de kaart gespeeld 20 30 (S) Publiek strofee 1980 22 30 Nws 22 40 (S) Gouden stemmen 23.15 Jazz- Spec trum. 23 55 Nu HILVERSUM III NOS leder heel uur nws 18 04-Si De AvsMMti m i d> Nfcttonala Hitparade THUS 19.03 (Si Poster. 20.02 (Si Swinging Scheveningen. 22.02 (S) TROS pup concert. VRIJDAG 24 JULI 19R1 HILVKRSl M I KRO 7 03 Ec ho 8 03 Echo 01 De Vensterbank lichte muz praatjes 12 03 <S) Mu/ick v. tot Uur 1303 Echo 13 15 <S K N BTB HILVERSUM II VPRO: 07.00 Nws 07 '0 Ochtend- gym 07 20 Radionieuwsdienst VPRO (07 30. 08 00 cn 08 30 Nws). 09.00 Gym. voor de huisvr. 09 10 Wa terst 09 15 Expn- VPRO NCRV 10 30 Onder Srhooltijk NOS 10 45 Werkbank AVRO 1100 Buiten TROS Week in - week uit 12-26 Me- ded t b v land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.36 Aktua NOS 13 00 Nws 13 11 Meer over minder 14 45 "t Kan van zijn 15 30 Van onze redakUe. Radio Hl! 1 KM M III EO 7 02 (S) Ronduit op drie 8 03(S) EO-Mctterdaad-Memo 8 05 (S) Tijd sein 9 03 (S) De Mo/ikale Fruit- mand 10 03 (S) Ronduit-cxtra op dne NCRV 11 03 (S) Pop non stop 12.03 (S) Goeiemiddag VOO 14 02 (S( Tipparade. 15.20 (S) Popjournaal. i N B)Tbp-40l HILVERSUM IV NOS 7 oo Nw s 7 02 (S> Vroeg klas- sick 9 t)0 Nws 9 02 (S> Mu/iok uit de Middeleeuwen en Renaissance 9 30 (S) Vrijdagmorgenconcert VOO 1100 (S) Muziek voor miljoenen (12 00 Nws) EO 13 00 (S) Klassieke klai.kjuvv.cn 14 00 Nws 14 02 (S) Bijbels perspectief. 14 20 cS> Orgel bespeling 14 45 (S) Plaat praat. VPRO 15 00 (Si Muziek op-vier Landscapes (IV* RVU NOS 17 00 17 24 Wat spelen ue lekker (J). Ferry Maat: 'Leef je maar lekker uit, morgen moet je weer van negen tot vijf. weet je wel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5