Freek de Jonge maakt
een film met inhoud"
KIWI
r a r aw
Samen met Jos Stelling aan het iverk
lillik
iHiiiiiiiiiiimiiiimiiiimmii
Walter Matthau zeer
op dreef in Hopscotch
VRIJDAG 17 JULI 1981
ST. ANNAPAROCHIE - Op dit
moment doorkruist Freek de
Jonge met familie per auto Zuid-
Europa en Jos Stelling laat op het
festival van Moskou de interna
tionale pers en de Russen kennis
nemen van de speelfilm De Pre
tenders. Maar een week geleden
was het tweetal nog te vinden op
het uiterste puntje van het
Noordnederlandse vasteland,
waar de controversiële komiek
een krokodil zat te boetseren van
vette Friese klei. onder waak
zaam toezicht van de cineast. Een
onalledaags duo, geformeerd
voor het maken van een film die
min of meer zal worden geba
seerd op de theater-show De Tra
giek van De Jonge. Negentig pro
cent van die produktie zal pas
over een jaar worden gedraaid.
De ene opname-week in Sint An-
naparochie hoeft alleen maar een
paar flash back-scéne's op te leve
ren, maar is belangrijker om Stel
ling en De Jonge vast aan elkaar
te laten wennen.
Het gaat er opmerkelijk speels
toe in het oogverdovend groene
kwelderlandschap, waar donzige
wolken over heentrekken met
voldoende bescheidenheid om
dat fantastische licht te bewerk
stelligen waar de befaamde
Zweedse cameraman Jorgen
Persson ooit over zei, er slechts
mee te kunnen werken
staat van lyrische uitbundigheid.
Dat is dan ook ongeveer de stem
ming waarmee Mare Felperlaan
op Stellings set perfectie staat na
te streven. Er wordt alle tijd geno
men voor invallen en improvisa
ties. En het belooft heel gaaf te
worden.
- Hoe hebben Freek de Jonge en Jos
Stelling elkaar gevonden?
Freek de Jonge: „Jos had mij i
aanleiding van De Komiek een
brief geschreven, dat hij dat wil
de verfilmen. Maar daar was toen
al een tv-registratie van gemaakt.
En toen ik met De Tragiek nog in
de voorbereiding zat, heb ik hem
gebeld en gevraagd of hij dan
misschien daar een film van wil
de maken en dat hebben we toen
vanaf het begin samen ontwik
keld. Het zaalprogramma en de
film zijn toen vrijwel gelijk opge
lopen. We kwamen voor de film
toen terecht op voornamelijk het
verhaal van na de pauze. Maar het
is steeds verder van het zaalpro
gramma weggelopen. Ik denk'
dan ook niet, dat we De Tragiek
als titel zullen handhaven".
„Eigenlijk waren het deze dagen
vooral proefopnamen en het is
ook wel gebleken dat we voorna
melijk hebben zitten wennen. De
mensen aan elkaar, en van mij
aan het medium film, wat iets vol
strekt anders is dan theater. Kij
ken hoe dit werkt. We hebben ei
genlijk al op de tweede dag ge
zien, welke richting het uit moet:
volstrekt weg van het Nederlands
realisme, van de Nederlandse ko
medie, of zeg maar wat vooi ko
medie dan ook. V/e moeten pro
beren, zoals er in de zaal een eigen
stijl was ontstaan en wat eigenlijk
ook uiteindelijk gelukt is bij die
tv-uitzendingen, zoiets ook met
de film te bereiken. Het probleem
is alleen; in de zaal heb ik de nodi
ge ervaring en met tv had ik na
zoveel jaar toch weer vier uitzen
dingen nodig om zo ver te komen
dat ik alles naar eigen hand kon
zetten. Maar bij deze film zal het
in één keer moeten lukken".
Freek in de Friese klei: "De bedoe
ling is dat we volgend jaar de zaak
completeren
„Geen familie-komedie. Geen licht
voetig amusement. Het is wel de
gelijk een film met inhoud, met
een duidelijke lijn. Je zou eigen
lijk kunnen zeggen dat het gaat
over het dualisme binnen één
persoon. De ene kant wordt afge
voerd naar een inrichting en de
andere kant gaat zich waarmaken
in de samenleving en daar slaagt
hij ook in als theater-artiest. Maar
op het moment dat hij geconfron
teerd wordt met het succes, het
dodelijke succes, slaat hij opeens
door, wil hij terug en heeft het
idee dat die andere het eigenlijk
beter heeft gehad dan hij".
- Hoe is het scenario ontstaan? Is er
eigenlijk wel een scenario? Zoals
ik jullie de hele dag heb bezig ge
zien, krijg ik de indruk dat jullie
wel erg intuitief bezig zijn.
„Er is vanzelfsprekend een heel
scenario gemaakt. Maar daar had
ik dus geen idee van hoe zoiets
moet. Ik weet nu wat het is om
een scenario te schrijven. We had
den dat samen ontwikkeld en bij
het Produktiefonds ingeleverd
en gehonoreerd gekregen. Maar
dat was toen nog sterk gebaseerd
op teksten uit De Tragiek. Zoals
gezegd daar drijven we steeds
verder vandaan. Het is dus zo dat
we in augustus misschien nog
een paar dagen filmen en er dan
mee stoppen tot volgend jaar mei.
We hebben nu een stukje ge
draaid dat in de film een Friese
flash back wordt. Die wordt dus
meebeleefd door de gerijpte fi
guur naar zijn jeugd toe. Het is
dus meer dan een jeugdherinne
ring. Hij gnj pt zelf ook in die flash
backs in. De bedoeling is dat we
volgend jaar de zaak completere-
Cabaretier
Als je Freek een cabaretier mag noe
men, dan zijn er een hoop Neder
landse vakbroeders geweest die
hem ooit voorgingen in eenmalige
flirts met het medium film: Sonne-
veldToon Hermans, Herman
van Veen, André van Duin. Freek
de Jonge vindt het een ongelukki
ge vergelijking.
„Het verschijnsel is natuurlijk ze
ker niet beperkt tot kleinkunste
naars. Toneelmensen krijgen er
ook last van. Het is de eenheid
van tijd en de eenheid van plaats
waar je op de planken altijd aan
gebonden bent, die je dan wel
eens kwijt wilt. Bij televisie merk
je dan dat het medium niet gecon
centreerd genoeg is. De mensen
in de huiskamer pikken absoluut
niet op, wat jij meldt... Maar ja
goed, iedereen heeft zijn eigen
Hollywooddroom en ik heb het
gevoel dat ik daarvan al een paar
fasen van heb doorstaan. En al
kijkend naar de pogingen
Toon Hermans en Wim Sonne-
veld, kan ik alleen maar zeggen
dat ik niet van plan ben een film
te gaan maken waarin ik louter en
alleen leuk ben. Ik probeer eerder
de traditie van Chaplin voort te
zetten en van Tati. Mensen die
een type neerzetten dat maat
schappelijk betrokken is. Een po
sitie inneemt".
- Chaplin en Tati hadden wel aan
merkelijk minder grimmigheid
dan wat men geneigd is van jou te
verwachten.
Heel wat minder grimmig dan de
Freek de Jonge die we in die laat
ste Holland Festival-uitzending
zijn geloofsbelijdenis hebben
zien afsteken en die „Mens durf te
sterven" gezongen heeft in de
zaalversie van De Tragiek.
„Ik denk ook wel dat deze film min
der grimmig zal zijn dan die tv-
uitzending, waarbij ik zo in een
hoek was gedreven. Kijk, ik ben
wat betreft film zo naief als wat,
dus begin ik er ook volledig open
en naief aan te werken. Pas als hij
af is en ik hoor wat anderen ervan
vinden, pas dan kan ik reageren.
Die behoefte aan respons en de
kans daarop weer in te haken,
daar heb je gelijk in, dat heb ik
vreselijk in me zitten. Dat is dus
met het medium film wel een
handicap. En dat was het mooie
van die Holland Festival-
programma's. Toch een gevecht
met je eigen kunnen. Op zeker
moment hebben ze je te pakken.
Hoewel te pakken, het is voor mjj
een spel, geen kwestie van leven
of dood. De kritiek kan je zo in de
klem nemen, dat je misschien
moet zeggen: Okay. Ik ben nu
ontzettend boos omdat ze het
slecht vinden, want beter kan ik
iet. Maar zo lang het spelletje zo
danig is dat iemand zegt: daar
ging je de fout in en ik kan de
volgende keer bewijzen dat zoiets
nou juist de bedoeling was, dan
zitje nog goed".
Probleem
„Dat is nogmaals het probleem met
film: dat is één klap en dan staat
het, gemonteerd en wel. En je ziet
met Heaven's Gate dat iemand
als Michael Cimino die de ene
keer hoog scoort, de volgende
keer geweldig de mist in kan
gaan. En daarom heb ik de sa
menwerking met Jos Stelling ge
kozen. Omdat die het beeld min
der schools benadert dan de
meeste regisseurs. Het beeld
geeft bij hem niet alleen informa
tie over de scène maar ook over
andere dingen. Dat vind ik een
probleem met de meeste Neder
landse films, dat de beelden op
zich wel kloppen, maar niet met
het verhaal dat er verteld wordt.
Alles is tot in de puntjes verzorgd,
maar er ontbreekt iets extra s; dat
vreemde dat je soms denkt, wat
moet dit of dat er nou bij? Dat mis
je! Die dingen waardoor vroeger
Oosteuropese films zo intrigeer
den. Forman en Polanski toen ze
nog niet in Amerika werkte-
- Op basis van welke films van Jos
Stelling bgseer je die mening?
Jullie hadden elkaar al gevonden
voor De Pretenders uitkwam.
„Voornamelijk zijn eerste twee
films frappeerden me op die ma
nier. Met Rembrandt had ik niet
zo verschrikkelijk veel affiniteit.
Behalve dan dat ik daarin kon
zien dat Jos zich ongelooflijk kan
concentreren op wat hij in beeld
wil brengen en dat vond ik bij De
Pretenders ook erg goed. En die
concentratie hebben we nu ook
gezocht in deze film en ik merk
hoe ik hem daarin moet bijstaan
en wanneer ik eraf moet blijven.
Ik ontdek dingen De samenwer
king met de cameraman, het be
lang van een goed scenario Datje
de lokatie goed kent. De dag na
mijn laatste tv-uitzending ben ik
meteen naar Friesland hier ge
gaan en wist van niks. Dus mijn
voorbereiding deugde voor geen
cent. Dat was heel slecht. Aan de
andere kant weet ik nu voor een
deel waar we aan beginnen vol
gend jaar. En er was voor mij per
soonlijk het grote voordeel dat ik
die hele rompslomp van de televi
sie uit mijn hoofd kwijt ben, zo
dat ik tenminste rustig op vakan
tie kan gaan".
-Als je terugkijkt op je Holland Fes-
tival-uitzéndingen. heb je daar
nog iets ontdekt voor jezelf?
„Buitengewoon veel. Bijvoor
beeld dat televisie een totaal on
interessant medium is. Dat wil
zeggen, dat als je werkelijk tot
op het bot gaat, dan ben je bin'
nen een half jaar dood of Willem
Duys. Daar is voor iemand met
mijn persoonlijkheid geen keu
ze. Ik kan niet een soort slap pro
grammaatje op de televisie
brengen, want er is al behang ge'
noeg. Daar heb ik geen zin... Ik
weet niet precies waar het aan
ligt. Ik maak me op zeker mo*
ment verschrikkelijk boos eq
dat laat ik dan ook merken. Tele
visie, daarmee heb je een groot
bereik en je kunt daar zeggen
wat je wilt, dus doe ik dat ook
„Er waren voor mij vier uitzendin
gen nodig, om te komen tot het
verhaal waar ik de boel mee heb
afgesloten. Als ik daar nog eens
een vijfde, zesde, zevende en
achtste uitzending achteraan zou
doen, dan hou ik aan het einde
van de achtste aflevering een ver
haal waarmee ik me voor de rest
van mijn leven onmogelijk zou
maken. Dat verhaal hou ik nu nog
even voor me. Je tast dus af'.
Speelruimte
„In het theater is de speelruimte
veel groter voor een mens. Televi
sie is zo vluchtig. Ik vind televisie
geschikt voor het nieuws, voor
films en live-reportages. Maar
drama en satirische program
ma's... ik vind het allemaal slap.
kinderachtig. Op de duur wordt
het zo'n houding, zo'n gedoe, en
het is snel geconsumeerd. Je zag
het al bij mijn derde tv-
uitzending. dat de belangstelling
als een pudding in mekaar zakte.
Men had de kluif afgekloven en in
de hoek van de kamer gegooid.
Nou weer wachten tot de nieuwe
rel!".
Hopscotch; regie: Ronald
Neame; hoofdrollen:
Walter Matthau, Glenda
Jackson en Ned Beatty;
theater: Studio, Leiden;
12 jaar.
Engelse gein (Monty Python) heeft
deze week in Studio het veld
moeten ruimen voor Amerikaan
se humor in de vorm van Hops
cotch. De ruimte ontbreekt hier
om een lange boom op te zetten
over verschillen en overeenkom
sten tussen twee naties en hun
lachgewoonten. Wat die raak
vlakken betreft: het vliegende
circus van Monty Python heeft
meer gemeen met de moderne
komedies van Mel Brooks, Gene
Wilder en consorten dan met een
film als Hopscotch.
Ondanks het ongekuiste taalge
bruik is dat eerst en vooral klas
siek en beschaafd amusement.
Waarmee overigens niets ten
kwade van Hopscotch is gezegd.
Behalve beschaafd is het vooral
onderhoudend. Misschien is dat
vleugje understatement in Hops-
cotch wel de Britse invloed, die
er in de vorm van veteraan-regis
seur Ronald Neame en actrice
Glenda Jackson wel enigszins
vertegenwoordigd is.
De hoofdschotel vormt echter Wal
ter Matthau, de leukste Ameri
kaanse filmkomiek van dit mo
ment. Met zijn slobberige bull-
dog-gezicht heeft hij het publiek
in de VS al jaren aan zijn voeten,
maar hier heeft het nooit willen
vlotten. Altijd bescheiden suc
cesses. terwijl zijn grappige ver
schijning net als de vroegere
slapstick-helden universeel on
weerstaanbaar moet zijn. Zeker
als dat in gezelschap is van Glen
da Jackson. Dat bleek drie jaar
geleden in House Calls (helaas
weinig buiten de drie grote ste
den gedraaid) en ook in Hops
cotch is het een gesmeerd draai
end duo.
Al heeft Matthau dit keer als de
morsige geheim agent Miles
Kendig (tegenhanger van James
Bond) meer te stellen met Ned
Beatty die zijn zeer Amerikaanse
chef Myerson speelt. Het verhaal
begint als Myerson hem naar het
archief degradeert. Kendig pikt
dat niet, neemt de benen naar
Salzburg en begint daar zijn
wraakactie. Hij zet vriend en vij
and in zijn memoires te schande
en blijft op geniale wijze uit han
den van de hem achtervolgende
CIA.
Matthau is in dat laatste op z'n best
en zelfs als een komedie alleen
maar beoordeeld zou worden op
haar einde dan krijgt Hopscotch
een hoog cijfer. Een plot die er
wezen mag.
BART JUNGMAN
Hoewel nationaal de bezoekersaantallen van de officiële bioscopen nog immer teruglopen, wordt de Leidse
•egio de ene bioscoop na de andere rijker. Het Lido-concern breidde de afgelopen jaren fors uit. Alphen kreeg
r thaters beschikbaar. De opening
Jack Nicholson dankt zijn faam
voornamelijk aan zijn rollen
in films als One flew over the
cuckoo's nest en The Shi
ning. Minstens even fraai
maar minder bekend is ech
ter zijn creatie van marine-of
ficier Buddusky in The last
detail (donderdag, Nederland
2). Samen met collega Mui
hall (Otis Young) moet hij
matroos Larry Meadows
(Randy Quaid in goede rol)
naar de militaire strafgevan
genis vergezellen. Als een
soort van galgemaal probe
ren ze het Meadows op de
reis zoveel mogelijk naar de
zin te maken. Het wordt zo
gezellig dat Mulhall en Bud
dusky bijna hun opdracht
vergeten.
De geur van wierook is de Ne
derlandse titel van een Ja
panse film die zondag via de
zelfde zender is te zien. Kei-
suke Kinoshita maakte hem
in 1964. Hij vertelt daarin het
verhaal van een moeder die
zich genoodzaakt ziet haar
dochter naar een school voor
geisha's te sturen. Nadat die
haar opleiding heeft voltooid,
komt moeder bij haar wonen
en gaat zelf als prostituee aan
de slag.
De derde en laatste film die ko
mende week op de vader
landse buis is te zien, heet
The Revengers en is een wes
tern uit 1972. Een verhaal in
het genre van The wild
bunch: een groep ruwe bol
sters die met z'n zevenen een
moeilijke opdracht moet vol
brengen.
Uit het buitenlandse aanbod
één film er uit gelicht: North
by northwest, waarop Alfred
Hitchcock de wereld in 1959
vergastte. Volgens Francois
Truffaut - een groot bewon
deraar en kenner van Hitch
cock - een waar meesterwerk
je. Cary Grant en Eva Maria
Saint spelen de hoofdrollen
en zijn daarin zondag op Dtsl.
2 te zien
Het programma:
ZATERDAG In bus nummer
3; 15.30 uur. Dtsl. 1 (regie
Luon Tai. Chinese film uit
1979) The great Waldo Pep
per. 20 15 uur, Dtsl 2
George Roy Hill met Robert
Redford. Amerikaanse film
uil 1974). The revengers;
20.27 uur; Ned. 2 Pendulum.
22.05 uur; Dtsl. 1 (regie Geor
ge Schaefer. Amerikaanse
film uit 1968).
ZONDAG De geur van wie
rook; 20.45 uur; Ned.2. North
bv northwest; 21.30 uur;
Dtsl. 2.
MAANDAG La fievre monte a
El Pao. 23.00 uur; Dtsl. 1 (re
gio Luis Bunuel met Gérant!
Philippe. Mexicaanse film uit
DINSDAG Cover girl: 16 15
uur; Bel 1 (regie Charles Vi
dor met Rita Hayworth. Ame
rikaanse film uit 1944).
WOENSDAG I am a fugitive
from a Chain gang 20.15
uur; Bel. 2 (regie: Melvyn le
Roy Amerikaanse film uit
1932) Vinterborn. 20 15 uur;
Dtsl. 1 (regie: Astrid Hen-
ning-Jensen. Deense film uit
1978) Blacklash 22 30 uur.
Dtsl. 3 (regie: John Sturges
met Richard Widmark. Ame
rikaanse film uit 1956).
DONDERDAG Young Cassi-
dy; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie
Jack Cardiff met Rod Taylor
Engelse film uit 1964) The
last detail. 21.30 uur. Ned. 2.
VRIJDAG II sorpasso. 20 15
uur; Dtsl. 1 (regie Dino Risi
met Vittorio Gassman. Ita
liaanse film uit 1962) Las Ve
gas, 500 milliones. 23.15 uur,
Dtsl 2 (regie Antonio Isasi
met Gary Lock wood Spaan
se film uit 1967i
BLIJVERS
"For your eyes only" - Nieuwste Ja
mes Bond Minder geldverslindend
spektakel, maar ouderwets span
nend en humoristisch. Lido 1 en 2,
Leiden, Euro 1 en 2. Alphen.
"Platvoet" - Bud Spencer in Napels
aan het werk. Lido 3, Leiden
"Private Benjamin" - Tegenvallen
de film over vrouw in het leger. Li-
do 4, Leiden. Euro 4. Alphen
"Buddy goes West" - Alweer Bud
Spencer. Euro 3. Alphen.
(OP)NIEUW
"De gendarme liet te vliegen"
Louis de Funes, Luxor, Leiden.
"The shining" - Qlieadfllm m
Jack Nicholson. Camera. Leiden
"De twee missionarissen" - Uit de
tijd dat Bud Spencer nog mc
rence HiU een duo vormde. Trianon.
NACHTFILMS
"La Plage" - Camera. Leiden.
"Erections" - Rex. Leiden.
"For your eyes only" - Euro 1, Al-
phen.
"Battle of Midway" - Euro 2. Al-
phen
'The Omen 2" - Euro 3. Alphen.
"Zo vader, to soon" - Euro 4. Al
phen.
REX
"Hoe heter hoe beter".
DEN HAAG
"Buddy goes West" - Apollo 1
(460340), al.
"Phobia" - Apollo 2. 16 jr.
"De kleine Lord" - Asta (463500), al.
"Lib Marleen" Bijou (461177), 16 jr
"De eerste klap is een daalder
waard" - Calypso (463502), al
"De eend en de cadillac" - Babyion
1 (471656). al
'Tendres cousines" - Babyion 2. 12
jr
"Hopscotch" - Babylon 3. 12 jr
"Caveman" - Cineac 1 (630637), 12 jr.
"Herbie is de pisang" - Cineac 2. al
"Kentucky fried movie" - Cineac 2,
16 jr
"Jules et Jim" - Cineac 3. 16 jr.
"Jaws 1" - Du Midi (855770). 12 jr
"The sound of music" - Euro Cine
ma (667066),
"For your eyes only" - Metropole 1
(456756). 12 jr
"Heaven's gate" - Metropole 2. 16 jr.
"Fort Apache, the Bronx" - Metro-
pole 3, 16 jr.
"Botsing der Titanen" - Metropole
4. 12 Jr.
"Shogun" - Metropole 5. 16 jr
"Fort Apache, the Bronx" - Odeon 1
(462400), 16 jr.
"This is America 2" - Odeon 2. 16 jr
"Herbie is de pisang" - Odeon 3. al.
"De spiegel barstte" - Odeon 4. al.
"The howling" - Odeon 5, 16 jr.
"Jacht op pornopoesjes" - Lc Paris
2(656402). 18 jr.
"Een gastvrouw onthult" - Le Paris
3. 18 jr
"For your eyes only" - Passage
(460977). 12 jr
"Inside Jennifer Wells" - Royal 3. 18
jr
"Karate knock-out" - Royal 4, 16 jr.
AMSTERDAM
'Tendres cousines" - Alfa 1 (278806),
12 jr.
"Lili Marleen" - Alfa 2. 16 jr
"For your eyes only Alhambra 1
(233192). 12 jr.
"Papillon" - Alhambra 2, 12 jr.
"Buddy goes West"- Bcllevue Cine
rama (234876/266227). al
"De kleine Lord" Calypso 1
(266227 734876). al
"Trek naar de sterren" - Calypso 2.
al.
"De eerste klap is een daalder
waard" - Calypso 3. al
"Fiona, een heet blondje" - Centraal
(248933). 18 jr
"Het zwaard van de gele Ujger" - Ci
neac Damrak 1 (245648). 12 jr
"Emanuelle 2" - Cineac Damrak 2.
16 jr
"My name is nobody" - Cineac
(243639). 12 jr.
"Heaven's gate" Cinecenter
(236615). 16 jr.
"Le voyage en douce" - Cinecenter.
16 jr.
"Exterieur nuit" - Cinecenter. 16 jr
"Once upon a time in the west" - Ci
nema 1 (151243). 12 jr
"The Blue? brothers" - Cinema 2. al.
"Fort Apache, the Bronx" - City 1
(234579), 16 jr
"Botsing der Titanen" - City 2. 12 jr.
"De spiegel barstte" - City 3. al.
"Van 9 tot 5" - City 4 al
'The howling" - City 5 (34579). 16 jr
"Caveman" - City 6 (234579). 12 jr.
"Herbie is de pisang" - City 7
(234579), al
"Couples" Climax Cinema
(244152). 18 jr.
"The deer hunter" Cine
•D (226551). 12 jr
"The Godfather 1" - Desmet
(226551). 12 jr
"Last tango in Pans" - Du midi
(723653). 16 jr
"Cheech and Chong's next movie" -
Lcidsepleintheater (235909). 16 jr.
"Fort Apache, the Bronx" Nogge-
rath(248933). 16 jr
"Sweet young girls" - Pansien
(248933), 18 jr
"Caveman" Rembrandtplcinthea-
ter (223545), 12 jr
"De Bermudadriehoek' Rem-
brandtpleintheater 2 (223545). 162 jr
"De bokser met de gouden arm"
Rex (266132). 16 jr
"De kleine Lord" - Rialto (723488).
al.
"Dr Strangelove" - Rivoli (723488).
16 jr
"Intieme kloosterbeeldcn" Roxy
(232809). 16 jr
"Onibaba"The Paradine case" en
"She was like u wild chrysanthe
mum" - Studio K (231708). 16 jr
"Jules et Jim". "Bye bye Brazil",
Voltati Eugenio" - The Movies
(245790). 16 jr
or your eyes only" - Tuschinski 1
(262633., 12 jr
"Heaven's gate" - Tuschinski 2
(262633). 16 jr
"Shogun" Tuschinski 3 (262633).
16 jr
"Caligula" - Tuschinski 4 (262633).
18 jr
"Home movies* - Tuschinski 5, 16
Jr
"Ordinary people" - De Uitkyk