Omstreden film gaat niet over de Surinaamse vrouw Geschiedschrijvers hebben zich vergist toegelichtj Verbluffend bedrog van Russische revolutie MET DE Z0MERTREIN VOORDELIG NAAR DE WEDSTRIJDEN. [[^[Mogcamma i DONDERDAG 16 JULI 1981 ilfr PAGINA 5 HILVERSUM (GPD) - „Ik denk dat hij gelijk heeft. In elk geval ben ik helemaal om Aan het woord Henri Schoup (foto), één van de eindredacteuren van de TROS-actualiteitenrubriek Ak- tua TV, over Albert Delahaye, die geheel nieuwe theorieën heeft over de Nederlandse geschiede nis. Deze archiefambtenaar uit Nijmegen heeft na ruim dertig jaar onderzoeken een belangrijk stuk van onze vaderlandse ge schiedenis op de helling gezet en weel bewijzen aan te dragen dat onze historici forse vergissingen hebben gemaakt. sen Karei de Grote en Nijmegen Karei de Grote kan nimmer in of nabij Nijmegen hebben geleefd Ook zette Delahaye grote vraag tekens bij de moord op Boni fa- cius in Dokkum, of bij de stelling dat Willebrord de eerste bis schop van Nederland, wonende te Utrecht, zou zijn geweest. Vol gens de Nijmeegse navorser heb ben de Nederlandse en ook Fran se en Vlaamse geschiedkundi gen zich een kleine zeshonderd kilometer vergist en moeten de plaatsen waar Bonifacius werd vermoord, de stad waar Willi- brord heeft gewoond en het fort waar Karei de Grote heeft ge leefd, in Noord-Frankrijk wor den gezocht. Het spreekt voor zichzelf dat de huidige Nederlandse professo ren die al tientallen jaren de gangbare Nederlandse geschie denis doseren, niet even geluk kig zijn met de theorieën van De lahaye. Enkelen van hen maak ten hem belachelijk en weer an deren zwijgen hem helemaal dood. Albert Delahaye begon te twijfelen over de juistheid van de gangba re Nederlandse geschiedenisboe ken toen hij in 1946 in Nijmegen aan het werk ging als weten schappelijk archiefambtenaar. Zijn interesse in geschiedenis bracht hem er toe zich te verdie pen in de historie van Nijmegen, en al vrij snel kwam hij tot de ge dachte dat er wat Nijmegen be treft sprake moest zijn van een groot misverstand. Steeds meer kwam hij tot de overtuiging dat keizer Karei de Grote niet. zoals algemeen aangenomen wordt, in Nijmegen zijn residentie heeft gehad. Delahayes onderzoek voerde hem in de richting van de Franse stad Noyon. 100 km ten noorden van Parijs. De heer Delahaye schreef over zijn bevindingen een boek van ruim 500 pagina's, dat in november van het vorig jaar onder de titel „Holle boomstammen'' op de markt kwam. De TROS gaf aan de documentaire zoals die van avond wordt uitgezonden, de zelfde titel. De wetenschap is als een tank ovei Delahaye heen gewalst, maar heeft hem niet plat gekregen. De lahaye: „Ik kan me heel goed voorstellen dat het een professor zeer doet wanneer zo'n klein mannetje als ik met dergelijke theorieën aan komt zetten, maar aan de andere kant wordt mijn overtuiging wel weer door ande ren serieus genomen Ik zie me zelf helemaal niet als brandstich ter. Ik heb alleen wat kritische kanttekeningen gezet bij onze geschiedschrijving. Het laatste wat ik wel verwacht is dat de Ne derlandse geschiedenisboekjes onmiddellijk worden veranderd. Mijn opvattingen moeten eerst heel zorgvuldig op allerlei gebied worden uitgezocht. Het is heel Documentaire TROS-tv: „Holle boomstammen" goed mogelijk dat pas gelijk geven na mijn dood. Dat kan me niet zoveel schelen, ik ben niet uit op erkenning, want daar is de hele materie veel leuk en interessant voor". .jval voor zijn theorie kreeg Dela haye ook uit Frankrijk, alhoewel de geleerden het daar ook wel moeilijk met zijn opvattingen hebben Delahaye „Als ze mij daar gelijk geven, houdt het ook in dat de Franse historici er nooit wat van begrepen hebben en zich eeuwenlang hebben ver gist". Henri Schoup, over het 30 minuten durende programma: „Ons grootste probleem was het pro gramma simpel te houden. Het is een zo complexe materie, dat je moet oppassen datje door de bo men het bos niet meer ziet. We hebben dat opgevangen door De lahaye gewoon zijn verhaal te la ten vertellen en we zijn niet ver vallen in een toon van oude land kaarten en dergelijke". (Ned 1. 20.50 uur). AMSTERDAM (GPD) „Wij vrouwen uit Suriname leven in ons land onder de meest moeilijke omstandigheden. Wij zijn de onderbetaalde winkelmeisjes, dienstmeisjes, schoonmaaksters, wasvrouwen en strijksters. Wij werken van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op het land en moeten dan nog onze kinderen verzorgen... Voor onze landbouwprodukten worden we nauwelijks be taald". Een citaat uit de film 'Vrouwen van Suriname', een portret van vier vrouwen. Op het ogenblik is deze film inzet van een kort geding, aange spannen door Ciné Club Vrijheidsfilms en regisseur At van Praag tegen de IKON-televisie. De IKON heeft besloten de voor deze vrijdag in de programma bladen aangekondigde film niet uit te zenden. Gistermiddag is de omstreden film dan eindelijk aan de pers vertoond. Van de 56 mi nuten dat de film duurt zijn er 40 overgebleven. Dat is de zend'.ijd die de IKON hiervoor beschik baar heeft gesteld. Om het inkor ten van de film met 16 minuten gaat het nu juist. De IKON had graag gezien dat beelden als die van paleis Soest- dijk, van Nederlanders op een galabal ir Suriname, van onder tekening van de onafhankelijk heidsverklaring in 1975 door on der anderen koningin Juliana en van een groot deel van de inlei dende tekst waarin bezongen wordt hoe slecht de vrouwen in Suriname het hebben onder het regime van het groot kapitaal en dergelijke er uit gehaald zouden worden. De makers van de film daarentegen vinden deze beel den echter essentieel voor de in houd en zien liever de film inge kort op vrolijke, naar hun idee inhoudsloze gesprekjes. Door het knippen van de vrolijke wat luchtige gedeelten wordt de film vrij hard en direct, waarin Nederlanders zeker niet ge spaard worden. In Suriname worden die afgeschilderd als blanke kolonialisten en in Ne derland zelfs als zeer racistisch, de beelden van Glimmerveen, oprichter van de Volksunie, ge tuigen daarvan. Aan de hand van vier vrouwenportretten wordt in de film verteld hoe moeilijk de vrouwen in Suriname leven. Maar alleen wordt ingegaan op hun sociaal-economische situatie. Op de autoritaire Surinaamse man nenmaatschappij, die vrouwen onderdrukte, wordt in de film niet ingegaan. Die sociaal-econo- michc situatie wordt in de film doorgetrokken. Waarom hebben vrouwen het in Suriname zo slecht. Antwoord: omdat het land sterft van de corruptie schandalen, omdat de bewoners uitgebuit worden door blanke kolonialisten en Amerikaanse imperialisten. Het mag hoogst merkwaardig wor den genoemd dat de makers de slechte leefsituatie van vrouwen alleen uitleggen aan de hand van dit soort zaken. Het is een wat eenvoudige redenatie, dat vrou wen het zo slecht zouden hebben door de blanke koloniale heer sers. Dat heeft trouwens weinig met alleen vrouwen te maken. Bovendien is het zeer irritant dat in de film niet de hand in eigen boezem wordt gestoken. De situatie van de vrouwen zelf wordt weinig uitgediept. Alleen wordt telkens weer aangetoond dat ze in bittere armoe leven. Niets wordt verteld over enig op leidingsniveau van vrouwen, niets over hun kansen in de maatschappij. Ook wordt er geen onderscheid gemaakt tussen vrouwen uit de stad en vrouwen op het platteland. Niets wordt verteld over de opvoeding, het uithuwelijken van met name Hindoestaanse vrouwen. Om al deze redenen is de titel van de film 'Vrouwen van Suriname' dan ook geheel onjuist, want over dé vrouwen van Suriname gnat het nu juist niet. Nog duide lijker komt het naar voren als men beelden van Surinamers in Nederland laat zien. Slechts pro testacties om een huis te be machtigen worden getoond en racistische uitlatingen van ie mand als Glimmerveen, die toch niet de Nederlandse opinie over Surinamers zou mogen vertegen woordigen. Bovendien wordt niets verteld over de positie van Surinaamse vrouwen in Neder land over het feit dat veel vrou wen mondiger worden gemaakt in praatgroepen meer voor zich zelf leren 'op komen'. De IKON weigert de film uit te zen den, omdat hij 'gedateerd' en 'po litiek beledigend' voor de nieu we regering van premier Chin a Sen zou zijn. De film is namelijk vóór de staatsgreep van februari 1980 gemaakt en vertelt onder meer over het leven van vrouwen en mannen onder de regering van premier Arron. Ciné Club Vrijheidsfilms, gesteund door het Loson, het Landelijk Overleg Surinaamse Organisaties in Ne derland, noemt de argumenten van de IKON echter onjuist, want 'sommige gedateerde stuk ken, die onschuldig waren, mo gen wel in de film blijven'. Dat de makers met opzet alleen de sociaal-economische situatie van vrouwen wilde belichten is dui delijk. Regisseur At van Praag: „Wij vonden dan ook dat vrou wen onderdrukt worden door het politieke systeem. Het zou best zo kunnen zijn dat de IKON daar anders over denkt, maar dan moet dat worden gezegd. Wij willen zeker een ideologische discussie met de IKON voeren Wij denken echter dat de IKON bang is. Bang om ruzie te krijgen met het Nederlandse bedrijfsle ven en de regering, want zij wor den in de film niet zo rooskleurig afgeschilderd. Daar kunnen ze weer niet voor uitkomen, want dan krijgt de IKON ruzie met haar progressieve achterban". LISETTE GOTTSCHALL RUDI WAIRATA OVERLEDEN - In het Dijkzigt-ziekenhuis in Rotterdam is de gitaris Rudi Wai- rata overleden Wairata, die 48 jaar is geworden, speelde Ha- waiaanse muziek De in Indone sië geboren musicus kwam in 1950 naar Nederland. Bekend heid kreeg hij vooral als leider van twee Zuidzee-muziek spe lende ensembles: de Mena Muria Minstrels en de Ambonia Sere nades. HILVERSUM (GPD) - In de eerste jaren na de Russische revolutie werkten de Sowje- trussische leiders vol enthou siasme aan grootse plannen om hun arbeiderszelfbestuur per film te exporteren. Ook het eigen volk moest via dit nieuwe medium kennis ne men van de bolsjewistische heldendaad. Daartoe moest echter eerst een nieuwe film industrie worden opge bouwd, want de tsaristische erfenis leverde het nieuwe re gime geen centipieter film op. Alles moest worden geïm porteerd. Maar de moeilijk heid was dat de kapitalisti sche vijand weigerde om „de commies" ook maar iets te le veren. Een Italiaanse film agent, die in Moskou woon de, bood de oplossing. In de meesterlijke BBC-satire „Thank you, comradesdie deze donderdag door de VA- RA-televisie wordt uitgezon den, valt te zien hoe de gesle pen Italiaanse kapitalist Ro berto Cibrario erin slaagde de door naïviteit verblinde Sow- jets voor een miljoen dollar op te lichten. Hij bood zich als tussenpersoon aan de Russen aan. om in de Ver enigde Staten inkopen te doen. De partijtop ging grif op het aanbod in en realiseer de zich pas maanden later, doordat Cibrario maar steeds niets van zich liet horen, de omvang van het be- BBC-satire "Thank You, comrades" in Theater Thuis drog. Met veel moeite kwam de revolutionaire filmindus trie vervolgens alsnog van de grond. Hoewel het tegen het gevoel van de socialisten indruiste, besloten zij in de VS toch een proces tegen de Italiaan aan te spannen. Cibrario werd gearresteerd en zijn rol leek uitgespeeld. In hoger beroep won hij echter, doordat de Amerikaanse rechtbank be paalde dat de Sowjet-Unie geen enkele aanspraak kon maken op internationaal gel dende rechtsregels, omdat het land niet door de VS was erkend. Cibrario stapelde zijn miljoen „rode dollars" keurig in een koffertje en keerde te rug naar Italië, alwaar hij een kasteel kocht. Deze verbazingwekkende, op ware gebeurtenissen geba seerde oplichtersgeschiede- nis werd herontdekt door de schrijver Jim Hawkins, toen die bezig was materiaal te verzamelen over de stomme film. De hele affaire, uitvoe rig beschreven in Ameri kaanse kranten. Russische archieven en rechtbankver slagen. was voor de Russen zó pijnlijk {lat het verslag in de officiële filmhistorie is te ruggebracht tot slechts één „Thank you, comrades" volgt de gebeurtenissen waar heidsgetrouw, maar brengt ze in een populaire vorm, ge baseerd op de stijl van de stomme film. De boeiendste rollen worden gespeeld door Ben Kingsley. als Roberto Ci brario. en Conny Booth als zijn samenzweerster Annie. Het fantastische van deze film is echter, dat ook de rol len worden nagebootst van de eerste Sowjet-leiders: Le nin (Richard Ireson). Stalin (Charles Keating). Trotzky (Derek Godfrey), commissa ris Lunacharsky (Lee Monta gue), en ook die van de dich ter Majakowski (Stephen Rea). ('Thank you, comrades'. Thea ter thuis Nederland 2, 21.30 uur.) ADVERTENTIE Er gaat geen weekend voorbij of er wordt wel ergens een geweldige wedstrijd gehouden Wet een Ticnertoerkaart reis je er voordelig heen. Daarmee mag je liefst 4 dagen onbeperkt reizen voor slechts f38,-. NEDERLAND 1 i8 18 SS IS 00 19.08 20 00 -■1 37 21.55 22 5il 22.55 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) B. n boot N< 16) Pluto en het gordeldier (TROS) Teh Reivers, speelfilm <TROS> Holle boomstamr Journaal (NOS) Cosmos (NOS) Journaal (NOS) en: Aktua TV-special (TROS) slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.30 - Tour de Franco (NOS) 18.57 Journaal (NOS) 18.59 - Circus (VARA) 19 25 - Zeker weten, informatief kinderprogramma (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 - Vreemde vogels, tv-serie (VARA) 20.52 - Achter het nieuws (VARA) 21 30 Hartelijk dank. kameraden tv spel (VARA) 22.30 - Het Lochum "Dauwtrappers" Festival, popfestival (VARA) 23 05 Journaal (NOS) 23.10 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSLAND III WDR 18 00 Kleuterprogr 18.30 Kinderse rie 19 00 Filmreport 20 00 Journ. 20 15 Dschungel im Sturm, speel film. 21.35 Zu fuss nach Metropolis, 'film 22.45 Filmportret. 23 30 DONDERDAG 16 JULI DUITSE TV DUITSLAND I (Region progr NDR 18.00 Du* sterblichen methoden des Franz Jo- Joum sef Wanninger, tv-sene 18.30 Ak- tual. 18 45 Kleuterserie 18.55 Re gion progr 19 25 Sportprogr 19 59 BELGISCHE TV Progr.overz WDR 18 00 Erlesene ULiUUio^iiEi v Verbrechen und makellose Morde, tv-serie 18.10 Penmarric. tv-sene 19.15 Aktual 19 45 Oude weekjour- naals). 20.00 Journ. 20.15 Docum. film. 21.15 Amus.progr 21.45 Muzi kaal amus.progr 22 30 Aktual. 23.00 23.45-23.50 Journ DUITSLAND II 18.20 Ungewoehnliche Geschichten von Roald Dahl. tv-sene 18 57 Pro gr.overz 19 00 Journ 19 30 Show- progr 20 30 Deutsche Denkmalpfle- ge. tv-spel 21 00 Aktual 21.20 Film- report. 22.05 Der suhjcktive Faktor. =n«*| 0.25 Journ. BELGIE VLAAMS 1830 Kinderfilmsene 18.35 Kleuter- progr 1905 Tekenfilm 19.17 Uit*, door derden. 19 37 Medcd en Mor gen. 19.45 Journ. 20 10 Praatshow 21 00 Aktual 21 50 Die van 5 48. tv- film 22.55-23.20 Journ NET II T8.30 Kinderfilmsene 18 35 Kleuter- progr 19 05 Tekenfilm 19 17 Uitz. door derden 19 37 Meded en Mor gen 19 45 Journ 20 10 Opera en bel- cantoprogr 21.30 Docum sene 22.15-23.15 Docum. serie Een roman van William Faulkner, die daarin herinneringen aan zijn jeugd in Mississippi verwerkte, heeft onder regie uan Mark Rydell een innemende film opgeleverd, licht van toon. ontspannen gespeeld en met een verkwikkende humor. De TROS zendt „The Reivers" vanavond uit Het verhaal behelst de belevenissen van de ll-jange Lucius (Mitch Vogeluit een slaperig plaatsje in Faulkners „Yoknapatawpha County", die in de zomer van 1905 tijdens een clandestien uitstapje het leven leert kennen, zonder er overigens de onschuld t<an zijn leeftijd aan te verspelen. Tijdens afwezigheid van de familie, die een begrafenis moet bijwonen, „leent" de schelmachtige knecht Boon (Steve McQueende kanariegele automobiel t<an Lucius' opa om in Memphis de bloemetjes buiten te zetten De jongen mag mee, als hij zijn mondje maar houdt. De fonkelende W'inton Fleyer - de cerse auto in de streek - blijkt ook nog een blinde passagier te bevatten, de door Rupert Crosse gespeelde neger Ned. In de stad wachten Lucius avonturen waarvan hij zelf niet had kunnen dromen. Hij logeert in het bordeel waar Boons vriendin emplooi heeft en neemt het met zijn kleine vuisten op voor de eer van dit alleraardigste hoertje Come tSharon Farrell). dat door haar naargeestige neef onaangenaam wordt bejegend. En nadat Ned de auto voor een eigenzinnig renpaard heeft verkwanseld, wint het kereltje de paardenrace, waarvan het vehikel de hoofdprijs is Aan her slot krijgt grootvader (Will Geert zijn automobiel dus weer terug, heeft Boon een bruid aan zijn zijde en is Lucius teat ervarin gen rijker. Burgess Meredith fungeert als ivrteller in deze charman te film, die om 19.08 uur op Nederland J begint. In de televisie-actualiteitenrubriek Achter het Nieuws van de VARA wordt vanavond een eigen reportage uitgezonden over de situatie in Polen. De VARA heeft voorts een impressie ran de vre desmars van Kopenhagen naar Parijs en besteedt aandacht aan het overlijden van Ben Sijes. (Ned 2, 20.52 uur ir tot uur 13 03 hcho M 15 (S> 105 Zomen .NOS 14 02 NOS Tourfiits) NOS 15 02 (S) Radio DONDERDAG 16 JULI HILVERSUM I NCRV 18 11 (S) Hier en nu 18 30 (S) Tour de France Daar waar de molens staan 18 45(S) Leger des Heilskwartier 19 02 <S) HILVERSUM II De wereld zingt Gods lof. 19.53 (S) Om nooit te vergeten 20 03 31e In ternationaal Orgelconcours Haai 1981 20 35 (S) Litci donderdag 21 02 (S) Op de vrije toer 22 02 iSi n uit 1. n .ti m operetta n< >s n ii WI Tiiuriiiurru.il J Hm Va 23 04-24 00 (Si Met het oog op mor gen KRO 0 02 (S) Re lax-ez vpus. 1 02 (S) Niemandsland 0 02 (S) Van zessen klaar wakker HILVERSUM II IKON 1805 Kleur OVERHEIDS- VOORL 18 35 Een uit*, van het Mi nistene van Volkshuisvesting en R O AVRO 18.50 Licht klas:, muz. 19 00 't Is historisch 19.20 (S) In de kaart gupcN ld 21 00 (S) Re tdï I I Orkest met piano klass en moderne werken 22 30 Nws 22 40 (Si Orkest concert moderne muz. 23.15 (S) Jazz Spectrum 23 55 Nws HILVERSUM III NOS 18 04 iS) De Avondspits met de Nationale hitparade TROS 19 02 (S) Poster 20 02 (S) Soul Show 22 02 (S) Sesjun 23 02 24 00 'S) Wim van bitten met LP-werk VRIJDAG 17 JULI 1981 HILVERSUM I NOS Ieder heel uur nws KRO 6 50 Het levende Woord 7 03 en 8 03 Echo 8 30 Maric-Jose Janssen pav VPRO 7 00 Nws 7 10 Ochtend gymnastiek 7 20 Radionws dienst VPRO (7 30, 8.00. 8 30 Nws 9 00 Gymnastiek voor de vrouw 9 10 Wa terstanden 9 15 Expres VPRO NCRV 1030 Onder schooltijd NOS 10 45 Werkbank AVRO 1100 Buiten TROS 11.20 Week in week uit. 12 26 Meded voor land- en tuin bouw 12 30 Nws 12 36 Aktua NOS 13.00 Nws 13.11 Meer over minder (14 20 Op de zeepkist) 14 45 t Kan van nut rijn 15 30 Van onze redactie VOO 17 00 (S) Info-Rad10 17 24 Me ded 17 30 Nws HILVERSUM III NOS Ieder heel uur nws EO 7 02 (S) Ronduit op drie 8 03 (S) Eo Metterdaad Memo 8 05 (Sl Tijdsein. 9 05 (S) De Muzikale fruitmand 10 03 <S) R<>nd uit-extra op drie NCRV II 03 (S) Pop non stop 12 03 (S)Goeiemiddac VOO 14 02(S»I)e üpparade 15 20 (S) Popjoum 15 30 HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws 7 02 (S) Vroeg klass. 9 00 Nws 9 02 (S) Muz uit de Midde leeuwen en Renaissance 10 00 (S) Vrijdagmorgenconi ert VOO 11 00 (S. Muz. voor milj<»ener. deel 1 (12 00 Nws) EO 13O0 (S) Klass kLankjuwelcn 14 00 Nws 14 02 (S) Bijbels perpoctief 3 14 20 (S) Orgel bespeling 14 45 iS> Plaat praat VPRO 15 00 (Sl Muz op vier RVU- NOS 17 00 Wat spelen we lekker (2- en herh.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5