Centre Beaubourg wekt (weer) op tot razernij DE GROENE MASKERS "CHEVALIER 'Paris-Paris' mislukte expositie WOENSDAG 8 JULI 1981 PARIJS (GPD) - Aan het begin van de tentoonstelling „Paris-Paris 1937-1957" in het Parijse Centre Beaubourg staat „De Harmo nie", het prachtige vrouwelijk naakt van Aristide Maillol, waaraan hij in de oorlog werkte en dat nooit af kwam. Tegen de ze ideale vrouwelijkheid steken, op een houten achterwand aan gebracht, aanplakbiljetten van de Duitse bezetter schril af: hoe laat de Fransman niet meer de straat op mocht, wat hij moest inleveren en wie er waren gefu silleerd. In periode die het Centre Beau bourg met deze laatste in zijn reeks monstertentoonstellingen bestrijkt (na Paris-New York" „Paris-Berlin", „Paris-Moscou" en Les Réalismes), vormt de Duitse bezetting van '40-'45 het onontkoombare middelpunt. Al le angsten vooraf, alle haat en col laboratie daarna en het wassen van de vuile handen tot slot, eisen de aandacht op. Zelfs de voorge schiedenis van deze tentoonstel ling anno 1981 wordt op dat ge bied nog gekleurd door enige tra- gi-komische incidenten. Evenals zijn roemruchte voorgan gers in de serie moet „Paris-Paris 1937-1957" als mislukt worden beschouwd. De kosten van ruim een miljoen gulden, het jarenlan ge werk van een staf van vijftig experts, de 1500 schilderijen, beeldhouwwerken, voorwerpen, brieven, documenten, affiches en foto's zien geen kans de benepen voortsohuifelende bezoeker de indruk te geven van een gesloten beeld. Een hutspot is het, zoals voorheen, een kostbaar hoog standje voor de jongens van het vak. Voor de massa was het Cen- ♦re Beaubourg gedacht. Zelden ontwikkelde een museum zich onder het mom van neerbuigen de jovialiteit zo elitair. „Paris-Paris" is aan de andere kant toch beter dan alleen mislukt. Dat is de kracht van dit krankzin nige „Centre Pompidou" (of „Beaubourg", als men Frankrijks vroegere president geen goed hart toedraagt), want het weet de discussie aan de gang te houden. Het blij ft alleen een discussie bin nen een beperkte groep, en dat was nu juist de bedoeling nie- t. Allereerst: al voor de expositie opende, beschreven oudere da mes en heren van het vak in de dagbladpers hun teleurstelling en woede over alles wat niet op „Paris-Paris" te zien zou zijn. Het interessante is dat de tentoonstel ling werd samengesteld door een jongere garde, die de periode niet bewust heeft meegemaakt. Daar uit volgt de conclusie die al eens eerder werd getrokken uit een onderzoek op middelbare scho len: voor kinderen die welke pe riode dan ook in de historie niet hebben meegemaakt is elk van die periodes emotioneel aan de andere gelijk, dat wil zeggen: on begrepen en ver. Voor de samen stellers van „Paris-Paris" ligt ,,'37-'57" even ver als de onthoof ding van Marie-Antoinette of de heldendaden van Jeanne d'Ar- „Paris-Paris" zou dus de geschied schrijvers door de mand doen vallen. Wie geschiedenis pro beert te schrijven terwijl de getui gen nog leven, kan er op rekenen voor onbenul te worden aange zien. Hij boetseert de feiten naar eigen fantasie, en zo leven ze voort van geslacht op geslach- Een tweede probleem: Germain Viatt^, het meesterbrein achter- de expositie, heeft verklaard dat het er om ging een „spectacle" een „show" - in het Nederlands - weg te geven. Zoals ook bij de voorgaande tentoonstellingen gebeurde - en heel opvallend bij de vorige expositie „Les réalis mes" - betekende dit, dat de kij kers - de massa - verplicht waren zich te voegen naar de typisch Franse cerebrale bedenksels van de staf. Kenners van de periode 1 '37-'57 hebben al uitgeroepen dat alles door elkaar hangt, dat essen- Het prototype van de 2 CV, te zien op de expositie 'Paris-Paris'. tiële figuren, stromingen en protesten over het hoofd zijn ge zien. Het publiek - de massa - is ook nog niet zo ver dat ze de kunst sinds '37 met hetzelfde voorgekauwde begrip beziet als de tijden rond de „vrolijke" jaren '30, en daarvoor. De consumen tenmaatschappij die pas na de Tweede Wereldoorlog ontstond heeft met Picasso altijd nog min der succes dan met Pissarro. Wat blijft is de verwarring. De catalo gus biedt dan wel uitkomst, maar daarmee wordt het idee van wat een tentoonstelling is binnenste buiten gekeerd. Vervolgens: de bezettingsjaren als kern van de expositie en kern van de opwinding eromheen. In het middelpunt van de periode stond in '42 de tentoonstelling die de bezetter aan het werk van Hitiers lijf-beeldhouwer Arno Breker wijdde. Men had dit staaltje van propaganda nog over het hoofd kunnen zien, als het graag ver zwegen feit zich niet had voorge daan dat het ere-comité onder meer werd gevormd door „fau- ves" als Derain en Vlaminck, en door de gemelde Maillol. Breker had een goede relatie met heel wat Franse kunstenaars van naam en een aantal onder hen wist hij van de ondergang te red den door hun transport naar de concentratiekampen te verijdele- Als het Centre Beaubourg - en te recht - Breker (als kunstenaar een griezel) op de tentoonstelling een plaats wil geven als onder deel van het tijdsbeeld vormt zich opnieuw een ere-comité, maar nu uit protest. Tot de onderteke naars behoren onze landgenoten Karei Appel en Bram van de Vel de, die op de tentoonstelling met reden aanwezig zijn. Breker staat nog wel in de catalogus, maar de door de fatsoensrakkers met de vinger nagewezen povere beel den van de nu 81-jarige Duitser zijn niet opgesteld. Een affiche van Maurice Cheva lier ontbreekt niet op de mislukte tentoonstelling in Parijs. (Grote vaart) Aceteon 6 vn Chittagong nr Singapore, Aldabi 6 45 z Las Palmas nr La Pallicc, Alphacca 7 te Nacala, Atlantic Crown 87 te Gothenburg, Benattow pass 6 Ouessant nr Hamburg, Britsum 6 70 n Aberdeen nr Wedel, r Rotterdam, Coral Rubrum 6 vn Annaba, Docklift-1 6 60 nno Bahrain nr Rotter- 6 28 nno Fort Aleza nr Cura- 6 210 zo Abidjan nr (^uragao, fu°cur Latirus 6 100 n w Algiers nr Port Said, Maasbree 6 400 ono St Helena nr Rotter dam, Macoma 6 50 zw East London nr Ras Tanura, Nedlloyd Bahrain 6 te Genua, Nedlloyd Franklin 7 te Manila, Nedlloyd Kyoto 6 vn Colombo nr Co chin, Nedlloyd Rotterdam 6 te New York, Nedlloyd Rouen 6 te Suez, Nedlloyd Waalekerk 6 vn Bombay nr Colombo, Nedlloyd Westerkerk 6 vn Rotterdam nr Hamburg, Nedlloyd Willemskerk 6 vn Rotterdam nr Hamburg, Nedlloyd Wissekerk 6 530 w Colombo nr Rotterdam, In dit verband past een bericht uit Moskou. Daar is dezer dagen de tentoonstelling „Paris-Moscou", die in '79 in het „Centre Beau bourg" te zien was, voor het (ge- priviligeerde en uitgezeefde) pu bliek opengesteld. Tegen alle bi laterale afspraken in hebben de Russen toch een aantal elemen ten uit de expositie weggelaten, de naam Trotski komt niet meer in de catalogus voor, van de grote Russische dichters Vladimir Maiakowski en Ossip Mandels- stamm zullen de Russen, althans uit diezelfde catalogus, nooit te weten komen om welk^ redenen ze zelfmoord pleegden. Uit pro test heeft de directeur van het „Centre" zijn reis naar Moskou geannuleerd. Hij had zijn ontslag moeten aanbieden nadat beslo ten was Arno Breker op „Paris- Paris 1937-1957" niet toe te laten. Ook dat is de kracht van het Cen tre Beaubourg: het wekt constant op tot razernij, en dat kan je van het museum Boymans van Beu- ningen of Kroller-Moller nooit zeggen. Ten slotte: „Paris-Paris" opent met het jaar 1937, het jaar van de Parij se wereldtentoonstelling rondom het gloednieuwe „Palais Chail- lot", tegenover de Eifeltoren. Het was ook het jaar dat de Spaanse Burgeroorlog begon en dat Picas so „Guernica" maakte. Het was het jaar waarin de volksfront regering Léon Lèon Blum ont stond, met de communisten ge willig in de coulissen, maar niet voor lang. Iets van de opluchting, van de nieuwe hoop, zoals toen tertijd de fotograaf Cartier- Bresoon die vastlegde, hangt op nieuw in de lucht. Niemand weet hoe het cultuurbeleid van de so cialisten er uit zal zien. Wat staat het Centre Pompidou - symbool van het verslagen gezag - te wachten? Wat komt er terecht van het idee dat de voormalige president Giscard d'Estaing koesterde met het verlaten „Gare d'Orsay", dat omgebouwd dient te worden tot een museum van de 19e eeuw? „Paris-Paris" staat aan het begin van een nieuwe perio de, evenals 1957 een breekpunt was in de hedendaagse Franse historie: het was het jaar waarin de Vierde Republiek ter ziele ging en het land door Charles de Gaulle moest worden gered. Een „show": al is het uitstallen een prototype van de 2cv niet vol doende en is het tekenend dat één van de Parijse kranten schreef: „De afdeling fotografie is met de afdeling aanplakbiljetten de eni ge op deze teleurstellende ten toonstelling die geen teleurstel ling betekent". Alles zal veranderen, heeft het nieu we socialistische bewind be loofd. De relatie tussen het Cen tre Beaubourg en de moderne massa is een aardig been om op te kluiven, voor de socialistische minister van cultuur. RUDOLF BAKKER JlTuAATJA$$£hJ KOOUMONOXVPg £N VAX SOJiervuiUOHEJp t?AT A^ÉLOPÉM xVhi I 'u';maar voren MCX rié hap JE BEAjr WEER BETRAPT OP AFKAKEN, IZAAK IK WEET W6RREU<K UIET WAT IK TIETJE. noBT BE^/AJAJEAJ 'AAAJ^EPASTE STRAF, V_ TTEAJEER- Ifc T'E djEWOOAJ 4P t JAAI EEAI PAAE HEERmicE TA^EAJ OP SCHOOL HOOFD j De belevenissen van Jommeke Joepie De Qroene Maskers hebben weer toegeslagen. En wij die dachten dat ze zouden de stuipen krijgen van schrik ARABISCHE BROOD SALADE Dei* broodsalade past goed by de barbecue, maar natuurljk ook by gewoon geroosterd vlees Snijd een half wit brood, ronder korst, in kleine dobbelsteentje* Agenda Leidse bioscopen al. CAMERA: "Ordinary paople", da. 19.00 en 21.15 uur, al. Kindermatinee: "Tom en Jerry 4", za V m woe 14.30 uur. Nachtvoorstelling: "Grimmig spel", vrij en za, 24.00 uur. 16 jr. LIDO 1: "For your Eyes only", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30. 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 2: "For your eyes only", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45,19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 3: "Platvoet", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45,19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 4: "Soldaat Benjamin", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. al. STUDIO: "The holy grail", da. 19.00 en 21.15 uur, al. Kindermatinee: "Dumbo", da. 14.30 uur. Zo. 14.30 en 16.45 uur. TRIANON: "A change of seasons", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.30 19.00 en 21.15 uur, al. REX: "Deep rub", da. 14.30, 19.00 en 21,15 uur. Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Joy, de porno- poes", za. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: "For your eyes only", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur. Zo. 13.15,16.00, 18.30 en 21.15 uur. 12 jr. EURO 2: "For your eyes only", da. 13.30, 1830 en 21.15 uur. Zo. 13.15, 16.00, 18.30 en 21.15 uur. Nachtvoorstelling: "For your eyes on lyza. 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Buddv goes west", da. 13.45, 1845 en 21.30 uur. Zo. 13.45, 16.15, 13.45 en 21.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "Five for hell", za. 24.00 uur, 16 jr. Zo. 16.30, 19 00 en 21.30 t Kindermatinee: "Dunderklumpen", t/m woe 14.00 uur. Nachtvoorstelling: "Moll Flanders", 24.0 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "The car", vry 19.00; za. 16.00 en 19.00; zo 16.00 en 18.15; woe 20.15 uur, 12 jr. "Le dernier metro", do 20.15; vrij en za 21.15; zo 20.45; ma en di 20.15 uur. Kindermatinee; "De kat van de melk weg (Walt Disney)", za t/m woe 14.00 WIN A BORN Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Visten pass 6 Schiermonnikoog nr Bou logne, Zaria 6 1100 wzw Bali nr Sydney, (Kleine vaart) Amanda Smits 6 290 nw Dakar nr Vito- Andrea Smits 6 10 o Cabo! Blanco nr Savannah, Bernisse 6 vn Rotterdam, Bloemgracht 6 150 no Cape Finisterre nr Houston, Elizabeth Broere 7 te Rotterdam, Geert Bodewes 4 te Panama City, Hega Smits 6 vn Rotterdam nr Runcorn, Herman Bodewes 7 te Rotterdam, Lcena 6 170 zo Kp Race nr Liverpool, Mirabella 6 10 nw Luzon nr Semarang, Samsun Express 6 tc Samsun, Spiegelgracht 6 40 w Guernsey nr Klai peda, Stella Antares 6 vn Faroer nr Stanlow, Swift 8 te Madeira verw. Ton Menkenhal - tentoonstelling Air rail, t/m 16/8, geopend van 10-18 uur. zon- en feestdagen van 12-18 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde, Steenstraat 1, t/m 3/1 '82, "Indianen van Mexico, Azteken in 't Verleden. Nahuas van Heden, geopend ma t/m za 10-17 uur; zo- en feestdagen 13-17 uur. Art Tea House Oude Rijn - expositie van Doris Groeneveld zeefdrukken, Ma- riet Schedler keramiek. Stille Mare 4, tel. 146330, van 7/6 t/m 15/ 7, geopend van 10-18 uur, zondag Van 11-17 uur. Centrale Bibliotheek - Nieuwstraat, tentoonstelling ter nagedachtenis aan de Leiderdorpse architect Piet van der Sterre, tot 1 september te bezichtigen. 'Bomen, Beesten. Hout', geopend ma t/m za van 10 tot 16.30 uur en zo van 12.30 tot 15.30 uur. Wassenaar - Auberge de Kievit Stocp- laan 27, expositie van veelkleurige tex tiele figuren, vervaardigd door de kun- s Kea Tan uit Den Haag, van 21/6 Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- lijks van 14.00-19 00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuur: Elisabethziekenhuis, Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Kr aam afdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Elizabethziekenhuis - kraamafdeling, 's middags van 3 tot 4 uur. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 C'.C.U- (hartbewaking), dag. van 14.15-14.45 en 19 00-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten fbehalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18 30-19.30 uur Avond bezoekuur afdeling Verloskunde 18 00-19 00 uur Praematurenafdeling dagelijks van Bezoek aan ernstige patiënten wanne*..- voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkhniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18 30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag 14.15-15.00 uur 18 30-19 00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130. 13 30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13 30-14 15 en 18 30-19 30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18 -18 30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld by het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- lol (020-175000). t/m 13/8. Museum Boerhaave - Steenstraat la. t/m 15/11, tentoonstelling "Mooie klokken, beste kijkers", Sterrenkunde in de 19e eeuw ma. t/m za van 10-17 uur zo.. 13- 17 uur (na 1/10 tot 16 uur). <0udc)tieuius Te Herenthals in Belgiè mis handelde een zekere Dubois zij ne vrouw dezer dagen op zoo verschrikkelijke wijze, daf een buurman op het hulpgeroep der ongelukkige kwam toeschieten en de deur van het vertrek in trapte. Deze inmenging in de huiselijke oneenigheden be kwam hem slecht; de verbolgen echtgenoot greep een revolver en schoot den buurman eerst een kogel door de borst en daar op een tweeden door den arm. Nauwelijks had de comman dant van de gendarmerie van den moordaanslag gehoord of Deze werd gexxmden in een blindloopende gang tusschen zijn woning en een naburige. waar de woesteling, in den rug gedekt, met een revolver in de hand gereed stond den eersten die het hem lastig maakte neer te leggen. Nadat hij dan ook driemaal zijn wapen op de voortdringende agenten gelost had. gelukkig echter zonder te treffen, verloor een van hen zijn geduld, greep zijn karabijn en schoot hem door de rechterzijde een kogel, welke door het li chaam heendrong en in den muur bleef zitten. Hierna kostte het geen moeite meer den man te arresteeren. die reeds eenige oogenblikken later bezweek. De buurman, die zoo edelmoedig de mishandelde vrouw te hulp kwam, ligt op het uiterste ^tjJXig jaar geleden In het zuiden van Marokko heeft een bende van zestig Be- douinen. die behooren tot een niet onderworpen stam, een nachtelijken overval gedaan op een onder Fransch protectoraat staand dorp. Toen zij het dorp binnendrongen en trachtten het te plunderen, stuitten zijn op hevig verzet. Veertig aanvallers werden tijdens het volgende vuurgevecht gedood. De overige zagen wel in. dat er met veel meer te plunderen viel en maakten zich ijlings uit de voe ten. Van de dorpelingen wer den vijf ingezetenen gedood on der wie het opperhoofd. Fran- sche troepen hebben kort ra den overval een uitgebreide zuive ringsactie in den omtrek uitge voerd. M A U R I C

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 19