Woodhouse: 'Ik kon zo niet langer doorgaan' Versleten heupen Gebroken pols Kapotte rugwervels ZATERDAG 4 JULI 1981 EXTRA PAGINA 25 HUIZEN - Versleten heupen, een gebroken pols en twee ruggewer- vels die niet meer func tioneren. Het zware werk heeft zijn tol geëist. Accordeonist John Woodhouse is op. Zijn dokter heeft hem sterk ontraden nog lan ger met het loodzware instrument op te treden Slechts mondjesmaat mag de artiest nog eens op het toneel verschij nen. Of een program maatje voor de radio opnemen. Maar dan houdt het op. Woodhouse, die eigenlijk Hols- huysen heet, keert Nederland voor goed de rug toe. Nog dit jaar verhuist hij samen met zijn vrouw en zestienjarige zoon Pieter naar het Spaanse eiland Mallorca. Daar heeft hij al jaren een appartement. Z'n dochter Henneke, haar man en half jaar oude zoon, blijven achter. Misschien rei zen óók zij eens de familie achterna. John, en zeker zijn vrouw, hoopt iiet van ganser harte. Zo maar ineens de knoop door hakken en alles achter je ver branden, het knaagt aan de artiest. Niet minder dan 44 jaar stond hij op het toneel. Al die jaren heeft hij, soms dagen achtereen, met twintig kilo aan zijn borst gelopen. Bovendien moest Woodhou se steeds zelf een ton bagage in-en uit zijn auto laden. "Natuurlijk, het heeft me ont zettend veel moeite gekost om te zeggen tot hier en niet verder. Maar ik kon zo niet langer doorgaan. M'n licha melijke conditie liet het ge woon niet toe. Ach, ik kap er niet helemaal mee. Ik zet al leen een andere koers in." Geveild De villa in Laren wordt geveild. Zes kopers hebben zich daar voor aangediend. Het met zorg vergaarde antiek heeft al een nieuwe eigenaar gevon den. De oude klokken, waar van John Woodhouse zo hield, zouden het op Mallorca snel begeven. Het klimaat is funest voor het antiek. Een paar keer heeft hij wel moe ten slikken als een koper met één van zijn stukken het huis verliet. John Woodhouse wordt weer gewoon John Holshuysen. Moeite heeft hij er totaal niet mee. "In deze tijd", maakt hij duidelijk, "kun je beter ano niem zijn, dan bekend. Drie keer ben ik al bedreigd. Dan moetje de politie weer bellen om je huis in de gaten te hou den. Narigheid hoor. Overal had ik de zaak elektronisch laten beveiligen. Op het dak stonden drie grote sirenes. Ging ik 's avonds naar bed, dan deed ik de deur van de slaapkamer op slot. En voor de buitendeur lag een grote herdershond. Zodra ze mer ken, dat je twee cent meer in je zak hebt dan een ander, ben je de klos. Daarom vind ik het helemaal niet zo erg om anoniem te worden. Als onbekende kan ik op het ei land leven. Daar verlang ik ook naar. Ik heb al zoveel drukte om me heen gehad. Het is welletjes "Omdat alle omstandigheden op Mallorca beter zijn. Het le ven is er een stuk goedkoper. Moet je hier eens een wagen met stookolie laten voorrij den... Nou, tel uitje winst. Je hebt die rommel wél nodig, anders brandt de kachel niet. Daar moetje misschien in ja nuari eens een paar blokjes stoken. Om wat bij te verwar men. Meer is een nodig. Aan een korte broek en een dun truitje heb je genoeg op Mallorca." Moeite Heeft Woodhouse weinig pro blemen met zijn overstap naar het Spaanse eiland, z'n vrouw heeft dat wél. "Tja. je laat iets achter, hè? Ik zie dat wat realistischer dan zij." Re lativeert: "Mijn dochter zal Tekst: Jan Westerlaken Helemaal onverwacht komt de beslissing van John Woodhouse niet. Al twee jaar lang deed de accordeonist het een stak rustiger aan. Tot een arts hem zei het niet meer verant woord te vinden als hij op volle kracht zou blijven doorwerken. Taal die niet tegen do vemansoren was ge sproken. John Wood house, een pseudoniem voor Holshuysen, be sloot het advies van zijn dokter op te vol gen. Na 44 jaar hangt hij zijn elektronische accordeon aan de wil gen. Met veel pijn in het hart. Dat wel. Zijn landhuis in Laren is te koop. De inboedel wordt geveild. Dan vertrekt de familie: vader, moeder en zoon. Dochter Henneke blijft in het Utrechtse Huizen wonen. Pieter, de zestienjarige zoon van Hoishaysen, gaat op het Spaanse eiland Mallorca een interna tionale school bezoe ken. Woodhouse treedt terug in de anonimiteit. Hij heeft daar geen moeite mee. "Ik heb lang ge noeg mensen om me heen gehad", zegt hij. "Het is welletjes ge weest......." Holshuysen overweegt slechts een kleine harmonica mee te nemen naar zijn nieuwe 'thuis'. Optre den daar is er niet hij.™. John Woodhouse: zijn magische, elektroni sche accordeon blijft in Nederland. k Aan gouden platen heeft hel Woodhouse niet ontbroken. Deze foto v.ierd in 1972 gemaakt. Nadien zijn er nog 'enkele' bijgekomen. heus wel eens een weekje met onze kleinzoon overwip pen hoor. We zitten tenslotte niet aan de andere kant van de wereld. Een kleine twee uurtjes vliegen en je bent op Mallorca." De pols van de accordeonist zit in een leren koker. Heel zijn leven zal hij die moeten blij ven dragen Het bot groeit niet meer aan elkaar. Tien jaar heeft Woodhouse zo ge speeld. Tot hij onlangs bij een arts kwam en vroeg ook maar eens naar die pols te kij ken. Toen bleek dat 'ie was gebroken. Opereren heeft geen zin. Want dan loopt Woodhouse de kans er stijve vingers aan over te houden Een risico dat hij beslist niet Wél kan hij zich nog herinneren hoe het is gebeurd. Op een avond, hij was erg vermoeid, gaf 'ie een ongecontroleerde ruk aan z'n accordeon. Een stekende pijn ging er door het gewricht. Nooit heeft Woodhouse er bij stilgestaan dat het bot wel eens stuk zou kunnen zijn Een lapje met azijn deed hij erom. Omdat 'ie dacht dat het was ver stuikt. Doorwerken was het enige dat hij wilde De artiest begrijpt het nu maar al te goed. Dat steeds maar doorgaan is hem uiteindelijk opgebroken "ik ben 59 jaar en moet, gedwongen, stop pen. Anders ging ik zeker tot m'n tachtigste door. Ach. he lemaal hoef ik het bijltje er niet bij neer te leggen. Af en toe mag ik wat spelen. Als ik het lichamelijk aankan In eens de touwtjes doorknip pen is me ontraden. Rustig afkicken. Beter worden doet het toch niet. Zeker niet op mijn leeftijd", realiseert Woodhouse Verplichtingen De verplichtingen die John Holshuysen heeft, zal hij na komen. Een soort afscheids toernee. Dan valt definitief het doek Wellicht komt hij één keer in het jaar terug om wat opnamen voor een radio programma te maken. Over enige tijd zich weer voor goed in Nederland vestigen'' "Oh, nee. vergeet het maar", roept Woodhouse uit "ik Woodhouse over eventuele op tredens op Mallorca "Dat ben ik zeker niet van plan. Weet je. m'n instrumenten neem ik niet eens mee. Die laat ik in Nederland. Mis schien dat ik een losse accor deon inlaad. Het elektroni sche gedeelte blijft in elk ge val achter." Vijftien jaar jong van Johnie Holshuysen toen hij in 'het vak' stapte. Erg veel veran derd is er in die jaren wel. Niet in het voordeel van de amusementsmuziek. Want dat is alleen maar bergaf waarts gegaan. Vroeger wa ren de mensen bereid bij el kaar in te haken en mee te zingen. Tegenwoordige krijg je ze niet meer zo ver Woodhouse kan zich hennne ren, dat hij contracten had waarin was opgenomen, dat 'ie 's avonds om half tien aan de bak moest en moest door gaan tot de laatste klant op stapte. "Slavernij was dat", zegt hij nu. "Je moet het mee maken. Weet je wat het is. Hoefje nu niet mee aan te ko men. Als iemand nu een aar dig liedje zingt en succes heeft, laat 'ie artiest in z'n paspoort zetten. Nee, in Carré heb ik het vak bepaald niet geleerd. Door het knoeien in de café's ben ik groot gewor den. Want daar kwam je van alles tegen. Rijke directeu ren, maar ook Jan de misda diger die net uit de gevange nis was ontslagen. Met al die mensen moest je wel kunnen omgaan." Kraken "De hele maatschappij wordt er toch niet beter op?", zegt Woodhouse mef stemverhef fing. "Jaren geleden haalde je het niet in je hoofd om in een huis dat leegstond te krui pen. Nu doen we dat gewoon. Ik denk dat de mensen zich willen afzetten tegen alles wat vroeger is geweest. Kom je niet alleen in de muziek te gen Je vindt het in de kunst en eigenlijk overal...." Die slechte tijd gaat ook niet aan de artiesten voorbij. "De collega's die wat minder aan de top staan, voelen het goed. Welk bedrijf geeft er tegen woordig nog een feestje voor zijn personeel? Ja, en daar moeten wij het van hebben. Ik heb goede en minder goe de tijden meegemaakt. Dat is m'n geluk. Voor de oorlog stond ik wel voor één piek per uur te spelen Jammer hoor, wat er van het vak is ge worden. Iedereen zingt nu al leen maar voor geld. Echte prestaties zie je niet meer Het vak lijkt een soort pop pentheater: de één treedt met 'wuppies' op en een ander met kabouters. Moet je ze eens vragen om een muziek noot te lezen.... Nee, daar hoef je niet mee aan te ko men. Ze zien liever drie blote dames. Zingen'' Ach, dat hoeft niet zonodig. Als ze op rolschaatsen maar een paar rondjes kunnen draaien. Dan is het allang goed. Een onge zonde situatie hoor De collega's van Woodhouse hebben laconiek gereageerd toen hij bekend maakte te zullen stoppen. Roddel praatjes, noemt de accordeo nist het "De één zegt dat ik failliet ben en een ander be weert, dat ik m'n schaapjes op het droge heb. Met een grote boog ga ik daar om heen. Hartelijk lachen doe ik erom. Meer niet." Hoogtepunten Hoogtepunten en dieptepunten heeft John Woodhouse in zijn lange carrière ala artte I I meegemaakt Een dieptepunt ondergaat hij nu. Praktisch volledig afhaken kost hem zichtbaar moeite Veel hoogtepunten heeft Woodhouse in zijn loopbaan meegemaakt. Zoals een hoge onderscheiding voor gjjjn werk die hu uit handen van Maurice Chevalier kreeg; een ridderorde toen Juliana ze ventig jaar werd; een optre den samen met Jacques Brei en zijn ongekende successen in eigen land. Zo kan hij er nog vele opsommen. Keurig ingepakt liggen thuis een Edison, zeventien gouden- en negen platina platen. Ze gaan mee naar het Spaanse Mailor ca Als herinnering aan iets dat niet meer terugkomt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 25