Waarom aeen ww voor ex-orostituée? Ex-prostituée Violet Sjak Jansen Publieke vrouw staat niet helemaal in kou ZATERDAG 4 JULI 1981 EXTRA PAGINA 19 f-, ^JL m— Ook anno 1981 wordt het beroep van prostituée niet M Lj ff IX £jj F"f 7 If* ff IXff ff f door de samenleving geaccepteerd. Daar nu heeft f^X v f f Ir w f C Smml^^l I 1f V wf de prostituée schoon genoeg van. Ze wil erkenning en de sociale zekerheid, die voor elk ander beroep fX —a. geldt Prostituée buiten dienst Violet beijvert zich FrittV f^X| ff f ff 1 f2t Lfff /™J ff ff f ft daar al enige tijd voor. Ze wil een vakbond voor rutu I V V# II Vl If ClAU Vl lv/| Vf prostituees van de grond tillen. Op deze pagina het Lillik GOSeWehf Violet: "Het hyprociete in ons land is: je mag prostituée zijn. Maar zodra je zegt: ik ben prostituée, word je vogelvrij verklaard" ook ruimschoots blijk van ge geven. Uit protest tegen de volledig willekeurige behan deling van de zedenpolitie dreigden zij nog niet zo bij ster lang geleden een boekje te zullen opendoen over hooggeplaatste lieden, die re gelmatig van hun diensten gebruik maakten. In het geniep Violet: ..Sommige prostituées in ons land hebben met het zelfde gedreigd. Of ik vind dat dat kan? Nou ja, zolang elk wapen tegen vrouwen is geoorloofd en tegen hoeren alles nog een keer dubbel mag, zeg ik: 'Goed voorbeeld doet goed volgen'. Niet dat ik vind dat je dit wapen nou te allen tijde moet hanteren, maar als het echt noodzake lijk is..., tja waarom niet?" „Je herinnert je vast wel het ge val van Cynthia Payne in En geland. In Engeland mag je prostituée zijn, maar in de praktijk mag je geen klanten werven. Daar moet je dus op straat gaan staan en dan maar denken van: Schat ga je mee, schat ga je mee; en dan maar hopen dat een vent die vibra ties opvangt. Dus wat ge beurt daar? Daar worden in het geniep sexparties georga niseerd." „Cynthia Payne deed dat een keer en Members of Parlia ment waren daar van de par tij. Prompt echter deed de politie een inval. Cynthia werd opgepakt, kreeg een fikse boete, maar de parle mentsleden gingen vrijuit. Collega's van Cynthia heb ben toen die lieden, onder be dreiging van bekendmaking van hun namen, geprest die boete te betalen. En dat is ook gebeurd. Het werkt dus wel." Stuk vee Het geval van Cynthia Payne zegt genoeg over de bevoor rechte positie, waarin de prostituant zich ten opzichte van de prostituée bevindt. Zo'n man, die hoeren aan spreekt, mag bijna alles en prostituées mogen heel veel niet. Wanneer hier ooit nog eroscen- tra van de grond mochten ko men, mogen prostituées zelfs niet meer hun klanten uitzoe ken. „Dan word je een stuk vee", zegt Violet over dit soort centra waarin prosti tuées worden opeengehoopt. ,,Op de Wallen kon ik uitma ken wie ik nam als klant. Er zat geen portier met een mooi fotoboek, zoals in eroscentra. Dat zijn gewoon fabrieken." Violet kan over die eroscentra niet enthousiast raken. Wel over de vakbond. Maar daar over zal de souteneur ver moedelijk in mineur raken. Violet gelooft evenwel niet dat deze de prostituée met geweld ervan zal proberen te weerhouden zich te organise ren. „Dat soort souteneur be staat nog amper en boven dien zijn het nu naar mijn we ten allang niet zoveel vrou wen meer, die nog met een souteneur werken." Laten de Nederlandse prosti tuées zich eigenlijk gemakke lijk organiseren. Is er genoeg animo? Violet: „Gezien alle organisa ties, die er in het buitenland al wel zijn, heb ik daar zeer goede hoop op. De vakbond of vereniging zal er wel niet dit jaar komen of volgend jaar, maar toch heb ik de eer ste geluiden al wel gehoord." Solange Lichtend voorbeeld in haar strijd voor een maatschappe lijke aanvaarding van prosti tutie is voor Violet de Zwit serse prostituée Solange. Vanuit Genève voert deze 51-jarige dame van lichte ze den al jarenlang actie voor haar vakgenotes. Vorig jaar zei Solange heel tref fend in het weekblad Vrij Ne derland: „Als de prostituées hun werk consciëntieus doen, dan moeten ze ook als vrouw en als seksueel thera peute worden gerespec teerd." Dat het ook in Zwitserland nog niet zover was. illustreerde ze een kolom verderop: „Een Geneefse gyneacoloog heeft het gepresteerd om me eruit te gooien, toen ik hem vertel de dat ik als prostituée werk te Hij was vast bang zijn deftige clientèle te verlie- "Zolang je in het vak zit", zegt Violet, „is er niks aan de hand. Maar zo dra je ziek of oud wordt, een ongeval krijgt of door de belas ting wordt gepakt, wat dan? Dan val je als prostituée in een gat... Hulpverleners zijn er wel, maar ze kijken niet naar de specifieke pro blemen van een vrouw, die hoer is geweest." Enkele jaren terug werkte Vio let nog op de Wallen, maar in middels is deze Amsterdam se van nog geen veertig jaar oud prostituée in ruste. Ast ma was de reden waarom ze uit het vak stapte. Alweer vijf jaar deelt ze nu samen met tientallen planten en een hond een flatje in een nieuw bouwwijk. Ze leeft van een uitkering en vooral de laatste jaren stelt ze alles in het werk om de prostituées in Neder land te organiseren. Violet wil een vakbond voor prosti tuées van de grond krijgen en daarmee de prostitutie uit de taboesfeer halen. „Wanneer je als hoer in een sex- club werkt en op straat wordt gezet, kun je niet naar het ar beidsbureau gaan. En als een klant zijn poen niet betaalt of je op je gezicht slaat, kan ie der ander naar de politie gaan, maar de prostituée niet. Soms wel, maar dan heb je mazzel. Dan helpt de politie je bij wijze van een gunst en niet omdat je er recht op hebt." Bordeelverbod Sociale zekerheid en een rechtspositie. Dat is wat de prostituées in Nederland wil len. Nog altijd ontbreekt het hen aan tal van rechten, die in talloze andere beroepen in ons land heel gewoon zijn of zelfs wettelijk verplicht. Daarom, vindt ook Violet, dient prostitutie in de eerste plaats maatschappelijk te worden aanvaard. Het beroep bestaat immers. Behoefte aan seksuele dienstverlening is er altijd geweest en zal er altijd blijven. Op zichzelf is die seksuele dienstverlening niet verbo den. Ons strafrecht staat het toe, maar verbindt er wel en kele voorwaarden aan. En die zorgen ervoor dat de hoeren hun werk in de illegale en vaak criminele sfeer moeten doen. Dikwijls zijn die bepa lingen er ook de oorzaak van, dat de prostituée in handen valt van allerlei exploitanten, zoals souteneurs en hoeren- madammen. Zo'n bepaling is bijvoorbeeld het bordeelverbod, ofwel ar tikel 250 bis. Dat bepaalt dat je strafbaar kunt worden ge steld, zodra je een gewoonte maakt van het opzettelijk te weegbrengen van ontucht met anderen. Artikel 250 bis verbiedt ook het verhuren van kamers aan prostituées, die daarin willen werken. Violet vindt het de hoogste tijd om dat artikel uit ons strafrecht te schrappen. „Trouwens dat hele woord 'ontucht' vind ik verouderd." Tippelen Blok aan het been van prosti tuées zijn beslist ook de APV's, de Algemene Politie Verordeningen. Met zo'n APV kunnen de autoriteiten legio kanten uit. Ze kunnen er tippelen en raam— en bermprostitutie mee verbie den. En ze kunnen er de pros tituée ook mee verbieden op bepaalde tijden en bepaalde plaatsen haar beroep uit te oefenen. „Een beroepsverbod", verdui delijkt Violet, „dat kan dus niet. Dat is in strijd met de in ternationale rechten van de mens. Juridisch heet het dan ook nooit zo, wanneer een hoer zo'n verblijfs verbod krijgt opgelegd. Nee, dan heet het dat zij overlast ver oorzaakt en dat is een zaak van de openbare orde. Dan wordt het dus niet op het in houdelijke gegooid, maar op het uiterlijke kenmerk van haar handelingen." - Anderzijds staan er in de wet ook weer verboden voor pros tituées, die door de autoritei ten heel ruim worden toege past. Violet: „En dat is juist het hy pocriete. Kijk, je mag prosti tuée zijn, maar op het mo ment dat je zegt: ik ben pros tituée, ben je vogelvrij ver klaard. Wanneer jij zegt: ik ben freelance journalist, dan is er niemand, die tegen je zegt van: 'Je mag niet in het ziekenfonds en geen huis hu ren en geen pensioen opbou wen, omdat je freelance jour nalist bent'. Dat zeggen ze echter wél tegen mij wanneer ik zeg dat ik prostituée ben. Je hebt geen beroep." Schuldgevoel „Dat hypocriete zit trouwens in de hele maatschappij. De hoer wordt gewoon veracht. En maar al te vaak krijgt ze daar bepaalde schuldgevoe lens van. Daarom zegt de hoer over het algemeen ook niet: ik ben de hoer. Nee. ze zegt: ik speel de hoer. Nou, noem mij eens een verpleeg ster. die zegt: ik speel de ver pleegster....". Zelfs heeft Violet die ooit rechten studeerde dat schuldgevoel nooit gehad. „Ik vond dat er nog onsmake lijker dingen te doen waren. Belangrijk vond ik dat je met mensen werkte, met mensen in contact was, net als de bak ker en de kruidenier. Alleen met dit verschil dat ik mijn broek ervoor uittrok". Het (op scholen en vormings centra) geven van eerlijke voorlichting over het vak, ziet Violet als één van de ta ken van de op te richten vak bond. Volgens haar is het van groot belang dat meisjes, die in het vak willen, wordt ver teld hoe ze uit handen kun nen blijven van exploitanten en verdovende middelen, in Violet zoekt contact met vrou wen uit het vak. of vrouwen die prostituée zijn geweest. Haar adres is: Postbus 12906, 1100 AX Amsterdam Voor antwoord verzoekt ze een postzegel bij te sluiten. de hoop dat ze niet in de vi cieuze cirkel terecht komen, waarin menig heroïnehoertje zich gevangen weet. Niet zei den ziet zo'n hoertje zich ge noodzaakt onder de prijs te werken. Vaak zal het haar ook een zorg zijn. Ze verpest kortom de markt. Maar door middel van voorlichting kun je dat hele^ proces in de kiem smoren. Daarvan is Violet overtuigd. Rechteloos Voordeel van het georgani seerd zijn is ook. dat prosti tuées voortaan met arbeids contracten kunnen gaan werken. „Arbeidsconflicten kun je dan via de normale wegen uitvechten", aldus Violet. „Die wegen zijn er nu ook wel, maar niet voor pros tituées. Als je straks georga niseerd bent. kun je zeggen: kom we lokken een proefpro ces uit." Zijn de prostituées in Neder land tot op heden wel rechte loos. machteloos zijn ze niet In Frankrijk en Engeland hebben de prostituées daar Prostituees weten zich in Nederland niet hele maal moederziel al leen. In Amsterdam bekommert zich om hen de Mr. A. de Graaf stichting. Deze lande lijke instelling, die wordt gesubsidieerd door CRM, wil de hulpverlening aan prostituées stimuleren en de deskundigheid van de instanties, die zich daarmee bezig houden, vergroten. De stichting verzet zich tegen alle huichelarij rond prostitutie en de dubbele moraal: ener zijds wordt prostitutie beschouwd als een noodzakelijk maat schappelijk kwaad; anderzijds worden prostituées van alle kanten dwars gezeten. Niet zelden worden zij geminacht, gediscri mineerd en vervolgd. Die vervolging heeft prostituées in de Ver enigde Staten en ande re landen van Europa er lang geleden al toe aangezet, om, ter ver dediging van de geza menlijke belangen, zich te verenigen. Nu staat dit dus ook in ons land te gebeuren, waar naar de voorzichtige schatting van de Mr. De Graafstichting on geveer 12.000 prosti tuées (voor het leeuwe- deel vrouwen) hun brood verdienen. Ten behoeve van hen zou de stichting graag een aantal zaken verwe zenlijkt zien. Naast de plicht tot het betalen van belasting zou het recht moeten bestaan tot het sluiten van verzekeringen te gen ziekte, werkloos heid, arbeidsonge schiktheid en wat dies meer zij. Bepaalde vormen van prostitutie kunnen aan een vergunningen stelsel worden onder worpen. Aan zo'n ver gunning kunnen dan bijzondere voorwaar den worden verbon den, zoals medische controle, het voeren van een bedrijfsadmi nistratie en vesti gingseisen. Nadeel er van is echter - en dat onderkent de Mr. de Graafstichting dat een vrouw, die om wel ke reden ook geen ver gunning heeft, een ge makkelijke prooi zal zijn voor lieden met minder goede bedoe lingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 19